Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 893 din 8 octombrie 2009

privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea si raportarea activitatilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacientilor cu factori de risc cardiovascular

ACT EMIS DE: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 740 din 30 octombrie 2009



Văzând referatele de aprobare nr. A.V. 382 din 12 octombrie 2009 al Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii şi nr. D.G. 2.622 din 18 octombrie 2009 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

având în vedere prevederile art. 48 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul sănătăţii, interimar, si preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice pentru realizarea şi raportarea activităţilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, direcţiile de sănătate publică, casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti, furnizorii de servicii medicale, precum şi alte instituţii implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul sănătăţii, interimar,

Cristian Anton Irimie,

secretar de stat

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

Irinel Popescu

ANEXĂ

NORME   METODOLOGICE

pentru realizarea şi raportarea activităţilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular

CAPITOLUL 1

Organizarea Subprogramului

1.1. Scop: Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, denumit în continuare Subprogram, are ca scop reducerea morbidităţii şi mortalităţii prin boli cardiovasculare, prin:

a) cunoaşterea ponderii în populaţie a factorilor determinanţi pentru bolile cardiovasculare, diagnosticarea precoce şi monitorizarea acestor boli pentru evitarea deceselor premature;

b) îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin prevenirea, controlul şi monitorizarea bolilor cardiovasculare;

c) îmbunătăţirea calităţii vieţii şi prelungirea duratei medii de viaţă pentru alinierea la standardele Uniunii Europene;

d) îmbunătăţirea accesului la servicii de sănătate al întregii populaţii a României.

1.2. Obiective:

1.2.1. Prevenirea bolilor cardiovasculare prin:

a) evaluarea stării de sănătate a populaţiei şi a factorilor de risc cardiovascular, în vederea păstrării şi promovării sănătăţii, precum şi a prevenirii bolilor cardiovasculare şi a complicaţiilor acestora;

b)  cunoaşterea ponderii factorilor de risc cardiovascular pentru bolile cardiovasculare;

c)  cunoşterea exactă a riscului cardiovascular global al populaţiei din România, în scop epidemiologie, pentru o mai bună planificare a măsurilor de prevenţie ulterioare;

d) îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţă medicală preventivă şi creşterea speranţei de viaţă;

e)  efectuarea de consiliere şi screening clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecţiunilor cardiovasculare în funcţie de factorii de risc cardiovascular identificaţi în cadrul Subprogramului;

f) implementarea unui model unic de evaluare a riscului cardiovascular (SCORE), agreat la nivel european.

1.2.2. Creşterea numărului de persoane care beneficiază de instituirea precoce a măsurilor de prevenţie a bolilor cardiovasculare, în conformitate cu ghidurile Societăţii Europene de Cardiologie

1.2.3. Realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional al pacienţilor cu risc cardiovascular înalt

1.3. Activităţile prevăzute în cadrul Subprogramului reprezintă un ansamblu de acţiuni multianuale şi sunt cuprinse în Programul naţional de boli cardiovasculare.

1.3.1. Activităţi preliminare Subprogramului:

a)  identificarea şi selecţionarea cabinetelor de medicină de familie aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate care au acces la internet în vederea derulării Subprogramului;

b)  încheierea contractelor între casele de asigurări de sănătate şi cabinetele de medicină de familie selectate în vederea derulării Subprogramului;

c) informarea şi instruirea medicilor de familie privind modul de evaluare a factorilor de risc, precum şi a condiţiilor în care se derulează Subprogramul;

d)  realizarea unei baze de date on-line pentru evidenţa pacienţilor cu risc cardiovascular înalt la nivel judeţean şi naţional.

1.3.2. Activităţi în cadrul implementării şi derulării Subprogramului:

a) selectarea persoanelor eligibile în vederea participării la Subprogram;

b) evaluarea persoanelor eligibile şi calcularea riscului cardiovascular global utilizând HeartScore;

c) încadrarea pacienţilor într-o categorie de risc cardiovascular cu ajutorul programului HeartScore;

d) stabilirea necesarului de servicii medicale preventive care vor fi efectuate, în funcţie de riscul cardiovascular stabilit şi pe baza graficului activităţilor preventive;

e) înregistrarea de către medicul de familie a pacienţilor cu risc cardiovascular înalt într-o bază de date comună, disponibilă on-line;

f)  aplicarea măsurilor de schimbare a stilului de viaţă, individualizat, în funcţie de mărimea riscului stabilit;

g) consiliere şi recomandarea efectuării investigaţiilor clinice şi paraclinice de tip test screening şi test diagnostic pe baza riscului individual stabilit în urma utilizării HeartScore;

h) centralizarea şi raportarea lunară a datelor către direcţiile de sănătate publică;

i) calcularea ponderii factorilor de risc cardiovascular în rândul populaţiei;

j) informarea şi instruirea medicilor de familie aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate în ceea ce priveşte respectarea legislaţiei referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.

1.3.3. Realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional al pacienţilor cu risc cardiovascular înalt.

CAPITOLUL 2

Servicii efectuate în cadrul Subprogramului

2.1. Medicul de familie realizează următoarele servicii în cadrul Subprogramului:

a)  introducerea datelor de identificare, precum şi a datelor rezultate din evaluarea persoanelor eligibile în baza de date comună, disponibilă on-line;

b) examinarea clinică a persoanelor eligibile;

c)  identificarea şi investigarea riscului şi a cumulului de factori de risc prin programul HeartScore, conform prevederilor prezentelor norme metodologice;

d) întocmirea Fişei de evaluare individuală a persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, cu respectarea instrucţiunilor de completare a acesteia, prevăzute în anexa nr. 2;

e) consilierea persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu ajutorul programului HeartScore şi în conformitate cu recomandările Ghidului european de prevenţie a bolilor cardiovasculare;

f) recomandarea, după caz, a unor investigaţii suplimentare (clinice sau paraclinice) în funcţie de riscul individual stabilit în cadrul Subprogramului;

g)   depistarea precoce a bolilor cardiovasculare şi a complicaţiilor acestora, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrată cu ajutorul programului HeartScore;

h) întocmirea planului individual de supraveghere a fiecărei persoane, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrată cu ajutorul programului HeartScore.

2.2. Identificarea şi investigarea riscului şi a cumulului de factori de risc prin programul HeartScore se realizează după cum urmează:

2.2.1.  Medicul de familie aplică modelul de calcul „SCORE" al Societăţii Europene de Cardiologie pentru calcularea riscului de mortalitate prin boala cardiovasculară la 10 ani, model care implică introducerea următoarelor 5 variabile: vârsta, sexul, fumatul, valoarea TA şi valoarea colesterolului.

2.2.2. Rezultatele aplicării modelului de calcul „SCORE" sunt următoarele:

a) calcularea riscului cardiovascular global;

b) încadrarea pacienţilor într-o categorie de risc cardiovascular;

c) înregistrarea de către medicul de familie a pacienţilor cu risc cardiovascular într-o bază de date comună;

d)  identificarea pacienţilor cu risc redus < 5% la care este necesară şi obligatorie aplicarea măsurilor de prevenţie;

e) identificarea pacienţilor cu risc crescut > 5% care necesită trimitere pentru examene medicale de specialitate suplimentare (cardiologie, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, nefrologie şi altele, după caz) în vederea diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicării optimale a măsurilor de prevenţie prevăzute în anexa nr. 3 „Strategia de screening al populaţiei în vederea aplicării optime a măsurilor de prevenţie cardiovasculară";

f)  aplicarea măsurilor de schimbare a stilului de viaţă, individualizat, în funcţie de mărimea riscului stabilit;

g) centralizarea şi raportarea lunară a datelor înregistrate.

CAPITOLUL 3

Finanţarea Subprogramului

3.1.  Subprogramul se finanţează din bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transfer către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.

3.2.  Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti asigură implementarea şi finanţarea Subprogramului la nivel local.

3.3.  Sumele alocate prin transfer din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se utilizează pentru realizarea activităţilor Subprogramului, potrivit dispoziţiilor prezentelor norme metodologice.

3.4. Natura cheltuielilor: bunuri şi servicii, cheltuieli materiale, prestări de servicii cu caracter funcţional.

CAPITOLUL 4

Responsabilităţi în elaborarea, implementarea şi monitorizarea Subprogramului

4.1.  Ministerul Sănătăţii:

a) asigură, prin Direcţia generală buget şi credite externe, cu avizul prealabil al Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe, finanţarea programului potrivit bugetului aprobat, prin transfer către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, pe baza cererilor fundamentate ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;

b) asigură sumele necesare pentru decontarea contravalorii serviciilor prestate în baza contractelor pentru derularea Subprogramului încheiate între casele de asigurări de sănătate şi medicii de familie, pe baza solicitării lunare de finanţare transmise de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;

c) asigură coordonarea derulării Subprogramului prin Direcţia generală de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe.

4.2. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate:

a)   răspunde de asigurarea, urmărirea, evidenţierea şi controlul utilizării fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;

b)  monitorizează derularea Subprogramului prin indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi;

c)  raportează lunar, în primele 25 de zile ale lunii în curs pentru luna precedentă, Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii, modul de utilizare a sumelor transferate din bugetul acestuia în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;

d) transmite trimestrial şi anual, în primele 20 de zile ale lunii următoare perioadei de raportare, Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii, indicatorii fizici, respectiv numărul de persoane evaluate şi numărul de persoane la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă;

e)  virează sumele neutilizate în cadrul Subprogramului la sfârşitul anului 2009 în contul Ministerului Sănătăţii.

4.3. Casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti:

a)  răspund de asigurarea, urmărirea şi controlul utilizării fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;

b)  realizează analiza şi monitorizarea derulării Subprogramului prin indicatorii aferenţi acestuia, transmişi de cabinetele de medicină de familie care au încheiat contract pentru derularea Subprogramului;

c)  raportează Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, lunar, trimestrial (cumulat de la începutul anului) şi anual, în primele 15 zile lucrătoare ale lunii următoare perioadei pentru care se face raportarea, indicatorii realizaţi, conform machetei prevăzute în anexa nr. 4;

d)  controlează trimestrial modul de utilizare a fondurilor alocate şi analizează indicatorii prezentaţi;

e) decontează medicului de familie, în limita fondurilor virate de Ministerul Sănătăţii, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii documentelor prevăzute la subpct. 4.4. lit. c), contravaloarea serviciilor acordate în cadrul Subprogramului, raportate conform borderoului centralizator al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5, validate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;

f)   transmit Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în vederea eşantionării, baza de date cuprinzând cabinetele de medicină de familie cu care se află în relaţie contractuală;

g)  invită cabinetele de medicină de familie selectate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar pentru participarea la Subprogram în vederea încheierii contractelor în acest sens;

h) încheie contracte pentru derularea Subprogramului numai cu furnizorii din asistenţa medicală primară care se află în relaţie contractuală cu acestea pentru furnizarea serviciilor medicale în asistenţa medicală primară, selectaţi de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6, pe baza următoarelor documente:

- cerere semnată şi ştampilată de reprezentantul legal al cabinetului, cuprinzând menţionat, în mod distinct, programul de lucru al cabinetului pentru derularea Subprogramului;

- autorizaţie pentru prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sănătate, emisă, în condiţiile legii, de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal;

i) comunică în scris Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate disfuncţionalităţile apărute pe parcursul derulării Subprogramului, care nu pot fi rezolvate la nivel local.

4.4. Medicii de familie:

a)  încheie contracte cu casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti în vederea derulării Subprogramului, pe baza următoarelor documente:

- cerere semnată şi ştampilată de reprezentantul legal al cabinetului, cuprinzând menţionat, în mod distinct, programul de lucru al cabinetului pentru derularea Subprogramului;

- autorizaţie pentru prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sănătate, emisă, în condiţiile legii, de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal;

b) stabilesc un program de activitate corespunzător pentru derularea acestui Subprogram, în funcţie de numărul de persoane care urmează să fie evaluate distinct faţă de cel cuprins în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară;

c)  prezintă caselor de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti, în primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare pentru luna precedentă, următoarele documente, în vederea decontării:

- borderoul centralizator pentru serviciile acordate în cadrul Subprogramului în perioada pentru care se face raportarea, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5;

- factura cuprinzând contravaloarea serviciilor realizate în cadrul Subprogramului şi validate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în condiţiile prezentelor norme metodologice;

Neprezentarea documentelor prevăzute la subpct. 4.4. lit. c) de către furnizorii de servicii, în termenul prevăzut de dispoziţiile prezentelor norme metodologice, atrage prelungirea termenului de decontare până la termenul următor prezentării documentelor;

d) raportează casei de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti, la termenele stabilite, indicatorii realizaţi conform machetei prevăzute în anexa nr. 4;

e) deţin o bază de date corectă la încheierea Subprogramului, cuprinzând toate datele obţinute pe parcursul derulării acestuia, potrivit dispoziţiilor prezentelor norme metodologice; datele personale colectate pe parcursul derulării Subprogramului vor fi utilizate exclusiv de cadrele medicale de la nivelul cabinetului medicului de familie;

f)  respectă legislaţia privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi instrucţiunile de utilizare a programului informatic pus la dispoziţie de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;

g)  identifică persoanele cu factori de risc cardiovascular, conform criteriilor prevăzute în prezentele norme metodologice;

h) transmit Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar lista persoanelor eligibile, întocmită în condiţiile prezentelor norme metodologice, precum şi codul numeric personal al acestora, în vederea stabilirii eşantionului la nivel naţional;

i) calculează riscul cardiovascular global de mortalitate prin boala cardiovasculară la 10 ani, conform recomandărilor Societăţii Europene de Cardiologie, utilizând diagrama „SCORE" pentru ţările europene cu risc crescut;

j) aplică modelul de calcul „HeartScore", disponibil on-line în limba română la www.heartscore.org/ro, pentru calcularea ponderii fiecărui factor de risc cardiovascular (procentual) în riscul global;

k) înmânează persoanei evaluate în cadrul Subprogramului, pe suport hârtie, „Recomandările pentru pacient", pe care le oferă această evaluare;

l) întocmesc Fişa de evaluare individuală a persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, cu respectarea instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2;

m) încadrează fiecare persoană evaluată în cadrul Subprogramului într-o categorie de risc cardiovascular, astfel:

- risc redus (<5%), la care aplică măsurile de prevenţie;

- risc crescut (>5%), care are nevoie de evaluare suplimentară la medicul specialist (cardiolog, diabetolog), în vederea diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicării optimale a măsurilor de prevenţie;

n) înregistrează toate persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului într-o bază de date comună;

o) consiliază individualizat persoanele evaluate în cadrul Subprogramului cu privire la măsurile de schimbare a stilului de viaţă, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu ajutorul programului HeartScore;

p) transmit lunar Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în format electronic, fişele de evaluare individuală a persoanelor în cadrul Subprogramului, însoţite de borderoul centralizator al serviciilor medicale efectuate, în vederea verificării şi validării acestora.

4.5. Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar:

4.5.1.   participă la elaborarea, tipărirea şi multiplicarea materialelor tehnice şi/sau metodologice necesare pentru implementarea unor activităţi prevăzute în cadrul Subprogramului;

4.5.2. realizează eşantionarea populaţiei la nivel naţional, cu respectarea cumulativă a următoarelor cerinţe:

a)  numărul de persoane care pot fi evaluate în cadrul Subprogramului este de 500.000;

b) sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul Subprogramului persoanele cu vârsta de peste 40 de ani, fără patologie cardiovasculară cunoscută şi/sau diagnostic cert de diabet zaharat;

c)   nu sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul Subprogramului persoanele care:

- au vârsta sub 40 de ani;

-   sunt diagnosticate cu diabet zaharat sau boală cardiovasculară (boala coronariană, accident vascular cerebral, boală arterială periferică, alte afecţiuni cardiovasculare), al căror risc cardiovascular este deja foarte înalt;

d) includerea persoanelor eligibile în cadrul Subprogramului se face ponderat, în funcţie de numărul populaţiei existente în următoarele zone geografice din ţară: zona de nord-vest, zona de nord-est, zona centrală, zona de sud-vest, zona de sud-est, zona de vest, zona de sud şi zona Bucureşti - Ilfov.

4.5.3.  realizează eşantionarea cabinetelor de medicină de familie în vederea participării la Subprogram, pe baza listelor furnizate de către casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti;

4.5.4.  transmite caselor de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti, pe suport hârtie, lista cabinetelor de medicină de familie selectate, precum şi lista cu persoanele şi codul numeric personal al acestora, selectate în urma eşantionării;

4.5.5.  realizează baza de date la nivel naţional cuprinzând persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului;

4.5.6.   realizează verificarea concordanţei dintre datele înregistrate în fişa individuală a persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului şi serviciile menţionate în borderourile centralizatoare întocmite în vederea decontării;

4.5.7. validează serviciile acordate de către medicii de familie în cadrul Subprogramului, în vederea decontării acestora de către casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti;

4.5.8.  transmite caselor de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti, pe suport hârtie şi în format electronic, borderourile centralizatoare cuprinzând serviciile acordate în cadrul Subprogramului, validate;

4.5.9. centralizează datele raportate la nivel naţional, pe care le transmite coordonatorilor tehnici ai Subprogramului;

4.5.10. participă la întocmirea raportului final al Subprogramului şi la interpretarea datelor colectate şi înregistrate;

4.5.11.  asigură informarea şi instruirea medicilor de familie aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti cu privire la modul de evaluare a factorilor de risc şi la condiţiile în care se derulează Subprogramul;

4.5.12. realizează şi pune la dispoziţia cabinetelor de medicină de familie aplicaţia informatică necesară colectării, validării, raportării şi prelucrării datelor transmise în cadrul Subprogramului.

4.6. Comisia de cardiologie a Ministerului Sănătăţii:

a) asigură coordonarea metodologică a Subprogramului;

b)  colaborează cu Direcţia generală de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii în vederea coordonării, monitorizării şi evaluării Subprogramului;

c)  estimează necesarul de fonduri pentru organizarea şi desfăşurarea în condiţii optime a activităţilor prevăzute în cadrul Subprogramului;

d)  elaborează criteriile şi standardele pentru evaluarea impactului şi eficienţei Subprogramului la nivel naţional;

e) elaborează ghidurile şi procedurile necesare pentru implementarea diferitelor etape ale Subprogramului;

f) propune Ministerului Sănătăţii strategia extinderii Subprogramului la nivel naţional;

g) analizează şi evaluează modul de îndeplinire a obiectivelor Subprogramului prevăzute în prezentele norme metodologice.

4.7. Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti şi Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara:

a) asigură coordonarea tehnică a Subprogramului;

b) coordonează elaborarea materialelor tehnice şi/sau metodologice utilizate în cadrul Subprogramului şi răspund de realizarea acestora în conformitate cu recomandările Societăţii Europene de Cardiologie;

c) participă, alături de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar, la realizarea unei baze de date la nivel naţional pentru înregistrarea pacienţilor cu risc cardiovascular depistaţi în cadrul Subprogramului;

d) raportează lunar Ministerului Sănătăţii datele centralizate primite de la Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi formulează observaţiile şi recomandările necesare în vederea derulării în condiţii optime a Subprogramului;

e) monitorizează modul de îndeplinire a obiectivelor propuse în cadrul Subprogramului;

f)  întocmesc, împreună cu Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar, raportul final al Subprogramului şi efectuează interpretarea datelor colectate şi înregistrate în cadrul acestuia.

CAPITOLUL 5

Raportarea indicatorilor

Raportarea indicatorilor aferenţi Subprogramului se realizează după cum urmează:

5.1.   Cabinetele de medicină de familie care derulează Subprogramul raportează următoarele date:

a)   caselor de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti - situaţia indicatorilor fizici (lunar), cuprinzând:

- numărul de persoane evaluate în cadrul Subprogramului pentru care au fost întocmite fişe de evaluare;

-  numărul de persoane la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă;

b)  Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar - fişele de evaluare individuală a persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului, care se transmit în baza de date on-line (permanent);

5.2.  Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar raportează coordonatorilor tehnici următoarele date:

a) lunar:

- situaţia centralizată a datelor introduse în baza de date;

-    indicatorii fizici prevăzuţi în prezentele norme metodologice;

b) trimestrial: rata de acoperire a populaţiei eligibile;

c) anual:

-  indicatorii de rezultat prevăzuţi în prezentele norme metodologice;

- raportul final rezultat ca urmare a analizei şi interpretării datelor introduse în baza de date.

5.3.  Coordonatorii tehnici raportează Ministerului Sănătăţii următoarele date:

a) lunar:

- situaţia centralizată a datelor introduse în baza de date;

-    indicatorii fizici prevăzuţi în prezentele norme metodologice;

b) anual:

- raportul final al Subprogramului.

-  indicatorii de rezultat prevăzuţi în prezentele norme metodologice.

CAPITOLUL 6

Monitorizarea şi evaluarea Subprogramului

6.1. Evaluarea şi monitorizarea Subprogramului se realizează de către coordonatorii tehnici ai acestuia împreună cu Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în condiţiile prezentelor norme metodologice.

6.2.  Monitorizarea derulării Subprogramului se realizează lunar şi, după caz, ori de câte ori este nevoie şi cuprinde în principal:

a) analiza îndeplinirii activităţilor propuse de părţile implicate în Subprogram;

b) modul de îndeplinire a responsabilităţilor în cadrul Subprogramului;

c) identificarea, analiza şi soluţionarea, în limitele competenţei, a problemelor apărute în cadrul Subprogramului;

d)  propunerea unor măsuri de îmbunătăţire pe parcursul derulării Subprogramului, pe care le înaintează Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii;

e) întocmirea unui raport lunar de monitorizare, pe care îl transmite Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii.

6.3. Evaluarea Subprogramului se realizează pe baza următorilor indicatori de evaluare:

1.  indicatori fizici:

a) număr de persoane evaluate = 500.000;

b)   număr de persoane la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă = 200.000;

c) număr de persoane depistate cu risc cardiovascular <5%, la care s-au aplicat măsurile de prevenţie;

d) număr de persoane depistate cu risc cardiovascular >5%, trimise pentru investigaţii suplimentare la medicul specialist;

2.  indicatori de eficienţă:

a) cost/persoană evaluată = 5 lei;

b) cost/persoană la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă tratată = 10 lei;

c)  cost mediu/Registrul naţional al persoanelor depistate cu risc cardiovascular înalt în cadrul Subprogramului/an = 500.000 lei;

3.  Indicatori de rezultat:

a)  identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular înalt cu ajutorul programului HeartScore;

b) aplicarea măsurilor de prevenire la toţi pacienţii identificaţi cu factori de risc cardiovascular;

c) rata de acoperire a populaţiei eligibile = 25%;

d)  scăderea mortalităţii, morbidităţii şi invalidităţii datorate bolilor cardiovasculare la populaţia generală cu aproximativ 20% în următorii 5 ani;

e) reducerea incidenţei primului eveniment clinic cardiovascular la populaţia cu risc înalt cu aproximativ 10% în următorii 5 ani;

f) scăderea numărului recurenţelor datorate bolilor coronariene, accidentului vascular cerebral sau bolii arteriale periferice la pacienţii cu boală cardiovasculară cu aproximativ 25% în următorii 5 ani;

g)  creşterea cu aproximativ 25% a numărului de persoane care au atins valorile-ţintă de tratament recomandate de Societatea Europeană de Cardiologie;

h) scăderea cu 15% a numărului de zile de spitalizare datorate bolilor cardiovasculare;

i) scăderea cu 15% a numărului de zile de concediu medical datorate bolilor cardiovasculare.

CAPITOLUL 7

Controlul modului de organizare, derulare, monitorizare şi raportare a indicatorilor prevăzuţi în Subprogram

7.1.  Controlul furnizorilor de servicii medicale în contract cu casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti pentru derularea Subprogramului va fi efectuat trimestrial şi ori de câte ori este nevoie de către casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti.

7.2. Controlul prevăzut la subpct. 7.1 va urmări, în principal, următoarele:

a)  respectarea de către furnizori a responsabilităţilor ce le revin în cadrul Subprogramului;

b) realizarea indicatorilor fizici prevăzuţi în Subprogram;

c)   concordanţa dintre indicatorii raportaţi şi evidenţele primare ale furnizorilor;

d)  identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în derularea Subprogramului.

7.3.  Ca urmare a controalelor efectuate se vor lua măsurile legale ce se impun. In cazul în care casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti identifică probleme ce nu pot fi soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise instituţiilor superioare ierarhic. Problemele care nu pot fi soluţionate la nivel local se soluţionează, după caz, de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Ministerul Sănătăţii, potrivit competenţelor atribuite de lege.

CAPITOLUL 8

Dispoziţii finale

8.1. Instituţiile şi cabinetele de medicină de familie implicate în derularea Subprogramului au obligaţia de a respecta prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare (securizarea bazei de date la nivelul cabinetului de medicină de familie şi al instituţiilor care colectează şi prelucrează datele raportate în cadrul Subprogramului, precum şi transmiterea în condiţii de siguranţă a datelor colectate în cadrul subprogramului în vederea prelucrării acestora în ceea ce priveşte starea de sănătate a populaţiei, de către instituţiile autorizate în acest sens).

8.2. Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

ANEXA Nr. 1 la normele metodologice

FIŞĂ

de evaluare individuală a persoanelor în cadrul Subprogramului

Date personale:

Numele pacientului:

............................................................................................................................

CNP:...................................................................................................................

Adresa:

Telefon:

Mediu: urban |__|     rural |__|

Stare civilă: necăsătorit |__|       căsătorit |__|       divorţat |__|       văduv |__|

Educaţie: şcoală primară |__|       gimnaziu |__|       studii liceale |__|       studii profesionale |__|       studii universitare |__|

Numele medicului investigator:......................................................................

Cod parafă medic investigator:......................................................................

Data completării fişei:....................................................................................

Evaluare:

Vârsta:                      |_________|

Sex:                          M  |__|       F   |__|

Fumător:                   Da |__|       Nu |__|       ex-fumător |__|

Tensiune arterială sistolică:    |_________| mmHg                       Tratament antihipertensiv:       Da |__| /Nu |__|

Tensiune arterială diastolică:  |_________| mmHg

Colesterol total                     |_________| mmol/l

                                            |_________| mg/dl                         Tratament hipolipemiant:        Da |__| /Nu |__|

Riscul SCORE                   |_________|

Contribuţia factorilor de risc la riscul total:

Tensiune arterială sistolică   |_________|  %

Colesterol                           |_________| %

Fumat                                 |_________| %

Măsuri aplicate:

Schimbarea stilului de viaţă: |_________|

Instituirea de măsuri farmacologice:

- tratament antihipertensiv       |__|

- tratament antidislipidemic     |__|

Trimitere la specialist:       Da |__|    Nu |__|

ANEXA Nr. 2 la normele metodologice

INSTRUCŢIUNI

de completare a Fişei de evaluare individuală a persoanelor în cadrul Subprogramului

1. Se va completa câte o fişă de evaluare individuală pentru fiecare persoană evaluată în cadrul Subprogramului.

2. Nu sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul Subprogramului persoanele care:

a) au vârsta sub 40 de ani;

b) sunt diagnosticate cu diabet zaharat sau boală cardiovasculară (boala coronariană, accident vascular cerebral, boală arterială periferică, alte afecţiuni cardiovasculare), al căror risc cardiovascular este deja foarte înalt.

3.  Câmpurile „Vârsta" şi „Sex" se vor completa odată cu introducerea câmpului CNP.

4.   Se va consemna statusul de fumător al pacientului investigat în momentul evaluării.

5. Măsurarea tensiunii arteriale (TA) se va realiza ţinându-se cont de următoarele reguli:

a) se va permite pacientului să stea câteva minute înaintea începerii măsurării TA;

b) se va măsura TA în poziţie şezândă, la ambele braţe şi luându-se ca referinţă valoarea cea mai mare;

c) se vor efectua cel puţin două determinări la un interval de 5 minute şi se va nota în Fişa de evaluare individuală valoarea medie a acestora;

d)  dacă există diferenţe mari între determinări (de peste 20 mmHg), se va efectua o determinare suplimentară după alte 5 minute şi se va nota valoarea medie a celor mai apropiate două valori.

6.  Se va consemna existenţa tratamentului medicamentos antihipertensiv şi hipolipemiant la pacientul investigat.

7. Se va consemna valoarea colesterolului total determinată în cadrul Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară sau ultima valoare determinată a acestuia.

8.  Se va stabili riscul SCORE al pacientului investigat, ţinându-se cont de următoarele reguli:

a) se va utiliza diagrama SCORE pentru risc crescut;

b)  se va identifica căsuţa cea mai apropiată de vârsta persoanei respective, valoarea colesterolului total şi TA, avându-se în vedere faptul că riscul va fi mai mare pe măsură ce persoana respectivă se apropie de următoarea categorie de vârstă, nivel de colesterol sau TA;

c) se va stabili riscul absolut de boli cardiovasculare fatale la 10 ani şi se va nota calificativul corespunzător în fişa individuală a pacientului;

d)  se va stabili contribuţia fiecărui factor de risc la riscul absolut, prin utilizarea modelului de calcul „HeartScore", disponibil on-line în limba română la www.heartscore.org/ro, se vor lista şi se vor furniza pacientului „Recomandările pentru pacient" pe care le oferă această evaluare;

e) dacă pacientul investigat depăşeşte categoria de vârstă, nivelul de colesterol sau TA existente în diagrama riscului SCORE, se va nota calificativul corespunzător valorii maxime a acestora.

ANEXA Nr. 3 la normele metodologice

STRATEGIA  DE   SCREENING

al populaţiei în vederea aplicării optime a măsurilor de prevenţie cardiovasculară

ANEXA Nr. 4 la normele metodologice

Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular

Furnizor de servicii medicale

Denumire furnizor...............................................

Număr contract............., încheiat cu Casa de Asigurări de Sănătate............................

SITUAŢIA   INDICATORILOR   FIZICI

în luna........................anul.............

Nr. crt.

Număr de persoane evaluate

Număr de persoane la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă

C0

C1

C2

Răspundem de realitatea şi exactitatea datelor.

Reprezentant legal,

....................................................................

(semnătura şi ştampila)

ANEXA Nr. 5 la normele metodologice

Furnizorul de servicii medicale în asistenţa medicală primară

....................................................................

Adresa:

....................................................................

....................................................................

Reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale

....................................................................

Medic de familie

Număr contract................, încheiat cu Casa de Asigurări de Sănătate...........................

BORDEROU   CENTRALIZATOR

pentru luna........anul........

a) desfăşurător persoane evaluate în cadrul Subprogramului

Nr. crt.

CNP al persoanei evaluate în cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular

Data acordării serviciului

Validat de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar

C0

C1

C2

C3

b) desfăşurător persoane tratate prin măsuri de schimbare a stilului de viaţă în cadrul Subprogramului

Nr. crt.

CNP al persoanei tratate prin măsuri de schimbare a stilului de viaţă în cadrul Subprogramului de screening

pentru identificarea pacienţilor

cu factori de risc cardiovascular

Data acordării serviciului

Validat de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar

C0

C1

C2

C3

TOTAL:

X

X

c) centralizator

Nr. persoane evaluate

în cadrul Subprogramului

de screening pentru

identificarea pacienţilor

cu factori de risc

cardiovascular

Cost/persoane

evaluate

(lei)

Total sumă de

decontat pentru

persoane evaluate

(lei)

Nr. persoane la care s-au

aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă în cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular

Cost/persoane la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului deviată

(lei)

Total suma de

decontat pentru

persoane la care

s-au aplicat măsuri

de schimbare

a stilului de viată

(lei)

Total suma

de decontat

(lei)

C1

C2

C3=C1*C2

C4

C5

C6=C4*C5

C7=C3+C6

Răspundem de realitatea şi exactitatea datelor.

Reprezentant legal,

....................................................................

(semnătura şi ştampila)

NOTĂ:

Borderoul se întocmeşte lunar, după cum urmează:

a) pe suport hârtie, în două exemplare, dintre care unul rămâne la furnizor, iar celălalt se depune la casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti de către reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale;

b) în format electronic, un exemplar, care se transmite Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în vederea validării.

ANEXA Nr. 6 la normele metodologice

CONTRACT DE FURNIZARE

de servicii medicale în asistenţa medicală primară pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular

nr...............din.................

I. Părţile contractante:

1.  Casa de Asigurări de Sănătate.................................., cu sediul în municipiul/oraşul..........................., str.......................... nr......, judeţul/sectorul .................., telefon/fax......................, reprezentată prin preşedinte - director general.........................,

şi

2. Cabinetul medical de asistenţă medicală primară............., organizat astfel:

a) Cabinet individual................................................, cu sau fără punct secundar de lucru...................................., reprezentat prin medicul titular.......................................;

b)  Cabinet asociat sau grupat................................., cu sau fără   punct   secundar   de    lucru    ....................................., reprezentat prin medicul delegat.......................................;

c) Societate civilă medicală....................................., cu sau fără    punct   secundar   de    lucru    ...................................., reprezentată prin administratorul.......................................;

d) unitate medico-sanitară cu personalitate juridică, înfiinţată potrivit   Legii   nr.   31/1990   privind   societăţile   comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,................, reprezentată prin.......................................;

e)  cabinet care funcţionează în structura sau coordonarea unei  unităţi  sanitare aparţinând  ministerelor şi  instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie................................................, cu sau fără punct secundar de lucru........................................., reprezentat prin ................................................., având sediul cabinetului medical în municipiul/oraşul/comuna........................, str.....................  nr.....,  bl.....,  sc.....,  et.....,  ap....., judeţul/sectorul   ............, telefon  ........, şi sediul  punctului secundar de lucru în comuna...................., str.......................... nr....., telefon......................, cont nr............................................, deschis la Trezoreria Statului sau cont nr. deschis la Banca .........................., cod numeric personal al reprezentantului legal.................................................sau cod unic de înregistrare ...................................., cu Contract de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară nr................., Cerere nr..................., semnată şi ştampilată de reprezentantul legal al furnizorului.

II. Obiectul contractului

Art. 1. - Obiectul prezentului contract îl constituie furnizarea de servicii medicale necesare în vederea realizării Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, conform Hotărârii Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările ulterioare, şi Normelor metodologice pentru realizarea şi raportarea activităţilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.281/893/2009, denumite în continuare Norme metodologice.

III. Servicii medicale furnizate

Art. 2. - Serviciile medicale furnizate în cadrul Subprogramului sunt cele prevăzute în Normele metodologice, respectiv:

a)  introducerea datelor de identificare, precum şi a datelor rezultate din evaluarea persoanelor eligibile în baza de date comună, disponibilă on-line;

b) examinarea clinică a persoanelor eligibile;

c)  identificarea şi investigarea riscului şi a cumulului de factori de risc prin programul HeartScore;

d) întocmirea Fişei de evaluare individuală a persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului şi instrucţiunilor de completare;

e) consilierea persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore şi în conformitate cu recomandările Ghidului european de prevenţie a bolilor cardiovasculare;

f) recomandarea, după caz, a unor investigaţii suplimentare (clinice sau paraclinice), în funcţie de riscul individual stabilit în cadrul Subprogramului;

g)   depistarea precoce a bolilor cardiovasculare şi a complicaţiilor acestora, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore;

h) întocmirea planului individual de supraveghere a fiecărei persoane, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore;

Art. 3. - Furnizarea serviciilor medicale în cadrul Subprogramului se face pentru persoanele eligibile din lista proprie de persoane asigurate şi neasigurate, selectate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în conformitate cu prevederile Normelor metodologice.

IV. Durata contractului şi programul de lucru

Art. 4. - Prezentul contract este valabil de la data încheierii până la 31 decembrie 2009, cu obligativitatea prelungirii acestuia prin acte adiţionale până la finalizarea Subprogramului şi în condiţiile în care în această perioadă furnizorul se află în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti pentru furnizarea serviciilor medicale în asistenţa medicală primară, potrivit următorului program de lucru:

........................................................................................................................................................................ .........................................................

(Se va stabili un program distinct faţă de cel cuprins în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară.)

V. Obligaţiile părţilor

A. Obligaţiile casei de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti

Art. 5. - Casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti are următoarele obligaţii:

a)  răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul utilizării fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;

b) realizează analiza şi monitorizarea derulării Subprogramului prin indicatorii aferenţi acestuia transmişi de cabinetele de medicină de familie care au încheiat contract pentru derularea acestuia;

c)  controlează trimestrial modul de utilizare a fondurilor alocate şi analizează indicatorii prezentaţi;

d) decontează medicului de familie, în limita fondurilor virate de Ministerul Sănătăţii, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii documentelor prevăzute la pct. 4.4 lit. c) din Normele metodologice, contravaloarea serviciilor acordate în cadrul Subprogramului, raportate conform borderourilor centralizatoare şi validate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;

e) verifică, după primirea documentelor necesare în vederea decontării, concordanţa dintre documentele depuse de medicul de familie şi centralizatoarele validate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;

f) comunică în scris Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate disfuncţionalităţile apărute pe parcursul derulării Subprogramului, care nu pot fi rezolvate la nivel local;

g)   controlează actele de evidenţă financiar-contabilă a serviciilor medicale furnizate conform contractelor şi documentele justificative privind sumele decontate în cadrul Subprogramului;

h) înmânează la momentul efectuării controlului sau, după caz, comunică furnizorilor de servicii medicale procesele-verbale şi/sau notele de constatare ca urmare a efectuării controalelor în termen de 3 zile lucrătoare de la data efectuării controlului;

B. Obligaţiile cabinetului de medicină de familie

Art. 6. - Cabinetul de medicină de familie are următoarele obligaţii:

a)  respectă programul de activitate corespunzător pentru derularea acestui Subprogram, prevăzut la art. 4 din contract;

b) prezintă caselor de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti, în primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare pentru luna precedentă, următoarele documente, în vederea decontării:

- borderoul centralizator pentru serviciile acordate în cadrul Subprogramului în perioada pentru care se face raportarea, conform modelului prevăzut în Normele metodologice;

- factura cuprinzând contravaloarea serviciilor realizate în cadrul Subprogramului, validate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;

- neprezentarea documentelor prevăzute la punctul 4.4 lit. c) din Normele metodologice la termenul prevăzut în prezentul contract atrage prelungirea termenului de decontare până la termenul următor prezentării documentelor;

c)  raportează casei de asigurări de sănătate, la termenele stabilite, indicatorii realizaţi, conform machetei prevăzute în anexa nr. 4 la Normele metodologice;

d) deţine o bază de date corectă la încheierea Subprogramului, cuprinzând toate datele obţinute pe parcursul derulării acestuia, potrivit dispoziţiilor Normelor metodologice; datele personale colectate pe parcursul derulării Subprogramului vor fi utilizate exclusiv de cadrele medicale de la nivelul cabinetului medicului de familie;

e) respectă legislaţia privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi instrucţiunile de utilizare a programului informatic pus la dispoziţie de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;

f)  identifică persoanele cu factori de risc cardiovascular, conform criteriilor prevăzute în Normele metodologice;

g) transmite Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar lista persoanelor eligibile întocmită în condiţiile stabilite prin Normele metodologice, precum şi codul numeric personal al acestora, în vederea stabilirii eşantionului la nivel naţional;

h) calculează riscul cardiovascular global de mortalitate prin boala cardiovasculară la 10 ani, conform recomandărilor Societăţii europene de cardiologie, utilizând diagrama SCORE pentru ţările europene cu risc crescut;

i) aplică modelul de calcul „HeartScore", disponibil on-line în limba română la www.heartscore.org/ro, pentru calcularea ponderii fiecărui factor de risc cardiovascular (procentual) în riscul global;

j) înmânează persoanei evaluate în cadrul Subprogramului, pe suport hârtie, „Recomandările pentru pacient" pe care le oferă această evaluare;

k) completează Fişa de evaluare individuală conform modelului şi instrucţiunilor de completare prevăzute de Normele metodologice;

l) încadrează fiecare persoană evaluată în cadrul Subprogramului într-o categorie de risc cardiovascular, astfel:

- risc redus (<5%), la care aplică măsurile de prevenţie;

- risc crescut (>5%), care au nevoie de evaluare suplimentară la medicul specialist (cardiolog, diabetolog) în vederea diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicării optimale a măsurilor de prevenţie;

m) înregistrează toate persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului într-o bază de date comună;

n) consiliază individualizat persoanele evaluate în cadrul Subprogramului cu privire la măsurile de schimbare a stilului de viaţă, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu ajutorul programului HeartScore;

o) transmite lunar Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în format electronic, fişele de evaluare individuală a persoanelor în cadrul Subprogramului, însoţite de borderoul centralizator al serviciilor medicale efectuate, în vederea verificării şi validării acestora;

p) eliberează bilet de trimitere către cabinetele de specialitate pentru persoanele evaluate cu risc cardiovascular > 5% în vederea precizării diagnosticului şi a atitudinii terapeutice;

q) înregistrează datele obţinute în cadrul Subprogramului în evidenţele primare ale cabinetului;

r) ia în evidenţă persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului în vederea recuperării stării de sănătate;

s) asigură confidenţialitatea actului medical, precum şi intimitatea şi demnitatea persoanelor evaluate.

VI.  Modalităţi de plată

Art. 7. - (1) Modalităţile de plată a serviciilor medicale furnizate în cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari sunt:

a) cost/persoana evaluată = 5 lei;

b) cost/persoana la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă = 10 lei;

(2)  Decontarea serviciilor medicale se face lunar, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la primirea documentelor, la data de...............................

(3) Contravaloarea serviciilor medicale se diminuează în luna în care se constată nerespectarea obligaţiilor contractuale cu 10%, 15%, 20% din suma reprezentând contravaloarea activităţii desfăşurate în luna în care s-a săvârşit abaterea. Diminuarea se aplică astfel:

a) la prima constatare, 10%;

b) la a doua constatare, 15%;

c) la a treia constatare, 20%.

VII.  Controlul modului de organizare, derulare, monitorizare şi raportare a indicatorilor prevăzuţi în program

Art. 8. - (1) Controlul furnizorilor de servicii medicale în contract cu casele de asigurări de sănătate pentru derularea Subprogramului va fi efectuat trimestrial şi ori de câte ori este nevoie de către casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti.

(2) Controlul prevăzut la alin. (1) va urmări, în principal, următoarele:

a)  respectarea de către furnizori a responsabilităţilor ce le revin în cadrul Subprogramului;

b) realizarea indicatorilor fizici prevăzuţi în Subprogram;

c)   concordanţa dintre indicatorii raportaţi şi evidenţele primare ale furnizorilor;

d)  identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în derularea Subprogramului.

VIII.  Răspunderea contractuală

Art. 9. - In situaţia în care se constată nerespectarea obligaţiilor contractuale după încetarea contractului, sumele încasate necuvenit vor fi recuperate de casele de asigurări de sănătate conform dispoziţiilor legale în vigoare.

IX. Clauză specială

Art. 10. - (1) Orice împrejurare independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării contractului şi care împiedică executarea acestuia, este considerată ca forţă majoră şi exonerează de răspundere partea care o invocă. Sunt considerate ca forţă majoră, în sensul acestei clauze, împrejurări ca: război, revoluţie, cutremur, marile inundaţii, embargo.

(2) Partea care invocă forţa majoră trebuie să anunţe cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de forţă majoră şi, de asemenea, de la încetarea acestuia.

(3)   Dacă nu procedează la anunţarea, în termenele prevăzute mai sus, a începerii şi încetării cazului de forţă majoră, partea care îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte părţi prin neanunţarea în termen.

(4) In cazul în care împrejurările care obligă la suspendarea executării prezentului contract se prelungesc pe o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.

X. Incetarea şi suspendarea contractului

Art. 11. - Contractul de furnizare de servicii medicale pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular încetează la data la care încetează contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti pentru furnizarea de servicii medicale în asistenţa medicală primară.

Art. 12. - Contractul de furnizare de servicii medicale pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular se suspendă cu data la care se suspendă contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti pentru furnizarea de servicii medicale în asistenţa medicală'primară.

XI. Corespondenţa

Art. 13. - (1) Corespondenţa legată de derularea prezentului contract se efectuează în scris, prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul părţilor.

(2) Fiecare parte contractantă este obligată ca în termen de 3 zile lucrătoare din momentul în care intervin modificări ale datelor ce figurează în prezentul contract să notifice celeilalte părţi contractante schimbarea survenită.

XII.  Modificarea contractului

Art. 14. -In condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător.

Art. 15. - Dacă o clauză a prezentului contract ar fi declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de această nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie înlocuită printr-o altă clauză care să corespundă cât mai bine cu putinţă spiritului contractului.

XIII. Soluţionarea litigiilor

Art. 16. - (1) Litigiile născute în legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori alte pretenţii decurgând din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabilă.

(2) Litigiile nesoluţionate conform alin. (1) sunt de competenţa Comisiei de arbitraj care va soluţiona cauza potrivit legii sau, după caz, a instanţelor de judecată.

Prezentul contract de furnizare a serviciilor medicale pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular a fost încheiat astăzi, ........... .., în două exemplare a câte........pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte contractantă.

XIV Alte clauze*)

........................................................................................................................................................................ .........................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

Casa de asigurări de sănătate

Preşedinte - director general,

.............................................................................

Director executiv al Direcţiei management şi economică,

.............................................................................

Director executiv al Direcţiei relaţii cu furnizorii,

.............................................................................

Vizat

Juridic, contencios şi aplicare acorduri internaţionale

Furnizor de servicii medicale

Reprezentant legal,

.............................................................................

*) In cuprinsul contractului pot fi prevăzute clauze suplimentare, negociate între părţile contractante, în limita prevederilor legale în vigoare.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 893/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 893 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 893/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu