DECIZIE Nr.
1089 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru
combaterea evaziunii fiscale si art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 6 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale şi art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi
combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Constantin Mitu în Dosarul nr.
877/109/2007 al Tribunalului Argeş - Secţia penală.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public arată că, din moment
ce instanţa de judecată a sesizat Curtea Constituţională cu cele două texte de
lege, a considerat că legea mai favorabilă este Legea nr. 87/1994, acest caz
fiind, deci, unul de ultraactivitate a legii. Prin urmare, ambele texte de lege
îndeplinesc criteriile de admisibilitate prevăzute de art. 29 din Legea nr.
47/1992. Pe fond, apreciază că excepţia ridicată este neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 3 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 877/109/2007, Tribunalul Argeş - Secţia penală a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10
din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale şi art. 9 alin. (1)
lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii
fiscale, excepţie ridicată de Constantin Mitu într-o cauză penală având ca
obiect săvârşirea unor infracţiuni economico-financiare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textele legale criticate, cuprinzând formulări precum
„sustragerea de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale" sau „diminuarea
veniturilor sau surselor impozabile", lasă loc la o interpretare arbitrară
din partea instanţelor de judecată şi a organelor cu atribuţii în domeniul
fiscal, deoarece fie nu enumera sau exemplifică obligaţiile fiscale la care se
face referire, fie nu prevăd cazurile pentru care diminuarea veniturilor
impozabile este rezultatul direct al săvârşirii infracţiunii de evaziune
fiscală.
Tribunalul Argeş - Secţia penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este
neîntemeiată, problemele ridicate fiind chestiuni care ţin de interpretarea
legii de către judecătorul cauzei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea nr.
87/1994 este inadmisibilă şi că prevederile art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea
nr. 241/2005 sunt'constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea
evaziunii fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
545 din 29 iulie 2003, şi ale art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005. Se constată că Legea
nr. 87/1994 a fost abrogată prin art. 16 lit. a) din Legea nr. 241/2005.
Textele legale criticate au următorul cuprins:
- Art. 10 din Legea nr. 87/1994: „Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi
interzicerea unor drepturi sau cu amendă neîntocmirea, întocmirea incompletă sau
necorespunzătoare a documentelor primare ori acceptarea de astfel de documente
în scopul împiedicării verificărilor financiar-contabile, dacă fapta a avut
drept consecinţă diminuarea veniturilor sau surselor impozabile.
Cu pedeapsa prevăzută la alin. 1 se sancţionează şi
punerea în circulaţie, în orice mod, fără drept, sau deţinerea în vederea
punerii în circulaţie, fără drept, a documentelor financiare şi fiscale."
- Art. 9 alin. (1) lit.
c) din Legea nr. 241/2005:
,Art. 9. - (1)
Constituie infracţiuni de evaziune fiscală şi se pedepsesc cu închisoare de la
2 ani la 8 ani şi interzicerea unor drepturi următoarele fapte săvârşite în
scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale: [...]
c) evidenţierea, în actele contabile sau în alte
documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori
evidenţierea altor operaţiuni fictive."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 45 privind libertatea
economică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că autorul excepţiei, prin critica formulată, tinde la
completarea textului de lege, sugerând în acest sens ca ambele texte de lege să
cuprindă anumite elemente, precum: enumerarea obligaţiile fiscale la care se
face referire sau prevederea cazurilor pentru care diminuarea veniturilor
impozabile este rezultatul direct al săvârşirii infracţiunii de evaziune
fiscală. Mai mult, motivarea criticii de neconstituţionalitate ridică probleme
care ţin de interpretarea şi aplicarea legii. In aceste condiţii, este evident
că o atare critică nu se poate constitui într-o veritabilă excepţie de
neconstituţionalitate, ceea ce face inutilă analiza celorlalte condiţii de
admisibilitate prevăzute de art. 29 din Legea nr. 47/1992.
Or, potrivit art. 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea Constituţională nu are competenţa de a completa, modifica,
interpreta sau aplica legile, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate
ridicată urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru
combaterea evaziunii fiscale şi art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de Constantin
Mitu în Dosarul nr. 877/109/2007 al Tribunalului Argeş - Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly