ORDIN Nr. 6
din 15 ianuarie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de
alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei publice nationale
in bugetul institutiilor implicate in gestionarea si utilizarea acestora,
pentru obiectivul „Cooperare teritoriala europeana"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 2 februarie 2009
In temeiul art. 20 din Ordonanţa Guvernului nr. 46/2007
privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei
publice naţionale în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi
utilizarea acestora pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană", aprobată
prin Legea nr. 379/2007, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 10
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, cu
modificările şi completările ulterioare, şi al art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei şi
ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a
fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei publice naţionale în
bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru
obiectivul „Cooperare teritorială europeană", publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din
31 august 2007, aprobată prin Legea nr. 379/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 46/2007
privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei publice naţionale în
bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană", aprobată prin Legea nr. 379/2007
PREAMBUL
Prezentele norme metodologice vizează programele
derulate în cadrul obiectivului „Cooperare teritorială europeană", după
cum urmează:
a) programe finanţate din Fondul European de Dezvoltare
Regională (FEDR), pentru
care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate de
management:
- Programul de cooperare transfrontalieră
România-Bulgaria 2007-2013;
b) programe finanţate din FEDR, pentru care Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate naţională:
- Programul de cooperare transfrontalieră
Ungaria-România 2007-2013;
- Programul de cooperare transnaţională „Sud-Estul
Europei";
- Programul de cooperare interregională INTERREG IVC;
- Programul pentru Reţeaua de
dezvoltare urbană URBACT II;
- Programul de cooperare interregională INTERACT 2007-2013;
- Programul ESPON 2013 - Reţeaua europeană de observare
a dezvoltării şi coeziunii teritoriale;
c) programe finanţate din Instrumentul de Asistenţă
pentru Preaderare (IPA), pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol
de Autoritate de management:
- Programul IPA de cooperare transfrontalieră
România-Serbia;
d) programe finanţate din Instrumentul European de
Vecinătate şi Parteneriat (ENPI), pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol
de Autoritate comună de management:
- Programul operaţional comun România-Ucraina-Republica
Moldova 2007-2013;
- Programul operaţional comun de cooperare în Bazinul
Mării Negre 2007-2013;
e) programe finanţate din ENPI, pentru care Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate naţională:
- Programul de cooperare transfrontalieră
Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007-2013.
CAPITOLUL I
Programarea bugetară a fondurilor externe nerambursabile
şi a fondurilor aferente contribuţiei naţionale
Art. 1. - (1) In scopul aplicării prevederilor art. 3-6
din Ordonanţa Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor
externe nerambursabile şi a contribuţiei publice naţionale în bugetul
instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru
obiectivul „Cooperare teritorială europeană", aprobată prin Legea nr.
379/2007, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţă,
Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, în calitate de Autoritate de management/Autoritate
comună de management/Autoritate naţională, completează formularele de
prezentare şi de fundamentare a fondurilor externe nerambursabile aferente
programelor derulate în cadrul obiectivului „Cooperare teritorială
europeană", precum şi a contribuţiei publice naţionale, după caz, incluse
în poziţia globală „Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile
postaderare de la Comunitatea Europeană", potrivit metodologiei elaborate
anual de Ministerul Finanţelor Publice în vederea elaborării proiectului anual
de buget, precum şi a rectificărilor bugetare, denumită în continuare Metodologie.
(2) Autoritatea de management/Autoritatea comună de
management/Autoritatea naţională transmite documentele menţionate la alin. (1)
direcţiei abilitate cu elaborarea proiectului de buget din Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi, pentru informare asupra propunerilor de
cheltuieli formulate, Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale
şi Autorităţii de certificare şi plată din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice.
(3) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de
buget din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei cuprinde în proiectul
de buget al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu prioritate şi
în întregime, sumele de natura celor prevăzute la art. 6 pct. 2 din Ordonanţă,
precum şi fondurile externe nerambursabile aferente programelor derulate în
cadrul obiectivului „Cooperare teritorială europeană", conform
formularelor din Metodologie.
(4) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de
buget din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei transmite propunerea de
buget Ministerului Finanţelor Publice, în vederea elaborării proiectului de
buget de stat, conform legislaţiei în vigoare.
(5) In scopul aplicării prevederilor art. 3-6 din
Ordonanţă, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi Ministerul
Finanţelor Publice desfăşoară următoarele activităţi:
a) pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din
preambul, pe baza propunerilor de cheltuieli primite de la Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, Autoritatea de certificare şi plată din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice include sumele propuse a fi alocate de
la bugetul de stat la poziţia globală „Cofinanţarea asistenţei financiare
nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană", reprezentând
sumele necesare continuării finanţării proiectelor în cadrul programelor
menţionate, în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor comunitare,
precum şi cheltuielile aferente transferului de fonduri din conturile
Ministerului Finanţelor Publice în conturile Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Locuinţei în cadrul căruia este constituită Unitatea de plată definită la
art. 1 alin. (2) lit. m) din Ordonanţă;
b) sumele prevăzute la art. 6 pct. 2 din Ordonanţă
sunt incluse în bugetul propriu al Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei de către direcţia responsabilă cu elaborarea proiectului de buget al
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, pe baza propunerilor de
cheltuieli formulate de Autoritatea de management/Autoritatea comună de management/Autoritatea naţională;
c) Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte previziunea
poziţiei nete a României în relaţia financiară cu Uniunea Europeană prin
Unitatea de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană, incluzând
propunerile de cheltuieli formulate de Autoritatea de management/Autoritatea
comună de management/Autoritatea naţională.
CAPITOLUL II
Fluxurile fondurilor externe nerambursabile, precum şi ale fondurilor acordate de la
bugetul de stat
Art. 2. - (1) Sumele reprezentând fonduri externe
nerambursabile aferente FEDR şi IPA sunt transferate de către Autoritatea de certificare şi plată în
conturile gestionate de către Unitatea de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, aferente programelor menţionate la lit. a)
şi c) din preambul.
(2) Sumele necesare continuării finanţării proiectelor
în cadrul programelor finanţate prin FEDR şi IPA în cazul indisponibilităţii
temporare a fondurilor comunitare, prevăzute în bugetul Ministerului Finanţelor
Publice -Acţiuni generale la poziţia globală distinctă denumită „Cofinanţarea
asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea
Europeană", se transferă din contul de disponibil al Autorităţii de
certificare şi plată, alimentat de la bugetul de stat, în contul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
(3) Sumele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt
transferate de către Autoritatea de certificare şi plată lunar, pe baza cererii
de fonduri, la care se anexează prognoza fluxului de fonduri comunitare
transmise de Autoritatea de management, în conformitate cu prevederile
acordului încheiat între Autoritatea de certificare şi plată şi Autoritatea de
management.
(4) Autoritatea de certificare şi plată transmite lunar
către Autoritatea de management o notificare privind plăţile efectuate.
(5) Autoritatea de certificare şi plată transmite
Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană din
Ministerul Finanţelor Publice situaţia sumelor prevăzute la alin. (1), în
vederea monitorizării poziţiei nete a României în relaţia financiară cu Uniunea
Europeană.
Art. 3. - (1) Sumele aferente ENPI sunt transferate de
către Comisia Europeană în conturile deschise de Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei pentru fiecare dintre programele menţionate la lit. d)
din preambul.
(2) Sumele necesare continuării finanţării proiectelor
în cadrul programelor finanţate prin ENPI în cazul indisponibilităţii temporare
a fondurilor comunitare, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, se transferă din contul de disponibil al Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, alimentat de la bugetul de stat, în conturile beneficiarilor.
(3) Sumele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt
transferate către beneficiari de Unitatea de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
(4) Unitatea de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei transmite Unităţii de coordonare a
relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană situaţia sumelor prevăzute la alin.
(1), în vederea monitorizării poziţiei nete a României în relaţia financiară cu
Uniunea Europeană.
Art. 4. - (1) Sumele reprezentând cofinanţarea eligibilă din fonduri de la bugetul de stat pentru
proiectele derulate de liderii de proiect/beneficiari/parteneri din România în
cadrul programelor obiectivului „Cooperare teritorială europeană",
prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, se
asigură prin deschidere de credite bugetare pe baza previziunilor transmise de
către liderii de proiect/beneficiari/parteneri din România şi sunt transferate acestora de către Unitatea de plată din
cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
(2) Sumele reprezentând cofinanţarea din fonduri de la
bugetul de stat pentru axele prioritare de asistenţă tehnică ale programelor
menţionate la lit. b) din preambul, prevăzute în bugetul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, se asigură prin deschidere de credite
bugetare pe baza previziunilor transmise de către autorităţile naţionale şi
sunt transferate structurilor de gestionare a programelor din statele participante
la programele respective de către Unitatea de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
Art. 5. - Cofinanţarea de la bugetul de stat se acordă
liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din România după cum urmează:
1. în cazul programelor menţionate la lit. a), c) şi
d) din preambul, pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România,
conform contractului de cofinanţare încheiat de aceştia cu Autoritatea de
management/Autoritatea comună de management pe baza contractului de finanţare;
2. în cazul programelor menţionate la lit. b) şi e)
din preambul, cofinanţarea de la bugetul de stat se acordă pentru liderii de
proiect/beneficiarii/partenerii din România, pe baza contractului de
cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţională. Pentru semnarea contractului de
cofinanţare, trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- aplicantul din România trebuie să fi notificat
Autoritatea naţională privind participarea, în cadrul unui program de cooperare
teritorială europeană, înainte sau în termen de o lună de la transmiterea
oficială a cererii de finanţare către structurile de gestionare a programelor.
Această condiţie se aplică pentru proiectele depuse ulterior intrării în
vigoare a prezentelor norme metodologice. Notificarea trebuie să respecte
formatul-standard de notificare, conform anexei la prezentele norme
metodologice, trebuie să fie semnată de persoana desemnată ca persoană de
contact în cadrul proiectului şi transmisă Autorităţii naţionale, cu confirmare
de primire, utilizându-se orice mijloc de comunicare: e-mail, fax, poştă. In
cazul neîndeplinirii acestei obligaţii, Autoritatea naţională poate decide să
nu semneze contractul de cofinanţare;
- să existe un contract de finanţare încheiat între
liderii de proiect/beneficiari şi structurile de gestionare a programelor;
- să existe un acord de parteneriat încheiat între
partenerii din România şi liderii de proiect/beneficiari.
Art. 6. - (1) Pentru programele menţionate la lit. a)
şi c) din preambul, cofinanţarea de la bugetul de stat aferentă birourilor de
cooperare transfrontalieră care îndeplinesc atribuţii de secretariat tehnic
comun se acordă conform contractului încheiat între Autoritatea de management
şi acestea.
(2) Pentru Programul de cooperare transfrontalieră
Ungaria - România 2007 - 2013, cofinanţarea de la bugetul de stat aferentă
Biroului de Cooperare Transfrontalieră Oradea se acordă conform contractului de
cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţională. Pentru semnarea contractului de
cofinanţare trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- să existe un contract de finanţare încheiat între
Biroul de Cooperare Transfrontalieră Oradea şi Autoritatea de
management/Secretariatul tehnic comun a/al programului;
- să existe un acord-cadru privind stabilirea
atribuţiilor controlorilor de prim nivel, încheiat cu Autoritatea naţională.
Art. 7. - (1) Pentru programele menţionate la lit. a)
şi c) din preambul, Autoritatea de management transmite lunar Autorităţii de
certificare şi plată, după efectuarea plăţii către beneficiari de către
Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei, declaraţia privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axă prioritară, cuprinzând cheltuielile
defalcate pe domenii majore de intervenţie/măsuri.
(2) Pentru programul menţionat la lit. a) din
preambul, Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei efectuează plata către liderii de proiect şi partenerii din România
după verificarea cererilor de rambursare, conform procedurilor de management
financiar al programelor, la cursul InforEuro al Comisiei Europene din luna
autorizării plăţii de către Unitatea de plată. Rambursarea ultimei tranşe de
plată pentru fiecare proiect se va face numai după certificarea cheltuielilor
şi înregistrarea acestora în contabilitatea Autorităţii de certificare şi
plată, în vederea regularizării plăţilor efectuate către liderii de proiect şi
partenerii din România prin aplicarea cursului de schimb comunicat de către
Autoritatea de certificare şi plată.
(3) Pentru programul menţionat la lit. c) din
preambul, Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei efectuează plata către liderii de proiect şi partenerii din România
după verificarea cererilor de rambursare, conform procedurilor de management
financiar al programului, la cursul InforEuro al
Comisiei Europene din luna în care liderul de proiect a depus cererea de
rambursare la Secretariatul tehnic comun al programului.
CAPITOLUL III
Acordarea şi recuperarea sumelor aferente plăţilor în avans
Art. 8. - Sumele aferente
plăţilor în avans pentru proiecte, prevăzute în conturile de disponibil ale
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, se transferă de către Unitatea
de plată în conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din
sursele prevăzute la art. 13 din Ordonanţă, cu condiţia existenţei următoarelor
documente:
a) pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din
preambul:
1. contract de cofinanţare încheiat între Autoritatea
de management şi partenerii din România;
2. solicitare scrisă din partea partenerilor din
România, conform contractului de cofinanţare prevăzut la lit. a) pct. 1;
b) pentru programele menţionate la lit. d) din
preambul:
1. contract de finanţare încheiat între Autoritatea
comună de management şi beneficiari;
2. solicitare scrisă din partea beneficiarilor,
conform contractului de finanţare prevăzut la lit. b) pct. 1.
Art. 9. - (1) Pentru proiectele finanţate în cadrul
programelor prevăzute la lit. a) şi c) din preambul se acordă plăţi în avans în
cuantum de maximum 90% din valoarea eligibilă a contractului de cofinanţare
încheiat între Autoritatea de management şi partenerii din România; partenerii
care au depus cereri de rambursare nu mai pot beneficia de plăţi în avans.
(2) Pentru programele prevăzute
la lit. d) din preambul se acordă plăţi în avans din fondurile externe
nerambursabile, conform prevederilor regulamentelor programelor.
(3) Cuantumul şi condiţiile în care se acordă plata în
avans se stabilesc în contractele de finanţare/cofinanţare.
Art. 10. - Sumele acordate pentru proiecte în cadrul
programelor prevăzute la lit. a), c) şi, respectiv, la lit. d) din preambul sub
forma plăţii în avans se deduc din sursele din care au fost acordate,
procentual din valoarea fiecărei cereri de rambursare întocmite de partenerii
din România, respectiv de către beneficiari, conform contractului de
cofinanţare/finanţare încheiat cu Autoritatea de management/Autoritatea comună
de management.
Art. 11. - Birourile regionale pentru cooperare
transfrontalieră beneficiază de plăţi în avans din sursele corespunzătoare programelor respective,
cu condiţia existenţei următoarelor documente:
a) pentru programele prevăzute la lit. a), c) şi d)
din preambul, pe baza solicitării scrise a Biroului regional pentru cooperare
transfrontalieră şi a contractului încheiat de acesta cu Autoritatea de
management/Autoritatea comună de management;
b) pentru Programul de cooperare transfrontalieră
Ungaria - România 2007 - 2013 se acordă plăţi în avans în cuantum de maximum
30% din valoarea eligibilă a contractului de cofinanţare încheiat cu
Autoritatea Naţională, pe baza solicitării scrise a Biroului Regional de
Cooperare Oradea şi a contractului de cofinanţare încheiat.
CAPITOLUL IV
Fluxurile fondurilor aferente finanţării axelor prioritare/componentelor
de asistenţă tehnică din
cadrul programelor obiectivului „Cooperare teritorială europeană"
Art. 12. - (1) Sumele necesare finanţării axelor
prioritare/componentelor de asistenţă tehnică din cadrul programelor
obiectivului „Cooperare teritorială europeană", pentru care Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei îndeplineşte rol de Autoritate de
management/Autoritate comună de management, sunt asigurate după cum urmează:
a) pentru programul menţionat la lit. a) din preambul,
din fondurile externe nerambursabile aferente acestuia, în cuantumul calculat
conform regulamentului fondului, la care se adaugă cofinanţarea de la bugetul
de stat din partea statelor participante la program, calculată conform
prevederilor programului;
b) pentru programul menţionat
la lit. c) din preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente
acestuia, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului, la care se
adaugă cofinanţarea de la bugetul de stat al României şi cofinanţarea părţii
sârbe, calculate conform prevederilor programului;
c) pentru programele menţionate la lit. d) din
preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente acestora, în cuantumul
calculat conform regulamentului fondului.
(2) Sumele necesare finanţării proiectelor derulate de
către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei în cadrul axelor prioritare
de asistenţă tehnică pentru programele menţionate la lit. b) din preambul sunt
asigurate din fondurile externe nerambursabile, în cuantumul calculat conform
regulamentului fondului, la care se adaugă cofinanţarea de la bugetul de stat
al României, calculată conform prevederilor programului.
(3) Sumele menţionate la alin. (1) şi (2) sunt
prevăzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
la o poziţie bugetară distinctă.
(4) Previziunea sumelor menţionate la alin. (1) este
realizată de fiecare beneficiar şi avizată de Autoritatea de
management/Autoritatea comună de management.
(5) Previziunea sumelor menţionate la alin. (2) este
realizată de Autoritatea naţională, pe baza datelor furnizate de structurile de
gestionare a programelor respective.
(6) Pentru programele menţionate la lit. a), c) şi d)
din preambul, rambursarea sumelor solicitate aferente cheltuielilor efectuate
în cadrul axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică se efectuează
similar cu cea aferentă celorlalte axe prioritare/priorităţi.
(7) Pentru programele menţionate la lit. b) din
preambul, pe baza plăţilor efectuate, Autoritatea naţională întocmeşte şi
transmite către structurile de gestionare a programelor din statele
participante la programele respective cererea de rambursare însoţită de declaraţia de cheltuieli, respectând
perioadele de raportare aferente fiecărui program.
(8) Sumele aflate la sfârşitul anului în conturile de
disponibil ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei rămân la
dispoziţia acestuia, putând fi utilizate cu aceeaşi destinaţie în anul următor.
(9) La întocmirea propunerii de buget pentru anul
următor, se prezintă direcţiei abilitate pentru elaborarea bugetului din cadrul
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei necesarul de fonduri pentru
anul următor, luându-se în considerare previziunile de plăţi ale Autorităţii de
management/Autorităţii comune de management/Autorităţii naţionale,
disponibilităţile existente în cont şi, după caz, sumele pe care urmează să le
primească de la Autoritatea de certificare şi plată, respectiv de la Comisia
Europeană sau de la structurile de gestionare a programelor din statele
participante la programele respective, pe baza
cererilor de fonduri/rambursare transmise.
(10) Sumele aflate în contul de disponibil al
beneficiarului de proiecte de asistenţă tehnică la sfârşitul anului rămân la
dispoziţia acestuia, putând fi utilizate astfel:
a) cu aceeaşi destinaţie în
anul următor, în cazul sumelor provenite din virări din contul de cheltuieli
ale bugetului de stat;
b) conform prevederilor alin. (11), în cazul sumelor
rambursate în conturile beneficiarilor de proiecte de asistenţă tehnică, reprezentând echivalentul în lei al fondurilor externe nerambursabile.
(11) Sumele reprezentând echivalentul în lei al
fondurilor externe nerambursabile, rambursate în conturile beneficiarilor de
proiecte de asistenţă tehnică care sunt ordonatori principali/secundari de
credite, se virează în contul de cheltuieli ale bugetului de stat în termen de
maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării acestora.
Art. 13. - (1) Pentru programele menţionate la lit. b)
din preambul, Autoritatea naţională are obligaţia, conform prevederilor
programelor respective, de a transmite către structurile de gestionare a
programelor constituite în statele participante la programele respective
contribuţia României la cofinanţarea axelor prioritare de asistenţă tehnică, pe
baza scrisorilor oficiale primite de la aceste
structuri.
(2) Sumele necesare asigurării contribuţiei prevăzute
la alin. (1) sunt prevăzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, conform previziunilor Autorităţii naţionale formulate
pe baza previziunilor furnizate de structurile de gestionare a programelor, din
poziţia globală „Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare
de la Comunitatea Europeană".
CAPITOLUL V
Recuperarea creanţelor
Art. 14. - Creanţele apărute în cursul implementării
proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi din fonduri
alocate de la bugetul de stat pentru cofinanţarea cheltuielilor eligibile se
recuperează conform legislaţiei specifice naţionale şi comunitare în domeniu,
precum şi documentelor aferente programelor.
Art. 15. - (1) Pentru programele menţionate la lit. a)
şi c) din preambul, în cazul în care, în urma verificării documentelor
justificative ale cheltuielilor eligibile, Autoritatea de certificare şi plată
constată efectuarea unor plăţi susceptibile de a nu fi eligibile, aceasta
informează Autoritatea de management cu privire la neincluderea sumelor în
declaraţia de cheltuieli transmisă Comisiei Europene şi solicită Autorităţii de
management să reexamineze cheltuielile respective.
(2) Dacă în urma reexaminării se confirmă că
respectivele cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea de
management întreprinde
demersurile necesare pentru recuperarea creanţelor bugetare.
(3) Dacă în urma reexaminării nu se confirmă
suspiciunea menţionată la alin. (1), există următoarele situaţii:
a) Autoritatea de certificare şi plată este de acord
cu rezultatul reexaminării, caz în care introduce cheltuielile suspendate în
următoarea declaraţie de cheltuieli transmisă Comisiei Europene;
b) Autoritatea de certificare şi plată nu este de acord
cu rezultatul reexaminării, caz în care invită la o reconciliere reprezentanţii
Autorităţii de management.
Art. 16. - (1) Pentru programele menţionate la lit. d)
din preambul, în cazul în care, în urma verificării documentelor justificative
ale cheltuielilor eligibile, Comisia Europeană constată efectuarea unor plăţi
susceptibile de a nu fi eligibile, aceasta informează Autoritatea comună de
management şi solicită Autorităţii comune de management să reexamineze
cheltuielile respective.
(2) Dacă în urma reexaminării se confirmă că
respectivele cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea comună de management
este responsabilă pentru recuperarea creanţelor rezultate conform legislaţiei
specifice naţionale şi comunitare în domeniu, precum şi documentelor aferente
programelor.
(3) Dacă în urma reexaminării nu se confirmă
suspiciunea menţionată la alin. (1), există următoarele situaţii:
a) Comisia Europeană este de acord cu rezultatul
reexaminării, caz în care Autoritatea comună de management introduce
cheltuielile suspendate în următoarea declaraţie de cheltuieli transmisă
Comisiei Europene;
b) Comisia Europeană nu este de acord cu rezultatul
reexaminării, caz în care Autoritatea comună de management solicită o întâlnire
în vederea reconcilierii.
Art. 17. - Pentru programele prevăzute la lit. b) şi e)
din preambul, în cazul sumelor plătite necuvenit către liderii de proiect/partenerii
din România, dacă structurile de gestionare a programelor din statele
participante la programe nu le pot recupera de la aceştia, sumele vor fi
acoperite din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, urmând
ca Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei să le recupereze de la liderii
de proiect/partenerii din România, conform legislaţiei naţionale.
Art. 18. - (1) Autoritatea de management/Autoritatea
comună de management/Autoritatea naţională din cadrul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei emite proceduri specifice de constatare şi recuperare a
creanţelor în concordanţă cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003
privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor
de cofinantare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Autoritatea de management/Autoritatea comună de
management/Autoritatea naţională întreprinde măsuri pentru includerea sumelor
aferente achitării unor creanţe bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau
bugetului de stat ca urmare a unor nereguli, inclusiv a majorărilor de
întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la liderii de
proiect/beneficiari/parteneri, în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei, conform art. 6 pct. 2 lit. f) din Ordonanţă.
CAPITOLUL VI
Conturile aferente derulării fondurilor externe nerambursabile şi a fondurilor de la
bugetul de stat
Art. 19. - (1) In vederea derulării operaţiunilor
financiare determinate de gestionarea fondurilor externe nerambursabile reglementate prin Ordonanţă, se deschid
conturi bancare, în lei şi euro, în sistemul Trezoreriei Statului/bancă
comercială.
(2) In numele Ministerului Finanţelor Publice, ca
ordonator principal de credite, se deschide la Banca Naţională/Trezoreria
Statului contul/conturi în euro pentru derularea operaţiunilor financiare
determinate de utilizarea fondurilor externe nerambursabile aferente
programelor menţionate la lit. a) şi c) din preambul.
(3) In numele Ministerului Finanţelor Publice, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Statului conturi în
lei pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor
de la bugetul de stat în cazul indisponibilităţii temporare de fonduri externe
nerambursabile şi în cazul cheltuielilor aferente transferului de fonduri
externe nerambursabile din conturile Ministerului Finanţelor Publice în
conturile Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
(4) Pentru fiecare dintre programele menţionate la
lit. a), c) şi d) din preambul, pe numele Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei se deschid la Trezoreria Statului/bancă comercială conturi de
disponibil în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de finanţarea
din fonduri externe nerambursabile a proiectelor derulate în cadrul acestor programe.
(5) Pentru fiecare dintre programele menţionate în
preambul, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria
Statului/bancă comercială conturi de disponibil în lei pentru derularea
operaţiunilor financiare determinate de utilizarea
sumelor de la bugetul de stat pentru cofinantare.
(6) Pentru programele menţionate la lit. b) din
preambul, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria
Statului/bancă comercială câte un cont în lei şi unul în euro pentru fiecare
dintre programele pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are
obligaţia de a transfera cofinanţarea naţională la axele prioritare/axele
prioritare de asistenţă tehnică către structurile de gestionare a programelor
din statele participante la programe.
(7) Pentru toate programele menţionate în preambul,
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria
Statului/bancă comercială câte un cont în lei şi unul în euro pentru derularea
operaţiunilor financiare determinate de recuperarea unor creanţe apărute în
gestionarea fondurilor aferente programelor obiectivului „Cooperare teritorială
europeană".
(8) Conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor,
prin care se gestionează sumele aferente proiectelor finanţate din fondurile
externe nerambursabile corespunzătoare programelor obiectivului „Cooperare
teritorială europeană" şi din fonduri aferente cofinanţării de la bugetul
de stat, se deschid la Trezoreria Statului/Ia bănci comerciale.
Art. 20. - Evidenţa contabilă a
sumelor provenite din derularea unor proiecte finanţate în conformitate cu
prevederile Ordonanţei se va ţine distinct de alte fonduri. Operaţiunile
înregistrate în sistemul contabil al Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei, conform prezentului capitol, se preiau în situaţiile financiare ale
ordonatorului de credite în conformitate cu reglementările în vigoare în
domeniul contabilităţii.
Art. 21. - Prezentele norme metodologice reglementează
fluxurile aferente fondurilor externe nerambursabile în euro şi cofinanţării
publice în monedă naţională şi euro.
Art. 22. - Prevederile contractelor de finanţare aflate
în derulare se modifică şi/sau se completează prin acte adiţionale, în termen
de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare
a prevederilor prezentelor norme metodologice.
ANEXĂ la normele metodologice
<Antetul potenţialului beneficiar>
NOTIFICARE
privind intenţia de participare în proiecte de
cooperare teritorială europeană
Către:
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
Autoritatea Naţională pentru PO.......
<Adresa, inclusiv numărul de telefon şi fax>
De la:
<Nume instituţie (potenţial beneficiar)>
<Adresa, inclusiv numărul de telefon şi fax>
Titlul proiectului:
|
|
|
Programul (nume):
|
|
|
Licitaţia (data):
|
|
|
Acronim:
|
|
|
Lider de proiect:
|
|
|
Valoarea totală a proiectului (euro):
|
|
|
Partener din România:
|
Buget total eligibil aferent
partenerului din România (FEDR plus cofinanţare)1
(euro)
|
Suma de prevăzut în bugetul
instituţiei (buget total eligibil plus
cheltuieli neeligibile)2 (euro)
|
………………
|
|
|
Descrierea obiectivelor proiectului:
|
Descrierea activităţilor proiectului aflate în responsabilitatea
partenerului din România:
|
Prin prezenta vă informăm cu privire la intenţia de a
participa la proiectul mai sus menţionat, cunoscând toate obligaţiile care
decurg din acesta.
<Numele şi funcţia persoanei de contact în
proiect>
<Instituţia>
<Data>
1 In situaţia în
care bugetul fiecărui partener nu poate fi clar delimitat, se va face o
estimare cât mai realistă.
2 Suma reprezintă
fondurile nerambursabile, cofinanţarea beneficiarului român, precum şi sumele
aferente acoperirii cheltuielilor neeligibile, ţinând cont de faptul că plăţile
vor fi efectuate pe principiul rambursării.