DECIZIE Nr.
1027 din 9 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 646 din 1 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82'din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Emil George Cumpănaşu în
Dosarul nr. 5.731/2/2007 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, prin
avocat Bogdan Rădulescu. Lipseşte partea Ministerul Apărării, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea
acesteia, arătând că textul de lege criticat instituie un criteriu arbitrar
pentru acordarea unor măsuri reparatorii pentru îndepărtarea abuzivă din
armată, şi anume numărul de ani petrecuţi în serviciul militar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că
toate persoanele aflate în ipoteza normei beneficiază de acelaşi tratament,
fără privilegii ori discriminări.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 5.731/2/2007, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicată de Emil George
Cumpănaşu cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei
civile nr. 1.083 din 3 aprilie 2008, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ si fiscal în Dosarul nr. 5.731/2/2007.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că prin Legea nr. 164/2001 s-au stabilit
măsuri reparatorii pentru militarii îndepărtaţi în mod abuziv din armată în
timpul regimului comunist, dar că aceste măsuri sunt condiţionate, într-un mod
inechitabil, de un anumit număr de ani în serviciul militar. Prin urmare,
prevederile de lege criticate sunt discriminatorii, întrucât exclud de la
beneficiile sale persoane care la data abuzului aveau mai puţini ani în
serviciu. Discriminarea provine din faptul că abuzul este identic şi nu are de
ce să fie tratat diferit după cum persoana în cauză avea mai mult sau mai puţin
de 15 ani activi în armată. De asemenea, consideră că este discriminatorie şi
instituirea vârstelor de pensionare diferenţiate pe criteriul sexului.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal consideră ca textul de
lege criticat este constituţional, a'plicându-se în mod egal tuturor
persoanelor care se încadrează în ipoteza normei de lege.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că art. 82 din Legea nr. 164/2001 este constituţional, întrucât se aplică
uniform pentru toţi militarii care se află în situaţia stabilită de ipoteza
normei menţionate şi nu instituie privilegii sau discriminări pe criterii
arbitrare. Principiul egalităţii nu înseamnă uniformitate, astfel încât este
constituţional ca o lege să stabilească reguli diferite în raport cu persoane
care se găsesc în situaţii deosebite şi reguli analoage pentru persoane care se
află în situaţii egale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art.146 lit. d)din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de staţi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
748 din 14 octombrie 2002, aşa cum au fost modificate prin art. I pct. 10 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
-Art. 82: „Militarii care au fost degradaţi militar
ori au pierdut gradul de ofiţer, maistru militar sau subofiţer au dreptul la
pensie ele serviciu pentru limită de vârstă la împlinirea vârstei de 55 de ani,
dacă au la data trecerii în rezervă cel puţin 25 de ani vechime în serviciu,
din care efectiv ca militar 15 ani. Baza de calcul pentru stabilirea pensiei o
constituie solda lunară brută primită în ultima lună de activitate, actualizată
la data deschiderii dreptului la pensie."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar art. 16 din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a
cetăţenilor. De asemenea, consideră că sunt încălcate şi prevederile art. 20 şi
148 din Constituţie prin raportare la prevederile art. 2 şi 7 din Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului, art. 2 paragraful 2 şi art. 26 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, art. 9 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 14
din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
şi art. 2 pct.8 din Tratatul de' modificare a Tratatului privind Uniunea
Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că în critica pe care o formulează autorul excepţiei pleacă de la o
premisă falsă, anume aceea că art. 82 din Legea nr. 164/2001 ar constitui o
normă creată special pentru persoanele care au fost supuse unor abuzuri în
timpul regimului comunist, normă care instituie unele beneficii în favoarea
acestora, beneficii care nu ar trebui să fie condiţionate de întrunirea unui
număr de ani în serviciu ca militari.
Or, Curtea observă că art. 82 din Legea nr. 164/2001 nu
se referă la beneficii acordate pentru aplicarea unor măsuri abuzive în timpul
regimului comunist, aşa cum susţine autorul excepţiei.
Din contră, textul de lege criticat urmăreşte să acorde
beneficiul pensiei de serviciu acelor militari pentru care ar exista o
incertitudine privind acordarea acestei pensii, întrucât au fost supuşi măsurii
complementare a degradării ori au pierdut gradul de ofiţer, maistru militar sau
subofiţer. Practic, prin art. 82 din Legea nr. 164/2001, aceştia sunt puşi
într-o situaţie de egalitate cu militarii care nu au fost supuşi acestor
sancţiuni, fără a se prevedea măcar condiţii suplimentare faţă de aceştia.
Aşadar, nu numai că toate persoanele aflate în ipoteza
normei de lege beneficiază de acelaşi tratament juridic, fără privilegii ori
discriminări, dar, mai mult, se bucură de aceleaşi beneficii care se cuvin unor
persoane aflate în situaţii juridice diferite.
De asemenea, Curtea constată că textul de lege nu
instituie un tratament diferenţiat între bărbaţi şi femei sub aspectul
drepturilor acordate.
Prin urmare, criticile autorului excepţiei referitoare
la încălcarea dispoziţiilor constituţionale şi internaţionale privind
egalitatea în drepturi sunt neconstituţionale.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 82 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
excepţie ridicată de Emil George Cumpănaşu în Dosarul nr. 5.731/2/2007 al
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea