Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 4319 din 29 august 2001

privind aprobarea Calendarului si a Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2002

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 162 din  7 martie 2002


SmartCity3


    Ministrul educatiei si cercetarii,
    in baza Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si completarile ulterioare,
    emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Calendarul examenului de bacalaureat 2002, prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2002, prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala pentru invatamant in limbile minoritatilor, Directia generala pentru coordonarea invatamantului superior, Serviciul national de examinare si evaluare, inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si conducerile liceelor vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

                      Ministrul educatiei si cercetarii,
                            Ecaterina Andronescu

    ANEXA 1

                                CALENDARUL
                      examenului de bacalaureat 2002

    - sesiunea iunie - iulie 2002

    15 - 31 mai 2002    - inscrierea candidatilor
         14 iunie 2002  - incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
    24 - 25 iunie 2002  - limba si literatura romana - proba orala
    26 - 27 iunie 2002  - limba moderna - proba orala
    28 - 29 iunie 2002  - limba si literatura materna - proba orala
          1 iulie 2002  - limba si literatura romana - proba scrisa
          2 iulie 2002  - limba si literatura materna - proba scrisa
          3 iulie 2002  - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
          4 iulie 2002  - o proba la alegere din aria curriculara
                          corespunzatoare specializarii - proba scrisa sau
                          practica
          5 iulie 2002  - o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte
                          arii curriculare - proba scrisa
          7 iulie 2002  - afisarea rezultatelor
          8 iulie 2002  - depunerea contestatiilor
     9 - 10 iulie 2002  - rezolvarea contestatiilor
         11 iulie 2002  - afisarea rezultatelor finale

    - sesiunea august - septembrie 2002

     7 -  9 august 2002 - inscrierea candidatilor
    12 - 13 august 2002 - limba si literatura romana - proba orala
    14 - 15 august 2002 - limba moderna - proba orala
    15 - 16 august 2002 - limba si literatura materna - proba orala
         19 august 2002 - limba si literatura romana - proba scrisa
         20 august 2002 - limba si literatura materna - proba scrisa
         21 august 2002 - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
         22 august 2002 - o proba la alegere din aria curriculara
                          corespunzatoare specializarii - proba scrisa sau
                          practica
         23 august 2002 - o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte
                          arii curriculare - proba scrisa
         25 august 2002 - afisarea rezultatelor
         26 august 2002 - depunerea contestatiilor
    27 - 28 august 2002 - rezolvarea contestatiilor
         29 august 2002 - afisarea rezultatelor finale

    ANEXA 2

                              METODOLOGIE
    privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2002

    I. Dispozitii generale
    1. Examenul de bacalaureat este modalitatea esentiala de evaluare a sistemului de invatamant liceal, a nivelului de cultura generala si de specializare atins de absolventii de liceu. Examenul de bacalaureat permite acestora accesul catre invatamantul superior.
    2. Dreptul de a sustine bacalaureatul il au promovatii ultimei clase de liceu, invatamant liceal de zi, seral si fara frecventa.
    3. Candidatii proveniti din invatamantul de stat au dreptul sa sustina examenul de bacalaureat, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la examen sunt conditionate de achitarea unor taxe.
    La fiecare prezentare candidatii sustin examenul de bacalaureat integral.
    Candidatii din invatamantul particular vor sustine examenul de bacalaureat, cu taxa, in centre de examen stabilite de inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
    Taxa de examen va fi stabilita de fiecare inspectorat scolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua in calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.
    4. In fiecare an scolar Ministerul Educatiei si Cercetarii organizeaza doua sesiuni de bacalaureat.
    5. Conform Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, examenul national de bacalaureat consta in sustinerea a doua, respectiv trei probe comune si a trei probe diferentiate, in functie de filiera si de profil.
    Probele comune sunt:
    a) limba si literatura romana - scris si oral;
    b) una dintre limbile moderne de circulatie internationala studiate in liceu - oral;
    c) - limba materna - scris si oral - pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
       - limba si literatura intr-o limba de circulatie internationala, pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare in limba de circulatie internationala respectiva.
    Probele de examen, diferentiate in functie de filiera, profil, specializare si de optiunea elevului, sunt:

    Filiera teoretica

    Profil umanist:
    d) istorie sau geografie - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii - proba scrisa;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau educatie fizica - proba practica.

    Profil real:
    d) matematica - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii - proba scrisa;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau educatie fizica - proba practica.

    Filiera tehnologica
    d) matematica - pentru toate profilurile si specializarile - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din aria curriculara "Tehnologii", in functie de specializarea aleasa de elev - proba scrisa;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau educatie fizica - proba practica.

    Filiera vocationala
    d) istorie sau geografie ori o disciplina socioumana, respectiv matematica sau stiinte, in functie de profil - proba scrisa;
    e) o proba la alegere din ariile curriculare specifice profilului si specializarii - proba scrisa sau practica;
    f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau educatie fizica - proba practica.
    Stabilirea listei disciplinelor la alegere mentionate in lege, precum si a programelor disciplinelor de examen se face printr-un ordin separat.
    Pentru filierele tehnologica si vocationala studiile liceale se pot incheia si cu un examen de certificare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, in conditiile legii.
    6. In urma promovarii examenului de bacalaureat absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.
    Absolventilor de liceu fara bacalaureat li se elibereaza, la cerere, certificat de absolvire si copie de pe foaia matricola.

    II. Organizarea examenului national de bacalaureat
    7. Coordonarea pe plan national privind organizarea bacalaureatului este asigurata de Comisia Nationala de Bacalaureat, care se constituie in fiecare an prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii si functioneaza in Ministerul Educatiei si Cercetarii. In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie anual comisii judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, si comisii de examen in centrele de examen si in centrele zonale de corectare, in conformitate cu prezenta metodologie.
    8. Comisia Nationala de Bacalaureat coordoneaza organizarea si desfasurarea actiunilor pentru examenul de bacalaureat din fiecare an. Comisia Nationala de Bacalaureat se compune din:
    - presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
    - vicepresedinti: directorul general pentru invatamant preuniversitar, directorul general pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale, directorul general pentru coordonarea invatamantului superior, directorul Serviciului national de examinare si evaluare;
    - secretar: un specialist din cadrul Serviciului national de examinare si evaluare;
    - 5 - 9 membri: directori generali adjuncti, sefi de serviciu, inspectori de specialitate la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala pentru invatamant in limbile minoritatilor, specialisti din cadrul Serviciului national de examinare si evaluare, profesori din invatamantul preuniversitar.
    Componenta nominala a acestei comisii se aproba anual, pana la data de 15 martie, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
    9. Comisia Nationala de Bacalaureat are urmatoarele atributii:
    - publica, la inceputul anului scolar, Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, in functie de filiera, profil, specializare si programele de examen;
    - aproba centrele de examen si de corectare pentru examenul de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti;
    - instruieste presedintii comisiilor judetene de bacalaureat;
    - primeste de la inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, necesarul de plicuri, rezultat al optiunii candidatilor, centralizat pe judet;
    - selecteaza si numeste, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, presedintii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor institutiilor de invatamant superior si a conventiilor civile semnate de catre candidatii pentru functia de presedinte de comisie de bacalaureat;
    - in situatii deosebite poate decide, la propunerea comisiilor judetene de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei Nationale de Bacalaureat, inlocuirea unor presedinti de comisie;
    - coordoneaza elaborarea subiectelor pentru probele orale si stabileste o grila orientativa de evaluare a acestora;
    - coordoneaza elaborarea unui numar de variante de subiecte pentru probele scrise si a baremelor corespunzatoare, folosind si propuneri ale inspectorilor si profesorilor din tara; din variantele elaborate se vor extrage, prin tragere la sorti, subiectul de examen si subiectul de rezerva;
    - coordoneaza multiplicarea subiectelor, in functie de numarul centrelor de examen si de necesarul de plicuri comunicat de judete;
    - decide, in cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;
    - controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
    - controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile judetene de bacalaureat si de contestatii, comisiile de examen din centrele de bacalaureat;
    - analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului national de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, si prezinta concluziile conducerii Ministerului Educatiei si Cercetarii;
    - propune ministrului educatiei si cercetarii eventualele modificari in modul de organizare si desfasurare a examenului national de bacalaureat;
    - poate decide recorectarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului sau ulterior.

    NOTA:
    Comisia Nationala de Bacalaureat nu se ocupa de solutionarea contestatiilor referitoare la probele de examen.

    10. Comisia Nationala de Bacalaureat poate delega, pe o perioada limitata de timp, reprezentanti pe langa comisiile judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti. Delegatul Comisiei Nationale de Bacalaureat are urmatoarele atributii:
    - controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisia judeteana de bacalaureat si comisia judeteana de contestatii, respectiv ale municipiului Bucuresti, si inspecteaza centrele de examen si de corectare, verificand modul de cunoastere si respectare a Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat;
    - consiliaza comisiile judetene de bacalaureat si de contestatii, comisiile din centrele de examen si de corectare, in privinta organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat;
    - propune comisiei judetene de bacalaureat sau Comisiei Nationale de Bacalaureat, atunci cand constata abateri de la metodologie, schimbari in componenta comisiilor (supraveghetori, examinatori, vicepresedinti, presedinti);
    - verifica numarul de plicuri comandat de comisia judeteana de bacalaureat;
    - in cazul in care constata disfunctii serioase in organizarea examenului de bacalaureat, delegatul Comisiei Nationale de Bacalaureat poate propune comisiei judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, sau Comisiei Nationale de Bacalaureat, conform Statutului personalului didactic, masuri de sanctionare a cadrelor didactice in cauza sau suspendarea posibilitatii de a se organiza in anul scolar urmator un centru de bacalaureat in unitatea scolara respectiva;
    - in situatii deosebite poate propune comisiei judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, sau Comisiei Nationale de Bacalaureat recorectarea unor lucrari;
    - analizeaza si interpreteaza toate datele obtinute si informeaza in scris Comisia Nationala de Bacalaureat.
    11. Comisiile judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, se compun din:
    - presedinte - inspector scolar general;
    - vicepresedinte - inspector general adjunct sau inspector scolar de specialitate;
    - 2 - 3 secretari - inspectori scolari de specialitate;
    - 4 - 5 membri - inspectori scolari de specialitate, directori de liceu.
    Componenta nominala a acestor comisii se transmite Ministerului Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant preuniversitar pentru avizare, pana la data de 15 martie, si se aproba, pana la data de 31 martie, prin decizie a inspectorului scolar general.
    Din comisiile judetene de bacalaureat aflate in judetele in care exista candidati care vor sustine probe in limbile minoritatilor nationale va face parte cel putin un specialist apartinand minoritatilor nationale.
    12. Comisiile judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarele atributii:
    - stabilesc centrele de examen pe judet, respectand prevederile prezentei metodologii, precum si numarul centrelor zonale de corectare;
    - nominalizeaza, pana la data de 15 aprilie, centrele in care se sustin probele de examen, denumite in continuare centre de examen, centrele zonale de corectare, precum si unitatile scolare arondate acestora;
    - transmit Comisiei Nationale de Bacalaureat si Directiei generale pentru invatamant preuniversitar, spre aprobare, lista centrelor de examen si a centrelor de corectare din judet, respectiv din municipiul Bucuresti, pana la data de 1 mai 2002;
    - organizeaza si raspund de desfasurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
    - pot decide asupra organizarii de centre de examen si/sau de corectare fie pe licee sau grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializari;
    - iau masuri de rezolvare a problemelor de finantare a actiunilor legate de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
    - iau masuri pentru dotarea centrelor de examen si de corectare cu logistica necesara pentru buna desfasurare a examenului si a corectarii (copiatoare in stare de functionare, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate si a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon etc.);
    - desemneaza reprezentanti ai comisiei judetene de bacalaureat care pot controla desfasurarea bacalaureatului in centrele de examen;
    - se adreseaza inspectoratelor judetene de sanatate pentru a asigura prezenta personalului medical in fiecare centru in care se sustin probe in cadrul examenului de bacalaureat;
    - se adreseaza organelor Ministerului de Interne, de politie si jandarmerie de la nivel judetean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judetene de bacalaureat, la centrele de examen si in timpul transportului lucrarilor scrise de la centrele de examen la cele de corectare si invers, pentru paza subiectelor si lucrarilor scrise, pentru pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de corectare;
    - numesc vicepresedintii, profesorii examinatori, secretarii comisiilor de bacalaureat, precum si cadrele didactice care asigura supravegherea in salile de examen;
    - stabilesc fisa de atributii pentru fiecare membru in comisiile de bacalaureat;
    - realizeaza instruirea presedintilor comisiilor de bacalaureat cu 24 - 48 de ore inaintea primei probe a examenului de bacalaureat;
    - confectioneaza stampilele-tip pentru examenul de bacalaureat si stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orala si la probele practice; se vor confectiona doua tipuri de stampile, care vor avea urmatorul continut:
    a) pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2002 - C.E.";
    b) pentru centrele zonale de corectare: "Bacalaureat 2002 - C.Z.C."; stampilele nu vor fi numerotate;
    - preiau de la Serviciul national de examinare si evaluare, pe baza de delegatie nominala, prin presedintele comisiei judetene de bacalaureat si unul dintre secretarii acesteia, plicurile cu subiectele pentru probele scrise si orale si baremele de corectare si de notare;
    - pastreaza, in deplina siguranta, plicurile cu subiecte si baremuri si transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen plicurile cu subiecte, cu cel mult o zi inainte de fiecare proba scrisa;
    - multiplica si distribuie comisiilor de bacalaureat din centrele de examen si de corectare baremurile de corectare si notare primite de la Comisia Nationala de Bacalaureat; distribuirea se face dupa deschiderea subiectelor de examen, in timp util, pentru a putea fi afisate in centrele de examen;
    - controleaza modul de organizare si de desfasurare a examenului national de bacalaureat in centrele de examen si de corectare din teritoriu;
    - efectueaza, daca este cazul, schimbari ale vicepresedintilor, profesorilor examinatori, secretarilor si profesorilor supraveghetori, care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de corectare; pot propune Comisiei Nationale de Bacalaureat, in cazuri deosebite, schimbarea unor presedinti de comisie;
    - pot decide recorectarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului sau ulterior, si informeaza Comisia Nationala de Bacalaureat despre rezultatele acestor recorectari (vezi pct. 52);
    - sesizeaza imediat Comisia Nationala de Bacalaureat despre orice situatie deosebita a carei rezolvare nu este prevazuta in metodologie, precum si despre orice situatie care impune anularea unor subiecte (pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea sigiliului unui plic etc.) si solicita in acest caz subiecte de rezerva;
    - pot decide, in functie de conditiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice de educatie fizica, pentru a asigura desfasurarea ei in conditii optime si protejarea sanatatii candidatilor; aceasta schimbare poate insemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educatie fizica;
    - organizeaza transportul lucrarilor scrise de la centrele de examen la centrele de corectare si invers si raspund de asigurarea securitatii acestora de la preluarea lor de la comisia de bacalaureat din centrul de examen/centrul de corectare si pana la predarea lor catre comisia de bacalaureat din centrul de corectare/centrul de examen;
    - organizeaza comisia judeteana de contestatii, respectiv a municipiului Bucuresti;
    - primesc contestatiile si lucrarile scrise contestate de la comisiile de bacalaureat din centrele de examen si le prezinta comisiei judetene de contestatii, respectiv a municipiului Bucuresti;
    - primesc de la comisiile de bacalaureat din licee rapoarte analitice detaliate si transmit Serviciului national de examinare si evaluare datele partiale ale examenului de bacalaureat, o data cu incheierea fiecarei probe orale, astfel: numarul de candidati inscrisi, numarul de candidati prezenti, numarul de candidati promovati, numarul de candidati cu note intre 5,00 si 5,99, numarul de candidati cu note intre 9,00 si 10 si numarul de candidati eliminati din examen;
    - transmit Serviciului national de examinare si evaluare rezultatele examenului de bacalaureat imediat dupa afisarea acestora (inainte si dupa contestatii), astfel: numarul de candidati inscrisi, numarul de candidati prezenti si numarul de candidati promovati;
    - elaboreaza si transmit Comisiei Nationale de Bacalaureat, in termen de 10 zile de la incheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul cu privire la rezultatele examenului (conform pct. 51).
    13. Se stabilesc doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, in care se desfasoara probele scrise, orale si, eventual, cele practice ale examenului, si centrele zonale de corectare. In fiecare centru de bacalaureat (de examen si de corectare) se organizeaza cate o comisie de bacalaureat, coordonata de un presedinte numit de Ministerul Educatiei si Cercetarii prin ordin al ministrului.
    Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:
    - presedinte - cadru didactic universitar de predare, avand titlul stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii;
    - vicepresedinte - director sau director adjunct ori profesor cu gradul I;
    - secretar - secretar de scoala sau cadru didactic; pentru functia de secretar vor fi propuse cu precadere persoane care au competente in operarea pe calculator; vor fi desemnati cate un secretar pentru fiecare comisie de examen si cate un secretar pentru fiecare comisie din centrele zonale de corectare;
    - membri: - cate doi supraveghetori pentru fiecare sala in care se desfasoara probe scrise de examen;
              - cate doi profesori examinatori pentru fiecare disciplina de examen la care se sustin probe orale sau practice.
    Pentru comisiile de bacalaureat din centrele zonale de corectare se pastreaza aceeasi structura, cu exceptia membrilor, care se inlocuiesc cu profesori corectori pentru fiecare disciplina de examen la care se desfasoara probe scrise. Numarul profesorilor corectori din fiecare centru de corectare, pe discipline, va fi stabilit in functie de numarul lucrarilor scrise care trebuie corectate in centrul respectiv, dar nu mai putin de 100 de lucrari pentru un profesor corector.
    Profesorii care examineaza probele orale sau practice in centrele de examen fac parte si din comisia de bacalaureat din centrul de corectare la care este arondat centrul de examen (daca la disciplina respectiva se sustine si proba scrisa).
    Presedintii comisiilor de bacalaureat vor fi propusi de catre universitati din randul cadrelor didactice avand titlul de doctor, recunoscute prin probitate si competenta profesionala. Se va tine seama de starea de sanatate a acestora, precum si de calendarul activitatilor ce trebuie desfasurate in cadrul examenului, care presupun prezenta si activitatea pe intreg parcursul zilei in centrul de bacalaureat.
    Vicepresedintii, secretarii si membrii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sau de corectare vor fi selectionati din alte unitati scolare decat cele din care provin candidatii arondati centrelor. Lista profesorilor examinatori (corectori) cuprinde profesori de specialitate care predau la liceu, de regula cu gradul I sau II. In situatii exceptionale, despre care va fi informata Comisia Nationala de Bacalaureat, pot fi numiti ca profesori corectori si profesori care predau la gimnaziu, care vor corecta in echipa cu un profesor de liceu.
    Membrii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale de corectare, cu exceptia presedintilor, se stabilesc prin tragere la sorti. Tragerea la sorti se va efectua, in fiecare judet, cu cel mult doua zile inainte de inceperea examenului, in sedinta publica, din lista aprobata de comisia judeteana de bacalaureat, urmand ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise. Aceasta lista se alcatuieste la nivel judetean, pe baza propunerilor transmise de licee, cuprinzand numele profesorilor care doresc sa participe la bacalaureat si care in sesiunile anterioare au respectat spiritul si exigentele examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor scolare cu cel putin 30 de zile inaintea inceperii examenului national de bacalaureat. Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, aproba lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorti cu cel putin doua saptamani inainte de inceperea examenului. Lista aprobata va cuprinde cadre didactice cu prestanta si autoritate profesionala si morala.
    Nu vor fi numite in comisiile de bacalaureat si nu vor primi nici o sarcina legata de examen persoanele care au rude in randul candidatilor. Toti membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaratii scrise in acest sens, care vor fi pastrate impreuna cu celelalte documente de examen.
    14. a) Numarul candidatilor inscrisi ce revin unei comisii de examen de bacalaureat nu poate fi mai mic de 150. Fiecare comisie din centrele de examen se poate organiza in subcomisii coordonate de un vicepresedinte subordonat presedintelui comisiei. Subcomisia are componenta si atributiile unei comisii de bacalaureat, cu exceptia semnarii diplomelor de bacalaureat si a listei cu rezultatele finale. Numarul de candidati ce revin unei subcomisii nu poate fi mai mic de 75. Organizarea de comisii sau subcomisii sub efectivul prevazut nu se poate face decat in cazuri foarte bine justificate, cu aprobarea Comisiei Nationale de Bacalaureat.
    In cazul in care una dintre subcomisii isi desfasoara activitatea in alta localitate sau in alt local decat in centrul de examen, pe langa vicepresedintele raspunzator de desfasurarea examenului comisia de bacalaureat judeteana deleaga un membru al sau pe toata perioada desfasurarii examenului.
    b) Centrele zonale de corectare se organizeaza pentru minimum 1.000 de candidati.
    15. Daca numarul candidatilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, acestia vor fi de regula repartizati de catre comisia judeteana de bacalaureat la centre de examen din alte localitati, la care se organizeaza bacalaureatul. In aceste cazuri inspectoratul scolar judetean este obligat sa asigure pe toata durata examenului cazarea candidatilor care se prezinta prima data sau a doua oara la bacalaureat.
    16. De regula comisiile/subcomisiile de bacalaureat se organizeaza pe profiluri, respectiv pe specializari, eventual in functie de limba de predare. In fiecare comisie sau subcomisie de bacalaureat candidatii sunt inscrisi in ordine alfabetica, indiferent de forma de invatamant la care au absolvit ultima clasa - invatamant de zi, seral sau fara frecventa.
    17. In comisiile de bacalaureat organizate pentru candidatii apartinand minoritatilor nationale, care au studiat in limba materna si solicita sustinerea probelor de examen in limba respectiva - la obiectele studiate in aceasta limba in liceu -, vor fi numiti profesori de specialitate care cunosc bine limba materna a candidatilor si care au predat disciplina respectiva in limba materna. Comisia judeteana de bacalaureat va desemna un profesor care a predat disciplina respectiva in limba materna pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare traduceri, pentru a gira corectitudinea acestora.
    18. Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt urmatoarele:
    - organizeaza si raspund de desfasurarea examenului de bacalaureat in centrul respectiv;
    - preiau, sub semnatura presedintilor, de la directorul unitatii de invatamant in care se afla centrul de examen de bacalaureat documentele necesare desfasurarii examenului de bacalaureat. Conducerile unitatilor de invatamant raspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate si a listelor de inscriere la bacalaureat. Conducerea unitatii de invatamant asigura conditiile necesare pentru organizarea si desfasurarea bacalaureatului - salile de concurs, imprimatele pentru lucrarile scrise, multiplicatoare, o sala cu fisete pentru pastrarea documentelor de bacalaureat in deplina securitate;
    - verifica autenticitatea actelor, respectarea conditiilor de participare la examen si intocmirea listelor de inscriere;
    - completeaza cataloagele de examen tipizate cu numele, initiala tatalui si prenumele candidatilor, cu disciplinele de examen pe care acestia le sustin. Cataloagele de examen tipizate se completeaza in doua exemplare identice, se numeroteaza si se stampileaza pe fiecare pagina;
    - repartizeaza candidatii pe sali pentru probele scrise, in ordine alfabetica, si afiseaza listele respective, cu 24 de ore inainte de prima proba, la avizierul liceului si pe usile salilor in care se desfasoara probele;
    - preiau, sub semnatura presedintelui si a unui delegat, plicurile cu subiecte si le pastreaza, in conditii de securitate deplina, la sediul unitatii de invatamant in care se gaseste centrul de examen, in case de fier sau in fisete metalice sigilate; comisiile de bacalaureat vor respecta metodologia pastrarii secretului, a deschiderii si a resigilarii, dupa caz, a plicurilor;
    - sesizeaza imediat comisia judeteana de bacalaureat despre orice situatie care impune anularea unor subiecte (pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea sigiliului unui plic etc.) sau despre orice alta situatie deosebita aparuta in timpul desfasurarii probelor;
    - stabilesc prin tragere la sorti repartizarea pe sali a cadrelor didactice supraveghetoare;
    - instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea in salile de examen;
    - multiplica subiectele pentru proba scrisa, imediat dupa extragerea variantei de examen, sigiland apoi originalul;
    - asigura traducerea subiectelor in limbile minoritatilor nationale, pentru acele discipline care au fost studiate in limba respectiva; pentru ca traducerea sa se faca in timp cat mai scurt, asigura un numar corespunzator de cadre didactice care efectueaza traducerea; distribuie candidatilor care au studiat in limbile minoritatilor nationale atat subiectul in limba romana, cat si in limba materna;
    - controleaza, indruma si asigura organizarea si desfasurarea corespunzatoare a probelor scrise;
    - controleaza si indruma activitatea tuturor persoanelor din liceu care au sarcini privind organizarea si desfasurarea bacalaureatului;
    - iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea comisia de bacalaureat sau in care se desfasoara probele scrise de examen sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana de bacalaureat sau de Comisia Nationala de Bacalaureat;
    - alcatuiesc si afiseaza lista alfabetica a candidatilor pentru probele orale si practice, cu precizarea orei la care acestia trebuie sa se prezinte;
    - examineaza si noteaza candidatii la probele orale si la cele practice;
    - afiseaza zilnic rezultatele la probele orale si practice, precum si rezultatele finale, la incheierea corectarii tuturor lucrarilor scrise;
    - transcriu in catalog notele la probele orale sau practice;
    - prin presedinte si vicepresedinte asigura transportul in deplina siguranta si predarea, cu proces-verbal, a lucrarilor scrise si a cataloagelor de examen, completate cu numele candidatilor si cu probele sustinute de acestia, la centrele zonale de corectare;
    - presedintele si vicepresedintele centrului de examen primesc de la centrele zonale de corectare, cu proces-verbal, lucrarile scrise corectate si cataloagele completate cu notele obtinute de candidati, asigurand transportul acestora, in deplina siguranta, la centrul de examen;
    - calculeaza mediile generale, conform prevederilor prezentei metodologii, le trec in catalog si precizeaza rezultatul final pentru fiecare candidat: reusit, respins, neprezentat, eliminat din examen;
    - afiseaza listele cu rezultate, dupa primirea acestora de la centrele zonale de corectare;
    - primesc eventualele contestatii la probele scrise si solutioneaza prima etapa a acestora;
    - transmit catre comisia judeteana de contestatii, in deplina siguranta, lucrarile scrise sigilate, ale caror note au fost contestate de catre candidati/parintii acestora;
    - afiseaza rezultatele definitive, dupa rezolvarea contestatiilor la comisia judeteana de contestatii;
    - dispun completarea diplomelor de bacalaureat (vezi pct. 50);
    - elaboreaza si transmit comisiilor judetene de bacalaureat, in cel mai scurt timp, rapoarte privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
    - predau directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, lucrarile scrise, copiile de pe borderourile cu note, autentificate de presedintele comisiei centrului de corectare, si celelalte documente intocmite pentru organizarea examenului.
    19. Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de corectare sunt urmatoarele:
    - desemneaza, prin decizie a presedintelui centrului de corectare, cate un profesor pentru fiecare disciplina si pentru fiecare centru de examen arondat, care se va deplasa, in ziua probei scrise, la centrul respectiv pentru verificarea corectitudinii subiectelor prezentate elevilor;
    - primesc, prin proces-verbal semnat de presedinte si de vicepresedinte, lucrarile scrise aduse de delegatii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi corectate;
    - asigura securitatea lucrarilor scrise, pe perioada in care acestea se afla in centrul de corectare, din momentul preluarii si pana la predarea lor spre a fi transportate la centrele de examen;
    - corecteaza lucrarile scrise, respectand baremul de corectare si de notare (conform pct. 35);
    - calculeaza si inscriu pe lucrari notele celor doi profesori corectori si nota finala;
    - transcriu in cataloage notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare candidat arondat centrului;
    - predau, prin presedinte si vicepresedinti, cu proces-verbal, lucrarile scrise corectate si cataloagele de examen completate si semnate de profesorii corectori catre presedintele si vicepresedintele din centrul de examen;
    - predau cu proces-verbal, prin presedinte si vicepresedinti, borderourile de corectare originale catre directorul unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de corectare.

    III. Inscrierea candidatilor
    20. Inscrierea candidatilor pentru bacalaureat se face la secretariatele liceelor, in perioada prevazuta in grafic, dupa cum urmeaza:
    - pentru candidatii din seria curenta tabelele sunt intocmite de profesorii diriginti, in conformitate cu evidentele din licee;
    - pentru candidatii din anii precedenti inscrierea se face de secretarii liceelor la care candidatii au absolvit, pe baza actelor prezentate de acestia (certificate de nastere si, dupa caz, de casatorie, foaia matricola si situatia scolara din clasele liceale). In situatia schimbarii domiciliului in alta localitate, mentionata ca atare in buletinul de identitate, candidatii din seriile precedente se pot inscrie pentru a sustine bacalaureatul la un liceu de acelasi profil, stabilit de comisia judeteana de bacalaureat din judetul in care se afla noul domiciliu al candidatului.
    In situatia in care liceul la care candidatul a absolvit este arondat unui alt centru de examen, inscrierea se face direct la secretariatul centrului de examen respectiv.
    21. Pana la data de 15 martie toti elevii din clasa a XII-a (a XIII-a) invatamant de zi si a XIII-a invatamant seral sau cu frecventa redusa isi vor exprima in scris optiunile pentru obiectele de studiu prevazute cu probe la alegere la care doresc sa sustina bacalaureatul.
    22. Directorii de licee centralizeaza optiunile si transmit situatia inspectoratelor scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pana la data de 1 aprilie.
    23. Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, centralizeaza optiunile comunicate de licee si transmit Serviciului national de examinare si evaluare necesarul de plicuri pana la data de 1 mai.
    Tabelele intocmite initial se actualizeaza dupa incheierea semestrului al II-lea, prin eliminarea candidatilor corigenti, repetenti, cu situatia neincheiata sau exmatriculati, si se transmit in termen de 3 zile de la incheierea cursurilor, semnate si stampilate de director, centrului de examen la care scoala este arondata.
    Pentru a doua sesiune de bacalaureat inscrierile candidatilor se fac conform graficului anuntat, iar numarul de centre si necesarul de plicuri se transmit Serviciului national de examinare si evaluare cu cel putin 15 zile inainte de inceperea sesiunii.

    IV. Continutul examenului de bacalaureat
    24. Disciplinele de studiu la care se organizeaza probele pentru bacalaureat sunt anuntate de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Precizarea exacta a acestora, a temelor alese din programa scolara si a manualelor scolare valabile se realizeaza prin ordin special al ministrului.

    V. Stabilirea subiectelor pentru probele de examen
    25. Pentru fiecare proba scrisa se stabilesc variante de subiecte (probleme) din care se aleg, prin tragere la sorti, subiectul probei scrise si subiectul de rezerva.
    Subiectele pentru probele de examen se realizeaza la Ministerul Educatiei si Cercetarii si se stabilesc tinandu-se seama de urmatoarele criterii:
    - sa fie in concordanta cu continutul programelor de bacalaureat aprobate si publicate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
    - sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitati de analiza, de abstractizare si de generalizare ale candidatilor, stimuland competentele acestora;
    - sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba grad de complexitate la nivelul continutului programelor si manualelor scolare, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
    - subiectele si baremurile se vor elabora astfel incat sa se asigure unitatea de evaluare si notare la nivel national.
    26. Subiectele pentru probele orale se elaboreaza, pentru fiecare disciplina de studiu, la nivel national si cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Acestea vor fi facute publice si transmise inspectoratelor scolare cu cel putin 30 de zile inaintea inceperii probelor.
    Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori, intocmirea biletelor de examene in preziua inceperii probelor orale.
    Biletele de examen vor avea un grad de complexitate care sa permita tratarea lor integrala in maximum 10 - 15 minute.

    VI. Desfasurarea probelor, corectarea si notarea
    27. Salile pentru sustinerea probelor vor fi in prealabil adaptate acestor activitati, prin:
    - dotarea corespunzatoare;
    - eliminarea oricaror materiale didactice care ar putea influenta candidatii in elaborarea lucrarilor;
    - afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii repartizati in sala respectiva si a prevederilor care ii informeaza pe acestia ca patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda atrage eliminarea din examen (conform pct. 29).

    Probele scrise
    28. Repartizarea pe sali a personalului de supraveghere - cadre didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, din alt liceu decat cel din care provin candidatii - se face de presedintele comisiei de bacalaureat prin tragere la sorti - cate doi pentru fiecare sala - in ziua fiecarei probe, cu o ora inainte de inceperea acesteia, luandu-se masuri sa nu ramana aceleasi formatii de supraveghere pentru aceleasi sali, la probe diferite.
    Supraveghetorii care intra in sali, dupa ce au fost instruiti si au semnat fisa de atributii, primesc din partea presedintelui listele cu candidatii, modelul de proces-verbal de predare a lucrarilor scrise, hartie tipizata pentru lucrari si hartie stampilata pentru ciorne.
    29. Accesul candidatilor in sali este permis, pe baza buletinului de identitate, cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de inceperea probei. Se interzice candidatilor sa patrunda in sala cu orice fel de lucrari, manuale, dictionare, notite, insemnari, tabele de logaritmi etc. (cu exceptia celor prevazute in mod expres in foaia cu subiectele de examen), care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si cu orice mijloc electronic de calcul sau comunicare. Nerespectarea acestor dispozitii duce la eliminarea din sala a candidatului de catre presedintele de comisie.
    Inainte de aducerea subiectelor in sali supraveghetorii vor explica elevilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizata si ca solutiile scrise pe ciorne sau pe foaia cu subiectele nu se iau in considerare.
    Candidatii se asaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata pe care isi scrie cu majuscule numele, prenumele si completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza sa fie lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit numai dupa ce profesorii care supravegheaza in sali au verificat identitatea candidatilor si completarea corecta a tuturor datelor prevazute.
    Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi acelasi tip de etichete pentru toate centrele de examen din judet.
    Coltul lipit al fiecarei lucrari va fi semnat de catre presedinte sau vicepresedinte, iar secretarul comisiei de bacalaureat va pune stampila "Bacalaureat 2002" peste semnatura autorizata.
    Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii care se sigileaza si orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrarii atrag anularea lucrarii scrise respective. Pentru ciorne candidatii vor primi coli obisnuite de hartie, marcate cu stampila "Bacalaureat 2002".

    NOTA:
    Se interzice atat candidatilor, cat si profesorilor supraveghetori patrunderea in sala de examen cu telefoane mobile.

    30. a) In prezenta presedintelui si a vicepresedintilor, a reprezentantului comisiei de corectare, cadru didactic de specialitate desemnat pentru a participa la proba scrisa respectiva, se verifica integritatea plicului cu subiecte primit de la comisia judeteana de bacalaureat, pentru fiecare proba scrisa. Un membru al comisiei extrage varianta anuntata, dupa care plicul se resigileaza, se semneaza de toti cei prezenti si este pastrat in conditii de securitate deplina in casa de fier sau in dulap metalic sigilat. La deschiderea plicurilor se va alcatui un proces-verbal semnat de catre toti cei prezenti.
    b) In cazul centrelor de examen in care exista candidati care au studiat in limbile minoritatilor nationale, subiectele vor fi traduse in limbile respective de catre membrii comisiei desemnati in acest scop.
    c) Se multiplica subiectele in numar egal cu numarul salilor de examen sau cu numarul candidatilor, dupa care se introduc in plicuri care se sigileaza, urmand sa fie distribuite in sali. Candidatii care sustin probele in limbile minoritatilor nationale vor primi atat subiect in limba materna, cat si subiect in limba romana.
    d) Profesorul de specialitate, membru al comisiei de corectare, ramane in sala in care s-a efectuat multiplicarea pana la terminarea distribuirii plicurilor in salile de examen.
    Nici un membru al comisiei nu poate parasi centrul si nu poate comunica in afara continutul subiectelor de examen pana la iesirea primului candidat din centrul de examen. Candidatii pot parasi centrul de examen cel mai devreme dupa o ora si jumatate de la distribuirea subiectelor in sali.
    e) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la presedinte sau vicepresedinte, verifica integritatea acestora, le deschid si transcriu subiectele pe tabla sau distribuie subiectele multiplicate fiecarui candidat.
    f) Punctajul acordat fiecarui subiect se va transmite candidatilor o data cu subiectul, iar baremul de corectare va fi afisat la avizierul unitatii de invatamant dupa incheierea probei scrise.
    31. Presedintele sau vicepresedintele, insotit de catre profesorul de la disciplina respectiva, verifica in toate salile de examen exactitatea transcrierii subiectelor pe tabla, cu exceptia situatiei in care fiecare candidat a primit un subiect xeroxat. Daca subiectele se traduc in limbi ale minoritatilor nationale, se verifica si exactitatea traducerii.
    Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai poate intra in sala si nici un candidat nu poate parasi sala decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva. In cazuri exceptionale, daca un candidat se simte rau si solicita parasirea temporara a salii, el va fi insotit de unul dintre profesorii care supravegheaza, pana la inapoierea in sala de examen.
    32. Timpul destinat elaborarii unei lucrari scrise este de 3 ore, socotit din momentul in care s-a incheiat scrierea subiectelor pe tabla sau distribuirea subiectelor xeroxate pentru fiecare candidat.
    Pentru elaborarea lucrarii scrise candidatii vor folosi numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor vor folosi numai creion negru. Se interzice folosirea in timpul probelor scrise a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul. Nu se va folosi alta hartie decat cea distribuita candidatilor de catre supraveghetori.
    Fiecare candidat va primi atatea coli tipizate sau de ciorna cate ii sunt necesare.
    In cazul in care unii candidati, din diferite motive (corecturi numeroase si greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere), doresc sa isi transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre supraveghetori, mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de catre cei doi supraveghetori si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
    33. In timpul desfasurarii probelor scrise supraveghetorii de sali nu vor da candidatilor nici o indicatie, nu vor discuta intre ei si nu vor rezolva subiectul de examen. Unul dintre supraveghetori va sta in fata clasei, celalalt in spatele ei si nu vor avea alte preocupari. In cazul in care acestia incalca dispozitiile anterioare, vicepresedintele sau presedintele comisiei poate decide inlocuirea lor si, daca este cazul, poate face si propuneri de sanctionare.
    In timpul desfasurarii probelor scrise supraveghetorii de sali raspund de asigurarea ordinii si linistii in sala de clasa, de respectarea de catre candidati a tuturor prevederilor prezentei metodologii.
    Supraveghetorii au obligatia sa verifice daca elevii au patruns in sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau le-ar facilita rezolvarea subiectelor de examen. De asemenea, supraveghetorii nu vor permite candidatilor sa comunice in nici un fel intre ei si il vor sesiza pe presedintele comisiei despre orice incalcare a prezentei metodologii.
    In timpul desfasurarii probelor scrise, in salile de examen au voie sa intre numai:
    - presedintele;
    - vicepresedintele;
    - profesorul de specialitate din comisia de corectare, insotit de unul dintre cei doi mentionati anterior, pentru eventuale corecturi;
    - reprezentantii Comisiei Nationale de Bacalaureat;
    - persoane imputernicite cu delegatie de catre comisia judeteana de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru a controla desfasurarea bacalaureatului.
    34. Pe masura ce isi incheie lucrarile candidatii le vor preda supraveghetorilor. La expirarea celor 3 ore acordate candidatii vor preda lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii trei candidati vor ramane in sala pana la predarea ultimei lucrari.
    La predarea lucrarilor supraveghetorii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
    Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in centrul de examen. Supraveghetorii, in prezenta membrilor comisiei, predau lucrarile scrise, sub semnatura, presedintelui sau vicepresedintelui, care verifica daca numarul lucrarilor predate corespunde cu numarul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrarilor scrise si daca numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide cu cel inscris pe lucrare si in procesul-verbal.
    Pe masura ce se incheie sustinerea probelor scrise toate lucrarile scrise se transporta si se predau de catre presedintele si vicepresedintele centrului de examen, pe baza de proces-verbal, presedintelui si vicepresedintelui comisiei din centrul zonal de corectare.
    35. a) Presedintele si vicepresedintele comisiei din centrul zonal de corectare primesc, pe baza de proces-verbal, lucrarile scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi corectate.
    b) Toate lucrarile de la aceeasi disciplina, din cadrul aceleiasi probe de examen, avand acelasi tip de subiect, sunt amestecate de catre presedintele si vicepresedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate in seturi si numerotate de la 1 la n.
    Seturile de lucrari se introduc in dosare (plicuri), dupa ce pe fiecare lucrare s-a scris si numarul de ordine al dosarului (plicului).
    c) Dosarele cu lucrarile numerotate sunt predate de presedinte sau vicepresedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare, profesorilor corectori desemnati de presedinte. Procesul-verbal va contine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrari, disciplina de examen, numarul lucrarilor predate/preluate si numerele de ordine ale acestora.
    Profesorii corectori nu vor cunoaste de la care centru de examen provin lucrarile pe care trebuie sa le corecteze.
    d) Corectarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de cei doi profesori examinatori, in mod obligatoriu in incaperi separate, stabilite de presedintele comisiei. In fiecare sala de corectare se vor afla cel putin trei profesori corectori. Schimbarea lucrarilor de la mana I la mana a II-a si invers se va face in prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei. Pe perioada corectarii au voie sa intre in sali, in afara profesorilor corectori, doar presedintele si vicepresedintele comisiei judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, presedintele si vicepresedintele centrului zonal de corectare, reprezentantii Comisiei Nationale de Bacalaureat, persoane imputernicite cu delegatie de catre comisia judeteana de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru a controla desfasurarea bacalaureatului.
    e) Fiecare lucrare se corecteaza si se apreciaza de fiecare profesor corector, separat, cu note de la 10 la 1, respectandu-se baremurile de corectare si notare stabilite de Comisia Nationala de Bacalaureat.
    Corectarea si notarea, pe baza baremului, se inregistreaza in borderouri separate pentru fiecare profesor corector.
    f) Zilnic, dupa terminarea programului de corectare, seturile de lucrari si borderourile individuale de notare, inchise in plicuri sigilate, se predau, cu proces-verbal asemanator celui de la lit. c), presedintelui sau vicepresedintelui pentru a fi pastrate in case de fier sau dulapuri metalice, inchise si sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen si se pastreaza in acelasi regim cu lucrarile scrise.
    Cheile si sigiliul de la fisetele in care sunt depozitate lucrarile scrise si celelalte documente de bacalaureat vor fi pastrate separat de catre presedinte si unul dintre vicepresedinti.
    36. Dupa incheierea de catre ambii profesori corectori a actiunii de corectare si notare borderourile intocmite si semnate de fiecare profesor examinator sunt predate presedintelui comisiei o data cu lucrarile corectate. Dupa ce presedintele comisiei verifica daca sunt diferente mai mari de un punct intre notele acordate de cei doi profesori examinatori notele obtinute se inscriu pe fiecare lucrare, cu cerneala rosie, de catre profesorii corectori si se semneaza de acestia. Media finala se inscrie pe lucrare, in prezenta profesorilor corectori, de catre presedintele comisiei. Presedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale fara rotunjire, si semneaza alaturi de profesorii corectori.
    In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre notele celor doi profesori corectori, presedintele repartizeaza lucrarea spre recorectare unui alt profesor de specialitate, care, in prezenta profesorilor corectori initiali, stabileste nota finala a lucrarii. Nota data la recorectare este nota care se inscrie pe lucrare si va fi semnata de catre cei trei profesori corectori si de catre presedintele comisiei. Aceste situatii care necesita o a treia corectare sunt consemnate intr-un proces-verbal semnat de cei amintiti anterior.
    37. Dupa ce toate lucrarile scrise au fost corectate acestea se deschid, in prezenta presedintelui, vicepresedintelui si a tuturor profesorilor corectori, iar notele finale se inregistreaza imediat in cataloagele de examen de catre secretari, cu cerneala sau pasta albastra. Eventualele corecturi de transcriere a notelor finale in cataloagele de examen se fac numai cu cerneala rosie de catre persoana din comisie care a gresit, sub semnatura, iar presedintele comisiei contrasemneaza si stampileaza.
    Lucrarile scrise corectate si cataloagele completate cu notele de la probele scrise si semnate de catre profesorii corectori pe fiecare pagina, de presedintele, vicepresedintele si secretarul comisiei de corectare se predau, cu proces-verbal, presedintelui si vicepresedintelui comisiilor din centrele de examen, pentru a fi transportate la centrele respective.

    Probele orale
    38. Candidatii intra in sala de examen in ordinea afisata, respectandu-se ora prevazuta pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat verifica identitatea fiecarui candidat.
    Candidatul ia un bilet si primeste hartie stampilata pentru ciorna. El are dreptul sa ia un al doilea bilet in cazul in care constata, dupa o reflectie de 1 - 2 minute, ca temele inscrise pe bilet nu ii sunt cunoscute. In acest caz in catalogul de examen sunt inscrise numerele ambelor bilete, iar candidatului i se scade nota cuvenita cu 2 (doua) puncte.
    Pentru elaborarea solutiilor se acorda fiecarui candidat 15 - 20 de minute.
    Examinarea orala se realizeaza de catre cei doi profesori examinatori, membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu intrebari lamuritoare sau suplimentare, de regula dupa ce candidatul si-a prezentat raspunsurile.
    39. Subiectele pentru oral vor contine un punctaj orientativ in aprecierea si notarea elevului; punctele acordate pentru fiecare subiect vor fi consemnate intr-un borderou de lucru al profesorilor, care va ramane la dosarul comisiei de bacalaureat.
    Fiecare profesor examinator apreciaza raspunsul candidatilor cu note intregi de la 10 la 1. Daca baremul conduce la punctaje fractionare, acestea se rotunjesc la cel mai apropiat intreg (in cazul fractiunilor de 50 de sutimi rotunjirea se face in favoarea elevului). Diferenta dintre notele acordate de cei doi profesori examinatori nu poate fi mai mare de un punct. Presedintele comisiei mediaza situatiile in care diferenta de notare este mai mare de un punct, iar hotararea sa este definitiva.
    Fiecare profesor inscrie in catalog nota acordata, iar presedintele sau vicepresedintele, nota finala.
    Nota finala la examenul oral se inscrie in catalog si in fisa individuala a candidatului, cu semnatura celor doi profesori examinatori. Fisa se inmaneaza candidatului dupa consemnarea notei la fiecare proba orala sau practica.
    Dupa sustinerea probei orale candidatul preda biletul de examen si ciorna semnata.
    40. Desfasurarea probelor orale si practice are caracter public. In unele situatii presedintele poate dispune intreruperea examinarii si eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine si comportament necorespunzatoare.
    41. Notele de la probele practice se inscriu in fisa individuala a candidatului imediat dupa incheierea sustinerii probei de catre acesta.

    VII. Stabilirea si comunicarea rezultatelor
    42. Dupa incheierea probelor din cadrul bacalaureatului si dupa corectarea tuturor lucrarilor scrise se comunica rezultatele finale pentru toti candidatii.
    Pentru candidatii care au obtinut note de promovare (cel putin 5) la toate probele de examen se calculeaza media generala de bacalaureat, ca medie aritmetica cu doua zecimale fara rotunjire, din notele obtinute la probele de examen.
    Nu se calculeaza media generala pentru candidatii care nu au promovat una sau mai multe probe sau care nu s-au prezentat la toate probele.
    Candidatilor declarati respinsi li se consemneaza aceasta pe foaia matricola. In cazul candidatilor proveniti de la alte unitati de invatamant secretariatul comisiei de examen va anunta in scris rezultatul la liceul de unde provine candidatul.
    Sunt declarati reusiti candidatii care au obtinut cel putin nota 5 la fiecare proba de examen si media generala minima 6,00.
    Pentru candidatii care obtin media generala 5,99 se rotunjeste media generala la 6,00.
    Candidatii care nu indeplinesc conditiile mentionate sunt declarati respinsi sau, dupa caz, neprezentati sau eliminati din examen.
    Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de bacalaureat se intocmesc si se afiseaza liste nominale care cuprind: numele si prenumele candidatilor, notele obtinute la fiecare proba scrisa si orala, media generala si rezultatul final ("reusit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen"). Un candidat se considera neprezentat daca a absentat la cel putin una dintre probele de examen.
    43. Pentru candidatii proveniti de la alte licee decat cele arondate centrului de examen comisia de examen intocmeste extrase din catalog, care cuprind situatia lor la examen, si le transmite liceelor respective in vederea completarii diplomelor de bacalaureat.

    VIII. Depunerea si rezolvarea contestatiilor
    44. Nu se admit contestatii la probele orale sau practice. Contestatiile la probele scrise se depun si se inregistreaza la centrul de examen, in ziua prevazuta de graficul de desfasurare a examenului de bacalaureat. Ele se rezolva in doua etape distincte:
    - la comisia de bacalaureat din centrul de examen, unde nota nu poate fi modificata;
    - la comisia judeteana de bacalaureat.
    In prima etapa presedintele comisiei de bacalaureat din centrul de examen repartizeaza contestatiile de la fiecare disciplina profesorilor de specialitate, cu recomandarea de a revedea lucrarile. Profesorii de specialitate sunt nominalizati de presedintele centrului de corectare la care a fost arondat centrul de examen respectiv, dintre profesorii corectori ai acestui centru.
    Profesorii de specialitate prezinta candidatului lucrarea in cauza, urmarind exactitatea aplicarii baremurilor de corectare si de notare si precizia calculelor efectuate pentru stabilirea notei. La convorbirea cu candidatii pot asista si parintii, fara dreptul de a interveni in discutii. In cazul in care intre nota initiala si nota de la recorectare exista diferente de notare mai mici de 0,50 puncte, concluziile sunt comunicate candidatilor, cu argumentatia necesara care sa dovedeasca netemeinicia contestatiei. Candidatul consemneaza pe cerere daca isi mentine sau isi retrage contestatia. In cazul in care se constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte intre nota initiala si nota de la recorectare sau in cazul in care candidatii ale caror lucrari nu prezinta diferente in notare de cel putin 0,50 puncte isi mentin totusi cererea de contestatie, lucrarile contestate se inchid pentru a deveni secrete atat in ceea ce priveste numele candidatului, cat si notele acordate; se aplica stampila de bacalaureat si se inainteaza, cu baremele de corectare si de notare, prin delegat, comisiei judetene sau a municipiului Bucuresti, singura in masura sa acorde o noua nota lucrarii. Secretizarea se va face cu acelasi tip de hartie pus la dispozitie de comisia judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
    Totodata se transmite un borderou in care se mentioneaza obiectul de studiu, numarul de ordine al lucrarilor si numarul de pagini pentru fiecare lucrare.
    45. Comisiile judetene de contestatii, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarea componenta:
    - presedinte - inspector scolar general adjunct al inspectoratului judetean respectiv, altul decat cel numit eventual in comisia judeteana de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti;
    - vicepresedinte - inspector scolar de specialitate;
    - 1 - 2 secretari - inspectori scolari, cadre didactice;
    - membri - cate doi profesori pentru fiecare disciplina si pentru maximum 100 de lucrari contestate.
    In fiecare an membrii comisiei de contestatii vor fi alti profesori decat cei din anul anterior. Alegerea profesorilor corectori se face prin tragere la sorti dintr-o lista de profesori recunoscuti pentru competenta profesionala si probitatea lor morala si care nu au facut parte in sesiunea respectiva din comisiile centrelor de examen si de corectare.
    46. Comisiile judetene de contestatii, respectiv a municipiului Bucuresti, recorecteaza lucrarile primite si acorda note lucrarilor contestate, conform baremurilor pentru probele scrise.
    Nota acordata initial se modifica, prin crestere sau descrestere, daca intre nota initiala si nota acordata de comisia de contestatii se va constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte pana la nota 9,50. Daca diferenta dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota initiala ramane neschimbata pentru notele de pana la 9,50. Pentru lucrarile corectate cu note de peste 9,50 se acorda nota de la recorectare.
    Hotararile comisiei judetene de contestatii, respectiv a municipiului Bucuresti, se consemneaza intr-un proces-verbal care este semnat de catre toti membrii comisiei si de presedinte.
    Lucrarile scrise, baremurile de corectare si de notare si borderourile se restituie comisiilor din centrele de examen impreuna cu o copie de pe procesul-verbal. In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 puncte - in plus sau in minus - intre nota initiala si nota de la contestatii, inspectoratele scolare analizeaza situatia in termen de 30 de zile de la terminarea contestatiilor, consultand profesorii corectori din ambele comisii (cea din centrul zonal de corectare si cea de contestatii) si decid sanctionarea celor vinovati. Comisia Nationala de Bacalaureat va fi instiintata de sanctiunile aplicate pana la data de 1 octombrie a anului in care s-a desfasurat examenul.
    In perioada de corectare a probelor scrise sau ulterior Comisia Nationala de Bacalaureat poate desemna, dupa caz, comisii de recorectare prin sondaj a unui numar de lucrari, urmarindu-se corectitudinea respectarii baremelor. Comisia Nationala de Bacalaureat poate propune inspectoratelor scolare sanctiuni in cazul constatarii unor nereguli flagrante.
    47. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereaza in cataloage schimbarile ce se impun dupa aflarea rezultatelor la contestatii, recalculeaza, dupa caz, media generala de bacalaureat si rectifica in mod corespunzator rezultatul examenului.
    Rezultatele la contestatii se comunica celor in drept prin afisare la avizierul centrului de examen, conform graficului.

    IX. Dispozitii finale
    48. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale de corectare si comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au obligatia sa informeze telefonic si in cel mai scurt timp Comisia Nationala de Bacalaureat cu privire la neregulile care apar in organizarea si desfasurarea bacalaureatului, precum si despre neprezentarea unor presedinti, in vederea inlocuirii acestora.
    49. Toate documentele si lucrarile scrise din cadrul examenului de bacalaureat se pastreaza in arhiva centrului de examen timp de 2 ani, cu exceptia cataloagelor, care se pastreaza permanent.
    Plicurile care se deschid la comisiile din centrele de examen vor purta semnaturile presedintelui, vicepresedintelui si ale membrilor comisiei, ora si data deschiderii; ele vor fi stampilate si se vor pastra timp de 2 ani in arhiva centrului.
    50. Diplomele de bacalaureat se completeaza cu datele din cataloagele de examen numai de catre secretarii liceelor la care absolventii au promovat ultima clasa si vor fi semnate de presedintele comisiei din centrul de examen, in termen de cel mult 15 zile de la terminarea examenului de bacalaureat. In cazuri exceptionale diplomele pot fi semnate de presedintele comisiei judetene de bacalaureat.
    51. Raportul comisiei judetene privind rezultatele examenului de bacalaureat organizat si desfasurat in liceele din judet se transmite, prin delegat sau prin posta, Ministerului Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant preuniversitar, in doua exemplare, in termen de 10 zile de la afisarea rezultatelor.
    Raportul va cuprinde:
    - situatia numerica a tuturor candidatilor, pe ansamblu si la fiecare proba de examen;
    - semnalarea situatiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezerva, inlocuirea unor presedinti si a unor membri ai comisiei;
    - numarul plicurilor care nu s-au deschis;
    - aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexitatii, al concordantei cu programele scolare, cu privire la modul in care subiectele au solicitat capacitatile intelectuale ale candidatilor etc.;
    - sugestii si solutii pentru perfectionarea organizarii si a desfasurarii examenului de bacalaureat;
    - analiza modului de desfasurare a contestatiilor si rezultatele statistice ale acestora, concluzii si propuneri.
    Anexele 9 si 10 vor fi trimise si prin posta electronica la Directia de informatizare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
    52. Pana la data de 1 noiembrie inspectoratele scolare vor alcatui un raport special despre examenele nationale din anul in curs, care va fi trimis in copie si Ministerului Educatiei si Cercetarii. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecarei unitati scolare din judet.
    Raportul va cuprinde informatii despre monitorizarea desfasurarii acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrari recorectate la decizia Comisiei Nationale de Bacalaureat sau judetene. Comisia judeteana de bacalaureat va decide recorectarea de lucrari la cel putin trei discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numarul minim de lucrari recorectate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrarilor vor fi stabilite de inspectoratul scolar. Inspectorii scolari de specialitate vor coordona corectarea esantioanelor si vor prezenta in scris inspectorului scolar general concluziile acestei recorectari. In urma recorectarii inspectorul scolar general poate decide, in situatii bine justificate, aplicarea de sanctiuni conform Statutului personalului didactic si prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a decis sa-i retraga dreptul de a participa la examenele nationale.
    53. Respectarea intocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate in examen.
    Orice abatere comisa si dovedita cu probe se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    - candidatii care in timpul desfasurarii probelor de examen au introdus in salile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice, care sunt surprinsi copiind ori transmitand solutii ale subiectelor sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva;
    - cadrele didactice care in timpul supravegherii candidatilor comit fapte cu caracter infractional (furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari) sau au manifestari care atesta neglijenta in indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau intentii de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de examen, transcrierea subiectelor pe tabla cu erori care le apartin etc.) vor fi sanctionate in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, dupa caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea in comisiile de examen in sesiunile urmatoare;
    - profesorii corectori care savarsesc fapte cu caracter infractional (inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari, modificari de note etc.) sau manifesta neglijenta in indeplinirea raspunderilor de examinator sau profesor corector vor fi sanctionati conform prevederilor Statutului personalului didactic si, dupa caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea in comisiile de examen in sesiunile urmatoare.
    Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii unei comisii de bacalaureat duce la diminuarea cu 20 - 70% a indemnizatiei vicepresedintelui si a presedintelui.
    Sanctiunile vor fi aplicate de inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, in baza unui proces-verbal de constatare alcatuit de organele de control (membrii Comisiei Nationale de Bacalaureat, delegatii Ministerului Educatiei si Cercetarii, membrii comisiei judetene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucuresti). Pentru personalul didactic care a incalcat prevederile prezentei metodologii comisia judeteana de bacalaureat va face comunicare scrisa catre unitatea de invatamant de la care provine cadrul didactic respectiv, in care se vor preciza abaterea constatata si eventuala sanctiune acordata. Aceste abateri vor fi luate in considerare la acordarea calificativului anual.
    54. Candidatii care au fost inscrisi fara a indeplini conditiile legale de inscriere la examen sau care au beneficiat de partinire frauduloasa constatata de organele in drept sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva sau, dupa caz, li se anuleaza diploma.
    55. La organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat in liceele (sectiile de liceu) pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii si auditive se fac urmatoarele precizari speciale:
    - Pentru un numar de candidati care corespunde cel putin efectivului unei clase speciale de liceu se organizeaza subcomisii de bacalaureat.
    - Vicepresedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/sectie) va fi de regula un cadru didactic universitar cu specialitatea psihopedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, avand una dintre specialitatile mentionate anterior.
    - Comisiile de bacalaureat vor asigura conditii de egalizare a sanselor pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei respective.
    Exemple ale unor asemenea adaptari sunt:
    - asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gesticular la elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui interpret autorizat);
    - marirea cu 1 - 2 ore a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de catre candidatii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
    - asigurarea scrisului cu caractere marite la candidatii ambliopii;
    - transmiterea prin dictare, elevilor cu anumite deficiente, a informatiilor corespunzatoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual;
    - realizarea probei scrise prin dictarea continutului acesteia de catre candidatul cu deficiente unui profesor asistent, de alta specialitate decat cea la care se desfasoara proba respectiva.
    Candidatii cu deficiente din licee obisnuite pot beneficia, dupa caz, de prevederile punctului anterior, in baza certificatului de handicap sau a unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza conditii de egalizare a sanselor candidatii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special.
    Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba si alte proceduri de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidatii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judetene de bacalaureat.
    56. In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, comisiile judetene de bacalaureat pot organiza sustinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toti candidatii din tara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei Nationale de Bacalaureat, la cererea candidatului si in baza unui document medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii.
    57. Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pun la dispozitie candidatilor, prin unitatile de invatamant, fise individuale ale candidatilor pentru notarea probelor orale si a probelor practice. Fisele individuale stampilate cu stampila "Bacalaureat 2002" se inmaneaza candidatilor la prima proba orala. Imediat dupa incheierea sustinerii de catre candidat a fiecarei probe orale sau practice profesorii examinatori inscriu nota acordata in fisa individuala si semneaza.
    58. Pentru marcarea documentelor de bacalaureat   lucrari scrise, cataloage, bilete pentru examenul oral, fise individuale pentru examinarea orala   inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, confectioneaza stampile rotunde, speciale, cu inscrisul "Bacalaureat 2002", care se pun la dispozitie presedintelui fiecarei comisii de examen.
    59. Se interzice cu desavarsire colectarea unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la parinti sau de la orice persoana care are rude in randul candidatilor la bacalaureat. Cei care vor fi dovediti ca incalca aceasta dispozitie vor fi sanctionati conform Statutului personalului didactic.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 4319/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 4319 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 4319/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu