ORDIN
Nr. 88 din 24 martie 1992
privind procedura de contractare cu firme straine a asistentei de specialitate
pentru privatizarea societatilor comerciale inainte de organizarea Fondurilor
Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de Stat
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU PRIVATIZARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 5 iunie 1992
In baza art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 858/1991 privind reorganizarea
Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si
Mijlocii, in conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1991 privind privatizarea
societatilor comerciale, presedintele Agentiei Nationale pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii emite prezentul ordin.
In vederea contractarii cu firme straine a asistentei de specialitate
necesare pentru privatizare, societatile comerciale cu capital de stat
interesate urmeaza procedura de mai jos:
Art. 1
Societatile comerciale, cu acordul consiliului imputernicitilor statului,
identifica obiectivele asistentei de specialitate, care pot include:
- intocmirea documentatiei de prezentare a societatii comerciale;
- intocmirea prospectului de emisiune;
- evaluarea societatii comerciale sau a activelor supuse vanzarii;
- intocmirea documentatiei juridice aferente vanzarii societatii
comerciale, in functie de modalitatea de vanzare aprobata de Agentia Nationala
pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii;
- marketingul societatii comerciale in vederea privatizarii;
- alte domenii.
Art. 2
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii poate fi consultata in legatura cu propunerea de asistenta de
specialitate necesara societatii comerciale.
Art. 3
Responsabilitatea pentru asigurarea fondurilor necesare asistentei de
specialitate apartine societatii comerciale.
Art. 4
In vederea contractarii asistentei de specialitate, societatea comerciala
are obligatia intocmirii caietului de sarcini pentru lansarea cererii de
oferta.
Caietul de sarcini va face parte integranta din contractul de asistenta de
specialitate.
Caietul de sarcini are drept scop definirea obiectivelor asistentei de
specialitate si a responsabilitatilor consultantului.
Continutul-cadrul al caietului de sarcini este urmatorul:
4.1. Date generale referitoare la societatea comerciala in contextul
privatizarii.
4.2. Obiectivele asistentei de specialitate.
4.3. Sarcinile si responsabilitatile consultantului.
4.4. Organizarea si finantarea asistentei de specialitate; se vor mentiona
elemente privind:
- rapoartele datorate de consultant;
- graficul de desfasurare a activitatii de consultanta;
- bugetul indicativ (daca este cazul);
- profilul necesar al echipei de consultanti.
4.5. Procedura si criteriile de selectare a consultantului (daca este
cazul); in acest sens, se va consulta Agentia Nationala pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii).
In anexa nr. 1 se prezinta un model orientativ de caiet de sarcini.
Art. 5
Cererea de oferta se poate adresa de catre societatea comerciala:
5.1. Unui numar nelimitat de firme de consultanta, in care caz societatea
comerciala este obligata sa publice un anunt in cel putin doua ziare de
importanta nationala si o publicatie cu profil economic. In anuntul publicitar
se vor cuprinde urmatoarele informatii:
1. obiectul general al asistentei de specialitate solicitate;
2. locul si persoana de la care se poate obtine caietul de sarcini,
inclusiv data limita pentru aceasta si alte informatii legate de prezentarea
ofertei (limba, numar de exemplare etc.);
3. termenul de depunere in plic sigilat a ofertelor (ziua, ora, locul).
5.2. Unor consultanti preselectionati, la recomandarea Agentiei Nationale
pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, in functie
de obiectul asistentei de specialitate.
In aceasta situatie, cererea de oferta va consta intr-o scrisoare de
invitatie, care va cuprinde elementele anuntului publicitar de la pct. 5.1. si
va fi adresata unui numar de minimum 5 firme de consultanta.
In situatia in care asistenta de specialitate presupune folosirea a maximum
10 om-zile de consultanta, societatea comerciala poate discuta conditiile
contractului fara a parcurge intreaga procedura de publicitate si selectare.
Inainte de semnarea contractului societatea comerciala va solicita acordul
Agentiei Nationale de Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si
Mijlocii, conform art. 11 din prezentul ordin.
Art. 6
Ofertele prezentate vor raspunde cerintelor cuprinse in caietul de sarcini
si vor cuprinde "curriculum vitae" a specialistilor firmei care vor
lucra efectiv la proiect.
Ofertele se vor prezenta in plicuri sigilate si se vor pastra la sediul
societatii comerciale pana la data intrunirii comisiei de evaluare a ofertelor,
de catre persoana mentionata in anunt sau in scrisoarea de invitatie.
Art. 7
Comisia de evaluare a ofertelor se numeste de catre consiliul de
administratie al societatii comerciale si va fi alcatuita din:
- directorul general - presedintele comisiei;
- cel putin un alt membru al comitetului de directie, in functie de specificul
asistentei de specialitate;
- un specialist de la Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea
Intreprinderilor Mici si Mijlocii, desemnat de departamentul de specialitate al
acesteia;
- consilierul juridic al societatii comerciale;
- persoana din societatea comerciala, numita de directorul general, care va
raspunde de derularea contractului de asistenta de specialitate (responsabil de
proiect);
- un secretar (fara drept de vot).
Art. 8
Comisia de evaluare stabileste data intrunirii membrilor sai pentru analiza
ofertelor si alegerea consultantului.
Analiza ofertelor si alegerea consultantului se realizeaza numai in
situatia in care s-au primit minimum 3 oferte.
Art. 9
Comisia de evaluare are urmatoarele obligatii:
1. stabileste grila de evaluare a ofertelor (model anexa nr. 2);
2. verifica integritatea plicurilor care cuprind ofertele;
3. deschide plicurile si verifica daca ofertele sunt conforme cu cererea de
oferta (continut, numar de exemplare etc.);
4. in situatiile in care ofertele prezentate nu indeplinesc unele din
conditiile de forma (numar de exemplare, limba) din cererea de oferta, comisia,
cu majoritate de voturi, poate hotari daca oferta este sau nu acceptata.
In cazul in care comisia de evaluare are un numar par de membri,
presedintele comisiei are posibilitatea de decizie in situatia in care nu se
intruneste majoritatea;
5. dupa acceptarea ofertelor care indeplinesc conditiile de prezentare
solicitate, se va proceda la evaluarea ofertelor;
6. ofertele vor fi analizate si punctate individual de fiecare membru al
comisiei, conform grilei de evaluare a ofertelor;
7. secretarul comisiei totalizeaza rezultatele evaluarilor individuale ale
membrilor comisiei si clasifica ofertele;
8. presedintele comisiei verifica respectarea procedurii si anunta firma
castigatoare;
9. secretarul comisiei redacteaza procesul-verbal de incheiere a evaluarii
ofertelor, care este semnat de toti membrii comisiei si de presedinte.
Art. 10
Presedintele comisiei informeaza firma castigatoare si o convoaca pentru
negocierea clauzelor contractuale.
Anexa nr. 3 la prezentul ordin cuprinde un model de contract-cadru.
Art. 11
Societatea comerciala este obligata, conform art. 64 lit. f) din Legea nr.
58/1991, sa solicite acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, inainte de incheierea
contractului de asistenta de specialitate cu firme de consultanta straine.
Art. 12
In vederea obtinerii acordului Agentiei Nationale pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, societatea comerciala va
prezenta acesteia urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini si oferta firmei castigatoare;
b) procesul-verbal al comisiei de evaluare, insotit de punctajele
individuale ale membrilor comisiei ;
c) proiectul de contract negociat cu firma de consultanta.
Art. 13
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici
si Mijlocii, prin Departamentul Juridic sau Departamentul Vanzare Actiuni,
respectiv Departamentul Vanzare Active, comunica acordul sau observatiile
privind clauzele contractului de consultanta, in termen de 5 zile.
Art. 14
Dupa obtinerea acordului final al Agentiei Nationale pentru Privatizare si
Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, societatea comerciala semneaza
contractul de consultanta.
Art. 15
Coordonarea activitatii consultantului se va realiza de catre responsabilul
de proiect, cu consultarea specialistului Agentiei Nationale pentru Privatizare
si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, mentionat la art. 7 din
prezentul ordin.
Rapoartele intermediare ale consultantului si raportul final vor fi
aprobate de societatea comerciala, cu avizul consultativ al Agentiei Nationale
pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
Art. 16
Prevederile prezentului ordin pot fi utilizate orientativ de catre
societatile comerciale pentru:
- contractarea cu firme straine a consultantei pentru alte obiective, care
nu sunt legate de privatizarea societatilor comerciale;
- contractarea cu firme romane a asistentei de specialitate pentru
privatizarea societatilor comerciale.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Privatizare
si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii,
Adrian Severin
ANEXA 1
ASISTENTA DE SPECIALITATE
pentru programul de privatizare initiat inainte de organizarea fondurilor
CAIET DE SARCINI*)
*) Elementele cuprinse in [] sunt orientative.
Model
Introducere
Guvernul Romaniei a initiat un program de reforma care are ca scop
dezvoltarea noului cadru legislativ si institutional necesar trecerii la
economia de piata.
Un obiectiv major al acestui program il constituie privatizarea
societatilor comerciale, in prezent proprietati de stat.
Procesul de reforma a inceput cu adoptarea Legii nr. 15/1990 privind
reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale. Regiile urmeaza sa ramana in proprietatea statului, fiind in
continuare administrate de acesta, iar societatile comerciale urmeaza a fi
privatizate progresiv. Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale asigura
cadrul legal necesar aparitiei agentilor economici privati.
Reglementarea legala a procesului de privatizare este asigurata de Legea
privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, adoptata la data de 16 august
1991, care prevede urmatoarele:
- transferul gratuit catre cetatenii indreptatiti a 30% din capitalul
social al fiecarei societati comerciale cu capital de stat;
- vanzarea de actiuni ale societatilor comerciale catre investitori privati
(persoane fizice sau juridice, romane sau straine);
- vanzarea unor active apartinand societatilor comerciale catre cumparatori
privati (persoane fizice sau juridice, romane sau straine).
De asemenea, Legea privatizarii societatilor comerciale prevede infiintarea
Fondurilor Proprietatii Private si a Fondurilor Proprietatii de Stat,
institutii de administrare a 30%, respectiv 70%, din capitalul societatilor
comerciale cu capital de stat.
Inainte de organizarea F.P.P./F.P.S., legea prevede realizarea unui program
de "privatizare rapida", care va include vanzarea actiunilor a
aproximativ 30 de societati comerciale si vanzarea de active apartinand unor
societati comerciale cu capital de stat.
Prezentul caiet de sarcini are ca obiect asistenta de specialitate pentru
privatizarea unei societati comerciale cu capital de stat, a carei descriere
sumara va fi prezentata in anexa.
Obiective
Obiectivul acestei actiuni il constituie privatizarea cu succes a unei
societati comerciale cu capital de stat.
In contextul prezentat, prin privatizare cu succes se intelege realizarea,
in masura posibilitatilor, a unei vanzari care sa permita functionarea
ulterioara a societatii comerciale privatizate fara datorii sau obligatii, in
masura sa ii afecteze nivelul performantelor viitoare, in conditiile asigurarii
si protectiei intereselor statului, in calitatea sa de vanzator.
Sarcini
Faza 1: analiza
1. Analiza detaliata a activitatii societatii comerciale, dupa cum urmeaza:
Istoric si descriere sumara a societatii comerciale:
- Descriere si adresa.
- Numele directorului general sau al persoanei de contact.
- Istoric, schimbari ale dreptului de proprietate.
- Descriere sumara a produselor, activitatilor, instalatiilor si
echipamentelor, performantelor financiare anterioare (3 ani).
- Alte subiecte de interes.
Produse, piete, concurenta:
- Descrierea produselor societatii in termeni calitativi si cantitativi;
identificarea aspectelor particulare in ce priveste licentele si patentele
utilizate; aprecierea competitivitatii pe pietele prezente si viitoare.
- Identificarea pietelor prezentate (cantitati, tendinte de crestere,
cerinte calitative etc.).
- Identificarea pietelor viitoare, a cerintelor si masurilor necesare
pentru a patrunde pe acestea.
- Identificarea principalilor concurenti.
Procesul tehnologic, dotarea existenta:
- Descrierea cladirilor, fabricilor si a echipamentului (plan de situatie,
liste de echipamente etc.).
- Descrierea procesului tehnologic pentru principalele produse.
- Evaluarea modului in care dotarile existente satisfac cerintele
calitative si de eficienta.
- Estimarea necesarului de imbunatatiri tehnologice si modernizari si a
costurilor necesare.
Organizare, management, forta de munca:
- Descrierea organizarii existente si in ce masura aceasta este adecvata.
- Identificarea managerilor, a pregatirii si experientei acestora.
- Identificarea fortei de munca pe niveluri de pregatire, calificare,
varsta, salarii etc.
- Comentarii asupra atitudinii conducerii si a personalului in legatura cu
privatizarea.
Situatia si performantele financiare:
- Analiza bilantului contabil si rezultatele financiare pe ultimele 12
luni.
- Analiza performantelor financiare recente (profit, flux financiar).
- Analiza situatiei financiare curente (structura capitalului, venitul net,
plati de incasat, capital de lucru, stocuri, alte active financiare).
- Analiza capacitatii de finantare a necesarului de investitii identificat
anterior.
Evaluarea activitatii societatii comerciale:
Avantajele societatii comerciale, punctele slabe, trasaturi, tendinte,
oportunitati.
- Evaluarea avantajelor si a punctelor slabe ale societatii in activitatea
sa prezenta si in cea viitoare (ca societate comerciala privata actionand pe o
piata libera).
- Identificarea tendintelor ce ar putea ameninta existenta societatii dupa
privatizare.
- Oportunitati ale societatii comerciale privatizate si modalitati de a le
folosi.
- Prevederi privitoare la viitoarele performante financiare.
Evaluarea si propunerea pretului minim:
- Alegerea si fundamentarea alegerii de metode de evaluare adecvate.
- Fundamentarea coeficientilor utilizati in evaluare.
- Prezentarea aplicarii metodelor alese in cazul societatii comerciale si a
unei valori aproximative pentru societatea comerciala.
- Propunerea unui pret minim care sa asigure viabilitatea financiara a
societatii comerciale privatizate.
Materialele scrise pentru Faza 1
1. Documentatia de prezentare a societatii comerciale.
2. Prezentarea metodei de privatizare propuse.
Durata Fazei 1
30 de zile de la data inceperii derularii contractului.
Faza a 2-a: implementarea
Sarcini
1. Planul de privatizare
- Pe baza propunerii aprobate se va elabora un plan detaliat cuprinzand
etapele privatizarii si planificarea termenelor pentru fiecare dintre acestea.
- Sugestii privind posibilitati de atragere a unor surse de finantare
pentru potentialii cumparatori.
2. Studiul pietei
- Publicarea si sondarea intereselor potentialilor cumparatori.
- Sistem de evidenta si estimare a interesului manifestat.
3. Documentatia de vanzare
- Pregatirea documentatiei de vanzare in concordanta cu legislatia si modalitatile
specifice aprobate pentru privatizarea societatii comerciale.
4. Negocieri
- Asistenta tehnica la negocierea vanzarii pachetelor de actiuni conform
planului aprobat.
5. Formalitati
- Asistenta tehnica pentru derularea tuturor formalitatilor de efectuare a
tranzactiei de privatizare.
6. Publicitate
- Asistenta tehnica in elaborarea si desfasurarea programului publicitar
pentru atragerea potentialilor cumparatori.
Durata Fazei a 2-a
3 luni de la inceperea derularii contractului.
Evaluarea capabilitatii ofertantului
Prin oferta prezentata consultantul va trebui sa demonstreze ca este
capabil:
- sa formeze o echipa care sa inteleaga rapid si sa se adapteze la
specificul cadrului legislativ si al mediului economic romanesc si sa aiba
experienta in domeniul privatizarii;
- sa poata sa actioneze in conditiile absentei unui sistem de evidenta
contabila compatibil cu sistemele occidentale si unei lipse de experienta si
date in domeniul evaluarii tehnice si financiare a societatilor comerciale;
- sa asigure traducerea materialelor prezentate;
- sa asigure logistica necesara organizarii in cele mai bune conditii a
derularii contractului.
Probleme administrative si termene
1. Ofertele se primesc pana la data de ..................
2. Derularea contractului va incepe la data de ..........
3. Faza 1 se incheie la data de .........................
4. Faza a 2-a se incheie la data de .....................
5. Conditiile de finalizare a contractului se vor stabili de comun acord,
in concordanta cu planul de privatizare adoptat.
6. Consultantul va fi raspunzator in fata societatii comerciale
contractante pentru indeplinirea sarcinilor ce-i revin conform contractului.
Componenta echipei de consultanti
Membrii echipei de consultanti trebuie sa aiba experienta si rezultate
semnificative in urmatoarele domenii:
- evaluare de afaceri si stabilirea preturilor de vanzare in domeniul de
activitate a societatii comerciale contractante;
- evaluarea tehnica a cladirilor, masinilor, utilajelor, proceselor
tehnologice, in special in domeniul de activitate al societatii comerciale
contractante;
- analiza financiara intr-un mediu economic similar cu cel prezent in
Romania;
- metode si proceduri de privatizare;
- rezolvarea problemelor juridice intr-un mediu legislativ similar cu cel
existent in Romania;
- implementarea procedurii de privatizare intr-un mediu legislativ si
economic asemanator cu cel din Romania;
- publicitate adecvata pentru programul de privatizare.
Echipa va trebui sa vorbeasca limbile engleza si franceza, iar cunoasterea
limbii romane va fi un avantaj.
Finantare
Finantarea contractului se va asigura din fondurile societatii comerciale
contractante.
ANEXA 2
GRILA DE EVALUARE
Model
A. Punctarea ofertelor
I. Evaluarea tehnica - max. 100 pct.
a) Analiza obiectivelor cuprinse in termenii
de referinta - max. 30 pct.
---------------
- abordarea obiectivelor - max. 8 pct.
- organizarea activitatii - max. 7 pct.
- planul de lucru - max. 6 pct.
- suport logistic si organizatoric - max. 2 pct.
- colaborarea cu firme din Romania si/sau
transferul de cunostinte spre partenerul roman - max. 7 pct.
b) Experienta generala a firmei in domeniul
obiectivelor cuprinse in caietul de sarcini - max. 30 pct.
---------------
- structuri institutionale - max. 2 pct.
- aspecte juridice - max. 2 pct.
- management financiar - max. 5 pct.
- privatizare - max. 7 pct.
- management general - max. 7 pct.
- restructurare - max. 7 pct.
c) Echipa propusa de consultant pentru
proiectul specific - max. 35 pct.
---------------
- seful echipei
- pregatire profesionala - max. 7 pct.
- experienta generala - max. 4 pct.
- experienta in Europa de Est - max. 4 pct.
- membrii echipei
- pregatire profesionala - max. 4 pct.
- experienta generala - max. 9 pct.
- experienta in Europa de Est - max. 7 pct.
d) Experienta firmei in Romania - max. 5 pct.
II. Evaluarea financiara
- oferta care contine pretul minim se puncteaza cu 100 puncte;
- punctajul pentru celelalte oferte se calculeaza astfel:
pretul minim
------------ x 100
pretul ofertei
B. Determinarea punctajului final
Se acorda evaluarii tehnice o pondere de 80%, iar celei financiare de 20%,
punctajul final fiind stabilit astfel:
(puncte evaluare tehnica) X 0,8 + (puncte evaluare financiara) X 0,2 =
punctaj final.
C. Clasificarea ofertelor
Se clasifica ofertele in functie de punctajul final.
ANEXA 3
CONTRACT DE ASISTENTA TEHNICA
Model
1. Parti contractante
Numele si adresa partilor contractante.
2. Scurt istoric
Se fac referiri la scrisoarea de invitatie, caietul de sarcini si licitatia
castigata de consultant.
3. Definitii
Sunt definiti toti termenii utilizati in contract.
4. Angajare
Angajare formala si acceptarea angajarii de catre consultant.
5. Obligatiile consultantului
Principalele obligatii ale consultantului sunt cuprinse in caietul de
sarcini, care va face parte din contract si va fi anexat acestuia. In functie
de cat de detaliat si cuprinzator este caietul de sarcini se vor adauga date
privind:
- rapoartele ce trebuie intocmite de consultant si datele limita de
raportare;
- limba contractuala;
- prezenta membrilor echipei de asistenta tehnica;
- graficul de livrare a asistentei tehnice.
6. Conditii de plata:
- suma;
- esalonarea platilor, in procente din suma totala, la furnizarea
rapoartelor;
- valuta contractuala;
- modalitati de plata;
- penalizari.
7. Obligatiile societatii comerciale:
Exemple:
- asigurarea de servicii (secretariat, traducere etc.);
- disponibilitatea personalului propriu si furnizarea datelor necesare
consultantului.
8. Clauze asiguratorii
(pentru cazul desfasurarii defectuoase a contractului)
Exemple:
- depasirea termenelor contractuale;
- eventuala acceptare a acestor depasiri;
- intreruperea contractului;
- despagubiri;
- reclamatii si arbitraj;
- forta majora.
9. Diverse (generale sau specifice)
Exemplu:
- drepturi de autor;
- confidentialitate;
- asigurari;
lege aplicabila;
contacte, adrese pentru notificari.