ORDIN
Nr. 48 din 16 martie 2005
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru
instruirea angajatilor
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 28 martie 2005
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei se pune in aplicare
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor, cuprins in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeaza materia ajutorului de stat
reprezinta continuarea armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia
europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
Scopul notificarii si autorizarii ajutoarelor de stat acordate de
autoritatile publice sau de organismele care administreaza surse ale statului
este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu
concurential normal intr-o economie de piata in care preturile produselor si
tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta.
Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un
ajutor de stat existent trebuie sa fie notificata Consiliului Concurentei. Fara
autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Procesul de instruire a angajatilor produce, in mod obisnuit, efecte
pozitive asupra societatii in ansamblul sau, deoarece mareste ponderea
personalului calificat la care pot apela ceilalti agenti economici, creste
competitivitatea industriei nationale si joaca un rol important in cadrul
strategiei de ocupare a fortei de munca. Avand in vedere ca intreprinderile
investesc in general mai putin decat este necesar in scopul instruirii
angajatilor lor, ajutoarele de stat acordate in acest scop pot contribui la
corectarea acestei imperfectiuni a pietei, putandu-se deci considera ca, in
anumite conditii, sunt compatibile cu un mediu concurential normal.
CAP. 1
Dispozitii generale
Domeniu de aplicare
Art. 1
(1) Prezentul regulament se aplica schemelor de ajutor de stat si
ajutoarelor de stat individuale acordate pentru instruirea angajatilor in toate
sectoarele, exceptie facand sectorul carbonier.
(2) Prezentul regulament se aplica masurilor de instruire a angajatilor,
masuri care constituie ajutor de stat in sensul art. 2 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.
Unele masuri de instruire nu se incadreaza in dispozitiile art. 2 alin. (1) din
Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, constituind
masuri cu caracter general, deoarece sunt deschise intreprinderilor din toate
sectoarele, fara discriminari si fara a se acorda puteri discretionare
autoritatilor care aplica masurile, de exemplu schemele ce instituie stimulente
fiscale, deschise tuturor firmelor care investesc in instruirea angajatilor.
Alte masuri de instruire nu se incadreaza in domeniul de aplicare al art. 2
alin. (1) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
pentru ca de acestea beneficiaza in mod direct orice persoana si nu implica
nici un avantaj pentru anumite intreprinderi ori sectoare, cum ar fi:
scolarizarea si instruirea profesionala initiala; instruirea sau recalificarea
somerilor, inclusiv burse de formare in intreprinderi; masuri care ii vizeaza
direct pe lucratori sau chiar anumite categorii de lucratori, dandu-le
posibilitatea de a beneficia de instruire care nu este legata de firma sau de
industria in care lucreaza.
Definitii
Art. 2
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
1. intreprinderile mici si mijlocii sunt definite conform Regulamentului
privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, pus in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie
2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. intreprinderi mari inseamna intreprinderile care nu se incadreaza in
categoria intreprinderilor prevazute la pct. 1;
3. instruire specifica inseamna pregatirea angajatilor, care implica
achitarea de taxe de scolarizare pentru instruirea care priveste in principal
pozitia prezenta sau viitoare a angajatului din firma sprijinita si care
presupune calificari care nu sunt ori sunt in mica masura transferabile la alte
firme sau in alte domenii de activitate;
4. instruire generala inseamna formarea angajatilor, care implica achitarea
unei taxe de scolarizare pentru instruirea care nu priveste in principal sau
exclusiv pozitia prezenta ori viitoare a angajatului din firma sprijinita, ci
care ofera calitati transferabile pe scara larga la alte firme sau in alte
domenii de activitate si care, prin aceasta, imbunatateste substantial
potentialul de ocupare in munca al angajatului. Instruirea va fi considerata a
avea caracter general, daca, de exemplu, este organizata in comun de catre
diferite intreprinderi, daca angajatii diferitelor intreprinderi se pot folosi
ei insisi de aceasta sau daca este recunoscuta, acreditata ori validata de
catre autoritatile sau organismele publice ori de catre alte organisme sau
institutii carora autoritatile abilitate le-au conferit imputernicirea
necesara;
5. intensitatea ajutorului de stat inseamna valoarea bruta a ajutorului de
stat, exprimata ca procent din costurile eligibile ale proiectului. Toate
sumele utilizate vor fi luate in considerare inainte de deducerea oricaror
impozite directe. Daca ajutorul de stat se acorda sub alta forma decat aceea a
unor fonduri nerambursabile, valoarea acestui ajutor va fi echivalentul
subventionarii acestuia. Ajutorul de stat ce urmeaza sa fie primit in viitor,
intr-o singura transa sau in mai multe, trebuie actualizat la valoarea prezenta
a acestuia. Rata dobanzii utilizata pentru operatiunile de actualizare si
pentru calcularea valorii ajutorului de stat in cazul unui credit cu dobanda
redusa va fi rata de referinta aplicabila in momentul acordarii ajutorului de
stat;
6. lucrator dezavantajat inseamna:
a) orice persoana care nu a implinit varsta de 25 de ani, neincadrata
anterior intr-o munca remunerata in mod regulat;
b) orice persoana cu handicap grav, rezultat al unor afectiuni fizice
si/sau psihice, care poate totusi sa patrunda pe piata muncii;
c) orice persoana care imigreaza sau care devine rezident in Romania in
scopul de a munci si care are nevoie de instruire, inclusiv de instruire pentru
invatarea limbii romane;
d) orice persoana care si-a gasit un loc de munca dupa o pauza de cel putin
3 ani, in special cei care au renuntat la serviciu datorita dificultatii de a
concilia activitatea profesionala cu viata de familie, in primele 6 luni dupa
angajare;
e) orice persoana cu varsta de peste 45 de ani, care nu a frecventat o
forma de invatamant secundar ori echivalentul acestuia;
f) orice persoana care nu a avut loc de munca timp de 12 luni consecutive,
aflata in primele 6 luni dupa angajare.
CAP. 2
Reguli aplicabile ajutorului de stat pentru instruirea angajatilor
Conditiile care trebuie indeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat
pentru instruirea angajatilor
Art. 3
In conformitate cu prezentul regulament, Consiliul Concurentei poate
autoriza orice ajutor de stat individual sau orice schema de ajutor de stat
care indeplineste conditiile prevazute la art. 4 - 6.
Intensitatea ajutorului de stat
Art. 4
(1) Plafonul intensitatii ajutorului de stat acordat pentru instruire
specifica nu trebuie sa depaseasca 35% in cazul intreprinderilor mari si 45% in
cazul intreprinderilor mici si mijlocii.
(2) Plafonul intensitatii ajutorului de stat acordat pentru instruire
generala nu trebuie sa depaseasca 60% in cazul intreprinderilor mari si 80% in
cazul intreprinderilor mici si mijlocii.
(3) Plafoanele intensitatilor maxime prevazute la alin. (1) si (2) vor fi
mai mari cu 10 puncte procentuale in cazul in care de instruire beneficiaza
lucratorii dezavantajati.
(4) In cazul in care proiectul de ajutor de stat cuprinde atat componenta
de instruire specifica, cat si pe cea de instruire generala, care nu pot fi
separate la calcularea intensitatii ajutorului de stat, precum si in cazul in
care nu poate fi stabilit caracterul specific ori general al instruirii, se vor
aplica plafoanele intensitatilor stabilite in cazul instruirii specifice,
conform prevederilor alin. (1).
(5) Daca ajutorul de stat se acorda in sectorul transporturilor maritime,
acesta poate ajunge la o intensitate de 100%, indiferent daca proiectul
priveste instruirea specifica sau instruirea generala, in masura in care sunt
indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) cursantul nu este un membru activ al echipajului, ci excedeaza
personalului obisnuit la bordul navei;
b) instruirea trebuie sa se desfasoare la bordul navelor inscrise in
registrele maritime ale Romaniei.
Costuri eligibile
Art. 5
(1) Costurile eligibile ale proiectului de ajutor de stat pentru instruirea
angajatilor sunt urmatoarele:
a) costurile de personal aferente expertilor care asigura instruirea;
b) cheltuieli cu deplasarea expertilor si a personalului care este
instruit;
c) alte cheltuieli curente, cum ar fi cele referitoare la rechizite si alte
materiale;
d) cheltuielile cu amortizarea echipamentelor, in masura in care acestea
sunt utilizate exclusiv in scopul instruirii angajatilor;
e) cheltuielile aferente serviciilor de consultanta si indrumare legate de
proiectul de instruire;
f) costurile de personal aferente cursantilor, cu conditia ca acestea sa nu
depaseasca totalul celorlalte costuri eligibile prevazute la lit. a) - e). Se
vor lua in considerare numai orele in care cursantul participa efectiv la
instruire, dupa deducerea tuturor orelor productive sau a echivalentului acestora.
(2) Costurile eligibile vor fi probate cu documente justificative care
trebuie sa fie transparente si detaliate.
Cumularea ajutoarelor de stat
Art. 6
(1) Plafoanele intensitatii ajutorului de stat, prevazute la art. 4, se
aplica indiferent daca proiectul este finantat integral sau partial din surse
ale statului.
(2) Ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor nu se cumuleaza cu nici
un alt ajutor de stat sau cu alte fonduri comunitare raportate la aceleasi
costuri eligibile, daca aceasta cumulare conduce la o intensitate a ajutorului
de stat ce depaseste valoarea fixata prin prezentul regulament.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 7
(1) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat pentru instruirea
angajatilor, notificate dupa intrarea sa in vigoare, precum si ajutoarelor de
stat care au fost notificate inainte de intrarea in vigoare a acestuia, dar
pentru care decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau nu
a fost emisa inca o decizie.
(2) Dispozitiile prezentului regulament se vor aplica in conformitate cu
prevederile Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale
notificarii unui ajutor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 528/2004, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 82 din 25 ianuarie 2005, si ale Regulamentului privind
pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de
notificare, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei
nr. 27/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din
24 martie 2000.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor, pus in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002,
cu modificarile ulterioare.
(4) Prezentul regulament transpune prevederile Regulamentului CE nr. 68 din
12 ianuarie 2001 privind aplicarea prevederilor art. 87 si 88 ale Tratatului CE
pentru instruire, publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L
10 din 13 ianuarie 2001, modificat prin Regulamentul CE nr. 363 din 25
februarie 2004, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 63 din
28 februarie 2004.