ORDIN Nr. 639
din 19 iulie 2007
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului nr. 2.134/2005 pentru aprobarea Reglementarilor privind omologarea,
agrearea si efectuarea inspectiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului
anumitor marfuri periculoase - RNTR 3
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 558 din 15 august 2007
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a) din
Normele privind aplicarea etapizatăîn traficul intern a prevederilor Acordului
european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor
periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994,
aprobate prin Hotărarea
Guvernului nr. 1.374/2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărarea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa „Reglementări privind omologarea, agrearea şi efectuarea
inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor
mărfuri periculoase" la Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005 pentru aprobarea Reglementărilor
privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a
vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase - RNTR 3,
publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 şi 97 bis din 1 februarie 2006, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La capitolul 1 punctul 1.3, la prima liniuţă,
textul: „1 ianuarie 2005" se înlocuieşte cu textul: „1 ianuarie
2007";
2. La capitolul 1 punctul 1.3, textul prevăzut la a
şasea liniuţă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„- RNTR 2 - Reglementări
privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor
rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea."
3. La capitolul 1 punctul 1.4, la definiţia „Agreare
ADR", textul: „Partea 9 din ADR" se înlocuieşte cu textul: „Partea 9
din anexa B la ADR".
4. La capitolul 1 punctul 1.4, la definiţia „Vehicul
FL", litera a), textul: „61°C" se înlocuieşte cu textul: „60°C"
şi textul: „EN 590:1993" se înlocuieşte cu textul: „EN 590:2004".
5. La capitolul 1 punctul 1.4,
la definiţia „Vehicul AT", litera a), textul: „vehicul, altul decat un vehicul FL sau OX" se
înlocuieşte cu textul: „vehicul, altul decat un vehicul
EX/III, FLsau OX".
6. La capitolul 1, punctul 1.5 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„1.5 Capitolele: 9.2 -
Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor, 9.3 - Prescripţii
suplimentare privind vehiculele complete sau completate EX/II sau EX/III
destinate transportului substanţelor şi obiectelor explozive (clasa 1) în
colete şi 9.7 - Prescripţii suplimentare referitoare la vehicule-cisternă
(cisterne fixe), vehicule-baterie şi vehicule complete sau completate utilizate
pentru transportul de mărfuri periculoase în cisterne
demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 sau în containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM cu o
capacitate individuală mai mare de 3 m3 (vehicule EX/III, FL, OXşi AT), din partea 9 din anexa B la ADR,
sunt prevăzute în anexa nr. 1 la reglementări."
7. In tot cuprinsul capitolului 2, textul: „RNTR
7" se înlocuieşte cu textul: „RNTR 2".
8. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzand capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9
din anexa B la ADR), capitolul 9.2 „Prescripţii referitoare la construcţia
vehiculelor" se modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la
prezentul ordin.
9. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzand capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9
din anexa B la ADR), titlul capitolului 9.3 se modifică şi va avea următorul
cuprins: „Prescripţii suplimentare privind vehiculele complete sau completate
EX/II sau EX/III destinate transportului substanţelor şi obiectelor explozive
(clasa 1) în colete".
10. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzand capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9
din anexa B la ADR), la titlul capitolului 9.7, textul: „(vehicule FL, OX şi
AT)" se înlocuieşte cu textul: „(vehicule EX/III, FL, OXşi AT)".
11. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzand capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9
din anexa B la ADR), capitolul 9.7, la subpunctul 9.7.7.2, textul: „etichetă
conform modelelor nr. 3, 4.1, 4.3, 5.1 sau 5.2" se înlocuieşte cu textul:
„etichetă conform modelelor nr. 1.5, 3,4.1,4.3, 5.1 sau 5.2".
12. Anexele nr. 6a, 6b, 6c la reglementări se modifică
şi se completează şi vor avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul
ordin.
Art. II. - Regia
Autonomă „Registrul Auto Roman" va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
CAPITOLUL 9.2
Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor
9.2.1 Vehiculele EX/II,
EX/III, FL, OX şi AT trebuie să corespundă cerinţelor prezentului capitol,
conform tabelului de mai jos.
Pentru alte vehicule decat
vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX şi AT:
- prescripţiile de la punctul 9.2.3.1.1 (echipament de
franare în conformitate cu
Regulamentul CEE-ONU nr. 13 sau Directiva 71/320/CEE) la toate vehiculele
înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă
înmatricularea nu este obligatorie) după 30 iunie 1997;
- prescripţiile de la punctul
9.2.5 (dispozitiv de limitare a vitezei în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU
nr. 89 sau Directiva 92/6/CE) se aplică la toate autovehiculele cu o masă
maximă mai mare de 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie
1987, şi la toate autovehiculele cu masa maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai
mică sau egală cu 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie
2007.
|
VEHICULE
|
OBSERVAŢII
|
SPECIFICAŢII TEHNICE
|
EX/II
|
EX/III
|
AT
|
FL
|
OX
|
9.2.2
|
ECHIPAMENT ELECTRIC
|
|
|
|
|
|
|
9.2.2.2
|
Cablaj
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
9.2.2.3
|
Intrerupătorul bateriei
|
|
|
|
|
|
|
9.2.2.3.1
|
|
|
Xa)
|
|
Xa)
|
|
a) Ultima frază de la 9.2.2.3.1 se
aplică la toate vehiculele înmatriculate pentru prima dată (sau care au
intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) începand cu 1 iulie 2005.
|
9.2.2.3.2
|
|
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.2.3.3
|
|
|
|
|
X
|
|
|
9.2.2.3.4
|
|
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.2.4
|
Baterii
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.2.5
|
Circuite alimentate în permanenţă
|
|
|
|
|
|
|
9.2.2.5.1
|
|
|
|
|
X
|
|
|
9.2.2.5.2
|
|
|
X
|
|
|
|
|
9.2.2.6
|
Instalaţie electrică în spatele cabinei
|
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.3
|
ECHIPAMENT DE FRANARE
|
|
|
|
|
|
|
9.2.3.1
|
Dispoziţii generale
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
|
Sistem de franare antiblocare
|
|
X b,d)
|
X b,d)
|
X b,d)
|
X b,d)
|
b) Aplicabil la vehiculele înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în
exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 30 iunie 1993, în
cazul autovehiculelor (tractoare şi purtătoare) cu o masă maximă mai mare de
16 tone şi remorcilor (remorci complete, semiremorci şi remorci cu axă
centrală) cu o masă maximă mai mare de 10 tone. Aplicabil la autovehicule
autorizate să tracteze remorci cu o masă maximă mai mare de 10 tone,
înmatriculate pentru prima dată după 30 iunie 1995. Aplicabil la toate
vehiculele care sunt agreate pentru prima dată conform 9.1.2, după 30 iunie
2001, indiferent de data la care au fost înmatriculate pentru prima dată.
d) Incepand
cu 1 ianuarie 2010, toate vehiculele trebuie să fie conforme cu prescripţiile
tehnice ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 sau cu Directiva 71/320/CEE,
modificate, aplicabile la data primei lor înmatriculări sau a punerii lor în
circulaţie, dacă înmatricularea nu este obligatorie, şi cel puţin cu
prescripţiile tehnice ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 seria 06 de
amendamente sau cu Directiva 71/320/CEE, modificată prin Directiva 91/422/CEE.
|
|
VEHICULE
|
OBSERVAŢII
|
SPECIFICAŢII TEHNICE
|
EX/II
|
EX/III
|
AT
|
FL
|
OX
|
|
|
|
|
|
|
|
Remorcile (remorcile complete, semiremorcile şi remorcile cu axă
centrală) trebuie să fie echipate cu un sistem de franare antiblocare de categoria A. Autovehiculele trebuie să fie
echipate cu un sistem de franare antiblocare de
cateqoria 1.
|
|
Sistem de franare de încetinire
|
|
Xc,g)
|
Xc,g)
|
Xc,g)
|
Xc,g)
|
c) Aplicabil la autovehiculele
înmatriculate pentru prima dată după 30 iunie 1993,
cu o masă maximă care depăşeşte 16 tone sau autorizate să tracteze remorci cu
o masă maximă care depăşeşte 10 tone.
g) Incepand
cu 1 ianuarie 2010, toate autovehiculele trebuie să fie conforme cu
prescripţiile tehnice ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 sau cu Directiva
71/320/CEE, modificate, aplicabile la data primei lor înmatriculări, şi cel
puţin cu prescripţiile tehnice ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 seria 06 de
amendamente sau cu Directiva 71/320/CEE, modificată prin Directiva 91/422/CEE. Sistemul de franare de
încetinire trebuie să fie de tip NA.
|
9.2.3.2
|
Frane de siguranţă pentru remorci
|
|
|
|
|
|
|
9.2.3.2.1
|
|
X
|
|
|
|
|
|
9.2.3.2.2
|
|
|
X
|
|
|
|
|
9.2.4
|
PREVENIREA RISCURILOR DE INCENDIU
|
|
|
|
|
|
|
9.2.4.2
|
Cabina vehiculului
|
|
|
|
|
X
|
|
9.2.4.3
|
Rezervoare de combustibil
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
|
9.2.4.4
|
Motor
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
|
9.2.4.5
|
Sistem de evacuare
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.4.6
|
Frana de încetinire a vehiculului
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
9.2.4.7
|
Dispozitive de încălzire cu combustie
|
|
|
|
|
|
|
9.2.4.7.1 9.2.4.7.2 9.2.4.7.5
|
|
Xe)
|
Xe)
|
Xe)
|
Xe)
|
Xe)
|
e) Aplicabil
la autovehiculele echipate după 30 iunie 1999. Conformitate obligatorie nu
mai tarziu de 1 ianuarie 2010 pentru vehiculele
echipate înainte de 1 iulie 1999.
|
9.2.4.7.3 9.2.4.7.4
|
|
|
|
|
Xe)
|
|
e) Aplicabil la autovehiculele
echipate după 30 iunie1999. Conformitate obligatorie
nu mai tarziu de 1 ianuarie 2010 pentru vehiculele echipate înainte de 1
iulie 1999.
|
9.2.4.7.6
|
|
X
|
X
|
|
|
|
|
9.2.5
|
DISPOZITIV DE LIMITARE A VITEZEI
|
Xf)
|
Xf)
|
Xf)
|
Xf)
|
Xf)
|
f) Aplicabil la autovehiculele cu
masa maximă mai mare de 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31
decembrie 1987, şi la toate autovehiculele cu masa maximă mai mare de 3,5
tone, dar mai mică sau egală cu 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după
31 decembrie 2007.
|
9.2.6
|
DISPOZITIV DE CUPLARE A REMORCII
|
X
|
X
|
|
|
|
|
9.2.2 Echipament electric
9.2.2.1 Dispoziţii
generale
Instalaţia electrică, în ansamblul său, trebuie să
satisfacă prescripţiile de la punctele 9.2.2.2 - 9.2.2.6, conform tabelului de
la 9.2.1.
9.2.2.2 Cablaj
9.2.2.2.1 Conductorii trebuie
să fie astfel dimensionaţi încat să se evite supraîncălzirea. Conductorii trebuie să fie izolaţi
în mod corespunzător. Toate circuitele trebuie protejate prin elemente fuzibile
sau disjunctoare automate, cu excepţia următoarelor
circuite:
- de la baterie la sistemele de pornire la rece şi de
oprire a motorului;
- de la baterie la alternator;
- de la alternator la cutia cu elemente fuzibile sau
disjunctoare;
- de la baterie la demarorul motorului;
- de la baterie la cutia de comandă a sistemului de franare de încetinire (ase vedea punctul 9.2.3.1.2), dacă acesta este
electric sau electromagnetic;
- de la baterie la mecanismul electric de ridicare a
axei. Circuitele neprotejate de mai sus trebuie să fie cat mai scurte posibil.
9.2.2.2.2 Cablurile electrice
trebuie ataşate sigur şi plasate astfel încat conductorii să fie protejaţi corespunzător împotriva
solicitărilor mecanice şi termice.
9.2.2.3 Intrerupătorul
principal al bateriei
9.2.2.3.1 Un întrerupător pentru
întreruperea circuitelor electrice trebuie montat cat
mai aproape posibil de baterie. Dacă se utilizează un întrerupător monopolar,
acesta trebuie plasat pe conductorul de alimentare şi nu pe cel de legare la
masă.
9.2.2.3.2 Pentru a facilita funcţiile
de deconectare şi reconectare ale întrerupătorului, un dispozitiv de comandă
trebuie instalat în cabina conducătorului auto. Acesta trebuie să fie uşor
accesibil pentru conducătorul auto şi semnalizat distinct. Acest dispozitiv
trebuie protejat împotriva acţionării involuntare, fie printr-un capac de protecţie,
fie cu un dispozitiv de comandă cu mişcare dublă, fie prin alte mijloace
corespunzătoare. Pot fi instalate dispozitive de comandă suplimentare, cu
condiţia ca acestea să fie identificate în mod distinct si protejate împotriva
unei manevrări involuntare. Dacă dispozitivul (dispozitivele) funcţionează
electric, circuitele dispozitivului (dispozitivelor) de comandă trebuie să
respecte cerinţele de la punctul 9.2.2.5.
9.2.2.3.3 Intrerupătorul
trebuie plasat într-o cutie avand un grad de protecţie
IP65, conform standardului CEI 529.
9.2.2.3.4 Conexiunile electrice la întrerupător
trebuie să aibă un grad de protecţie IP54. Totuşi acest lucru nu este necesar
dacă aceste conexiuni se află în interiorul unei cutii, care poate fi cea a
bateriei.' In acest caz, este suficientă protejarea acestor conexiuni împotriva
scurtcircuitelor prin intermediul unui capac din cauciuc, de exemplu.
9.2.2.4 Baterii
Bornele bateriei trebuie să fie izolate electric sau
acoperite de capacul izolator al cutiei bateriei. Dacă bateriile sunt situate
în altă parte decat sub capota
motorului, acestea trebuie fixate într-o cutie pentru baterii ventilată.
9.2.2.5 Circuite
alimentate în permanenţă
9.2.2.5.1 a) Acele părţi ale instalaţiei electrice,
inclusiv conductorii, care trebuie să rămană sub tensiune atunci cand întrerupătorul bateriei este deschis, trebuie să aibă
caracteristicile adecvate pentru utilizare în zone periculoase. Acest
echipament trebuie să satisfacă dispoziţiile generale ale standardului CEI
60079, părţile 0 şi 141), şi dispoziţiile suplimentare aplicabile ale standardului CEI
60079, părţile 1, 2, 5, 6, 7, 11, 15 sau 182).
b) Pentru aplicarea standardului CEI 60079, partea 141), trebuie utilizată clasificarea următoare: Echipamentul electric
aflat permanent sub tensiune, inclusiv conductorii, care nu este supus
prescripţiilor punctelor 9.2.2.3 şi 9.2.2.4, trebuie să satisfacă prescripţiile
aplicabile zonei 1 pentru echipamentul electric în
general sau prescripţiile aplicabile zonei 2 pentru
echipamentul electric situat în cabina conducătorului auto. Trebuie îndeplinite
prescripţiile aplicabile grupei de explozie IIC, clasa de temperatură T6.
Totuşi, pentru echipamentul electric aflat în
permanenţă sub tensiune, instalat într-un mediu unde temperatura determinată de
echipamentul neelectric situat în acelaşi mediu depăşeşte limita de temperatură
T6, clasa de temperatură a echipamentului electric aflat sub tensiune în
permanenţă trebuie să fie cel
puţin T4.
c) Conductorii de alimentare pentru echipamentul
electric aflat în' permanenţă sub tensiune fie trebuie să îndeplinească
prescripţiile standardului CEI 60079, partea 7 („Securitate crescută"),'
şi să fie protejaţi de o siguranţă sau întrerupător automat al circuitului
plasat cat mai aproape posibil
de sursa de'alimentare, fie, în cazul unui „echipament de siguranţă
intrinsec", aceştia trebuie să fie protejaţi printr-un dispozitiv de
siguranţă plasat cat mai aproape posibil de sursa de
alimentare.
9.2.2.5.2 Conexiunile de derivaţie ale
întrerupătorului principal al bateriei pentru echipamentul electric care
trebuie să rămană sub tensiune
atunci cand întrerupătorul
bateriei este deschis trebuie protejate împotriva supraîncălzirii printr-o
metodă adecvată, cum ar fi un element fuzibil, un întrerupător sau un
dispozitiv de siguranţă (limitator de curent).
9.2.2.6 Dispoziţii
aplicabile părţii instalaţiei electrice plasate în spatele cabinei
Ansamblul acestei instalaţii
trebuie conceput, realizat şi
protejat astfel încat să nu
poată provoca o aprindere sau un scurtcircuit în condiţii normale de utilizare
a vehiculelor şi să minimizeze aceste riscuri în caz de impact sau de
deformare. In special:
9.2.2.6.1 Cablaj
Conductorii situaţi în spatele cabinei conducătorului
auto trebuie protejaţi împotriva şocurilor, abraziunii şi frecării în timpul
utilizării normale a vehiculului. Exemple de protecţii adecvate sunt oferite în
figurile 1, 2, 3 şi 4 de mai jos. Totuşi, cablurile
senzorilor dispozitivelor de franare antiblocare nu
necesită o protecţie suplimentara.
9.2.2.6.2 Iluminare
Nu trebuie utilizate becuri cu dulie filetată.
9.2.2.6.3 Conexiuni electrice
Conexiunile electrice dintre autovehicule şi remorci
trebuie să fie conforme gradului de protecţie IP54 conform standardului CEI 529
şi trebuie să fie concepute astfel încat să împiedice orice debranşare accidentală. Exemple de asemenea
conexiuni adecvate sunt oferite în standardele ISO 12098:1994 si ISO 7638:1985.
1) Dispoziţiile
standardului CEI 60079 partea 14 nu prevalează asupra dispoziţiilor prezentei
părţi.
2) Implicit,
dispoziţiile generale ale standardului european EN 50014 şi dispoziţiile
suplimentare ale standardelor EN 50015, 50016, 50017,
50018, 50019, 50020, 50021 sau 50028 pot fi aplicate.
FIGURI
Figura N°l
Figura N°2
Figura N°3
Figura N°4
9.2.3 Echipament de franare
9.2.3.1 Dispoziţii
generale
9.2.3.1.1 Autovehiculele şi remorcile destinate să
constituie o unitate de transport pentru mărfuri periculoase trebuie să
îndeplinească toate cerinţele tehnice pertinente din Regulamentul CEE-ONU nr.
133)sau Directiva
71/320/CEE4), modificate, conform datelor de aplicare specificate.
9.2.3.1.2 Vehiculele EX/III,
FL, OX si AT trebuie să îndeplinească dispoziţiile din anexa nr. 5 la
Regulamentul CEE-ONU nr. 133).
9.2.3.2 Frane de siguranţă pentru remorci
9.2.3.2.1 Remorcile trebuie să fie echipate cu un
sistem eficient de franare sau
de reţinere a acestora în cazul desprinderii de autovehiculul tractor.
9.2.3.2.2 Remorcile trebuie să fie prevăzute cu un
sistem de franare eficient,
care să acţioneze pe toate roţile, acţionat prin comanda franei de serviciu a vehiculului tractor şi
care să oprească automat remorca în cazul ruperii dispozitivului de cuplare.
9.2.4 Prevenirea riscurilor de incendiu
9.2.4.1 Dispoziţii
generale
Dispoziţiile tehnice de mai jos se vor aplica conform
tabelului de la punctul 9.2.1.
9.2.4.2 Cabina vehiculului
Cu excepţia cazului în care cabina este construită din
materiale greu inflamabile, în spatele cabinei trebuie dispus un scut metalic
sau dintr-un alt material adecvat, cu o lăţime egală cu cea a cisternei. Toate
ferestrele din spatele cabinei sau din scut trebuie să fie închise ermetic, să
fie realizate din sticlă securizată, rezistentă la foc şi să aibă cadre
ignifuge. Intre cisternă şi cabină sau scut trebuie să existe un spaţiu liber
de cel puţin 15 cm.
3) Regulamentul CEE-ONU nr.13 (Prescripţii uniforme referitoare la
omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte franarea ).
4) Directiva
71/320/CEE (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr.
L202 din 6.09.1971).
9.2.4.3 Rezervoare de combustibil
Rezervoarele de combustibil pentru alimentarea
motorului vehiculului trebuie să corespundă următoarelor prescripţii:
a) în caz de scurgere, combustibilul trebuie să curgă
pe sol fără a veni în contact cu părţile încălzite ale vehiculului sau cu
încărcătura;
b) rezervoarele care conţin benzină trebuie echipate cu
un dispozitiv antiflacără eficient, care să se adapteze la orificiul de
umplere, sau cu un dispozitiv care permite menţinerea acestui orificiu închis ermetic.
9.2.4.4 Motor
Motoarele vehiculelor trebuie echipate şi plasate
astfel încat să se evite orice
pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii. In cazul
vehiculelor EX/II şi EX/III, motorul trebuie să fie un motor cu aprindere prin comprimare.
9.2.4.5 Sistem de evacuare
Sistemul de evacuare (inclusiv tubulatura de evacuare)
trebuie îndreptat sau protejat astfel încat să se
evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii.
Părţile sistemului de evacuare situate direct sub rezervorul de combustibil
(diesel) trebuie să se găsească la o distanţă de cel puţin 100 mm sau să fie
protejate printr-un ecran termic.
9.2.4.6 Frana de încetinire a vehiculului
Vehiculele echipate cu un sistem de franare de încetinire, care emite temperaturi ridicate, plasat în
spatele peretelui din spate al cabinei, trebuie prevăzute cu un scut termic
între acest sistem şi cisternă sau încărcătură, fixat solid şi astfel dispus
încat să permită evitarea
oricărei încălziri, chiar localizate, a peretelui cisternei sau a încărcăturii,
In plus, acest scut termic trebuie să protejeze sistemul de franare împotriva scurgerilor, chiar
accidentale, ale produsului transportat. Se va considera drept satisfăcătoare o
protecţie care are, de exemplu, un scut cu pereţi dubli.
9.2.4.7 Dispozitive
de încălzire cu combustie
9.2.4.7.1 Dispozitivele de încălzire cu combustie
trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice pertinente din Regulamentul CEE-ONU
nr. 1225) , cu
modificările ulterioare, sau din Directiva 2001/56/CE6), cu modificările ulterioare, în
conformitate cu datele de aplicare specificate în acestea, precum şi
prevederile punctelor 9.2.4.7.2 - 9.2.4.7.6 aplicabile conform tabelului de la
9.2.1.
9.2.4.7.2 Dispozitivele de
încălzire cu combustie şi conductele lor de evacuare a gazelor trebuie
concepute, amplasate şi protejate sau acoperite astfel încat să prevină orice risc inacceptabil de
încălzire sau de aprindere a încărcăturii. Această prescripţie se consideră
satisfăcută dacă rezervorul şi sistemul de evacuare ale dispozitivului sunt
conforme cu dispoziţiile similare celor prescrise pentru rezervoarele de
combustibil şi sistemele de evacuare ale vehiculelor de la 9.2.4.3 şi,
respectiv, 9.2.4.5.
9.2.4.7.3 Dispozitivele de încălzire cu combustie
trebuie să poată fi scoase din funcţiune cel puţin prin următoarele metode:
a) întrerupere manuală deliberată din cabina
conducătorului auto;
b) oprirea motorului vehiculului; în acest caz, aparatul de încălzire poate fi repus în stare de funcţionare manual de
către conducătorul auto;
c) pornirea unei pompe de alimentare de pe
autovehiculul pentru substanţele periculoase transportate.
9.2.4.7.4 O funcţionare reziduală este permisă după ce
dispozitivele de încălzire au fost întrerupte. Pentru metodele de la punctul
9.2.4.7.3 lit. b) şi c), alimentarea cu aer de combustie trebuie să fie
întreruptă prin măsuri adecvate, după un ciclu de funcţionare reziduală de
maximum 40 de secunde. Trebuie utilizate numai dispozitive de încălzire cu
combustie pentru care s-a demonstrat că schimbătorul de căldură rezistă la un
ciclu de funcţionare reziduală redus de 40 secunde pe durata utilizării
normale.
9.2.4.7.5 Dispozitivul de încălzire cu combustie
trebuie pus în funcţiune manual. Dispozitivele de programare sunt interzise.
9.2.4.7.6 Sistemele de încălzire cu combustie care
utilizează combustibili gazoşi nu sunt autorizate.
9.2.5 Dispozitiv de limitare a vitezei
Autovehiculele cu o masă maximă
mai mare de 3,5 tone trebuie echipate cu un dispozitiv de limitare a vitezei
conform prescripţiilor tehnice din Regulamentul CEE-ONU nr. 897), modificat. Dispozitivul va fi
reglat astfel încat viteza să nu depăşească 90 km/h,
ţinand seama de toleranţa
tehnică a dispozitivului.
9.2.6 Dispozitive de cuplare a remorcilor
Dispozitivele de cuplare a remorcilor trebuie să
îndeplinească prescripţiile Regulamentului CEE-ONU nr. 558)sau ale Directivei 94/20/CE9), aşa cum sunt modificate, conform datelor
de aplicare specificate.
5) Regulamentul
CEE-ONU nr. 122 (Prescripţii uniforme referitoare la omologarea vehiculelor din
categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte sistemele lor de încălzire).
6) Directiva
2001/56/CE a Parlamentului European şi a Consiliului,
din 27 septembrie 2001, referitoare la sistemele de încălzire pentru
autovehicule şi remorcile acestora (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. L 292 din 9 noiembrie 2001).
7) Regulamentul
CEE-ONU nr. 89: Prescripţii referitoare la omologarea:
I. vehiculelor, în ceea ce
priveşte limitarea vitezei lor maxime; II. vehiculelor, în ceea ce priveşte instalarea unui dispozitiv
limitator de viteză (DLV) de un tip omologat; III. dispozitivelor limitatoare
de viteză (DLV). De asemenea, este posibilă aplicarea dispoziţiilor
corespunzătoare din Directiva 92/6/CEE a Consiliului din 10 februarie 1992
(publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L057 din
2.03.1992) şi Directiva 92/24/CEE a Consiliului din 31 martie 1992 (publicată
iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L129 din 14.05.1992),
modificate, cu condiţia ca acestea să fi fost modificate conform ultimului
amendament al Regulamentului nr. 89 aplicabil în momentul omologării vehiculului.
8) Regulamentul
CEE-ONU nr. 55 (Prescripţii uniforme referitoare la omologarea pieselor
mecanice de cuplare a combinaţiilor de vehicule).
9) Directiva
94/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 1994 (publicată
iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L195 din 29.07.1994).
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 6a la reglementări)
- fată -
ROMANIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
CERTIFICATE OF APPROVAL FOR VEHlCLES
CARRYING
CERTAIN DANGEROUS GOODS
This certificate testifies that the
vehicle specified below fulfils the conditions prescribed by the European
Agreement concerning the International
Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR)
CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU
VEHICULE
CARE TRANSPORTĂ ANUMITE MĂRFURI
PERICULOASE
Acest
certificat atestă că vehiculul definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute
de Acordul european pentru transportul rutier internaţional de mărfuri
periculoase (ADR)
|
1. Seria numărul
|
2. Constructor:
|
3. Nr. identificare al vehiculului:
|
4. Nr. înmatriculare:
|
5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau
proprietarului:
|
6. Definirea vehiculului":
|
7. Incadrarea (încadrările) vehiculului conform pct 9.1.1.2. al
ADR2):
EX/II
EX/III FL OX
AT
|
8. Sistemul franei de încetinire3):
|_| Nu este aplicabil acestui vehicul.
|_| Eficacitatea conform pct.
9.2.3.1.2 din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii de transport de
: t4).
|
9. Definirea suprastructurii (lor)
tip cisternă / vehicul-baterie (dacă este cazul:
9.1. Constructorul suprastructurii:
9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului
baterie::
9.3. Nr. de identificare al suprastructurii / componentelor
vehiculului baterie:
9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii:
9.5. Codul suprastructurii conf. pct 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR:
9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conform punctului 6.8.4 din ADR
(dacă sunt aplicabile)6):
|
10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport:
Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute
pentru transportul mărfurilor periculoase admise conform încadrării
(încadrărilor) de la pct 7
10.1 In cazul unui vehicul EX/II sau EX/III3) |_| rnărfuri din Clasa 1 inclusiv grupa de compatibilitate J
|_| mărfuri din Clasa 1
exclusiv grupa de compatibilitate J
10.2 In cazul unui vehicul cisternă / vehicul baterie3):
|_| pot fi transportate numai
substanţele permise conform codul cisternei şi tuturor dispoziţiilor speciale
indicate la pct 95)
sau
|_| pot fi transportate numai
următoarele substanţe (Clasa, nr. ONU, şi, dacă este cazul, grupa de ambalare
sau denumirea oficială a mărfii transportate):
Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile
de a reacţiona periculos cu materialele carcasei, garniturilor,
echipamentelor şi învelişurilor de protecţie(dacă este aplicabil).
|
11. Remarks - Observaţii:
|
12. Valabil pană
la: Ştampila emitentului
Localitatea, data, semnătura
|
1) conform
definiţiilor autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt
definite în Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule
(RE. 3) sau în Directiva 97/27/CE.
2) se va (vor) bara
simbolizarea (simbolizările) neadecvată (e)
3) se va bifa
menţiunea valabilă
4) se va înscrie
valoarea constructivă corectă. O valoare de 44 t nu va putea modifica masa
maximă autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare.
5) substanţele
admise pentru cisternele cu codul menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis
conform ierarhiei stabilite la pct. 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2, ţinand seama de dispoziţiile speciale, dacă
există.
6) nu este necesar cand substanţele autorizate sunt precizate la
pct. 10.2 .
- verso -
13. Prelungiri ale valabilităţii :
|
|
Valabilitate prelungită pană la:
|
Ştampila emitentului, locul, data, semnătura.
|
NOTA: Acest certificat trebuie să fie returnat
emitentului atunci cand vehiculul este scos din exploatare, dacă vehiculul este transferat altui transportator,
utilizator sau proprietar, aşa cum este specificat la poz. 5, la expirarea
valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă modificări ale uneia sau mai multe
caracteristici principale.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 6b la reglementări
- faţă -
ROMANIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
CERTIFICAT D'AGREMENT POUR LES
VEHICULES TRANSPORTANT
CERTAINES MARCHANDISES DANGEREUSES
Ce certificat atteste que le vehicule
designe ci-apres remplit les conditions requises par 1'Accord europeen
relatif au transport internaţional de marchandises
dangereuses par route (ADR)
CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU
VEHICULE
CARE TRANSPORTĂ ANUMITE MĂRFURI
PERICULOASE
Acest certificat atestă că vehiculul
definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de Acordul european pentru
transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase (ADR)
|
1. Seria numărul
|
2. Constructor:
|
3. Nr. identificare al vehiculului:
|
4. Nr. înmatriculare:
|
5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau proprietarului:
|
6. Definirea vehiculului :
|
7. Incadrarea (încadrările) vehiculului conform pct 9.1.1.2. al
ADR2):
EX/II
EX/III FL OX AT
|
8. Sistemul franei de încetinire3):
|_| Nu este aplicabil acestui vehicul.
|_| Eficacitatea conform pct.
9.2.3.1.2 din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii de transport de
: t4).
|
9. Definirea suprastructurii (lor) tip
cisternă / vehicul-baterie (dacă este cazul):
9.1. Constructorul suprastructurii:
9.2. Nr. de omologare al suprastmcturii/componentelor vehiculului
baterie::
9.3. Nr. de identificare al suprastructurii / componentelor
vehiculului baterie:
9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii:
9.5. Codul suprastructurii conf. pct 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR:
9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conform punctului 6.8.4 din ADR
(dacă sunt aplicabile)6):
|
10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport:
Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul
mărfurilor periculoase admise conform încadrării (încadrărilor) de la pct 7
10.1 In cazul unui vehicul EX/II sau EX/III3)
|_| mărfuri din Clasa 1 inclusiv grupa de
compatibilitate J
|_| mărfuri din Clasa 1 exclusiv grupa de compatibilitate J
10.2 In cazul unui vehicul cisternă /
vehicul baterie3):
|_| pot fi transportate numai
substanţele permise conform codul cisternei şi tuturor dispoziţiilor speciale
indicate la pct. 95)
sau
|_| pot fi transportate numai următoarele
substanţe (Clasa, nr. ONU, şi, dacă este cazul, grupa
de ambalare sau denumirea oficială a mărfii
transportate):
Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile
de a reacţiona periculos cu materialele carcasei, garniturilor,
echipamentelor şi învelişurilor de protecţie(dacă este
aplicabil).
|
11. Observations - Observaţii:
|
12. Valabil pană
la: Ştampila emitentului
Localitatea, data, semnătura
|
1) conform
definiţiilor autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt
definite în Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule
(RE. 3) sau în Directiva 97/27/CE.
2) se va (vor) bara
simbolizarea (simbolizările) neadecvată (e)
3) se va bifa
menţiunea valabilă
4) se va înscrie
valoarea constructivă corectă. O valoare de 44 t nu va putea modifica masa
maximă autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare.
5) substanţele
admise pentru cisternele cu codul menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis
conform ierarhiei stabilite la pct. 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2, ţinand seama de dispoziţiile speciale, dacă
există.
6) nu este necesar cand substanţele autorizate sunt precizate la pct. 10.2
- verso -
13. Prelungiri ale valabilităţii :
|
|
Valabilitate prelungită pană la:
|
Ştampila emitentului, locul, data, semnătura.
|
NOTĂ: Acest certificat trebuie să fie returnat
emitentului atunci cand
vehiculul este scos din exploatare, dacă vehiculul este transferat altui
transportator, utilizator sau proprietar, aşa cum este specificat la poz. 5, la
expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă modificări ale uneia sau
mai multe caracteristici principale.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 6c la reglementări
- faţă -
ROMANIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ZULASSUNGSBESCHEINIGUNG
FUR FAHRZEUGE
ZUR BEFORDERUNG BESTIMMTER
GEFĂHRLICHER GUTER
Mit dieser Bescheinigung wiid
bestătigt, dass das nachstehend bezeichnete Fahizeug die Anforderungen des
Europaischen Ubereinkommens uber die Internationale
Beforderung gefahrlicher Guter auf der StraBe (ADR) erfullt
CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU
VEHICULE
CARE TRANSPORTĂ ANUMITE MĂRFURI
PERICULOASE
Acest certificat atestă că vehiculul
definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de Acordul european pentru
transportul rutier internaţional
de mărfuri periculoase (ADR)
|
1. Seria numărul
|
2. Constructor:
|
3. Nr. identificare al vehiculului:
|
4. Nr. înmatriculare:
|
5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau
proprietarului:
|
6. Definirea vehiculului1):
|
7. Incadrarea (încadrările)
vehiculului conform pct 9.1.1.2. al ADR2):
EX/II
EX/III FL OX AT
|
8. Sistemul franei de încetinire 3):
|_| Nu este aplicabil acestui vehicul.
|_| Eficacitatea conform pct. 9.2.3.1.2
din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii de transport de: t4).
|
9. Definirea suprastructurii (lor) tip cisternă / vehicul-baterie
(dacă este cazul):
9.1. Constructorul suprastructurii:
9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului
baterie::
9.3. Nr. de identificare al suprastructurii / componentelor
vehiculului baterie:
9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii:
9.5. Codul suprastructurii conf. pct 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR:
9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conform punctului 6.8.4 din ADR
(dacă sunt aplicabile)6):
|
10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport:
Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul
mărfurilor periculoase admise conform încadrării (încadrărilor) de la pct 7
10.1 In cazul unui vehicul EX/II sau EX/III3)
|_| mărfuri din Clasa 1 inclusiv grupa de
compatibilitate J
|_| mărfuri din Clasa 1 exclusiv grupa de
compatibilitate J
10.2 In cazul unui vehicul cisternă / vehicul baterie 3):
|_| pot fi transportate numai
substanţele permise conform codul cisternei şi tuturor dispoziţiilor speciale indicate la pct 95)
sau
|_| pot fi transportate numai următoarele
substanţe (Clasa, nr. ONU, şi, dacă este cazul, grupa de ambalare sau denumirea oficială a mărfii transportate):
Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile
de a reacţiona periculos cu materialele carcasei, garniturilor,
echipamentelor şi învelişurilor de protecţie (dacă este aplicabil).
|
11. Bemerkungen - Observaţii:
|
12. Valabil pană
la: Ştampila emitentului
Localitatea, data, semnătura
|
1) conform
definiţiilor autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt
definite în Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule
(R.E. 3) sau în Directiva 97/27/CE.
2) se va (vor) bara
simbolizarea (simbolizările) neadecvată (e)
3) se va bifa
menţiunea valabilă .
4) se va înscrie
valoarea constructivă corectă. O valoare de 44 t nu va putea modifica masa
maximă autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare.
5) substanţele
admise pentru cisternele cu codul menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis
conform ierarhiei stabilite la pct 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2, ţinand seama de dispoziţiile speciale, dacă
există
6) nu este necesar cand substanţele autorizate sunt precizate la pct. 10.2
- verso -
13. Prelungiri ale valabilităţii :
|
|
Valabilitate prelungită pană la:
|
Ştampila emitentului, locul, data, semnătura.
|
NOTĂ: Acest certificat trebuie să fie returnat
emitentului atunci cand
vehiculul este scos din exploatare, dacă vehiculul este transferat altui
transportator, utilizator sau proprietar, aşa cum este specificat la poz. 5, la
expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă modificări ale uneia sau
mai multe caracteristici principale.