ORDIN Nr. 490
din 17 aprilie 2008
pentru aplicarea cerintelor
minime privind anumite aspecte legate de conditiile de munca ale lucratorilor
mobili care presteaza servicii de interoperabilitate transfrontaliera in
sectorul feroviar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 604 din 13 august 2008
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în
conformitate cu art. 4 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările
ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 367/2007, cu modificările ulterioare şi al art. 14 din Hotărârea Guvernului
nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse,
ministrul transporturilor şi ministrul muncii,
familiei şi egalităţii de şanse emit următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă cerinţele minime privind anumite
aspecte legate de condiţiile de muncă ale lucrătorilor mobili care prestează
servicii de interoperabilitate transfrontalieră în sectorul feroviar, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Cerinţele minime se aplică lucrătorilor
feroviari mobili repartizaţi la serviciile de interoperabilitate
transfrontalieră efectuate de operatorii de transport feroviar.
(2) Prezentele cerinţe nu se aplică personalului de
tren repartizat în cadrul următoarelor servicii de transport feroviar:
- transportul feroviar transfrontalier de călători
local sau regional;
- transportul feroviar transfrontalier de marfă pe rute
ce nu depăşesc 15 km dincolo de frontiera de stat;
- transportul feroviar pe rute transfrontaliere care
încep şi se termină pe infrastructura naţională şi utilizează infrastructura unui alt stat membru al Uniunii Europene
fără a opri pe teritoriul statului respectiv.
Art. 3. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile sunt definite după cum urmează:
1. servicii de interoperabilitate
transfrontalieră - acele servicii de transport
feroviar transfrontalier pentru efectuarea cărora operatorii de transport
feroviar trebuie să deţină cel puţin două certificate de siguranţă, cel de pe
teritoriul României fiind emis conform prevederilor Legii nr. 55/2006 privind
siguranţa feroviară;
2. lucrător mobil care
prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră - orice lucrător care face parte din personalul de tren, repartizat
la serviciile de interoperabilitate transfrontalieră pentru mai mult de o oră
pe zi de muncă;
3. timp de muncă - orice perioadă în care salariatul prestează munca, se află
la dispoziţia angajatorului şi îndeplineşte sarcinile şi atribuţiile sale, conform prevederilor
contractului individual de muncă, contractului colectiv de muncă aplicabil
şi/sau ale legislaţiei în vigoare;
4. perioadă de odihnă - orice perioadă care nu reprezintă timp de muncă;
5. timp de noapte -
orice perioadă de minimum 7 ore, cuprinsă între orele 22,00-6,00;
6. schimb de noapte -
orice schimb de minimum 3 ore de muncă pe timp de noapte;
7. odihnă în afara
domiciliului - odihnă zilnică de care lucrătorul
mobil nu poate beneficia la domiciliul său;
8. mecanic de locomotivă - orice lucrător autorizat să conducă un vehicul feroviar de
tracţiune;
9. timp de conducere -
durata activităţii programate în timpul căreia mecanicul de locomotivă este
răspunzător de vehiculul feroviarde tracţiune, excluzând timpul prevăzut pentru
punerea în funcţiune sau pentru oprirea acestui vehicul, dar incluzând
orice întreruperi planificate pe durata cărora mecanicul de locomotivă rămâne răspunzător de vehiculul feroviarde
tracţiune.
Art. 4. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin
atrage răspunderea juridică, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Prezentul ordin transpune în totalitate prevederile
Directivei 2005/47/CE a Consiliului din 18 iulie 2005 privind Acordul dintre
Comunitatea Căilor Ferate Europene (CER) şi Federaţia Europeană a Lucrătorilor
în Transporturi (ETF) asupra anumitor aspecte legate de condiţiile de muncă ale
lucrătorilor mobili care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră
în sectorul feroviar, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 195 din 27 iulie 2005.
Ministrul
transporturilor,
Ludovic
Orban
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
ANEXĂ
CERINŢE MINIME
privind anumite aspecte legate de condiţiile de
muncă ale lucrătorilor mobili care prestează servicii de interoperabilitate transfrontalieră
în sectorul feroviar
Odihna zilnică la domiciliu
Art. 1. - (1) Odihna zilnică la
domiciliu este de minimum 12 ore consecutive într-o perioadă de 24 de ore.
(2) Odihna zilnică la domiciliu poate fi redusă la cel
mult 9 ore o dată la 7 zile. In acest caz, orele corespunzătoare diferenţei
dintre perioada redusă de odihnă şi perioada de 12 ore se adaugă la următoarea
perioadă de odihnă zilnică la domiciliu.
(3) O perioadă zilnică de odihnă la domiciliu, redusă
la cel mult 9 ore, nu poate fi programată între două perioade de odihnă zilnică
în afara domiciliului.
Odihna zilnică în
afara domiciliului
Art. 2. - (1) Odihna zilnică în afara domiciliului este
de minimum 8 ore consecutive într-o perioadă de 24 de ore.
(2) Orice perioadă de odihnă în afara domiciliului va
fi urmată de o perioadă de odihnă la domiciliu. Cea de-a doua perioadă de
odihnă consecutivă în afara domiciliului, precum şi compensarea pentru odihna
în afara domiciliului se pot stabili prin negocieri între partenerii sociali
sau la nivel de operator de transport feroviar, după caz.
(3) In vederea asigurării
unei recuperări eficiente a personalului, se recomandă angajatorului să acorde
atenţie nivelului de confort al spaţiului de cazare pus la dispoziţia
personalului care se odihneşte în afara domiciliului.
Perioadele de pauză
Art. 3. - (1) Dacă timpul de muncă al unui mecanic de
locomotivă este mai mare de 8 ore, se asigură o perioadă de pauză de cel puţin
45 de minute în timpul zilei de lucru, iar dacă timpul de lucru este între 6 şi
8 ore, pauza va fi de cel puţin 30 de minute.
(2) Orele la care se programează
pauzele şi durata acestora se stabilesc în aşa fel încât să se asigure
recuperarea eficientă a mecanicului de locomotivă.
(3) Pauzele se pot adapta pe parcursul unei zile de
lucru în cazul întârzierii trenurilor.
(4) O parte din pauză trebuie asigurată între a 3-a şi
a 6-a oră de lucru.
(5) In cazul în care este disponibil un al doilea
mecanic de locomotivă, nu se aplică prevederile alin. (1)-(4), iar pauzele vor
fi acordate în conformitate cu prevederile Codului muncii sau ale contractului
colectiv de muncă aplicabil.
(6) Pentru alte categorii de personal de bord se
acordă o pauză de cel puţin 30 de minute, dacă timpul de lucru este mai lung de
6 ore.
Perioada de odihnă săptămânală
Art. 4. - (1) Toţi lucrătorii mobili care prestează
servicii de interoperabilitate transfrontalieră au dreptul, la fiecare perioadă
de 7 zile, la o perioadă minimă neîntreruptă de odihnă de 24 de ore, plus
perioada de odihnă zilnică de 12 ore menţionată la art. 1 din prezenta anexă.
(2) In fiecare an, fiecare lucrător mobil are dreptul
la 104 perioade de odihnă de câte 24 de ore, inclusiv perioadele de 24 de ore
ale celor 52 de perioade de odihnă săptămânale, acordate astfel încât să
includă:
- 12 perioade de odihnă duble, de 48 de ore plus o
perioadă de odihnă zilnică de 12 ore, inclusiv sâmbăta şi duminica;
- 12 perioade de odihnă duble, de 48 de ore plus o
perioadă de odihnă zilnică de 12 ore, fără garanţia că sunt incluse o sâmbătă
şi o duminică.
Timpul de conducere
Art. 5. - (1) Timpul de conducere, aşa cum este definit
la art. 3 din ordin, nu depăşeşte 9 ore pentru un schimb de zi şi 8 ore pentru
un schimb de noapte între două perioade de odihnă zilnică.
(2) Timpul maxim de conducere într-o perioadă de două
săptămâni se limitează la 80 de ore.
Verificări
Art. 6. - Pentru a permite
monitorizarea respectării dispoziţiilor ordinului, operatorii de transport
feroviar vor ţine o evidenţă a orelor zilnice de muncă şi a perioadelor de
odihnă pentru lucrătorii mobili, care va fi păstrată cel puţin un an.