Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.5113 din 01.09.2015

privind aprobarea programei şcolare pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2, clasele a V-a - a VIII-a
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 762 din 13 octombrie 2015



SmartCity1

În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice,ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă programa şcolară pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2, clasele a V-a - a VIII-a, cuprinsă în anexă. Articolul 2Programa şcolară prevăzută la art. 1 se aplică în sistemul de învăţământ începând cu anul şcolar 2015-2016. Articolul 3Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală management şi reţea şcolară, Direcţia pentru învăţământ în limbile minorităţilor, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, inspectoratele şcolare judeţene, respectiv inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 4Anexa face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice, Sorin Mihai Cîmpeanu ANEXĂPROGRAMA ŞCOLARĂ pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2, clasele a V-a - a VIII-a Nota de prezentare Programa şcolară este, potrivit Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, una dintre componentele Curriculumului naţional, alături de planurile-cadru propuse pentru învăţământul preuniversitar.Programa şcolară pentru disciplina Limba turcă - limba modernă 2 reprezintă o ofertă curriculară pentru clasele a V-a - a VIII-a. Disciplina este prevăzută în planul-cadru de învăţământ în aria curriculară Limbă şi comunicare, având un buget de timp de 2 ore/săptămână, pe durata unui an şcolar. Demersul de proiectare în cadrul disciplinei Limba turcă - limba modernă 2 este în concordanţă cu recomandările Parlamentului European şi ale Consiliului privind competenţele-cheie din perspectiva învăţării pe parcursul întregii vieţi şi se realizează potrivit standardelor specificate în Cadrul european comun de referinţă pentru limbi: predare, învăţare, evaluare. Curriculumul şcolar de limba turcă pentru clasele a V-a - a VIII-a porneşte de la următoarele premise: aplicarea consecventă a modelului comunicativ-funcţional, specific ariei curriculare Limbă şi comunicare;

dezvoltarea unei strategii de proiectare curriculară pornind de la competenţe;

necesitatea proiectării unui set unitar de competenţe specifice pentru toate limbile moderne studiate în şcoala românească, din perspectiva modelului comunicativ-funcţional de predare/învăţare a acestora;

necesitatea proiectării conţinuturilor predării în funcţie de nevoile de comunicare ale celui care învaţă;

asigurarea continuităţii şi a progresiei de la un an de studiu la altul, ţinând cont de exigenţele curriculare actuale.În acest context, structura programei şcolare include: notă de prezentare;

competenţe generale ale disciplinei pentru învăţământul gimnazial;

valori şi atitudini vizate prin studiul disciplinei, pe parcursul învăţământului gimnazial;

competenţe specifice corelate cu forme de prezentare a conţinuturilor;

conţinuturi;

sugestii metodologice care ghidează demersul de proiectare didactică şi recomandă tipuri de activităţi şi exerciţii, în funcţie de competenţele, valorile şi atitudinile vizate şi de clasa/nivelul de studiu.Competenţele generale sunt urmărite pe întreg parcursul învăţământului obligatoriu (corelate cu nivelurile comune de referinţă specificate în Cadrul european comun de referinţă pentru limbi: predare, învăţare, evaluare). Sugestiile metodologice vizează exemple de activităţi de învăţare cu caracter preponderent comunicativ-funcţional, formulate clar, din perspectiva activităţii elevului. În structura programei sunt integrate de asemenea conţinuturi (împărţite pe teme, acte de vorbire şi elemente de construcţie a comunicării) care reflectă situaţiile tipice de comunicare întâlnite în realitatea cotidiană. Conţinuturile sunt proiectate pentru fiecare an de studiu şi ţin seama de standardele curriculare acceptate de comunitatea didactică pentru predarea/învăţarea limbii moderne 2. Competenţe generale

1. Receptarea mesajelor orale 2. Producerea mesajelor orale 3. Receptarea mesajelor scrise 4. Producerea mesajelor scrise 5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei turce

Valori şi atitudini Disponibilitatea faţă de comunicare şi încrederea în propriile abilităţi de interacţiune comunicativă

Interesul faţă de studiul limbii străine şi recunoaşterea rolului acesteia pentru dezvoltarea personală şi îmbogăţirea orizontului cultural

Interesul pentru lectură şi plăcerea de a citi

Gândirea reflexivă şi critică în raport cu diversitatea mesajelor receptate

Interes pentru cunoaşterea unor aspecte semnificative ale spaţiului cultural turcic

Toleranţă în dialogul social şi disponibilitate pentru comunicarea interculturală

Atitudine constructivă şi responsabilitate civică în rezolvarea conflictelor dintre persoane în mediul culturalCompetenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor Clasa a V-a 1. Receptarea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
1.1. Recunoaşterea şi distingerea sunetelor şi cuvintelor specifice limbii turce 1.2. Desprinderea sensului global al unui mesaj scurt, rostit clar şi rar - grupuri de sunete/cuvinte/secvenţe sonore pentru discriminarea sunetelor şi grafemelor - enunţuri scurte pentru identificarea sensului unui cuvânt/grup de cuvinte - dialoguri scurte în situaţii uzuale de comunicare - înregistrări pe diverse suporturi destinate audiţiilor - relaţionarea mesajelor orale cu suporturi vizuale

2. Producerea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
2.1. Articularea cuvintelor cu respectarea tonalităţii specifice a accentului şi a intonaţiei 2.2. Folosirea formulelor de deschidere, menţinere şi încheiere a unui dialog - grupuri de cuvinte/secvenţe sonore pentru exerciţii de pronunţie şi intonaţie - poezii scurte - înregistrări destinate activităţilor în perechi - jocuri didactice - scurte dialoguri situaţionale

3. Receptarea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
3.1. Citirea unui text de dimensiuni mici folosind tonalitatea, accentul şi intonaţia specifică 3.2. Desprinderea sensului global al unui text scurt - scurte texte scrise pentru exerciţii de citire individuală/în grup, după model - secvenţe de propoziţii simple pentru discriminarea elementelor semantice, de tip „adevărat“/„fals“ - scurte texte scrise pentru exerciţii de citire cu voce tare şi de lectură în gând

4. Producerea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
4.1. Utilizarea corectă şi adecvată a situaţiilor de comunicare, a formelor lexicale fundamentale 4.2. Utilizarea corectă a formatului, paginării în cadrul redactării unor texte funcţionale simple 4.3. Utilizarea corectă a semnelor de punctuaţie, a ortografiei şi a cuvintelor în contexte familiare - texte scurte cu vocabular uzual pentru activităţi de autocorectare cu model scris - texte scurte cu vocabular uzual pentru activităţi de copiere şi comparare - scriere după dictare - texte lacunare în vederea completării

5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei turce

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
5.1. Manifestarea curiozităţii faţă de tradiţii locale şi obiceiuri 5.2. Manifestarea interesului pentru normele culturale din spaţiul turcofon - înregistrări video şi audiţii de cântece selectate din suporturi multimedia: Açılım Türkçe Seslendirme CD şi 1, Açılım Türkçe Etkileşimli CD şi 1 - vizionări de diapozitive, colaje (vederi, imagini etc.), documente video

Conţinuturi Organizare tematică Copilul despre sine: nume, gen, însuşiri fizice, îngrijirea sănătăţii, jocuri

Familia: membrii familiei, sărbători în familie

Casa: încăperi, mobilier, împrejurimile casei

Mediul înconjurător: plante, animale, anotimpuri, denumiri generice ale formelor de relief

Şcoala: obiecte şcolare, activităţi

Activităţi cotidiene: zilele săptămânii, lunile anului, planul zilei

Cultură şi civilizaţie: cântece şi poezii specifice copilărieiActe de vorbire 1. a numi fiinţe, lucruri, locuri din mediul familiar 2. a localiza persoane şi acţiuni 3. a iniţia, a menţine şi a încheia o interacţiune verbală 4. a se prezenta şi a prezenta pe cineva 5. a saluta şi a răspunde la salut 6. a exprima nevoi şi a solicita informaţii uzuale legate de acestea 7. a mulţumi şi a răspunde la mulţumiri 8. a se scuza Elemente de construcţie a comunicării1 I. Fonetică şi ortografie Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică Alfabetul Accentul şi intonaţia Semnele de punctuaţie, despărţirea în silabe II. Lexic Minimum 200 de cuvinte, relaţionate cu actele de vorbire şi ariile tematice propuse III. Morfologie • Substantivul Categoria numărului, substantive comune şi proprii Sufixe de apartenenţă (singular şi plural) • Adjectivul Adjectivul calificativ, locul adjectivului • Numeralul Cardinal (1-20), ordinal (1-20) • Pronumele Personal (subiect, obiect direct) • Verbul Verbe simple (cele mai uzuale, în construcţii active)

Modul indicativ - timpul prezent (formă afirmativă şi negativă)
- timpul trecut determinat (formă afirmativă şi negativă)

Modul imperativ (formă afirmativă şi negativă) Diateza reflexivă (verbe uzuale) • Adverbul De loc, timp, mod (frecvente în comunicare) • Postpoziţia Postpoziţii (kadar, için, gibi) • Conjuncţiile de coordonare Copulativă (ve) IV. Sintaxa propoziţiei Subiectul şi predicatul 1 Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire, nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus. Competenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor Clasa a VI-a 1. Receptarea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
1.1. Selectarea informaţiilor dintr-un mesaj scurt, articulat clar şi rar 1.2. Desprinderea trăsăturilor caracteristice unui obiect/personaj/unor acţiuni din mesaje orale 1.3. Îndeplinirea unor cerinţe simple - secvenţe sonore din audiţii - înregistrări de schimburi de mesaje în situaţii uzuale de comunicare - secvenţe sonore de mică întindere şi cu grad scăzut de complexitate pentru confirmarea înţelegerii unor mesaje orale (de tipul „bifează“, „încercuieşte“, „subliniază“, „desenează“ etc.) - scurte povestiri audiate - dialoguri scurte cu instrucţiuni de realizare/orientare - secvenţe sonore tipice pentru utilizarea colocvială a limbii în cadrul unor jocuri didactice

2. Producerea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
2.1. Formularea unor răspunsuri simple pe teme familiare respectând tonalitatea, accentul şi intonaţia 2.2. Producerea unor enunţuri simple, cu sprijin, despre sine/persoane/activităţi din universul familiar 2.3. Utilizarea formulelor de deschidere, menţinere şi încheiere a unui dialog - fragmente de conversaţii de mică întindere şi cu grad scăzut de complexitate pentru identificarea răspunsului corect - relatări pe bază de imagini sau cu cuvinte/întrebări de sprijin - minidialoguri pentru interacţiunea orală în perechi

3. Receptarea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
3.1. Selectarea informaţiilor-cheie dintr-un text scurt 3.2. Desprinderea sensului cuvintelor necunoscute din context - scurte texte scrise pentru exerciţii de citire individuală/în grup după model - secvenţe de propoziţii simple pentru discriminarea elementelor semantice, prin activităţi de tip alegere multiplă - tabele cu elemente simple destinate completării individuale sau în grup

4. Producerea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
4.1. Completarea unui text scurt care respectă un plan dat 4.2. Scrierea mesajelor simple pe baza unor cuvinte de sprijin şi a unor imagini utilizând corect semnele de punctuaţie şi normele ortografice - texte lacunare în vederea completării - scurte descrieri de obiecte, persoane şi acţiuni - texte scurte cu cuvinte-cheie pentru activităţi de scriere după dictare - poezii scurte şi proverbe pentru activităţi de autodictare şi corectare dirijată

5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei turce

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
5.1. Manifestarea curiozităţii faţă de tradiţii locale şi obiceiuri 5.2. Manifestarea interesului pentru normele culturale din spaţiul turcofon - înregistrări video şi audiţii de creaţii folclorice din suporturi multimedia: Açılım Türkçe Seslendirme CD şi 2, Açılım Türkçe Etkileşimli CD şi 2, Açılım Türkçe Poster CD şi 2 - vizionări de diapozitive - colaje (vederi, afişe etc.), documente video

Conţinuturi Organizare tematică Copilul despre sine: vârstă, gen, starea sănătăţii, naţionalitate, îmbrăcăminte

Familia: membrii familiei, mesele zilei, pregătirea hranei, sărbători în familie

Casa: încăperi, obiecte şi ustensile casnice, dependinţe, grădină, tipuri de construcţii, forme de habitat

Mediul înconjurător: plante, animale, forme de relief, starea vremii

Şcoala: relaţii cu colegii, organizarea timpului şcolar, activităţi specifice

Copilul şi lumea înconjurătoare: oraşul (clădiri, mijloace de transport), satul

Activităţi cotidiene: momentele zilei, activităţi curente, activităţi pentru timpul liber

Cultură şi civilizaţie: cântece, proverbe, nume de oraşe şi monumenteActe de vorbire 1. a exprima cantităţi 2. a compara obiecte şi persoane 3. a descrie obiecte şi persoane 4. a exprima o stare fizică 5. a situa evenimente şi acţiuni în timp 6. a propune ceva cuiva 7. a se scuza faţă de cineva 8. a formula/a accepta o invitaţie Elemente de construcţie a comunicării2 I. Fonetică şi ortografie Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică Semne diacritice: â, î Alfabetul Accentul şi intonaţia Rolul accentului Semnele de punctuaţie Despărţirea în silabe Marea armonie vocalică Norme ortografice II. Lexic 200-250 cuvinte, relaţionate cu actele de vorbire şi ariile tematice propuse III. Morfologie • Substantivul Substantive comune şi proprii Sufixe de apartenenţă (singular şi plural) Cazurile substantivului • Adjectivul Locul adjectivului Gradele de comparaţie • Numeralul Cardinal (20-1000) Ordinal (20-1000) • Pronumele Personal (subiect, obiect direct) demonstrativ Pronumele sub formă de sufix (exprimarea posesiei) • Verbul

Modul indicativ - timpul prezent (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
- timpul trecut determinat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
- timpul trecut nedeterminat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
- timpul viitor (formă afirmativă, negativă şi interogativă)

Diateza reflexivă Diateza pasivă Modul imperativ (formă afirmativă şi negativă) • Adverbul De loc, timp, mod (frecvente în comunicare) De cantitate • Postpoziţia Postpoziţii (kadar, için, gibi, göre) • Conjuncţiile de coordonare Copulativă (ve, veya) 2 Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus. • Interjecţia Interjecţii din limbajul uzual (Ah!, Eh!, Aman!) IV. Sintaxa propoziţiei Subiectul Predicatul Complementul direct V. Tipuri de enunţ Enunţul asertiv, enunţul interogativ, enunţul exclamativ, enunţul injonctiv Competenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor Clasa a VII-a 1. Receptarea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
1.1. Sesizarea ordinii evenimentelor evocate într-un mesaj articulat clar şi rar 1.2. Desprinderea sensului global al unor mesaje simple 1.3. Selectarea informaţiilor conform unor cerinţe rostite clar şi cu debit normal 1.4. Îndeplinirea unor instrucţiuni rostite clar şi distinct de către interlocutor - scurte texte orale în vederea ordonării unor secvenţe de enunţuri - seturi de propoziţii simple în contexte conversaţionale pentru validarea înţelegerii sensului (alegere duală/multiplă) - scurte texte cu conţinut informativ din înregistrări audio, video - fragmente de conversaţie şi descrieri funcţionale pe bază de CD-uri - jocuri didactice pornind de la înregistrări audio

2. Producerea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
2.1. Marcarea prin intonaţie a enunţurilor afirmative, negative, interogative, exclamative 2.2. Formularea de întrebări simple în situaţii de comunicare uzuală 2.3. Descrierea de obiecte, fiinţe, situaţii, acţiuni, în propoziţii simple, conform solicitărilor - secvenţe sonore pertinente pentru distingerea micii şi marii armonii vocalice - secvenţe sonore pertinente pentru sesizarea articulării nuanţate a structurilor prozodice - minidialoguri pentru activităţi de simulare/joc de rol - suite de enunţuri şi instrucţiuni în context situaţional - descrieri orale (cu suporturi iconice)

3. Receptarea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
3.1. Identificarea temei/subiectului şi a momentelor logico-temporale prezente în text pe bază de titlu, imagini, cuvinte-cheie 3.2. Extragerea informaţiilor specifice/ideilor principale dintr-un scurt text 3.3. Sesizarea din context a înţelesului unor elemente lexicale necunoscute - texte scurte cu caracter funcţional sau fragmente din texte literare adaptate conform particularităţilor vârstei - texte scurte sau secvenţe de text pentru activităţi de verificare a înţelegerii sensului de tip „adevărat“/„fals“ sau cu alegere multiplă - tabele cu instrucţiuni - texte publicitare - texte lacunare în vederea completării

4. Producerea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
4.1. Redactarea unor mesaje scurte, familiare, pe teme din universul imediat 4.2. Relatarea în scris a unor experienţe personale - texte scurte sau secvenţe de text cu sau fără plan prestabilit - redactări individuale sau în grup cu compararea rezultatelor - scrisori simple folosind principalii conectori

5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei turce

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
5.1. Manifestarea curiozităţii faţă de tradiţii locale, obiceiuri şi situri culturale 5.2. Manifestarea interesului pentru normele culturale din spaţiul turcofon - dosare tematice - înregistrări video şi audiţii de creaţii folclorice din suporturi multimedia: Açılım Türkçe Seslendirme CD şi 3, Açılım Türkçe Etkileşimli CD şi 3, Açılım Türkçe Poster CD şi 3 - expoziţii de afişe, pliante, broşuri şi produse specifice - colaje (vederi, hărţi, afişe etc.), documente video

Conţinuturi Organizare tematică Universul personal: preocupări şi preferinţe, viaţă sănătoasă, jocuri şi activităţi în afara şcolii, hobby-uri, activităţi sportive

Oameni şi locuri: ocupaţii, profesii, instituţii, obiective economice şi turistice

Mediul înconjurător: plante, animale, mediu urban/mediu rural tipuri de habitat

Progres şi schimbare: mijloace de transport moderne, preocupări ecologice

Obiceiuri şi tradiţii: activităţi specifice sărbătorilor tradiţionale

Comunicare: scrisoarea, cartea poştală, internetul

Universul cultural: personaje îndrăgite de copii şi tineri, din cărţi, filme şi muzicăActe de vorbire 1. a localiza şi a descrie obiecte, persoane şi situaţii 2. a caracteriza o persoană, un grup de persoane 3. a exprima preferinţe şi gusturi 4. a situa în timp şi a relata activităţi 5. a exprima sentimente (satisfacţie, bucurie, nelinişte, teamă) 6. a planifica activităţi 7. a cere şi a da informaţii practice (de timp, loc, cantitate, direcţie) 8. a mulţumi şi a felicita pe cineva 9. a exprima acordul şi dezacordul Elemente de construcţie a comunicării3 I. Fonetică şi ortografie Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică Alfabetul Grupuri consonantice Accentul şi intonaţia Rolul accentului Semnele de punctuaţie Despărţirea în silabe Marea armonie vocalică Mica armonie vocalică II. Lexic 250-300 de unităţi lexicale (cuvinte, sintagme); relaţii semantice (sinonime, antonime, omonime) III. Morfologie • Substantivul Numărul substantivelor comune şi proprii Sufixe de apartenenţă (singular şi plural) Cazurile substantivului Derivarea cu sufixe a substantivelor Compunerea substantivelor • Adjectivul Adjectivul demonstrativ Locul adjectivului şi gradele de comparaţie Izafetul adjectivului • Numeralul Cardinal (20-1000) Ordinal (20-1000) Distributiv 3 Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus. • Pronumele Personal (subiect, obiect direct) Demonstrativ Pronumele sub formă de sufix (exprimarea posesiei) Reflexiv Nehotărât • Verbul

Modul indicativ - timpul prezent (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
- timpul trecut determinat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
- timpul trecut nedeterminat (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
- timpul viitor (formă afirmativă, negativă şi interogativă)
- timpul prezent continuu (formă afirmativă, negativă şi interogativă)

Diateza reflexivă Diateza pasivă Modul imperativ (formă afirmativă şi negativă) Modul condiţional-optativ • Adverbul De loc, timp, mod (forme frecvente în comunicare) De cantitate De direcţie • Postpoziţia Postpoziţii (kadar, için, gibi, göre) Postpoziţiile care se construiesc cu cazul ablativ (-dan önce, -dan sonra) • Conjuncţiile de coordonare Copulativă (ve, veya) Subordonatoare (ki, bile) • Interjecţia Interjecţii folosite în comunicarea uzuală (Ah!, Eh!, Aman!) Onomatopee (tak, şır, küt, gürül, miyav, hav) IV. Sintaxa propoziţiei Subiectul Predicatul Complement direct Complement adverbial Complement de direcţie Conectori (indicatori temporali: ilk önce, daha sonra, sonunda) V. Tipuri de enunţ asertiv, negativ, interogativ, exclamativ, injonctiv Competenţe specifice şi forme de prezentare a conţinuturilor Clasa a VIII-a 1. Receptarea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
1.1. Desprinderea ideilor principale dintr-un mesaj articulat clar, cu viteză normală 1.2. Identificarea elementelor-cheie (cine, ce, când, unde, cum) dintr-un discurs standard pe subiecte familiare 1.3. Selectarea informaţiilor particulare dintr-un schimb de mesaje/o conversaţie, articulate clar, cu debit normal - scurte texte orale sau paragrafe în vederea ordonării unor suite de enunţuri - scurte texte cu conţinut informativ selectate din înregistrări audio, video - tabele cu instrucţiuni de completare - exerciţii de transfer de informaţii pe bază de tabele - schimburi verbale simple înregistrate în diverse contexte conversaţionale pentru identificarea intenţiei de comunicare şi a relaţiei între participanţii la schimbul verbal

2. Producerea mesajelor orale

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
2.1. Adaptarea intonaţiei şi a tonalităţii specifice situaţiilor de comunicare socială 2.2. Utilizarea conectorilor adecvată tipului de discurs şi situaţiei de comunicare 2.3. Exprimarea opiniei în legătură cu o/un persoană/personaj/eveniment/situaţie 2.4. Realizarea de prezentări orientate tematic - dialoguri situaţionale cu sau fără instrucţiuni - scurte descrieri şi relatări uzuale - minidialoguri/conversaţii în pereche şi în grup - discuţii pe subiecte de interes specifice vârstei - discuţii de grup pentru elaborarea/prezentarea unui proiect - relatări în grup prin continuarea propoziţiei preluate de la un coleg - redare orală a conţinutului unui text audiat

3. Receptarea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
3.1. Desprinderea ideilor principale dintr-un text literar, original sau adaptat 3.2. Selectarea elementelor esenţiale dintr-un text funcţional simplu 3.3. Localizarea şi extragerea informaţiilor specifice din liste tematice, grafice, tabele, postere - chestionare de lectură în vederea completării individuale sau în grup - scurte texte literare adaptate (texte descriptive sau narative simple) - exerciţii de organizare a informaţiei extrase dintr-un text funcţional - tabele şi texte lacunare în vederea completării - texte scrise şi suporturi iconice pentru activităţi de corelare

4. Producerea mesajelor scrise

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
4.1. Redactarea unor paragrafe/scurte texte funcţionale 4.2. Descrierea unor persoane/instrumente/ acţiuni/evenimente pe baza unor întrebări de sprijin 4.3. Redactarea unui text scurt despre un eveniment sau o experienţă personală pe baza unui plan dat - seturi de propoziţii legate prin conectori - secvenţe de text/paragrafe pentru activităţi de redactare/înlănţuire coerentă a elementelor discursive - redactări conţinând texte descriptive simple pe baza unei structuri date - scrisori personale - relatări personale - completare de texte funcţionale cu detalii personale

5. Operarea cu reprezentări culturale în studiul limbii şi civilizaţiei turce

Competenţe specifice Forme de prezentare a conţinuturilor
5.1. Manifestarea curiozităţii faţă de tradiţii locale, obiceiuri şi situri culturale 5.2. Manifestarea interesului pentru normele culturale din spaţiul turcofon - dicţionarul şi atlasul şcolar - înregistrări video şi audiţii de creaţii folclorice din suporturi multimedia: Açılım Türkçe Seslendirme CD şi 4, Açılım Türkçe Etkileşimli CD şi 4, Açılım Türkçe Poster CD şi 4 - expoziţii de afişe, pliante, broşuri şi produse specifice - documente video referitoare la evenimente culturale

Conţinuturi Organizare tematică Universul personal: prietenia, jocuri şi activităţi în afara şcolii, gusturi şi preferinţe, hobby-uri, relaţii între tineri

Mediul înconjurător: anotimpurile şi caracteristici climatice, plante şi animale, preocupări ecologice

Progres şi schimbare: statut profesional, obiecte şi ustensile, tehnologii moderne, mijloace de comunicare în masă

Aspecte sociale: structuri administrative, servicii publice, instituţii reprezentative

Oamenii şi locuri: obiective economice, turistice şi culturale, corespondenţă şi schimburi şcolare, competiţii sportive

Obiceiuri şi tradiţii: diversitatea spaţiului turcic, geografia administrativă şi regională, sărbători tradiţionale, tradiţii regionale

Incursiuni în universul cultural: personalităţi marcante din literatură, ştiinţă şi artăActe de vorbire 1. a descrie persoane, obiecte, acţiuni şi împrejurări 2. a caracteriza personaje sau acţiuni ale acestora 3. a planifica o suită de acţiuni 4. a povesti evenimente/suite de acţiuni 5. a propune, a accepta o propunere 6. a face o urare, a felicita pe cineva 7. a se scuza, a răspunde la scuze 8. a exprima şi a cere o opinie 9. a exprima acordul şi dezacordul 10. a exprima nevoi, dorinţe şi aşteptări Elemente de construcţie a comunicării4 I. Fonetică şi ortografie Sunetele limbii turce şi corespondenţa lor grafică 4 Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. Terminologia nu va face obiectul unei învăţări explicite. În cadrul predării nu se va face apel la conceptualizarea unităţilor lingvistice utilizate în situaţiile de comunicare. Structurile gramaticale de mare dificultate, dar necesare pentru realizarea unor acte de vorbire nu vor fi tratate izolat şi analitic, ci vor fi abordate în cadrul achiziţiei globale. Elementele de gramatică se vor doza progresiv, conform dificultăţilor şi nevoilor de comunicare, fără a se urmări epuizarea tuturor realizărilor lingvistice ale categoriilor gramaticale enumerate mai sus. Sonorizarea consoanelor Alfabetul Grupuri consonantice Rolul accentului Semnele de punctuaţie Marea armonie vocalică Mica armonie vocalică Norme ortografice II. Lexic 250-300 de unităţi lexicale (cuvinte, sintagme); relaţii semantice (sinonime, antonime, omonime) III. Morfologie • Substantivul Substantive comune şi proprii Sufixe de apartenenţă (singular şi plural) Cazurile substantivului Derivarea cu sufixe a substantivelor Compunerea substantivelor Izafetul substantivului • Adjectivul Adjectivul calificativ Adjectivul demonstrativ, nehotărât, interogativ Locul adjectivului şi gradele de comparaţie Izafetul adjectivului • Numeralul Cardinal Ordinal Distributiv Fracţionar • Pronumele Personal (subiect, obiect direct) Demonstrativ Pronumele sub formă de sufix (exprimarea posesiei) Pronumele sub formă de sufix (-ki) Nehotărât Interogativ Reflexiv • Verbul

Modul indicativ - timpul prezent (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
- timpul trecut determinat (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
- timpul trecut nedeterminat (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
- timpul viitor (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)
- timpul prezent continuu (formă afirmativă, negativă, interogativ-afirmativă şi interogativ-negativă)

Modul imperativ (formă afirmativă, negativă) Modul condiţional-optativ Modul necesitativ Modul conjunctiv • Adverbul De loc, timp, mod (forme frecvente în comunicare) De cantitate De direcţie Interogativ • Postpoziţia Postpoziţii frecvent utilizate (kadar, için, gibi, göre) Postpoziţiile care se construiesc cu cazul ablativ (-dan önce, -dan sonra) • Conjuncţiile de coordonare Conjuncţii compuse (veyahut, yoksa, öyleyse, madem ki) Copulativă (ve, veya) Subordonatoare (ki, bile) • Interjecţia Interjecţii din limbajul uzual (Ah!, Eh!, Aman!) Onomatopee (tak, şır, küt, gürül, miyav, hav) Interjecţii compuse IV. Sintaxa propoziţiei şi a frazei Subiectul Predicatul Complement direct Complement adverbial Complement postpoziţional Complement de direcţie Conectori (indicatori temporali şi cauzali) V. Tipuri de enunţ Asertiv, negativ, interogativ, exclamativ, injonctiv Sugestii metodologice Planificările calendaristice elaborate pe baza programelor vor fi structurate pe unităţi de învăţare şi vor însoţi parcursul întregului an şcolar pentru a garanta abordarea unitară a implementării curriculumului. În planificarea şi în proiectarea didactică (selectarea şi detalierea unităţilor de învăţare, elaborarea probelor de evaluare formativă şi sumativă etc.), cadrele didactice de specialitate vor avea drept reper principal prevederile programei şcolare. În vederea organizării eficiente a timpului alocat învăţării în clasă şi pentru evitarea suprasolicitării elevilor în activitatea de învăţare/predare vor fi folosite metode comunicative, tehnici interactive şi activităţi centrate pe elev, individuale, în perechi şi în grup. Recomandăm folosirea cu precădere a următoarelor activităţi: activităţi de extragere a informaţiei esenţiale dintr-un mesaj oral sau scris;

activităţi de selectare şi ordonare a ideilor principale dintr-un text citit individual sau în grup;

activităţi de ordonare a unor seturi de propoziţii în secvenţe de text;

exerciţii cu alegere duală/multiplă;

activităţi interactive având ca suport înregistrări audio, video, CD-uri;

jocuri didactice pornind de la înregistrări audio şi video;

lectura unor texte scurte cu caracter funcţional sau a unor fragmente din texte literare adaptate;

exerciţii de discriminare, de tip „adevărat“/„fals“;

completarea unor texte cu fragmentele lipsă;

redactarea unor texte scurte după plan;

exerciţii de redactare individual sau în grup cu compararea rezultatelor;

redactarea de scrisori în registru familiar.Prezentarea chestiunilor de limbă se cere a fi simplificată, accentul căzând pe dobândirea deprinderilor corecte de utilizare a formelor, structurilor şi mecanismelor lingvistice în situaţii de comunicare orală şi scrisă. Manualul şcolar este unul dintre instrumentele didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare. În consecinţă, conţinutul acestuia va fi valorificat în funcţie de prevederile programei şcolare5 şi va fi adaptat de profesor specificului clasei/grupului de elevi. Ca principal instrument al evaluării curente a cunoştinţelor şi deprinderilor comunicative ale elevilor, evaluarea formativă este implicită demersului pedagogic în orele de limbă modernă, permiţând atât profesorului, cât şi elevului să stabilească nivelul de achiziţie a competenţelor şi a cunoştinţelor, să identifice lacunele şi cauzele lor, să regleze procesul de predare/învăţare. Instrumentele şi probele de evaluare periodică şi sumativă vor fi elaborate în strictă corelare cu competenţele specifice şi formele de prezentare a conţinuturilor prevăzute în prezenta programă. În plus, profesorul va ţine cont de descriptorii specifici nivelului A (A1, A2) din Cadrul european comun de referinţă pentru limbi: predare, învăţare, evaluare. La finele studiilor gimnaziale, elevii care au studiat fără întrerupere limba turcă ca limbă modernă 2, începând din clasa a V-a, vor atinge un nivel comparabil cu nivelul A2 din referenţialul elaborat de Consiliul Europei. Un instrument important de evaluare continuă inspirat de Cadrul european comun de referinţă pentru limbi rezidă în Portofoliul european al limbilor. Acesta permite o evidenţiere a progreselor obţinute de elevi în domeniul învăţării limbii moderne şi ordonarea coerentă a dovezilor (proiecte, teste, certificate/atestate de limbă, dovada absolvirii unui an de studiu/mai multor ani de studiu în alte ţări), putând să susţină demersul de autoevaluare pe parcursul unuia sau mai multor cicluri de învăţământ. Grupul de lucru Ene Ulgean, Şcoala Gimnazială „Adrian V. Rădulescu“, Murfatlar Sedat Can, Lumina Instituţii de Învăţământ, Bucureşti 5 În situaţia în care nivelul clasei de elevi şi interesele de învăţare ale acestora permit şi abordarea unor teme suplimentare, care nu se regăsesc în mod explicit printre prevederile programei şcolare ca fiind obligatorii, acestea vor avea caracter facultativ şi pot fi preluate din suporturi didactice, cum ar fi Açılım Türkçe Ders Kitabı 1, Açılım Türkçe Ders Kitabı 2, Açılım Türkçe Ders Kitabı 3, Açılım Türkçe Ders Kitabı 4.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 5113/2015

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 5113 din 2015
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 5113/2015
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu