ORDIN Nr. 5004
din 31 august 2006
privind organizarea si
derularea fazei-pilot „Managementul administrativ si financiar al scolii
intr-un mediu descentralizat"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 748 din 1 septembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) din
Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006,
având în vedere dispoziţiile art. 167 din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza prevederilor art. 10
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi
completările ulterioare,
luând în considerare art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării şi ministrul
administraţiei şi internelor emit prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă organizarea şi derularea de
către Ministerul Educaţiei şi Cercetării a fazei-pilot „Managementul
administrativ şi financiar al şcolii într-un mediu descentralizat",
prezentată în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Faza-pilot „Managementul administrativ şi
financiar al şcolii într-un mediu descentralizat" se implementează în 50
de unităţi de învăţământ preuniversitar pilot, nominalizate în anexa nr. 2 care
face parte integrantă din prezentul ordin, denumite în
continuare unităţi de învăţământ preuniversitar
pilot.
(3) Perioada de derulare a fazei-pilot este de la 1
septembrie 2006 şi până la 31 decembrie 2007.
(4) Finanţarea cheltuielilor administrative pentru
organizarea şi derularea fazei-pilot se va face din bugetul de stat, prin
bugetul aprobat Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru anii bugetari 2006
şi 2007, în limita creditelor aprobate.
Art. 2. - Pentru anul şcolar 2006-2007, în unităţile de
învăţământ preuniversitar pilot proiectarea, aprobarea şi execuţia bugetului se
realizează în conformitate cu prevederile prezentului ordin şi cu principiile
privind finanţarea şi obiectivele Strategiei de descentralizare a
învăţământului preuniversitar, aprobată de Guvernul României.
Art. 3. - (1) In anul 2007 unităţile de învăţământ
preuniversitar pilot vor fi finanţate pe baza unei formule de alocare pe elev.
(2) Formula de alocare pe elev va cuprinde atât costurile
aferente procesului instructiv-educativ propriu-zis, cât şi costurile aferente
întreţinerii şi funcţionării unităţii de învăţământ preuniversitar pilot.
(3) Indicatorul principal de fundamentare a
fondurilor destinate unităţilor de învăţământ preuniversitar pilot îl
reprezintă numărul de elevi/preşcolari înscrişi în unitatea respectivă.
(4) Formula de alocare pe elev se elaborează de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se aprobă prin ordin al ministrului
educaţiei şi cercetării, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentului ordin.
Art. 4. - (1) Consiliile de
administraţie ale unităţilor de învăţământ preuniversitar pilot aprobă, la propunerea directorului, proiectul
de buget, în limita sumei alocate, pe baza formulei de alocare pe elev.
(2) Proiectarea bugetului se face în conformitate cu calendarul bugetar în vigoare, iar execuţia bugetului se realizează
cu respectarea reglementărilor legale cu privire la utilizarea fondurilor
publice.
Art. 5. - (1) Unităţile de învăţământ preuniversitar
pilot transmit lunar un raport asupra execuţiei bugetare către Ministerul
Educaţiei şi Cercetării la Consiliul Naţional pentru Finanţarea Invăţământului
Preuniversitar, pe lângă raportările bugetare obligatorii pentru toate
unităţile de învăţământ.
(2) Structura raportului lunar va fi stabilită de
Consiliul Naţional pentru Finanţarea Invăţământului Preuniversitar.
Art. 6. - Bugetul aprobat de consiliul local pentru
unităţile de învăţământ preuniversitar pilot, precum şi raportul privind execuţia
acestuia conform art. 5 din prezentul ordin sunt publice.
Art. 7. - Ministerul Educaţiei
şi Cercetării, prin aparatul propriu şi prin inspectoratele şcolare judeţene,
monitorizează implementarea fazei-pilot şi asigură suport continuu.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi
cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXA Nr. 1
FAZA-PILOT „Managementul administrativ şi financiar
al şcolii într-un mediu descentralizat"
1. INFORMAŢII GENERALE
- titlul: Managementul administrativ şi financiar al şcolii într-un mediu descentralizat
- bugetul estimat: 1.200.000 euro
- durata: 16 luni
2. CONTEXT
Procesul de descentralizare presupune schimbări în
modul în care sunt alocate şi administrate resursele, iar instituţiile de la
nivel naţional şi local au nevoie de sprijin şi orientare în procesul şi în
ritmul elaborării şi implementării politicilor prevăzute în Strategia de descentralizare a învăţământului preuniversitar.
Rigidităţile inerente ale sistemului actual de alocare
a resurselor financiare limitează sfera măsurilor eficiente de management
financiar. De aceea, prin proiectarea şi implementarea unor noi modalităţi şi
instrumente de management, proiectul va facilita şi identifica metodele de a
operaţionaliza introducerea conceptelor şi tehnicilor de maximă eficienţă,
precum şi a bunelor practici.
In cadrul proiectului prezentat vor fi experimentate
sistemele tehnice şi modificările instituţionale propuse în Strategia de descentralizare a
învăţământului preuniversitar şi în legislaţia curentă şi se vor testa impactul
şi eficienţa acestora.
Pentru buna derulare a proiectului şi obţinerea
rezultatelor scontate sunt necesare următoarele:
- actualizarea documentelor de analiză şi de
politici, la nivel local, judeţean şi naţional;
- prezenţa factorilor de decizie la dezbaterile
asupra stadiilor de progres ale proiectului. Neglijarea împuternicirii şi
neimplicarea în procesele de dezbatere pot releva o lipsă de voinţă politică în
abordarea reformelor specifice sau pasivitate;
- elaborarea proiectelor de modificări legislative şi
a metodologiilor de aplicare a lor, precum şi a formulei de alocare pe elev;
- crearea, sprijinirea, dezvoltarea şi instruirea comitetelor,
care să-şi manifeste în mod real prezenţa ca actor social în sistemele de
asigurare a calităţii şi în luarea deciziilor la nivel de şcoală şi la
nivelurile superioare;
- realizarea unui sistem informaţional/informatic
integrat, de care să beneficieze atât şcolile, administraţia locală, cât şi
structurile deconcentrate ale administraţiei de stat. Avantajele unui asemenea
sistem sunt: coerenţa informaţiei, transparenţa, facilitarea analizelor şi
deciziilor în timp real, reducerea sarcinilor serviciilor specifice, care acum
realizează de multe ori duplicarea activităţilor;
- mediatizarea, diseminarea şi discutarea la toate
nivelurile a modificărilor şi propunerilor legislative care au apărut în
ultimii 2 ani sau a celor propuse pentru etapele următoare.
3. GRUP-ŢINTĂ Şl BENEFICIARI
Din judeţele-pilot, în 3 judeţe va fi selectat un număr
de maximum 50 de şcoli pe baza criteriilor elaborate de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării, în care se va experimenta managementul administrativ şi financiar
al şcolii într-un mediu descentralizat.
Proiectul va asigura asistenţă tehnică, instruire şi
deplasări în teren ale echipei de proiect, pentru a furniza informaţii şi a
sprijini Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Finanţelor Publice,
Ministerul Administraţiei şi Internelor şi autorităţile locale să elaboreze şi
să implementeze un cadru perfecţionat pentru alocarea şi controlul resurselor
şi pentru a obţine o mai mare eficienţa financiară în învăţământul
preuniversitar, îmbunătăţirea cadrului instituţional şi a proceselor de
management financiar şi de luare a deciziilor la nivelul şcolilor şi al
administraţiei locale, în conformitate cu prevederile strategiei de
descentralizare a învăţământului preuniversitar.
Proiectul va asigura, de asemenea, recomandări şi
orientări pentru dezvoltarea şi armonizarea legislaţiei şi politicilor din
acest sector. Asistenţa tehnică va fi asigurata la nivelul celor 3 judeţe,
astfel încât să se poată garanta că soluţiile sunt practice şi ţin seama în
totalitate de problemele locale.
Activităţile susţinute de proiect vor implica toate
instituţiile şi organizaţiile relevante pentru activitatea şcolilor: personalul
şcolii, inspectoratul şcolar judeţean, comitetele de părinţi, consiliile locale
şi primarii, departamentele relevante din cadrul consiliului judeţean şi din
cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene.
4. OBIECTIVE
a) Obiectiv general
Obiectivul general al proiectului este reprezentat de
îmbunătăţirea managementului administrativ şi financiar al unităţilor de
învăţământ care funcţionează într-un sistem descentralizat.
Acest proiect reprezintă planul detaliat de
implementare al etapei administrative a Strategiei de descentralizare a
învăţământului preuniversitar, aprobată prin memorandum în şedinţa Guvernului
din data de 20 decembrie 2005.
Concluziile vor fi folosite pentru
extinderea utilizării procedurilor noi de management în etapele ulterioare ale
Strategiei de descentralizare a învăţământului preuniversitar.
b) Obiective specifice:
- testarea exercitării noilor competenţe şi a
drepturilor decizionale, administrative şi financiare acordate şcolilor de noua
legislaţie, în vederea întăririi autonomiei şcolii;
- îmbunătăţirea cadrului instituţional şi a
proceselor de management financiar şi de luare a deciziilor la nivelul şcolilor
selectate şi al administraţiei locale, pentru susţinerea generalizării
modelului la nivel naţional;
- dezvoltarea sistemelor de evaluare şi monitorizare
a managementului resurselor de care dispun şcolile selectate, într-un mediu
descentralizat.
5. REZULTATE SCONTATE Şl IMPACTUL PROIECTULUI
a) Rezultate măsurabile:
Analize-diagnostic elaborate pentru fiecare
scoală-pilot selectată:
- personal la nivelul şcolilor şi autorităţilor
publice locale, instruit pentru a aplica noul model de descentralizare;
- planuri multianuale de ajustare a bugetelor în funcţie de costurile pe elev estimate;
- planuri de dezvoltare a bugetelor şi a execuţiei
bugetare în cadrul serviciilor proprii de contabilitate;
- proceduri îmbunătăţite de management al resurselor
în şcolile selectate;
- implementarea cadrului
instituţional stabilit;
- model îmbunătăţit de management financiar şi de
luare a deciziilor la nivelul şcolilor şi al administraţiei locale, implementat
în conformitate cu Strategia de descentralizare a învăţământului
preuniversitar;
- sistem de alocare a
fondurilor la nivelul consiliului local, care să asigure transparenţă, echitate
şi compensare a grupurilor dezavantajate.
Direcţii strategice pe termen mediu la nivel central
si nivel local privind desfăşurarea învăţământului preuniversitar:
- strategie actualizată de
descentralizare a învăţământului preuniversitar;
- legislaţie primară şi secundară privind autonomia şcolii,
amendată şi armonizată în acord cu Strategia de descentralizare a
învăţământului preuniversitar;
- programul de pregătire a
personalului de la nivelul şcolilor şi autorităţilor publice locale, pentru
aplicarea modelului generalizat de descentralizare la nivelul învăţământului
preuniversitar;
- formulă de finanţare actualizată pentru
generalizarea descentralizării financiare la nivel naţional.
Sistem de monitorizare şi evaluare corespunzătoare
etapei de pilotare:
- impactul alocării resurselor şi managementului în
condiţiile descentralizării la nivelul şcolilor selectate;
- bune practici în mobilizarea fondurilor bugetare şi extrabugetare în sistem descentralizat;
- diseminarea rezultatelor obţinute, strategie de
comunicare;
- baza de date cu indicatorii monitorizaţi în
pilotare şi analize specifice;
- sistemul de monitorizare şi evaluare actualizat
pentru generalizarea descentralizării.
b) Impactul proiectului
Impactul proiectului va fi măsurat la trei niveluri:
- nivelul administraţiei centrale şi locale, la care
se va produce o creştere a calităţiii procesului decizional, a politicilor
publice privind învăţământul şi a managementului financiar;
- la nivelul şcolilor, în care noile proceduri şi
metode, sisteme şi tehnici vor contribui la creşterea calităţii managementului
şi administrării resurselor, la creşterea responsabilizării personalului în
administrarea şcolilor (economie, eficienţă, eficacitate);
- la nivelul comunităţii, unde transparenţa
procedurilor, metodele de comunicare şi implicarea actorilor principali vor
spori interesul faţă de şcoală şi nevoile ei, vor creşte interesul agenţilor
economici pentru investiţia în educaţie, vor spori accesul şi şansele
educaţionale ale elevilor, în special a celor din medii socioeconomice
defavorizate.
6. ACTIVITĂŢILE PROIECTULUI
In cadrul fiecărui obiectiv specific, pentru obţinerea
rezultatelor au fost asociate acţiuni, pe domenii. Sistem de finanţare:
- analiza execuţiei
bugetului la nivelul şcolii din punctul de vedere al criteriilor şi
standardelor de finanţare;
- analiza nivelului de finanţare a şcolilor din
punctul de vedere al costurilor pe elev;
- acordarea de asistenţă pentru definirea şi
implementarea planurilor multianuale de ajustare a bugetelor în funcţie de
costurile pe elev;
- pregătirea personalului pentru a opera cu costurile
pe elev şi metodologiile aferente;
- acordarea de asistenţă în elaborarea planurilor de
dezvoltare a bugetelor şi a execuţiei bugetare în cadrul serviciilor proprii de
contabilitate;
- analiza circuitelor financiare şi a planificării
bugetelor la nivel local;
- elaborarea manualului de management financiar şi a
instrumentelor financiar-contabile necesare implementării noului sistem.
Management şi scheme decizionale interne în şcoală,
curriculum, manuale şcolare
- analiza
curriculum-ului actual la decizia şcolii, a modului în care poate fi revizuit
şi adaptat la nevoile locale identificate;
- analiza modului de distribuire şi achiziţionare,
găsirea de variante şi realizarea de propuneri de mecanisme de selecţie şi
achiziţie a manualelor la nivelul şcolii; evaluarea volumului de costuri şi a
eficienţei procedeelor.
Resurse umane:
- instruirea
personalului la nivelul şcolilor, pentru aplicarea noului model de management;
- asistarea directorului pentru exercitarea
atribuţiilor sporite în privinţa managementului resurselor umane;
- analiza structurii şi a gradului de pregătire
profesională a personalului, inclusiv a echipei de conducere (director,
consiliu de administraţie);
- evaluarea volumului de fonduri necesare şi a
modalităţilor de realizare a formării personalului didactic la nivelul şcolii;
explorarea posibilităţilor de sprijinire a şcolilor în dezvoltarea de programe
proprii.
Conducere-administrare:
- asistenţă şi analiză
privind înfiinţarea/funcţionarea consiliilor de administraţie în noua
componenţă, evaluarea eficienţei activităţii acestora, revizuirea metodologiei existente.
Consultanţă pentru dezvoltare:
- asistenţă în
elaborarea şi implementarea proiectului de dezvoltare a şcolii;
- analiză a restructurării reţelei şcolare pentru
evidenţierea concordanţei dintre necesitate şi ofertă la nivelul localităţii;
- elaborarea de mecanisme şi proceduri pentru
dezvoltarea şi protejarea patrimoniului.
Cadru legislativ:
- propuneri de
amendamente la cadrul legislativ privind finanţele şi administraţia publică
locală;
- propunerea de amendamente la legislaţia în vigoare (Legea învăţământului, Statutul personalului
didactic, norme metodologice de implementare) pentru extinderea activităţii de
testare în judeţele-pilot şi la nivel naţional.
Audit şi evaluare, proceduri transparente:
- proiectarea sistemului de monitorizare şi evaluare corespunzător etapei de
pilotare;
- dezvoltarea unui sistem de indicatori de raportare
minimal care să genereze rapoarte periodice publice; propunerea de metode
îmbunătăţite;
- analiza modului în care au fost implicate
diferitele instituţii (şcolile, autorităţile locale) în proiectarea bugetară;
- dezvoltarea unei scheme de control privind
cheltuielile educaţionale, în special în ceea ce priveşte mentenanţa şcolii;
- dezvoltarea unei
scheme-proceduri de audit şcolar şi a rapoartelor către părinţi şi comunitate;
- propunerea de proceduri de asigurare a transparenţei
şi echităţii în alocarea fondurilor de către consiliile locale pentru grupurile
dezavantajate în cadrul procesului educaţional.
Comunicare, raportare proiect şi bune practici:
- elaborarea strategiei
de comunicare, diseminarea rezultatelor prin canalele mass-media;
- organizarea şi desfăşurarea de seminarii la toate
nivelele de interes;
- organizarea reţelei de comunicare între şcolile din
proiect, organizarea website-ului proiectului şi menţinerea acestuia;
- seminarii şi scheme de diseminare şi informare a opiniei
publice, puse în practică.
Baze de date şi monitorizare:
- dezvoltarea bazelor
de date privind managementul educaţional, în cooperare
cu proiectul Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
7. PRODUSELE PROIECTULUI
Activitatea tehnică se va materializa prin elaborarea
următoarelor documente:
1. raport preliminar cuprinzând planul de acţiune
pentru implementarea proiectului;
2. raport final pe fiecare componentă, incluzând
analiza problemelor de substanţă şi recomandări pentru Ministerul Educaţiei şi
Cercetării;
3. rapoarte de progres trimestriale. Produse ale
proiectului:
- propuneri de modificări legislative menite să asigure
descentralizarea reală a managementului financiar, inclusiv alocarea surselor
de finanţare;
- proceduri de asigurare a transparenţei şi echităţii
în alocarea fondurilor de către consiliile locale şi de stabilire a
priorităţilor;
- manual de proceduri financiare aplicate în şcoli
(instrumente financiar-contabile necesare, proceduri legale de utilizare a fondurilor,
scheme de rapoarte financiare etc);
- formula de alocare pe elev (satisfacerea criteriilor
de simplitate, transparenţă şi adecvare);
- sistem integrat de indicatori privind costurile
educaţiei şi proceduri de raportare; fluxuri informaţionale;
- ghid de proceduri de administrare a resurselor la
nivelul şcolii;
- seminarii şi strategii de diseminare a rezultatelor
şi de informare a opiniei publice asupra derulării proiectului;
- elaborarea şi furnizarea cursurilor de formare (în
grupuri mixte) pentru toate categoriile de factori implicaţi:
• directori de şcoală, membri ai consiliului de
administraţie, personalul şcolii;
• primari, consilieri locali, contabili şi
administratori;
• manageri de reţea şcolară, inspectori şcolari,
manageri de bugete la nivel judeţean şi naţional.
O parte din produsele enumerate mai sus va fi elaborată
la nivelul echipei de proiect de către membrii acesteia.
O altă parte a produselor va fi realizată prin
atragerea în colectivele de lucru a unor experţi şi prin contractarea unor
consultanţi interni şi externi.
8. CADRUL INSTITUŢIONAL
a. Autoritatea contractantă şi cadrul legal:
Autoritatea contractantă este Ministerul Educaţiei şi
Cercetării.
b. Echipa de proiect:
Activitatea tehnică a proiectului, incluzând toate
activităţile menţionate mai sus, va fi realizată de către o echipă de proiect.
Echipa de proiect va fi responsabilă pentru toate produsele proiectului.
Activitatea sa va fi supravegheată şi monitorizată de un grup de coordonare la
nivel central, condus de secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar,
grupul fiind numit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, şi de
trei echipe de coordonare la nivelul judeţelor în care se desfăşoară proiectul,
de asemenea prin nominalizare sau invitare de către Ministerul Educaţiei şi
Cercetării. Ministerul va solicita inspectoratelor şcolare judeţene implicate,
autorităţilor locale, instituţiilor subordonate inspectoratelor şcolare
judeţene şi structurilor asociative şi profesionale ale autorităţilor administraţiei
publice locale sau provenind din deţinătorii de interese din educaţie
nominalizarea persoanelor care vor face parte din
echipa de proiect.
In stabilirea grupului de coordonare şi a echipelor de
coordonare la nivel local-judeţean se va ţine seama de criteriul includerii în
grupurile de coordonare a celor responsabili cu elaborarea şi implementarea
legislaţiei adecvate.
c. Sarcinile grupului de coordonare
Va îndeplini atribuţiile de comunicare şi de diseminare
a rezultatelor în cadrul Comitetului tehnic interministerial destinat
descentralizării învăţământului preuniversitar şi cu actorii relevanţi
implicaţi în procesul de învăţământ.
Pe măsura obţinerii produselor proiectate, grupul de
coordonare la nivel naţional va evalua calitatea acestora şi va promova
utilizarea acestora pe o scară mai largă, în conformitate cu strategia de
descentralizare a învăţământului preuniversitar.
d. Sarcinile echipelor de
coordonare la nivel judeţean Vor evalua, coordona
şi defini produsele, vor coordona experimentele şi vor selecta soluţiile, în concordanţă cu
direcţiile stabilite la nivelul de coordonare naţional.
Vor realiza comunicarea şi
diseminarea rezultatelor în cadrul instituţiilor şi organizaţiilor din care fac
parte, precum şi al mediilor de informare de la nivel local şi judeţean.
e. Structuri/organisme cu rol în implementarea
proiectului Echipa de proiect va coopera cu toate departamentele din
Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu proiectele
implicate în aceste domenii, care sunt gestionate fie din interiorul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării, fie de agenţii independente sau de alte
instituţii şi organizaţii din afara Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Proiectul nu va crea organisme noi, ci va folosi
capacitatea administrativă şi decizionala a instituţiilor şi organizaţiilor
existente, care vor implementa proiectul, vor acţiona şi vor utiliza produsele
acestuia, în conformitate cu cadrul legal existent sau
nou-creat.
9. EVALUAREA Şl MONITORIZAREA
Proiectul va genera rapoarte periodice, documente de
politici, analize şi studii. Calitatea şi relevanţa acestora, la nivel local,
judeţean şi naţional, vor fi evaluate de grupurile de coordonare de la nivel
naţional şi local.
Rapoartele de monitorizare înaintate către grupul de
coordonare vor include:
1. evaluarea activităţilor proiectului, revizuirea
obiectivelor, analiza riscurilor proiectului;
2. evaluarea şi revizuirea produselor proiectului, în
vederea realizării concordanţei acestora cu Strategia de descentralizare a
învăţământului preuniversitar.
Proiectul va utiliza un sistem de indicatori de
cuantificare a efectelor pentru a determina gradul de îndeplinire a obiectivelor angajate, nevoia de modificare a ţintelor şi
construirea capacităţii la nivelul şcolii şi al autorităţii/ comunităţii locale
de exercitare a managementului administrativ şi financiar într-un cadru
descentralizat.
10. MODALITĂŢI DE DISEMINARE
Toate produsele proiectului vor fi disponibile pentru
uzul public şi vor fi publicate pe o pagină dedicată proiectului, aflată pe
website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Echipa de proiect va propune o strategie de comunicare
publică şi de diseminare a produselor proiectului şi va promova dezbaterea
publică pe tema descentralizării în educaţie.
11. MODALITĂŢI DE ASIGURARE A SUSTENABILITĂŢII
PROIECTULUI
Proiectul creează oportunitatea de a învăţa cum se
aplică în practică noile prevederi legale şi financiare privind
descentralizarea învăţământului preuniversitar, care sunt limitele şi
problemele capacităţii instituţionale la nivel local, care sunt principalele
obstacole în calea creşterii eficienţei şi eficacităţii utilizării resurselor
publice în sectorul educaţional. Lecţiile învăţate în cadrul proiectului, atât
cele pozitive, cât şi cele negative, în sensul identificării alocării
necorespunzătoare a responsabilităţilor sau a inconsistenţei procedurilor, şi
lecţiile pozitive sub forma modelelor de bune practici, care pot fi promovate
în mod folositor în diferite zone ale ţării şi în instituţii educaţionale, vor
fi o resursă pentru dezbaterile ulterioare privind descentralizarea
învăţământului, atât în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cât şi în
comunitatea educaţională în sens larg.
12. PLANUL DE ACTIVITATE AL PROIECTULUI
Planul de activitate incluzând toate activităţile care
conduc la îndeplinirea obiectivelor şi realizarea scopului proiectului, precum
şi structura bugetului proiectului vor fi propuse spre
aprobare grupului de coordonare.
OBIECTIVELE PROIECTULUI*)
Nr. crt.
|
Obiective
|
Efecte observabile
|
Mijloace de verificare
|
Riscuri/Limite viitoare
|
1
|
Obiectiv:
Imbunătăţirea accesului la învăţământul pre-universitar şi a
calităţii acestuia în şcolile selectate
|
Imbunătăţirea accesului la educaţie
Sporirea accesului la învăţământul postobligatoriu
|
Studiu realizat la nivel de proiect
|
Impactul direct al proiectului asupra egalităţii accesului să fie
scăzut în comparaţie cu impactul schimbărilor de la nivelul finanţării,
administrării şi participării la actul decizional al comunităţii educaţionale
|
*) Obiectivele proiectului sunt reproduse în facsimil.
Nr. crt.
|
Obiective
|
Efecte observabile
|
Mijloace de verificare
|
Riscuri/Limite viitoare
|
2
|
Imbunătăţirea cadrului instituţional şi a proceselor de
management financiar şi de luare a deciziilor la nivelul şcolilor şi al
administraţiei locale în sprijinul reformei învăţământului pre-universitar
din România
|
Elaborarea de reglementări şi procese
detaliate
|
Rapoarte
periodice asupra
proiectului;
implementarea de reglementări şi
procese detaliate
care sunt
elaborate pentru
îmbunătăţirea
mangementul ui
financiar şi a
luării deciziilor
|
Schimbările esenţiale
în direcţia politicilor, în
special în ce priveşte
descentralizarea în administraţia publica
locală, să determine ca
schimbările iniţiate de
proiect să fie
redundante sau fără
obiect
|
3
|
Sprijinirea Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi autorităţilor
locale in asigurarea implementării controlate şi eficiente a măsurilor de
descentralizare financiară în sectorul educaţiei
|
Aplicarea corecta a politicilor şi schimbările legislative
propuse pentru
descentralizarea managementului financiar, inclusiv în ce
priveşte alocarea surselor de finanţare Modificarea structurii şi
atribuţiilor personalului nedidactic din şcoli in concordanţă cu schimbările
generate de noua formula de finanţare şi administrare a şcolilor
|
Rapoarte periodice asupra proiectului şi existenţei cadrului
politicilor Identificarea necesarului de ajustare a forţei de muncă în
funcţie de schimbările prevăzute de formulă
|
Cadrul politicilor să nu fie completat Să nu se realizeze o
pregătire adecvată a personalului Direcţiile de finanţe judeţene şi
trezoreriile locale să nu exercite influenţa solicitată de proiect asupra
managementului financiar din şcoli
|
4
|
Sprijinirea Ministerul Educaţiei şi Cercetării în programul de
dezvoltare a mecanismelor descentralizate de alocare a bugetelor în sectorul
educaţiei pentru a spori eficienţa ţi realizarea echităţii şi transparenţei
în alocarea fondurilor
|
Elaborarea formulei de alocare convenită
şi pilotată în şcolile selectate
Aplicarea, la nivel local, a formulei de finanţare convenite şi
implementate în şcolile selectate din judeţele pilot Construirea proiectului
de buget pentru anul 2007 pe formula de inanţare pilotată şi ajustată
|
Rapoarte periodice asupra formulei -convenite şi implementate
Raport asupra efectelor utilizării formulei de alocare şi a propunerilor de
corecţie Analiza comparativă a bugetelor
|
Formula să nu fie finalizată, convenită
si implementată in mod adecvat
|
5
|
Sprijinirea dezvoltării sistemelor de evaluare şi monitorizare a
managementului resurselor de care dispun şcolile, într-un sistem
descentralizat
|
Expertize asupra
şcolilor selectate
Baza de date pentru monitorizarea
performanţei în
managementul
resurselor şcolilor
selectate
|
Rapoarte
periodice asupra
proiectului Baza de date pentru
monitorizarea
performanţei
|
Proiectul să nu dispună
de date şi indicatori
care să stea la baza expertizelor şi evaluărilor realizate de
Ministerul Educaţiei şi
Cercetării, consiliile
locale şi inspectoratele
şcolare
|
Nr. crt.
|
Obiective
|
Efecte observabile
|
Mijloace de verificare
|
Riscuri/Limite viitoare
|
6
|
Sprijinirea implementării măsurilor menţionate, prin
îmbunătăţirea capacităţii manageriale la toate nivelurile în cadrul şcolilor
selectate
|
Elaborarea şi realizarea programului de instruire a directorilor
de şcoală Programul de instruire în management financiar transmis tuturor
consiliilor locale participante la experiment din judeţele pilot
|
Rapoarte periodice asupra proiectului şi asupra activităţii de
instruire
|
Proiectului să nu i se asigure finanţarea pentru a sprijini
programul de instruire Personalul formabil să nu fie eliberat de sarcinile
curente pentru perioadele de formare programate
|
7
|
Sprijinirea celei mai bune practici şi inovaţii în mobilizarea
fondurilor proprii pentru proiecte conduse de comunitate
|
Cel puţin un proiect operativ, ce poate fi susţinut, în fiecare
şcoală selectată
|
Rapoarte periodice asupra proiectului
|
Imposibilitatea identificării proiectelor relevante, la nivel
central de care să beneficieze comunităţile Dificultăţi ale autorităţilor locale de a accesa sau
cofinanţa aceste proiecte
|
ANEXA Nr. 2
ŞCOLILE
în care se implementează faza-pilot „Managementul
administrativ şi financiar al şcolii într-un mediu descentralizat"
Judeţul Dolj
1. Liceul cu program sportiv „Petrache Trişcu"
Craiova
2. Colegiul Naţional Economic „Gh. Chiţu" Craiova
3. Grupul Şcolar „Matei Basarab" Craiova
4. Liceul Teoretic „Tudor Arghezi" Craiova
5. Şcoala cu clasele I-VIII
nr. 22 „Eliade" Craiova
6. Grădiniţa cu program prelungit nr. 40 Craiova
7. Şcoala cu clasele I-VIII
nr. 2 „Traian" Craiova
8. Liceul Teoretic „Constantin Brâncoveanu"
Dăbuleni
9. Liceul Agricol Dăbuleni
10. Şcoala cu clasele I-VIII nr. 4 Dăbuleni
11. Liceul Teoretic Poiana Mare
12. Şcoala cu clasele I-VIII nr. 1 Dăbuleni
13. Şcoala cu clasele I-VIII nr. 3 Dăbuleni
14. Şcoala cu clasele I-VIII
nr. 3 Poiana Mare
15. Şcoala cu clasele I-VIII
nr. 1 Poiana Mare
16. Şcoala cu clasele I-VIII
Tunarii Vechi, Poiana Mare
17. Şcoala cu clasele I-VIII
nr. 2 Poiana Mare
Judeţul Harghita
1. Grupul Şcolar „Zeyk Domokos" Cristuru Secuiesc
2. Liceul Teoretic „Orban Balzs" Cristuru Secuiesc
3. Şcoala Generală „Frater Gyorgy" Remetea
4. Colegiul Tehnic „Banyai Janos" Odorheiu
Secuiesc
5. Liceul Teologic Unitarian Cristuru Secuiesc
6. Şcoala Generală „Balazs Jeno" Remetea
7. Grupul Şcolar Economic „Joannes Kajoni"
Miercurea-Ciuc
8. Liceul Teoretic „Salamon Erno" Gheorgheni
9. Liceul Teoretic „Sf. Nicolae" Gheorgheni
10. Şcoala Generală nr. 1
„Petofi Sandor" Cristuru Secuiesc
11. Colegiul Tehnic „Batthyany I." - Gheorgheni
12. Şcoala Generală nr. 1 „Fogarassy M."
Gheorgheni
13. Grupul Şcolar Industrial
„Miron Cristea" Subcetate
14. Şcoala Generală „Benedek Elek" Cristuru
Secuiesc
15. Gădiniţa cu program
prelungit nr. 1 Remetea
Judeţul laşi
1. Colegiul Naţional „Emil Racoviţă" laşi
2. Grupul Şcolar Economic de Turism laşi
3. Colegiul Naţional de Artă
„Octav Băncilă" laşi
4. Colegiul Naţional „Costache Negruzzi" laşi
5. Grupul Şcolar Căi Ferate Unirea Paşcani
6. Grupul Şcolar „I.C. Ştefănescu" laşi
7. Şcoala cu clasele I-VIII „Ion Creangă" Târgu Frumos
8. Şcoala „Garabet Ibrăileanu" Târgu Frumos
9. Şcoala „Bogdan Petriceicu Hasdeu" laşi
10. Grupul Şcolar Vlădeni, comuna Vlădeni
11. Şcoala de Arte şi Meserii Târgu Frumos
12. Grădiniţa cu program prelungit nr. 26 laşi
13. Grădiniţa cu program prelungit Târgu Frumos
14. Liceul Teoretic „Ion Neculce" Târgu Frumos
15. Grădiniţa cu program normal Târgu Frumos
16. Şcoala „Axinte Uricariul", comuna Scânteia
17. Şcoala cu clasele I-VIII
Plugari, comuna Plugari
18. Şcoala cu clasele I-VIII Borşa, comuna Vlădeni.