ORDIN Nr. 446
din 27 aprilie 2006
pentru stabilirea
Metodologiei privind cercetarea statistica referitoare la traficul de marfuri
pe caile navigabile interioare
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 396 din 8 mai 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005
privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,
ţinând seama de Directiva Consiliului 1119/80/CEE
privind statistica transporturilor de mărfuri pe căi navigabile interioare,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L339 din 15 decembrie
1980,
având în vedere Hotărârea Comitetului de avizare
metodologică nr. 1 din 12 ianuarie 2005,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Obiectul prezentului ordin este de a stabili
Metodologia privind cercetarea statistică referitoare la traficul de mărfuri pe
căile navigabile interioare.
Art. 2. - Metodologia este prezentată în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura
actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia europeană.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de compartimentul de specialitate din cadrul
Institutului Naţional de Statistică.
(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii
pentru statistica oficială din România.
Art. 5. - Incepând cu data prezentului ordin se abrogă
orice alte dispoziţii contrare.
Art. 6. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Dan Ion Gherguţ
ANEXĂ*)
1. Cadrul general
1.1. Obiectivele cercetării statistice
Obiectivul principal al
cercetării statistice referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile
interioare este constituit de colectarea datelor lunare privind operaţiunile de
trafic de mărfuri, pe nave destinate transportului pe căile navigabile
interioare, indiferent de ţara în care nava este înregistrată sau înmatriculată. La nivel european, statistica transportului de mărfuri pe căi navigabile interioare are la bază "principiul teritorialităţii",
Statele raportoare colectează date referitoare la mărfurile încărcate,
descărcate sau care tranzitează teritoriul lor naţional, transportate în cont
propriu sau în contul altora.
Prezenta cercetare permite obţinerea unor statistici
pe baze comparabile şi armonizate cu nivelul celor
din Statele Membre ale Uniunii Europene, constituirea
bazei de date referitoare la traficul portuar maritim, valorificarea
rezultatelor prin studii şi analize şi participarea la stabilirea sistemului integrat European de date statistice.
1.2. Cadrul legal
Proiectarea metodologiei
cercetării statistice a fost realizată în conformitate cu prevederile Directivei Consiliului 1119/1980/CEE privind statistica transporturilor de mărfuri pe căi navigabile
interioare. Au fost de asemenea, respectate recomandările şi normele Oficiului
de statistică al Uniunii Europene - Eurostat, în
special Eurostat Metadata şi Glosarul pentru statistica transporturilor -ediţia a III-a, 2003.
1.3. Concepte şi definiţii
1. Cale navigabilă
interioară: întindere de apă-fluviu, lac, râu, canal - care nu este
parte a unei mări şi care în mod natural sau prin
intervenţia omului este accesibil navigaţiei, în primul rând pentru nave destinate transportului pe căi navigabile interioare.
Lungimea fluviilor, râurilor, canalelor este măsurată
pe mediană. Calea navigabilă care constituie frontiera dintre două ţări este
inclusă în raportările statistice ale ambelor state.
2. Transport pe căi
navigabile interioare: orice deplasare a mărfurilor sau pasagerilor utilizând nave destinate transportului pe reţeaua de
căi navigabile interioare.
Nu sunt supuse scopului prezentei cercetări statistice
transporturile de mărfuri pe nave cu o capacitate mai mică de 50 tdwt,
navele utilizate în principal pentru transportul de călători, bacurile,
navele utilizate de administraţiile portuare şi de către autorităţile publice
doar în scopuri necomerciale, navele utilizate ca buncare şi pentru depozitare.
De asemenea, nu sunt incluse în cercetare navele care
nu sunt utilizate pentru transportul de mărfuri cum ar fi: pescadoarele, dragoarele, atelierele plutitoare, ambarcaţiunile de
agrement sau de locuit.
3. Nave pentru căi
navigabile interioare: sunt navele, cu sau fără autopropulsie, construite
pentru transportul de mărfuri pe căile navigabile
interioare şi înregistrate ca atare. Sunt incluse în cercetare navele în
reparaţii şi navele de transport pe căi navigabile interioare care sunt
autorizate să navigheze şi pe mare.
4. Trafic de mărfuri pe
căi navigabile interioare: orice deplasare pe căile
navigabile interioare a unei
nave de navigaţie interioară care transportă mărfuri,
indiferent de naţionalitatea acesteia. Sunt excluse
scopului prezentei cercetări navele pe durata
transportului lor pe un alt vehicul de transport, înregistrându-se doar deplasarea acestora în mod activ.
5. Trafic
naţional: mărfurile sunt încărcate şi descărcate
în două locuri situate în acelaşi stat raportor, indiferent de ruta urmată.
Deplasarea poate include tranzitul printr-o a doua ţară.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
6. Trafic internaţional: mărfurile sunt fie
încărcate, fie descărcate, în statul raportor. Deplasarea poate include şi
tranzitul prin una sau mai multe terţe ţări.
7. Tranzit: mărfurile sunt transportate pe
teritoriul statului raportor, fără nici o încărcare,descărcare sau
transbordare pe teritoriul ţării tranzitate.
8. Mărfuri încărcate şi descărcate: mărfurile
plasate pe o navă, în vederea transportării lor între locul de încărcare şi cel
de descărcare şi respectiv, mărfurile transferate de pe navă la locul de
descărcare.
Transbordarea de pe o navă pentru căi navigabile
interioare pe o alta este privită ca o descărcare urmată de o încărcare.
Aceeaşi definiţie se aplică la schimbarea remorcherelor şi împingătoarelor.
9. Greutatea mărfurilor transportate pe căile
navigabile interioare (în tone): este înregistrată greutatea brută-brută a mărfurilor
care cuprinde mărfurile, ambalajele acestora şi echipamentele de tipul
containerelor sau paleţilor.
10. Tonă-kilometru pe căile navigabile interioare:
unitate de măsură care reprezintă transportul unei tone de mărfuri pe căile
navigabile interioare pe distanţa de un kilometru (este considerată distanţa
parcursă efectiv). In conformitate cu principiul teritorialităţii,
"tona-kilometru" este considerată cea mai bună măsură a performanţei
care permite compararea modurilor de transport şi a ţărilor, evitând riscul
dublei înregistrări în transportul internaţional.
2. Descrierea cercetării statistice
2.1. Sfera de cuprindere
Cercetarea statistică privind traficul de mărfuri pe
căile navigabile interioare este o cercetare statistică exhaustivă,
Colectivitatea statistică studiată este constituită din administraţiile
portuare şi primăriile care administrează porturi. Datele de trafic de mărfuri
pe căile navigabile interioare, sunt colectate şi transmise trimestrial la INS
pentru fiecare dintre porturile administrate.
2.2. Principalele variabile studiate şi
chestionarul cercetării statistice
Cercetarea statistică referitoare la traficul de
mărfuri pe căile navigabile interioare se desfăşoară trimestrial, pe baza
chestionarului electronic TR2-E Traficul de mărfuri pe căile navigabile
interioare. Chestionarul conţine formatul de transmitere electronică a datelor,
precizări metodologice, definirea indicatorilor statistici şi exemple de transmitere a datelor.
Principalii indicatori statistici studiaţi sunt:
1. Port raportor: portul pentru care se face
raportarea statistică.
2. Port de încărcare sau descărcare: portul în care
mărfurile descărcate de pe navă în portul raportor au fost încărcate, sau
portul în care urmează a fi descărcate mărfurile plasate pe navă în portul
raportor. In nomenclator sunt enumerate corespunzător porturilor, codurile
alocate judeţelor şi regiunilor de încărcare şi/sau descărcare a mărfurilor şi
codurile ţărilor de încărcare şi descărcare.
3. Direcţie de trafic: intrare în port, ieşire din
port sau tranzit al unei nave de navigaţie interioară.
4. Tip de navă: nava se defineşte corespunzător
construcţiei şi destinaţiei.
5. Naţionalitate de înregistrare a navei (Pavilionul
navei): ţara şi/sau teritoriul în care este înregistrată nava sau, în lipsa
acestor date, ţara de domiciliu a proprietarului navei.
6. Greutatea mărfurilor transportate pe căi
navigabile interioare (în tone) cuprinde mărfurile, ambalajele acestora şi
greutatea containerelor sau paleţilor.
7. Grupă de mărfuri: clasificare a mărfurilor
transportate funcţie de categoria acestora, în conformitate cu Nomenclatorul
Standard de Transporturi/Revizuit - NST/R.
8. Distanţa parcursă pe căi navigabile interioare
(în km) este distanţa parcursă de nava de transport pe căi navigabile
interioare pe teritoriul naţional.
Sunt definite următoarele clase de distanţă: 0-49 km,
50-149 km, 150-499 km, peste 500 km.
2.3. Clasificări şi nomenclatoare utilizate
In cadrul cercetării statistice referitoare la traficul
portuar maritim sunt utilizate
următoarele nomenclatoare,
care se regăsesc în completarea prezentei ANEXE.
• Nomenclatorul de porturi;
• Nomenclatorul tipului de navă;
• Nomenclatorul naţionalităţii de înregistrare a
navei;
• Nomenclatorul Standard de Transporturi/Revizuit
- NST/R;
• Nomenclatorul unităţilor statistice cuprinse în
cercetare.
2.4. Metode şi algoritm de calcul al principalilor
indicatori
In chestionarul electronic se
înscriu datele pentru fiecare câmp, cu respectarea conceptelor de la pct. 1.3,
a definiţiei fiecărei variabile studiate (pct. 2,2), a nomenclatoarelor de la
pct. 2.3. şi a unităţilor de măsură specificate în formularul cercetării statistice.
Calculul indicatorilor Greutate
brută a mărfurilor încărcate/descărcate şi Greutate brută pentru grupa de
mărfuri transportate este efectuat prin însumarea
valorilor înscrise în câmpurile corespunzătoare, pentru fiecare dintre
porturile cercetate.
Indicatorul de performanţă a traficului portuar de mărfuri, Tone-kilometri, se calculează
prin însumarea valorilor
produsului dintre greutatea brută-brută a
mărfurilor transportate şi distanţa parcursă efectiv.
3. Organizarea culegerii şi prelucrarea datelor
3.1. Metoda de înregistrare
Colectarea şi transmiterea la INS a datelor din
chestionarul cercetării este efectuată de către persoanele desemnate de
către unităţile statistice cercetate, prin metoda auto-înregistrării şi
cuprinde date pentru fiecare lună calendaristică, referitoare la mărfurile
încărcate şi descărcate şi navele pentru căi navigabile interioare înregistrate
ca intrări, respectiv ieşiri sau care tranzitează porturile administrate.
Datele sunt recepţionate ia INS prin poşta electronică.
Formatul de înregistrare poate fi de tip .txt cu
simbolul";" ca separator de câmp, sau de tip .xls.
3.2. Perioada de referinţă şi de înregistrare
• Perioada de referinţă a cercetării este trimestrul.
• Perioada de înregistrare are ca termen a 27 -
a zi de la încheierea trimestrului de referinţă.
3.3. Prelucrarea datelor
Prelucrarea datelor transmise de către unităţile
statistice incluse în cercetare este efectuată în cadrul compartimentului
de specialitate din cadrul INS, în următoarea succesiune:
• Recepţia fişierelor cu
date primite prin poşta electronică;
• Efectuarea controlului logic;
• Analizarea erorilor;
• Realizarea corecţiilor şi validarea datelor la
nivel de fişier;
• Concatenarea datelor în vederea obţinerii
fişierului de arhivă;
• Generarea şi realizarea tabelelor finale ale
lucrării;
• Generarea şi verificarea
seturilor de date care sunt
transmise la Comisia Europeană -Eurostat.
3.4. Sistemul IT
Sistemul informatic de prelucrare a datelor primite de
la unităţile statistice cercetate este o aplicaţie originală realizată în
cadrul Direcţiei de Proiectare şi întreţinere a aplicaţiilor IT din cadrul INS
şi utilizează sistemul de gestiune a bazelor de date relaţionale Microsoft
Visual FoxPro 6.0. Seturile de date obţinute respectă structura şi standardele
de acurateţe solicitate la nivel european.
4. Prezentarea şi utilizarea rezultatelor
cercetării statistice
4.1. Principalii indicatori rezultaţi
Cercetarea statistică are ca scop colectarea datelor
referitoare la traficul de mărfuri pe căile navigabile interioare, oferă
posibilitatea diseminării acestor date către utilizatori şi de asemenea,
permite transmiterea către Comisia Europeană - Eurostat a indicatorilor
solicitaţi în vederea obţinerii statisticilor la
nivelul Uniunii Europene.
Datele sunt transmise la Eurostat prin poşta
electronică în termen de cinci luni de la încheierea perioadei de referinţă, în
conformitate cu formatele electronice de transmitere a datelor de trafic de
mărfuri pe căi navigabile interioare,
4.2. Forme de prezentare a rezultatelor
Datele privind traficul de mărfuri pe căile navigabile
interioare sunt utilizate pentru diverse analize şi studii, fiind cuprinse în
publicaţiile INS, completate în chestionarele internaţionale sau transmise
conform cerinţelor utilizatorilor interni sau externi.
La nivel naţional, diseminarea datelor se face
trimestrial în Traficul portuar de mărfuri, în Buletinul statistic lunar şi de
asemenea, în Anuarul Statistic al României, publicaţii ale Institutului
Naţional de Statistică.
Nomenclatorul de porturi *)
*) Nomenclatorul este
reactualizat periodic de către Eurostat.
Denumire
|
Cod
|
Denumire
|
Cod
|
Cod
judeţ
|
Regiune de dezvoltare
|
OLANDA - necunoscut
|
NL888
|
ROMÂNIA
|
|
|
|
ROTTERDAM
|
NLRTM
|
AGIGEA
|
ROAGI
|
13
|
2
|
GERMANIA - necunoscut
|
DE888
|
BASARABI
|
ROBAB
|
13
|
2
|
DEGGENDORF
|
DEDEG
|
BAZIAŞ
|
ROBAZ
|
11
|
5
|
KELHEIM
|
DEKEH
|
BECHET
|
ROBEC
|
16
|
4
|
REGENSBURG
|
DEREG
|
BRĂILA
|
ROBRA
|
9
|
2
|
AUSTRIA- necunoscut
|
AT888
|
CALAFAT
|
ROCLF
|
16
|
4
|
HAINBURG
|
ATHBG
|
CĂLĂRAŞI
|
ROCLR
|
51
|
3
|
KREMS
|
ATKRM
|
CERNAVODĂ
|
ROCEV
|
13
|
2
|
LINZ
|
ATLNZ
|
CHILIA
|
ROCHI
|
35
|
2
|
PASSAU
|
ATPAS
|
CONSTANTA
|
ROCND
|
13
|
2
|
PISCHELDORF
|
ATPSD
|
CORABIA
|
ROCOR
|
28
|
4
|
WIEN
|
ATWIN
|
DROBETA TR. SEVERIN
|
RODTS
|
25
|
4
|
SLOVACIA
|
SK888
|
GALAŢI
|
ROGAL
|
17
|
2
|
BRATISLAVA
|
SKBAB
|
GIURGENI
|
ROGRN
|
21
|
3
|
GABCIKOVA
|
SKGBK
|
GIURGIU
|
ROGRG
|
52
|
3
|
KOMARNO
|
SKKNP
|
HÂRŞOVA
|
ROHRV
|
13
|
2
|
UNGARIA - necunoscut
|
HU888
|
ISACCEA
|
ROISC
|
36
|
2
|
BAJA
|
HUBAJ
|
LUMINIŢA
|
ROLUM
|
13
|
2
|
BEZDAN
|
HUBZD
|
MACIN
|
ROMAC
|
36
|
2
|
BUDAPEST
|
HUBUD
|
MAHMUDIA
|
ROMAH
|
36
|
2
|
DUNAUJVAROS
|
HUDNV
|
MEDGIDIA
|
ROMED
|
13
|
2
|
KOMAROM
|
HUKOM
|
MIDIA
|
ROMID
|
13
|
2
|
MOHACS
|
HUMOH
|
MOLDOVA VECHE
|
ROMDV
|
11
|
5
|
CROAŢIA - necunoscut
|
HR888
|
OLTENIŢA
|
ROOLT
|
51
|
3
|
VUKOVAR
|
HRVKV
|
ORŞOVA
|
ROOSV
|
25
|
4
|
SERBIA-MUNTENEGRU
|
|
OVIDIU
|
ROOVI
|
13
|
2
|
- necunoscut
|
CS888
|
POARTA ALBĂ
|
ROPAL
|
13
|
2
|
BELGRAD
|
CSBLG
|
SULINA
|
ROSUL
|
36
|
2
|
NOVI SAD
|
CSNVS
|
TULCEA
|
ROTCE
|
36
|
2
|
OSIJEK
|
CSOSI
|
TURNU MĂGURELE
|
ROTMG
|
34
|
3
|
PANCEVO
|
CSPNC
|
VEDEA
|
ROVED
|
52
|
3
|
SMEDEREVO
|
CSSMD
|
ZIMNICEA
|
ROZIM
|
34
|
3
|
VELICO GRADIŞTE
|
CSVLG
|
FETEŞTI
|
ROFET
|
21
|
3
|
PRAHOVO
|
CSPHV
|
|
|
|
|
BULGARIA- necunoscut
|
BG888
|
|
|
|
|
LOM
|
BGLOM
|
|
|
|
|
KOSLODUI
|
BGKOS
|
|
|
|
|
ORIAHOVO
|
BGORE
|
|
|
|
|
RUSE
|
BGRDU
|
|
|
|
|
SILISTRA
|
BGSLS
|
|
|
|
|
SOMOVIT
|
BGSOM
|
|
|
|
|
SVISTOV
|
BGSVI
|
|
|
|
|
TUTRAKAN
|
BGTRK
|
|
|
|
|
VIDIN
|
BGVID
|
|
|
|
|
UCRAINA - necunoscut
|
UA886
|
|
|
|
|
IZMAIL
|
UAIZM
|
|
|
|
|
KILIYA
|
UAKIA
|
|
|
|
|
RENI
|
UARNI
|
|
|
|
|
Nomenclatorul tipului de navă
Cod
|
Tip navă
|
1_
|
Automotoare
|
11
12
|
Automotoare - cisternă
Alte automotoare
|
2_
|
Şalande
|
21
22
|
Şalande - cisternă
Alte şalande
|
3_
|
Barje (care cuprind şi şalande - barje)
|
31
32
|
Barje - cisterna
Alte barje (care cuprind şi barje de navigare)
|
40
|
Alte nave pentru transportul de
mărfuri
|
Nomenclatorul naţionalităţii de înregistrare a
navelor *)
*) Nomenclatorul este reactualizat
periodic de către Eurostat
Număr
rând
|
Nume ţară
|
Cod - 2an
|
Continent
|
1
|
Africa de Sud
|
ZA
|
Africa
|
2
|
Afghanistan
|
AF
|
Asia
|
3
|
Albania
|
AL
|
Europa
|
4
|
Algeria
|
DZ
|
Africa
|
5
|
Andorra
|
AD
|
Europa
|
6
|
Angola
|
AO
|
Africa
|
7
|
Anguilla
|
Al
|
America
|
8
|
Antarctica
|
AQ
|
Antarctica
|
9
|
Antigua & Barbuda
|
AG
|
America
|
10
|
Antile Olandeze, Insulele
|
AN
|
America
|
11
|
Arabia Saudita
|
SA
|
Asia
|
12
|
Argentina
|
AR
|
America
|
13
|
Armenia
|
AM
|
Asia
|
14
|
Aruba
|
AW
|
America
|
15
|
Australia
|
AU
|
Oceania
|
16
|
Austria
|
AT
|
Europa
|
17
|
Azerbaijan
|
AZ
|
Asia
|
18
|
Bahamas
|
3S
|
America
|
19
|
Bahrain
|
BH
|
Asia
|
20
|
Bangladesh
|
BD
|
Asia
|
21
|
Belarus
|
BY
|
Europa
|
22
|
Barbados
|
BB
|
America
|
23
|
Belgia
|
BE
|
Europa
|
24
|
Belize
|
BZ
|
America
|
25
|
Benin
|
BJ
|
Africa
|
26
|
Bermuda
|
BM
|
America
|
27
|
Bhutan
|
BT
|
Asia
|
28
|
Bosnia-Herţegovina
|
BA
|
Europa
|
29
|
Bouvet, Insula
|
BV
|
Antarctica
|
30
|
Brazilia
|
BR
|
America
|
31
|
Brunei Darussalam
|
BN
|
Asia
|
32
|
Bulgaria
|
BG
|
Europa
|
33
|
Burkina Faso
|
BF
|
Africa
|
34
|
Burundi
|
Bl
|
Africa
|
35
|
Cambodgia
|
KH
|
Asia
|
36
|
Camerun
|
CM
|
Africa
|
37
|
Canada
|
CA
|
America
|
Nomenclatorul Standard de Transporturi/Revizuit -
NST/R
Cod
|
Denumire grupă de mărfuri
|
1
|
Cereale
|
2
|
Cartofi, alte legume şi fructe proaspete sau congelate
|
3
|
Animale vii, sfeclă de zahăr
|
4
|
Lemn şi plută
|
5
|
Produse şi fibre textile sintetice şi artificiale, alte materii
brute de de origine animală sau vegetală (piei, blănuri, cauciuc brut)
|
6
|
Produse alimentare şi nutreţuri pentru animale
|
7
|
Seminţe uteioase, fructe oleaginoase şi grăsimi
|
8
|
Combustibili minerali solizi (cărbune,
cocs etc)
|
9
|
Petrol brut
|
10
|
Produse petroliere
|
11
|
Minereuri de fier, deşeuri de fier şi oţel zgură de furnal
|
12
|
Minereuri şi deşeuri neferoase
|
13
|
Produse metalice
|
14
|
Ciment, var nestins, materiale prefabricate pentru construcţii
|
15
|
Minerale brute sau prelucrate (de carieră şi balastieră, ipsos,
sulfuri, zgură, cretă, sare etc.)
|
16
|
Ingrăşăminte (naturale şi chimice)
|
17
|
Produse chimice derivate din cărbune şi gudron
|
13
|
Produse chimice, altele decât cele din cărbune şi gudron
|
19
|
Celuloză şi deşeuri de hârtie
|
20
|
Echipamente, maşini şi aparate pentru transport, motoare
(asamblate sau nu) şi piese componente
|
21
|
Articole fabricate din metal
|
22
|
Sticlă, sticlărie şi produse ceramice
|
23
|
Piele, textile, confecţii şi diverse articole
fabricate
|
24
|
Articole diverse (ambalaje destinate vânzării, mutări de
echipament şi alte produse neclasificate în altă parte)
|
Nomenclatorul unităţilor statistice cuprinse în
cercetare
Denumire
|
Cod SIRUES
|
C.N. Administraţia Porturilor
Maritime Constanţa
|
130245129
|
C.N. Administraţia Canalelor
Navigabile Constanţa
|
133068053
|
C.N. Administraţia
Dunării Maritime Galaţi
|
171326982
|
Primăria Municipiului Brăila *)
C.N. Administraţia Porturilor
|
90402052
|
Dunării Fluviale Giurgiu
|
520245806
|
Primăria Municipiului Turnu Măgurele
|
340693170
|
Primăria Oraşului Zimnicea
|
340693273
|
*) Cu
începere din 23.12.2005, activitatea Administraţiei Portuare Brăila a fost
preluată de către Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării
Maritime Galaţi"