Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.5113 din 15.12.2014

pentru aprobarea Metodologiei privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi al instituţiilor şi unităţilor subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei Nationale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 07 ianuarie 2015



SmartCity1

În conformitate cu prevederile:Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată;Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice;Legii nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei;Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;Legii nr. 115/1996 pentru declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare;Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare;Legii nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii;Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare;Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 1.200/2013 privind monitorizarea respectării normelor de conduită de către funcţionarii publici şi a implementării procedurilor disciplinare;Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificările ulterioare;Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi al instituţiilor şi unităţilor subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Secretarul general adjunct - preşedintele Comisiei Naţionale de Prevenire a Actelor de Corupţie în Educaţie, direcţiile generale/direcţiile/serviciile din Ministerul Educaţiei Naţionale, instituţiile şi unităţile subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar vor aduce la cunoştinţa personalului prevederile prezentului ordin. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie
ANEXĂMETODOLOGIE privind managementul riscurilor de corupţie în cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi al instituţiilor şi unităţilor subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1În înţelesul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: a)structuri ale Ministerului Educaţiei Naţionale - structuri ale aparatului central al Ministerului Educaţiei Naţionale şi instituţii şi unităţi subordonate/coordonate a căror activitate vizează învăţământul preuniversitar, respectiv structuri subordonate acestora ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite; b)unitate de muncă - formă de organizare structurală ce reuneşte un ansamblu de angajaţi care realizează acelaşi gen de activităţi, permiţând în consecinţă expunerea la riscuri similare. Unitatea de muncă poate fi regăsită în structura organizatorică a Ministerului Educaţiei Naţionale sub denumiri variate: direcţie generală, direcţie, serviciu, birou sau la structurile subordonate/coordonate sub denumirea de compartiment, comisie, catedră, consiliu, dar şi funcţie unică, aşa cum sunt, de exemplu, funcţiile de psiholog sau consilier juridic; c)coordonator al unităţii de muncă - directorul/şeful ori responsabilul cu organizarea activităţilor din cadrul unei unităţi de muncă, care furnizează informaţiile solicitate de către Comisia Naţională de Prevenire a Actelor de Corupţie în Educaţie pe tot parcursul activităţilor de management al riscurilor de corupţie; d)activitate - ansamblu de acte fizice, intelectuale şi morale realizate în scopul obţinerii unor rezultate; e)ameninţare de corupţie - acţiunea sau evenimentul potenţial de corupţie ce poate să apară în cadrul unei activităţi a Ministerului Educaţiei Naţionale sau a unei structuri subordonate/coordonate Ministerului Educaţiei Naţionale; f)risc de corupţie - ameninţare de corupţie, vizând un angajat, colectiv profesional sau domeniu de activitate, determinat de cauze/vulnerabilităţi specifice şi de natură să producă un impact cu privire la îndeplinirea obiectivelor/ activităţilor unei structuri; g)vulnerabilitate - slăbiciune în sistemul de reglementare ori control al activităţilor specifice, care ar putea fi exploatată, stând la baza şi putând declanşa săvârşirea unei fapte de corupţie. Spre deosebire de ameninţare, care este potenţială, vulnerabilitatea/cauza există permanent în cadrul activităţii unei structuri; h)materializarea riscului - translatarea riscului din domeniul incertitudinii, al situaţiei potenţiale de corupţie în cel al certitudinii, respectiv săvârşirea unei fapte de corupţie; i)incident de integritate - eveniment produs la nivelul unei structuri a Ministerului Educaţiei Naţionale, urmat de dispunerea faţă de personalul implicat a uneia dintre următoarele măsuri: trimiterea în judecată, hotărârea definitivă de condamnare pentru fapte de corupţie, respectiv aplicarea unei sancţiuni disciplinare ca urmare a efectuării unui test de integritate ori a întocmirii unui raport de evaluare, rămas definitiv, de către Agenţia Naţională de Integritate; j)impact - efectele produse în cadrul activităţii unei structuri în cazul în care un risc de corupţie se materializează; k)responsabil de risc - personalul de conducere al structurii Ministerului Educaţiei Naţionale, responsabilizat prin Registrul riscurilor de corupţie pentru implementarea măsurilor de prevenire/control. Articolul 2 (1) Prezenta metodologie se aplică în scopul adoptării la nivelul tuturor structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale a unor măsuri de control şi/sau prevenire, adaptate cauzelor care determină posibilitatea de apariţie a unor fapte de corupţie, astfel încât să fie menţinute la un nivel acceptabil atât probabilitatea de apariţie a acestora, cât şi impactul resimţit la nivelul activităţilor ministerului sau la nivelul structurilor subordonate/coordonate Ministerului Educaţiei Naţionale.(2) Conducătorii structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale sunt obligaţi să asigure implementarea prezentei metodologii şi să aplice măsuri de prevenire/control care să limiteze expunerea la riscuri de corupţie a personalului.(3) Ministerul Educaţiei Naţionale poate colabora, în baza unui protocol, cu Direcţia Generală Anticorupţie, cu Serviciul Român de Informaţii sau cu alte structuri/instituţii cu competenţe în domeniu.(4) Ministerul Educaţiei Naţionale poate coopera la nivel central şi teritorial cu structurile specializate ale Direcţiei Generale Anticorupţie şi ale Serviciului Român de Informaţii, în vederea:a)planificării şi organizării de cursuri ori stagii de formare destinate dobândirii sau perfecţionării cunoştinţelor şi competenţelor/abilităţilor personalului Ministerului Educaţiei Naţionale/structurilor subordonate/coordonate, pentru aplicarea prezentei metodologii; b)adaptării metodelor şi instrumentelor utilizate pentru culegerea, analiza, interpretarea şi evaluarea categoriilor de date şi informaţii privind riscurile de corupţie la particularităţile funcţionale sau operaţionale ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi ale structurilor subordonate/coordonate; c)elaborării de ghiduri şi proceduri destinate să asigure atingerea obiectivelor activităţilor şi sustenabilitatea rezultatelor; d)accesării fondurilor structurale, pentru atingerea obiectivelor propuse. (5) Ministerul Educaţiei Naţionale asigură monitorizarea, coordonarea şi evaluarea stadiului de implementare a prezentei metodologii şi a măsurilor de prevenire/control al riscurilor de corupţie de către structurile Ministerului Educaţiei Naţionale, pe baza datelor şi informaţiilor transmise de acestea ori a rapoartelor de monitorizare şi reevaluare.(6) Structurile au obligaţia de a furniza Ministerului Educaţiei Naţionale datele şi informaţiile solicitate, cu respectarea termenelor şi a cerinţelor generale ori specifice stabilite. Capitolul IIManagementul riscurilor de corupţie Secţiunea 1Dispoziţii generale Articolul 3Activităţile de management al riscurilor de corupţie au drept scop atingerea obiectivelor: a)promovarea integrităţii, transparenţei instituţionale şi a bunei desfăşurări a activităţilor specifice; b)stabilirea priorităţilor de intervenţie în domeniul prevenirii corupţiei; c)asumarea răspunderii de către personalul de conducere cu privire la implementarea măsurilor de prevenire/control al riscurilor de corupţie. Articolul 4Managementul riscurilor de corupţie presupune parcurgerea următoarelor etape: a)instruirea persoanelor din sfera educaţiei (cadre didactice, personal de conducere, membri ai consiliilor de administraţie cu privire la modalităţile de prevenire şi combatere a corupţiei, la importanţa integrităţii); b)pregătirea activităţilor; c)identificarea şi descrierea riscurilor de corupţie; d)evaluarea riscurilor de corupţie; e)determinarea şi implementarea măsurilor de prevenire/ control; f)monitorizarea şi revizuirea periodică a riscurilor; g)reevaluarea riscurilor. Articolul 5(1) În vederea realizării activităţilor de management al riscurilor de corupţie, şefii structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale dispun, prin decizie, constituirea de comisii pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie, denumite în continuare comisii.(2) Componenţa fiecărei comisii se stabileşte în funcţie de dimensiunea şi caracteristicile organizatorice ale structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale, avându-se în vedere următoarele categorii de funcţii: a)coordonatorul comisiei este conducătorul structurii sau o persoană desemnată de către acesta; b)membrii comisiei sunt desemnaţi din rândul personalului de conducere sau sunt persoane desemnate de la nivelul principalelor direcţii, servicii, birouri ori similare; c)şeful/reprezentantul structurii de control managerial intern; d)şeful/reprezentantul structurii de management resurse umane - la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale/structurii subordonate/coordonate; e)consilierul pentru integritate; f)secretarul comisiei, numit de coordonatorul comisiei; secretarul comisiei este şi persoana responsabilă cu raportarea stadiului de implementare a Strategiei anticorupţie în educaţie. (3) La solicitarea structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale pot participa la activităţile comisiilor şi reprezentanţi ai organelor abilitate care să asigure instruirea şi îndrumarea de specialitate.(4) Stadiul de implementare a măsurilor de prevenire/control a/al riscurilor de corupţie din sistemul educaţional este monitorizat de către Comisia Naţională pentru Prevenirea Actelor de Corupţie în Educaţie. Componenţa şi regulamentul de funcţionare a acesteia sunt aprobate prin ordin al ministrului. Articolul 6 (1) Consilierul pentru integritate este persoana desemnată la nivelul structurilor aparatului central al Ministerului Educaţiei Naţionale şi al structurilor aflate în subordinea/ coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale, respectiv al structurilor subordonate acestora ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite, pentru sprijinirea activităţilor de prevenire a corupţiei.(2) Şefii structurilor prevăzute la alin. (1) pot dispune desemnarea consilierilor pentru integritate şi la alte structuri din subordine, având la bază criteriile minimale reprezentate de:a)volumul şi complexitatea activităţilor structurii; b)numărul angajaţilor din cadrul structurilor subordonate sau aflate în coordonare; c)posibilităţile concrete de prevenire a corupţiei; d)distanţa dintre sediul structurii subordonate/coordonate şi sediul structurii ierarhic superioare. Articolul 7Consilierul pentru integritate se desemnează prin dispoziţie a conducătorului structurii din rândul personalului care respectă normele de deontologie profesională, procedurile de lucru în activitatea desfăşurată sau prevederile legale privind incompatibilităţile, interdicţiile, declararea averilor ori conflictul de interese. Articolul 8 (1) Consilierul pentru integritate are următoarele atribuţii:a)prezintă materialele transmise de către Ministerul Educaţiei Naţionale cu privire la activitatea de prevenire şi combatere a corupţiei personalului din structurile aflate în subordinea/coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale; b)ţine evidenţa nominală a personalului care participă la activităţile de informare şi de instruire anticorupţie; c)propune şefului structurii organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de instruire; d)sprijină membrii comisiei în realizarea activităţilor de monitorizare, evaluare/reevaluare a riscurilor ori de realizare a studiilor de caz. (2) Fişa postului persoanei desemnate consilier pentru integritate se actualizează cu atribuţiile prevăzute la alin. (1) ori de câte ori este necesar, în condiţiile legii. Articolul 9Şefii structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale au obligaţia de a comunica în scris Comisiei Naţionale de Prevenire a Actelor de Corupţie în Educaţie, în termen de 30 de zile, orice modificări cu privire la persoanele desemnate consilieri pentru integritate sau a persoanelor responsabile cu raportarea stadiului de implementare a Strategiei anticorupţie în educaţie. Articolul 10 (1) În vederea realizării activităţilor referitoare la managementul riscurilor de corupţie, fiecare comisie beneficiază de sprijinul coordonatorilor unităţilor de muncă, aceştia având obligaţia de a transmite, în termenele şi cu respectarea condiţiilor specifice, informaţiile sau documentele solicitate.(2) La stabilirea unităţilor de muncă ce se includ în procesul de identificare şi evaluare a riscurilor de corupţie se au în vedere categoriile de activităţi prevăzute la art. 11. Secţiunea a 2-aPregătirea activităţilor Articolul 11 (1) Implementarea prezentei metodologii vizează, în etapa de pregătire, următoarele aspecte:a)constituirea şi stabilirea componenţei comisiilor; b)informarea personalului privind prevederile prezentei metodologii; c)instruirea membrilor comisiei cu privire la aspectele conceptuale şi metodologice specifice managementului riscurilor de corupţie; d)fixarea principalelor repere ale activităţilor: delimitarea unităţilor de muncă ce se includ în procesul de analiză, rolul şi responsabilităţile fiecărui membru al comisiei, precum şi planificarea, desfăşurarea şi evaluarea activităţilor. (2) Activităţile stabilite conform alin. (1) lit. d) sunt prevăzute în Fişa pentru stabilirea sarcinilor, responsabilităţilor şi planificarea activităţii comisiei, prevăzută în anexa nr. 1. Articolul 12Responsabilitatea privind planificarea şi desfăşurarea instruirii membrilor comisiilor revine Ministerului Educaţiei Naţionale, prin structurile sale centrale şi teritoriale. Secţiunea a 3-aIdentificarea şi descrierea riscurilor de corupţie Articolul 13(1) Identificarea şi descrierea riscurilor constau în evidenţierea ameninţărilor de corupţie, precum şi a vulnerabilităţilor/cauzelor prezente în cadrul activităţilor curente ale structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale care ar putea conduce la săvârşirea unor fapte de corupţie.(2) Pentru identificarea ameninţărilor de corupţie se desfăşoară următoarele activităţi:a)chestionarea conducerii structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale; b)evaluarea activităţii şi a situaţiilor specifice de muncă ale angajaţilor; c)descrierea ameninţărilor de corupţie. Articolul 14(1) Pentru identificarea opiniilor cu privire la riscurile de corupţie şi eficacitatea măsurilor de prevenire/control existente, membrii comisiei realizează chestionarea întregului personal de conducere de la nivelul structurii Ministerului Educaţiei Naţionale, exclusiv a coordonatorilor unităţilor de muncă, utilizând întrebările din Chestionarul pentru identificarea ameninţărilor/riscurilor de corupţie (ghid de interviu pentru conducerea structurii/componentelor, exclusiv coordonării unităţilor de muncă), prevăzut în anexa nr. 2.(2) Informaţiile rezultate din analiza chestionarelor se utilizează în activităţile ulterioare de management al riscurilor de corupţie. Articolul 15Membrii comisiei analizează obiectivele specifice ale structurii Ministerului Educaţiei Naţionale, completând, pe baza documentelor interne şi/sau, după caz, a consultării coordonatorilor unităţilor de muncă, Fişa de analiză a activităţilor vulnerabile la corupţie, prevăzută în anexa nr. 3. Articolul 16 (1) Potrivit prezentei metodologii sunt considerate vulnerabile la corupţie toate activităţile care prezintă slăbiciuni în sistemul de control intern/managerial, de natură a fi exploatate de către angajaţii structurii sau de către terţi, pentru comiterea unor fapte de corupţie.(2) În procesul de analiză de la nivelul unei structuri a Ministerului Educaţiei Naţionale vor fi incluse următoarele categorii de activităţi, după caz:a)contacte frecvente cu exteriorul instituţiei, cu diversele categorii de beneficiari ai serviciilor publice; b)gestionarea fondurilor externe ale programelor/proiectelor, a fondurilor comitetului de părinţi; c)gestionarea informaţiei - deţinerea şi utilizarea informaţiei, accesul la informaţii confidenţiale, gestionarea informaţiilor clasificate; d)gestionarea mijloacelor financiar-contabile; e)achiziţia/gestionarea de bunuri, servicii şi lucrări; f)gestionarea şi funcţionarea bunurilor aflate în administrare şi a bazei materiale a unităţii de învăţământ; g)acordarea unor aprobări ori autorizaţii; h)gestionarea actelor de studii şi a documentelor de evidenţă şcolară; i)îndeplinirea funcţiilor de control, monitorizare, evaluare şi consiliere; j)competenţa decizională exclusivă; k)recrutarea şi selecţia personalului; l)constatarea de conformitate sau încălcare a legii, aplicarea de sancţiuni; m)constituirea claselor/transferul elevilor; n)gestionarea situaţiilor şcolare; o)încheierea situaţiei şcolare semestriale/anuale a elevilor; p)acordarea premiilor, a recompenselor şi a distincţiilor elevilor; q)respectarea eticii profesionale; r)sancţionarea atitudinilor neadecvate funcţiei de cadru didactic, didactic auxiliar sau personal administrativ; s)orice alte activităţi prevăzute în regulamentele şi metodologiile specifice. Articolul 17Membrii comisiei şi/sau, după caz, coordonatorii unităţilor de muncă întocmesc pentru fiecare activitate inclusă în Fişa de analiză a activităţilor vulnerabile la corupţie o sinteză a ameninţărilor de corupţie susceptibile să se manifeste în acel context profesional, având în vedere, cel puţin, următoarele elemente: a)sursele posibile de riscuri de corupţie la care personalul poate fi expus: persoane, grupuri interesate de serviciile oferite, avantajele sau dezavantajele potenţiale pentru terţi, materiale ori de altă natură, ce pot fi generate de activităţile desfăşurate; b)acţiunile ori demersurile premergătoare săvârşirii unei infracţiuni; c)fapte de corupţie care au fost comise anterior în cadrul domeniului de activitate; d)cazuri de conduită necorespunzătoare sau încălcări ale procedurilor, înregistrate la nivelul structurii. Articolul 18Pentru descrierea ameninţărilor de corupţie, membrii comisiei au în vedere enunţurile utilizate în cadrul Raportului privind riscurile şi vulnerabilităţile la corupţie specifice structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale, realizat de către Ministerul Educaţiei Naţionale. Articolul 19(1) Fişele de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, se completează de către membrii comisiei şi/sau, după caz, coordonatorii unităţilor de muncă, pentru fiecare dintre ameninţările identificate conform art. 17.(2) Pentru identificarea cauzelor aferente fiecărui risc se au în vedere informaţiile rezultate în urma derulării etapelor prevăzute la art. 21 şi 23, precum şi orice alte observaţii sau analize privind cultura organizaţională sau conduita angajaţilor. Articolul 20În vederea identificării vulnerabilităţilor/cauzelor care determină expunerea la riscuri de corupţie, membrii comisiei parcurg următoarele etape: a)identificarea cadrului normativ; b)analiza incidentelor de integritate; c)analiza eficacităţii sistemului de control intern/managerial al structurii. Articolul 21 (1) Membrii comisiei şi/sau, după caz, coordonatorii unităţilor de muncă întocmesc, în formatul prevăzut în anexa nr. 5, un raport de evaluare a cadrului normativ aplicabil domeniului de activitate vizat.(2) Obiectivele analizei cadrului normativ sunt:a)identificarea prevederilor ce conţin factori potenţiali de manifestare a corupţiei; b)avansarea de propuneri pentru eliminarea normelor care favorizează sau pot favoriza corupţia; c)propunerea unor măsuri de prevenire/control pentru a reduce expunerea la riscuri de corupţie. Articolul 22Membrii comisiei, în colaborare cu personalul specializat din cadrul Direcţiei Generale Anticorupţie, Agenţia Naţională de Integritate sau alte structuri specializate, realizează o analiză generală a incidentelor de integritate care s-au manifestat în cadrul structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale, ţinând cont de următoarele elemente: a)evoluţia probabilă a diferitelor fenomene infracţionale din sfera corupţiei, a nivelului de gravitate ori a impactului asociat acestora; b)activităţile expuse riscurilor de corupţie analizate şi gradul lor de vulnerabilitate; c)modurile de operare utilizate şi măsurile pe care făptuitorii le-au adoptat pentru a-şi disimula actele infracţionale; d)măsurile de prevenire/control care au fost adoptate în cadrul domeniilor de activitate unde s-au produs incidente de integritate şi gradul de eficacitate a acestora. Articolul 23Membrii comisiei şi/sau, după caz, coordonatorii unităţilor de muncă identifică şi consemnează în fişele întocmite conform art. 19 eventuale deficienţe în cadrul sistemului de control intern/managerial utilizat, având în vedere: a)constatări rezultate din activităţi de control ori sesizări anterioare, care au identificat deficienţe ori vulnerabilităţi ale sistemului de control intern/managerial, de natură a favoriza apariţia unor fapte de corupţie; b)eficacitatea implementării de către conducerea structurii/Ministerului Educaţiei Naţionale a concluziilor şi recomandărilor furnizate în urma activităţilor de control; c)vulnerabilităţi la corupţie pe care terţii le-ar putea exploata în planurile reglementării, organizării, desfăşurării şi controlului activităţii, al formării, instruirii şi experienţei personalului. Secţiunea a 4-aEvaluarea riscurilor de corupţie Articolul 24 (1) Evaluarea riscurilor de corupţie se realizează cu scopul de a fundamenta decizia cu privire la prioritatea de stabilire a măsurilor de prevenire/control, prin estimarea nivelurilor de probabilitate şi impact asupra rezultatelor aşteptate şi a prestaţiei profesionale a personalului.(2) Activitatea de evaluare se desfăşoară pentru fiecare dintre riscurile înscrise în fişele de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie. Articolul 25Pentru evaluarea riscurilor de corupţie se parcurg următoarele etape: a)estimarea probabilităţii de materializare a riscurilor de corupţie; b)determinarea impactului asupra obiectivelor şi activităţilor structurii; c)aprecierea caracterului adecvat al măsurilor de control existente pentru fiecare risc de corupţie; d)determinarea expunerii la riscuri şi a priorităţii de intervenţie; e)clasificarea şi ordonarea riscurilor de corupţie. Articolul 26(1) Estimarea nivelului de probabilitate se realizează prin aprecierea şanselor de materializare a riscurilor de corupţie în cadrul activităţilor structurii, utilizând informaţiile şi analizele colectate în etapa de identificare şi descriere a riscurilor.(2) În scopul arătat la alin. (1), membrii comisiei şi/sau, după caz, coordonatorii unităţilor de muncă determină şi consemnează în Fişa de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie nivelul de probabilitate, utilizând o scală de evaluare în 5 trepte, corespunzător valorilor şi indicatorilor descriptivi asociaţi acestora, prevăzuţi în anexa nr. 6. Articolul 27Estimarea impactului global al unui risc de corupţie constituie activitatea de cuantificare a efectelor posibile ale acestuia asupra obiectivelor, activităţilor, sarcinilor sau rezultatelor aşteptate ale structurii, corespunzător următoarelor componente/dimensiuni: a)impact asupra nivelului de performanţă a activităţilor şi obţinerea rezultatelor aşteptate; b)impact asupra calendarului activităţilor ori întârzieri posibile în termenul de realizare a obiectivelor activităţii; c)consecinţe exprimate în termeni de buget; d)consecinţe în planul imaginii instituţiei. Articolul 28Pentru determinarea impactului riscurilor de corupţie, membrii comisiei au următoarele responsabilităţi: a)stabilirea tuturor dimensiunilor posibile ale impactului global, pentru fiecare risc de corupţie identificat conform art. 19; b)stabilirea, sub formă procentuală, pentru dimensiunile identificate conform lit. a), a importanţei relative a fiecăreia în cadrul impactului global; c)estimarea şi consemnarea în Fişa de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie a impactului global în cazul materializării, utilizând indicatorii descriptivi conform Scalei de estimare a impactului global al riscului, prevăzută în anexa nr. 7, asociaţi dimensiunilor prevăzute la art. 27. Articolul 29 (1) Membrii comisiei şi/sau coordonatorii unităţilor de muncă, după caz, evaluează dacă măsurile de prevenire/control care se adresează riscurilor de corupţie identificate au fost proiectate corespunzător şi puse în practică în mod eficient.(2) Pentru îndeplinirea prevederilor alin. (1), membrii comisiei şi/sau coordonatorii unităţilor de muncă, după caz, cuantifică şi consemnează în Fişa de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie nivelul perceput de eficacitate a fiecărei măsuri de prevenire/control existente, utilizând corespondenţa prevăzută în anexa nr. 8. Articolul 30 (1) Membrii comisiei calculează nivelul de expunere la riscuri de corupţie, constând în produsul dintre valorile probabilităţii şi impactului global, completând valoarea rezultată în Fişa de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie.(2) Utilizând scala de evaluare a expunerii la riscuri de corupţie şi corespondenţa asociată intersecţiei valorilor impactului şi probabilităţii, prevăzute în anexa nr. 9, membrii comisiei stabilesc şi consemnează în Fişa de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie prioritatea de intervenţie. Articolul 31Pe baza priorităţii de intervenţie, în ordinea valorii nivelului de expunere, membrii comisiei clasifică şi ordonează riscurile de corupţie în următoarele categorii: a)riscuri minore, care pot fi considerate tolerabile şi inerente activităţilor Ministerului Educaţiei Naţionale/structurii, faţă de care nu este necesară adoptarea unor măsuri suplimentare, ci doar aplicarea celor existente; b)riscuri moderate, care pot fi monitorizate sau controlate, prin creşterea eficacităţii măsurilor existente ori, după caz, prin adoptarea unor măsuri suplimentare de prevenire/control; c)riscuri înalte, caracterizate, simultan, cu o mare probabilitate de apariţie şi cu o gravitate foarte mare a impactului, care necesită concentrarea atenţiei conducerii structurii pentru adoptarea/implementarea unor măsuri urgente de prevenire/control adecvate. Secţiunea a 5-aDeterminarea şi implementarea măsurilor de prevenire/control al riscurilor de corupţie Articolul 32În baza clasificării realizate conform art. 31 şi a rezultatelor activităţilor de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie, membrii comisiei propun măsuri pentru prevenirea/controlul acestora. Articolul 33 (1) Principalele categorii de măsuri de prevenire/control sunt următoarele:a)măsuri preventive - sunt cele care vizează cauzele identificate şi au ca rezultat limitarea probabilităţii de comitere a unor fapte de corupţie de către un terţ/angajat interesat:a.1) măsuri de protecţie fizică şi monitorizare a accesului la informaţii, documente ori resurse; a.2) planificarea şi organizarea în mod transparent şi uşor de verificat a activităţilor şi a modalităţii de adoptare a deciziei: separarea responsabilităţilor, aprobarea activităţii, supervizarea, pregătirea personalului cu rol de coordonare; a.3) supervizarea documentelor întocmite şi a performanţelor individuale ale personalului; a.4) separarea atribuţiilor de autorizare, înregistrare ori revizuire pentru a fi evitate riscurile de corupţie; a.5) asigurarea comunicării adecvate către terţi a obligaţiilor de conduită a personalului; a.6) dezvoltarea, comunicarea şi monitorizarea aplicării de proceduri clare în activitatea curentă; a.7) promovarea schimbării de atitudine a personalului privind riscurile de corupţie, asigurându-se informarea şi instruirea adecvată privind obligaţiile legale şi măsurile de prevenire/control implementate în vederea minimizării riscurilor de corupţie; a.8) dezvoltarea de sisteme informatice pentru serviciile oferite; a.9) promovarea canalelor de sesizare a unor eventuale fapte de corupţie, precum şi a măsurilor de protecţie a personalului stabilite prin
Legea nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii; b)măsuri realizate în scopul depistării unor eventuale nereguli, după ce riscurile de corupţie s-au materializat:b.1) realizarea/solicitarea realizării de către structurile competente a unor teste de integritate sau alte activităţi de verificare a respectării normelor legale; b.2) realizarea de verificări aleatorii ale documentelor şi activităţilor desfăşurate; b.3) realizarea unor activităţi de control/verificare privind accesul sau implementarea de informaţii în bazele de date; b.4) activităţi de control de fond ori tematic, activităţi de inventar. (2) Măsurile suplimentare de prevenire/control se propun în scopul de a reduce probabilitatea de materializare ori de a minimiza impactul riscurilor de corupţie, vizează, cu prioritate, riscurile înalte şi cele moderate şi se înscriu în fişele de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie. Articolul 34(1) Informaţiile rezultate în urma implementării prezentei metodologii se includ în Registrul riscurilor de corupţie, care se întocmeşte de către comisie, conform modelului prevăzut în anexa nr. 10, şi se aprobă de către conducătorul structurii Ministerului Educaţiei Naţionale, cuprinzând responsabilităţi pentru toate nivelurile ierarhice ale acesteia.(2) După aprobare, un exemplar al Registrului riscurilor de corupţie, câte un exemplar al fişelor de identificare şi descriere a riscurilor de corupţie, precum şi al raportului prevăzut la art. 18 se transmit Ministerului Educaţiei Naţionale/inspectoratelor şcolare, după caz. Articolul 35În baza documentelor transmise de către structurile Ministerului Educaţiei Naţionale şi a altor informaţii privind manifestarea corupţiei în cadrul acestora, Comisia Naţională de Prevenire a Actelor de Corupţie în Educaţie întocmeşte şi actualizează Raportul privind riscurile şi vulnerabilităţile la corupţie în activitatea Ministerului Educaţiei Naţionale. Secţiunea a 6-aMonitorizarea şi revizuirea riscurilor de corupţie Articolul 36Activitatea de monitorizare şi cea de revizuire a riscurilor de corupţie se realizează anual de către structurile Ministerului Educaţiei Naţionale, în scopul de a asigura eficacitatea procesului de management al riscurilor de corupţie, respectiv pentru a formula recomandări privind măsuri de prevenire/control. Articolul 37 (1) Monitorizarea riscurilor de corupţie se realizează de către comisie, la nivelul structurii unde aceasta este constituită, respectiv de către Ministerul Educaţiei Naţionale.(2) În vederea realizării activităţii de monitorizare, anual, până la 1 decembrie, responsabilii de risc stabiliţi în Registrul riscurilor de corupţie transmit consilierilor pentru integritate rapoarte de evaluare cantitative şi calitative privind implementarea măsurilor de prevenire/control al riscurilor de corupţie, care conţin cel puţin următoarele informaţii:a)indicatori cantitativi aferenţi măsurilor propuse pentru prevenirea/controlul riscurilor de corupţie; b)modificările intervenite în privinţa valorilor de expunere la riscuri de corupţie, corespunzătoare nivelurilor de probabilitate şi impact;c) informaţii privind fapte de corupţie sesizate ori constatate în cadrul domeniului de activitate; d)propuneri de măsuri suplimentare de prevenire/control al riscurilor de corupţie; e)modificări semnificative intervenite în privinţa reglementărilor specifice activităţilor desfăşurate, de natură a genera analize suplimentare privind eventuale noi riscuri de corupţie. (3) În situaţia apariţiei unor riscuri noi de corupţie, respectiv a unor informaţii care pot să modifice nivelul de expunere ori să afecteze eficacitatea activităţii de prevenire/control, membrii comisiei întocmesc în mod corespunzător fişele de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie, reluând etapele aferente prevăzute în prezenta metodologie. Articolul 38 (1) Pe baza documentelor rezultate în urma aplicării măsurilor prevăzute la art. 37, comisia întocmeşte Raportul de monitorizare a riscurilor de corupţie la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale/structurii.(2) Activitatea de monitorizare de la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar se finalizează prin adoptarea unui registru revizuit la nivelul inspectoratelor şcolare. Acesta va fi transmis Ministerului Educaţiei Naţionale până la data de 1 februarie a fiecărui an, împreună cu documentele ce au stat la baza revizuirii acestuia.(3) Activitatea de monitorizare la nivelul structurilor subordonate/coordonate, altele decât cele de la alin. (2), se finalizează prin adoptarea unui registru revizuit, care se transmite Ministerului Educaţiei Naţionale până la data de 1 februarie a fiecărui an, împreună cu documentele ce au stat la baza revizuirii acestuia.(4) Activitatea de monitorizare la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale se finalizează prin adoptarea unui registru revizuit până la data de 1 martie a fiecărui an, împreună cu documentele ce au stat la baza revizuirii acestuia. Articolul 39Structurile Ministerului Educaţiei Naţionale la nivelul cărora se produc incidente de integritate transmit Ministerului Educaţiei Naţionale, în termen de 60 de zile de la luarea la cunoştinţă, următoarele documente: a)fişa de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie şi Registrul revizuit, corespunzător riscului materializat; b)un raport al şefului nemijlocit al angajatului care a comis fapta, avizat de şeful ierarhic, conţinând informaţii privind măsurile de control adoptate ulterior incidentului de integritate şi de prevenire a unor incidente similare, precum şi aprecieri privind cauzele care au stat la baza comiterii faptei. Articolul 40(1) În vederea evaluării impactului aplicării prezentei metodologii, a stadiului de implementare a măsurilor de prevenire/control al riscurilor de corupţie ori a recomandărilor formulate, Comisia Naţională de Prevenire a Actelor de Corupţie în Educaţie de la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale, cu sprijinul Direcţiei Generale Anticorupţie, întocmeşte rapoarte anuale de monitorizare.(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se întocmesc pe baza informaţiilor transmise de structurile Ministerului Educaţiei Naţionale, potrivit prezentei metodologii, precum şi a informaţiilor rezultate din implementarea unei aplicaţii informatice de monitorizare a riscurilor de corupţie contractată de către Ministerul Educaţiei Naţionale în cadrul proiectului PODCA „Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare“, SMIS 30342. Secţiunea a 7-aReevaluarea riscurilor de corupţie Articolul 41Atunci când la nivelul structurilor Ministerului Educaţiei Naţionale se constată recurenţa unor forme de manifestare a corupţiei, Ministerul Educaţiei Naţionale poate solicita sprijinul Direcţiei Generale Anticorupţie pentru realizarea de misiuni de reevaluare. Articolul 42 (1) Misiunile de reevaluare se realizează în scopul identificării eventualelor disfuncţionalităţi privind managementul riscurilor de corupţie şi al formulării unor recomandări de măsuri de prevenire/control în domeniul de activitate evaluat.(2) Ministerul Educaţiei Naţionale planifică şi realizează activitatea de reevaluare, constând în:a)interviuri realizate de personalul de specialitate; b)sondaj de opinie, pe un eşantion reprezentativ de angajaţi; c)focus grup, realizat cu participarea personalului structurii ori a altor factori interesaţi; d)analiza documentelor realizate conform prezentei metodologii şi a eficacităţii activităţilor de prevenire/control privind riscurile de corupţie. Articolul 43 (1) Misiunea de reevaluare se realizează prin:a)analiza şi evaluarea documentelor întocmite de către structurile Ministerului Educaţiei Naţionale, conform prezentei metodologii, în scopul cunoaşterii activităţilor, proceselor ori procedurilor ce urmează a fi evaluate; b)analiza cazuisticii de corupţie înregistrate în domeniul de activitate; c)stabilirea obiectivelor misiunii şi a instrumentelor ce urmează a fi utilizate pentru reevaluarea riscurilor de corupţie; d)planificarea activităţilor, întâlnirilor, discuţiilor ori interviurilor cu personalul din cadrul domeniului evaluat ori a celorlalte metode ce urmează a fi utilizate; e)realizarea vizitelor de reevaluare; f)analiza şi prelucrarea informaţiilor rezultate în urma vizitelor de reevaluare; g)realizarea raportului de reevaluare. (2) Raportul de reevaluare trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:a)scopul şi obiectivele misiunii de reevaluare; b)datele de identificare a misiunii: structura Ministerului Educaţiei Naţionale care face obiectul misiunii, echipa, durata misiunii de reevaluare; c)metodologia de realizare a reevaluării: documentarea, metodele, tehnicile şi instrumentele utilizate; d)documentele evaluate ori cele întocmite în cursul misiunii de reevaluare; e)constatările rezultate; f)raţionamentele şi deducţiile formulate; g)concluzii şi recomandări de măsuri de prevenire/control al riscurilor de corupţie. Articolul 44Rapoartele de monitorizare şi rapoartele de reevaluare realizate se prezintă conducerii Ministerului Educaţiei Naţionale, respectiv structurilor, în vederea dispunerii măsurilor destinate să îmbunătăţească procesul de management al riscurilor de corupţie. Capitolul IIIDispoziţii finale Articolul 45În vederea prevenirii faptelor de corupţie, personalul de conducere din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale/structurilor subordonate/coordonate are următoarele responsabilităţi: a)implementează prezenta metodologie şi aplică măsurile de prevenire şi control al riscurilor la corupţie; b)solicită sprijinul instituţiilor specializate cu privire la măsurile ce pot fi dispuse pentru prevenirea faptelor de corupţie din domeniul de competenţă; c)asigură participarea personalului din subordine la activităţile de informare şi de instruire anticorupţie organizate de Ministerul Educaţiei Naţionale; d)sprijină membrii Comisiei Naţionale de Prevenire a Actelor de Corupţie în Educaţie din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale în realizarea studiilor de caz cu privire la faptele de corupţie săvârşite de personalul angajat; e)furnizează documente referitoare la organizarea şi funcţionarea structurii, precum şi alte date necesare pentru pregătirea activităţilor de prevenire a faptelor de corupţie; f)promovează campaniile anticorupţie iniţiate de Comisia Naţională de Prevenire a Actelor de Corupţie în Educaţie, prin postarea acestora la avizier şi pe prima pagină a site-urilor proprii de internet şi intranet. Articolul 46Documentaţia privind implementarea prezentei metodologii se păstrează de către consilierul pentru integritate, pentru a fi disponibilă în cazul evaluării activităţii de management al riscurilor de corupţie. Articolul 47Aplicaţia informatică de monitorizare a riscurilor de corupţie, realizată în cadrul proiectului PODCA „Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare“, SMIS 30342, se gestionează la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale şi al structurilor sale. Articolul 48În vederea implementării prezentei metodologii, Ministerul Educaţiei Naţionale poate colabora cu Agenţia Naţională de Integritate, Direcţia Generală Anticorupţie, asociaţiile care au ca obiect de activitate prevenirea corupţiei sau transparenţa în educaţie, precum şi cu alte instituţii specializate. Articolul 49Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA Nr. 1la metodologie FIŞĂ pentru stabilirea sarcinilor, responsabilităţilor şi planificarea activităţii Comisiei pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie

Denumirea structurii Ministerului Educaţiei Naţionale Data începerii activităţii:
Domeniile de activitate evaluate:
-
-
Componenţa Comisiei pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie
Nr. crt. Numele şi prenumele Direcţia/Departamentul Funcţia Categoria de membru*)
Sarcinile şi responsabilităţile membrilor Comisiei pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie
Etapa de identificare şi descriere a riscurilor de corupţie
Nr. crt. Numele şi prenumele Sarcini şi responsabilităţi Documente consultate, redactate ori colectate Termene
Etapa de evaluare a riscurilor de corupţie
Nr. crt. Numele şi prenumele Sarcini şi responsabilităţi Documente consultate, redactate ori colectate Termene
Etapa de determinarea şi implementare a măsurilor de prevenire/control al riscurilor de corupţie
Nr. crt. Numele şi prenumele Sarcini şi responsabilităţi Documente consultate, redactate ori colectate Termene

*) Se vor menţiona, după caz: conducătorul Comisiei pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie; consilier pentru integritate/etică, membru al Comisiei pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie, şef coordonator al unităţii de muncă. ANEXA Nr. 2la metodologie Chestionar pentru identificarea ameninţărilor/riscurilor de corupţie (ghid de interviu pentru conducerea structurii/componentelor, exclusiv coordonatorii unităţilor de muncă)

Dată:
Structură:
Unitate de muncă/post:
La ce ameninţări/riscuri de corupţie consideraţi că sunteţi expus dumneavoastră ori colegii în cadrul activităţii?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................
Ce vulnerabilităţi la corupţie ar putea exista în planul reglementării, planificării, organizării, desfăşurării şi controlului activităţii dumneavoastră ori în cel al formării sau instruirii dumneavoastră/colegilor?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ .............
Care credeţi că ar fi probabilitatea ca aceste vulnerabilităţi să se manifeste în cazul existenţei unui interes de săvârşire a unei fapte de corupţie? (alegeţi un singur răspuns şi argumentaţi).
 înaltă, deoarece ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ...............
 medie, deoarece ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
 scăzută, deoarece ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
Cum ar putea acţiona, ce demersuri ar trebui să întreprindă ori ce modalităţi concrete ar putea utiliza cineva interesat să exploateze aceste vulnerabilităţi pentru a săvârşi o faptă de corupţie?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ..............
Ce efecte ar putea avea în activitatea dumneavoastră materializarea riscurilor de corupţie (săvârşirea unei fapte de corupţie)?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ...............
Ce măsuri sunt aplicate actualmente pentru eliminarea sau controlul riscurilor de corupţie?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ...........
Pentru a preveni materializarea riscurilor de corupţie, ce soluţii/măsuri credeţi că sunt posibile/aplicabile în domeniul dumneavoastră de activitate?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................
Au existat cazuri de corupţie (ori suspiciuni de acest gen) în cadrul domeniului de activitate gestionat sau în domenii de activitate similare din alte instituţii?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ .............
Au încercat terţii să influenţeze deciziile vreunui angajat al structurii?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ...............
Conducerea este la curent cu eventuale acuzaţii de corupţie care afectează instituţia, un domeniu specific de activitate, anumite categorii de personal ori chiar angajaţi precis identificabili (prin intermediul modalităţilor de comunicare formală sau informală cu actuali sau foşti angajaţi, cu reprezentanţii organelor de control intern, cu beneficiari interni sau externi ai serviciilor publice furnizate de către instituţie).
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ...............
Este asigurată transparenţa procesului de adoptare a deciziilor, prin operaţiuni de verificare, raportare şi alocare explicită a responsabilităţilor sau prin furnizarea unei documentaţii complete şi clare?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ .............
Există cerinţa de a ţine o evidenţă clară, scrisă, a procesului de adoptare a deciziei, care să poată fi verificată de către o autoritate de auditare ori control?
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .........
Precizaţi specificul programelor ori măsurilor de control stabilite şi puse în practică pentru a elimina/reduce riscurile specifice de corupţie pe care unitatea le-a identificat, precum şi modul în care aceasta monitorizează şi reevaluează aceste programe şi controale.
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........
Precizaţi, pentru o structură având mai multe locaţii de desfăşurare a activităţii.
1. natura şi amploarea activităţii de monitorizare a locaţiilor sau a segmentelor de activitate operaţionale
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ...............
2. dacă există locaţii sau segmente de activitate în cazul cărora este mult mai probabil ca riscurile de corupţie să existe/să se manifeste
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ..............
Dacă şi în ce modalităţi concrete conducerea comunică angajaţilor punctele sale de vedere ori aşteptările cu privire la practicile corecte de lucru şi comportamentul etic (riscurile de corupţie sunt sensibil reduse atunci când managementul demonstrează şi comunică importanţa valorilor şi a comportamentului etic).
........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ..............

ANEXA Nr. 3la metodologie FIŞĂ de analiză a activităţilor vulnerabile la corupţie

Denumirea structurii:
Denumirea unităţii de muncă:
Data elaborării: Responsabil cu elaborarea: Data revizuirii:
Domenii de activitate Activităţi vulnerabile, conform art. 16 din metodologie Sarcini (zilnice, săptămânale sau ocazionale)
Nr. crt. Documente întocmite frecvent în cadrul activităţilor Conţinutul documentelor Periodicitatea întocmirii acestora către cine - ce structură - îl transmite/de la cine - ce structură - îl primeşte
Nr. crt. Unităţile/Compartimentele (interne ori externe structurii) cu care se colaborează pentru realizarea sarcinilor Natura relaţiilor de colaborare (activităţile desfăşurate în comun) Cadrul legal al cooperării
Nr. crt. Materiale, instrumente, mijloace tehnice şi auto utilizate pentru îndeplinirea sarcinilor

ANEXA Nr. 4 la metodologie FIŞĂ de identificare, descriere şi evaluare a riscurilor de corupţie

Denumirea structurii Ministerului Educaţiei Naţionale:
Denumirea unităţii de muncă:
Activitatea vulnerabilă conform art. 16 din metodologie:
Data elaborării: Membru al Comisiei pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie/coordonator al unităţii de muncă: Data revizuirii:
Descrierea riscului (ameninţarea): ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ .............. ........ ................ ................ ................ ...............
Categorii de personal expuse riscului: ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
Cauze/Vulnerabilităţi ce determină riscul:
- cauze din domeniul reglementărilor ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
- slăbiciuni la nivelul capacităţii de prevenire/control al riscului ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
- surse de ameninţare ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
- particularităţi privind cultura organizaţională şi caracteristici privind resursele umane ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
Efectele/Consecinţele probabile la nivelul obiectivelor/activităţilor structurii: ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .............
Nivelul riscului Probabilitate (P)1 Impact global (IG) Expunere (P x IG) Prioritatea2 (1, 2 sau 3)
Componente/Dimensiuni de impact Importanţa relativă a componentelor3 (%) Impact (de la 1 la 5)4 Importanţa relativă x impact
1.
2.
n.
TOTAL Σ[1, n] 100% Σ[1, n] = Impact Global (IG)5
Măsuri de prevenire/control existente, aplicate în prezent Eficienţa măsurilor6
1.
Măsuri de prevenire/control suplimentare propuse pentru prevenirea/controlul riscului Responsabil de risc
1.

1 Se acordă un scor de la 1 la 5 conform anexei nr. 6 la metodologie. 2 Conform anexei nr. 9 la metodologie. 3 Fiecărei componente/dimensiuni de impact i se alocă un procentaj referitor la importanţă, astfel încât suma procentajelor alocate componentelor să fie 100%. 4 Se acordă un scor de la 1 la 5 conform anexei nr. 7 la metodologie. 5 Valoarea rezultată se va trece în rubrica corespunzătoare impactului global (IG). 6 Valoarea eficienţei măsurilor se determină conform anexe nr. 8 la metodologie. NOTĂ: Metodologia furnizează instrumente-suport pentru stabilirea cauzelor unui risc de corupţie (analiza cadrului normativ, analiza incidentelor de integritate, analiza eficacităţii sistemului de control intern/managerial al structurii etc.), fiind necesar ca pentru fiecare ameninţare descrisă să fie surprins contextul de desfăşurare a acelei activităţi care ar putea permite manifestarea acesteia. Pentru a structura activitatea de descriere a cauzelor/vulnerabilităţilor, comisiile pentru prevenirea actelor de corupţie în educaţie vor avea în vedere următoarele:

cauze din domeniul reglementărilor (inclusiv procedurile) aplicabile activităţii: multe dintre riscuri îşi au cauza în lipsa procedurilor, de multe ori fiind invocată ca explicaţie pentru materializarea riscurilor de corupţie necunoaşterea sau ambiguitatea unor reguli. În acest context trebuie identificate toate normele şi procedurile aplicabile domeniului care prezintă elemente de vulnerabilitate şi care pot fi exploatate sau interpretate subiectiv, astfel încât riscurile descrise să se producă;

slăbiciuni la nivelul capacităţii de prevenire/control al riscului: sunt frecvente cazurile în care circumstanţele care favorizează apariţia unor riscuri ţin de un control defectuos al activităţii. Orice conducător al unei structuri din Ministerul Educaţiei Naţionale trebuie să se asigure că domeniul de care este responsabil funcţionează, iar personalul trebuie să aibă convingerea că activitatea acestuia este supravegheată. În procesul de analiză a riscurilor de corupţie este esenţial să fie identificate particularităţile care determină vulnerabilitatea sistemului de control intern/managerial, fie pentru că măsurile nu sunt bine cunoscute de către cei care ar trebui să le aplice, fie pentru că acestea nu sunt aplicate în mod consecvent, fie că ele nu pot răspunde în totalitate situaţiilor de risc (capacitate redusă de aplicare a măsurilor de prevenire/control);

surse de ameninţare - persoane, de regulă, din exteriorul instituţiei care prezintă un interes ridicat pentru obţinerea unor avantaje prin presiuni la nivelul angajaţilor: presiuni politice, presiuni ierarhice, interes ridicat din partea unor grupuri infracţionale, contactul cu publicul interesat de un serviciu sau de a scăpa de aplicarea unei sancţiuni, interesul comercial ridicat al unui serviciu public (de exemplu, un contract de achiziţie, o autorizaţie, un permis), prezenţa permanentă a intermediarilor sau reprezentanţilor unor societăţi comerciale în interacţiunea cu angajaţii etc.;

particularităţi privind cultura organizaţională şi caracteristici privind resursele umane: carenţe educaţionale ori de conştientizare (lipsa cunoştinţelor privind faptele de corupţie, toleranţa unor comportamente non-etice care nu sunt percepute a reprezenta o problemă), cauze sociale (lipsa unei locuinţe, nivel scăzut de salarizare), cunoştinţe insuficiente privind reglementările, procedurile ori regulile aplicabile etc., conştientizare insuficientă a măsurilor de control ce sunt aplicate etc. ANEXA Nr. 5 la metodologie RAPORT-MODEL de evaluare a cadrului normativ aplicabil domeniului de activitate vizat

Domeniu de activitate/Unitate de muncă
Nr. crt. Denumirea, emitentul şi categoria actului normativ Evaluarea şi obiecţiile de fond asupra conţinutului actului normativ
Numărul articolului Text (extras din actul normativ evaluat) Elemente/Factori potenţiali de manifestare a corupţiei Ameninţări de corupţie (fapte posibile ce pot fi generate de actuala reglementare) Recomandări şi concluzii

ANEXA Nr. 6la metodologie SCALĂ DE ESTIMARE a probabilităţii de materializare a riscurilor de corupţie

Factor Scor Descriere Indicatori
aproape sigur 5 cel mai probabil se va concretiza > 80% şanse de apariţie • este de aşteptat să apară în marea majoritate a circumstanţelor profesionale; • se va întâmpla fără îndoială, eventual frecvent; • iminentă. Riscul de corupţie este prezent în mod constant, din cauza deficienţelor de organizare, planificare, control, supraveghere, instruire ori formare a personalului şi modului în care este conceput ori aplicat cadrul legal de desfăşurare a activităţii.
probabil 4 şansă considerabilă de apariţie; nu este neobişnuit 61%-80% şanse • va apărea probabil în multe circumstanţe profesionale; • se va întâmpla probabil, dar nu va reprezenta o problemă persistentă pentru domeniul de activitate; • s-a mai întâmplat în trecut.
posibil 3 producerea sa poate fi avută în vedere 41%-60% şanse de materializare • ar putea apărea în anumite circumstanţe profesionale; • se poate întâmpla ocazional; • s-a întâmplat în altă parte, într-un domeniu de activitate similar. Riscul de corupţie poate apărea câteodată (cauzele putând fi reprezentate de deficienţe în desfăşurarea activităţii, erori în înţelegerea ori aplicarea procedurilor de lucru specifice etc.).
foarte puţin probabil 2 minimă, dar nu imposibilă; nu este cunoscut să se fi produs 21%-40% şanse de apariţie • poate apărea doar în circumstanţe profesionale excepţionale; • nu este de aşteptat să se întâmple; • nu a fost semnalată în domeniul de activitate. Riscul de corupţie nu apare decât rar, în condiţii excepţionale de desfăşurare a activităţii.
improbabil 1 practic imposibilă; nu a apărut niciodată 0%-20% • este probabil să nu apară niciodată; • foarte puţin probabil să se întâmple vreodată.

ANEXA Nr. 7la metodologie SCALĂ DE ESTIMARE a impactului global al riscului

Factor Scor Indicatori
major/critic 5 • imposibilitate de îndeplinire a obiectivelor stabilite pentru domeniul de activitate; • deteriorarea pe termen lung a eficienţei activităţii, întârzieri majore în derularea activităţilor planificate (mai mult de 6 luni); • pierderi financiare severe pentru înlocuirea ori instruirea personalului, schimbarea procedurilor de desfăşurare a activităţii, achiziţii neplanificate de mijloace tehnice etc., reprezentând 25% şi mai mult din bugetul anual alocat instituţiei; • publicitate negativă la nivel internaţional, implicarea factorilor politici de la nivel central ori instituţional pentru gestionarea situaţiei create. Riscul de corupţie contribuie direct la apariţia sau proliferarea faptelor de corupţie, la facilitarea ori determinarea personalului să comită asemenea fapte.
ridicat 4 • impact semnificativ asupra obiectivelor domeniului afectat, afectarea eficienţei acesteia; • perturbarea pe termen mediu a activităţii, întârzieri semnificative privind desfăşurarea în condiţii normale a activităţii (între 3-6 luni); • pierderi financiare majore pentru instituţie; • publicitate negativă la nivel naţional, pierderea încrederii din partea beneficiarilor serviciilor publice.
moderat 3 • obiective profesionale atinse parţial, afectarea semnificativă a eficienţei acesteia; • perturbarea pe termen scurt a activităţii; • pierderi financiare semnificative pentru instituţie (cel puţin 10% din buget); • o anumită publicitate negativă la nivel local. Riscul de corupţie poate genera parametri favorizanţi pentru apariţia sau proliferarea faptelor de corupţie.
Factor Scor Indicatori
redus 2 • impact minor asupra atingerii obiectivelor profesionale; • întreruperea neglijabilă, nesemnificativă a desfăşurării activităţii; • pierderi financiare moderate pentru instituţie (5% sau mai mult din bugetul alocat); • unele şicane publice izolate, neînsoţite însă de pierderea încrederii. Riscul de corupţie contribuie puţin ori deloc la apariţia sau proliferarea faptelor de corupţie.
foarte redus 1 • impact minimal sau nesemnificativ asupra atingerii obiectivelor; • nicio perturbare în privinţa calendarului activităţii; • pierderi financiare nesemnificative ori minimale pentru structură; • susceptibil de a conduce/provoca publicitate negativă.

ANEXA Nr. 8la metodologie EVALUAREA MĂSURILOR DE CONTROL AL RISCURILOR DE CORUPŢIE*)

Întrebarea 1 Întrebarea 2 Întrebarea 3
Măsura se adresează în mod efectiv riscului identificat ? Măsura este bine documentată şi comunicată, în mod oficial, celor interesaţi sau implicaţi ? Măsura stabilită este operaţională şi aplicată în mod consecvent ?
nu 1 1 1
parţial 3 2 2
da 6 3 3
I1 I2 I3
Nivel Scor (I1 + I2 + I3) Descriere
ineficient 3 În cel mai bun caz, măsura se adresează riscurilor, dar nu este bine documentată sau aplicată; în cel mai rău caz, măsura nu se adresează cu adevărat riscului vizat, nefiind nici documentată şi nici aplicată.
redus/slab 4 Măsura se adresează riscului, cel puţin în parte, dar documentarea şi/sau aplicarea trebuie sensibil îmbunătăţite şi adaptate.
bun 5-8 Măsura se adresează riscului, dar documentarea şi/sau aplicarea trebuie îmbunătăţite.
foarte bun 9-12 Măsura se adresează riscurilor, este bine documentată şi este pusă în aplicare.

*) Se referă atât la măsurile de control/prevenire existente, cât şi la cele suplimentare propuse. Fiecare măsură de control/prevenire trebuie să răspundă la cele 3 întrebări, iar în funcţie de răspuns va primi un punctaj. Scorul total (I1 + I2 + I3) indică nivelul de eficienţă al măsurii de control/prevenire. ANEXA Nr. 9*)*) Scala de evaluare este reprodusă în facsimil.la metodologie SCALA DE EVALUARE a expunerii la riscuri de corupţie ANEXA Nr. 10la metodologie REGISTRUL RISCURILOR DE CORUPŢIE Partea I - Identificarea, descrierea şi evaluarea riscurilor

Nr. crt. Identificarea şi descrierea riscurilor Evaluarea riscurilor
Descrierea riscului (ameninţarea) de corupţie Cauze Parametrii riscului Măsuri existente Aprecierea măsurilor existente1)
Probabilitate Impact global Expunere (col. 4 x col. 5) Prioritate
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1.
2.
3.

Partea a II-a - Determinarea şi aplicarea măsurilor de prevenire/control

Nr. crt. Descrierea riscului (ameninţarea) de corupţie Măsuri suplimentare2) Termen/Durată de implementare Responsabil(i) de risc3) Monitorizare şi revizuire
Evaluarea măsurilor de control Parametrii riscului revizuit4)
Indicatori de evaluare5) Riscuri de corupţie materializate6) Probabilitate Impact global Expunere (col. 8 x col. 9) Prioritate
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1.
2.
3.

1) Valoarea trecută în anexa nr. 4 la metodologie, la „Eficienţa măsurilor“. 2) Măsurile de prevenire/control suplimentare, din anexa nr. 4 la metodologie. 3) Conform anexei nr. 4 la metodologie. 4) Se determină pentru riscurile de corupţie materializate. 5) Pentru fiecare măsură de control/prevenire suplimentară propusă, conform anexei nr. 8 la metodologie. 6) Corespunzător riscului descris.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 5113/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 5113 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 5113/2014
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu