ORDIN Nr. 533
din 23 noiembrie 2006
pentru aprobarea
Metodologiei privind conditiile si modalitatea de stingere a obligatiilor de
plata ale unitatilor sanitare cu paturi, inregistrate pana la data de 31
decembrie 2005
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 977 din 6 decembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 192 alin. (2) şi ale art.
281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr.
862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice,
văzând Referatul de aprobare nr. E.N. 6.864 şi nr. CV.
4.854,
ministrul sănătăţii publice şi preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind condiţiile şi
modalitatea de stingere a obligaţiilor de plată ale unităţilor sanitare cu
paturi, înregistrate până la data de 31 decembrie 2005, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Plata obligaţiilor se efectuează din sumele
prevăzute în bugetul aprobat al Ministerului Sănătăţii Publice în cadrul
Programului de administraţie sanitară şi politici de sănătate, din veniturile
proprii şi, în completare, prin transfer de la bugetul de stat către bugetul
Fondului naţional unic de asigurări de sănătate, după caz.
Art. 3. - Plata obligaţiilor se realizează eşalonat în
etape, astfel:
- în prima etapă, în limita prevederilor bugetare
aprobate, se sting, în ordine cronologică, obligaţiile către furnizorii de
medicamente, materiale sanitare, alţi furnizori de bunuri şi servicii
înregistrate în contabilitatea unităţilor sanitare cu paturi până la data de 31
decembrie 2005 şi rămase neachitate până la data de 30 septembrie 2006;
- în a doua etapă, în limita prevederilor bugetare
aprobate se efectuează regularizări pentru reîntregirea fondurilor realizate în
anul curent pentru serviciile medicale prestate.
Art. 4. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
direcţiile medicale ale ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare
proprii, casele de asigurări de sănătate judeţene şi a municipiului Bucureşti,
Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale
şi Autorităţii Judecătoreşti, Casa de Asigurări de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, precum şi unităţile sanitare cu paturi vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA
METODOLOGIE
privind condiţiile şi modalitatea de stingere a
obligaţiilor de plată ale unităţilor sanitare cu paturi, înregistrate până la data de 31
decembrie 2005
1. In sensul prezentei metodologii, obligaţiile de
plată ale unităţilor sanitare cu paturi cuprind sumele datorate furnizorilor
pentru bunurile şi serviciile achiziţionate în anii precedenţi şi rămase
neachitate până la data de 31 decembrie 2005.
2. Sunt recunoscute ca obligaţii de plată
contravaloarea bunurilor şi serviciilor care au fost procurate prin aplicarea procedurilor legale privind achiziţiile
publice şi au fost evidenţiate, la data de 31 decembrie 2005, în contabilitatea
unităţilor sanitare cu paturi, pe baza documentelor justificative, avizate şi
aprobate de persoanele de drept. 3. Unităţile sanitare cu paturi care
îndeplinesc condiţiile menţionate la pct. 2 au obligaţia ca, în termen de 7
zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, să prezinte caselor de
asigurări de sănătate următoarele situaţii:
a) situaţia pe furnizori, în ordine cronologică a
facturilor, pentru obligaţiile de plată înregistrate în evidenţa contabilă la
data de 31 decembrie 2005 şi rămase neachitate până la data de 30 septembrie
2006;
b) situaţia pe furnizori, în ordine cronologică a
facturilor, pentru obligaţiile de plată înregistrate în evidenţa contabilă la
data de 31 decembrie 2005, dar achitate până la data de 30 septembrie 2006, în
vederea regularizării.
4. Situaţiile menţionate la pct. 3 lit. a) şi b) se
întocmesc potrivit modelului din anexa nr. 1 la prezenta metodologie, pe
răspunderea managerilor şi a directorilor financiar-contabili de la nivelul fiecărei
unităţi sanitare cu paturi, care vor semna pentru exactitatea şi realitatea
datelor transmise.
5. Structura de audit de la nivelul unităţilor
sanitare cu peste 400 de paturi sau, după caz, cu funcţie de subordonare,
auditul Ministerului Sănătăţii Publice sau al autorităţilor de sănătate
publică, pentru unităţile sanitare care au sub 400 de paturi, vor certifica,
prin semnătură, aplicarea de către acestea a procedurilor legale privind
achiziţiile publice pentru bunurile şi serviciile procurate şi vor verifica
dacă, la data de 31 decembrie 2005, obligaţiile de plată figurează în evidenţa
contabilă proprie.
6. La nivelul fiecărui judeţ, în termen de 7 zile
calendaristice de la data depunerii situaţiilor de către unităţile sanitare cu
paturi, în cadrul unei comisii mixte, constituită din directorii executivi ai
autorităţilor de sănătate publică şi, respectiv, preşedinţii - directorii
generali ai caselor de asigurări de sănătate, în calitate de preşedinţi, precum
şi 1-2 specialişti de la nivelul celor două instituţii, se va analiza dacă
situaţiile menţionate la pct. 3 transmise de fiecare unitate sanitară cu paturi
au fost avizate şi certificate prin semnătură de persoanele menţionate la pct.
4 şi 5, atestându-se faptul că sunt îndeplinite condiţiile în vederea
efectuării plăţilor.
7. Constatările comisiilor ca urmare a analizei
efectuate vor fi consemnate în procese-verbale de
constatare.
8. Procesele-verbale de constatare vor fi întocmite
conform modelelor prezentate la lit. a) şi b) din anexa nr. 2 la prezenta
metodologie şi vor fi semnate de preşedinţii şi membrii comisiei mixte de la
nivelul fiecărui judeţ.
9. In urma analizei situaţiei menţionate la pct. 3
lit. a), comisia mixtă întocmeşte procesul-verbal de constatare pentru sume de
plată.
10. In urma analizei situaţiei menţionate la pct. 3
lit. b), comisia mixtă întocmeşte procesul-verbal de constatare pentru sume
achitate, în vederea regularizării.
11. Procesele-verbale de constatare menţionate la pct.
9 şi 10 se emit în câte 4 exemplare, astfel:
- un exemplar, cel original, rămâne la nivelul casei
de asigurări de sănătate teritoriale, însoţit de situaţia menţionată la pct. 3
lit. a) sau b), după caz;
- un exemplar se transmite Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate;
- un exemplar se transmite autorităţii de sănătate
publică;
- un exemplar rămâne la nivelul comisiei mixte.
12. Procesele-verbale de constatare, în original,
transmise caselor de asigurări de sănătate însoţite de situaţiile menţionate la
pct. 3 lit. a) şi b) sunt documente care stau la baza actelor adiţionale la
contractul de furnizare de servicii spitaliceşti care se încheie între casele
de asigurări de sănătate şi unităţile sanitare cu paturi.
13. Procesele-verbale de constatare transmise Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate stau la baza solicitărilor de deschidere de
credite adresate Ministerului Sănătăţii Publice.
14. In limita creditelor deschise, pe baza
documentelor menţionate şi a actului adiţional încheiat, casele de asigurări de
sănătate virează în contul unităţii sanitare cu paturi sumele aferente
efectuării plăţilor către furnizori şi/sau regularizării, constând din
reîntregirea fondurilor realizate pentru servicii medicale în anul 2006.
15. In situaţia în care casele de asigurări de
sănătate virează sumele aferente plăţii obligaţiilor restante, unităţile
sanitare cu paturi au obligaţia să justifice utilizarea sumelor primite, scop
în care prezintă caselor de asigurări de sănătate, în termen de 48 de ore de la
data efectuării plăţilor, copii ale ordinelor de plată şi ale extraselor de
cont.
16. Lunar, până la sfârşitul acestei acţiuni, Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate transmite Ministerului Sănătăţii Publice
situaţia centralizatoare pe judeţe a plăţilor şi a regularizărilor efectuate.
17. Ministerul Sănătăţii Publice şi Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, prin autorităţile de sănătate publică şi casele de
asigurări de sănătate, supraveghează modul de derulare şi de stingere a
obligaţiilor de plată ale unităţilor sanitare către furnizorii de bunuri şi
servicii.
18. Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii
Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, Casa de Asigurări
de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
respectiv unităţile sanitare cu paturi aparţinând ministerelor cu reţea
sanitară proprie vor aplica în mod corespunzător
prevederile prezentei metodologii.
ANEXA Nr. 1*) la metodologie
Spitalul
a) Situaţia obligaţiilor de
plată înregistrate în evidenţa contabilă la data de 31 decembrie 2005 şi rămase
neachitate până la data de 30 septembrie 2006
Nr. crt
|
Denumire
furnizor
|
Total oblig.
înregistrate la 31 12 2005
|
din care:
|
Total
obligaţii neachitate până la data de 30.09.2006
|
din care:
|
Către
furnizorii de medicamente
|
Către
furnizori de materiale
sanitare
|
Către alţi
furnizori de bunuri şi servicii
|
Către
furnizorii de
medicamente
|
Către
furnizorii de materiale sanitare
|
Către alţi
furnizorii de bunuri şi servicii
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
2003
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
1
|
2
|
3=4+5+6
|
4=11+15
|
6=8+12+16
|
6=9+13+17
|
7=8+9
|
8
|
g
|
10=11+12+13
|
11
|
12
|
13
|
14=15+16+17
|
15
|
16
|
17
|
18=19+20+21
|
19=26+30
|
20=23+27+31
|
21=24+28+32
|
22=23+24
|
23
|
24
|
25=26+27+28
|
26
|
27
|
28
|
29=30+31+32
|
30
|
31
|
32
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Răspundem de realitatea şi exactivitatea datelor
Aviz audit:
Manager Director financiar-contabil
b) Situaţia obligaţiilor de plată înregistrate în
evidenţa contabilă la data de 31 decembrie 2005 şi achitate în perioada 1
ianuarie - 30 septembrie 2006
Nr. crt
|
Denumire
furnizor
|
Total oblig.
înregistrate la 31 12 2005
|
din care:
|
Total obligaţii achitate în perioada 01.01 30
09.2006
|
din care:
|
Către
furnizorii de medicamente
|
Către
furnizorii de materiale
sanitare
|
Către alţi
furnizori de bunuri şi servicii
|
Către
furnizorii de medicamente
|
Către
furnizorii de materiale sanitare
|
Către alţi
furnizorii de bunuri şi servicii
|
Total
|
din care
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
din care:
|
Total
|
2003
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
2004
|
2005
|
2003
|
2004
|
2005
|
1
|
2
|
3=4+5+6
|
4=11+15
|
5=8+12+16
|
6=9+13+17
|
7=8+9
|
8
|
9
|
10=11+12+13
|
11
|
12
|
13
|
14=15+16+17
|
15
|
16
|
17
|
18=19+20+21
|
19=26+30
|
20=23+27+31
|
21=24+28+32
|
22=23+24;
|
23
|
24
|
25=26+27+28
|
26
|
27
|
28
|
29=30+31+32
|
30
|
31
|
32
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Răspundem de realitatea şi exactivitatea datelor
Aviz
audit:
Manager Director financiar-contabil
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
a) Proces-verbal de
constatare pentru sumele de plată
Incheiat astăzi, ..........................
Comisia mixtă formată din doamna/domnul
..................................................., director general - preşedinte al Casei de Asigurări de Sănătate
................., şi doamna/domnul ......................, director executiv
al Autorităţii de Sănătate Publică
..........................., în calitate de preşedinţi ai comisiei mixte,
precum şi doamna/domnul .............................,
din partea Casei de Asigurări de Sănătate
......................................., şi doamna/domnul
.................................................., din partea Autorităţii de Sănătate Publică
...................., în calitate de membri ai comisiei mixte, în urma analizei
situaţiei obligaţiilor de
plată înregistrate la 31 decembrie 2005 şi rămase neachitate la data de 30
septembrie 2006, au constatat următoarele:
- unităţile sanitare cu paturi din judeţ au întocmit
la termenul stabilit situaţia privind obligaţiile de plată în conformitate cu
modelul prezentat la lit. a) din anexa nr. 1 la metodologie;
- managerul şi directorul financiar-contabil al
fiecărei unităţi sanitare cu paturi au semnat situaţiile, certificând
realitatea şi exactitatea datelor;
- auditul a avizat situaţiile, certificând faptul că
bunurile şi serviciile au fost procurate prin aplicarea procedurilor legale
privind achiziţiile publice.
Faţă de cele de mai sus, comisia mixtă stabileşte că au
fost îndeplinite condiţiile pentru ca următoarelor unităţi sanitare să li se
aloce fondurile aferente plăţii obligaţiilor rămase neachitate până la data de
30 septembrie 2006:
1. Spitalul .........................: total obligaţii
de plată: ............. lei, din care:
- medicamente: .................. lei;
- materiale sanitare: .......... lei;
- alţi furnizori de bunuri şi servicii: ............
lei.
2. Spitalul
.............................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Total judeţ: obligaţii în sumă de: ..........lei, din care:
- medicamente: ...............lei;
- materiale sanitare: ........... lei;
- alţi furnizori de bunuri si servicii:
...........lei.
Alte menţiuni: ........................................
Comisia mixtă:
Semnătura:
Doamna/Domnul .............., director general -
preşedinte al Casei de Asigurări de Sănătate .............., preşedinte
..............
Doamna/Domnul ............., director executiv al
Autorităţii de Sănătate Publică ........................., preşedinte
......................
Doamna/Domnul ............., din partea Casei de Asigurări
de Sănătate ........................................, membru
.......................
Doamna/Domnul ............., din partea Autorităţii de
Sănătate Publică ...........................................,
membru .....................
Data ...........
b) Proces-verbal de constatare pentru sumele
achitate, în vederea regularizării
Incheiat astăzi, ................
Comisia mixtă formată din doamna/domnul
....................................................., director general -
preşedinte al Casei de Asigurări
de Sănătate .........................................., şi doamna/domnul
...................................................., director executiv al Autorităţii de Sănătate Publică
..........................................................................................,
în calitate de preşedinţi ai
comisiei mixte, precum şi doamna/domnul
..................................................., din partea Casei de
Asigurări de Sănătate
......................................................, şi doamna/domnul
.................................................., din partea Autorităţii de Sănătate Publică
..............................................., în calitate de membri ai
comisiei mixte, în urma analizei situaţiei obligaţiilor de plată înregistrate la 31 decembrie
2005 şi achitate în perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2006, în vederea
regularizării, au constatat următoarele:
- unităţile sanitare cu paturi din judeţ au întocmit
la termenul stabilit situaţia prevăzută la pct. 3 lit. b) din anexa nr. 1 la
metodologie;
- managerul şi directorul financiar-contabil al
fiecărei unităţi sanitare cu paturi au semnat situaţiile, certificând
realitatea şi exactitatea datelor;
- auditul a avizat situaţiile, certificând faptul că
bunurile şi serviciile au fost procurate prin aplicarea procedurilor legale
privind achiziţiile publice.
Faţă de cele de mai sus, comisia mixtă stabileşte că au
fost îndeplinite condiţiile pentru ca următoarelor unităţi sanitare să li se
aloce fondurile aferente regularizării, constând în reîntregirea fondurilor
realizate pentru serviciile medicale în anul 2006:
1. Spitalul .....................................:
total sume de reîntregit: .............. lei, din care:
- medicamente: ............... lei;
- materiale sanitare: ............... lei;
- alţi furnizori de bunuri şi servicii: ....... lei.
2. Spitalul
............................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Total judeţ: sume de reîntregit: ......... lei, din care:
- medicamente: ........ lei;
- materiale sanitare: ............ lei;
- alţi furnizori de bunuri si servicii: ......... lei.
Alte menţiuni: .........
Comisia
mixtă: Semnătura
Doamna/Domnul ................,
director general - preşedinte al Casei de Asigurări de Sănătate ..............,
preşedinte ..............
Doamna/Domnul .................., director executiv al
Autorităţii de Sănătate Publică .............................., preşedinte ..............
Doamna/Domnul ..........................., din partea
Casei de Asigurări de Sănătate ............................, membru
.......................
Doamna/Domnul ........................., din partea
Autorităţii de Sănătate Publică ................................, membru ......................
Data ........................