ORDIN
Nr. 838 din 15 septembrie 2005
pentru aprobarea Indrumarului privind aplicarea anexei nr. 12^2 "Planul de
monitoring" la Ordonanta Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de
obtinere, testare, utilizare si comercializare a organismelor modificate
genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum si a produselor rezultate
din acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 214/2002
ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 864 din 26 septembrie 2005
In baza prevederilor art. 29 si 53 din Ordonanta Guvernului nr. 49/2000
privind regimul de obtinere, testare, utilizare si comercializare a
organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum
si a produselor rezultate din acestea, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 214/2002,
in temeiul art. 3 alin. (1) pct. 5 si al art. 4 pct. I.10 din Hotararea
Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului
Mediului si Gospodaririi Apelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul mediului si gospodaririi apelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba Indrumarul privind aplicarea anexei nr. 12^2 "Planul de
monitoring" la Ordonanta Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de
obtinere, testare, utilizare si comercializare a organismelor modificate
genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum si a produselor rezultate
din acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 214/2002.
(2) Indrumarul este prevazut in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Indrumarul este in conformitate cu Decizia Consiliului nr. 2.002/811/CE,
care stabileste linii directoare pentru aplicarea anexei nr. vii la Directiva
nr. 2.001/18/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind introducerea
deliberata in mediu a organismelor modificate genetic si care abroga Directiva
Consiliului nr. 90/220/CEE. Decizia nr. 2.002/811/CE a fost publicata in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 280 din 18 octombrie 2002, p. 0027 -
0036.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Indrumar privind aplicarea anexei nr. 12^2 "Planul de monitoring"
la Ordonanta Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obtinere, testare,
utilizare si comercializare a organismelor modificate genetic prin tehnicile
biotehnologiei moderne, precum si a produselor rezultate din acestea, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 214/2002
INTRODUCERE
Legea nr. 214/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 49/2000
privind regimul de obtinere, testare, utilizare si comercializare a
organismelor modificate genetic obtinute prin tehnicile biotehnologiei moderne,
precum si a produselor rezultate din acestea, numita in continuare Legea 214,
prevede obligatia notificatorilor de a implementa planuri de monitorizare, care
sa permita urmarirea si identificarea oricaror efecte directe sau indirecte,
imediate, intarziate sau neprevazute asupra sanatatii oamenilor sau asupra
mediului, ale organismelor modificate genetic, ca atare sau in produse, dupa
introducerea lor pe piata.
In temeiul art. I pct. 31 al Legii 214, inaintea introducerii pentru prima
data pe piata a unui organism modificat genetic (OMG) sau a unei combinatii de
organisme modificate genetic, ca un produs sau intr-un produs, notificatorii
trebuie sa transmita autoritatii centrale pentru protectia mediului, ca parte
integranta a notificarii pentru introducerea pe piata, un plan de monitorizare,
intocmit conform anexei 12^2 - Planul de monitoring, numita in continuare anexa
12^2.
Planul de monitorizare trebuie sa includa o propunere privind durata sa de
aplicare, care poate sa fie diferita de perioada solicitata ca durata de
valabilitate a autorizatiei.
Anexa 12^2 descrie in termeni generali obiectivul care trebuie indeplinit
si principiile generale urmarite in elaborarea unui plan de monitorizare, la
care se face referire in art. I pct. 31.
Prezentul Indrumar completeaza informatiile din anexa 12^2, astfel:
- Detaliaza obiectivele monitorizarii;
- Detaliaza principiile generale care stau la baza monitorizarii;
- Stabileste cadrul general pentru elaborarea unor planuri adecvate de
monitorizare post-introducere pe piata.
Dupa introducerea pe piata a unui OMG, notificatorul trebuie sa asigure ca
monitorizarea si raportarea sa se efectueze conform conditiilor specificate in
autorizatie. Autorizatia trebuie, in toate cazurile, sa specifice in mod clar
cerintele de monitorizare, in conformitate cu anexa 12^2, inclusiv obligatia de
a elabora rapoarte pentru Comisia Europeana si autoritatile competente ale
Statelor Membre (dupa data aderarii la UE). In plus, pentru a garanta
transparenta, rezultatele monitorizarii trebuie sa fie disponibile consultarii
publice.
Planurile de monitorizare pentru OMG care urmeaza sa fie introduse pe piata
trebuie elaborate pentru fiecare caz in parte, tinandu-se seama de evaluarea
riscului de mediu, de caracteristicile modificate, specifice OMG respectiv, de
utilizarea care urmeaza sa i se dea si de mediul receptor. Prezentul Indrumar
se refera la un cadru general si nu urmareste sa furnizeze detalii pentru
elaborarea unor planuri de monitorizare valabile pentru orice tip de OMG.
Acest cadru poate necesita completari cu date suplimentare, mai detaliate,
cu privire la planurile de monitorizare sau la listele de control pentru
anumite trasaturi particulare, culturi sau grupe de OMG.
Monitorizarea poate fi definita, in linii generale, ca masurarea
sistematica, in timp, a variabilelor si proceselor si presupune existenta unor
anumite ratiuni pentru colectarea acestor date, de exemplu, aceea de a asigura
ca sunt indeplinite anumite standarde sau conditii, sau de a examina
modificarile potentiale in raport cu anumite date de referinta. In acest
context, este esentiala identificarea tipurilor de efecte sau de variabile ce
urmeaza a fi supuse monitorizarii, precum si instrumentele si sistemele de
masurare si perioada de timp adecvata pentru desfasurarea masuratorilor.
Rezultatele monitorizarii sunt importante pentru dezvoltarea unor cercetari
viitoare.
O monitorizare si o supraveghere generala eficiente cer elaborarea unei
metodologii adecvate, care sa fie disponibila inainte de inceperea programului
de monitorizare. Monitorizarea nu trebuie privita ca cercetare per se, ci ca o
metoda de evaluare si de verificare a rezultatelor si ipotezelor obtinute din
cercetari anterioare si din evaluarea riscurilor potentiale.
A. OBIECTIVE
Inainte de introducerea pe piata, pentru prima data, a unui OMG sau a unei
combinatii de OMG, ca atare sau in produse, trebuie transmisa o notificare la
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului. In conformitate cu art.
I pct. 31 al Legii 214, notificarea trebuie sa contina un dosar tehnic de
informare, care sa includa o evaluare completa a riscului asupra mediului.
Evaluarea riscului asupra mediului este menita, pentru fiecare caz in
parte, sa identifice si sa evalueze efectele adverse potentiale ale
organismului modificat genetic, fie ele directe sau indirecte, imediate sau
intarziate, asupra sanatatii oamenilor si asupra mediului, dupa introducerea sa
pe piata. De asemenea, evaluarea trebuie sa tina seama de efectele potentiale
pe termen lung asociate cu interactiunea cu alte organisme si cu mediul.
Evaluarea acestor efecte adverse, potentiale, trebuie sa se realizeze conform
unei metodologii folosite in mod curent, care sa se bazeze pe dovezi
stiintifice, verificabile independent.
Fiecare OMG este considerabil diferit de celelalte prin caracteristicile
intrinsece ale speciei modificate, precum si prin modificarea specifica si prin
caracteristicile astfel obtinute. Aceste caracteristici determina, in mare
parte, natura oricaror efecte potentiale rezultate din introducerea pe piata a
acelui OMG.
Este, de asemenea, necesar sa se confirme ca evaluarea riscului, realizata
inainte de introducerea pe piata a unui OMG, este corecta. In plus, nu trebuie
ignorata posibilitatea aparitiei unor efecte adverse potentiale, neprevazute in
evaluare. Acesta este, de fapt, scopul monitorizarii dupa introducerea pe piata
a unui OMG (post - introducere pe piata).
In acest context, obiectivele monitorizarii post-introducere pe piata,
conform anexei 12^2, sunt:
- Sa confirme ca toate ipotezele cu privire la aparitia si impactul
efectelor adverse potentiale ale OMG sau al utilizarii sale, asa cum sunt
mentionate in raportul de evaluare a riscului ecologic, sunt corecte, si
- Sa identifice aparitia de efecte adverse ale OMG sau ale utilizarii sale,
asupra sanatatii oamenilor sau asupra mediului, care nu au fost prevazute in
evaluarea riscului asupra mediului.
B. PRINCIPII GENERALE
Monitorizarea, asa cum este prezentata in art. I pct. 31 al Legii nr.
214/2002 si in contextul prezentului Indrumar, se refera la monitorizarea dupa
introducerea pe piata, care se desfasoara dupa autorizarea comercializarii unui
OMG. Acest articol cere notificatorului sa transmita, ca parte a notificarii,
un plan de monitorizare, in conformitate cu anexa 12^2.
Autorizatia trebuie sa specifice durata de aplicare a planului de
monitorizare si, unde este cazul, orice obligatii ce revin vanzatorului sau
oricarui utilizator al unui anumit produs, printre altele, in cazul cultivarii,
sa specifice obligatia furnizarii unor informatii detaliate privind locatia
acestora.
Pe baza rapoartelor transmise de notificatori, in conformitate cu
prevederile din autorizatie si in cadrul planului de monitorizare specificat,
autoritatea centrala pentru protectia mediului, care a primit notificarea,
informeaza Comisia Europeana si autoritatile competente din Statele Membre (de
la data aderarii) despre rezultatele obtinute si, poate sa adapteze, in
consultare cu Statele Membre (de la data aderarii), planul de monitorizare,
dupa prima faza a monitorizarii.
Planificarea este esentiala pentru toate tipurile de monitorizare. La
elaborarea planurilor de monitorizare, trebuie luate in considerare, atat
monitorizarea specifica (de caz), cat si supravegherea generala. In plus,
monitorizarea efectelor adverse potentiale cumulative pe termen lung trebuie
considerata parte obligatorie a planului de monitorizare.
Monitorizarea specifica (de caz), atunci cand este inclusa in planul de
monitorizare, trebuie sa se concentreze asupra efectelor adverse potentiale ale
introducerii pe piata a unui OMG, evidentiate ca rezultat al concluziilor si
ipotezelor din studiul de evaluare a riscului de mediu. Oricum, in timp ce
aparitia anumitor efecte poate fi prevazuta pe baza evaluarilor de risc si a
informatiilor stiintifice disponibile, este mult mai dificil sa intrevezi
efectele potentiale sau variabilele care nu pot fi prevazute sau anticipate.
Totusi, printr-o concepere adecvata a planurilor de monitorizare si
supraveghere, poate fi posibila optimizarea sanselor de detectare rapida
(incipienta) a unor astfel de efecte. Prin urmare, elaborarea planurilor de
monitorizare trebuie sa includa supravegherea generala a efectelor adverse,
neanticipate sau neprevazute.
In acest context, trebuie sa se ia in considerare raportul cost-eficienta
pentru monitorizarea specifica (de caz) si supravegherea generala. In plus,
planul de monitorizare trebuie sa fie elaborat in conformitate cu cele mai noi
practici si cunostinte stiintifice.
Monitorizarea trebuie sprijinita de catre autoritatea competenta, prin
organizarea de inspectii si alte masuri de control al OMG, dupa caz, precum si
al produselor rezultate din acestea, introduse pe piata, pentru a asigura
respectarea legislatiei. Totusi, aceste actiuni nu pot inlocui planul de
monitorizare, care intra in responsabilitatea notificatorilor (desi, cu acordul
partilor implicate, relevante, pot fi incluse in acesta).
Pentru a determina situatia de referinta exacta, interpretarea datelor
colectate prin monitorizare trebuie sa tina seama de conditiile de mediu si de
activitatile desfasurate.
Programele de supraveghere generala si programele de monitorizare ecologica
pot, de asemenea, sa fie utile in acest context. Daca se observa schimbari
neasteptate ale conditiilor de mediu, poate fi necesar sa se realizeze o noua
evaluare a riscului, care sa stabileasca daca acestea au intervenit ca urmare a
introducerii pe piata a OMG in cauza, sau ca rezultat al interventiei altor
factori. In acest context, trebuie luata in considerare si adoptarea masurilor
necesare de protectie a sanatatii oamenilor si a mediului inconjurator.
C. ELABORAREA PLANULUI DE MONITORIZARE
Elaborarea planului de monitorizare trebuie sa se bazeze pe un cadru format
din trei sectiuni, respectiv:
1. Strategia de monitorizare;
2. Metodologia de monitorizare;
3. Analiza, raportarea, revizuirea.
1. Strategia de monitorizare
Cele mai importante aspecte ale strategiei de monitorizare le reprezinta
identificarea efectelor potentiale care pot aparea ca urmare a introducerii pe
piata a unui OMG, gradul in care acestea necesita sa fie monitorizate,
abordarea/abordarile adecvata/adecvate si durata/duratele activitatii de
monitorizare.
In primul rand, trebuie examinata probabilitatea aparitiei unor efecte
directe, indirecte, imediate sau intarziate ale unui OMG, in functie de
utilizarea care urmeaza sa se dea acelui OMG, si de mediul receptor.
Efectele directe sunt efectele primare asupra sanatatii oamenilor sau
asupra mediului, care rezulta de la OMG, in sine, si care nu apar ca urmare a
unui lant cauzal de evenimente. De exemplu, daca luam in considerare o cultura
modificata pentru a rezista la o anumita insecta, efectele directe pot include
moartea sau schimbarile aparute, atat la populatia tinta de insecte, cat si la
populatii de insecte nevizate, ca urmare a toxinei produse de OMG.
Efectele indirecte se refera la efectele asupra sanatatii oamenilor sau
asupra mediului, aparute in urma unui lant cauzal de evenimente. De exemplu, in
cazul mentionat mai sus, efectele indirecte pot sa apara atunci cand reducerea
populatiei de insecte tinta are impact asupra populatiei de organisme, care se
hranesc in mod normal cu acele insecte.
Efectele indirecte pot include interactiuni intre anumite organisme si
mediu, care sa faca mai dificila anticiparea oricarui efect potential. In acest
caz, si observarea efectelor indirecte poate fi, de asemenea, intarziata.
Totusi, strategia de monitorizare trebuie sa ia in considerare acesti factori.
Efectele imediate se refera la efectele asupra sanatatii oamenilor sau
asupra mediului, care sunt observate in perioada introducerii in mediu a OMG.
Efectele imediate pot fi directe sau indirecte.
Efectele intarziate sunt acele efecte asupra sanatatii oamenilor sau asupra
mediului, care nu se pot observa in perioada introducerii in mediu a OMG, dar
care se manifesta, ca efect direct sau indirect, fie intr-un stadiu ulterior al
introducerii, fie dupa incheierea acesteia. Un exemplu de efect intarziat este
dezvoltarea la insecte a unei rezistente la toxina Bt, prin expunere continua
la aceasta.
Efectele imediate sau intarziate pot fi, ele insele, directe sau indirecte,
dar implica o anumita perioada de timp. Efectele directe este probabil sa
apara, la un nivel detectabil, imediat sau pe termen scurt. Efectele indirecte
pot aparea dupa o perioada mai lunga de timp, dar ele trebuie avute in vedere.
Este foarte dificil, daca nu imposibil, sa se prevada aparitia efectelor
potentiale neanticipate sau neprevazute, care nu au fost evidentiate in
evaluarea riscului. Supravegherea generala privind efectele potentiale,
neanticipate sau neprevazute, trebuie, prin urmare, sa fie considerata ca parte
a strategiei de monitorizare.
1.1. Evaluarea riscului
Strategia de monitorizare trebuie sa identifice modul in care vor fi
confirmate sau infirmate estimarile obtinute din evaluarea de risc, privind
utilizarea respectivului OMG si mediul receptor. Aceasta trebuie sa ia in
considerare concluziile si ipotezele evaluarii de risc, bazate pe o evaluare
stiintifica si pe recomandarile comitetelor de experti. In plus, poate fi
necesara includerea in strategia de monitorizare, a acelor aspecte din
evaluarea de risc, care prezinta un anumit nivel de incertitudine, cum ar fi
efecte posibile care pot sa apara numai in cazul unei introduceri in mediu la
scara mare.
Evaluarea riscului se face pe baza anexei 12^1 a Legii 214 si a tuturor
reglementarilor privind evaluarea riscului, aparute la nivelul Uniunii
Europene.
1.2. Informatii disponibile
Toate datele de baza pentru OMG in cauza, inclusiv datele si informatiile
provenite din introduceri experimentale in mediu, datele din publicatii
stiintifice si datele comparabile, relevante, de la alte introduceri in mediu,
pot fi utilizate la conceperea si elaborarea planului de monitorizare. Pot fi
deosebit de utile, in acest sens, datele disponibile obtinute din studiile de
cercetare privind riscul si de monitorizare a introducerilor experimentale in
mediu.
1.3. Modul de abordare
Trebuie prezentat modul de abordare a strategiei de monitorizare. In multe
cazuri, accentul este pus pe preocuparile primare (nevoia de a sti) si pe
stabilirea unui proces ciclic de monitorizare, in vederea unei imbunatatiri
continue a calitatii programului.
Abordarea trebuie sa furnizeze mijloacele de detectare a efectelor adverse
potentiale, intr-un stadiu incipient de manifestare. Detectarea precoce a
oricarui efect advers produs de un OMG permite o reevaluare si o implementare
rapida a masurilor necesare pentru reducerea oricaror consecinte asupra
mediului.
Elaborarea planurilor de monitorizare pentru OMG trebuie realizata printr-o
abordare pas cu pas, care sa tina seama de datele existente si de metodologia
de monitorizare. O abordare pas cu pas trebuie, de multe ori, sa tina seama si
de amploarea introducerii in mediu. Primul pas se poate baza pe date din
cercetari experimentale, urmatorii pe cultivare experimentala in camp, la scara
larga, iar ultimul pe observatii asupra unor parcele cultivate in scopuri
comerciale. Experienta si informatiile obtinute in urma monitorizarii
introducerilor experimentale de OMG in mediu pot fi, astfel, foarte utile la
elaborarea regimului de monitorizare post-introducere pe piata, cerut pentru
introducerea pe piata a OMG.
Programele de observare existente ar trebui adaptate necesitatii de
monitorizare a OMG, pentru a se asigura comparabilitatea si a se limita
consumul de resurse pentru dezvoltarea acestei abordari. Se includ aici
programele de observare asupra mediului, existente in domeniul agriculturii,
supravegherea alimentelor, conservarea naturii, programele de monitorizare
ecologica pe termen lung, observarea solurilor si supraveghere veterinara.
Includerea acestor programe in planul de monitorizare se poate face numai dupa
obtinerea, de catre notificatori, a unui acord in acest sens, din partea
persoanelor sau organizatiilor, inclusiv a autoritatilor nationale, care
realizeaza aceste activitati.
Prezenta sectiune se concentreaza asupra monitorizarii specifice (de caz)
si supravegherii generale, in conformitate cu cele doua obiective generale ale
anexei 12^2 privind Planul de monitorizare, fara a exclude, insa, alte sisteme
de monitorizare.
1.3.1. Monitorizarea specifica (de caz)
Monitorizarea specifica (de caz) serveste la confirmarea corectitudinii
ipotezelor stiintifice formulate in evaluarea riscului asupra mediului, cu
privire la efectele adverse potentiale, determinate de un anumit OMG sau de
utilizarea acestuia.
Aceasta abordare trebuie:
- Sa se concentreze pe efectele potentiale asupra sanatatii oamenilor si
asupra mediului identificate in evaluarea de risc, tinandu-se seama de
locatiile diferite, de tipurile de sol, de conditiile climatice, si
- Sa defineasca perioada specifica de timp pentru care trebuie sa se
inregistreze rezultatele.
Prima etapa in elaborarea planului de monitorizare in cazul monitorizarii
specifice (de caz) este determinarea obiectivelor specifice (de caz), ale
strategiei de monitorizare. Aceasta cuprinde definirea ipotezelor referitoare
la aparitia si impactul efectelor adverse potentiale ale organismelor
modificate genetic sau ale utilizarii acestora, asa cum apar in evaluarea
riscului asupra mediului, si care trebuie confirmate de monitorizarea specifica
(de caz). Totusi, daca concluziile evaluarii de risc releva absenta riscului
sau un risc neglijabil, atunci monitorizarea specifica poate sa nu fie
solicitata.
Efectele adverse potentiale, identificate in evaluarea riscului asupra
mediului, trebuie incluse in planul de monitorizare, deoarece monitorizarea
trebuie sa contribuie la confirmarea sau infirmarea ipotezelor asociate cu
acele efecte.
Daca utilizarea intentionata a unui OMG include cultivarea, atunci trebuie
luata in considerare monitorizarea riscurilor potentiale ale transferului de
polen, ale raspandirii sau persistentei respectivului OMG. Amploarea acestor
fenomene va depinde de amploarea utilizarii respectivului OMG, ca si de mediul
receptor din apropiere, respectiv speciile de culturi conventionale compatibile
sexual si speciile salbatice inrudite.
Deseori, riscurile ecologice potentiale ale unor OMG autorizate doar pentru
import si procesare pot fi evaluate ca fiind foarte reduse, dat fiind faptul ca
acestea nu vor fi introduse deliberat in mediu, si exista o foarte mica
probabilitate de raspandire.
Efectele potentiale asupra sanatatii oamenilor sau asupra mediului,
provenite din introducerea in mediu sau din introducerea pe piata a unui OMG, depind,
in primul rand, de natura intrinseca a respectivului OMG si de modificarea
genetica specifica la care a fost supus. De exemplu, efectele potentiale ale
transferului de polen de la o cultura modificata genetic la culturi
nemodificate genetic sau la specii salbatice inrudite, depind foarte mult, in
primul rand, de natura culturii modificate genetic, respectiv daca aceasta este
alogama sau autogama. In acest context, trebuie sa fie luata in considerare
prezenta unor specii salbatice inrudite.
Totusi, orice efecte secundare, spre exemplu dezvoltarea potentiala la
insecte a unei rezistente la toxina Bt, se vor pune in legatura doar cu
organismul modificat genetic sa exprime acea toxina. Acesta nu este cazul la
OMG modificate numai pentru toleranta la erbicide, intrucat aceste OMG nu
contin gena toxinei Bt.
La fel, este relevant sa se monitorizeze transferul potential de gene
responsabile de rezistenta la antibiotice si consecintele posibile, numai in
cazul unor OMG care contin gene marker de rezistenta la antibiotice, ca parte a
modificarii genetice.
Dupa identificarea obiectivelor pe baza efectelor adverse potentiale, etapa
urmatoare este de identificare a parametrilor de masurat, pentru atingerea
acestor obiective. Atat parametrii, cat si metodele utilizate pentru masurarea
si evaluarea lor, trebuie sa fie corecte si potrivite scopului urmarit.
1.3.2. Supravegherea generala
Supravegherea generala se bazeaza, in principal, pe observatii de rutina
(de tip observare) si se utilizeaza pentru identificarea aparitiei unor efecte
adverse neprevazute, asupra sanatatii oamenilor sau asupra mediului, produse de
un anumit OMG sau utilizarea acestuia, si care nu au fost prevazute in
evaluarea de risc. Acest tip de monitorizare e posibil sa implice observarea
caracteristicilor fenotipice, dar nu sunt excluse si analize mai detaliate.
Spre deosebire de monitorizarea specifica de caz, supravegherea generala
trebuie:
- Sa identifice si sa inregistreze orice efecte adverse indirecte,
intarziate si/sau cumulative, neprevazute in evaluarea de risc;
- Sa se desfasoare pe o perioada mai lunga de timp si, eventual, pe o arie
mai larga.
Tipul de supraveghere generala, inclusiv locatiile, suprafetele si orice
parametri de masurat, depind, in cea mai mare masura, de tipul de efecte
adverse neprevazute, care fac obiectul studiului. Spre exemplu, orice efecte
adverse neprevazute asupra ecosistemului cultivat, cum ar fi modificari ale
biodiversitatii, impact cumulativ asupra mediului, determinat de introduceri
multiple si interactiuni, pot necesita o abordare diferita in cadrul
supravegherii generale, a efectelor provenite din transferul de gene.
Supravegherea generala ar putea sa utilizeze, daca sunt compatibile,
practici de supraveghere de rutina, precum monitorizarea culturilor agricole, a
produselor fitosanitare, veterinare si medicinale, precum si cele cuprinse in
programele de monitorizare ecologica, supraveghere a mediului sau de conservare
a naturii. Planul de monitorizare poate, de asemenea, sa furnizeze detalii cu
privire la modul in care pot fi obtinute sau puse la dispozitie titularului
autorizatiei, informatiile relevante, colectate prin practicile obisnuite de
observare, de rutina, realizate de terte parti.
Daca pentru supravegherea generala se folosesc practici de supraveghere de
rutina, acestea trebuie descrise, impreuna cu eventualele lor adaptari,
necesare pentru a realiza o supraveghere-generala relevanta.
1.4. Situatia de referinta
Determinarea situatiei existente a mediului receptor este indispensabila
pentru identificarea si evaluarea schimbarilor observate prin monitorizare. Pe
scurt, situatia existenta reprezinta situatia de referinta si foloseste ca
punct de pornire pentru compararea oricaror efecte ale introducerii pe piata a
unui OMG. Prin urmare, situatia de referinta trebuie determinata inainte de a
se incerca detectarea sau monitorizarea oricaror efecte. Monitorizarea paralela
a "zonelor cu OMG", in comparatie cu "zonele de referinta, fara
OMG", poate reprezenta o alternativa si poate fi importanta, mai ales
acolo unde mediul este foarte dinamic.
Inainte de implementarea programelor de monitorizare si a actiunilor legate
de politicile de mediu, pot fi necesare informatii fiabile asupra starii
mediului receptor, obtinute pe baza sistemelor de observare ecologica,
adecvate. Programele de observare ecologica sunt concepute sa ia in considerare
relatiile in cadrul unui ecosistem, dovedite sau presupuse si plauzibile, si
pot fi utile pentru a determina:
- Starea mediului si schimbarile lui
- Cauzele schimbarilor
- Evolutia prevazuta privind starea mediului.
Ca exemple de indicatori ai starii mediului receptor se mentioneaza
animalele, plantele si microorganismele din diferite grupe de organisme si ecosisteme.
Se vor lua in considerare indicatori relevanti, in functie de caracteristicile
OMG in cauza si de parametrii ce trebuie monitorizati. Compatibilitatea sexuala
a altor organisme cu OMG, poate fi, de asemenea, relevanta, in acest context.
Pentru o anumita specie indicator, exista un numar de parametri posibili si
variabile de masurare posibile, printre care numarul, rata de crestere,
biomasa, rata de reproducere, rata de crestere/descrestere a populatiei si
diversitatea genetica.
Poate apare ca necesar sa se considere situatia de referinta legat de
schimbarea practicilor de management in utilizarea OMG. Acestea pot fi
schimbari in utilizarea pesticidelor in legatura cu cultivarea speciilor de
culturi modificate genetic pentru toleranta la ierbicide si rezistenta la
insecte. La elaborarea planului de monitorizare pentru culturi modificate
genetic tolerante la erbicide, poate fi, de asemenea, necesar, sa se ia in
considerare utilizarea ierbicidelor pentru culturile conventionale, ca parte a
situatiei de referinta.
1.5. Durata
Monitorizarea trebuie sa se desfasoare pe o durata de timp suficient de
mare, incat sa permita detectarea, nu doar a efectelor potentiale imediate,
daca este cazul, ci si a efectelor intarziate, identificate in evaluarea asupra
riscului de mediu. Trebuie luata in considerare, de asemenea, si interactiunea
dintre nivelul estimat al riscului si durata introducerii in mediu. O durata
mai mare a introducerii poate creste riscul efectelor cumulative. Neaparitia
efectelor imediate dupa o perioada mai lunga de timp, pe de alta parte, poate
permite o mai buna concentrare a monitorizarii asupra efectelor indirecte sau
intarziate. Trebuie luata in considerare, de asemenea, daca este necesar,
prelungirea duratei planului de monitorizare, peste perioada stabilita prin
autorizatie. Acesta ar putea fi, de exemplu, cazul cand persistenta unui OMG in
mediu tinde sa devina semnificativa.
Durata propusa a planului de monitorizare trebuie sa fie precizata,
indicandu-se si frecventa inspectiilor/vizitelor si intervalele de revizuire a
planului de monitorizare. Acestea trebuie sa tina seama de probabilitatea
aparitiei oricaror efecte potentiale indicate in evaluarea de risc. De exemplu,
trebuie avut in vedere orice efect advers, care poate aparea in urma
introducerii, reproducerii si persistentei/supravietuirii unui OMG in mediul
inconjurator, dupa introducerea sa pe piata. Pentru microbii modificati genetic
eliberati in mediu in cadrul unor programe de bio-remediere, durata
monitorizarii poate fi de cateva zile sau de cateva luni, pe cand, pentru
cultivarea plantelor modificate genetic, durata se poate extinde la mai multi
ani. Probabilitatea raspandirii si persistentei in mediu a secventelor
modificate trebuie considerata in functie de incrucisarile posibile cu specii
compatibile sexual.
Planificarea inspectiilor depinde, in cea mai mare masura, de tipul de
efect care se monitorizeaza. Spre exemplu, efectele datorate transferului de
polen sunt vizibile doar dupa perioada de inflorire, desi este important ca
zona sa fie vizitata si inainte, pentru a se stabili gradul de raspandire in
arii invecinate a speciilor compatibile sexual. La fel, monitorizarea in
vederea identificarii aparitiei samulastrei in anotimpurile de crestere
urmatoare va fi legata de momentul scuturarii semintelor, precum si de
persistenta si germinatia stocului de seminte rezultat.
Dupa caz, se pot efectua vizite anterioare inceperii monitorizarii, pentru
a se stabili o situatie de referinta corecta.
Planurile de monitorizare si durata lor nu trebuie definite o data pentru
totdeauna, ci trebuie revizuite si modificate in conformitate cu rezultatele
obtinute prin programul de monitorizare.
1.6. Stabilirea responsabilitatilor
In conformitate cu prevederile Legii 214, responsabilitatea pentru
elaborarea si includerea planului de monitorizare in notificare si punerea sa
corecta in aplicare revine notificatorului/titularului autorizatiei.
Intr-o prima faza, notificatorul are responsabilitatea de a prezenta, ca
parte a notificarii, in conformitate cu art. I pct. 31 al Legii nr. 214/2002,
un plan de monitorizare stabilit prin anexa nr. 12^2. Validitatea planului de
monitorizare propus este unul dintre criteriile de analiza a unei cereri de
autorizare a introducerii pe piata a unui OMG. Planul este considerat adecvat
numai in masura in care indeplineste toate cerintele legale, si nu realizeaza
doar o stricta aliniere la prevederile prezentului Indrumar.
Dupa introducerea pe piata a unui OMG ca atare sau in produse,
notificatorul trebuie sa se asigure ca monitorizarea si raportarea se
efectueaza conform conditiilor specificate in autorizatie. Acest lucru se
realizeaza printr-o implementare adecvata a planului de monitorizare.
Responsabilitatea pentru fiecare etapa a planului de monitorizare trebuie
clar stabilita la elaborarea notificarii. Aceasta conditie este aplicabila,
atat monitorizarii specifice (de caz), cat si supravegherii generale, ca parte
a planului de monitorizare. Notificatorul este responsabil de punerea in
practica a monitorizarii, dar aceasta nu exclude posibilitatea implicarii in
monitorizare a unor terte parti, cum ar fi consultanti sau utilizatori, pentru
anumite sarcini cerute de planul de monitorizare. In cazul supravegherii
generale, aceste terte parti pot fi reprezentate de autoritatea centrala pentru
protectia mediului, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si de Comisia
Europeana/autoritatile competente ale Statelor Membre (dupa data aderarii la
UE). Atunci cand sunt angajate, prin contract, terte parti pentru efectuarea de
studii de monitorizare, trebuie stabilit in detaliu modul implicarii lor.
Notificatorul/titularul autorizatiei este responsabil de compilarea datelor si
rezultatelor monitorizarii si de transmiterea acestor informatii la autoritatea
centrala pentru protectia mediului si la Agentia Nationala pentru Protectia
Mediului, precum si la Comisia Europeana (de la data aderarii la UE), in
conformitate cu planul de monitorizare, mai ales in ceea ce priveste
identificarea oricaror efecte adverse.
Nu este exclusa posibilitatea ca autoritatea centrala pentru protectia
mediului, prin Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, sa efectueze o
monitorizare suplimentara sub forma unei monitorizari specifice (de caz) sau a
unei supravegheri generale. Scopul acestei supravegheri generale este sa
permita celui care gestioneaza riscurile sa ia, fara intarziere, masurile
necesare in cazul aparitiei unor efecte nedorite si neidentificate in cadrul
unei evaluari prealabile a riscurilor. Acestea nu pot, insa, inlocui planul de
monitorizare, a carui punere in aplicare este responsabilitatea notificatorului
(desi, cu acordul partilor implicate, pot fi incluse in acest plan).
1.7. Sistemele existente
Exista posibilitatea extinderii sistemelor existente de monitorizare si
supraveghere generala, legat de efectele adverse potentiale rezultate in urma
introducerii pe piata a unui OMG. Aceste sisteme pot include programe de
observare in domeniile agriculturii, supravegherii alimentelor, al conservarii
naturii, al sistemelor de monitorizare ecologica pe termen lung, al programelor
de observare ecologica si supraveghere veterinara.
Spre exemplu, sistemele de productie de seminte, care respecta normele de
certificare ale Organizatiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare si care
include, prin urmare, inspectii de rutina ale terenurilor si zonelor
invecinate, ar putea fi adaptat monitorizarii pe teren pentru anumiti
parametri.
Monitorizarea si supravegherea culturilor conventionale in scop comercial
se efectueaza in mod obisnuit pentru calcularea cantitatilor de ingrasaminte de
aplicat, dar si in vederea combaterii daunatorilor, bolilor si buruienilor.
Acest tip de monitorizare si supraveghere se efectueaza in mod regulat de catre
cei care vand produsele agricole in cauza si chiar de catre cultivatori, pe
toata durata sezonului de cultivare.
Prin urmare, este posibil sa se creeze un serviciu similar, legat de
vanzarile de seminte modificate genetic, in care reprezentanti ai companiei sau
consultanti angajati prin contract, sa efectueze cel putin o parte din
supravegherea generala. S-ar putea distribui instructiuni cu privire la
supraveghere, monitorizare si raportare, catre cultivatorii care cumpara
stocuri de seminte modificate genetic, si s-ar putea stabili contracte, ca o
conditie pentru vanzare sau utilizare.
Este foarte posibil ca si cultivatorii sau consultantii agricoli sa
efectueze astfel de supravegheri ale efectelor sau schimbarilor majore
neprevazute, cum ar fi raspandirea sau aparitia samulastrei in zonele
adiacente, pe baza de instructiuni clare. In aceste conditii, se prevede ca
monitorizarea si supravegherea efectelor adverse sa poata fi inclusa in
practicile de rutina in stabilirea conditiilor agronomice pentru combaterea
daunatorilor si a buruienilor.
2. Metodologia de monitorizare
Prezenta sectiune reprezinta un indrumar privind parametrii si elementele
care se pot identifica si monitoriza, ca parte a programului de monitorizare,
precum si metodele de efectuare a monitorizarii, inclusiv zonele care trebuie
monitorizate si frecventa monitorizarii.
2.1. Parametrii de monitorizat/elemente
In primul rand, este necesara identificarea parametrilor/elementelor de
monitorizat, cu justificarea adecvata a selectarii lor. Aceasta va depinde in
mare masura de concluziile evaluarii riscului asupra mediului. Decizia privind
parametrii si elementele de monitorizat se ia pentru fiecare caz in parte, in
functie de caracteristicile OMG in cauza. Monitorizarea poate privi, astfel,
efectele pe care modificarea genetica urmareste sa le produca la organismele
tinta, de exemplu monitorizarea populatiilor de sfredelitorul-porumbului,
legata de cultivarea varietatii de porumb Bt.
Totusi, exista si elemente nespecifice, care pot fi luate in considerare in
planul de monitorizare; astfel de elemente nespecifice sunt prezentate mai jos,
fara a exclude si existenta altora de acelasi tip:
- Efecte asupra organismelor nevizate, provenite din modificarea genetica,
incluzand dezvoltarea unei rezistente de catre speciile salbatice inrudite sau
de catre daunatori, schimbarea in spectrul de organisme gazda sau in
raspandirea daunatorilor si a virusilor, dezvoltarea de noi virusi
- Raspandirea, stabilirea si persistenta in medii sau ecosisteme nevizate
- Incrucisare alogama (aparitie, mijloace si frecventa) cu specii salbatice
inrudite, compatibile din punct de vedere sexual, facand parte din populatii
naturale
- Schimbari neprevazute in comportamentul de baza al organismului, spre
exemplu, schimbari in modalitatea de reproducere, in numarul de descendenti, in
procesul de crestere sau in capacitatea de supravietuire a semintelor
- Modificari ale biodiversitatii (spre exemplu in numarul sau componenta
speciilor).
2.2. Zone/Parcele
Planul de monitorizare trebuie sa cuprinda detalii cu privire la zona de
monitorizat si la intinderea acesteia. Aceste indicatii pot fi la nivelul
intregului teritoriu al tarii, la nivel de regiune geografica, site individual,
parcela sau orice alta unitate topografica, considerata ca fiind
corespunzatoare.
Trebuie identificate zonele si/sau parcelele de monitorizat, in legatura cu
efectele potentiale rezultate in urma introducerii pe piata a unui OMG,
inclusiv zonele si/sau parcelele de referinta sau pentru control, care trebuie
sa fie suficient de reprezentative din punct de vedere ecologic si al
conditiilor de utilizare, pentru a permite concluzii pertinente. In plus,
metodologiile de parcelare trebuie sa fie corecte, din punct de vedere
stiintific si statistic. In aceste conditii, datele obtinute pot furniza
informatii importante cu privire la variatia indicatorilor, ceea ce va mari
eficacitatea detectarii efectelor.
La alegerea zonelor de monitorizare privind, de exemplu, o specie de
cultura modificata genetic, determinarea habitatelor de monitorizat se poate
face tinand cont, atat caracteristicile lor (cele native si cele modificate),
cat si modul de reproducere si de raspandire si de tipurile de ecosisteme care
pot fi afectate. Zonele relevante de monitorizat ar trebui sa includa
terenurile agricole selectate, unde cultura respectiva este crescuta in scopuri
comerciale, precum si habitatele inconjuratoare.
Se poate dovedi necesar sa se extinda monitorizarea/supravegherea la zonele
adiacente sau apropiate, cultivate si necultivate, la supravegherea post
recoltare pentru flora spontana (samulastra) sau la arii protejate. Anumite
tipuri de habitate, cum ar fi zonele perturbate sau comunitatile de plante
bogate in specii, sunt mai vulnerabile in fata invaziilor, decat celelalte.
Zonele perturbate, cu vegetatie saraca si unde ierburile sunt abundente, se
preteaza in mod special la monitorizare. In primul rand, ele sunt foarte
frecvente si se gasesc adesea in vecinatatea zonelor agricole intens cultivate.
In al doilea rand, aceste zone sunt tipice pentru marginile soselelor, pentru
santurile de drenare sau ale terenurilor cultivate, locuri in care sunt cel mai
probabile pierderile si raspandirea accidentala de seminte.
Totodata, poate fi luata in considerare monitorizarea privind posibilitatea
transferului de material genetic catre culturi ecologice sau conventionale,
compatibile sexual. Pentru aceasta, este necesara o evaluare a ponderii acestor
tipuri de culturi in zone adiacente sau aflate in vecinatate.
2.3. Inspectiile
Planul de monitorizare trebuie sa indice frecventa necesara a inspectiilor.
El poate cuprinde un calendar, care sa precizeze datele si numarul de vizite
pentru un site dat. In acest sens, asa cum s-a aratat in sectiunile 1.5. si
2.2., este important sa se tina seama de momentul in care probabilitatea de
aparitie a efectelor adverse potentiale este cea mai mare si de zona (zonele)
de monitorizat.
2.4. Prelevare de probe/analiza
Metodologia pentru monitorizarea parametrilor/elementelor trebuie, de
asemenea, clar identificata si descrisa, incluzand tehnicile de prelevare de
probe si de analiza. Metodologia standard, asa cum este definita de standardele
europene CEN sau de metodele Organizatiei pentru Cooperare Economica si
Dezvoltare pentru monitorizarea organismelor in mediul inconjurator, trebuie
respectata, ori de cate ori este posibil; de asemenea, trebuie specificata
sursa metodologiei utilizate. Metodele folosite pentru monitorizare trebuie sa
fie fundamentate stiintific si adaptate conditiilor experimentale in care
urmeaza a fi aplicate; astfel, urmeaza sa se tina seama de caracteristicile
metodelor, cum sunt: selectivitate, specificitate, reproductibilitate, precum
si de orice limitari, praguri de detectie, ca si de disponibilitatea probelor
martor, adecvate.
Planul de monitorizare trebuie, de asemenea, sa indice modalitatea
prevazuta pentru actualizarea metodologiei, daca este cazul, in conformitate cu
abordarea/strategia de monitorizare aleasa.
Se poate utiliza, de asemenea, analiza statistica pentru elaborarea metodei
potrivite de prelevare probe si de analiza, in vederea determinarii dimensiunii
optime a probelor prelevate si a duratelor minime de monitorizare, pentru a asigura
nivelul statistic necesar detectarii efectelor.
2.5. Colectarea si compilarea datelor
Planul de monitorizare trebuie sa indice, atat pentru monitorizare
specifica (de caz), cat si pentru supravegherea generala, modul in care, de
catre cine si cu ce frecventa trebuie colectate si compilate datele. Acest
lucru este extrem de important atunci cand sunt implicate terte parti pentru
colectarea datelor. Notificatorii trebuie sa furnizeze mecanisme, formulare si
protocoale standard de colectare si de inregistrare a datelor, pentru a asigura
coerenta acestora. De exemplu, se pot utiliza fise de inregistrare standard sau
se poate asigura o conectare directa pentru inregistrarea datelor pe fisiere
standard, direct pe calculatoare portabile. Notificatorul trebuie sa specifice,
de asemenea, cum anume trebuie compilate datele si, foarte important,
modalitatile de accesare a datelor provenind de la parti terte, cum ar fi
consultantii sau utilizatorii.
Trebuie, de asemenea, specificate termenele limita si intervalele de
raportare a rezultatelor monitorizarii.
3. Analiza, raportarea, revizuirea
Planul de monitorizare trebuie sa indice cat de des se revizuiesc datele si
se discuta in cadrul unei analize globale.
3.1. Evaluarea
Evaluarea datelor trebuie, acolo unde este cazul, sa includa analiza
statistica, cu valori corespunzatoare ale abaterii standard, astfel ca
deciziile ulterioare sa se ia pe o baza corecta. Acestea includ deciziile
referitoare la corectitudinea estimarilor evidentiate in evaluarea riscului. In
acest sens, este esential sa se dispuna de date de referinta corecte si/sau
probe martor corecte, privind starea mediului receptor. Utilizarea analizei
statistice trebuie, de asemenea, sa furnizeze informatii asupra corectitudinii metodologiei,
inclusiv privind prelevarea probelor si analiza.
Evaluarea rezultatelor monitorizarii si a observatiilor poate indica ce
alti parametri mai trebuie monitorizati in cadrul programului. Trebuie avuta in
vedere si posibila necesitate de a adopta masuri adecvate, ca urmare a unor
rezultate preliminare, in special daca acestea sugereaza un potential impact
negativ asupra unor grupuri de organisme sau unor habitate vulnerabile.
Interpretarea datelor colectate prin monitorizare trebuie sa ia in
considerare si alte conditii si activitati care se desfasoara in mediu. Daca se
observa schimbari in mediu, poate fi necesara o evaluare ulterioara, pentru a
se stabili daca acestea sunt rezultatul unui OMG sau al utilizarii acestuia,
sau daca au fost determinate de alti factori de mediu, fara legatura cu
introducerea pe piata a acelui OMG. In acest sens, poate fi necesara
reevaluarea situatiei de referinta utilizate pentru comparatie.
Planul de monitorizare trebuie structurat in asa fel, incat atat rezultatele
monitorizarii specifice (de caz), ca si ale supravegherii generale, cat si
cercetarile suplimentare sa poata fi utilizate in procesul decizional privind
reinnoirea autorizatiei pentru acele produse.
3.2. Raportarea
Dupa introducerea pe piata a unui OMG, notificatorul are obligatia sa
asigure ca monitorizarea si raportarea sa se efectueze conform conditiilor
specificate in autorizatie.
Rapoartele de monitorizare se transmit de catre notificator, autoritatii
centrale pentru protectia mediului si celorlalte autoritati stabilite prin
autorizatie (Agentia Nationala pentru Protectia Mediului etc.).
Autoritatea centrala pentru protectia mediului transmite rapoartele de
monitorizare catre Comisia Europeana si autoritatile competente ale celorlalte
State Membre (dupa data aderarii la UE).
Informatiile vor fi puse la dispozitia publicului, conform prevederilor
legale in vigoare.
In acest context, notificatorii trebuie sa descrie in planul de
monitorizare, conditiile de raportare a rezultatelor.
Pe de alta parte, in planul de monitorizare trebuie sa se specifice modul
in care vor fi puse la dispozitia titularului autorizatiei si autoritatii
centrale pentru protectia mediului si Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului, informatiile relevante, colectate prin practici de observare
stabilite, sau de rutina.
Notificatorii/titularii autorizatiei trebuie sa asigure transparenta
rezultatelor si a masurilor prevazute in programele de monitorizare, iar planul
de monitorizare trebuie sa specifice modul de raportare/publicare a
informatiilor colectate. Acest lucru se poate realiza prin:
- Fise cu informatii pentru utilizatori sau alti factori implicati,
- Workshopuri de prezentare si schimb de informatii cu factorii implicati,
- Documente arhivate ale companiilor,
- Afisarea pe pagina de internet a companiei,
- Publicatii comerciale si stiintifice.
In conformitate cu prevederile legale, daca devin disponibile noi
informatii cu privire la riscuri, provenind de la utilizatori sau din alte
surse, notificatorul are obligatia de a lua masuri imediate de protectie a
sanatatii oamenilor si a mediului si de a informa autoritatea centrala pentru
protectia mediului si Agentia Nationala de Protectie a Mediului.
In plus, notificatorul are obligatia de a revizui informatiile si
conditiile mentionate in notificare.
3.3. Revizuirea si adaptarea
Planurile de monitorizare nu sunt instrumente statice. Este esential ca
planul de monitorizare si metodologia asociata sa fie revizuite la intervale
corespunzatoare si, daca este cazul, actualizate sau adaptate.
Autoritatea centrala pentru protectia mediului poate sa adapteze planul de
monitorizare, dupa prima faza a monitorizarii, pe baza rapoartelor transmise de
notificatori, in conformitate cu prevederile din autorizatie si in cadrul in
care se desfasoara respectivul plan de monitorizare. Punerea in aplicare a
planului de monitorizare revizuit reprezinta obligatia notificatorului.
Cu ocazia revizuirii trebuie sa examineze eficienta masuratorilor si
colectarii datelor, inclusiv a prelevarii probelor si analizarii lor. Ea
trebuie, de asemenea, sa evalueze daca masurile de monitorizare sunt eficiente
in raport cu evaluarea riscului si daca raspund intrebarilor rezultate din
evaluarea riscului.
De exemplu, daca se utilizeaza modele specifice pentru scopuri de prognoza,
poate fi intreprinsa o validare, pe baza datelor colectate si a evaluarii lor.
La fel, trebuie avuta in vedere evolutia tehnicilor de prelevare si de analiza,
daca este cazul.
In urma revizuirilor, poate fi necesara ajustarea metodelor, a scopurilor
monitorizarii si a programului de monitorizare; ajustarea se realizeaza prin
adaptare sau actualizare, dupa cum este cazul.