ORDIN Nr. 893
din 8 octombrie 2009
privind aprobarea Normelor
metodologice pentru realizarea si raportarea activitatilor specifice din cadrul
Subprogramului de screening pentru identificarea pacientilor cu factori de risc
cardiovascular
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 740 din 30 octombrie 2009
Văzând referatele de aprobare nr. A.V. 382 din 12
octombrie 2009 al Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi
programe din cadrul Ministerului Sănătăţii şi nr. D.G. 2.622 din 18 octombrie
2009 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
având în vedere prevederile art. 48 alin. (1) şi (3)
din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea Normelor
tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5)
din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii, interimar, si preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice pentru
realizarea şi raportarea activităţilor specifice din cadrul Subprogramului de
screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, direcţiile de
sănătate publică, casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului
Bucureşti, furnizorii de servicii medicale, precum şi alte instituţii implicate
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul sănătăţii, interimar,
Cristian Anton Irimie,
secretar de stat
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru realizarea şi raportarea activităţilor
specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea
pacienţilor cu factori de risc cardiovascular
CAPITOLUL 1
Organizarea Subprogramului
1.1. Scop: Subprogramul de screening pentru
identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, denumit în
continuare Subprogram, are ca scop reducerea morbidităţii şi
mortalităţii prin boli cardiovasculare, prin:
a) cunoaşterea ponderii în populaţie a factorilor
determinanţi pentru bolile cardiovasculare, diagnosticarea precoce şi
monitorizarea acestor boli pentru evitarea deceselor premature;
b) îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
prevenirea, controlul şi monitorizarea bolilor cardiovasculare;
c) îmbunătăţirea calităţii vieţii şi prelungirea
duratei medii de viaţă pentru alinierea la standardele Uniunii Europene;
d) îmbunătăţirea accesului la servicii de sănătate al
întregii populaţii a României.
1.2. Obiective:
1.2.1. Prevenirea bolilor cardiovasculare prin:
a) evaluarea stării de sănătate a populaţiei şi a
factorilor de risc cardiovascular, în vederea păstrării şi promovării
sănătăţii, precum şi a prevenirii bolilor cardiovasculare şi a complicaţiilor
acestora;
b) cunoaşterea ponderii factorilor de risc cardiovascular
pentru bolile cardiovasculare;
c) cunoşterea exactă a riscului cardiovascular global
al populaţiei din România, în scop epidemiologie, pentru o mai bună planificare
a măsurilor de prevenţie ulterioare;
d) îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţă medicală preventivă şi
creşterea speranţei de viaţă;
e) efectuarea de consiliere şi screening
clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecţiunilor cardiovasculare
în funcţie de factorii de risc cardiovascular identificaţi în cadrul
Subprogramului;
f) implementarea unui model unic de evaluare a riscului
cardiovascular (SCORE), agreat la nivel european.
1.2.2. Creşterea numărului de persoane care beneficiază
de instituirea precoce a măsurilor de prevenţie a bolilor cardiovasculare, în
conformitate cu ghidurile Societăţii Europene de Cardiologie
1.2.3. Realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional al pacienţilor cu risc cardiovascular înalt
1.3. Activităţile prevăzute în cadrul Subprogramului
reprezintă un ansamblu de acţiuni multianuale şi sunt cuprinse în Programul
naţional de boli cardiovasculare.
1.3.1. Activităţi preliminare Subprogramului:
a) identificarea şi selecţionarea cabinetelor de
medicină de familie aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate care au acces la internet în vederea derulării Subprogramului;
b) încheierea contractelor între casele de asigurări
de sănătate şi cabinetele de medicină de familie selectate în vederea derulării
Subprogramului;
c) informarea şi instruirea medicilor de familie
privind modul de evaluare a factorilor de risc, precum şi a condiţiilor în care
se derulează Subprogramul;
d) realizarea unei baze de date on-line pentru
evidenţa pacienţilor cu risc cardiovascular înalt la nivel judeţean şi
naţional.
1.3.2. Activităţi în cadrul implementării şi derulării
Subprogramului:
a) selectarea persoanelor eligibile în vederea
participării la Subprogram;
b) evaluarea persoanelor eligibile şi calcularea
riscului cardiovascular global utilizând HeartScore;
c) încadrarea pacienţilor într-o categorie de risc
cardiovascular cu ajutorul programului HeartScore;
d) stabilirea necesarului de servicii medicale
preventive care vor fi efectuate, în funcţie de riscul cardiovascular stabilit
şi pe baza graficului activităţilor preventive;
e) înregistrarea de către medicul de familie a
pacienţilor cu risc cardiovascular înalt într-o bază de date comună,
disponibilă on-line;
f) aplicarea măsurilor de schimbare a stilului de
viaţă, individualizat, în funcţie de mărimea riscului stabilit;
g) consiliere şi recomandarea efectuării
investigaţiilor clinice şi paraclinice de tip test screening şi test diagnostic
pe baza riscului individual stabilit în urma utilizării HeartScore;
h) centralizarea şi raportarea lunară a datelor către
direcţiile de sănătate publică;
i) calcularea ponderii factorilor de risc
cardiovascular în rândul populaţiei;
j) informarea şi instruirea medicilor de familie aflaţi
în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate în ceea ce priveşte
respectarea legislaţiei referitoare la protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
1.3.3. Realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional al pacienţilor cu risc cardiovascular înalt.
CAPITOLUL 2
Servicii efectuate în cadrul Subprogramului
2.1. Medicul de familie realizează următoarele servicii
în cadrul Subprogramului:
a) introducerea datelor de identificare, precum şi a
datelor rezultate din evaluarea persoanelor eligibile în baza de date comună,
disponibilă on-line;
b) examinarea clinică a persoanelor eligibile;
c) identificarea şi investigarea riscului şi a
cumulului de factori de risc prin programul HeartScore, conform prevederilor
prezentelor norme metodologice;
d) întocmirea Fişei de evaluare individuală a
persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului prevăzut în anexa nr.
1, cu respectarea instrucţiunilor de completare a acesteia, prevăzute în anexa
nr. 2;
e) consilierea persoanelor evaluate în cadrul
Subprogramului în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost
încadrate cu ajutorul programului HeartScore şi în conformitate cu
recomandările Ghidului european de prevenţie a bolilor cardiovasculare;
f) recomandarea, după caz, a unor investigaţii
suplimentare (clinice sau paraclinice) în funcţie de riscul individual stabilit
în cadrul Subprogramului;
g) depistarea precoce a bolilor cardiovasculare şi a
complicaţiilor acestora, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care
a fost încadrată cu ajutorul programului HeartScore;
h) întocmirea planului individual de supraveghere a
fiecărei persoane, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a
fost încadrată cu ajutorul programului HeartScore.
2.2. Identificarea şi investigarea riscului şi a
cumulului de factori de risc prin programul HeartScore se realizează după cum
urmează:
2.2.1. Medicul de familie aplică modelul de calcul
„SCORE" al Societăţii Europene de Cardiologie pentru calcularea riscului
de mortalitate prin boala cardiovasculară la 10 ani, model care implică
introducerea următoarelor 5 variabile: vârsta, sexul, fumatul, valoarea TA şi
valoarea colesterolului.
2.2.2. Rezultatele aplicării modelului de calcul „SCORE"
sunt următoarele:
a) calcularea riscului cardiovascular global;
b) încadrarea pacienţilor într-o categorie de risc
cardiovascular;
c) înregistrarea de către medicul de familie a
pacienţilor cu risc cardiovascular într-o bază de date comună;
d) identificarea pacienţilor cu risc redus < 5% la
care este necesară şi obligatorie aplicarea măsurilor de prevenţie;
e) identificarea pacienţilor cu risc crescut > 5%
care necesită trimitere pentru examene medicale de specialitate suplimentare
(cardiologie, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, nefrologie şi
altele, după caz) în vederea diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare
şi al aplicării optimale a măsurilor de prevenţie prevăzute în anexa nr. 3
„Strategia de screening al populaţiei în vederea aplicării optime a măsurilor
de prevenţie cardiovasculară";
f) aplicarea măsurilor de schimbare a stilului de
viaţă, individualizat, în funcţie de mărimea riscului stabilit;
g) centralizarea şi raportarea lunară a datelor
înregistrate.
CAPITOLUL 3
Finanţarea Subprogramului
3.1. Subprogramul se finanţează din bugetul
Ministerului Sănătăţii, prin transfer către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
3.2. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele
de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti asigură
implementarea şi finanţarea Subprogramului la nivel local.
3.3. Sumele alocate prin transfer din bugetul
Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate se utilizează pentru realizarea activităţilor
Subprogramului, potrivit dispoziţiilor prezentelor norme metodologice.
3.4. Natura cheltuielilor: bunuri şi servicii,
cheltuieli materiale, prestări de servicii cu caracter funcţional.
CAPITOLUL 4
Responsabilităţi în elaborarea, implementarea şi
monitorizarea Subprogramului
4.1. Ministerul Sănătăţii:
a) asigură, prin Direcţia generală buget şi credite
externe, cu avizul prealabil al Direcţiei generale de sănătate publică,
asistenţă medicală şi programe, finanţarea programului potrivit bugetului
aprobat, prin transfer către bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, pe baza cererilor fundamentate ale Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate;
b) asigură sumele necesare pentru decontarea contravalorii
serviciilor prestate în baza contractelor pentru derularea Subprogramului
încheiate între casele de asigurări de sănătate şi medicii de familie, pe baza
solicitării lunare de finanţare transmise de Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate;
c) asigură coordonarea derulării Subprogramului prin
Direcţia generală de sănătate publică, asistenţă medicală şi programe.
4.2. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate:
a) răspunde de asigurarea, urmărirea, evidenţierea şi
controlul utilizării fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;
b) monitorizează derularea Subprogramului prin
indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi;
c) raportează lunar, în primele 25 de zile ale lunii
în curs pentru luna precedentă, Direcţiei generale de sănătate publică,
asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii, modul de
utilizare a sumelor transferate din bugetul acestuia în bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
d) transmite trimestrial şi anual, în primele 20 de
zile ale lunii următoare perioadei de raportare, Direcţiei generale de sănătate
publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii,
indicatorii fizici, respectiv numărul de persoane evaluate şi numărul de
persoane la care s-au aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă;
e) virează sumele neutilizate în cadrul Subprogramului
la sfârşitul anului 2009 în contul Ministerului Sănătăţii.
4.3. Casele de asigurări de sănătate judeţene sau a
municipiului Bucureşti:
a) răspund de asigurarea, urmărirea şi controlul
utilizării fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;
b) realizează analiza şi monitorizarea derulării
Subprogramului prin indicatorii aferenţi acestuia, transmişi de cabinetele de
medicină de familie care au încheiat contract pentru derularea Subprogramului;
c) raportează Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate, lunar, trimestrial (cumulat de la începutul anului) şi anual, în
primele 15 zile lucrătoare ale lunii următoare perioadei pentru care se face
raportarea, indicatorii realizaţi, conform machetei prevăzute în anexa nr. 4;
d) controlează trimestrial modul de utilizare a
fondurilor alocate şi analizează indicatorii prezentaţi;
e) decontează medicului de familie, în limita
fondurilor virate de Ministerul Sănătăţii, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii documentelor prevăzute la subpct. 4.4. lit.
c), contravaloarea serviciilor acordate în cadrul Subprogramului, raportate
conform borderoului centralizator al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5,
validate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;
f) transmit Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi
Management Sanitar, în vederea eşantionării, baza de date cuprinzând cabinetele
de medicină de familie cu care se află în relaţie contractuală;
g) invită cabinetele de medicină de familie selectate
de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar pentru
participarea la Subprogram în vederea încheierii contractelor în acest sens;
h) încheie contracte pentru derularea Subprogramului
numai cu furnizorii din asistenţa medicală primară care se află în relaţie
contractuală cu acestea pentru furnizarea serviciilor medicale în asistenţa
medicală primară, selectaţi de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management
Sanitar, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6, pe baza următoarelor
documente:
- cerere semnată şi ştampilată de reprezentantul legal
al cabinetului, cuprinzând menţionat, în mod distinct, programul de lucru al
cabinetului pentru derularea Subprogramului;
- autorizaţie pentru prelucrarea datelor cu caracter
personal privind starea de sănătate, emisă, în condiţiile legii, de către
Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal;
i) comunică în scris Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate disfuncţionalităţile apărute pe parcursul derulării Subprogramului,
care nu pot fi rezolvate la nivel local.
4.4. Medicii de familie:
a) încheie contracte cu casele de asigurări de
sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti în vederea derulării
Subprogramului, pe baza următoarelor documente:
- cerere semnată şi ştampilată de reprezentantul legal
al cabinetului, cuprinzând menţionat, în mod distinct, programul de lucru al
cabinetului pentru derularea Subprogramului;
- autorizaţie pentru prelucrarea datelor cu caracter
personal privind starea de sănătate, emisă, în condiţiile legii, de către
Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal;
b) stabilesc un program de activitate corespunzător pentru
derularea acestui Subprogram, în funcţie de numărul de persoane care urmează să
fie evaluate distinct faţă de cel cuprins în contractul de furnizare de
servicii medicale în asistenţa medicală primară;
c) prezintă caselor de asigurări de sănătate judeţene
sau a municipiului Bucureşti, în primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare
pentru luna precedentă, următoarele documente, în vederea decontării:
- borderoul centralizator pentru serviciile acordate în
cadrul Subprogramului în perioada pentru care se face raportarea, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 5;
- factura cuprinzând contravaloarea serviciilor
realizate în cadrul Subprogramului şi validate de Şcoala Naţională de Sănătate
Publică şi Management Sanitar, în condiţiile prezentelor norme metodologice;
Neprezentarea documentelor prevăzute la subpct. 4.4.
lit. c) de către furnizorii de servicii, în termenul prevăzut de dispoziţiile
prezentelor norme metodologice, atrage prelungirea termenului de decontare până
la termenul următor prezentării documentelor;
d) raportează casei de asigurări de sănătate judeţeană
sau a municipiului Bucureşti, la termenele stabilite, indicatorii realizaţi
conform machetei prevăzute în anexa nr. 4;
e) deţin o bază de date corectă la încheierea
Subprogramului, cuprinzând toate datele obţinute pe parcursul derulării
acestuia, potrivit dispoziţiilor prezentelor norme metodologice; datele
personale colectate pe parcursul derulării Subprogramului vor fi utilizate
exclusiv de cadrele medicale de la nivelul cabinetului medicului de familie;
f) respectă legislaţia privind prelucrarea datelor cu
caracter personal şi instrucţiunile de utilizare a programului informatic pus
la dispoziţie de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;
g) identifică persoanele cu factori de risc
cardiovascular, conform criteriilor prevăzute în prezentele norme metodologice;
h) transmit Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi
Management Sanitar lista persoanelor eligibile, întocmită în condiţiile
prezentelor norme metodologice, precum şi codul numeric personal al acestora,
în vederea stabilirii eşantionului la nivel naţional;
i) calculează riscul cardiovascular global de
mortalitate prin boala cardiovasculară la 10 ani, conform recomandărilor Societăţii
Europene de Cardiologie, utilizând diagrama „SCORE" pentru ţările europene
cu risc crescut;
j) aplică modelul de calcul „HeartScore",
disponibil on-line în limba română la www.heartscore.org/ro, pentru
calcularea ponderii fiecărui factor de risc cardiovascular (procentual) în
riscul global;
k) înmânează persoanei evaluate în cadrul
Subprogramului, pe suport hârtie, „Recomandările pentru pacient", pe care
le oferă această evaluare;
l) întocmesc Fişa de evaluare individuală a persoanelor
în cadrul Subprogramului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, cu
respectarea instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2;
m) încadrează fiecare persoană evaluată în cadrul
Subprogramului într-o categorie de risc cardiovascular, astfel:
- risc redus (<5%), la care aplică măsurile de
prevenţie;
- risc crescut (>5%), care are nevoie de evaluare
suplimentară la medicul specialist (cardiolog, diabetolog), în vederea
diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicării optimale a
măsurilor de prevenţie;
n) înregistrează toate persoanele depistate cu risc
cardiovascular în cadrul Subprogramului într-o bază de date comună;
o) consiliază individualizat persoanele evaluate în
cadrul Subprogramului cu privire la măsurile de schimbare a stilului de viaţă,
în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu
ajutorul programului HeartScore;
p) transmit lunar Şcolii Naţionale de Sănătate Publică
şi Management Sanitar, în format electronic, fişele de evaluare individuală a
persoanelor în cadrul Subprogramului, însoţite de borderoul centralizator al
serviciilor medicale efectuate, în vederea verificării şi validării acestora.
4.5. Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management
Sanitar:
4.5.1. participă la elaborarea, tipărirea şi
multiplicarea materialelor tehnice şi/sau metodologice necesare pentru
implementarea unor activităţi prevăzute în cadrul Subprogramului;
4.5.2. realizează eşantionarea populaţiei la nivel
naţional, cu respectarea cumulativă a următoarelor cerinţe:
a) numărul de persoane care pot fi evaluate în cadrul
Subprogramului este de 500.000;
b) sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul
Subprogramului persoanele cu vârsta de peste 40 de ani, fără patologie
cardiovasculară cunoscută şi/sau diagnostic cert de diabet zaharat;
c) nu sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul
Subprogramului persoanele care:
- au vârsta sub 40 de ani;
- sunt diagnosticate cu diabet zaharat sau boală
cardiovasculară (boala coronariană, accident vascular cerebral, boală arterială
periferică, alte afecţiuni cardiovasculare), al căror risc cardiovascular este
deja foarte înalt;
d) includerea persoanelor eligibile în cadrul
Subprogramului se face ponderat, în funcţie de numărul populaţiei existente în
următoarele zone geografice din ţară: zona de nord-vest, zona de nord-est, zona
centrală, zona de sud-vest, zona de sud-est, zona de vest, zona de sud şi zona
Bucureşti - Ilfov.
4.5.3. realizează eşantionarea cabinetelor de medicină
de familie în vederea participării la Subprogram, pe baza listelor furnizate de
către casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti;
4.5.4. transmite caselor de asigurări de sănătate
judeţene sau a municipiului Bucureşti, pe suport hârtie, lista cabinetelor de
medicină de familie selectate, precum şi lista cu persoanele şi codul numeric
personal al acestora, selectate în urma eşantionării;
4.5.5. realizează baza de date la nivel naţional
cuprinzând persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul
Subprogramului;
4.5.6. realizează verificarea concordanţei dintre
datele înregistrate în fişa individuală a persoanelor evaluate în cadrul
Subprogramului şi serviciile menţionate în borderourile centralizatoare
întocmite în vederea decontării;
4.5.7. validează serviciile acordate de către medicii
de familie în cadrul Subprogramului, în vederea decontării acestora de către
casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti;
4.5.8. transmite caselor de asigurări de sănătate
judeţene sau a municipiului Bucureşti, pe suport hârtie şi în format
electronic, borderourile centralizatoare cuprinzând serviciile acordate în
cadrul Subprogramului, validate;
4.5.9. centralizează datele raportate la nivel
naţional, pe care le transmite coordonatorilor tehnici ai Subprogramului;
4.5.10. participă la întocmirea raportului final al
Subprogramului şi la interpretarea datelor colectate şi înregistrate;
4.5.11. asigură informarea şi instruirea medicilor de
familie aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate judeţene
sau a municipiului Bucureşti cu privire la modul de evaluare a factorilor de
risc şi la condiţiile în care se derulează Subprogramul;
4.5.12. realizează şi pune la dispoziţia cabinetelor de
medicină de familie aplicaţia informatică necesară colectării, validării,
raportării şi prelucrării datelor transmise în cadrul Subprogramului.
4.6. Comisia de cardiologie a Ministerului Sănătăţii:
a) asigură coordonarea metodologică a Subprogramului;
b) colaborează cu Direcţia generală de sănătate
publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii în
vederea coordonării, monitorizării şi evaluării Subprogramului;
c) estimează necesarul de fonduri pentru organizarea
şi desfăşurarea în condiţii optime a activităţilor prevăzute în cadrul Subprogramului;
d) elaborează criteriile şi standardele pentru
evaluarea impactului şi eficienţei Subprogramului la nivel naţional;
e) elaborează ghidurile şi procedurile necesare pentru
implementarea diferitelor etape ale Subprogramului;
f) propune Ministerului Sănătăţii strategia extinderii
Subprogramului la nivel naţional;
g) analizează şi evaluează modul de îndeplinire a
obiectivelor Subprogramului prevăzute în prezentele norme metodologice.
4.7. Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti şi
Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara:
a) asigură coordonarea tehnică a Subprogramului;
b) coordonează elaborarea materialelor tehnice şi/sau
metodologice utilizate în cadrul Subprogramului şi răspund de realizarea
acestora în conformitate cu recomandările Societăţii Europene de Cardiologie;
c) participă, alături de Şcoala Naţională de Sănătate
Publică şi Management Sanitar, la realizarea unei baze de date la nivel
naţional pentru înregistrarea pacienţilor cu risc cardiovascular depistaţi în
cadrul Subprogramului;
d) raportează lunar Ministerului Sănătăţii datele
centralizate primite de la Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management
Sanitar şi formulează observaţiile şi recomandările necesare în vederea
derulării în condiţii optime a Subprogramului;
e) monitorizează modul de îndeplinire a obiectivelor
propuse în cadrul Subprogramului;
f) întocmesc, împreună cu Şcoala Naţională de Sănătate
Publică şi Management Sanitar, raportul final al Subprogramului şi efectuează
interpretarea datelor colectate şi înregistrate în cadrul acestuia.
CAPITOLUL 5
Raportarea indicatorilor
Raportarea indicatorilor aferenţi Subprogramului se
realizează după cum urmează:
5.1. Cabinetele de medicină de familie care derulează
Subprogramul raportează următoarele date:
a) caselor de asigurări de sănătate judeţene sau a
municipiului Bucureşti - situaţia indicatorilor fizici (lunar), cuprinzând:
- numărul de persoane evaluate în cadrul Subprogramului
pentru care au fost întocmite fişe de evaluare;
- numărul de persoane la care s-au aplicat măsuri de
schimbare a stilului de viaţă;
b) Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management
Sanitar - fişele de evaluare individuală a persoanelor evaluate în cadrul
Subprogramului, care se transmit în baza de date on-line (permanent);
5.2. Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi
Management Sanitar raportează coordonatorilor tehnici următoarele date:
a) lunar:
- situaţia centralizată a datelor introduse în baza de
date;
- indicatorii fizici prevăzuţi în prezentele norme
metodologice;
b) trimestrial: rata de acoperire a populaţiei
eligibile;
c) anual:
- indicatorii de rezultat prevăzuţi în prezentele
norme metodologice;
- raportul final rezultat ca urmare a analizei şi
interpretării datelor introduse în baza de date.
5.3. Coordonatorii tehnici raportează Ministerului
Sănătăţii următoarele date:
a) lunar:
- situaţia centralizată a datelor introduse în baza de
date;
- indicatorii fizici prevăzuţi în prezentele norme
metodologice;
b) anual:
- raportul final al Subprogramului.
- indicatorii de rezultat prevăzuţi în prezentele
norme metodologice.
CAPITOLUL 6
Monitorizarea şi evaluarea Subprogramului
6.1. Evaluarea şi monitorizarea Subprogramului se
realizează de către coordonatorii tehnici ai acestuia împreună cu Şcoala
Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
6.2. Monitorizarea derulării Subprogramului se
realizează lunar şi, după caz, ori de câte ori este nevoie şi cuprinde în
principal:
a) analiza îndeplinirii activităţilor propuse de
părţile implicate în Subprogram;
b) modul de îndeplinire a responsabilităţilor în cadrul
Subprogramului;
c) identificarea, analiza şi soluţionarea, în limitele
competenţei, a problemelor apărute în cadrul Subprogramului;
d) propunerea unor măsuri de îmbunătăţire pe parcursul
derulării Subprogramului, pe care le înaintează Direcţiei generale de sănătate
publică, asistenţă medicală şi programe din cadrul Ministerului Sănătăţii;
e) întocmirea unui raport lunar de monitorizare, pe
care îl transmite Direcţiei generale de sănătate publică, asistenţă medicală şi
programe din cadrul Ministerului Sănătăţii.
6.3. Evaluarea Subprogramului se realizează pe baza
următorilor indicatori de evaluare:
1. indicatori fizici:
a) număr de persoane evaluate = 500.000;
b) număr de persoane la care s-au aplicat măsuri de
schimbare a stilului de viaţă = 200.000;
c) număr de persoane depistate cu risc cardiovascular
<5%, la care s-au aplicat măsurile de prevenţie;
d) număr de persoane depistate cu risc cardiovascular
>5%, trimise pentru investigaţii suplimentare la medicul specialist;
2. indicatori de eficienţă:
a) cost/persoană evaluată = 5 lei;
b) cost/persoană la care s-au aplicat măsuri de
schimbare a stilului de viaţă tratată = 10 lei;
c) cost mediu/Registrul naţional al persoanelor
depistate cu risc cardiovascular înalt în cadrul Subprogramului/an = 500.000
lei;
3. Indicatori de rezultat:
a) identificarea pacienţilor cu factori de risc
cardiovascular înalt cu ajutorul programului HeartScore;
b) aplicarea măsurilor de prevenire la toţi pacienţii
identificaţi cu factori de risc cardiovascular;
c) rata de acoperire a populaţiei eligibile = 25%;
d) scăderea mortalităţii, morbidităţii şi
invalidităţii datorate bolilor cardiovasculare la populaţia generală cu
aproximativ 20% în următorii 5 ani;
e) reducerea incidenţei primului eveniment clinic
cardiovascular la populaţia cu risc înalt cu aproximativ 10% în următorii 5
ani;
f) scăderea numărului recurenţelor datorate bolilor
coronariene, accidentului vascular cerebral sau bolii arteriale periferice la
pacienţii cu boală cardiovasculară cu aproximativ 25% în următorii 5 ani;
g) creşterea cu aproximativ 25% a numărului de
persoane care au atins valorile-ţintă de tratament recomandate de Societatea
Europeană de Cardiologie;
h) scăderea cu 15% a numărului de zile de spitalizare
datorate bolilor cardiovasculare;
i) scăderea cu 15% a numărului de zile de concediu
medical datorate bolilor cardiovasculare.
CAPITOLUL 7
Controlul modului de organizare, derulare,
monitorizare şi raportare a indicatorilor prevăzuţi în Subprogram
7.1. Controlul furnizorilor de servicii medicale în
contract cu casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului
Bucureşti pentru derularea Subprogramului va fi efectuat trimestrial şi ori de
câte ori este nevoie de către casele de asigurări de sănătate judeţene sau a
municipiului Bucureşti.
7.2. Controlul prevăzut la subpct. 7.1 va urmări, în
principal, următoarele:
a) respectarea de către furnizori a responsabilităţilor
ce le revin în cadrul Subprogramului;
b) realizarea indicatorilor fizici prevăzuţi în
Subprogram;
c) concordanţa dintre indicatorii raportaţi şi
evidenţele primare ale furnizorilor;
d) identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în
derularea Subprogramului.
7.3. Ca urmare a controalelor efectuate se vor lua
măsurile legale ce se impun. In cazul în care casele de asigurări de sănătate
judeţene sau a municipiului Bucureşti identifică probleme ce nu pot fi
soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise instituţiilor superioare
ierarhic. Problemele care nu pot fi soluţionate la nivel local se soluţionează,
după caz, de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Ministerul Sănătăţii,
potrivit competenţelor atribuite de lege.
CAPITOLUL 8
Dispoziţii finale
8.1. Instituţiile şi cabinetele de medicină de familie
implicate în derularea Subprogramului au obligaţia de a respecta prevederile
Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare (securizarea bazei de date la nivelul
cabinetului de medicină de familie şi al instituţiilor care colectează şi
prelucrează datele raportate în cadrul Subprogramului, precum şi transmiterea
în condiţii de siguranţă a datelor colectate în cadrul subprogramului în
vederea prelucrării acestora în ceea ce priveşte starea de sănătate a
populaţiei, de către instituţiile autorizate în acest sens).
8.2. Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
FIŞĂ
de evaluare individuală a persoanelor în cadrul
Subprogramului
Date personale:
Numele pacientului:
............................................................................................................................
CNP:...................................................................................................................
Adresa:
Telefon:
Mediu: urban |__| rural |__|
Stare civilă: necăsătorit |__| căsătorit
|__| divorţat |__| văduv |__|
Educaţie: şcoală primară |__| gimnaziu |__|
studii liceale |__| studii profesionale |__| studii universitare
|__|
Numele medicului investigator:......................................................................
Cod parafă medic
investigator:......................................................................
Data completării
fişei:....................................................................................
Evaluare:
Vârsta: |_________|
Sex: M
|__| F |__|
Fumător: Da |__|
Nu |__| ex-fumător |__|
Tensiune arterială sistolică: |_________|
mmHg Tratament antihipertensiv: Da |__| /Nu |__|
Tensiune arterială diastolică: |_________| mmHg
Colesterol total |_________| mmol/l
|_________|
mg/dl Tratament hipolipemiant: Da |__| /Nu |__|
Riscul SCORE |_________|
Contribuţia factorilor de risc la riscul total:
Tensiune arterială sistolică |_________| %
Colesterol |_________| %
Fumat |_________| %
Măsuri aplicate:
Schimbarea stilului de viaţă: |_________|
Instituirea de măsuri farmacologice:
- tratament antihipertensiv |__|
- tratament antidislipidemic |__|
Trimitere la specialist: Da |__| Nu |__|
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
INSTRUCŢIUNI
de completare a Fişei de evaluare individuală a
persoanelor în cadrul Subprogramului
1. Se va completa câte o fişă de evaluare individuală
pentru fiecare persoană evaluată în cadrul Subprogramului.
2. Nu sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul
Subprogramului persoanele care:
a) au vârsta sub 40 de ani;
b) sunt diagnosticate cu diabet zaharat sau boală
cardiovasculară (boala coronariană, accident vascular cerebral, boală arterială
periferică, alte afecţiuni cardiovasculare), al căror risc cardiovascular este
deja foarte înalt.
3. Câmpurile „Vârsta" şi „Sex" se vor
completa odată cu introducerea câmpului CNP.
4. Se va consemna statusul de fumător al pacientului
investigat în momentul evaluării.
5. Măsurarea tensiunii arteriale (TA) se va
realiza ţinându-se cont de următoarele reguli:
a) se va permite pacientului să stea câteva minute
înaintea începerii măsurării TA;
b) se va măsura TA în poziţie şezândă, la ambele braţe şi
luându-se ca referinţă valoarea cea mai mare;
c) se vor efectua cel puţin două determinări la un
interval de 5 minute şi se va nota în Fişa de evaluare individuală valoarea
medie a acestora;
d) dacă există diferenţe mari între determinări (de
peste 20 mmHg), se va efectua o determinare suplimentară după alte 5 minute şi
se va nota valoarea medie a celor mai apropiate două valori.
6. Se va consemna existenţa tratamentului medicamentos
antihipertensiv şi hipolipemiant la pacientul investigat.
7. Se va consemna valoarea colesterolului total
determinată în cadrul Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate
a populaţiei în asistenţa medicală primară sau ultima valoare determinată a
acestuia.
8. Se va stabili riscul SCORE al pacientului investigat,
ţinându-se cont de următoarele reguli:
a) se va utiliza diagrama SCORE pentru risc crescut;
b) se va identifica căsuţa cea mai apropiată de vârsta
persoanei respective, valoarea colesterolului total şi TA, avându-se în vedere
faptul că riscul va fi mai mare pe măsură ce persoana respectivă se apropie de
următoarea categorie de vârstă, nivel de colesterol sau TA;
c) se va stabili riscul absolut de boli cardiovasculare
fatale la 10 ani şi se va nota calificativul corespunzător în fişa individuală
a pacientului;
d) se va stabili contribuţia fiecărui factor de risc
la riscul absolut, prin utilizarea modelului de calcul „HeartScore",
disponibil on-line în limba română la www.heartscore.org/ro, se vor
lista şi se vor furniza pacientului „Recomandările pentru pacient" pe care
le oferă această evaluare;
e) dacă pacientul investigat depăşeşte categoria de
vârstă, nivelul de colesterol sau TA existente în diagrama riscului SCORE, se
va nota calificativul corespunzător valorii maxime a acestora.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
STRATEGIA DE SCREENING
al populaţiei în vederea aplicării optime a
măsurilor de prevenţie cardiovasculară
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
Subprogramul de screening pentru identificarea
pacienţilor cu factori de risc cardiovascular
Furnizor de servicii medicale
Denumire
furnizor...............................................
Număr contract............., încheiat cu Casa de
Asigurări de Sănătate............................
SITUAŢIA INDICATORILOR FIZICI
în luna........................anul.............
Nr. crt.
|
Număr de persoane evaluate
|
Număr de persoane la care s-au
aplicat măsuri de schimbare a stilului de viaţă
|
C0
|
C1
|
C2
|
|
|
|
Răspundem de realitatea şi exactitatea datelor.
Reprezentant legal,
....................................................................
(semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
Furnizorul de servicii medicale în asistenţa medicală
primară
....................................................................
Adresa:
....................................................................
....................................................................
Reprezentantul legal al furnizorului de servicii
medicale
....................................................................
Medic de familie
Număr contract................, încheiat cu Casa de
Asigurări de Sănătate...........................
BORDEROU CENTRALIZATOR
pentru luna........anul........
a) desfăşurător persoane evaluate în cadrul
Subprogramului
Nr. crt.
|
CNP al persoanei evaluate în cadrul
Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de
risc cardiovascular
|
Data acordării serviciului
|
Validat de Şcoala Naţională de Sănătate
Publică şi Management Sanitar
|
C0
|
C1
|
C2
|
C3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b) desfăşurător persoane tratate prin măsuri de
schimbare a stilului de viaţă în cadrul Subprogramului
Nr. crt.
|
CNP al persoanei tratate prin
măsuri de schimbare a stilului de viaţă în cadrul Subprogramului de screening
pentru identificarea pacienţilor
cu factori de risc cardiovascular
|
Data acordării serviciului
|
Validat de Şcoala Naţională de
Sănătate Publică şi Management Sanitar
|
C0
|
C1
|
C2
|
C3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
X
|
X
|
|
c) centralizator
Nr. persoane evaluate
în cadrul Subprogramului
de screening pentru
identificarea pacienţilor
cu factori de risc
cardiovascular
|
Cost/persoane
evaluate
(lei)
|
Total sumă de
decontat pentru
persoane evaluate
(lei)
|
Nr. persoane la care s-au
aplicat măsuri de schimbare a
stilului de viaţă în cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea
pacienţilor cu factori de risc cardiovascular
|
Cost/persoane la care s-au aplicat
măsuri de schimbare a stilului deviată
(lei)
|
Total suma de
decontat pentru
persoane la care
s-au aplicat măsuri
de schimbare
a stilului de viată
(lei)
|
Total suma
de decontat
(lei)
|
C1
|
C2
|
C3=C1*C2
|
C4
|
C5
|
C6=C4*C5
|
C7=C3+C6
|
|
|
|
|
|
|
|
Răspundem de realitatea şi exactitatea datelor.
Reprezentant legal,
....................................................................
(semnătura şi ştampila)
NOTĂ:
Borderoul se întocmeşte lunar, după cum urmează:
a) pe suport hârtie, în două exemplare, dintre care
unul rămâne la furnizor, iar celălalt se depune la casa de asigurări de
sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti de către reprezentantul legal
al furnizorului de servicii medicale;
b) în format electronic, un exemplar, care se transmite
Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în vederea validării.
ANEXA Nr. 6 la
normele metodologice
CONTRACT DE FURNIZARE
de servicii medicale în asistenţa medicală primară
pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor
cu factori de risc cardiovascular
nr...............din.................
I. Părţile contractante:
1. Casa de Asigurări de
Sănătate.................................., cu sediul în
municipiul/oraşul..........................., str..........................
nr......, judeţul/sectorul .................., telefon/fax......................,
reprezentată prin preşedinte - director general.........................,
şi
2. Cabinetul medical de asistenţă medicală
primară............., organizat astfel:
a) Cabinet
individual................................................, cu sau fără punct
secundar de lucru...................................., reprezentat prin medicul
titular.......................................;
b) Cabinet asociat sau
grupat................................., cu sau fără punct secundar de
lucru ....................................., reprezentat prin medicul
delegat.......................................;
c) Societate civilă
medicală....................................., cu sau fără punct
secundar de lucru ...................................., reprezentată
prin administratorul.......................................;
d) unitate medico-sanitară cu personalitate juridică,
înfiinţată potrivit Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,................, reprezentată
prin.......................................;
e) cabinet care funcţionează în structura sau
coordonarea unei unităţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor
centrale cu reţea sanitară proprie................................................,
cu sau fără punct secundar de lucru.........................................,
reprezentat prin ................................................., având
sediul cabinetului medical în municipiul/oraşul/comuna........................,
str..................... nr....., bl....., sc....., et....., ap.....,
judeţul/sectorul ............, telefon ........, şi sediul punctului
secundar de lucru în comuna...................., str..........................
nr....., telefon......................, cont
nr............................................, deschis la Trezoreria Statului
sau cont nr. deschis la Banca .........................., cod numeric personal
al reprezentantului legal.................................................sau
cod unic de înregistrare ...................................., cu Contract de
furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară
nr................., Cerere nr..................., semnată şi ştampilată de
reprezentantul legal al furnizorului.
II. Obiectul contractului
Art. 1. - Obiectul prezentului contract îl constituie
furnizarea de servicii medicale necesare în vederea realizării Subprogramului
de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc
cardiovascular, conform Hotărârii Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi completările
ulterioare, Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de
realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009, cu modificările şi
completările ulterioare, şi Normelor metodologice pentru realizarea şi
raportarea activităţilor specifice din cadrul Subprogramului de screening
pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, aprobate
prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate nr. 1.281/893/2009, denumite în continuare Norme
metodologice.
III. Servicii medicale furnizate
Art. 2. - Serviciile medicale furnizate în cadrul
Subprogramului sunt cele prevăzute în Normele metodologice, respectiv:
a) introducerea datelor de identificare, precum şi a
datelor rezultate din evaluarea persoanelor eligibile în baza de date comună,
disponibilă on-line;
b) examinarea clinică a persoanelor eligibile;
c) identificarea şi investigarea riscului şi a
cumulului de factori de risc prin programul HeartScore;
d) întocmirea Fişei de evaluare individuală a
persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului şi instrucţiunilor de
completare;
e) consilierea persoanelor evaluate în cadrul
Subprogramului în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost
încadrat cu ajutorul programului HeartScore şi în conformitate cu recomandările
Ghidului european de prevenţie a bolilor cardiovasculare;
f) recomandarea, după caz, a unor investigaţii
suplimentare (clinice sau paraclinice), în funcţie de riscul individual
stabilit în cadrul Subprogramului;
g) depistarea precoce a bolilor cardiovasculare şi a
complicaţiilor acestora, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care
a fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore;
h) întocmirea planului individual de supraveghere a
fiecărei persoane, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a
fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore;
Art. 3. - Furnizarea serviciilor medicale în cadrul
Subprogramului se face pentru persoanele eligibile din lista proprie de
persoane asigurate şi neasigurate, selectate de Şcoala Naţională de Sănătate
Publică şi Management Sanitar, în conformitate cu prevederile Normelor
metodologice.
IV. Durata contractului şi programul de lucru
Art. 4. - Prezentul contract este valabil de la data
încheierii până la 31 decembrie 2009, cu obligativitatea prelungirii acestuia
prin acte adiţionale până la finalizarea Subprogramului şi în condiţiile în
care în această perioadă furnizorul se află în relaţie contractuală cu casa de
asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti pentru furnizarea
serviciilor medicale în asistenţa medicală primară, potrivit următorului
program de lucru:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(Se va stabili un program distinct faţă de cel cuprins
în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară.)
V. Obligaţiile părţilor
A. Obligaţiile casei de asigurări de sănătate judeţeană
sau a municipiului Bucureşti
Art. 5. - Casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a
municipiului Bucureşti are următoarele obligaţii:
a) răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul
utilizării fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;
b) realizează analiza şi monitorizarea derulării
Subprogramului prin indicatorii aferenţi acestuia transmişi de cabinetele de
medicină de familie care au încheiat contract pentru derularea acestuia;
c) controlează trimestrial modul de utilizare a
fondurilor alocate şi analizează indicatorii prezentaţi;
d) decontează medicului de familie, în limita
fondurilor virate de Ministerul Sănătăţii, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii documentelor prevăzute la pct. 4.4 lit. c)
din Normele metodologice, contravaloarea serviciilor acordate în cadrul
Subprogramului, raportate conform borderourilor centralizatoare şi validate de
Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;
e) verifică, după primirea documentelor necesare în
vederea decontării, concordanţa dintre documentele depuse de medicul de familie
şi centralizatoarele validate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi
Management Sanitar;
f) comunică în scris Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate disfuncţionalităţile apărute pe parcursul derulării Subprogramului,
care nu pot fi rezolvate la nivel local;
g) controlează actele de evidenţă financiar-contabilă
a serviciilor medicale furnizate conform contractelor şi documentele
justificative privind sumele decontate în cadrul Subprogramului;
h) înmânează la momentul efectuării controlului sau,
după caz, comunică furnizorilor de servicii medicale procesele-verbale şi/sau
notele de constatare ca urmare a efectuării controalelor în termen de 3 zile
lucrătoare de la data efectuării controlului;
B. Obligaţiile cabinetului de medicină de familie
Art. 6. - Cabinetul de medicină de familie are
următoarele obligaţii:
a) respectă programul de activitate corespunzător
pentru derularea acestui Subprogram, prevăzut la art. 4 din contract;
b) prezintă caselor de asigurări de sănătate judeţene
sau a municipiului Bucureşti, în primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare
pentru luna precedentă, următoarele documente, în vederea decontării:
- borderoul centralizator pentru serviciile acordate în
cadrul Subprogramului în perioada pentru care se face raportarea, conform
modelului prevăzut în Normele metodologice;
- factura cuprinzând contravaloarea serviciilor
realizate în cadrul Subprogramului, validate de Şcoala Naţională de Sănătate
Publică şi Management Sanitar;
- neprezentarea documentelor prevăzute la punctul 4.4
lit. c) din Normele metodologice la termenul prevăzut în prezentul contract
atrage prelungirea termenului de decontare până la termenul următor prezentării
documentelor;
c) raportează casei de asigurări de sănătate, la
termenele stabilite, indicatorii realizaţi, conform machetei prevăzute în anexa
nr. 4 la Normele metodologice;
d) deţine o bază de date corectă la încheierea
Subprogramului, cuprinzând toate datele obţinute pe parcursul derulării
acestuia, potrivit dispoziţiilor Normelor metodologice; datele personale
colectate pe parcursul derulării Subprogramului vor fi utilizate exclusiv de
cadrele medicale de la nivelul cabinetului medicului de familie;
e) respectă legislaţia privind prelucrarea datelor cu
caracter personal şi instrucţiunile de utilizare a programului informatic pus
la dispoziţie de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar;
f) identifică persoanele cu factori de risc
cardiovascular, conform criteriilor prevăzute în Normele metodologice;
g) transmite Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi
Management Sanitar lista persoanelor eligibile întocmită în condiţiile
stabilite prin Normele metodologice, precum şi codul numeric personal al
acestora, în vederea stabilirii eşantionului la nivel naţional;
h) calculează riscul cardiovascular global de
mortalitate prin boala cardiovasculară la 10 ani, conform recomandărilor
Societăţii europene de cardiologie, utilizând diagrama SCORE pentru ţările
europene cu risc crescut;
i) aplică modelul de calcul „HeartScore",
disponibil on-line în limba română la www.heartscore.org/ro, pentru
calcularea ponderii fiecărui factor de risc cardiovascular (procentual) în
riscul global;
j) înmânează persoanei evaluate în cadrul
Subprogramului, pe suport hârtie, „Recomandările pentru pacient" pe care
le oferă această evaluare;
k) completează Fişa de evaluare individuală conform
modelului şi instrucţiunilor de completare prevăzute de Normele metodologice;
l) încadrează fiecare persoană evaluată în cadrul
Subprogramului într-o categorie de risc cardiovascular, astfel:
- risc redus (<5%), la care aplică măsurile de
prevenţie;
- risc crescut (>5%), care au nevoie de evaluare
suplimentară la medicul specialist (cardiolog, diabetolog) în vederea
diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicării optimale a
măsurilor de prevenţie;
m) înregistrează toate persoanele depistate cu risc
cardiovascular în cadrul Subprogramului într-o bază de date comună;
n) consiliază individualizat persoanele evaluate în
cadrul Subprogramului cu privire la măsurile de schimbare a stilului de viaţă,
în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu
ajutorul programului HeartScore;
o) transmite lunar Şcolii Naţionale de Sănătate Publică
şi Management Sanitar, în format electronic, fişele de evaluare individuală a
persoanelor în cadrul Subprogramului, însoţite de borderoul centralizator al
serviciilor medicale efectuate, în vederea verificării şi validării acestora;
p) eliberează bilet de trimitere către cabinetele de
specialitate pentru persoanele evaluate cu risc cardiovascular > 5% în
vederea precizării diagnosticului şi a atitudinii terapeutice;
q) înregistrează datele obţinute în cadrul
Subprogramului în evidenţele primare ale cabinetului;
r) ia în evidenţă persoanele depistate cu risc
cardiovascular în cadrul Subprogramului în vederea recuperării stării de
sănătate;
s) asigură confidenţialitatea actului medical, precum
şi intimitatea şi demnitatea persoanelor evaluate.
VI. Modalităţi de plată
Art. 7. - (1) Modalităţile de plată a serviciilor
medicale furnizate în cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea
pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari sunt:
a) cost/persoana evaluată = 5 lei;
b) cost/persoana la care s-au aplicat măsuri de
schimbare a stilului de viaţă = 10 lei;
(2) Decontarea serviciilor medicale se face lunar, în
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la primirea documentelor, la
data de...............................
(3) Contravaloarea serviciilor medicale se diminuează
în luna în care se constată nerespectarea obligaţiilor contractuale cu 10%,
15%, 20% din suma reprezentând contravaloarea activităţii desfăşurate în luna
în care s-a săvârşit abaterea. Diminuarea se aplică astfel:
a) la prima constatare, 10%;
b) la a doua constatare, 15%;
c) la a treia constatare, 20%.
VII. Controlul modului de organizare, derulare,
monitorizare şi raportare a indicatorilor prevăzuţi în program
Art. 8. - (1) Controlul furnizorilor de servicii
medicale în contract cu casele de asigurări de sănătate pentru derularea
Subprogramului va fi efectuat trimestrial şi ori de câte ori este nevoie de
către casele de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(2) Controlul prevăzut la alin. (1) va urmări, în
principal, următoarele:
a) respectarea de către furnizori a
responsabilităţilor ce le revin în cadrul Subprogramului;
b) realizarea indicatorilor fizici prevăzuţi în
Subprogram;
c) concordanţa dintre indicatorii raportaţi şi
evidenţele primare ale furnizorilor;
d) identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în
derularea Subprogramului.
VIII. Răspunderea contractuală
Art. 9. - In situaţia în care se constată nerespectarea
obligaţiilor contractuale după încetarea contractului, sumele încasate
necuvenit vor fi recuperate de casele de asigurări de sănătate conform
dispoziţiilor legale în vigoare.
IX. Clauză specială
Art. 10. - (1) Orice împrejurare independentă de voinţa
părţilor, intervenită după data semnării contractului şi care împiedică
executarea acestuia, este considerată ca forţă majoră şi exonerează de
răspundere partea care o invocă. Sunt considerate ca forţă majoră, în sensul
acestei clauze, împrejurări ca: război, revoluţie, cutremur, marile inundaţii,
embargo.
(2) Partea care invocă forţa majoră trebuie să anunţe
cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de
forţă majoră şi, de asemenea, de la încetarea acestuia.
(3) Dacă nu procedează la anunţarea, în termenele
prevăzute mai sus, a începerii şi încetării cazului de forţă majoră, partea
care îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte părţi prin
neanunţarea în termen.
(4) In cazul în care împrejurările care obligă la
suspendarea executării prezentului contract se prelungesc pe o perioadă mai
mare de 6 luni, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.
X. Incetarea şi suspendarea contractului
Art. 11. - Contractul de furnizare de servicii medicale
pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor
cu factori de risc cardiovascular încetează la data la care încetează
contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a
municipiului Bucureşti pentru furnizarea de servicii medicale în asistenţa
medicală primară.
Art. 12. - Contractul de furnizare de servicii medicale
pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor
cu factori de risc cardiovascular se suspendă cu data la care se suspendă
contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a
municipiului Bucureşti pentru furnizarea de servicii medicale în asistenţa
medicală'primară.
XI. Corespondenţa
Art. 13. - (1) Corespondenţa legată de derularea
prezentului contract se efectuează în scris, prin scrisori recomandate cu
confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul părţilor.
(2) Fiecare parte contractantă este obligată ca în
termen de 3 zile lucrătoare din momentul în care intervin modificări ale
datelor ce figurează în prezentul contract să notifice celeilalte părţi
contractante schimbarea survenită.
XII. Modificarea contractului
Art. 14. -In condiţiile apariţiei unor noi acte
normative în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului
contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod
corespunzător.
Art. 15. - Dacă o clauză a prezentului contract ar fi
declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de
această nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie înlocuită
printr-o altă clauză care să corespundă cât mai bine cu putinţă spiritului
contractului.
XIII. Soluţionarea litigiilor
Art. 16. - (1) Litigiile născute în legătură cu
încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori alte pretenţii decurgând
din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare
pe cale amiabilă.
(2) Litigiile nesoluţionate conform alin. (1) sunt de
competenţa Comisiei de arbitraj care va soluţiona cauza potrivit legii sau,
după caz, a instanţelor de judecată.
Prezentul contract de furnizare a serviciilor medicale
pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor
cu factori de risc cardiovascular a fost încheiat astăzi, ........... .., în
două exemplare a câte........pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte
contractantă.
XIV Alte clauze*)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Casa de asigurări de sănătate
Preşedinte - director
general,
.............................................................................
Director executiv al Direcţiei management şi
economică,
.............................................................................
Director executiv al Direcţiei relaţii cu
furnizorii,
.............................................................................
Vizat
Juridic, contencios şi aplicare acorduri internaţionale
Furnizor de servicii medicale
Reprezentant legal,
.............................................................................
*) In cuprinsul contractului pot fi prevăzute clauze
suplimentare, negociate între părţile contractante, în limita prevederilor legale
în vigoare.