DECIZIE Nr. 1*) din 4 ianuarie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 11 aprilie 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 26 din 21 martie 1995.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Miklos Fazakas - judecator
Ioan Muraru - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 45 din Codul de procedura civila, ridicate de reprezentantul
Parchetului de pe langa Tribunalul Timis in Dosarul nr. 1.764C/1994 al acestei
instante si de Curtea de Apel Constanta in dosarele sale nr. 976, nr. 977, nr.
978, nr. 979, nr. 980, nr. 981, nr. 982, nr. 983, nr. 984, nr. 985, nr. 986,
nr. 1.049, nr. 1.153, nr. 1.154, nr. 1.155 si nr. 1.167/1994.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 7 decembrie 1994, cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in
incheierea de la acea data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a aminat pronuntarea pentru data de 15 decembrie 1994, apoi
pentru data de 23 decembrie 1994 si din nou pentru 4 ianuarie 1995.
La termenul din 7 decembrie 1994, Curtea Constitutionala, la propunerea
procurorului si pentru o mai buna administrare a justitiei, a dispus conexarea
dosarelor nr. 92C/1994 - 103C/1994 si nr. 110C/1994 - 113C/1994, in care s-a
invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 din Codul de
procedura civila de catre Curtea de Apel Constanta, la Dosarul nr. 62C/1994 in
care a fost invocata aceeasi exceptie de catre Parchetul de pe langa Tribunalul
Timis, urmand a se pronunta asupra lor prin decizia de fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Cat priveste Dosarul nr. 62C/1994, in timpul dezbaterilor ce au avut loc in
fata Tribunalului Timis, in cauza ce formeaza obiectul Dosarului nr.
1.764/C/1994 al acestei instante, Parchetul de pe langa Tribunalul Timis a
ridicat, la termenul de judecata din 14 iunie 1994, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila,
sustinind ca prin aceasta reglementare Ministerul Public nu poate sa-si
exercite atributiile de aparare a ordinii de drept, precum si a drepturilor si
libertatilor cetatenilor, intrucat articolul mentionat ingradeste participarea
procurorului la judecarea tuturor pricinilor deduse judecatii. Instanta, prin
incheierea din aceeasi data, a sesizat Curtea Constitutionala, exprimandu-si
opinia in sensul ca prevederile art. 45 din Codul de procedura civila nu
impiedica exercitarea atributiilor Ministerului Public, astfel cum acestea sunt
reglementate in art. 130 din Constitutie.
Cat priveste dosarele nr. 92C/1994 - 103C/1994 si nr. 110C/1994 -
113C/1994, Curtea de Apel Constanta a ridicat din oficiu, la termenele de
judecata din 7 noiembrie 1994 si, respectiv, 11 noiembrie 1994, in cauzele ce
formeaza obiectul dosarelor nr. 976 - 980/1994, nr. 1.049, nr. 1.153 - 1.155 si
nr. 1.167/1994, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 din
Codul de procedura civila. In sustinerea exceptiei se arata ca prevederile art.
45 alin. 1 din Codul de procedura civila contravin textului art. 130 din
Constitutie, intrucat adauga atributii care nu sunt incluse in continutul
normei fundamentale, deoarece participarea procurorului la orice proces
inseamna participarea la toate etapele procesului, inclusiv la deliberare, iar
"necesitatea" la care se refera textul, si care este lasata la
aprecierea procurorului, conduce la arbitrariu. Astfel fiind, existenta acestor
texte face superflua prevederea mentionata in art. 45 alin. 1 in legatura cu
necesitatea apararii intereselor minorilor si persoanelor puse sub interdictie.
In legatura cu art. 45 alin. 3, se arata ca textul depaseste nu numai limitele
Constitutiei, dar si pe cele stabilite prin art. 45 alin. 1, deoarece prevede,
generic, indreptatirea procurorului ca, in conditiile legii, "sa exercite
caile de atac si sa ceara punerea in executare a hotararilor", cand,
logic, ar fi trebuit sa prevada ca procurorul poate exercita numai caile de
atac prevazute de lege pentru cauzele in care are obligatia legala de a
participa. Un argument comun care se aduce pentru sustinerea
neconstitutionalitatii art. 45 alin. 1 si alin. 3 consta in aceea ca obligatia
si indreptatirea procurorului de a participa la sedintele de judecata si,
respectiv, de a exercita caile de atac trebuie sa rezulte expres si neechivoc
din dispozitia normativa, intrucat altfel ar fi incalcat principiul
disponibilitatii in procesul civil. In sfarsit, se apreciaza ca art. 45 din
Codul de procedura civila contravine art. 130 din Constitutie si prin aceea ca
Ministerul Public este considerat ca fiind "parte" in proces, desi
calitatea procesuala a procurorului este numai aceea de participant.
In temeiul dispozitiilor art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 au fost
solicitate, in Dosarul nr. 62C/1994, puncte de vedere celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere primit de la Guvern se arata ca, potrivit modificarii
aduse textului art. 45 din Codul de procedura civila prin Legea nr. 59/1993,
procurorul poate introduce orice actiune civila, in afara celor strict
personale, si sa participe in orice proces , in orice faza a acestuia, in
primul rand in cazurile in care este necesar pentru apararea drepturilor si
intereselor legitime ale minorilor si ale persoanelor puse sub interdictie,
precum si, in al doilea rand, in alte cazuri prevazute de lege. Deci, in
materie civila, rolul procurorului este limitat la sfera persoanelor care nu
isi pot apara singure interesele, precum si la cazurile in care legea prevede
expres competenta sa. Ca atare, Guvernul considera vadit nefondata exceptia de
neconstitutionalitate.
Cele doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului
Public prezentate in sedinta publica din 7 decembrie 1994, precum si
dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, in corelatie cu Constitutia
si cu Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In dreptul romanesc, Ministerul Public a fost organizat inca din timpul
Regulamentelor organice, exceptand perioada 1948-1992 cand a fost inlocuit cu
sistemul, partial diferit, al organelor procuraturii. In ambele sisteme, partea
dominanta a activitatii tinea si tine de materia dreptului penal, dar atributii
importante erau si sunt prevazute de lege si in materie civila, lato sensu.
Aceste atributii in materie civila, care intereseaza cauza de fata, au fost in
timp mai extinse sau mai restranse, in raport cu diferite momente legislative
(Codul de procedura civila din 1865, Legea pentru atributiile Ministerului
Public din 25 octombrie 1877, Codul de procedura civila din 1900, Codul de procedura
civila din 1948 cu modificarile aduse prin Decretul nr. 38/1959, Legea nr.
6/1952 pentru infiintarea si organizarea procuraturii). In prezent, art. 45 din
Codul de procedura civila, care reglementeaza aceasta problema, are urmatoarea
redactare, data, in ce priveste alin. 1, prin Legea nr. 59/1993:
"Ministerul Public poate introduce orice actiune, in afara de cele
strict personale, si sa participe la orice proces, in oricare faza a acestuia,
in cazurile in care este necesar pentru apararea drepturilor si intereselor
legitime ale minorilor si ale persoanelor puse sub interdictie, precum si in
alte cazuri prevazute de lege.
In cazul in care procurorul a pornit actiunea, titularul dreptului la care
se refera actiunea va fi introdus in proces. El se va putea folosi, daca va fi
cazul, de dispozitiile prevazute in art. 246 si urmatoarele si art. 271 si
urmatoarele din prezentul cod.
Procurorul poate, in conditiile legii, sa exercite caile de atac si sa
ceara punerea in executare a hotararii".
Aceasta dispozitie legala este deja interpretata in mod diferit in doctrina
si in practica judiciara, dar, in cadrul exceptiilor de fata, Curtea
Constitutionala nu este chemata sa stabileasca care dintre aceste interpretari
ar fi corecta, ci sa verifice daca textul atacat este sau nu in concordanta cu
Constitutia, legea fundamentala cu forta juridica suprema.
Institutia Ministerului Public este reglementata in Constitutia din anul
1991 in titlul III "Autoritatile publice", cap. VI "Autoritatea
judecatoreasca". In art. 130 alin. (1) se precizeaza ca "In
activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale
societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile
cetatenilor". Examinarea constitutionalitatii textului atacat trebuie sa
se faca si in raport cu art. 128 din Constitutie, care prevede ca
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii".
Parchetul de pe langa Tribunalul Timis, invocand neconstitutionalitatea
art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, sustine ca textul atacat
ingradeste participarea procurorului la judecarea tuturor pricinilor deduse
judecatii, ceea ce este contrar dispozitiilor art. 130 alin. (1) din Constitutie,
care stabileste ca Ministerul Public, in activitatea judiciara, apara ordinea
de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor. Dimpotriva, Curtea
de Apel Constanta considera ca art. 45 alin. 1 contravine art. 130 deoarece
adauga atributii care nu sunt incluse in continutul normei fundamentale,
respectiv participarea la orice proces, ceea ce inseamna "participarea la
toate etapele procesuale, inclusiv la deliberare", incalcindu-se atat
prevederile art. 123 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia
"Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii", cat si ale
art. 126 din Constitutie care stabileste ca numai sedintele de judecata sunt
publice. Pe de alta parte, necesitatea, la care se refera art. 45 alin. 1, este
lasata la aprecierea procurorului, ceea ce virtual poate conduce la orice
arbitrariu.
Dispozitiile constitutionale au caracter de generalitate si desigur pot fi
concretizate, dupa caz, prin legi organice sau prin legi ordinare. Astfel, art.
31 alin. 1 lit. c), d), e), f) si h) din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca stabileste ca principale atributii ale Ministerului Public in
materie civila: exercitarea actiunii civile in cazurile prevazute de lege;
participarea, in conditiile legii, la judecarea cauzelor de catre instantele
judecatoresti; exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti,
in conditiile prevazute de lege; supravegherea respectarii legii in activitatea
de punere in executare a hotararilor judecatoresti si a altor titluri
executorii; apararea drepturilor si intereselor minorilor si ale persoanelor
puse sub interdictie. Pe de alta parte, dupa cum s-a aratat deja, art. 45 din
Codul de procedura civila realizeaza o detaliere, sub anumite aspecte, a
acestor atributii in materie civila. Si, deoarece in fata Curtii
Constitutionale s-a atacat acest din urma text ca fiind contrar art. 130 din
Constitutie, urmeaza sa se stabileasca daca ele sunt sau nu concordante.
Este de retinut, in primul rand, ca desi art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila consacra doua forme de manifestare a procurorului in procesul
civil - introducerea actiunii si participarea la orice proces, in oricare faza
a acestuia -, exceptiile de neconstitutionalitate vizeaza textul numai cu
privire la a doua forma, astfel incat Curtea Constitutionala nu este
indreptatita, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sa se pronunte
decat cu privire la acest aspect.
Pe fond, este de observat ca art. 130 alin. (1) din Constitutie stabileste
ca, in activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele generale
ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile
cetatenilor. Este evident ca legiuitorul constituant a inteles sa faca din
Ministerul Public un reprezentant al interesului social, general si public,
care sa vegheze la aplicarea legii si la apararea drepturilor si libertatilor
cetatenilor, fara a face distinctie intre procesele penale si cele civile. Una
dintre formele concrete prin care Ministerul Public isi poate realiza acest rol
este aceea de a participa la judecata proceselor, in oricare faza a acestora,
si de a pune concluzii in acord cu obiectivele stabilite de Constitutie.
Aceasta forma concreta, consacrata de art. 31 alin. 1 lit. d) din Legea nr.
92/1992 si de art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, nu contravine art.
130 alin. (1) din Constitutie si nici altor dispozitii constitutionale,
deoarece este evident ca participarea la orice proces, in oricare faza a
acestuia, nu inseamna prezenta procurorului in toate etapele procesuale,
inclusiv la deliberare, astfel cum, in mod surprinzator si de neinteles,
sustine Curtea de Apel Constanta. Participarea procurorului la procesul civil
in aceasta forma, ca "parte alaturata", cum se precizeaza in
doctrina, presupune prezenta sa la dezbateri, posibilitatea de a invoca
exceptiile de ordine publica, punerea de concluzii, cu obligatia de a respecta
regulile procesuale, ca si celelalte parti din proces. De altfel, art. 256
alin. 1 din Codul de procedura civila este categoric in sensul ca deliberarea
se face in secret si la ea participa numai judecatorii. Cu toate ca si Curtea
de Apel Constanta se refera la acest text, nu trage concluzia care se impune
din corelarea celor doua texte si a dispozitiilor constitutionale si formuleaza
o critica de neconstitutionalitate care nu poate fi primita. Nu se poate retine
nici argumentul ca textul atacat ar fi neconstitutional, pentru ca lasa
procurorului dreptul de a aprecia daca este sau nu necesar sa participe la
proces. Dimpotriva, art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila este, si din
acest punct de vedere, in concordanta cu art. 130 alin. (1) din Constitutie,
care stabileste, astfel cum s-a mai aratat, ca Ministerul Public reprezinta, in
activitatea judiciara, interesele generale ale societatii si apara ordinea de
drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor. Uneori legea
inlocuieste aprecierea procurorului si prevede in mod expres obligativitatea
concluziilor sale. In celelalte cazuri insa dreptul de apreciere apartine Ministerului
Public, deoarece el are calitatea stabilita de art. 130 alin. (1) din
Constitutie si competenta de a actiona pentru realizarea obiectivelor
mentionate in acest text. Cenzurarea aprecierii procurorului ar fi neconforma
textului constitutional. Desigur insa ca pozitia procurorului, concluziile sale
din proces, nu leaga judecatorii ce solutioneaza cauza, deoarece acestia sunt,
potrivit art. 123 alin. (2) din Constitutie, independenti si se supun numai
legii.
Daca art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila nu poate fi considerat
ca neconstitutional, deoarece consacra ca mijloc de manifestare a procurorului
in materie civila participarea sa la orice proces si in oricare faza a
acestuia, precum si pentru ca da dreptul procurorului de a aprecia cand este
cazul sa participe, nu aceeasi concluzie se poate desprinde din formularea
"apararea drepturilor si intereselor legitime ale minorilor si ale
persoanelor puse sub interdictie, precum si in alte cazuri prevazute de
lege".
Dupa cum s-a aratat deja, dispozitia art. 130 alin. (1) din Constitutie se
poate concretiza prin legi organice sau ordinare, dar aceasta concretizare nu
poate sa duca la restrangerea continutului dispozitiei constitutionale. Este de
observat ca in timp ce textul constitutional se refera la apararea ordinii de
drept, precum si la drepturile si libertatile cetatenilor, art. 45 alin. (1)
din Codul de procedura civila restrange posibilitatea participarii procurorului
la cauzele privind minorii si persoanele puse sub interdictie, precum si la
alte cazuri prevazute de lege. In temeiul textului actual nu este posibila, de
exemplu, participarea procurorului la procesele de contencios administrativ,
deoarece Legea nr. 29/1990, anterioara Constitutiei, nu prevede acest lucru, or
este fara nici o indoiala ca in cadrul acestor procese exista si interese
generale si este interesata si ordinea de drept.
Limitarea prevazuta de art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila este
neconstitutionala, deoarece art. 130 alin. (1) din legea fundamentala stabileste
in mod clar si categoric sfera atributiilor procurorului, fara a trimite la
cazuri stabilite prin alta lege. Este adevarat ca in alin. (2) al art. 130 se
prevede ca "Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori
constituiti in parchete, in conditiile legii", dar este evident ca
referirea la conditiile legii priveste organizarea parchetelor si nu
exercitarea atributiilor stabilite in alin. (1). Asa fiind, art. 45 alin. 1,
introdus in Codul de procedura civila prin Legea nr. 59/1993, ar fi trebuit
redactat prin raportare la Constitutia din 1991 si nu prin asimilarea unor
reglementari anterioare, edictate in momente in care legiuitorul nu era
constrans de o dispozitie constitutionala similara celei inscrise in textul
actual al art. 130 alin. (1). Legiuitorul constituant a inteles sa confere
procurorului un anumit rol in reprezentarea intereselor generale ale
societatii, din moment ce a asezat dispozitiile referitoare la Ministerul
Public in capitolul referitor la "Autoritatea judecatoreasca" si nici
o lege organica sau ordinara nu poate sa deroge de la textele constitutionale.
Rolul instantei de a solutiona procesul cu care este sesizata, precum si
independenta judecatorilor si supunerea lor numai legii nu sunt afectate prin
participarea procurorului la procesul civil si prin punerea de concluzii.
Procurorul nu este adversarul instantei si nici al vreuneia dintre parti, el
intervine in proces pentru a veghea la respectarea legii. Textul
constitutional, referindu-se la apararea drepturilor si libertatilor
cetatenilor, nu are in vedere transformarea procurorului intr-un avocat al
uneia dintre parti, ci de a veghea la respectarea legii in procesele care pun
in discutie astfel de drepturi si libertati. Desi este vorba de un proces
civil, privat, este de netagaduit ca si in acest domeniu exista interese
generale care trebuie aparate, iar in activitatea judiciara Constitutia a
stabilit acest rol de aparator pentru procuror. Pe de alta parte, principiul
disponibilitatii, care guverneaza procesul civil, functioneaza in continuare,
deoarece prin participarea procurorului la proces partile nu sunt impiedicate
sa-si manifeste, in conditiile legii, dreptul de dispozitie. Fata de aceste
considerente, Curtea Constitutionala urmeaza sa constate ca art. 45 alin. 1 din
Codul de procedura civila este neconstitutional in ce priveste restrangerea
dreptului procurorului de a participa la orice proces civil, in oricare faza a
acestuia, si, ca atare, in privinta acestei atributii, urmeaza sa se aplice
direct dispozitiilor art. 130 alin. (1) din Constitutie. Asa fiind, in afara
cazurilor in care procurorul este obligat sa participe la procesul civil in
temeiul legii, el poate participa la solutionarea oricarui proces civil, in
orice faza a acestuia, daca apreciaza ca este necesar pentru apararea ordinii
de drept ori a drepturilor si libertatilor cetatenilor.
Cat priveste art. 45 alin. 3 din Codul de procedura civila, Curtea de Apel
Constanta apreciaza ca textul depaseste atat limitele Constitutiei, cat si pe
cele stabilite de art. 45 alin. 1, deoarece prevede, generic, indreptatirea
procurorilor ca, in conditiile legii, "sa exercite caile de atac si sa
ceara punerea in executare a hotararii". Critica asupra posibilitatii
exercitarii cailor de atac, care se face in incheierea de sesizare, nu poate fi
retinuta, deoarece art. 128 din Constitutie ingaduie Ministerului Public,
astfel cum s-a mai aratat, sa exercite, in conditiile legii, caile de atac
impotriva hotararilor judecatoresti, alaturi de parti. Deci singura limitare se
refera la exercitarea cailor de atac in conditiile legii, iar daca legea a
inteles sa nu stabileasca conditiile restrictive de la introducerea actiunii, o
atare dispozitie nu poate fi apreciata ca neconstitutionala. Dimpotriva, ea
este in concordanta si cu art. 130 alin. (1) din Constitutie, care se refera in
mod generic la activitatea judiciara, deci si la caile de atac. Chiar daca art.
21 din Constitutie, care consacra liberul acces la justitie, ar presupune si
respectarea principiului disponibilitatii, nu se poate retine ca art. 45 alin.
3 din Codul de procedura civila ar fi neconstitutional, deoarece partile pot si
in caile de atac exercitate de procuror sa-si manifeste dreptul de dispozitie,
intrucat, in conditiile legii, pot renunta la dreptul subiectiv, pot achiesa la
pretentiile adversarului sau pot incheia o tranzactie. Mai mult, uneori, cum
este cazul recursului in anulare, daca procurorul isi retrage recursul, partile
din proces pot cere continuarea judecatii (art. 330^4 din Codul de procedura
civila).
In sfarsit, Curtea de Apel Constanta apreciaza ca si asezarea textului art.
45 din Codul de procedura civila la titlul I intitulat "Partile"
contravine dispozitiilor art. 130 din Constitutie, deoarece Ministerul Public
apare ca fiind parte in procesul civil, desi calitatea procesuala a
procurorului este numai aceea de participare. Nici aceasta critica de
neconstitutionalitate nu poate fi retinuta, deoarece art. 130 alin. (1) din
Constitutie nu-si propune sa califice pozitia procurorului in proces. El este,
desigur, un participant la proces, deoarece toate organele si persoanele care
participa la procesul civil - instanta, parti, organ de executare, procuror,
avocati, martori, experti, interpreti etc. - sunt desemnate in doctrina prin
notiunea de participanti, dar desigur rolul si pozitia lor sunt diferite.
Faptul ca legiuitorul a asezat art. 45 sub titlul referitor la parti este in
concordanta cu pozitia pe care legea o mentioneaza uneori in mod expres.
Astfel, art. 309 alin. 2 din Codul de procedura civila prevede ca
"Procurorul vorbeste cel din urma, afara de cazul cand este parte
principala sau recurent", iar in art. 45 din Legea Curtii Supreme de
Justitie nr. 56/1993 se stabileste ca "Procurorii parchetului de pe langa
Curtea Suprema de Justitie pun concluzii la judecarea recursurilor in interesul
legii, a recursurilor in anulare si a tuturor cauzelor penale, iar in celelalte
cauze, cand participa ca parte principala, cand legea o prevede, precum si in
cazul cand considera necesar".
Este evident ca legiuitorul, prin asezarea art. 45 sub titlu referitor la
parti, a dorit sa sublinieze ca pozitia procurorului este mai apropiata de
aceea a partilor, deoarece, chiar daca nu figureaza in raportul de drept
substantial dedus judecatii, are drepturi si obligatii pe plan procesual
asemanatoare acestora. Tocmai de aceea in doctrina se subliniaza uneori ca
procurorul este parte numai in sensul procesual. In orice caz, procurorul nu
poate fi pus pe acelasi plan cu alti participanti, cum ar fi martorii, expertii
sau interpretii, din moment ce art. 130 alin. (1) din Constitutie stabileste ca
in activitatea judiciara Ministerul Public reprezinta interesele generale ale
societatii. Desigur, se poate discuta daca notiunile de parte principala si
parte alaturata consacrate in doctrina si, uneori, astfel cum s-a aratat,
folosite chiar de legiuitor sunt cele mai potrivite, dar in orice caz nu se
poate aprecia ca ele ar contraveni Constitutiei.
Pentru motivele aratate mai sus si vazand si dispozitiile art. 13 alin. (1)
lit. A.c) si alin. (2), precum si ale art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
cu majoritate de voturi
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Parchetul de pe
langa Tribunalul Timis in Dosarul nr. 1.764/C/1994 aflat pe rolul acestei
instante si constata ca art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila este
neconstitutional in ce priveste limitarea dreptului procurorului de a participa
numai la procese privind "apararea drepturilor si intereselor legitime ale
minorilor si ale persoanelor puse sub interdictia, precum si in alte cazuri
prevazute de lege", urmand ca in privinta acestei atributii sa se aplice
direct art. 130 alin. (1) din Constitutie.
2. Respinge exceptiile de neconstitutionalitate vizand art. 45 din Codul de
procedura civila ridicate din oficiu de Curtea de Apel Constanta in dosarele
aflate pe rolul sau cu nr. 976/1994, 977/1994, 978/1994, 979/1994, 980/1994,
1.049/1994, 1.153/1994, 1.154/1994, 1.155/1994, si 1.167/1994.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 4 ianuarie 1995.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr.
Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
OPINIE SEPARATA
Decizia data cu majoritate de voturi considera ca art. 130 alin. (1) din
Constitutie are aplicabilitate directa, fara a fi supus reglementarii detaliate
a legii.
Decizia mai arata ca art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila contine
restrictii pe care art. 130 alin. (1) din Constitutie nu le are, si de aceea
art. 45 alin. 1 este declarat neconstitutional si inaplicabil.
Rezulta de aici ca, in urma eliminarii art. 45 alin. 1 din Codul de
procedura civila ca neconstitutional si respectarii art. 130 alin. (1) din
Constitutie, Ministerul Public poate interveni liber in procese civile dintre
persoanele private, fara a mai exista restrictiile cuprinse in art. 45 alin. 1
din Codul de procedura civila.
Opinia separata de fata, fara sa nege profunzimea vederilor majoritatii,
este contrara celor sus aratate. Astfel, consideram ca art. 130 alin. (1) din
Constitutie nu are aplicare directa. Acest text isi gaseste aplicare prin
intermediul detaliat al legii, in cazul de fata prin art. 45 alin. 1 din Codul
de procedura civila, care nu este in contradictie cu nici un text al
Constitutiei.
Argumentele care stau la baza acestei opinii sunt urmatoarele:
I. Primul argument consta in aceea ca, Constitutia contine doar principii
generale, insa ridicate la nivel constitutional si, ca atare, de ordin public.
Astfel, Constitutia cuprinde 152 articole. Pe aceasta temelie insa se bazeaza
Codul civil cu peste 1.900 articole, Codul comercial cu peste 900 articole,
Codul penal cu peste 300 articole, Codul de procedura civila cu peste 700
articole, Codul de procedura penala cu peste 500 articole si alte numeroase
legi.
Cu alte cuvinte, cele 152 articole ale Constitutiei constituie fundamentul
comun a mii de articole din legi speciale, toate menite a da viata prin formule
detaliate ale legilor si, in acest mod, este realizata practic Constitutia.
Rezulta de aici ca nu ne putem opri si aplica direct Constitutia, ci
trebuie sa respectam consecintele care deriva din textele Constitutiei, si
anume in forme detaliate si raportate practic la realitatea vietii, in cazul de
fata reglementata corect de art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila.
Prin acest mecanism se transforma Constitutia in realitatea vietii, prin
intermediul numeroaselor legi date toate in spirit constitutional, dar adaptate
la cele mai minutioase consecinte impuse de necesitatea practica de toate
zilele.
Privind art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, prin prisma celor
aratate, consideram ca acest text este bine gindit, cu un rationament propriu
bine justificat care asigura certitudine juridica in domeniul aplicat, fara sa
violeze nici un text al Constitutiei.
II. Al doilea argument al acestei opinii consta in respectarea
dispozitiilor art. 130 alin. (2) si ale art. 128 din Constitutie.
Art. 130 alin. (2) din Constitutie prevede, in mod justificat, ca
"Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti in
parchete, in conditiile legii".
Astfel, expresia citata "in conditiile legii" vizeaza in
totalitate institutia Ministerului Public, inclusiv atributiile acestuia.
Nici nu se putea astepta din partea Constitutiei ca printr-o singura fraza
generic formulata sa reglementeze in totalitate si cu exclusivitate intregul
mecanism complex si important al unui organ de stat atat de valoros cum este
Ministerul Public.
De aceea chiar art. 130 alin. (2) ne obliga a ne adresa in plus la
"conditiile legii", careia i s-a rezervat expres a da solutii mai
amanuntite, in raport cu necesitatile impuse de practica vietii, in cazul
nostru de art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila.
In acest fel, dispozitia art. 130 alin. (2) din Constitutie, care trimite
la "conditiile legii", constituie fundament al existentei art. 45
alin. 1 din Codul de procedura civila, care la nivelul legii reglementeaza un
domeniu bine determinat.
De asemenea, art. 128 din Constitutie prevede ca "Impotriva
hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita
caile de atac, in conditiile legii".
Iata ca din nou se repeta "in conditiile legii", chiar si in
domeniul foarte restrans al caii de atac, pentru ca Constitutia nu putea intra
in probleme de detaliu.
Cele aratate ne invedereaza ca insasi Constitutia trimite expres la gasirea
solutiei in cadrul legii pentru toate problemele care realmente apartin legii
si nu principiilor generale ale Constitutiei.
Inseamna ca respectam Constitutia atunci cand aplicam legea, in cazul de
fata art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, si respectam aceasta lege
pentru ca ea se bazeaza pe dispozitia Constitutiei.
Iar acest text al legii, temeinic gindit, prevede ca (participarea)
procurorul participa in procese civile dintre persoane private numai in doua
cazuri: pe de o parte cand in proces figureaza ca parti persoane incapabile si,
pe de alta parte, cand legea prevede expres participarea procurorului la
proces.
Daca totusi s-ar considera ca, in prezent, participarea procurorului pe
baza prevederilor legale ar fi insuficienta, evident legea va putea largi
categoria proceselor dintre persoane private, la care procurorul are dreptul si
obligatia sa participe.
O asemenea largire insa poate fi facuta numai de legiuitor si numai dupa o
temeinica examinare prealabila a acestor cazuri.
Opinia separata de fata considera inadmisibila decizia data cu majoritate
de voturi ca, prin eliminarea art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila ca
neconstitutionala, sa ramana la discretia directa a fiecarui procuror daca vrea
sa participe sau nu la proces si in care anume procese vrea sa participe sau in
care procese nu.
O asemenea solutie ar fi vatamatoare in primul rand demnitatii
procurorilor, care ar ramane dezorientati. Ar putea fi vatamatoare si
certitudinii procesuale, pentru ca ar da libera posibilitate procurorului sa
intre, dupa propria sa vointa, intr-un proces si sa se abtina de la alte
procese similare.
De aceea mentinerea si respectarea art. 45 alin. 1 sunt indispensabile si
strict necesare drept garantie pentru cazurile, prealabil fixate de lege, cand
procurorul are dreptul si obligatia sa fie parte in proces.
III. Al treilea argument al prezentei opinii separate este bazat pe Legea
nr. 92 din 4 august 1992, lege aparuta ulterior Constitutiei din 8 decembrie
1991.
Aceasta lege arata in art. 31: "Atributiile Ministerului Public sunt
urmatoarele:
..........................................................................
c) exercitarea actiunilor civile in cazurile prevazute de lege;
d) participarea, in conditiile legii, la judecarea cauzelor de catre
instantele judecatoresti;
e) exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti, in
conditiile prevazute de lege".
In toate cele trei cazuri sus-aratate, legea fixeaza atributiile
Ministerului Public, fara a lasa la libera discretie a acestuia.
Este interesat si important de retinut ca art. 130 alin. (2) din
Constitutie face trimitere la lege, apoi ulterior Legea nr. 92/1992 din nou
face trimitere, in continuare, la lege si mai apropiata de necesitatile de
toate zilele.
Ne gasim deci in fata unei ierarhii de gandire bine justificata, prin care
Constitutia ne indruma pe buna dreptate la lege, apoi Legea nr. 92/1992 tot in
mod bine justificat ne trimite la legea ultima, cea mai apropiata si cea mai
adecvata necesitatii practicii.
Iata pe deplin justificata, prin cele mai sus aratate, justetea opiniei
separate care astfel se identifica cu conceptia aratata in Constitutie si legea
posterioara, drept desfasurari logice ale ideii bine gindite, atat prin
Constitutie, cat si prin Legea nr. 92/1992.
IV. Al patrulea si, totodata, ultimul argument pe care se bazeaza prezenta
opinie este cel mai sensibil, bazat pe art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Acest text al Constitutiei prevede: "Cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Eliminarea art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila ca
neconstitutional inseamna ca de libera vointa a procurorului depinde cand
intervine si cand nu intervine in procesul civil dintre persoane private.
In acest fel este posibil, de exemplu, ca intr-un proces de granituire
dintre persoane private, o parte lipsita de aparare sa aiba in fata partea
opusa aparata de avocat, a carui opinie poate fi insusita si de procuror.
In acest caz, partea ramasa singura va avea convingerea ca partea opusa a
avut doi aparatori, iar ea nici unul, deci ar exista un dezechilibru care ar
afecta principiul egalitatii in fata justitiei. Astfel, trebuie sa avem in
vedere si psihologia omului necajit.
S-ar putea intampla ca pe rolul aceleiasi instante sa figureze doua procese
de granituire intre persoane private. Intr-unul intra procurorul, iar in celalalt
nu intra procurorul. S-ar crea iarasi suspiciuni, chiar daca sunt lipsite de
temei. Suspiciunile nu sunt niciodata de dorit.
In fine, intr-o parte a tarii participarea procurorului in procese dintre
persoane private ar putea fi preponderenta, in alta parte a tarii aproape
inexistenta. Ar suferi consecventa in cadrul aceleiasi tari.
Opinia separata ramane astfel la conceptia pastrarii ca strict necesara a
art. 45 alin. 1 din Codul de procedura civila, pentru ca:
- mentine egalitatea partilor din procese civile;
- mentine demnitatea Ministerului Public fata de insinuari;
- mentine certitudinea cine sunt partile care pot participa in procese
civile;
- mentine respectarea Constitutiei si a legilor la care ea face trimitere
pentru valorificarea chiar a principiului exprimat in Constitutie.
Aceste patru argumente au dat nastere prezentei opinii separate (care este
in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate a art. 45 alin. 1 din
Codul de procedura civila).
Judecator,
dr. Miklos Fazakas