DECIZIE Nr. 1 din 16 ianuarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin.
(1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 78 din 15 februarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Popa - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997
privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Electro Alfa International" - S.R.L. din
Botosani in Dosarul nr. 4.238/CA/1999 al Curtii de Apel Suceava - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta Robert Korner, comisar principal al Garzii
Financiare Centrale, pentru Garda financiara - Sectia Botosani, lipsind
celelalte parti (autorul exceptiei, Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat Botosani si Ministerul Finantelor), fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera Curtii ca Ministerul Finantelor a depus la
dosar concluzii scrise.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Garzii financiare - Sectia
Botosani pune concluzii de respingere, ca fiind inadmisibila, a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (1) si (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, in temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
intrucat dispozitiile legale criticate au fost abrogate prin Legea nr.
148/1999, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2000. Pe de alta parte se
arata ca exceptia nu este nici intemeiata, apreciindu-se ca nu sunt incalcate
prevederile art. 41 alin. (7) din Constitutie, diferenta de valoare a accizelor
nefiind o "confiscare ilicita", aceasta regasindu-se in pretul de
vanzare stabilit de importatori pentru carburanti.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, in temeiul art. 23 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992, republicata, deoarece se refera la dispozitii legale
care nu mai sunt in vigoare (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999
fiind abrogata prin Legea nr. 148/1999, iar Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 82/1997 fiind, de asemenea, abrogata prin Ordonanta Guvernului nr.
27/2000). In final se arata ca exercitarea controlului de constitutionalitate
de catre Curte se poate efectua numai asupra unei legi sau ordonante ori asupra
unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta care este in vigoare, iar nu
abrogata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
4.238/CA/1999, Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (1) si (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Electro Alfa
International" - S.R.L. din Botosani.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. II alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999,
care modifica Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, contravin
prevederilor art. 41 alin. (7) din Constitutie, deoarece prin obligarea
comerciantilor la plata unor diferente de accize pentru stocurile de
combustibil inventariate la data de 2 martie 1999 se ajunge, in realitate, la
confiscarea unei parti din aceste stocuri, incalcandu-se astfel textul
constitutional mentionat, potrivit caruia "Averea dobandita licit nu poate
fi confiscata". Se mai arata ca astfel stocurile sunt diminuate, iar
cheltuielile depasesc realizarile obtinute din vanzarea stocurilor.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este intemeiata, intrucat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 se aduce atingere principiului
constitutional al neretroactivitatii legii civile.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, deoarece sursa inregistrarii diferentelor o reprezinta
majorarile accizelor, diferente care se regasesc in nivelul pretului de
desfacere al carburantilor auto. In consecinta, se considera ca obligatia
instituita pentru comerciantii de carburanti de a varsa la bugetul de stat
diferentele de valoare a accizelor nu constituie o "confiscare
ilicita" si astfel nu contravine prevederilor art. 41 alin. (7) din
Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
II alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14 din 1 martie
1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999, dispozitii care au
urmatorul continut:
"(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
agentii economici importatori, precum si agentii economici care desfasoara
activitate de comercializare a carburantilor auto vor proceda la inventarierea
stocurilor de astfel de produse. [...]
(3) Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea accizelor, determinata
pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, si valoarea
accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna a
carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora
fiind data livrarii stocurilor inventariate."
Textul constitutional invocat de autorul exceptiei ca fiind incalcat este
art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele de
lege criticate nu mai sunt in vigoare. Astfel, prin pct. 21 al articolului unic
din Legea nr. 148/1999 din 27 iulie 1999 (privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 360 din 29 iulie 1999, a fost abrogata Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997
privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999). Ulterior,
prin art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind
regimul produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, au fost abrogate, incepand cu
data de 15 februarie 2000 (data intrarii in vigoare a ordonantei), prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Potrivit art. 23 alin. (1) si (6) din Legea 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "(1) Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei. [...]
(6) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta o respinge ..."
Prin urmare, constatand ca dispozitiile legale criticate au fost abrogate,
prin efectul Ordonantei Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000, la data de 15
februarie 2000, Curtea urmeaza ca in temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea
nr. 47/1992, republicata, sa respinga, ca devenita inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate, sesizarea Curtii, prin Incheierea din 21 ianuarie 2000,
fiind anterioara abrogarii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997
privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Electro Alfa International" - S.R.L. din
Botosani in Dosarul nr. 4.238/CA/1999 al Curtii de Apel Suceava - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 ianuarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan