ORDIN Nr. 844
din 30 noiembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind înscrierea din oficiu în cartea funciara dupa
finalizarea lucrarilor de cadastru
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE CADASTRU SI PUBLICITATE IMOBILIARA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 823 din 9 decembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 112 şi 113
din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 112
alin. (3) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, coroborat cu art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru
şi Publicitate Imobiliară, republicată, cu modificările ulterioare,
directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind înscrierea din
oficiu în cartea funciară după finalizarea lucrărilor de cadastru, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară,
Mihai Busuioc
ANEXĂ
REGULAMENT
privind înscrierea din oficiu în cartea funciară
după finalizarea lucrărilor de cadastru
Art. 1. - In baza art. 112 alin. (3) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în
continuare Lege, înscrierea
în cartea funciară se face din oficiu, după finalizarea lucrărilor de cadastru
pentru fiecare sector cadastral şi după expirarea termenului de soluţionare a
contestaţiilor.
Art. 2. - (1) Documentele tehnice pentru fiecare sector
cadastral se afişează, prin grija oficiului de cadastru şi publicitate
imobiliară, denumit în continuare oficiul
teritorial, la primăria unităţii
administrativ-teritoriale în cauză. In termen de 30 de zile de la afişare,
titularii sarcinilor înscrise în registrele de transcriptiuni şi inscripţiuni urmează a solicita reînnoirea
înscrierii acestor sarcini în cărţile funciare, prin formularea de contestaţii
care au ca obiect rectificarea registrului cadastral.
(2) Cărţile funciare noi se deschid în format
electronic şi au la bază informaţiile din registrul cadastral al imobilelor,
care sunt preluate inclusiv din vechile cărţi funciare, cărţile funciare
deschise în perioada în care s-au desfăşurat aceste lucrări şi registrele de
transcriptiuni şi inscripţiuni, acolo unde acestea există.
Art. 3. - (1) Toate
contestaţiile privitoare la acelaşi imobil se soluţionează printr-o singură
încheiere de carte funciară, cu respectarea termenului prevăzut de Lege de la înregistrarea primei
contestaţii.
(2) După finalizarea perioadei de soluţionare a
contestaţiilor, în conformitate cu art. 112 alin. (2) din Lege, înscrierea în cartea funciară se dispune prin
încheiere, în baza:
a) registrului cadastral al imobilelor şi a actelor
juridice cuprinse în acesta;
b) planului cadastral recepţionat.
Art. 4. - Fiecărui imobil care poate fi înscris în
cartea funciară i se atribuie din registrul general de intrare câte un număr de
înregistrare.
Art. 5. - Pentru imobilele ai căror proprietari nu sunt
identificaţi, dar există posesori, înscrierea posesiei în cartea funciară se
efectuează în condiţiile art. 111 alin. (1) din Lege.
Art. 6. - (1) Imobilele ai căror proprietari/posesori
nu au fost identificaţi se înscriu în cărţile funciare cu menţiunea „proprietar
neidentificat".
(2) In aceste cărţi funciare nu se pot efectua
înscrieri până la intabularea dreptului de proprietate, în condiţiile art. 111 alin. (2) din Lege.
(3) Dacă se constată diferenţe între suprafeţele
înscrise în actele de proprietate sau evidenţele de publicitate imobiliară şi
situaţia reală rezultată din măsurătorile executate ca urmare a lucrărilor
privind introducerea lucrărilor de cadastru, se au în vedere suprafeţele care
corespund situaţiei reale, dovedite prin aceste lucrări.
(4) Cărţile funciare noi se întocmesc în conformitate
cu informaţiile registrului cadastral al proprietarilor, definitivat în urma
soluţionării contestaţiilor.
(5) Fiecare imobil se înscrie în câte o carte funciară.
(6) Biroul teritorial emite pentru fiecare imobil o
încheiere de carte funciară şi un extras de carte
funciară pentru informare, având anexat un extras din planul cadastral. Acestea
se comunică persoanelor interesate, potrivit menţiunilor din cartea funciară cu
privire la imobilul în cauză.
Art. 7. -Inscrierea în cărţile funciare
electronice cuprinde:
a) ziua, luna, anul şi numărul de înregistrare sub care
se face înscrierea;
b) poziţia din registrul cadastral al imobilelor şi
înscrisurile menţionate în acesta;
c) arătarea dreptului şi a modalităţilor lui sau a
faptului juridic ce se înscrie;
d) titularul dreptului sau al faptului înscris,
respectiv menţiunea „proprietar neidentificat";
e) cota de proprietate;
f) preţul.
Art. 8. - Incheierea de carte funciară, emisă ca urmare
a deschiderii noilor cărţi funciare, cuprinde:
a) arătarea instituţiei emitente;
b) înscrisul pe care se întemeiază cererea - registrul
cadastral al proprietarilor, precum şi poziţia la care este individualizat
imobilul;
c) felul înscrierii: intabulare, înscriere provizorie,
înscrierea posesiei sau notare;
d) determinarea exactă a dreptului sau a faptului ce se
cere a fi înscris;
e) modalităţile drepturilor înscrise;
f) cota-parte din întreg, după caz;
g) unitatea administrativ-teritorială în care se află
situat imobilul;
h) numărul cadastral actual;
i) numărul de carte funciară;
j) persoanele în folosul şi cele împotriva cărora se
efectuează înscrierea;
k) persoanele cărora urmează să li se comunice
încheierea;
l) sarcini, dacă este cazul;
m) temeiul juridic;
n) calea de atac, termenul în care se poate exercita aceasta şi instituţia la care se depune;
o) semnătura registratorului şi a
asistentului-registrator.
Art. 9. - (1) In urma finalizării lucrărilor de
cadastru, planul cadastral este unicul suport grafic valabil în vederea
înscrierilor în cartea funciară.
(2) Registrele de transcripţiuni şi inscripţiuni,
cărţile funciare deschise la cerere, precum şi orice alte evidenţe de cadastru
şi publicitate imobiliară se înlocuiesc, pentru sectoarele cadastrale în care
se deschid cărţi funciare din oficiu, cu planul cadastral şi noile cărţi
funciare. Vechile evidenţe se păstrează în arhiva biroului teritorial şi pot fi
consultate pentru istoric.
(3) Identificarea şi numerotarea imobilelor cuprinse în
actele de proprietate, evidenţele de publicitate imobiliară şi planurile
anterioare realizării cadastrului şi deschiderii noilor cărţi funciare îşi
pierd valabilitatea.
Art. 10. - Oficiul teritorial transmite cu titlu
gratuit reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale un
exemplar din planurile şi registrele cadastrale care stau la baza deschiderii
cărţilor funciare din oficiu.
Art. 11. - Directorul general al Agenţiei Naţionale de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară poate emite instrucţiuni cu privire la
procedura care face obiectul prezentului regulament.