REGULAMENT din 16 martie 2005
privind procedura de investigatie in materia ajutorului de stat
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 28 martie 2005
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a materiei ajutorului de stat
reprezinta continuarea procesului de armonizare a legislatiei romanesti cu
legislatia europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea
Europeana.
Scopul controlului ajutoarelor de stat acordate de autoritatile publice sau
de organismele care administreaza resurse ale statului ori ale colectivitatilor
locale este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu un
mediu concurential normal, intr-o economie de piata in care preturile
produselor si tarifelor serviciilor sunt determinate de cerere si oferta.
Prezentul regulament este emis avand in vedere competenta specifica a
Consiliului Concurentei de a verifica respectarea cerintelor de ordin formal si
de fond privind notificarea, de a decide asupra compatibilitatii ajutorului de
stat cu mediul concurential normal, in situatia acordarii ajutoarelor de stat
sau a modificarii ajutoarelor de stat existente, precum si de a lua masurile ce
se impun in cazul nerespectarii deciziilor sale. Prezentul regulament se va
aplica ajutorului de stat in toate sectoarele economiei, cu exceptia
agriculturii si pisciculturii.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Scopul regulamentului
Scopul prezentului regulament il reprezinta stabilirea procedurii de
deschidere si de desfasurare a investigatiilor Consiliului Concurentei in
domeniul reglementat de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. ajutor de stat nou este orice ajutor de stat sub forma de schema sau de
ajutor individual, care nu este ajutor existent, inclusiv modificarile unui
ajutor de stat existent;
2. utilizarea abuziva a ajutorului de stat reprezinta utilizarea ajutorului
de stat de catre beneficiar contrar deciziei emise de Consiliul Concurentei in
baza prevederilor art. 5 alin. (3), respectiv a prevederilor art. 9 alin. (3)
sau (4).
CAP. 2
Procedura privind ajutorul de stat notificat
Art. 3
Notificarea unui ajutor de stat nou
(1) Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un
ajutor de stat existent trebuie notificata Consiliului Concurentei in timp
suficient de catre furnizorul si initiatorul ajutorului de stat, cu exceptia
cazului in care este altfel prevazut in lege sau in regulamentele de aplicare a
acesteia. Prin inregistrarea notificarii in Registrul special, Consiliul
Concurentei confirma primirea acesteia.
(2) In notificare furnizorul si initiatorul vor furniza toate informatiile
necesare pentru a-i permite Consiliului Concurentei sa ia o decizie in
conformitate cu prevederile art. 5 si 9.
Art. 4
Clauza suspensiva
Orice ajutor de stat nou nu poate fi acordat si orice modificare a unui
ajutor de stat existent nu poate fi pusa in aplicare pana cand Consiliul
Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana cand ajutorul de stat nu
este considerat ca fiind autorizat.
Art. 5
Examinarea preliminara a notificarii si deciziile Consiliului Concurentei
(1) Consiliul Concurentei examineaza notificarea de indata ce o primeste si
ia una dintre deciziile prevazute la alin. (2) - (4), cu respectarea
prevederilor art. 10.
(2) In cazul in care in urma unei examinari preliminare Consiliul
Concurentei considera ca masura notificata nu constituie ajutor de stat, va
emite o decizie in acest sens.
(3) In cazul in care in urma unei examinari preliminare Consiliul
Concurentei considera ca masura notificata nu prezinta indoieli privind
compatibilitatea sa cu regulile de ajutor de stat, va emite o decizie de
autorizare.
(4) In cazul in care in urma unei examinari preliminare Consiliul
Concurentei considera ca masura notificata prezinta indoieli privind
compatibilitatea sa cu regulile de ajutor de stat, va decide deschiderea unei
investigatii.
(5) Consiliul Concurentei ia una dintre deciziile mentionate la alin. (2) -
(4) in termen de 60 de zile de la data la care notificarea a devenit efectiva.
Notificarea devine efectiva daca in termen de 20 de zile de la data primirii
acesteia sau de la data primirii informatiilor suplimentare solicitate, conform
prevederilor art. 6 alin. (1), Consiliul Concurentei nu solicita alte
informatii suplimentare.
(6) In cazul in care Consiliul Concurentei nu a luat una dintre deciziile
prevazute la alin. (2) - (4) in termenele stabilite la alin. (5), ajutorul de
stat va fi considerat ca fiind autorizat. Furnizorul si initiatorul pot acorda
ajutorul de stat respectiv in mod legal dupa instiintarea prealabila a
Consiliului Concurentei, in cazul in care Consiliul Concurentei nu a luat nici
o decizie conform acestui articol in termen de 15 zile de la primirea
instiintarii.
Art. 6
Solicitarea de informatii
(1) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca informatiile
cuprinse in notificare sunt inexacte ori incomplete, solicita corectarea sau
completarea acestora in termen de 20 de zile de la primirea notificarii. In
urma primirii acestor informatii Consiliul Concurentei confirma, in scris,
primirea lor furnizorului si initiatorului.
(2) In cazul in care furnizorul si initiatorul nu transmit informatiile
solicitate in termenul stabilit de catre Consiliul Concurentei sau transmit
informatii inexacte ori incomplete, Consiliul Concurentei, printr-o scrisoare
de revenire sau de completare, stabileste un nou termen pentru furnizarea
acestora.
(3) Notificarea este considerata a fi nesustinuta, si ca urmare retrasa,
daca informatiile solicitate conform alin. (2) nu sunt transmise in termenul
stabilit, cu exceptia cazurilor in care, inainte de expirarea termenului
stabilit:
a) fie termenul a fost prelungit cu acordul atat al Consiliului
Concurentei, cat si al furnizorului si al initiatorului,
b) fie furnizorul si initiatorul considera ca informatiile cuprinse in
notificare sunt complete deoarece informatiile suplimentare solicitate nu sunt
disponibile sau au fost deja furnizate, trimitand Consiliului Concurentei in
acest sens o declaratie temeinic motivata; in acest caz, termenul de 60 de zile
prevazut la art. 4 alin. (5) incepe sa curga de la data primirii acesteia.
(4) In cazul in care notificarea este considerata a fi retrasa, Consiliul
Concurentei informeaza furnizorul si initiatorul despre aceasta.
Art. 7
Procedura de investigatie
(1) Deschiderea unei investigatii se face dupa cum urmeaza:
a) pe baza informatiilor detinute, directia de resort va intocmi o nota
continand o prezentare succinta a cazului, in fapt si in drept, o evaluare
preliminara a caracterului de ajutor de stat al masurii in cauza, indoielile
privind compatibilitatea acesteia cu un mediu concurential normal, precum si
propunerea de deschidere a investigatiei;
b) investigatia se va deschide prin ordin al presedintelui Consiliului
Concurentei, in baza notei directiei de resort.
(2) Ordinul de deschidere a investigatiei si nota care a stat la baza
emiterii acestuia vor fi comunicate furnizorului si initiatorului si vor fi
facute publice prin orice mijloace de informare, dupa ce i s-a dat
posibilitatea beneficiarului sa specifice care informatii considera ca sunt
supuse secretului de stat sau de serviciu.
(3) Publicarea ordinului de deschidere a investigatiei si a notei da
posibilitatea furnizorului, initiatorului si persoanelor interesate sa-si
exprime punctul de vedere in termenul stabilit de Consiliul Concurentei in
ordinul de deschidere a investigatiei, termen care nu va depasi in mod normal
15 zile. In cazuri temeinic justificate, Consiliul Concurentei poate prelungi
acest termen.
(4) Punctele de vedere primite de catre Consiliul Concurentei vor fi
comunicate furnizorului si initiatorului, dupa caz. La cerere, persoanele
interesate care si-au exprimat punctul lor de vedere conform alin. (3) pot
solicita ca identitatea lor sa nu fie dezvaluita furnizorului si initiatorului,
motivand o posibila atingere a intereselor lor. Furnizorul si initiatorul pot
formula comentarii asupra punctelor de vedere comunicate lor, intr-un termen
care nu va depasi in mod normal 15 zile. In cazuri temeinic justificate,
Consiliul Concurentei poate prelungi acest termen.
Art. 8
Puteri de investigatie
(1) In exercitarea atributiilor in cadrul unei proceduri de investigatie,
personalul imputernicit al Consiliului Concurentei are urmatoarele puteri de
investigatie:
a) sa solicite furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care
administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si
beneficiarilor de ajutor de stat informatiile si documentele care ii sunt
necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili
termene pana la care aceste informatii si documente sa ii fie furnizate;
b) sa i se permita accesul, in prezenta reprezentantului legal al
beneficiarului de ajutor de stat ori in prezenta altei persoane desemnate de
acesta, in orice spatiu in care isi desfasoara activitatea beneficiarul
ajutorului de stat;
c) sa solicite explicatii si declaratii reprezentantilor furnizorului de
ajutor de stat, organismelor care administreaza surse ale statului sau ale
colectivitatilor locale si beneficiarilor de ajutor de stat, dupa caz;
d) sa i se permita accesul in timpul controlului la registre, documente,
inscrisuri sau evidente contabile si sa obtina copii de pe acestea.
(2) La cerere, personalul imputernicit al Consiliului Concurentei
beneficiaza de protectie din partea organelor abilitate ale statului.
(3) Personalul Consiliului Concurentei trebuie sa isi exercite atributiile
prevazute la alin. (1) pe baza prezentarii unui ordin de inspectie in care sa
se specifice tematica si scopul inspectiei.
(4) Investigatia se va finaliza cu un raport de investigatie. O copie a
acestui raport va fi transmisa furnizorului si initiatorului.
Art. 9
Deciziile Consiliului Concurentei privind inchiderea procedurii de
investigatie
(1) Procedura de investigatie se va incheia printr-o decizie a Consiliului
Concurentei conform alin. (2) - (5), cu exceptia cazurilor prevazute la art.
10.
(2) Atunci cand Consiliul Concurentei constata ca masura nu constituie
ajutor de stat, va emite o decizie in acest sens.
(3) Atunci cand Consiliul Concurentei constata ca indoielile privind
compatibilitatea masurii de sprijin cu regulile de ajutor de stat au fost
indepartate, va emite o decizie de autorizare.
(4) Consiliul Concurentei poate impune, intr-o decizie de autorizare,
conditii, cu respectarea carora masura poate fi considerata compatibila cu
regulile de ajutor de stat. De asemenea, poate impune obligatii pentru a
permite monitorizarea respectarii deciziei.
(5) Atunci cand Consiliul Concurentei constata ca ajutorul de stat
notificat nu este compatibil cu regulile de ajutor de stat, va interzice
printr-o decizie acordarea ajutorului.
(6) Consiliul Concurentei va trebui sa ia una dintre deciziile prevazute la
alin. (2) - (5), imediat ce indoielile la care se face referire la art. 5 alin.
(4) au fost indepartate, intr-un termen de cel mult patru luni de la data
deschiderii investigatiei.
(7) In cazul in care Consiliul Concurentei nu a luat una dintre deciziile
prevazute la alin. (2) - (5), ajutorul de stat va fi considerat ca fiind
autorizat.
Art. 10
Retragerea notificarii
(1) Furnizorul si initiatorul pot sa isi retraga notificarea inainte de
emiterea de catre Consiliul Concurentei a unei decizii in conformitate cu
prevederile art. 5 sau 9.
(2) In cazul in care procedura de investigatie a fost initiata, Consiliul
Concurentei inchide prin ordin al presedintelui aceasta procedura.
Art. 11
Revocarea unei decizii
In cazul in care se constata ca decizia a fost emisa pe baza unor
informatii incorecte transmise pe parcursul procedurii de catre furnizor si
initiator si care au fost determinate in luarea deciziei, Consiliul Concurentei
poate revoca decizia luata in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) si
(3) sau ale art. 9 alin. (2) - (4), dupa ce li s-a acordat furnizorului si
initiatorului posibilitatea de a-si exprima punctele de vedere. In vederea
adoptarii respectivei decizii, Consiliul Concurentei va deschide procedura de
investigatie. Prevederile art. 7, 8, 9, 12, art. 13 alin. (1), art. 14 alin.
(1) si (4) si ale art. 15 vor fi aplicate in mod corespunzator.
CAP. 3
Procedura privind ajutorul de stat ilegal
Art. 12
Examinarea si solicitarea de informatii
(1) In cazul in care Consiliul Concurentei intra in posesia unor
informatii, din orice sursa, cu privire la un ajutor de stat presupus ilegal,
aceasta examineaza de indata aceste informatii.
(2) Consiliul Concurentei va solicita informatii de la furnizor si/sau
initiator in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) si ale art. 6 alin.
(1) si (2).
(3) In cazul in care nici in urma scrisorii de revenire sau de completare
furnizorul si/sau initiatorul nu transmit informatiile solicitate in termenul
stabilit, Consiliul Concurentei va decide deschiderea investigatiei, care se va
finaliza cu o decizie conform art. 9 alin. (2) - (5).
Art. 13
Procedura privind ajutorul de stat ilegal acordat printr-un act
administrativ
(1) In cazul in care, dupa analiza informatiilor primite si a punctelor de
vedere exprimate, Consiliul Concurentei considera ca masura de sprijin la care
se face referire la art. 12 alin. (1) este ajutor de stat ilegal, va solicita
curtii de apel in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul principal
al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor de stat sa dispuna, prin
ordonanta presedintiala, suspendarea acordarii ajutorului de stat pana cand
Consiliul Concurentei emite o decizie conform alin. (3) privind
compatibilitatea acestuia cu regulile de ajutor de stat.
(2) Totodata Consiliul Concurentei va reaminti furnizorului obligatia de a
notifica ajutorul de stat in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1).
(3) Consiliul Concurentei va emite o decizie in conformitate cu prevederile
art. 5. In cazul in care Consiliul Concurentei decide sa deschida procedura de
investigatie, aceasta se va incheia prin emiterea unei decizii conform
prevederilor art. 9 alin. (2) - (5).
(4) In cazul in care Consiliul Concurentei, in urma procedurii de
investigatie prevazute la alin. (3), emite o decizie de interzicere, acesta va
solicita curtii de apel in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul
principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor de stat anularea
actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul de stat ilegal si, pe cale
de consecinta, suspendarea, recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat si a
dobanzii aferente acestuia, la o rata propusa de Consiliul Concurentei.
Art. 14
Procedura privind ajutorul de stat ilegal acordat printr-un act normativ
(1) In cazul in care ajutorul de stat presupus ilegal a fost acordat
printr-un act normativ cu putere de lege, Consiliul Concurentei va sesiza
autoritatea emitenta, care este obligata ca in termen de 10 zile sa ia o
decizie cu privire la suspendarea actului normativ prin care s-a acordat
ajutorul de stat. Concomitent, Consiliul Concurentei informeaza furnizorul si
beneficiarul de ajutor de stat cu privire la sesizarea transmisa autoritatii
emitente.
(2) In termen de 30 de zile de la data primirii sesizarii de catre
autoritatea emitenta, furnizorul si initiatorul sunt obligati sa notifice
Consiliului Concurentei in conformitate cu prevederile art. 3.
(3) Consiliul Concurentei va analiza notificarea ajutorului de stat
presupus ilegal, potrivit dispozitiilor cuprinse in cap. II, si va emite una
dintre deciziile prevazute de art. 5 alin. (2) - (4) sau de art. 9 alin. (2) -
(5).
(4) In cazul in care furnizorul si initiatorul nu notifica in termen de 30
de zile de la data primirii sesizarii, Consiliul Concurentei va decide
deschiderea investigatiei, care se va finaliza cu o decizie conform art. 9
alin. (2) - (5).
(5) In urma emiterii unei decizii conform alin. (3) sau (4), autoritatea
emitenta, tinand cont de aceasta, va lua o decizie cu privire la modificarea
actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire
la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate.
Art. 15
Termen de prescriptie
(1) Dreptul Consiliului Concurentei de a solicita recuperarea ajutorului de
stat este supus unui termen de prescriptie de 10 ani.
(2) Termenul de prescriptie va incepe sa curga din ziua in care ajutorul de
stat ilegal este acordat beneficiarului. Orice masura luata de Consiliul
Concurentei in legatura cu ajutorul de stat ilegal intrerupe acest termen.
Termenul de prescriptie este suspendat atat timp cat cazul se afla pe rol la
curtea de apel sau la Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa caz. Fiecare
intrerupere duce la curgerea unui nou termen.
(3) Orice ajutor de stat pentru care a expirat termenul de prescriptie este
considerat ajutor existent.
CAP. 4
Procedura privind utilizarea abuziva a ajutorului de stat
Art. 16
Utilizarea abuziva a ajutorului de stat
In cazul unei utilizari abuzive a ajutorului de stat, Consiliul Concurentei
poate deschide procedura de investigatie in conformitate cu prevederile art. 5
alin. (4). Prevederile art. 7, 8, 9, 12, art. 13 alin. (1), art. 14 alin. (1)
si (4) si ale art. 15 vor fi aplicate in mod corespunzator.
CAP. 5
Procedura privind schemele de ajutor de stat existente
Art. 17
Rezultatul activitatii de monitorizare
In cazul in care, in urma activitatii de monitorizare prevazute in art. 26
din lege, Consiliul Concurentei sesizeaza ca o schema de ajutor de stat
existenta nu mai este compatibila cu regulile de ajutor de stat, acesta
informeaza furnizorul si initiatorul in aceasta privinta si le da posibilitatea
sa transmita comentarii in termen de 30 de zile de la data primirii
informarilor. In cazuri temeinic justificate, Consiliul Concurentei poate
prelungi acest termen.
Art. 18
Propunerea de masuri adecvate
In cazul in care, in urma analizarii informatiilor primite de la furnizor
si initiator, conform art. 17, Consiliul Concurentei ajunge la concluzia ca o
schema de ajutor de stat existenta nu mai este compatibila cu prevederile legii
si cu prevederile reglementarilor emise in aplicarea acesteia, emite o
recomandare, conform art. 13 din lege, prin care solicita furnizorului si
initiatorului sa ia masuri pentru eliminarea incompatibilitatii acesteia.
Solicitarea Consiliului Concurentei poate sa includa, printre altele, o
recomandare privind:
a) modificarea substantiala a schemei de ajutor de stat;
b) introducerea unor cerinte procedurale;
c) anularea schemei de ajutor de stat.
Art. 19
Consecintele propunerii de masuri
(1) In cazul in care furnizorul si initiatorul accepta masurile propuse,
acestia vor informa in scris Consiliul Concurentei asupra deciziei luate.
Consiliul Concurentei ia cunostinta de aceasta decizie si informeaza furnizorul
si initiatorul despre aceasta. Furnizorul si initiatorul au obligatia sa puna
in aplicare masurile acceptate.
(2) In cazul in care furnizorul si initiatorul nu accepta masurile propuse,
iar Consiliul Concurentei, dupa analizarea argumentelor acestora, sustine in
continuare necesitatea aplicarii acestor masuri, Consiliul Concurentei va
initia procedura de investigatie in conformitate cu prevederile art. 5 alin.
(4). Prevederile art. 7, 8, 9 si 11 vor fi aplicate in mod corespunzator.
CAP. 6
Persoanele interesate
Art. 20
Drepturile persoanelor interesate
(1) Orice persoana interesata poate transmite punctul sau de vedere conform
prevederilor art. 7, ca urmare a emiterii unui ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei de a deschide procedura de investigatie. Oricarei
persoane interesate care a transmis punctul sau de vedere in timpul procedurii
de investigatie si oricarui beneficiar de ajutor de stat individual i se va transmite
o copie a deciziei adoptate de Consiliul Concurentei in conformitate cu
prevederile art. 9.
(2) Orice persoana interesata poate informa Consiliul Concurentei asupra
unui ajutor de stat presupus ilegal sau asupra unei presupuse utilizari abuzive
a unui ajutor de stat. In cazul in care Consiliul Concurentei considera ca, pe
baza informatiilor pe care le poseda, nu exista motive suficiente pentru a-si
forma un punct de vedere asupra cazului, va informa persoana interesata despre
aceasta. In cazul in care Consiliul Concurentei adopta o decizie intr-un caz
privind subiectul informatiilor furnizate, va trimite o copie a respectivei
decizii persoanei interesate.
(3) La cerere, orice persoana interesata poate obtine o copie a oricarei
decizii emise de Consiliul Concurentei in conformitate cu prevederile art. 5 si
9.
CAP. 7
Dispozitii comune
Art. 21
Nerespectarea deciziilor de interzicere
(1) In cazul in care, in urma emiterii unei decizii de interzicere de catre
Consiliul Concurentei, ajutorul de stat este totusi acordat in temeiul unui act
administrativ, Consiliul Concurentei va solicita curtii de apel in a carei
circumscriptie teritoriala se afla sediul principal al furnizorului sau al
beneficiarului anularea actului prin care s-a acordat ajutorul de stat si, pe
cale de consecinta, recuperarea ajutorului de stat de catre furnizor sau
rambursarea de catre beneficiar.
(2) In cazul in care, in urma emiterii unei decizii de interzicere de catre
Consiliul Concurentei, furnizorul acorda totusi ajutorul de stat in temeiul
unui act normativ, Consiliul Concurentei va sesiza autoritatea emitenta.
Aceasta, tinand seama de decizia Consiliului Concurentei, se va pronunta, in
termen de 30 de zile de la primirea sesizarii, in legatura cu modificarea
actului normativ si cu recuperarea sau rambursarea ajutoarelor acordate.
Art. 22
Secretul profesional
Inspectorii de concurenta au obligatia de a nu dezvalui informatiile si
documentele la care au acces si care au caracter de informatii secrete de stat
sau informatii secrete de serviciu.
Art. 23
Destinatarul deciziei
Deciziile emise in conformitate cu prevederile cap. II, III, IV, V si VII
vor fi adresate beneficiarului, furnizorului si initiatorului. Consiliul
Concurentei le va comunica beneficiarului in cel mai scurt timp posibil si ii
va da acestuia posibilitatea sa specifice care informatii considera ca sunt
supuse secretului de stat sau de serviciu.
Art. 24
Publicarea deciziilor
Consiliul Concurentei asigura publicarea prin orice mijloace de informare a
deciziilor emise conform prevederilor art. 5 alin. (2) si (3) si ale art. 9
alin. (2) - (5), a ordinului de deschidere a investigatiei si a notei aferente
acestuia, emise in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2), precum si a
ordinului emis conform prevederilor art. 10 alin. (2).
Art. 25
Dispozitii finale
(1) Prezentul regulament transpune in legislatia romaneasca Regulamentul
Consiliului Uniunii Europene (CE) nr. 659/1999 din 22 martie 1999 privind
regulile pentru punerea in aplicare a art. 93 din Tratatul CE, publicat in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 83 din 27 martie 1999.
(2) Prezentul regulament va fi pus in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.