ORDIN Nr. 895
din 28 august 2009
pentru publicarea acceptarii
amendamentelor la Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii
omenesti pe mare, asa cum a fost amendata, adoptate de Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia MSC.256(84) a Comitetului Securitatii Maritime
din 16 mai 2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 609 din 4 septembrie 2009
In temeiul prevederilor art. 12 lit. b) şi m) din
Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 din Ordonanţa Guvernului
nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 pct. 18,
ale art. 4 alin. (1) pct. 15 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se publică amendamentele la Convenţia
internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, aşa cum a
fost amendată, adoptate de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia
MSC.256(84) a Comitetului Securităţii Maritime din 16 mai 2008, amendamente
care intră în vigoare pentru România la data de 1 ianuarie 2010, prevăzute in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Navală Română va lua măsurile
necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor specifice cuprinse în anexa
la prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Marin Anton,
secretar de stat
ANEXA
REZOLUŢIA MSC.256(84)
(adoptată la 16 mai 2008)
Adoptarea amendamentelor la Convenţia internaţională
din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, aşa cum a fost amendată
Comitetul Securităţii Maritime,
amintind art. 28(b) din Convenţia privind crearea
Organizaţiei Maritime Internaţionale, referitor la funcţiile Comitetului,
amintind, de asemenea, art. VIII(b) din Convenţia
internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS) (denumită
în continuare Convenţia), cu privire la procedura de amendare aplicabilă
anexei la Convenţie, cu excepţia prevederilor cap. I al acesteia,
luând în considerare, la cea de-a 84-a sesiune a sa,
amendamentele la Convenţie, propuse şi difuzate în conformitate cu art. VIII
(b)(i) din aceasta:
1. adoptă, în conformitate cu art. VIII(b)(iv) din
Convenţie, amendamentele la Convenţie, al căror text este redat în anexa care
face parte integrantă din prezenta rezoluţie;
2. stabileşte, în conformitate cu art. VIII(b)(vi)(2)(bb)
din Convenţie, că amendamentele menţionate se vor considera ca fiind acceptate
la 1 iulie 2009, cu excepţia cazului în care înainte de această dată mai mult
de o treime din guvernele contractante la Convenţie sau guvernele contractante
ale căror flote comerciale reprezintă în total cel puţin 50% din tonajul brut
al flotei comerciale mondiale vor fi notificat obiecţiile lor la aceste
amendamente;
3. invită guvernele contractante la SOLAS să noteze că,
în conformitate cu art. VIII(b)(vii)(2) din Convenţie, amendamentele vor intra
în vigoare la 1 ianuarie 2010, după acceptarea lor în conformitate cu
paragraful 2 de mai sus;
4. recomandă guvernelor contractante interesate să
emită certificate conforme amendamentelor anexate la prima inspecţie de reînnoire
care va fi efectuată după 1 ianuarie 2010;
5. solicită secretarului general, în conformitate cu
art. VIII(b)(v) din Convenţie, să transmită tuturor guvernelor contractante la
Convenţie copii certificate ale prezentei rezoluţii şi ale textului amendamentelor
conţinute în anexă;
6. solicită în plus secretarului general să transmită
copii ale acestei rezoluţii şi ale anexei sale membrilor Organizaţiei care nu
sunt guverne contractante la Convenţie.
ANEXĂ la Rezoluţia MSC. 256(84)
AMENDAMENTE
la Convenţia internaţională din 1974 pentru
ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, aşa cum a fost amendată
CAPITOLUL II-1
Construcţie - structură, compartimentare şi
stabilitate, maşini şi instalaţii electrice
Regula 3-4 - Dispozitive de remorcare de urgenţă la
navele-cisternă
1. Regula 3-4 existentă se înlocuieşte după cum
urmează:
„REGULA 3-4
Dispozitive şi proceduri de remorcare de urgenţă
1. Dispozitive de remorcare de urgenţă la
navele-cisternă
1.1. La bordul fiecărei nave-cisternă de cel puţin
20.000 de tone deadweight trebuie să fie instalate în ambele extremităţi
dispozitive de remorcare de urgenţă.
1.2. Pentru navele-cisternă construite la 1 iulie 2002
sau după această dată:
.1 dispozitivele de remorcare de urgenţă trebuie ca, în
absenţa sursei de energie principale a navei ce urmează să fie remorcată, să
poată fi puse rapid în funcţiune în orice moment şi să fie uşor de cuplat la
remorcher. Cel puţin unul dintre dispozitivele de remorcare de urgenţă trebuie
preinstalat în vederea punerii rapide în funcţiune; şi
.2 dispozitivele de remorcare de urgenţă instalate în
ambele extremităţi trebuie să aibă o rezistenţă corespunzătoare, ţinându-se
seama de dimensiunile şi deadweightul navei, precum şi de forţele estimate în
condiţii meteorologice nefavorabile. Proiectarea, construcţia şi încercarea
prototipului dispozitivelor de remorcare de urgenţă trebuie aprobate de
Administraţie pe baza instrucţiunilor elaborate de Organizaţie*. 1.3. Pentru
navele-cisternă construite înainte de 1 iulie 2002 proiectarea şi construcţia
dispozitivelor de remorcare de urgenţă trebuie aprobate de Administraţie pe
baza instrucţiunilor elaborate de Organizaţie*.
2. Proceduri de remorcare de urgenţă la bordul
navelor
2.1. Prezentul paragraf se aplică:
.1 tuturor navelor de pasageri, cel mai târziu la 1
ianuarie 2010;
.2 navelor de marfă construite la 1 ianuarie 2010 sau
după această dată; şi
.3 navelor de marfă construite înainte de 1 ianuarie
2010, cel mai târziu la 1 ianuarie 2012.
2.2. Fiecare navă trebuie să aibă propria sa procedură
de remorcare de urgenţă. Documentul care descrie această procedură trebuie
păstrat la bordul navei, în scopul de a putea fi aplicată în situaţii de
urgenţă, şi trebuie să se bazeze pe dispozitivele existente şi echipamentele
disponibile la bordul navei.
2.3. Procedura** trebuie să includă:
.1 planuri ale punţilor prova şi pupa indicând
dispozitivele de remorcare de urgenţă posibile;
.2 un inventar al echipamentului de la bord care poate
fi utilizat pentru remorcarea de urgenţă;
.3 mijloace şi metode de comunicare; şi
.4 exemple de proceduri destinate facilitării,
pregătirii şi desfăşurării operaţiunilor de remorcare de urgenţă.
* Se face referire la Instrucţiunile privind
dispozitivele de remorcare de urgenţa la navele-cisterna, adoptate de Comitetul
Securităţii Maritime prin Rezoluţia MSC.35(63), aşa cum pot fi amendate.
** Se face referire la Instrucţiunile pentru
proprietari/operatori privind elaborarea de proceduri de remorcare de urgentă
(Circulara MSC.1/Circ.1255)."
2. Următoarea nouă regulă, 3-9, se adaugă după regula
3-8 existentă:
„REGULA 3-9
Mijloace de îmbarcare şi de debarcare de pe nave
1. Navele construite la 1 ianuarie 2010 sau după
această dată trebuie să fie echipate cu mijloace de îmbarcare şi de debarcare
de pe nave destinate utilizării în port şi în timpul operaţiilor portuare, cum
ar fi pasarele şi scări de acces, în conformitate cu prevederile paragrafului
2, în afară de cazul în care conformitatea cu o anumită prevedere este
considerată de către Administraţie a fi nejustificabilă sau imposibil de
aplicat*.
2. Mijloacele de îmbarcare şi de debarcare prevăzute la
paragraful 1 trebuie să fie construite şi instalate pe baza instrucţiunilor
elaborate de Organizaţie**.
3. Pentru toate navele, mijloacele de îmbarcare şi de
debarcare trebuie să fie inspectate şi întreţinute** într-o stare
satisfăcătoare pentru scopul căruia sunt destinate, ţinându-se seama de orice
restricţii legate de siguranţa încărcării. Toate cablurile utilizate pentru
susţinerea mijloacelor de îmbarcare şi de debarcare trebuie întreţinute aşa cum
se specifică la regula III/20.4.
* Circumstanţele in care conformitatea poate fi
considerata nejustificabila sau imposibil de aplicat pot include situaţiile in
care nava:
.1 are un bord liber mic şi este dotată cu rampe de
acces; sau
.2 efectuează voiaje între anumite porturi ce dispun de
scări de acces/de îmbarcare (platforme) corespunzătoare.
** Se face referire la Instrucţiunile pentru
construcţia, instalarea, întreţinerea şi supravegherea/inspecţia scărilor de
acces şi pasarelelor, care urmează să fie elaborate de Organizaţie."
CAPITOLUL II-2
Construcţie - protecţie contra incendiului,
detectarea şi stingerea incendiului
Regula 10 - Combaterea incendiului
3. După paragraful 4.1.4 existent se adaugă următorul
nou paragraf 4.1.5:
„4.1.5. Cel mai târziu la data primei andocări pe doc
uscat programată să aibă loc după 1 ianuarie 2010, instalaţiile fixe pentru
stingerea incendiului cu dioxid de carbon destinate protejării încăperilor de
maşini şi compartimentelor pompelor de marfă de la bordul navelor construite
înainte de 1 iulie 2002 trebuie să respecte prevederile paragrafului 2.2.2 din
cap. 5 din Codul pentru instalaţiile de protecţie contra incendiului."
Regula 19 - Transportul mărfurilor periculoase
4. In paragraful 4, cuvintele „aşa cum sunt definite la
regula VII/2" se elimină.
Regula 20 - Protecţia încăperilor pentru vehicule,
încăperilor de categorie specială şi încăperilor ro-ro
5. Textul existent al paragrafului 6.1.4 se înlocuieşte
cu textul următor şi, în continuarea sa, se adaugă noul paragraf 6.1.5 după cum
urmează:
„6.1.4. Prevederile prezentului paragraf se aplică
navelor construite la 1 ianuarie 2010 sau după această dată. Navele construite
la 1 iulie 2002 sau după această dată, dar înainte de 1 ianuarie 2010 trebuie
să respecte cerinţele aplicabile ale vechiului paragraf 6.1.4, aşa cum a fost
modificat de Rezoluţia MSC.99(73). Dacă sunt montate instalaţii fixe de
pulverizare a apei sub presiune, datorită pierderii grave a stabilităţii care
poate apărea din cauza acumulării de cantităţi mari de apă pe punte sau punţi
în timpul utilizării instalaţiei fixe de pulverizare a apei sub presiune,
trebuie respectate următoarele prevederi:
.1 la navele de pasageri:
.1.1. în încăperile situate deasupra punţii pereţilor
etanşi trebuie să fie prevăzute scurgeri, astfel încât această apă să fie rapid
evacuată direct peste bord, având în vedere instrucţiunile elaborate de
Organizaţie*;
.1.2.1. la navele ro-ro pasager, valvulelede evacuare
pentru scurgeri, prevăzute cu mijloace directe de închidere acţionate dintr-un
loc aflat deasupra punţii pereţilor etanşi în conformitate cu cerinţele
Convenţiei internaţionale asupra liniilor de încărcare în vigoare, trebuie să
fie ţinute deschise pe perioada în care navele se află pe mare;
. 1.2.2. orice manevrare a valvulelor menţionate la
paragraful 6.1.4.1.2.1 trebuie să fie înregistrată în jurnalul de bord;
. 1.3. în încăperile de sub puntea pereţilor etanşi,
Administraţia poate cere montarea de instalaţii de pompare şi drenare în plus
faţă de cerinţele regulii II-1/35-1. In acest caz, instalaţia de drenare
trebuie să fie dimensionată pentru evacuarea a cel puţin 125% din debitul
combinat atât al pompelor instalaţiei de pulverizare cu apă, cât şi al
numărului prevăzut de ţevi de refulare ale furtunurilor de incendiu, având în
vedere instrucţiunile elaborate de Organizaţie*. Valvulele instalaţiei de
drenare trebuie să poată fi acţionate din exteriorul încăperii protejate
dintr-un loc aflat în vecinătatea comenzilor instalaţiei de stingere a
incendiului. Puţurile de santină trebuie să aibă o capacitate suficientă şi să
fie instalate de-a lungul bordajului navei, la o distanţă unul faţă de celălalt
de cel mult 40 m în fiecare compartiment etanş;
.2 la navele de marfă, instalaţiile de drenare şi de
pompare trebuie să fie astfel încât să prevină formarea de suprafeţe libere de
apă. In acest caz, instalaţia de drenare trebuie să fie dimensionată pentru
evacuarea a cel puţin 125% din debitul combinat atât al pompelor instalaţiei de
pulverizare cu apă, cât şi al numărului prevăzut de ţevi de refulare ale
furtunurilor de incendiu, având în vedere instrucţiunile elaborate de
Organizaţie*. Valvulele instalaţiei de drenare trebuie să poată fi acţionate
din exteriorul încăperii protejate dintr-un loc aflat în vecinătatea comenzilor
instalaţiei de stingere a incendiului. Puţurile de santină trebuie să aibă o
capacitate suficientă şi să fie instalate de-a lungul bordajului navei, la o
distanţă unul faţă de celălalt de cel mult 40 m în fiecare compartiment etanş.
Dacă acest lucru nu este posibil, se va lua în considerare efectul negativ al
greutăţii suplimentare şi al suprafeţei libere a apei asupra stabilităţii, în
măsura în care Administraţia consideră că este necesar atunci când aprobă
informaţia asupra stabilităţii**. Această informaţie trebuie să fie inclusă în
informaţia asupra stabilităţii furnizată comandantului, aşa cum se cere în
regula II-1/5-1.
6.1.5. La toate navele, în încăperile pentru vehicule,
încăperile ro-ro şi încăperile de categorie specială, închise, unde sunt
montate instalaţii fixe de pulverizare a apei sub presiune, trebuie prevăzute
mijloace pentru împiedicarea înfundării instalaţiilor de drenare, având în
vedere instrucţiunile elaborate de Organizaţie*. Navele construite înainte de 1
ianuarie 2010 trebuie să respecte cerinţele prezentului paragraf până la prima
inspecţie efectuată după 1 ianuarie 2010.
* Se face referire la Instrucţiunile pentru
instalaţiile de drenare din încăperile pentru vehicule, încăperile ro-ro şi încăperile
de categorie speciala închise, care urmează să fie elaborate de Organizaţie.
** Se face referire la Recomandările privind
instalaţiile fixe de stingere a incendiului pentru încăperile de categorie
specială, adoptate de Organizaţie prin rezoluţia A. 123(V)."
CAPITOLUL III
Mijloace şi dispozitive de salvare
Regula 6 - Comunicaţii
6. Paragraful 2.2 existent se înlocuieşte după cum
urmează: „2.2. Dispozitive de localizare pentru căutare şi salvare. La fiecare
bord al fiecărei nave de pasageri şi nave de marfă având un tonaj brut mai mare
sau egal cu 500, trebuie să existe cel puţin un dispozitiv de localizare pentru
căutare şi salvare. Pe fiecare navă de marfă cu un tonaj brut mai mare sau egal
cu 300, dar mai puţin de 500, trebuie să existe cel puţin un dispozitiv de
localizare pentru căutare şi salvare. Aceste dispozitive de localizare pentru
căutare şi salvare trebuie să corespundă standardelor de funcţionare
aplicabile, ce nu trebuie să fie inferioare celor adoptate de Organizaţie*.
Dispozitivele de localizare pentru căutare şi salvare** trebuie să fie arimate
în astfel de amplasamente încât să poată fi rapid plasate pe orice ambarcaţiune
de salvare, alta decât pluta sau plutele de salvare cerute de regula 31.1.4.
Alternativ, trebuie arimat un dispozitiv de localizare pentru căutare şi
salvare pe fiecare ambarcaţiune de salvare, alta decât cele cerute de regula
31.1.4. La navele dotate cu cel puţin două dispozitive de localizare pentru
căutare şi salvare şi echipate cu bărci de salvare cu cădere liberă, unul
dintre dispozitivele de localizare pentru căutare şi salvare trebuie să fie
arimat într-o barcă de salvare cu cădere liberă, iar celălalt în imediata
vecinătate a punţii de navigaţie, astfel încât el să poată fi utilizat la bord
şi transferat uşor pe oricare dintre celelalte ambarcaţiuni de salvare.
* Se face referire la Recomandarea privind standardele
de funcţionare pentru transponderele radar pentru ambarcaţiunile de salvare
destinate utilizării în timpul operaţiunilor de căutare şi salvare, adoptate de
Organizaţie prin Rezoluţia MSC.247(83) (A.802(19)), aşa cum a fost amendată, şi
la Recomandarea privind standardele de funcţionare pentru transmitatoarele AIS
pentru căutare si salvare (AIS-SART) pentru ambarcaţiunile de salvare, adoptate
de Organizaţie prin Rezoluţia MSC.246(83).
** Unul dintre aceste dispozitive de localizare pentru
căutare si salvare poate fi dispozitivul de localizare pentru căutare si
salvare prevăzut la regula IV/7.1.3.
Regula 26 - Cerinţe suplimentare pentru navele ro-ro
pasager
7. Paragraful 2.5 existent se înlocuieşte după cum
urmează:
„2.5. Plutele de salvare de la bordul navelor ro-ro
pasager trebuie să fie echipate cu dispozitive de localizare pentru căutare şi
salvare, astfel încât să existe un dispozitiv de localizare pentru căutare şi
salvare pentru fiecare 4 plute de salvare. Dispozitivul de localizare pentru
căutare şi salvare trebuie să fie montat în interiorul plutei de salvare astfel
încât antena lui să se afle la mai mult de un metru deasupra nivelului mării
atunci când pluta de salvare este desfăşurată, cu excepţia aceluia pentru
plutele de salvare reversibile cu tendă, la care dispozitivul trebuie să fie
dispus astfel încât să poată fi imediat accesibil supravieţuitorilor şi ridicat
de aceştia. Fiecare dispozitiv de localizare pentru căutare şi salvare trebuie
să fie dispus astfel încât să poată fi ridicat manual atunci când pluta de
salvare este desfăşurată. Containerele plutelor de salvare prevăzute cu
dispozitive de localizare pentru căutare şi salvare trebuie să fie marcate în
mod clar."
CAPITOLUL IV
Radiocomunicaţii
Regula 7 - Echipament radio: Generalităţi
8. In paragraful 1, alineatul .3 se înlocuieşte după
cum urmează:
„.3. un dispozitiv de localizare pentru căutare şi
salvare care poate să funcţioneze fie în banda de 9 GHz, fie pe frecvenţele
rezervate pentru AIS, care:"
APENDICE
Certificate
Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă pentru nava de pasageri (Formular P)
9. In Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă pentru nava de pasageri (Formular P), la secţiunea 2, pct. 11.1
existent se înlocuieşte după cum urmează:
„11.1 Numărul de dispozitive de localizare pentru
căutare şi salvare
11.1.1 Transpondere radar pentru căutare şi salvare
(ŞART)
11.1.2 Transmitătoare AIS pentru căutare si salvare
(AIS-SART)",
şi la secţiunea 3, pct. 6 existent se înlocuieşte după
cum urmează:
„6 Dispozitiv de localizare pentru căutare şi salvare
de la bordul navei
6.1 Transponder radar pentru căutare şi salvare (ŞART)
6.2 Transmiţător AIS pentru căutare şi salvare
(AIS-SART)".
Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă a echipamentului pentru nava de marfă (Formular E)
10. In Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă a echipamentului pentru nava de marfă (Formular E), la secţiunea 2,
pct. 9.1 existent se înlocuieşte după cum urmează:
„9.1 Numărul de dispozitive de localizare pentru
căutare şi salvare
9.1.1 Transpondere radar pentru căutare şi salvare
(ŞART)
9.1.2 Transmitătoare AIS pentru căutare si salvare (AIS-SART)".
Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă radio pentru nava de marfă (Formular R)
11. In Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă radio pentru nava de marfă (Formular R), la secţiunea 2, pct. 6
existent se înlocuieşte după cum urmează:
„6 Dispozitiv de localizare pentru căutare şi salvare
de la bordul navei
6.1 Transponder radar pentru căutare şi salvare (ŞART)
6.2 Transmiţător AIS pentru căutare şi salvare
(AIS-SART)".
Lista echipamentului pentru Certificatul de siguranţă
pentru nava nucleară de pasageri (Formular PNUC)
12. In Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă pentru nava nucleară de pasageri (Formular PNUC), la secţiunea 2,
pct. 11.1 existent se înlocuieşte după cum urmează:
„11.1 Numărul de dispozitive de localizare pentru
căutare şi salvare
11.1.1 Transpondere radar pentru căutare şi salvare
(ŞART)
11.1.2 Transmiţătoare AIS pentru căutare şi salvare
(AIS-SART)",
şi la secţiunea 3, pct. 6 existent se înlocuieşte după
cum urmează:
„6 Dispozitiv de localizare pentru căutare şi salvare
de la bordul navei
6.1 Transponder radar pentru căutare şi salvare (ŞART)
6.2 Transmiţător AIS pentru căutare şi salvare
(AIS-SART)".
Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă pentru nava nucleară de marfă (Formular CNUC)
13. In Lista echipamentului pentru Certificatul de
siguranţă pentru nava nucleară de marfă (Formular CNUC), la secţiunea 2, pct. 9
se elimină, iar pct. 10, 10.1 şi 10.2 se renumerotează ca punctele 9, 9.1 şi
9.2, respectiv; punctul 9.1 renumerotat se înlocuieşte după cum urmează:
„9.1 Numărul de dispozitive de localizare pentru
căutare şi salvare
9.1.1 Transpondere radar pentru căutare şi salvare
(ŞART)
9.1.2 Transmiţătoare AIS pentru căutare si salvare
(AIS-SART)",
şi la secţiunea 3, pct. 6 existent se înlocuieşte după
cum urmează:
„6 Dispozitiv de localizare pentru căutare şi salvare
de la bordul navei
6.1 Transponder radar pentru căutare şi salvare (ŞART)
6.2 Transmiţător AIS pentru căutare şi salvare
(AIS-SART)".