ORDIN Nr. 651
din 19 decembrie 2008
privind aprobarea
Metodologiei de monitorizare a implementarii standardelor specifice de calitate
in centrele pentru persoanele cu handicap
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 5 ianuarie 2009
Având în vedere prevederile art. 34 alin. (2) din Legea
nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu
handicap, republicată, cu modificările ulterioare, ale Ordinului preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 559/2008 privind
aprobarea standardelor specifice de calitate pentru centrele rezidenţiale,
centrele de zi şi locuinţele protejate pentru persoanele cu handicap,
în temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de monitorizare a
implementării standardelor specifice de calitate în centrele pentru persoanele
cu handicap, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu
Handicap, prin serviciile de specialitate, va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap,
Elena Roxana Badea
ANEXĂ
METODOLOGIE
de monitorizare a implementării standardelor
specifice de calitate în centrele pentru persoanele cu handicap
A. Dispoziţii
generale
Art. 1. - Prezenta metodologie
stabileşte cadrul legal de realizare a monitorizării implementării standardelor
specifice de calitate în centrele pentru persoanele cu handicap, astfel cum
sunt reglementate în art. 51 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările
ulterioare, denumite în continuare centre.
Art. 2. - Scopul monitorizării este îmbunătăţirea
procesului de furnizare a serviciilor în vederea creşterii continue a calităţii
vieţii beneficiarilor din centre.
B. Domeniu de aplicare
Art. 3. - (1) Activitatea de monitorizare a
implementării standardelor specifice de calitate este desfăşurată de
Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap, denumită în continuare Autoritate, prin intermediul unui grup
de lucru.
(2) Membrii grupului de lucru sunt împuterniciţi prin
ordin al preşedintelui Autorităţii.
C. Durata
monitorizării
Art. 4. - Activitatea de monitorizare a implementării
standardelor specifice de calitate în centre se desfăşoară în fiecare an, în intervalul lunilor mai-iulie.
D. Instrumentul de lucru
Art. 5. - (1) Instrumentul de lucru utilizat în cadrul
activităţii de monitorizare este chestionarul realizat de grupul de lucru pe
baza cerinţelor minime de calitate din cadrul fiecărui standard specific.
(2) Aplicarea instrumentului de monitorizare se
efectuează prin:
a) autoevaluare realizată de furnizorul de servicii;
b) evaluare de teren realizată de membrii grupului de
lucru.
(3) Chestionarul cuprinde instrucţiuni metodologice
privind sistemul de completare şi de notare.
E. Etapele
monitorizării
Art. 6. - Activitatea de monitorizare a implementării
standardelor specifice de calitate cuprinde 4 etape: pregătirea, colectarea
datelor, analiza rezultatelor şi elaborarea raportului.
Art. 7. - Pregătirea monitorizării cuprinde elaborarea
instrumentelor de lucru şi actualizarea informaţiilor privind centrele.
Art. 8. - Colectarea datelor se realizează prin
aplicarea instrumentelor de monitorizare, în condiţiile art. 5.
Art. 9. - Analiza rezultatelor presupune prelucrarea şi
interpretarea datelor.
Art. 10. - Elaborarea raportului va fi realizată de
către membrii grupului de lucru până la data de 30 septembrie.
F. Autoevaluarea şi
evaluarea
Art. 11. -In scopul autoevaluării, chestionarul este
transmis furnizorilor de servicii sociale publici şi privaţi acreditaţi în
condiţiile legii, în număr corespunzător numărului de centre din judeţul
respectiv.
Art. 12. - In termen de 5 zile lucrătoare de la
primirea chestionarelor, furnizorii de servicii sociale publici şi privaţi le
vor transmite centrelor.
Art. 13. -In termen de 15 zile de la primirea
chestionarelor, conducătorii centrelor vor asigura completarea lor şi
transmiterea răspunsurilor către furnizorii de servicii sociale publici şi
privaţi.
Art. 14. - Furnizorii de servicii sociale publici şi
privaţi se ocupă de transmiterea chestionarelor pe adresa Autorităţii.
Art. 15. -In mod aleatoriu, maximum 10% din centre vor
fi supuse unei evaluări de teren de către membri ai grupului de lucru.
Art. 16. - Pe întreaga perioadă de desfăşurare a
activităţii de monitorizare, Autoritatea va acorda consultanţă, la solicitarea
centrelor sau a furnizorilor de servicii.
G. Redactarea raportului final
Art. 17. - Raportul final va
conţine cel puţin următoarele: prezentarea stadiului de implementare la nivel
general şi la nivelul fiecărui standard, observaţiile şi sugestiile formulate
de reprezentanţii centrelor în ceea ce priveşte modificarea sau completarea
standardelor, concluzii şi propuneri ale grupului de lucru.
Art. 18. - Câte un exemplar al raportului final va fi
transmis autorităţilor administraţiei publice locale, persoanelor juridice de
drept public şi privat care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei
persoanelor adulte cu handicap, precum şi centrelor.
Art. 19. - Autoritatea va utiliza informaţiile cuprinse
în raportul final pentru a aduce completări sau modificări standardelor
specifice de calitate.
H. Resurse utilizate
Art. 20. - Sursele de finanţare
necesare acoperirii cheltuielilor generate de organizarea şi desfăşurarea în
bune condiţii a activităţii de monitorizare sunt suportate din bugetul
Autorităţii.
I. Asigurarea
transparenţei
Art. 21. - Raportul final rezultat în urma desfăşurării
activităţii de monitorizare va fi pus la dispoziţia publicului prin afişarea pe
site-ul Autorităţii şi prin posibilitatea consultării la sediul acesteia.
J. Dispoziţii finale
Art. 22. - Chestionarele utilizate în activitatea de
evaluare/autoevaluare, precum şi raportul final se
păstrează în cadrul Autorităţii timp de 2 ani.