ORDIN
Nr. 4321 din 10 februarie 2006
privind aprobarea Normelor
tehnice pentru aplicarea Conventiei privind regimul de tranzit comun, adoptata
la Interlaken la 20 mai 1987
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 6 martie 2006
Având în vedere Ordinul
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 34/2005 cu privire
la exercitarea atribuţiilor de conducere a Autorităţii Naţionale a Vămilor,
în temeiul prevederilor art. 94
paragraful 2 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o
parte, şi Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr.
20/1993, privind interconectarea dintre sistemele de tranzit ale României şi
cele ale Comunităţii Europene,
în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2005 pentru
aderarea României la Convenţia privind regimul de tranzit comun, adoptată la
Interlaken la 20 mai 1987, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.030 şi nr. 1.030 bis din 21 noiembrie 2005,
vicepreşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice
pentru aplicarea Convenţiei privind regimul de tranzit comun, adoptată la
Interlaken la 20 mai 1987, la care România a devenit parte contractantă
începând cu 1 ianuarie 2006, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile cap. IV
„Dispoziţii aplicabile la transporturile pe calea ferată" din Ordinul
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 629/2005
privind aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României, publicat
în Monitorul Oficial al României,Partea I, nr. 356 şi nr. 356 bis din 27
aprilie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, îşi încetează
aplicabilitatea la data de 15 martie 2006. Până la această dată principalul
obligat care utilizează procedura simplificată pentru mărfurile transportate pe
calea ferată va solicita autorizarea în conformitate cu dispoziţiile cap. VIII
al titlului III din apendicele I la Convenţia privind regimul de tranzit comun
şi ale cap. 5 al părţii a IV-a din normele tehnice prevăzute la art. 1.
p. Vicepreşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală,
Marcel Simion Mutescu
ANEXĂ*)
NORME TEHNICE
pentru aplicarea Convenţiei privind regimul de
tranzit comun, adoptată la Interlaken la 20 mai 1987
PARTEA I
Prevederi generale
1. Prevederile Convenţiei privind
regimul de tranzit comun, numită în continuare Convenţie, se aplică în România
începând cu data de 01 ianuarie 2006.
Baza legală pentru aplicarea
acestei Convenţii se regăseşte în Ordonanţa de Urgenţă nr. 150/2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1030 şi 1030bis din 21.11.2005.
2. (1) Pot efectua operaţiuni de
tranzit comun în procedură T1/T2, în calitate de principal obligat, societăţile
comerciale cu sediul în România care îndeplinesc una din următoarele condiţii:
-sunt
autorizate în calitate de comisionar în vamă,
-sunt
autorizate să declare mărfuri în procedura simplificată de vămuire la
domiciliu,
-îşi
declară mărfurile în nume propriu,
-sunt
societăţi de transport de mărfuri în trafic rutier sau reprezentanţi ai unor
societăţi de transport de
mărfuri.
(2) In vederea obţinerii calităţii
de principal obligat şi introducerii datelor de identificare în aplicaţia NCTS
(Noul Sistem Computerizat de Tranzit), societatea transmite la Autoritatea
Naţională a Vămilor:
„Formularul de înregistrare a
principalului obligat', al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme. Formularul este avizat de biroul
de plecare în ceea ce priveşte tipul societăţii şi faptul că aceasta nu este
înregistrată cu debite în evidenţa contabilă a biroului vamal. Se va depune
câte un formular pentru fiecare birou de plecare, inclusiv în cazul extinderii
activităţii la alte birouri vamale, numărul de înregistrare urmând a fi
atribuit corespunzător de Biroul centralizator;
„Formularul de înregistrare în
NCTS", completat cu datele societăţii.
Modelul formularului se regăseşte în anexa nr.2 la prezentele norme; copie după
certificatul de înregistrare.
(3) Numărul de înregistrare şi
numărul de identificare - TIN vor fi comunicate, în scris, principalului
obligat.
(4) Numerele de înregistrare şi
numerele de identificare -TIN, atribuite în aplicarea procedurii de tranzit
comun la nivel naţional (T1RO) sunt valabile şi pentru efectuarea operaţiunilor
de tranzit comun internaţionale (procedura T1/T2), în calitate de principal
obligat.
3. (1) Declaraţiile de tranzit
T1/T2 pot fi deschise la birourile de plecare din România şi de către
principali obligaţi cu sediul în alte părţi contractante ale Convenţiei, după
cum urmează:
- prin utilizarea unei garanţii
izolate constituită la biroul de plecare, sau
- prin utilizarea unei garanţii
globale (sau a unei dispense de garanţie), în baza unui certificat de garanţie
globală/dispensă eliberat de către biroul de garanţie din partea contractantă
unde este constituită garanţia.
(2) In acest caz, în rubrica 50 -
Principal obligat, a declaraţiei de tranzit, se
înscriu datele de referinţa ale principalului obligat străin, titular al
garanţiei (inclusiv TIN-ul).
(3) Pentru preluarea datelor
despre principalul obligat străin în aplicaţia NCTS, cu cel puţin 24 ore
înaintea emiterii primei operaţiuni de tranzit în NCTS - Componenta
Internaţională, este obligatorie transmiterea prin fax, la Autoritatea
Naţională a Vămilor - Biroul centralizator, a următoarelor documente:
„Formularul de înregistrare în
NCTS", completat cu datele principalului
obligat străin, inclusiv TIN-ul atribuit de ţara unde a fost constituită
garanţia. Rubrica „Cod unic de înregistrare" este facultativă. Formularul
trebuie semnat şi ştampilat de către principalul obligat străin sau de
reprezentantul acestuia în România, caz in care se anexează si contractul de reprezentare.
Copie după Certificatul de
garanţie globală sau de dispensă de garanţie (TC31 sau TC33)
al principalului obligat străin.
4. In aplicarea prevederilor
Convenţiei, la nivelul Autorităţii Naţionale a Vămilor, Direcţia Tehnici de
Vămuire şi Tarif Vamal, funcţionează următoarele structuri:
- Serviciul Tranzit Vamal, care
îndeplineşte atribuţiuni specifice unui:
• Birou
Centralizator - pentru procedura de cercetare şi confirmarea declaraţiilor de
tranzit;
• Birou
de Garanţie - pentru garanţia globală şi garanţia izolată prin
titluri, prin Compartimentul Garanţii Tranzit Comun;
- Compartimentul Asistenţă Vamală
de Specialitate care îndeplineşte atribuţiuni specifice de Help-Desk NCTS.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
PARTEA A II A
GARANŢII
Capitolul I
Autorizarea în vederea utilizării garanţiei globale
şi a garanţiei globale
de sumă redusă
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
5. (1) Autorizaţia pentru
utilizarea garanţiei globale se acordă numai principalilor obligaţi care:
a) sunt stabiliţi în ţara în
care este constituită garanţia, respectiv au sediul în România;
b) folosesc în mod regulat
regimul de tranzit comun;
c) nu au comis infracţiuni
grave sau repetate la adresa legislaţiei vamale sau fiscale :
d) dispun de evidenţe care să
permită autorităţii vamale să efectueze un control eficace.
(2) Se consideră că un principal
obligat „foloseşte în mod regulat" regimul de tranzit, în situaţia în care
efectuează cel puţin 100 de operaţiuni de tranzit într-un
an calendaristic.
6. Autorizaţia de utilizare a
garanţiei globale se acordă de către Autoritatea Naţională a Vămilor la
propunerea biroului de garanţie din cadrul acesteia.
7. Anexa I a Apendicelui I al Convenţiei cuprinde lista mărfurilor sensibile, cantităţile de
la care aceste mărfuri devin sensibile şi suma garanţiei ce trebuie constituită
obligatoriu pe unitatea de măsură.
8. Pentru a fi autorizat să
utilizeze garanţia globală de sumă redusă, principalul obligat trebuie să facă
dovada că îndeplineşte criteriile prevăzute la Art. 57, respectiv Anexa III,
Apendicele I din Convenţie.
Secţiunea a 2-a
Procedura de autorizare
A. Dosarul de autorizare
9. Principalul obligat trebuie să
prezinte în scris o cerere de autorizare datată şi semnată care să cuprindă:
-datele de
identificare ale societăţii:
-birourile de plecare din România
unde va depune documente T1/T2;
-informaţii
referitoare la frecvenţa utilizării regimului de tranzit;
-felul
mărfurilor care vor face obiectul documentelor T1/T2;
tipul de
simplificare cerut, respectiv utilizarea garanţiei globale pentru mărfuri
nesensibile şi/sau sensibile
la nivelul sumei de referinţă (100%) sau la nivelul a 50% sau 30% din suma de
referinţă;
-orice
alte informaţii care să permită autorităţii vamale sa determine în ce măsură
acesta îşi poate respecta
obligaţiile asumate.
10. Cererea de autorizare trebuie
însoţită de următoarele documente:
a) pentru
autorizarea în vederea utilizării garanţiei globale pentru mărfuri nesensibile,
la 100% din suma de referinţă:
aviz de la biroul vamal sau
birourile vamale că nu este înregistrat cu debite în evidenţa contabilă a
acestora;
balanţa exporturilor care cuprinde
date referitoare la mărfurile exportate în anul precedent către ţările
semnatare ale Convenţiei, şi după caz a tranzitelor externe (frontieră -
frontieră), conform următorului model:
Luna
|
Nr. de operaţiuni
|
Valoarea mărfurilor tranzitate în euro
|
Nivelul taxei
vamale cel mai ridicat (%)
|
Garanţia aferentă mărfurilor tranzitate în RON
|
Suma taxelor vamale, TVA şi accize pentru săptămâna cea
mai reprezentativă (RON)
|
Ianuarie
|
|
|
|
|
|
Februarie
|
|
|
|
|
|
Martie
|
|
|
|
|
|
Aprilie
|
|
|
|
|
|
Mai
|
|
|
|
|
|
Iunie
|
|
|
|
|
|
Luna
|
Nr. de operaţiuni
|
Valoarea mărfurilor tranzitate în euro
|
Nivelul taxei
vamale cel mai ridicat (%)
|
Garanţia aferentă mărfurilor tranzitate în RON
|
Suma taxelor vamale, TVA şi
accize pentru săptămâna cea mai reprezentativă (RON)
|
Iulie
|
|
|
|
|
|
August
|
|
|
|
|
|
Septembrie
|
|
|
|
|
|
Octombrie
|
|
|
|
|
|
Noiembrie
|
|
|
|
|
|
Decembrie
|
|
|
|
|
|
Total
|
|
|
|
|
|
Suma de referinţă propusă:
|
Dacă nu au fost efectuate astfel
de operaţiuni în anul precedent se va prezenta o estimare a acestora pentru
anul viitor.
b) pentru
autorizarea în vederea utilizării garanţiei globale pentru mărfurile
nesensibile, la 50% din suma de referinţă:
-documentele
prevăzute la litera a) şi ultimul bilanţ contabil/ultima balanţă în copie:
-copie
după autorizaţia de principal obligat/formularul de înregistrare a numărului de
identificare care atestă anii
de experienţă în utilizarea regimului de tranzit comun,
c) pentru
autorizarea în vederea utilizării garanţiei globale pentru mărfuri nesensibile
la 30% din suma de referinţă:
toate documentele prevăzute la
literele a) şi b) şi dovezi din care să rezulte că atinge un nivel ridicat de
cooperare cu autoritatea vamală, respectiv îndeplineşte două din condiţiile următoare:
• este autorizat pentru
accesul direct la aplicaţia NCTS;
• înscrie
pe declaraţia de tranzit date suplimentare, altele decât cele obligatorii
(încadrarea tarifară a mărfurilor, suma exactă a garanţiei, valoarea mărfurilor
tranzitate). In cazul în care principalul obligat prezintă declaraţia de
tranzit la mai multe birouri vamale de plecare, este obligatorie depunerea unei
declaraţii angajament, din care să rezulte ce date suplimentare se angajează să
înscrie în declaraţia de tranzit;
• prezintă declaraţia de
tranzit la un singur birou vamal de plecare.
d) pentru
autorizarea în vederea utilizării garanţiei globale şi pentru mărfurile
sensibile la 100% din suma
de referinţă:
aviz de la biroul vamal/birourile
vamale că nu are debite înregistrate în evidenţa contabilă a acestuia/acestora, balanţa mărfurilor
sensibile tranzitate către ţările semnatare ale Convenţiei.
• Calculul garanţiei se va
face în funcţie de valorile cuprinse în coloana a 5-a a
Anexei I la Apendicele I al Convenţiei, ultimul bilanţ
contabil/ultima balanţă contabilă, dovezi din care să rezulte că atinge un nivel ridicat de cooperare
cu autoritatea vamală conform celor menţionate la litera c) fie, dovezi că îşi
poate gestiona transporturile, respectiv:
• copie licenţă de transport,
dacă efectuează el însuşi transporturile,
• copie
contracte de transport pe termen lung încheiate cu societăţi de transport.
e) pentru autorizarea în vederea utilizării garanţiei globale pentru mărfuri sensibile, la
50% din suma de referinţă:
aviz birou vamal că nu are debite
înregistrate în evidenţa contabilă a biroului vamal de plecare;
balanţa mărfurilor sensibile
tranzitate către ţările semnatare ale Convenţiei;
dovada din care rezultă că a
utilizat regimul de tranzit comun pe parcursul a 2 ani (respectiv copie autorizaţie principal
obligat/formular de înregistrare a numărului de identificare);
-dovezi că
îşi poate gestiona transporturile;
-dovezi că
atinge un nivel ridicat de cooperare cu autoritatea vamală.
f) pentru
autorizarea în vederea utilizării garanţiei globale pentru mărfurile
sensibile la 30% din suma de referinţă:
aviz birou vamal că nu are debite
înregistrate în evidenţa contabilă a biroului vamal de
plecare;
balanţa mărfurilor sensibile
tranzitate către ţările semnatare ale Convenţiei;
dovada din care rezultă că a
utilizat regimul de tranzit comun pe parcursul a 3 ani (respectiv copie autorizaţie principal
obligat/formular de înregistrare a numărului de identificare);
-dovezi că
îşi poate gestiona transporturile;
-dovezi că
atinge un nivel ridicat de cooperare;
-dovezi
care să ateste capacitatea financiară suficientă pentru a-şi îndeplini
angajamentele sale,respectiv scrisoare de bonitate eliberată de un garant.
B. Stabilirea sumei de
referinţă
11. După verificarea documentelor
din dosarul de autorizare, menţionat la punctul A, biroul de garanţie
stabileşte suma de referinţă şi tipul de simplificare acordat comunicând
principalului obligat aceste elemente, printr-o adresă scrisă.
12. In baza acestei comunicări
scrise, principalul obligat se adresează garantului pentru emiterea actului de
garanţie globală - Anexa B4 la Apendicele I al Convenţiei.
C. Emiterea autorizaţiei şi a
certificatelor de garanţie
13. După depunerea originalului
Actului de garanţie globală, Anexa B4 la Apendicele I din Convenţie, Autoritatea Naţională a Vămilor eliberează
Autorizaţia de utilizare a garanţiei globale în cadrul Convenţiei.
14. Biroul de garanţie emite
certificate de garanţie globală TC31 în funcţie de numărul de birouri vamale
unde se depun documente T1/T2 şi de numărul de exemplare solicitate de
principalul obligat.
15. Totodată biroul de garanţie
comunică principalului obligat numărul de referinţă al garanţiei (GRN) şi codul
principal de acces.
D. Anularea autorizaţiei de
utilizare a garanţiei globale
16. Autoritatea Naţională a
Vămilor poate anula autorizaţia atunci când:
a) emiterea
ei s-a făcut pe baza unor date incorecte, iar solicitantul avea cunoştinţă ori
trebuia să aibă cunoştinţă de acest fapt;
b) una
sau mai multe dintre condiţiile ce au stat la baza emiterii nu mai sunt
valabile:
c) titularul
său nu mai îndeplineşte o obligaţie ce îi revine în virtutea acestei
autorizaţii:
d) biroul
de garanţie revocă decizia prin care a acceptat Actul de garanţie globală emis
de garant sau garantul reziliază angajamentul său;
e) titularul solicită anularea.
Secţiunea a 3-a
Dispoziţii finale privind
garanţia globală
17. Autorizaţiile de utilizare a
garanţiei globale valabile pentru procedura de tranzit comun pe teritoriul
României se utilizează în continuare numai pentru operaţiunile de tranzit în
procedura T1RO.
18. Principalul obligat va depune
un singur dosar de autorizare pentru utilizarea garanţiei globale la mai multe birouri de plecare.
Capitolul 2
Autorizarea societăţilor garante în vederea emiterii titlurilor de garanţie izolată
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
19. Autorizaţia pentru emiterea
titlurilor de garanţie izolată - TC32 se acordă numai societăţilor garante
care:
a) Sunt stabilite în ţara în
care este constituită garanţia, respectiv au sediul în România;
b) Au
domiciliul sau îşi desemnează un mandatar în fiecare din părţile contractante
ale Convenţiei privind regimul de tranzit comun. Atunci când Comunitatea este
una din aceste părţi contractante, societatea garantă trebuie să aibă
domiciliul sau să-şi desemneze un mandatar în fiecare din statele membre;
c) Indeplinesc cerinţele
tehnice pentru a fi autorizate pentru accesul la NCTS.
20.
Autorizaţia pentru emiterea titlurilor de garanţie izolată -TC32 se acordă de
către Autoritatea Naţională a Vămilor la propunerea biroului de garanţie din
cadrul acesteia.
21. Societatea garantă poate
emite titluri de garanţie izolată nevalabile pentru operaţiuni de tranzit comun
cu mărfuri cuprinse în Anexa I a Apendicelui I al Convenţiei privind regimul de tranzit comun.
22. Responsabilitatea societăţii
garante este angajată până la concurenţa sumei de 7000 EURO/titlu (echivalent
în lei).
Secţiunea a 2-a
Procedura de autorizare
A. Dosarul de autorizare
23. Societatea garantă trebuie să
prezinte în scris o cerere de autorizare, datată şi semnată, care să cuprindă:
a) Datele de identificare ale
societăţii;
b) Informaţii referitoare la
situaţia financiară a societăţii;
c) Numărul titlurilor de
garanţie izolată pe care doreşte să le emită;
d) Tipul
mărfurilor pentru care intenţionează să emită titluri de garanţie izolată
(sensibile sau nesensibile).
24. Cererea de autorizare trebuie
însoţită de următoarele documente:
a) Certificatul de înregistrare
în copie (CUI);
b) Statutul societăţii în
copie;
c) Copie după ultimul bilanţ
contabil;
d) Certificatul de atestare
fiscală în original;
e) Raport de audit financiar
întocmit de o societate specializată în acest sens,
pentru situaţia prevăzută la pct.26(2);
f) Actul de garanţie - Anexa
B2, Apendicele I din
Convenţie, în original;
g) Titlul
de garanţie izolată -specimen, formularul TC32, Anexa B3, Apendicele I din Convenţie, confecţionat conform
art.8, Apendicele III din Convenţie.
B. Stabilirea numărului de
titluri de garanţie izolată şi a cuantumului garanţiei.
25. După
verificarea documentelor din dosarul de autorizare, biroul de garanţie
stabileşte numărul maxim de titluri de garanţie izolată pe care le poate emite
societatea garantă.
26. (1)
Cuantumul garanţiei se stabileşte la 5% din suma reprezentând: numărul de
titluri de garanţie izolată x 7000 EURO/titlu!
(2) In cazul depunerii de către
societatea garantă a unui raport de audit financiar întocmit de o societate
specializată în acest sens, cuantumul garanţiei se reduce la 1%.
C. Emiterea autorizaţiei.
27. După depunerea cuantumului
garanţiei stabilite în contul de garanţii al Autorităţii Naţionale a Vămilor
sau după depunerea scrisorii de garanţie bancară, se eliberează autorizaţia
pentru emiterea titlurilor de garanţie izolată.
28. Biroul
de garanţie comunică societăţii garante numărul de referinţă al garanţiei (GRN
de bază) şi codul de acces.
D. Suplimentarea numărului de
titluri de garanţie izolată.
29. Societatea garantă poate
solicita aprobarea pentru emiterea altor titluri de garanţie izolată, în limita
numărului maxim stabilit iniţial, numai pentru numărul de titluri utilizate şi
pentru care operaţiunile de tranzit au fost încheiate.
E. Anularea autorizaţiei pentru
emiterea titlurilor de garanţie izolată.
30. Autoritatea Naţională a
Vămilor poate anula autorizaţia dacă:
a) emiterea autorizaţiei s-a
făcut pe baza unor date incorecte, iar solicitantul avea cunoştinţă ori trebuia
să aibă cunoştinţă de acest fapt;
b) una sau mai multe dintre
condiţiile ce au stat la baza emiterii nu mai sunt valabile;
c) titularul nu mai îndeplineşte o
obligaţie ce îi revine în virtutea acestei autorizaţii;
d) biroul de garanţie revocă
decizia prin care a acceptat Actul de garanţie, „Garanţia izolată prin
titluri", Anexa B2 Apendicele I din Convenţie;
e) titularul solicită anularea.
PARTEA A III-A -
PROCEDURA DE TRANZIT
Capitolul 1
Formalităţi la biroul de
plecare
31. Operaţiunile de tranzit în
procedură T1/T2 se vor efectua în aplicaţia NCTS - componenta internaţională.
32. (1) Declaraţia de tranzit
T1/T2 poate fi depusă în NCTS numai de către societăţile comerciale care au
obţinut autorizaţia pentru accesul la NCTS, conform Normelor privind accesul
agenţilor economici la NCTS, aprobate prin Ordin al vicepreşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) Declararea mărfurilor în NCTS
poate fi făcută după cum urmează:
a) în procedură normală - direct
de către principalii obligaţi care sunt autorizaţi pentru accesul la NCTS sau,
indirect de către principalii obligaţi care nu au accesul la aplicaţia NCTS şi
apelează la serviciile unei societăţi autorizate pentru accesul la această
aplicaţie.
b) în procedură simplificată -
direct de către expeditorii agreaţi autorizaţi în aplicarea prevederilor
Convenţiei, sau, de către un comisionar în vamă care a obţinut autorizaţie
pentru accesul la NCTS pentru depunerea declaraţiilor de tranzit ale unui
expeditor agreat (autorizat în aplicarea prevederilor Convenţiei), pe bază de
contract de prestări servicii încheiat cu acesta.
33. (1)
Completarea declaraţiei de tranzit în NCTS se face cu respectarea dispoziţiilor
cuprinse în Anexele A7 şi D1, la Apendicele III al Convenţiei.
(2) La completarea declaraţiei de tranzit pentru operaţiunile efectuate în
cadrul Convenţiei este obligatorie completarea rubricii nr. 52 -„birouri de
tranzit prevăzute (şi ţări)".
34. (1)
Declaraţia de tranzit (NTD), completată şi verificată de către principalul
obligat, este transmisă biroului de plecare sub formă electronică, după ce
toate mesajele de eroare au fost rezolvate şi NTD trece în starea
"Submitted"
(2) După transmiterea electronică
a declaraţiei, principalul obligat tipăreşte într-un exemplar declaraţia de
tranzit din aplicaţia NCTS (ecranul care conţine NTD), o semnează şi
ştampilează (în rubrica 50) şi o prezintă, împreună cu celelalte documente
solicitate pentru acordarea regimului de tranzit, la biroul de plecare.
35. La biroul de plecare se efectuează toate formalităţile, cu respectarea în mod corespunzător, a
etapelor şi dispoziţiilor cuprinse la art. 22-30 din Apendicele I al Convenţiei, respectiv, prevederile
referitoare la exemplarele declaraţiei de tranzit se aplică în mod
corespunzător documentului NTD.
36. In aplicarea art. 22-30 din
Apendicele I al Convenţiei de tranzit comun, facem
următoarele precizări:
- Biroul de plecare adnotează
NTD, în funcţie de rezultatele verificării şi înscrie toate menţiunile
corespunzătoare în aplicaţie: itinerariul (dacă este cazul), data limită de
prezentare la biroul de destinaţie (sub forma: aaaa-ll-zz), rezultatele
controlului şi, după caz, sigiliile aplicate.
- Pentru eliberarea mărfurilor în
tranzit codul rezultatului controlului înscris în declaraţia de tranzit NTD va fi:
„A1- Satisfăcător" - atunci
când mărfurile au fost verificate;
„A2 - Considerat
satisfăcător" - atunci când mărfurile nu au fost verificate
- După acordarea electronică a
liberului de vamă în tranzit, NCTS va transmite automat mesajul AAR -
„Inregistrare anticipată de sosire" la biroul de destinaţie înscris în
rubrica 53 a NTD.
37. (1) După eliberarea în
tranzit a mărfurilor, biroul de plecare va tipări documentul de însoţire a
tranzitului - TAD. Atunci când sunt mai multe articole se va tipări şi „Lista
articolelor" -Lol, care va fi anexată la TAD şi vor circula împreună până
la biroul de destinaţie
(2) Pentru tranzitele emise în
NCTS, nu mai există obligaţia ştampilării TAD de către biroul de plecare situat
în una din părţile contractante. In consecinţă pentru tranzitele emise în
procedură T1/T2 la un birou de plecare din România, în cadrul Convenţiei de
tranzit comun, documentul de însoţire nu va mai fi semnat şi ştampilat în
rubrica D.
(3) Documentul de însoţire a
tranzitului (TAD) şi Lista articolelor (Lol) nu vor avea nici o menţiune
înscrisă manual, nici o adăugire, ştersătură sau barare.
38. (1)
Tipărirea TAD de către principalul obligat, se poate face numai cu respectarea
prevederilor art. 30, alin.4 din Apendicele I al Convenţiei, respectiv pe baza unei autorizaţii eliberată de
către biroul de plecare.
(2) La eliberarea autorizaţiei
biroul de plecare va verifica dacă documentele de însoţire tipărite direct de
către principalul obligat respectă forma şi conţinutul prevăzute în Convenţie,
inclusiv dacă codul de bare imprimat poate fi citit.
39. (1) O declaraţie de tranzit
în NCTS poate fi anulată de către biroul de plecare sau la cererea
principalului obligat, înainte de eliberarea mărfurilor în tranzit.
(2) După eliberarea mărfurilor în
tranzit Anularea declaraţiei de tranzit poate fi efectuată de biroul vamal,
numai în cazuri temeinic justificate (ex. operaţiunea de tranzit nu se mai
efectuează, mijlocul de transport s-a defectat, etc).
(3) Această anulare nu mai poate
fi efectuată dacă biroul de plecare a primit unul din mesajele „Notificare de
trecere a frontierei" de la biroul de tranzit sau „Aviz de sosire",
de la biroul de destinaţie.
(4) Dacă o declaraţie de tranzit
a fost anulată după eliberarea mărfurilor în tranzit, mesajul AAR, transmis de
biroul de plecare la biroul de destinaţie va fi anulat automat de NCTS.
Capitolul 2
Formalităţi la biroul de
tranzit
Secţiunea 1
Dispoziţii aplicabile la
intrarea mărfurilor în ţară
40. Biroul de tranzit este biroul
vamal definit la art. 3, Apendicele I al Convenţiei.
41. (1)
Pentru mărfurile care vin din alte ţări, părţi contractante ale Convenţiei,
tranzitează Ungaria şi intră în România sub acoperirea unui document T1/T2,
biroul de tranzit este biroul de frontieră, de intrare în
România.
(2) Pentru mărfurile care vin din
alte părţi contractante ale Convenţiei sub acoperirea unui document T1/T2,
tranzitează teritoriul unei ţări terţe unde procedura de tranzit comun a fost
suspendată, (ex. Bulgaria, Ucraina sau Serbia şi Munte negru) şi intră în
România, biroul de tranzit este biroul de frontieră, de intrare în România,
unde se reia procedura T1/T2.
42. (1) La biroul de tranzit se
îndeplinesc formalităţile vamale specifice unui birou vamal de frontieră,
prevăzute în Codul vamal şi Regulamentul de plicare a Codului vamal al
României, precum şi formalităţile specifice unui birou de tranzit, prevăzute la
art. 31-32 şi 45 bis, Apendicele I al Convenţiei.
(2) Atunci când mărfurile se
prezintă la un birou de tranzit decât cel înscris în TAD sau când pe documentul
de însoţire nu este menţionat biroul de tranzit, biroul vamal unde s-au
prezentat mărfurile devine birou de tranzit şi, în vederea confirmării întrării
pe teritoriul României în aplicaţia NCTS, efectuează cererea de rerutare, prin
opţiunea „Cerere ATR". Datele în baza cărora se solicită rerutarea în
aplicaţia NCTS (transmiterea declaraţiei de tranzit către noul birou de
tranzit) sunt: MRN, ţara de plecare (codul ţării biroului de plecare) şi biroul
de tranzit (codul biroului vamal care solicită rerutarea).
43. (1) Biroul de tranzit trebuie
să verifice dacă garanţia constituită pentru efectuarea operaţiunii este
valabilă şi pe teritoriul României, respectiv, dacă în rubrica referitoare la
garanţie, rubrica nr. 52: „Garanţie nevalabilă pentru" a TAD, nu este
menţionat codul RO.
(2) In situaţia în care garanţia
nu este valabilă şi pe teritoriul României, este necesară încheierea procedurii
T1/T2, cu efectuarea tuturor formalităţilor corespunzătoare unui birou de
destinaţie în NCTS şi deschiderea unui document T1 RO sub acoperirea căruia
mărfurile vor circula până la biroul de destinaţie.
44. Pentru operaţiunile de
tranzit comun, efectuate în cadrul Convenţiei, care au ca birou de destinaţie
un birou vamal din România, biroul de tranzit va ştampila documentul de
însoţire a tranzitului, la rubrica nr. 52 „Birouri de tranzit prevăzute şi
ţări" a TAD.
Secţiunea a 2-a
Dispoziţii aplicabile la
ieşirea mărfurilor din ţară
45. Pentru mărfurile care pleacă
din România cu destinaţie o parte contractantă şi urmează să intre pe
teritoriul Comunităţii Europene prin Ungaria, biroul de tranzit este biroul
vamal de intrare în Ungaria.
46. (1) La biroul de frontieră de
ieşire din România nu se îndeplineşte nici o formalitate specifică, în
aplicarea prevederilor Convenţiei.
(2) La biroul de frontieră de
ieşire din România se vor efectua numai formalităţile vamale specifice unui
birou vamal de frontieră, prevăzute în Codul vamal şi Regulamentul de aplicarea
a Codului vamal al României.
47. (1) Pentru mărfurile care pleacă din România cu destinaţie o parte contractantă
şi urmează să intre pe teritoriul unei ţări terţe, unde procedura T1/T2 se
suspendă ( ex. Bulgaria, Ucraina sau Serbia şi Muntenegru), biroul vamal de
ieşire din România devine birou de tranzit, în aplicarea prevederilor
Convenţiei.
(2) La acest birou vamal se vor
îndeplini toate formalităţile specifice unui birou de frontieră, prevăzute în
Codul vamal şi Regulamentul de aplicarea a Codului vamal al României, precum şi
toate formalităţile specifice unui birou de tranzit, prevăzute la art. 31-32 şi
45 bis, Apendicele I al Convenţiei.
Capitolul 3
Formalităţi la biroul de
destinaţie
48. La biroul de destinaţie se
efectuează formalităţile specifice, prevăzute la art 34-37 şi 46-47 din Apendicele I al Convenţiei.
49. Atunci când mărfurile se
prezintă la un birou de destinaţie altul decât cel înscris în TAD, noul birou
devine birou de destinaţie şi, în vederea confirmării operaţiunii în aplicaţia
NCTS, efectuează cererea de rerutare, prin opţiunea „Cerere AAR". Datele
în baza cărora se solicită rerutarea în aplicaţia NCTS (transmiterea
declaraţiei de tranzit către noul birou de destinaţie) sunt: MRN, Ţara de
plecare (codul ţării biroului de plecare) şi biroul de destinaţie (codul
biroului vamal care solicită rerutarea).
50. (1)
Pentru încheierea şi descărcarea unei operaţiuni de tranzit în NCTS este
obligatoriu ca biroul de destinaţie să transmită 2 mesaje:
a) „Avizul
de sosire" - la data prezentării şi înregistrării operaţiunii în evidenţe:
b) „Rezultatele
controlului" - cel târziu a 2-a zi lucrătoare după data înregistrării
operaţiunii în evidenţe.
(2) Dacă în NCTS, nu a fost
transmis nici un mesaj (sau numai unul singur) operaţiunea de tranzit va intra
în procedură de cercetare şi va genera investigaţii şi cheltuieli suplimentare,
inclusiv trecerea tranzitului prin mai multe stări.
(3) Biroul
de destinaţie nu trebuie să transmită cele două mesaje simultan. Transmiterea
simultană a celor 2 mesaje generează mesaje de eroare şi operaţiunea nu va fi
descărcată.
Capitolul 4
Procedura alternativă
Secţiunea 1
Dispoziţii la biroul de plecare
51. (1) Trecerea la procedura
alternativă se efectuează cu respectarea prevederilor cuprinse la art.18, din
Apendicele I al Convenţiei de tranzit comun.
(2) Procedura
alternativă va fi utilizată numai în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea
scrisă a autorităţii vamale, atunci când:
a) sistemul informatic al
autorităţii vamale nu funcţionează;
b) sistemul informatic al
principalului obligat nu funcţionează.
(3) Prevederile alin. (2) se
aplică şi atunci când autoritatea vamală decide aplicarea procedurii
alternative, în situaţiile pe care le va specifica în mod expres. In aceste
cazuri birourile vamale şi principalii obligaţi vor fi informaţi în prealabil,
de către structura de Help-Desk.
52. (1) Atunci când se recurge la
procedura alternativă, declaraţia de tranzit T1/T2 se întocmeşte pe formularele
declaraţiei vamale de tranzit, prevăzute în Anexele A1-A4 la Apendicele III al
Convenţiei, însoţite după caz, de formularele complementare sau de lista de
încărcătură. Declaraţia de tranzit poate fi intocmită şi pe formularul
documentului de însoţire TAD, dacă biroul de plecare a acceptat operaţiunea şi
până la eliberarea mărfurilor în tranzit, sistemul informatic nu mai
funcţionează.
(2) Completarea declaraţiei de
tranzit se face conform Anexei A7, Apendicele III, al Convenţiei de tranzit
comun, cu respectarea structurilor şi indicaţiilor din anexele D1 şi D2, ale
aceluiaşi apendice.
53. (1) Atunci când nu este disponibilă reţeaua de comunicaţii a principalului obligat se
utilizează documentul administrativ unic. Pentru aceste situaţii, birourile de
plecare vor aproba utilizarea procedurii alternative numai în cazuri temeinic
justificate.
(2) Declaraţia de tranzit va fi
completată şi prezentată pe cele trei exemplare corespunzătoare regimului de
tranzit, ale documentului administrativ unic.
(3) Când sistemul informatic al
autorităţii vamale este inoperabil şi pentru situaţiile prevăzute la alin. 1,
se aplică următoarele dispoziţii specifice:
a) declaraţia va fi
înregistrată de biroul de plecare. Numărul de înregistrare atribuit va fi
diferit decât cel alocat de NCTS şi se va înscrie în rubrica C;
b) dacă
se utilizează formularul documentului de însoţire a tranzitului, ca document cu
valoare de declaraţie de tranzit, pe acesta nu va fi imprimat un cod de bare şi
nici menţiunea „MRN:";
c) biroul de plecare
solicită principalului obligat prezentarea documentelor care atestă
constituirea unei garanţii. In cazul garanţiei globale sau a dispensei de
garanţie, biroul de plecare
solicită principalului obligat să prezinte certificatele de garanţie globală,
sau, după caz, de dispensă de garanţie, în vederea verificării;
d) procedura
alternativă va fi indicată prin aplicarea ştampilei „Procedură
alternativă" al cărei model figurează în anexa nr.3 la prezentele norme.
Ştampila va fi aplicată în rubrica A a declaraţiei vamale în detaliu sau în
locul codului de bare şi MRN-ului din documentul de însoţire a tranzitului;
e) documentul
cu valoare de declaraţie de tranzit va fi obligatoriu ştampilat, în rubrica D.,
de către biroul de plecare;
54. (1) Atunci când se ia decizia
de utilizare a procedurii alternative este important ca biroul de plecare să se
asigure că fiecare declaraţie care a fost introdusă în sistemul informatic, dar
nu a fost procesată datorită inoperabilitatii sistemului, va fi anulată.
(2) Principalul obligat trebuie
să informeze biroul de plecare în legătură cu fiecare declaraţie de tranzit
depusă în sistemul informatic şi pentru care în continuare, s-a utilizat
procedura alternativă;
(3) Autoritatea vamală va urmări
utilizarea procedurii alternative, pentru a evita folosirea acesteia în mod
abuziv.
(4) Inainte de a recurge la utilizarea procedurii alternative, se recomandă birourilor de plecare să
solicite informaţii suplimentare, în legătură cu funcţionarea aplicaţiei şi a
comunicaţiei, de la structura Help-Desk.
55. (1) Atunci când nu este
disponibil sistemul informatic al expeditorului agreat
se utilizează formularele corespunzătoare documentul administrativ unic,
preautentificat de biroul vamal.
(2) Se vor aplica următoarele
prevederi:
a) expeditorul agreat solicită
biroului de plecare preautentificarea mai multor declaraţii, într-o cantitate
care să asigure derularea corespunzătoare a activităţii pentru maxim 2 (două)
zile;
b) în
cazul procedurii simplificate, expeditorul agreat va îndeplini toate condiţiile
şi obligaţiile privind datele care se scriu în diferitele rubrici ale
declaraţiei, precum şi cele referitoare la utilizarea exemplarelor declaraţiei
vamale de tranzit preautentificate de biroul de plecare:
c) atunci când expeditorul agreat
trebuie să utilizeze procedura alternativă va anunţa biroul de plecare prin fax
sau printr-o altă modalitate agreată de acesta, informându-l în legătură cu
momentul începerii acestei proceduri. Biroul de plecare va confirma imediat
primirea acestei informări şi după caz, va aproba sau nu trecerea la procedura
alternativă. Atunci când sistemul informatic va funcţiona din nou, expeditorul
agreat va informa biroul de plecare şi va transmite detaliile asupra
declaraţiilor preutentificate utilizate;
d) autoritatea
vamală va monitoriza utilizarea procedurii alternative şi atunci când constată
că această procedură a fost folosită greşit sau abuziv, va suspenda temporar,
sau, după caz, va anula autorizaţia de utilizare a procedurii simplificate;
e) utilizarea procedurii alternative va fi indicată prin aplicarea ştampilei de procedură
alternativă, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme.
Ştampila va fi aplicată în rubrica A., pe toate exemplarele declaraţiei de
tranzit;
f) o
copie a aprobării date de biroul de plecare pentru utilizarea procedurii
alternative va fi anexată la fiecare declaraţie de tranzit întocmită în cadrul
acestei proceduri:
g) atunci
când se utilizează procedura alternativă, expeditorul agreat trebuie să
informeze biroul de plecare în legătură cu toate declaraţiile introduse în
sistem şi care nu au fost finalizate în NCTS, astfel încât acestea să fie
anulate.
56. Când se constată că un
expeditor agreat utilizează procedura alternativă pentru mai mult de 5% din
operaţiunile de tranzit comun efectuate la nivelul unui an, din motive
imputabile acestuia, biroul de plecare va face o reevaluare a tuturor
condiţiilor care au stat la baza autorizării pentru a stabili dacă acestea mai
sunt întrunite, inclusiv cele legate de accesul la aplicaţia NCTS.
57. Decizia de aplicare a
procedurii alternative, bazată pe utilizarea declaraţiei vamale în detaliu sau
a documentului tipărit sub forma documentului de însoţire a tranzitului va fi
considerată măsură excepţională. Agentul economic conectat la NCTS sau, după
caz, biroul vamal, trebuie să încerce rezolvarea problemelor (aplicaţie,
conectare, reţea de comunicaţii) înainte de a propune sau, după caz, aproba
trecerea la procedura alternativă.
58. (1) Operaţiunile de tranzit
comun în NCTS şi operaţiunile în procedura alternativă vor fi considerate ca
proceduri diferite.
(2) Toate operaţiunile emise şi
eliberate în NCTS vor fi finalizate în NCTS şi toate operaţiunile emise în
procedură alternativă vor fi încheiate în procedură alternativă, cu respectarea
prevederilor referitoare la utilizarea declaraţiei vamale în detaliu.
(3) Operaţiunile de tranzit T1/T2
efectuate în procedură alternativă nu se vor introduce în modulul de urmărire a
operaţiunilor de tranzit în procedură informatică.
Secţiunea a 2-a
Procedura alternativă la biroul de tranzit
59. Atunci când biroul de tranzit
lucrează în procedură alternativă, se vor aplica următoarele dispoziţii
specifice:
- ştampilează exemplarul TAD cu
care mărfurile se vor prezenta la biroul de destinaţie, în rubrica nr.51;
- reţine avizul de tranzit (TC10)
şi o copie a TAD;
- în caz de suspiciuni sau
nereguli, biroul de tranzit ia legătura cu structura de Help-Desk, pentru a
afla dacă datele prezentate de transportator coincid cu cele din aplicaţia
NCTS;
- imediat după încetarea procedurii alternative va confirma operaţiunea, prin
trimiterea mesajului „Notificare de trecere a frontierei - NCF".
60. (1)
Dacă la biroul de tranzit mărfurile s-au prezentat însoţite de exemplarele nr.
4 şi 5 ale declaraţiei de tranzit sau de document de însoţire, emise în
procedură alternativă de către un birou de plecare dintr-o parte contractantă
(au aplicată ştampila roşie „Procedură alternativă NCTS", atunci
operaţiunea nu poate fi prelucrată în aplicaţia NCTS ci în procedura
alternativă.
(2) In
vederea înregistrării operaţiunii de tranzit în evidenţe, biroul de tranzit
verifică dacă declaraţia de tranzit este ştampilată de către biroul de plecare
sau, în cazul procedurii simplificate de către expeditorul agreat.
(3) Biroul de tranzit aplică direct prevederile art. 32, Apendicele I al Convenţiei şi reţine avizul de
tranzit, prezentat de transportator.
Secţiunea a 3-a
Procedura alternativă la biroul
de destinaţie
61. Atunci
când mărfurile se prezintă la biroul de destinaţie cu TAD şi biroul de
destinaţie lucrează în procedură alternativă, se aplică următoarele dispoziţii
specifice:
- atunci când nu sunt îndoieli cu
privire la tranzitul derulat, operaţiunea se va înregistra în evidenţe;
- în caz de suspiciuni sau nereguli,
biroul de destinaţie ia legătura cu structura de
Help-Desk pentru a afla dacă datele prezentate de transportator coincid cu cele
din aplicaţia NCTS;
- se vor efectua toate celelalte
formalităţi în vederea încheierii operaţiunii de tranzit şi biroul de
destinaţie va confirma operaţiunea în aplicaţia NCTS imediat după încetarea
procedurii alternative.
62.(1)
Dacă la biroul de destinaţie mărfurile s-au prezentat însoţite de exemplarele 4
şi 5 ale declaraţiei de tranzit sau de documentul de însoţire emis în procedură
alternativă, atunci operaţiunea nu poate fi încheiată în aplicaţia NCTS.
(2) In acest caz se aplică
dispoziţiile specifice unei proceduri manuale (aferente prezentării
exemplarelor 4 şi 5 ale declaraţiei de tranzit) aşa cum sunt menţionate la art.
34-35, Apendicele I al
Convenţiei.
63. (1) Exemplarul nr.5 al
declaraţiei de tranzit sau, după caz, copia TAD emis în procedură alternativă,
completat corespunzător în rubrica „I", va fi transmis de către biroul de destinaţie, prin poştă, Biroului
Centralizator, în maxim 5 zile de la data înregistrării astfel încât acestea să
ajungă la birourile de plecare în termenul de maxim o lună de la încheierea
regimului.
(2) In situaţia în care biroul de
destinaţie este în imposibilitatea de a confirma o operaţiune de tranzit în
aplicaţia NCTS, va transmite Biroului Centralizator o copie a TAD, completată
corespunzător şi ştampilată, în rubrica „I".
PARTEA a IV-a
SIMPLIFICĂRI
Capitolul 1
Utilizarea sigiliilor cu model
special
64. Principalul obligat care
solicită autorizaţie pentru utilizarea sigiliilor cu model special, în locul
sigiliilor vamale, trebuie să îndeplinească condiţiile generale prevăzute la
art. 49, Apendicele I al
Convenţiei, precum şi prevederile art. 63, Apendicele I,
al Convenţiei.
65. Sigiliile cu model special trebuie să fie în prealabil admise de către autoritatea vamală
şi modelul acestora trebuie să îndeplinească toate caracteristicile din anexa II, Apendicele I, al Convenţiei, atestate
printr-un certificat de calitate ISO.
Capitolul 2
Expeditor agreat
66. (1)
Expeditorul agreat este principalul obligat autorizat de autoritatea vamală să
efectueze operaţiuni de tranzit comun, în procedură T1/T2 fără a prezenta
biroului de plecare mărfurile care fac obiectul declaraţiei de tranzit.
(2) Statutul de expeditor agreat se acordă principalilor obligaţi cu sediul în România,
care îndeplinesc condiţiile generale prevăzute la art. 49, Apendicele I, al Convenţiei şi condiţiile particulare
prevăzute la art. 65 şi 71, Apendicele I, al Convenţiei.
67. (1) In aplicarea prevederilor Convenţiei, statutul de expeditor agreat se acordă
numai principalilor obligaţi care:
a) sunt autorizaţi să utilizeze
o garanţie globală sau o dispensă de garanţie;
b) pentru
mărfurile transportate pe mijloace auto, sunt autorizaţi pentru accesul la
NCTS. Condiţia privind autorizaţia de acces la NCTS poate fi îndeplinită şi de
către un comisionar în vamă care are contract încheiat cu principalul obligat;
c) utilizează în mod regulat
regimul de tranzit sau, după caz, sunt autorizaţi în calitate de beneficiar al
procedurii de vămuire la domiciliu pentru mărfurile care urmează a fi scoase
din ţară (formalităţile de tranzit urmând a fi efectuate la adresele menţionate
în autorizaţie).
Se consideră că o persoană „a
utilizat în mod regulat regimul de tranzit" atunci când acea persoană a
efectuat, în calitate de principal obligat, cel puţin 100 operaţiuni de tranzit
comun în anul precedent.
d) Pentru mărfurile care urmează
a fi plasate în tranzit comun şi vor fi transportate pe calea ferată au încheiat un acord scris cu societatea
de cale ferată care, în calitate de transportator este şi titular al
operaţiunii de tranzit. (2) Autorizaţia de expeditor agreat se acordă
dacă supravegherea şi controlul derulării operaţiunilor de tranzit comun
pot fi realizate de către autoritatea vamală fără personal suplimentar.
68. (1)
Cererea de autorizare pentru acordarea statutului de expeditor agreat,
justificată, se depune la biroul vamal de plecare, la care principalul obligat
doreşte să deschidă operaţiuni de tranzit comun în procedură simplificată.
(2) In cererea de autorizare vor
fi menţionate: denumirea societăţii comerciale şi sediul social al acesteia,
adresele de la care sunt expediate mărfurile în vederea plasării în procedura
simplificată de tranzit comun, modalitatea de transport a mărfurilor (mijloace
auto sau pe calea ferată).
(3) La
cerere, pe lângă documentele care atestă că societatea îndeplineşte condiţiile
generale prevăzute la art.49, Apendicele I al Convenţiei, vor fi anexate următoarele:
a) documente justificative care
atestă calitatea de principal obligat;
b) adresa/adresele locaţiilor de
unde mărfurile urmează a fi plasate în tranzit comun;
c) copie după autorizaţia de
utilizare a garanţiei globale, în cadrul Convenţiei;
d) copie
după autorizaţia pentru accesul la NCTS. In cazul societăţilor care sunt
autorizate în calitate de beneficiar ai procedurii de vămuire la domiciliu,
autorizaţia pentru acces la aplicaţia NCTS se eliberează:
- societăţii, atunci când aceasta
declară direct mărfurile în tranzit;
- comisionarului în vamă atunci
când societatea apelează la serviciile acestuia pentru completarea declaraţiei
de tranzit;
e) declaraţie
angajament din care să rezulte că va respecta prevederile referitoare la
procedura T1AT2.
(4) Dacă la data depunerii
cererii de autorizare societatea nu este autorizată pentru accesul la aplicaţia
NCTS, biroul vamal verifică îndeplinirea tuturor celorlalte condiţii şi emite
un aviz favorabil, în vederea autorizării societăţii pentru accesul la NCTS.
Autorizaţia de expeditor agreat va fi eliberată de biroul vamal numai după ce
societatea prezintă şi autorizaţia pentru accesul la NCTS, eliberată de către
Autoritatea Naţională a Vămilor.
69. Autorizaţia de expeditor
agreat conţine în special următoarele date:
a) biroul sau birourile de
plecare unde se efectuează operaţiunile de tranzit comun în cauză;
b) termenul şi modalităţile în
care expeditorul agreat informează biroul de plecare despre operaţiunile de
tranzit comun care se vor efectua, pentru a-i permite acestuia din urma să
procedeze la un eventual control, înainte de plecarea mărfurilor;
c) măsurile de identificare ce se
vor lua. In acest scop, autoritatea vamală poate prevedea ca mijloacele de
transport să aibă sigilii de un model special admis, care să corespundă
caracteristicilor din Convenţie şi să fie aplicate de către expeditorul agreat;
d) categoriile sau transporturile
de mărfuri excluse de la procedura simplificată.
70. Pentru mărfurile vămuite la
export de către o societate care beneficiază de procedura de vămuire la
domiciliu şi care urmează a fi transportate pe calea ferată de către o
societate care utilizează procedura simplificată de tranzit, în sensul
Capitolului VII, Apendicele I al
Convenţiei, formalităţile de tranzit sunt efectuate de către societatea de cale
ferată sau de către expeditorul agreat în baza acordului încheiat cu
societatea.
71. Pentru
mărfurile vămuite la export de către o societate care beneficiază de procedura
de vămuire la domiciliu şi care urmează a fi transportate pe calea ferată în
procedura normală de tranzit, formalităţile vamale de tranzit vor fi efectuate
de către expeditorul agreat, utilizând declaraţii vamale preautentificate de
biroul vamal de plecare.
72. Operaţiunile
de tranzit comun pentru mărfuri transportate pe calea ferată sau în containere
nu se efectuează în aplicaţia NCTS.
Capitolul 3
Destinatar agreat
73. (1) Destinatarul agreat este
persoana juridică autorizată de autoritatea vamală să primească direct mărfuri
plasate în procedură T1/T2 fără a le prezenta biroului de destinaţie.
(2) Statutul de destinatar agreat
se acordă societăţilor cu sediul în România, care îndeplinesc condiţiile
generale prevăzute la art. 49, Apendicele I, al Convenţiei şi condiţiile particulare prevăzute la art. 74bis, Apendicele I, al Convenţiei.
74. (1) In
aplicarea prevederilor Convenţiei, statutul de destinatar agreat se acordă
numai societăţilor care:
a) primesc
în mod regulat mărfuri plasate în tranzit comun în cadrul Convenţiei sau, după
caz, sunt autorizaţi în calitate de beneficiar al procedurii de vămuire la
domiciliu pentru mărfurile care sunt introduse în ţară (formalităţile de
tranzit urmând a fi încheiate la adresele menţionate în autorizaţie).
Se consideră că o persoană
„primeşte în mod regulat mărfuri plasate în tranzit comun" atunci când
acea persoană primeşte în calitate de destinatar mărfuri plasate în tranzit
comun în cadrul Convenţiei, cel puţin 100 de operaţiuni într-un an
calendaristic.
b) pentru
transportul mărfurilor pe mijloace de transport auto, sunt autorizaţi pentru
accesul la NCTS. In cazul societăţilor care sunt autorizate în calitate de
beneficiar ai procedurii de vămuire la domiciliu, condiţia privind autorizaţia
de acces la NCTS poate fi îndeplinită şi de către un comisionar în vamă care
are contract încheiat cu destinatarul.
c) pentru
mărfurile care sunt plasate în tranzit comun şi transportate pe calea ferată au
încheiat un acord scris cu societatea de cale ferată care efectuează
transportul.
(2) Autorizaţia de destinatar
agreat se acordă dacă supravegherea şi controlul derulării operaţiunilor de
tranzit comun pot fi realizate de către autoritatea vamală fără personal
suplimentar.
75. (1)
Cererea de autorizare pentru acordarea statutului de destinatar agreat,
justificată, se depune la biroul vamal, la care destinatarul primeşte mărfuri
în tranzit comun în procedură simplificată.
(2) In cererea de autorizare vor
fi menţionate: denumirea societăţii comerciale şi sediul social al acesteia,
adresele la care sunt primite mărfurile în vederea încheierii operaţiunii de
tranzit, modalitatea de transport a mărfurilor (mijloace auto sau pe calea
ferată).
(3) La
cerere, pe lângă documentele care atestă că societatea îndeplineşte condiţiile
generale prevăzute la art. 49, Apendicele I, al Convenţiei, vor fi anexate următoarele:
a) documente justificative care
atestă calitatea şi obiectul de activitate al societăţii (beneficiar al
procedurii de vămuire la domiciliu pentru mărfuri care se importă, comisionar
în vamă, transportator, casă de expediţii). Pentru ultimele trei calităţi se va
prezenta şi situaţia operaţiunilor de tranzit primite (sau care vor fi primite)
ca destinatar;
b) adresa/adresele
locaţiilor unde primeşte mărfurile plasate în tranzit comun, în vederea
încheierii operaţiunii;
c) copie
după autorizaţia pentru accesul la NCTS, pentru mărfurile primite pe mijloace
de transport auto. In cazul societăţilor care sunt autorizate în calitate de
beneficiar ai procedurii de vămuire la domiciliu, autorizaţia pentru acces la
aplicaţia NCTS se eliberează:
- societăţii, atunci când aceasta
declară direct mărfurile în tranzit;
- comisionarului în vamă atunci
când societatea apelează la serviciile acestuia pentru declararea mărfurilor;
d) declaraţie
angajament din care să rezulte că va respecta
prevederile referitoare la procedura T1/T2.
(4) Dacă la data depunerii cererii
de autorizare societatea nu este autorizată pentru accesul la aplicaţia NCTS,
biroul vamal verifică îndeplinirea tuturor celorlalte condiţii şi emite un aviz
favorabil, în vederea autorizării societăţii pentru accesul la NCTS.
Autorizaţia de destinatar agreat va fi eliberată de biroul vamal numai după ce
societatea prezintă şi autorizaţia pentru accesul la NCTS, eliberată de către
Autoritatea Naţională a Vămilor.
76. Autorizaţia de destinatar
agreat conţine în special următoarele date:
a) biroul sau birourile de
destinaţie responsabil pentru mărfurile pe care le primeşte destinatarul
agreat, în vederea încheierii operaţiunii;
b) termenul şi modalităţile în
care destinatarul agreat informează biroul de destinaţie despre sosirea
mărfurilor, pentru a-i permite acestuia din urma să procedeze la un eventual
control, înainte de descărcarea lor;
c) modalitatea prin care biroul
de destinaţie este informat de către destinatarul agreat în legătură cu orice
neregulă constatată în legătură cu operaţiunile de tranzit comun în cauză;
d) categoriile sau transporturile
de mărfuri excluse de la procedura simplificată.
77. Operaţiunile de tranzit comun
pentru mărfuri transportate pe calea ferată sau în containere nu se prelucrează
în aplicaţia NCTS. Biroul de destinaţie va stabili modalităţile
corespunzătoare, conform celor înscrise la pct. precedent şi la art.105, alin.2
Apendicele I al Convenţiei, în vederea asigurării încheierii regimului de tranzit.
Capitolul 4
Dispoziţii comune privind
statutul de expeditor sau destinatar agreat
78. (1)
Autorizaţiile de expeditor şi destinatar agreat, valabile pentru operaţiuni de
tranzit efectuate în cadrul Convenţiei, se eliberează de biroul vamal în a
cărui rază de competenţă teritorială îşi are sediul solicitantul.
(2) Autorizaţia de
expeditor/destinatar agreat (denumită autorizaţie pentru utilizarea procedurii
simplificate în tranzitul comun) se întocmeşte în două exemplare şi se semnează
de şeful biroului vamal.
(3) Un exemplar al autorizaţiei
se remite titularului şi un exemplar se reţine de biroul vamal. Biroul vamal
transmite o copie a exemplarului care rămâne în evidenţa sa, la Autoritatea
Naţională a Vămilor.
79. (1) Se emite o singură
autorizaţie, indiferent de numărul birourilor vamale pe lângă care se
utilizează procedura simplificată. Numărul autorizaţiei se acordă, în ordine
cronologică şi crescătoare, sub forma ROxxxxxxyyy, unde ROxxxxxx este codul
NCTS al biroului vamal emitent şi yyy este numărul autorizaţiei.
(2) Extinderea autorizaţiei şi pe
lângă alte birouri vamale, se va acorda cu respectarea procedurii de
autorizare. Noul birou vamal va completare o anexă la autorizaţia iniţială, în
care să fie înscrise toate elementele corespunzătoare, conform alin.1 şi
punctelor 69, respectiv 76.
80. Societăţile autorizate în
calitate de expeditor/destinatar agreat în aplicarea procedurii naţionale de
tranzit comun (T1RO) şi care doresc să devină expeditor/destinatar agreat în
aplicarea prevederilor Convenţiei vor depune la biroul vamal doar cererea de
autorizare şi în cazul expeditorilor agreaţi copie după autorizaţia de
utilizare a garanţiei globale. Toate celelalte elemente de identificare,
inclusiv termenele şi modalităţile pentru efectuarea unui eventual control, vor
fi identice cu cele din procedura T1RO şi vor fi înscrise de biroul vamal, în
mod corespunzător, în autorizaţie.
81. (1)
Prevederile cuprinse în Ordinul nr. 629/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, privind statutul de expeditor/destinatar agreat îşi menţin
valabilitatea pentru operaţiunile de tranzit în procedură T1RO.
(2) Autorizaţiile de
expeditor/destinatar agreat eliberate în conformitate cu prevederile Ordinului
629/2005, cu modificările şi completările ulterioare, îşi menţin valabilitatea
pentru procedura naţională de tranzit (documente T1RO, având ca birouri de
plecare şi destinaţie birouri vamale din România, indiferent de ţara de
plecare/destinaţie).
Capitolul 5
Procedura simplificată pentru mărfurile transportate
pe calea ferată sau
containere mari
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
82. Autorizarea
pentru utilizarea proceduriii simplificate pentru mărfurile transportate pe
calea ferată, prevăzută la art. 48, paragraful 1, litera g) al Apendicelui I
din Convenţie se acordă societăţilor care îndeplinesc condiţiile generale
prevăzute la art. 49 şi condiţiile specifice transportului pe calea ferată,
respectiv:
a) au sediul în România;
b) folosesc în mod regulat
regimul de tranzit comun;
c) nu au comis abateri grave sau repetate de la legislaţia vamală sau fiscală ;
d) au
constituit în structura proprie un Centru contabil care să pună la dispoziţia
autorităţii vamale toate documentele necesare pentru efectuarea controalelor
periodice ;
e) transportă mărfuri pe calea
ferată sub acoperirea scrisorii de trăsură CIM sau după caz, transportă
mărfuri pe containere mari sub acoperirea buletinului de expediere TR ;
f) sunt membri activi la
Uniunea Internaţională a Căilor Ferate- UIC;
g) deţin
licenţă de transport, având încheiat contract de acces pe infrastructura
publică feroviară ;
83. In sensul prezentelor norme,
prin societate se inţelege:
a) societatea de cale ferată
autorizată să utilizeze scrisoarea de trăsură CIM cu valoare de declaraţie
vamală de tranzit, sau
b) reprezentantul naţional al
societăţii de transport care utilizează buletinul de expediere TR cu valoare de
declaraţie vamală de tranzit.
Secţiunea a 2-a
Dosarul de autorizare
84. Autorizaţia se acordă în baza
cererii de autorizare pentru utilizarea procedurii
simplificate conform art. 50, Apendicele I al
Convenţiei care să cuprindă informaţii privind datele de identificare a
societăţii. La cerere se anexează:
a) datele privind centrul sau
centrele contabile (adresa, număr de telefon/fax persoane de contact) şi
tipurile de documente care vor fi puse la dispoziţia autorităţii vamale în
vederea efectuării controlului, în aplicarea art. 77, Apendicele I al Convenţiei;
b) un angajament, conform
modelului prevăzut în Anexa nr. 4 la prezentele norme, din care să rezulte că:
societatea îşi asumă toate
responsabilităţile în calitate de principal obligat pentru
mărfurile pe care le acceptă la transport însoţite de
o scrisoare de trăsură CIM, sau după caz, de un buletin
de expediere TR ;
societatea de cale ferată va
plăti drepturile vamale devenite exigibile în caz de
neexecutare totală sau parţială a obligaţiilor ce-i
revin în calitate de principal obligat;
societatea va informa autoritatea
vamală în legătură cu orice neregulă constatată cu privire la derularea operaţiunilor de tranzit comun;
societatea de cale ferată se
angajează să nu utilizeze în acelaşi timp si scrisoare de trăsură CIM şi buletin de expediere TR ca
declaraţie vamală de tranzit pentru aceleaşi
transporturi;
va pune la
dispoziţia autorităţii vamale toate documentele în vederea efectuării controalelor periodice în centrul contabil.
c) dovada, pentru transporturile
cu buletin de expediere TR, că este reprezentantul naţional al societăţii de
transport menţionate la art. 89 al Apendicelui I din Convenţie.
Secţiunea a 3-a
Formalităţi la biroul vamal de
plecare pentru transporturi care încep pe teritoriul României
85. (1) Atunci când un transport
pe calea ferată începe pe teritoriul României şi mărfurile sunt tranzitate
către o parte contractantă, în procedură simplificată, se aplică prevederile
art. 81, alin. 1, 5 şi 6 Apendicele I al Convenţiei.
(2). In vederea înregistrării
operaţiunii, societatea, prin reprezentanţii proprii sau prin împuterniciţii
legali ai acesteia prezintă la biroul de plecare: a) mărfurile şi mijlocul de
transport;
b) documentul
de transport (setul complet) vizat, respectiv acceptat la transport de către
societate, împreună cu documentele specificate în rubrica 36 a scrisorii de
trăsură CIM sau după caz, în rubrica 13a buletinului de expediere TR;
c) declaraţia vamală de export şi
documentele însoţitoare, anexate, dacă pentru mărfuri au fost efectuate
formalităţi corespunzătoare de export sau reexport;
(3). Documentul de transport
capătă valoare de declaraţie vamală de tranzit după înregistrarea în evidenţele
biroului vamal de plecare.
(4). Aplicarea ştampilei personale
şi a semnăturii agentului vamal pe toate exemplarele scrisorii de trăsură CIM,
la rubrica 35, sau, după caz, pe toate exemplarele buletinului de expediere TR,
la rubrica 15, certifică acordarea regimului vamal de tranzit.
(5). Nu se mai aplică ştampila
„Tranzit vamal" pe scrisoarea de trăsură CIM sau pe buletinul de expediere
TR.
(6). Toate exemplarele documentelor
de transport se restituie societăţii sau
reprezentantului desemnat de aceasta.
Secţiunea a 4-a
Formalităţi la biroul vamal de
destinaţie pentru transporturile care au ca destinaţie România
86. (1) Atunci când mărfurile
pleacă dintr-o parte contractantă cu destinaţie România, biroul vamal care are
arondată staţia de destinaţie îşi asumă rol de birou vamal de destinaţie
(2) Când mărfurile sunt plasate
sub un alt regim vamal într-o staţie intermediară, atunci biroul vamal de care
aparţine această staţie îşi asumă rolul de birou vamal de destinaţie.
87. (1). Pentru mărfurile
transportate pe calea ferată care circulă în regim de tranzit comun în
procedură simplificată, cu destinaţie un birou vamal din România se aplică
prevederile art. 83, respectiv 98 al Apendicelui I al Convenţiei.
(2) Mărfurile şi documentul de
transport ( exemplarele 2 şi 3 ale scrisorii de trăsură CIM şi o xerocopie a
exemplarului nr. 3 sau, după caz exemplarele 1, 2 şi 3A ale buletinului de
expediere TR) se prezintă la biroul de destinaţie de către reprezentantul
societăţii.
(3). Biroul de destinaţie verifică
existenţa documentelor menţionate în rubricile documentului de transport şi îl
înregistrează imediat în evidenţele proprii, înscriind pe verso-ul exemplarelor
prezentate (la scrisoarea de trăsură CIM sub rubrica G) numărul şi data
înregistrării operaţiunii de tranzit comun în evidenţă (sub forma: R2
nr...../data...).
(4). In vederea încheierii
operaţiunii de tranzit comun la biroul vamal de destinaţie se va proceda, după
caz, astfel:
a) după depunerea declaraţiei
sumare se aplică ştampila personală pe exemplarele 2 şi 3 ale scrisorii de trăsură
CIM şi pe xerocopia ex. nr. 3 (sub rubrica G) sau, după caz, pe verso-ul
exemplarelor 1, 2 şi 3A ale buletinului de expediere TR şi se înscrie numărul
şi data declaraţiei sumare (sub forma DS nr..../data....).
b) după depunerea declaraţiei
vamale prin care mărfurile au fost plasate sub un alt regim vamal, se aplică
ştampila personală şi se înscrie numărul şi data declaraţiei vamale (sub forma
DV nr.Vdata...) pe exemplarele 2 şi 3 ale scrisorii de trăsură CIM şi pe
xerocopia exemplarului 3 (sub rubrica G), sau după caz, pe verso-ul
exemplarelor 1, 2 şi 3A ale buletinului de expediere TR;
c) rezultatul controlului va fi
menţionat pe verso-ul tuturor exemplarelor documentului de transport, lângă
ştampila personală aplicată .
(5). După înscrierea menţiunilor
prevăzute la punctul 4 biroul de destinaţie reţine exemplarul nr. 3 al
scrisorii de trăsura CIM sau, după caz, exemplarul nr. 3A al buletinului de
expediere TR. Exemplarul nr. 2 al CIM şi xerocopia ex. nr. 3 al CIM, sau după
caz, exemplarelel nr. 1 şi 2 ale buletinului de expediere TR se restituie
reprezentantului societăţii şi vor fi transmise Centrului Contabil în vederea
efectuării controlului privind derularea şi încheierea operaţiunilor de tranzit
comun.
88. (1). Formalităţile înscrise
la punctul 87 se aplică şi mărfurilor încărcate în containere destinate
importului, tranzitate către staţii de cale ferată deservite de birouri vamale
de interior şi transportate de societatea de cale ferată cu mijloace auto până
la birourile de destinaţie unde vor fi efectuate formalităţile vamale.
(2) In astfel de situaţii în
scrisorile de trăsură CIM sau, după caz, în buletinele de expediere TR vor fi
înscrise ca birouri de destinaţie, birourile vamale unde vor fi efectuate
formalităţile de vămuire a mărfurilor.
(3) Pe tot parcursul
transportului principalul obligat este societatea de cale ferată.
Secţiunea a 5-a
Formalităţi la biroul vamal de
intrare/ieşire din România
89. (1) In aplicarea articolului
84 al Apendicelui I din Convenţie, atunci când un
transport începe în România şi se încheie în exteriorul acesteia, biroul vamal
căruia îi este arondată staţia de cale ferată de frontieră prin care
transportul părăseşte teritoriul României îşi asumă rolul de birou vamal de
destinaţie.
(2). Atunci când un transport începe
din exteriorul României şi se încheie în interiorul ţării, biroul vamal de care
aparţine gara de frontieră prin care transporturile intră pe teritoriul ţării
îşi asumă rolul de birou vamal de plecare.
(3). Nu se îndeplineşte nici o
formalitate de tranzit la biroul vamal de destinaţie sau la biroul vamal de
plecare.
(4). Atunci când un transport
traversează teritoriul României (începe şi se încheie în afara ţării) cu
acelaşi document de transport, birourile vamale care îşi asumă rolul de birou
vamal de plecare şi de birou vamal de destinaţie sunt cele prevăzute la
alineatele 1 şi 2.
(5). In cazurile menţionate la
alineatele 1, 2 şi 3 la birourile vamale de plecare, respectiv birourile vamale
de destinaţie se îndeplinesc formalităţile specifice unui birou vamal de
frontieră prevăzute la articolele 10, 21 şi 22 din H.G. nr. 1114/2001, privind
Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României.
Secţiunea a 6-a
Dispoziţii finale
90. (1) Pentru aplicarea
prevederilor articolului 82 al Apendicelui I din
Convenţie, societăţile trebuie să fie autorizate să utilizeze sigilii cu model
special conform prevederilor articolului 48, paragraful 1(c) al Apendicelui I din Convenţie.
(2). Pentru transporturile pe
calea ferată, sau pe containere mari efectuate de societăţi care nu sunt
autorizate să utilizeze procedura simplificată se aplică prevederile
referitoare la tranzitul vamal cuprinse în Codul Vamal al României şi
Regulamentul de aplicare a Codului Vamal.
In aceste cazuri, operaţiunile de
tranzit se derulează cu depunerea declaraţiei vamale de tranzit şi efectuarea
formalităţilor vamale corespunzătoare.
(3). Pentru mărfurile transportate
pe calea ferată în procedură simplificată nu se mai acordă termen de tranzit.
ANEXA Nr. 1 la normele tehnice
FORMULAR DE ÎNREGISTRARE A
NUMĂRULUI DE IDENTIFICARE
|
Societăţii comerciale i se
permite declararea mărfurilor în procedura de tranzit comun în calitate de |
principal
obligat
|
NR. IDENTIFICARE AGENT
ECONOMIC: (1)
|
|
COD UNIC DE ÎNREGISTRARE*:
|
|
NUME*:
|
|
ADRESA*:
|
|
COD POŞTAL*:
|
|
ORAŞ*:
|
|
TARA*:
|
|
TELEFON*:
|
|
FAX*:
|
|
E-MAIL*:
|
|
REPREZENTANT*:
|
|
TIP
SOCIETATE *
COMISIONAR ÎN VAMĂ
DECLARANT BENEFICIAR AL PROCEDURII .........................
TRANSPORTATOR
ALT TIP (a se preciza)
|
|_|
|_|
|_|
|_|
|
SOCIETATE*:
Semnătura:
Ştampila:
|
AVIZAT BIROUL VAMAL
Semnătura:
Ştampila:
|
AUTORITATEA NAŢIONALĂ
A VĂMILOR
|
APROBAT:
Semnătura:
Ştampila:
|
(1) = se completează de către Autoritatea Naţională a
Vămilor
* = câmp
obligatoriu de completat de către societate
ANEXA Nr.
2
la normele
tehnice
FORMULAR DE ÎNREGISTRARE
IN NCTS
|
NUMĂR
DE IDENTIFICARE AGENT ECONOMIC
-TIN-
|
(*)
|
COD UNIC DE ÎNREGISTRARE
|
(**)
|
NUME
|
|
FORMA SOCIETATE
|
|_| SA
|_|
SRL
|_|
ALTELE(a se mentiona)
|
ADRESA
|
|
COD POŞTAL (ZIP)
|
|
ORAŞ/LOCALITATE
|
|
SECTOR/JUDEŢ
|
|
ŢARA
|
ROMÂNIA
|
TELEFON
|
|
FAX
|
|
E-MAIL
|
|
NUME REPREZENTANT LEGAL
|
|
TIP SOCIETATE
|
|_| PRINCIPAL OBLIGAT
|_| EXPEDITOR AGREAT
|_| DESTINATAR AGREAT
|
DATA INTRODUCERII IN NCTS
|
(*)
|
DATA IEŞIRII DIN NCTS
|
(*)
|
SOCIETATEA
COMERCIALA
SEMNĂTURA
ŞTAMPILA
|
AUTORITATEA
NAŢIONALA A VĂMILOR
SEMNĂTURA ŞTAMPILA
|
(*) se completează de către
ANV
(**) se preia din certificatul
de înmatriculare
Toate celelalte câmpuri sunt
obligatorii de completat de agentul economic
ANEXA Nr. 3 la normele
tehnice
Ştampila pentru
procedura alternativă
PROCEDURA ALTERNATIVA NCTS
DATE INDISPONIBILE ÎN
SISTEM
DECLANŞATĂ LA ..................................
(Data/ora)
|
(dimensiuni 26 X 59 mm,
cerneală roşie)
ANEXA
Nr. 4 la normele tehnice
ANGAJAMENT
Subsemnatul:
Societatea comercială........................................cu
sediul în...............................................................................................................................................
Reprezentată de...........................................în calitate
de..................................................................................................................................................
membră a Uniunii Internaţionale a Căilor Ferate,
prin..............................., deţinător al licenţei de transport pe calea
ferată.................................................. pentru utilizarea procedurii simplificate de tranzit comun prevăzută
la art. 48 al Apendicelui I din
Convenţia privind regimul de tranzit comun, la care România a aderat prin
Ordonanţa de Urgenţă nr. 150/2005, societatea îşi asumă următorul angajament în
faţa autoritatăţii vamale:
- în calitate de principal obligat pentru tranzitul comun efectuat
sub acoperirea scrisorii de trăsură CIM sau a buletinului de expediere TR;
- confirmă ca în cazul transportului sub regim Intercontainer nu va
recurge cumulativ la procedura simplificată bazată pe folosirea scrisorii de
trăsură CIM;
- se angajează să supravegheze ca Intercontainer să-şi respecte cu
rigurozitate angajamentul său formal de a nu modifica forma buletinului de
expediere TR.făra acordul prealabil al autorităţilor vamale ale părţilor
contractante şi să refuze buletinele care nu vor fi conforme;
- se va pune de acord în timp util cu autorităţile vamale ale
părţilor contractante în caz de proiect de modificare a scrisorii de trăsură
CIM sau a buletinului de expediere TR;
- să achite, la prima cerere a autorităţii
vamale, suma drepturilor vamale şi altor taxe devenite exigibile, în caz de
neexecutare totală sau parţială a angajamentelor luate în calitate de titular
al operaţinilor de tranzit şi de beneficiar al procedurii simplificate;
Acest angajament este valabil timp de un an începând cu data
semnării lui şi va fi reînoit prin acord comun, în afara cazului când una din
cele două părţi îl reziliază prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire. Rezilierea prezentului angajament, intră în vigoare începând cu a 8-a
zi de la primirea notificării.
Intocmit
la............................................................
Acceptarea autorităţii vamale.
Angajamentul societăţii ....................................acceptat
la data de........................pentru a prelua operaţiunile de tranzit comun în procedură simplificată potrivit
prezentei secţiuni.