PRECIZARI Nr. 2011 din 5 ianuarie 1993
privind masurile ce trebuie luate pentru inchiderea exercitiului financiar pe
anul 1992
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 14 ianuarie 1993
I. Administratorii regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital
de stat si privat, indiferent de forma de organizare, au, potrivit art. 11 din
Legea contabilitatii nr. 82/1991, raspunderea organizarii si tinerii
contabilitatii potrivit dispozitiilor legale.
Pentru inchiderea corecta a exercitiului financiar pe anul 1992 se vor lua
urmatoarele masuri:
1. Efectuarea inventarierii intregului patrimoniu al unitatii, potrivit
prevederilor legii mai sus mentionate si metodologiei prevazute in cap. 5 din
Normele metodologice privind contabilitatea unitatilor economice, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 595/1970, stabilirea rezultatelor
inventarierii, inregistrarea in contabilitate si reflectarea acestora in
bilantul contabil pe anul 1992.
2. Perfectarea, valorificarea si inregistrarea in contabilitate a tuturor
documentelor care privesc operatiuni de capital, miscarea bunurilor materiale,
cheltuieli, incasari, decontari sau alte operatiuni economice si financiare
privind gestiunea anului 1992.
In acest scop, se va urmari tinerea corecta si la zi a evidentei, astfel ca
toate operatiunile efectuate sa fie consemnate in documente legale, iar acestea
sa fie inregistrate in conturile sintetice si analitice in vederea verificarii
concordantei datelor din aceste evidente si clarificarii diferentelor
constatate. Inscrisurile care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot
dobandi calitatea de document justificativ numai in cazurile in care furnizeaza
toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare. In cazul cumpararii
de bunuri si valori (executari de lucrari sau prestari de servicii) de la
persoane fizice, inscrisul trebuie sa contina toate elementele de identificare
a persoanei de la care acestea s-au procurat (nume si prenume, seria si numarul
actului de identitate si adresa completa).
3. Analiza continutului soldurilor conturilor contabile, in sensul ca
acestea sa reflecte operatiunile reale efectuate si inregistrate in
contabilitate pe baza de documente justificative, conform normelor metodologice
si instructiunilor de aplicare a planurilor de conturi.
Cu aceasta ocazie se va urmari, in principal, clarificarea, regularizarea
si lichidarea sumelor ce se mentin nejustificat in soldul unor conturi din activul
si pasivul bilantului, cum sunt:
a) conturile: "materiale", "obiecte de inventar in
depozit", "produse finite", "produse expediate, lucrari
executate si servicii prestate", luandu-se masuri pentru lichidarea
stocurilor fara miscare, respectiv clarificarea refuzurilor de plati si
incasarea facturilor;
b) conturile: "cheltuieli de productie" si "cheltuieli de
circulatie", urmarindu-se incadrarea in consumurile programate, inchiderea
comenzilor sistate sau abandonate si decontarea productiei realizate si a
cheltuielilor de circulatie;
c) conturile: "debitori", "clienti",
"furnizori" si "creditori" (interni si externi),
urmarindu-se incasarea debitelor si creantelor restante in lei si in valuta,
precum si achitarea obligatiilor de plata fata de furnizori si creditori. La
analiza soldului conturilor de "creditori" se va asigura determinarea
corecta a obligatiilor fata de fondurile speciale (cercetare-dezvoltare, fondul
de risc si accident, fondul special pentru asigurarile sociale ale taranimii,
constituit in perioada 1.IV.- 30.IX.1992, conform Legii nr. 36/1992, fondul de
pensii si asigurari sociale pentru agricultori, constituit dupa data de
1.X.1992, potrivit Legii nr. 80/1992 si Hotararii Guvernului nr. 557/1992,
fondul special pentru sanatate, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 22/1992,
aprobata prin Legea nr. 114/1992, etc.);
d) contul "decontari din operatiuni in curs de lamurire",
luandu-se masuri pentru clarificarea sumelor inregistrate, trecerea lor pe
seama persoanelor vinovate, costurilor de productie sau rezultatelor
financiare, dupa caz, si, respectiv, pentru identificarea apartenentei si
naturii sumelor incasate, in conformitate cu dispozitiile legale;
e) contul "decontari cu bugetul statului", actionandu-se pentru
varsarea la termenele legale a obligatiilor fata de bugetul statului.
Totodata, se vor analiza eventualele sume evidentiate in debitul acestui
cont, reprezentand creante de incasat de la bugetul de stat. In legatura cu
aceasta, se precizeaza ca se pot evidentia drepturi ale agentilor economici in
contul bugetului de stat numai in masura reglementarii exprese, prin dispozitii
legale, a operatiunilor respective, luandu-se masuri pentru stornarea
inregistrarilor care nu se incadreaza in dispozitiile legale.
Eventualele subventii sau diferente de pret cuvenite agentilor economici si
neincasate de la bugetul de stat la 31 decembrie 1992 se pot inregistra in
debitul contului 430 "decontari cu bugetul statului", numai pe baza
certificarii realitatii acestora de catre organele de control financiar
teritoriale;
f) contul "subventii pentru acoperirea pierderilor", urmarindu-se
ca in creditul acestui cont din bilantul anual sa fie inregistrate numai
subventiile aferente facturilor emise si neincasate la 31 decembrie 1992 si, ca
urmare, pentru evidentierea corecta a acestora, se impune verificarea
exactitatii sumelor pe baza cantitatilor de produse livrate si neincasate si a
subventiilor unitare, aprobate si comunicate pe produse de catre Ministerul
Finantelor. In cazurile in care s-au primit subventii de la bugetul de stat mai
mari decat cele cuvenite potrivit deconturilor anuale definitive, sumele
respective se vor vira la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz,
respectandu-se Instructiunile Ministerului Finantelor nr. 4955/1992.
4. Stabilirea corecta a profitului impozabil, a impozitului pe profit,
determinarea profitului net si repartizarea acestuia pe destinatiile prevazute
de lege.
In acest scop, se va asigura determinarea corecta a cheltuielilor aferente
activitatii desfasurate, corespunzatoare veniturilor, inclusiv a impozitului pe
circulatia marfurilor si accizelor, urmarindu-se:
- inventarierea si stabilirea exacta a productiei neterminate si evaluarea
corecta a acesteia;
- repartizarea cheltuielilor de transport-aprovizionare aferente
materialelor consumate, potrivit regulilor stabilite prin instructiunile de
aplicare a planurilor de conturi;
- repartizarea cheltuielilor anticipate si a cheltuielilor indirecte in
conformitate cu regulile de baza privind evidenta si calcularea costurilor, iar
pentru cele esalonate pe mai mult de 2 ani, existenta aprobarilor legale;
- includerea in costuri, potrivit reglementarilor in vigoare, a rezervelor
create pentru cheltuielile preliminate, in limita cheltuielilor efective.
Eventualele rezerve constituite nelegal sau in plus vor fi stornate din
costuri;
- includerea pe costuri a premiilor platite de catre agentii economici,
precum si a altor sume din fondul de salarii, in conformitate cu prevederile
Hotararii Guvernului nr. 496/1992. Cota de constituire a fondului de premiere
si modalitatile concrete de acordare (obiective, periodicitate, categorii de
personal) sunt cele stabilite prin contractul colectiv de munca si se pot
acorda in limita posibilitatilor financiare ale fiecarui agent economic si in
cadrul fondului total destinat platii salariilor pentru care nu se plateste
impozit suplimentar;
- pentru eventualele sporuri, adaosuri sau premii acordate, in cazul unor
unitati care au obtinut rezultate financiare deosebite peste fondul total
destinat platii salariilor se plateste impozit suplimentar potrivit Hotararii
Guvernului nr. 21/1992. In afara sumelor mentionate mai sus, societatile
comerciale cu capital majoritar de stat si regiile autonome constituie,
potrivit legii, fondul de participare a salariatilor la profit in proportie de
pana la 10% si, respectiv, 5% din profitul ramas dupa plata impozitului
datorat;
- potrivit art. 23 si 24 din Legea nr. 36/1992, agentii economici cu capital
integral sau majoritar de stat, precum si cei cu capital integral sau majoritar
privat pot efectua din profitul brut realizat cheltuieli pentru sprijinirea
unor activitati sociale (cantine, camine muncitoresti, crese, gradinite si alte
actiuni sociale colective), precum si a unor actiuni culturale si sportive, in
limita unei cote de pana la 1,5% si, respectiv, 2% aplicata asupra fondului de
salarii realizat anual.
Cotele prevazute mai sus reprezinta limite maxime ce nu pot fi depasite:
- stabilirea corecta a diferentelor dintre preturile de inregistrare si
costurile efective la produsele fabricate, precum si la produsele facturate,
vandute si incasate, potrivit instructiunilor de aplicare a planurilor de
conturi;
- determinarea cheltuielilor de circulatie si, respectiv, a adaosului
comercial, aferent stocurilor de marfuri din unitatile comerciale, potrivit
instructiunilor de aplicare a planului de conturi;
- delimitarea corecta a soldului conturilor de venituri anticipate si
venituri de realizat;
- reflectarea in contabilitate a diferentelor favorabile sau nefavorabile
rezultate in urma operatiunilor efectuate in valuta, avandu-se in vedere ca
acestea trebuie reflectate in venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz, la
cursul de schimb valutar in vigoare, numai la efectuarea operatiunilor de
incasari sau plati in valuta. Se precizeaza ca, la 31 decembrie 1992, activele
si pasivele in valuta se vor reevalua la cursul valutar existent la acea data,
diferentele rezultate evidentiindu-se in contul 494.09 "diferente de curs
valutar - 31 decembrie 1992".
In creditul acestui cont se inregistreaza diferentele favorabile rezultate
intre cursul valutar la 31 decembrie 1992 si cursurile valutare cu care
activele au fost inregistrate in contabilitate pana la acea data, iar in debit,
diferentele nefavorabile rezultate intre cursul valutar la 31 decembrie 1992 si
cursurile valutare cu care pasivele au fost evidentiate in contabilitate.
Diferentele favorabile existente in contul 494.09 se inscriu in pasivul
bilantului contabil cod 10, pe randul 89 intitulat "Diferente favorabile
de curs valutar - 31 decembrie 1992", iar cele nefavorabile, in activul
bilantului, pe randul 49 cu aceeasi denumire.
Pe data de 1 ianuarie 1993 operatiunile respective se storneaza, urmand ca
pe masura derularii efective a incasarilor si platilor in valuta, diferentele
de curs valutar sa se reflecte in venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
Exceptie de la aceasta regula o vor reprezenta diferentele de curs valutar
aferente disponibilitatilor in devize existente in conturile 301 "casa in
devize" si 311 "disponibil la banca in devize", care la 31
decembrie 1992 se vor inregistra in conturile 650 "venituri
financiare" sau 550 "cheltuieli financiare", dupa caz (conform
Normelor metodologice ale Ministerului Finantelor nr. 150104/1992);
- inregistrarea corecta a cheltuielilor care se suporta din veniturile
incasate potrivit anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 804/1991 si
stabilirea eventualelor diferente fata de limitele prevazute de Legea nr.
36/1992, a cheltuielilor de deplasare, detasare, peste limitele legale etc., in
vederea determinarii corecte a profitului impozabil. Inregistrarea de catre
regiile autonome a constituirii fondului de dezvoltare din veniturile realizate
(750=716), potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 15/1990;
- inregistrarea pe cheltuieli care se suporta din venituri a drepturilor
actionarilor calculate potrivit Legii nr. 46/1992 si Precizarilor Ministerului
Finantelor nr. 115411/1992, precum si constituirea fondului special de
asigurare pentru acoperirea pagubelor din calamitati, in cota de pana la 40%
din profitul impozabil, potrivit Ordinului ministrului finantelor si
ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 233/24/1990 si scrisorii
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei nr. 67.191/1992;
- repartizarea profitului net potrivit destinatiilor prevazute de lege:
fondul de participare a salariatilor la profit, in proportie de pana la 10% in
cazul societatilor comerciale cu capital majoritar de stat si 5% la regiile
autonome; fondul de dezvoltare destinat modernizarii, retehnologizarii,
cresterii surselor proprii de finantare, in proportie de pana la 50% (la
societatile comerciale cu capital majoritar de stat); dividende, in cazul
societatilor comerciale, sau varsaminte la bugetul de stat sau bugetele locale,
in cazul regiilor autonome, precum si alte destinatii prevazute de lege;
- incadrarea corecta a cheltuielilor prevazute la art. 9 din Legea nr.
12/1991 si art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 804/1991 in cazul stabilirii
reducerii cu 50% a impozitului pe profit, precum si utilizarea cu aceeasi
destinatie a sumelor echivalente reducerii respective.
5. Reflectarea in contabilitatea societatilor comerciale cu capital de stat
a operatiunilor privind vanzarea prin licitatie a unor active, potrivit
Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 150219/1992, urmarindu-se modul de
determinare a impozitului pe suma incasata din vanzarea activelor, varsarea la
termen a impozitului datorat, precum si utilizarea sumelor ramase din cele
incasate pentru efectuarea de investitii noi sau rambursarea creditelor pentru
investitii, potrivit legii.
6. Inregistrarea diferentelor privind reevaluarea unor active si pasive,
potrivit Normelor metodologice nr. 150104/1992 si Precizarilor Ministerului
Finantelor nr. 72598/1992, precum si efectuarea varsamintelor prevazute de lege
din diferentele favorabile inregistrate (Hotararea Guvernului nr. 329/1992 si
Instructiunile Ministerului Finantelor nr. 491010/13.XI.1992). In acest scop,
unitatile la care fondul de rezerva a depasit de trei ori capitalul social si,
ca urmare, s-a inregistrat dublarea capitalului social, vor efectua urmatoarele
operatiuni contabile pe masura virarii la fondul special a 50% din diferentele
rezultate din reevaluare:
703 = 700 (in rosu)
si
703 = 310 cu ocazia virarii.
Se precizeaza ca prevederile Hotararii Guvernului nr. 732/11.XI.1992 si
pct. 4 din Instructiunile Ministerului Finantelor nr. 491010/13.XI.1992 se
refera numai la activele in valuta provenite din creante externe neincasate la
data de 1 aprilie 1991 si, respectiv, 11 noiembrie 1991, rezultate din
activitatea de comert exterior, cooperare economica internationala si din alte
activitati externe, derulate in cadrul acordurilor guvernamentale ale Romaniei
si, ca urmare, nu fac obiectul reevaluarii prevazute de Hotararea Guvernului
nr. 26/1992.
7. Agentii economici cu capital integral sau majoritar de stat, care in
anul 1992 au inregistrat pierderi pe total activitate, pe baza hotararii
imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, vor
acoperi pierderile realizate din fondul de rezerva constituit potrivit
prevederilor legale (articol contabil 703 = 750). Aceasta operatiune urmeaza a
se efectua dupa verificarea si aprobarea bilantului contabil incheiat la 31
decembrie 1992, potrivit legii.
8. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale "Administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel putin o
luna inainte de ziua stabilita pentru sedinta adunarii generale, bilantul
exercitiului precedent, cu contul de profit si pierderi, insotit de raportul
lor si de documentele justificative".
In raportul administratorilor (raportul de gestiune) se vor face referiri
concrete cu privire la:
- realizarea sarcinilor prevazute in Legea contabilitatii nr. 82/1991,
privind organizarea si conducerea corecta si la zi a contabilitatii;
- faptul ca operatiunile economico-financiare privind exercitiul expirat au
fost consemnate in documente legale si contabilizate corect;
- respectarea regulilor de intocmire a bilantului contabil, prevazute in
legea mai sus mentionata, respectiv posturile inscrise in bilant corespund cu
datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a
elementelor patrimoniale pe baza inventarului; intocmirea bilantului contabil
pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice si respectarea normelor
metodologice cu privire la intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- neefectuarea de compensari intre conturile bilantiere sau intre venituri
si cheltuieli;
- evaluarea elementelor patrimoniale in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
- concluziile rezultate din analiza creantelor si obligatiilor unitatii, a
eventualelor sume prescrise si masurile dispuse;
- sursele pentru activitatea de productie si pentru investitii au fost
utilizate potrivit reglementarilor legale si nu s-au efectuat deturnari de
fonduri;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii, garantia
acestora, posibilitatile de rambursare si efectele asupra activitatii
analizate, cat si asupra celei viitoare;
- preliminarile si rezervele constituite, precum si temeiul legal al
acestora;
- contul de profit si pierderi reflecta fidel veniturile, cheltuielile si
rezultatele financiare ale perioadei de raportare;
- propunerile privind destinatiile profitului net sunt in conformitate cu
dispozitiile legale;
- obligatiile fata de bugetul statului si fata de fondurile speciale au
fost corect stabilite si varsate;
- masurile propuse pentru bunul mers al societatii.
II. In conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 si 3 din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, "Cenzorii sunt obligati sa
supravegheze gestiunea societatii, sa verifice daca bilantul si contul de
profit si pierderi sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca
acestea din urma sunt regulat tinute si daca evaluarea patrimoniului s-a facut
conform regulilor stabilite pentru intocmirea bilantului.
Despre toate acestea, precum si asupra propunerilor pe care le vor crede
necesare asupra bilantului si repartizarii profitului, cenzorii vor face
adunarii generale un raport amanuntit.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul si contul de profit si
pierderi, daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor".
Constatarile rezultate din verificarile efectuate pe tot parcursul anului
vor fi cuprinse de catre cenzori in rapoartele amanuntite pe care, potrivit
legii, acestia trebuie sa le prezinte adunarii generale sau imputernicitilor
mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, dupa caz.
Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
- operatiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului, modul de valorificare a rezultatelor
acesteia si faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse in bilantul
anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum si a evidentei
analitice si sintetice a elementelor patrimoniale;
- organizarea controlului propriu la nivelul fiecarei societati comerciale;
- tinerea corecta si la zi a contabilitatii;
- preluarea corecta in balanta de verificare a datelor din conturile
sintetice si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului s-a facut conform reglementarilor legale in
vigoare;
- contul de profit si pierderi este intocmit pe baza datelor din
contabilitate privind perioada de raportare;
- stabilirea in conformitate cu dispozitiile legale a profitului net si
punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de consiliul de
administratie;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii comerciale si
garantarea acestora;
- propunerile de masuri facute consiliului de administratie,
imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat sau
adunarii generale, dupa caz.
III. Organele de control financiar ale Ministerului Finantelor vor urmari
realizarea masurilor prevazute la pct. I, pe baza obiectivelor de control
stabilite potrivit programelor aprobate.
Ministru de stat, ministrul finantelor
Florin Georgescu