ORDIN Nr. 4853
din 31 august 2009
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru obtinerea
atestatului de competenta lingvistica pentru absolventii claselor cu studiu
intensiv si bilingv al unei limbi straine si pentru absolventii claselor cu
predare în limbile minoritatilor, precum si a atestatului pentru predarea unei
limbi straine la clasele I-IV de catre absolventii claselor cu profil
pedagogic, specializarea învatatori-educatoare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 682 din 12 octombrie 2009
In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului de competenţă lingvistică
pentru absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al unei limbi străine
şi pentru absolvenţii claselor cu predare în limbile minorităţilor, precum şi a
atestatului pentru predarea unei limbi străine la clasele I-IV de către
absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători- educatoare,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.149/2002 cu
privire la aprobarea metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului
pentru obţinerea atestatului profesional de către absolvenţii claselor de
matematică- informatică, intensiv informatică, a atestatului de competenţă
lingvistică pentru absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al
limbilor străine şi cu predare în limbile minorităţilor şi a atestatului pentru
predarea limbilor străine şi a religiei la clasele I-IV de către absolvenţii
claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 14 mai 2003.
Art. 4. - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor
şi relaţia cu Parlamentul, inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de
învăţământ implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXA
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a examenului pentru
obţinerea atestatului de competenţă lingvistică pentru absolvenţii claselor cu
studiu intensiv şi bilingv al unei limbi străine şi pentru absolvenţii claselor
cu predare în limbile minorităţilor, precum şi a atestatului pentru predarea
unei limbi străine la clasele I-IV de către absolvenţii claselor cu profil
pedagogic, specializarea învăţători-educatoare
I. Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie de organizare şi
desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului se adresează
absolvenţilor claselor cu studiu intensiv şi bilingv al unei limbi străine, ai
claselor cu predare în limbile minorităţilor, precum şi absolvenţilor claselor
cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare.
Art. 2. - Atestatul este un act prin care se confirmă
pregătirea profesională de specialitate, dobândită de absolvenţii de liceu,
cursuri de zi. El se eliberează absolvenţilor claselor menţionate la art. 1,
care au promovat proba de specialitate prevăzută de prezenta metodologie, în
condiţiile prevăzute la art. 5.
Art. 3. - (1) Candidaţii proveniţi din învăţământul de
stat pot susţine examenul de atestat, fără taxă, de două ori. Prezentările
ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe de examen.
(2) Candidaţii din învăţământul particular vor
susţine examenul de atestat într-un centru de examen organizat astfel:
a) pentru unităţile de învăţământ acreditate, în
unitatea respectivă;
b) pentru unităţile de învăţământ neacreditate,
înfiinţate conform legii, într-un centru de examen aparţinând învăţământului de
stat, stabilit de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB);
în acest caz candidaţii vor plăti o taxă de examen.
(3) Taxele de examen prevăzute la alin. (1) şi (2) vor
fi stabilite de fiecare inspectorat şcolar. La stabilirea cuantumului taxelor
se vor lua în calcul toate cheltuielile per candidat.
Art. 4. - (1) Inscrierea candidaţilor la examenul
pentru obţinerea atestatului se face la secretariatul liceului la care elevul
este înscris sau pe care l-a absolvit (în cazul candidaţilor din seriile
anterioare), în perioada stabilită prin graficul de acţiuni privind organizarea
şi desfăşurarea probei.
(2) Pentru înscrierea la examen, absolvenţii claselor
cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare, trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fi efectuat practica pedagogică la limba străină
la care solicită atestarea;
b) să aibă media generală a claselor a IX-a-a XII-a la
limba străină la care solicită atestarea minimum egală cu 8 (opt).
II. Conţinutul
probei de specialitate pentru obţinerea atestatului
Art. 5. -Atestatul se obţine după susţinerea şi
promovarea de către candidaţi a unei probe de specialitate.
Art. 6. - (1) La clasele cu studiu intensiv şi bilingv
al unei limbi străine şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor,
conţinutul probei de specialitate constă în:
a) elaborarea unei lucrări (unui proiect) pe o temă de
cultură şi civilizaţie, care să reflecte una dintre temele din programa şcolară
de cultură şi civilizaţie, fixate de catedra de specialitate din liceu;
b) contribuţia personală în elaborarea lucrării va
avea o pondere de 50% din conţinutul lucrării.
(2) La clasele cu profil pedagogic, specializarea
învăţători-educatoare, probele pentru obţinerea atestatului pentru predarea
limbilor străine la clasele I-IV sunt:
1. o probă practică, care constă în:
a) lecţia finală (proiectare, desfăşurare, evaluare);
b) prezentarea şi susţinerea orală a proiectului
didactic;
2. o probă scrisă, care constă într-un test de
verificare a competenţelor lingvistice, în conformitate cu prevederile
programelor şcolare de limbi moderne în vigoare pentru învăţământul liceal.
III. Comisiile de
examinare
Art. 7. - (1) Organizarea şi desfăşurarea examenului
pentru obţinerea atestatului sunt coordonate de comisia judeţeană/ municipiului
Bucureşti, constituită anual în următoarea componenţă:
a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct;
b) vicepreşedinte - inspectorul şcolar de specialitate
sau metodist al ISJ/ISMB;
c) secretar - cadru didactic de specialitate.
(2) Componenţa nominală a comisiei se aprobă anual,
până la data de 15 decembrie, prin decizie a inspectorului şcolar general.
Art. 8. - Comisia judeţeană/ municipiului Bucureşti are
următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează şi răspunde de desfăşurarea
examenului pentru obţinerea atestatului la nivelul judeţului/municipiului
Bucureşti;
b) analizează propunerile consiliilor de administraţie
ale unităţilor de învăţământ privind constituirea comisiilor de examinare de la
nivelul acestora, avizează componenţa acestora şi le înaintează
inspectorului şcolar general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin
10 zile înainte de data examenului;
c) controlează modul de organizare şi desfăşurare a
examenului în unităţile de învăţământ;
d) primeşte de la comisiile din unităţile de învăţământ
rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea examenului, conform anexei nr. 2,
care face parte integrantă din prezenta metodologie;
e) analizează pe baza rapoartelor transmise de
unităţile de învăţământ modul de organizare şi desfăşurare a examenului,
întocmeşte şi transmite Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Inovării, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor, raportul cu privire
la rezultatele examenului, conform anexei nr. 2.
Art. 9. - Comisiile de examinare de la nivelul unităţii
de învăţământ sunt alcătuite din:
a) preşedinte - inspectorul şcolar de
specialitate/metodist al ISJ/ISMB sau profesor de specialitate având cel puţin
gradul II, din afara unităţii şcolare (fără drept de notare);
b) vicepreşedinte - directorul, directorul adjunct
(fără drept de notare);
c) secretar- responsabilul catedrei de
specialitate/comisiei metodice din unitatea şcolară respectivă (fără drept de
notare);
d) membri evaluatori - 2 profesori de specialitate, de
regulă din aceeaşi unitate şcolară în care învaţă elevii, cu drept de notare.
Un membru al comisiei va fi desemnat responsabil cu respectarea normelor de
protecţie a muncii.
Art. 10. - (1) O comisie de examinare se constituie
pentru un număr maxim de 90 de candidaţi (de regulă, 3 clase).
(2) In cazul în care numărul de candidaţi dintr-o unitate
de învăţământ este mai mare decât cel prevăzut la alin. (1), se organizează o
singură comisie cu mai multe subcomisii. In acest caz, la nivelul unităţii de
învăţământ se numesc un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar ai
comisiei, precum şi câte 2 membri evaluatori pentru fiecare subcomisie.
Art. 11. - Comisiile de examinare au următoarele
atribuţii:
a) întocmesc graficul de acţiuni privind organizarea
şi desfăşurarea probei şi îl afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de
începerea acesteia;
b) pregătesc documentaţia tehnică, sălile, aparatele,
echipamentele şi asigură condiţiile normale de desfăşurare a probei;
c) stabilesc criteriile de evaluare pentru lucrările
practice;
d) organizează şi efectuează examinarea, evaluarea şi
notarea candidaţilor;
e) afişează rezultatele probelor în fiecare zi, la
sfârşitul etapei;
f) înaintează comisiei judeţene/municipiului
Bucureşti, în termen de 3 zile de la încheierea examenului, un raport asupra
modului de desfăşurare a examenului, care să conţină şi propuneri cu privire la
optimizarea desfăşurării examenului pentru obţinerea atestatului;
g) în cadrul comisiei de examinare, preşedintele şi
vicepreşedintele monitorizează examenul şi urmăresc respectarea metodologiei de
examen.
IV. Organizarea şi
desfăşurarea probei pentru obţinerea atestatului
Art. 12. - (1) Comisia de examen din fiecare unitate
şcolară va elabora graficul propriu de desfăşurare a examenului de atestat.
Acest examen se va desfăşura în perioada 1-30 mai.
(2) Graficul de acţiuni privind organizarea şi
desfăşurarea probelor cuprinde:
1. perioada pentru înscrierea candidaţilor şi depunerea
proiectelor (cu 10 zile înainte de data desfăşurării examenului);
2. programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în ordine
alfabetică, pe clase (grupe) şi specializări.
(3) Proba de specialitate se desfăşoară în afara orelor
de curs. Proba de specialitate se susţine în cabinete sau laboratoare de
specialitate, în unităţile şcolare liceale.
Art. 13. - (1) Stabilirea subiectelor proiectelor
pentru clasele cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi pentru
clasele cu predare în limbile minorităţilor se face la nivelul unităţii de
învăţământ, până la data de 15 ianuarie.
(2) La selectarea temelor/subiectelor se va ţine seama
de aspectele fundamentale prevăzute în programa şcolară de cultură şi
civilizaţie şi se va urmări în mod special latura practic-aplicativă a
domeniului. Temele proiectelor vor fi astfel stabilite încât să aibă grade de
complexitate aproximativ egale.
(3) Elevii aleg, până la sfârşitul semestrului întâi,
subiectele lucrărilor (dintre cele propuse de catedra de specialitate) şi
elaborează/pregătesc lucrările sub îndrumarea profesorilor care predau la
clasă.
(4) Proiectul va cuprinde 8-10 pagini.
(5) In perioada stabilită prin graficul de acţiuni,
absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi ai
claselor cu predare în limbile minorităţilor prezintă proiectul. Membrii
comisiei pot adresa candidatului întrebări, fără a depăşi un timp de maximum 30
de minute pentru fiecare candidat.
Art. 14. - (1) Stabilirea testelor la limba străină
pentru clasele cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare, se
face la nivelul unităţii şcolare, conform programei şcolare în vigoare, în perioada
1-10 mai.
(2) Proba scrisă are o durată de 60 de minute.
(3) In perioada stabilită prin graficul de acţiuni,
absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare,
susţin proba de specialitate:
a) lecţia finală de limbă străină;
b) prezentarea proiectului didactic.
(4) Membrii comisiei pot adresa candidatului întrebări,
fără a depăşi un timp maxim de 30 de minute pentru fiecare candidat.
V. Evaluarea probei
Art. 15. - (1) Proba de specialitate va fi evaluată
separat de cei 2 membri evaluatori ai comisiei, respectiv ai subcomisiei.
(2) Fiecare evaluator va acorda câte o notă de la 10
la 100 de puncte, pe baza criteriilor de evaluare prezentate în anexa nr. 1,
care face parte integrantă din prezenta metodologie. Diferenţa dintre notele
celor 2 profesori evaluatori nu poate depăşi 10 puncte.
(3) Media finală pentru prezentarea şi motivarea
proiectului este media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor
finale acordate de fiecare evaluator, note care se obţin prin transformarea
punctelor de la 10 la 100 în note de la 1 la 10.
(4) Pentru promovarea examenului şi obţinerea
atestatului, absolvenţii claselor cu studiu intensiv sau bilingv al unei limbi
străine şi ai claselor cu predare în limbile minorităţilor trebuie să obţină
minimum media 7 (şapte).
(5) Pentru promovarea examenului şi obţinerea
atestatului, absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea
învăţători-educatoare, trebuie să obţină minimum media 8 (opt).
Art. 16. - (1) La clasele cu studiu intensiv şi bilingv
al limbilor străine şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor, nota
finală pentru fiecare probă se calculează ca medie aritmetică, cu două
zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator.
(2) La clasele cu profil pedagogic, specializarea
învăţători-educatoare, nota finală pentru fiecare probă se calculează ca medie
aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a mediei notelor acordate de
fiecare evaluator pentru proiectarea, desfăşurarea şi evaluarea lecţiei, pentru
competenţa de comunicare orală în limba străină, evaluată atât pe parcursul
desfăşurării lecţiei, cât şi în timpul susţinerii proiectului didactic, şi a
notei obţinute la proba scrisă.
VI. Dispoziţii
finale
Art. 17. - Nu se admit contestaţii la niciuna dintre
probe.
Art. 18. -Atestatul se eliberează de secretariatul
liceului în care a fost susţinut examenul, după promovarea de către candidat a
clasei a XII-a.
Art. 19. - Eliberarea atestatului nu este condiţionată
de promovarea examenului de bacalaureat.
Art. 20. - Documentele de examen, inclusiv proiectele
elevilor, se arhivează conform prevederilor legale.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
CRITERII IN EVALUAREA PROIECTULUI
Redactare: 30 de puncte:
a) alegerea temei tratate - 5 puncte;
b) limba - semantică/lexic/morfosintaxă - 10 puncte;
c) structurarea proiectului după un plan (introducere,
cuprins, încheiere, bibliografie) - 15 puncte.
Susţinere/Prezentare orală: 60 de puncte: 1. expunere:
- capacitatea de a reda ideile principale - 5 puncte;
- capacitatea de a ilustra aceste idei cu exemple
pertinente - 5 puncte;
2. dialog:
- capacitatea de a răspunde cu precizie întrebărilor
membrilor comisiei, fără digresiuni, fără detalii inutile - 15 puncte;
- capacitatea de a argumenta - 10 puncte;
- capacitatea de a exprima un punct de vedere personal
- 5 puncte;
- capacitatea de a nuanţa - 5 puncte;
3. corectitudine lingvistică (corectitudine
morfosintactică, bogăţia lexicului, calitatea exprimării, pronunţie) - 15
puncte.
Se acordă 10 puncte din oficiu.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
Comisia de examinare......................*)
RAPORT
privind rezultatele examenului pentru obţinerea
atestatului profesional de către absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi
bilingv al limbilor străine şi cu predare în limbile minorităţilor şi a
atestatului pentru predarea limbilor străine la clasele I-IV de către
absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare
1. Situaţia statistică privind rezultatele examenului
pentru obţinerea atestatului profesional, raportate separat, pentru
învăţământul de stat şi învăţământul particular
|
Număr de elevi
|
Promovabilitate
%
|
|
Inscrişi
|
Prezenţi
|
Absenţi
|
Promovaţi
|
Respinşi
|
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
B
|
F
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Modul de organizare şi desfăşurare a examenului
pentru obţinerea atestatului profesional de către absolvenţii claselor cu
studiu intensiv şi bilingv al limbilor străine şi cu predare în limbile
minorităţilor şi a atestatului pentru predarea limbilor străine la clasele I-IV
de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea
învăţători-educatoare, numărul centrelor de examen, respectarea prevederilor
prezentei metodologii, probleme apărute
3. Propuneri de modificare/completare a metodologiei
de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului
profesional de către absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al
limbilor străine şi cu predare în limbile minorităţilor şi a atestatului pentru
predarea limbilor străine la clasele I-IV de către absolvenţii claselor cu
profil pedagogic, specializarea învăţători-educatoare.
*) Din unitatea şcolară/din judeţul (municipiul
Bucureşti).