Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 42 din 20 decembrie 2006

pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1035 din 28 decembrie 2006



In temeiul art. 9 alin. (2), (6) şi (7), al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c) şi i), al art. 53 lit. c), al art. 56 alin. (1) şi al art. 58 alin. (3) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,

având în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife,

în conformitate cu prevederile Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 20 decembrie 2006,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Compania Naţională „Transelectrica" - S.A. şi participanţii la piaţa de energie electrică vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - Departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.

Art. 5. - La intrarea în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 30/2004 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004, cu modificările ulterioare.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

ANEXA

METODOLOGIA DE STABILIRE A TARIFELOR PENTRU SERVICIUL DE TRANSPORT AL ENERGIEI ELECTRICE

1.  SCOP

Art. 1.      Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a veniturilor şi de calcul al tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice.

Art. 2.      Venitul  reglementat pentru  serviciul  de  transport  se  determină prin utilizarea unei metodologii de tip venit plafon.

Art. 3.      Aplicarea acestui tip de reglementare stimulativă asigură:

a)  o alocare echitabilă, între operatorul de transport şi de sistem şi clienţii serviciului de transport, a câştigurilor rezultate prin creşterea eficienţei peste limitele stabilite de autoritatea competentă;

b) funcţionarea eficientă a companiei de transport;

c) prevenirea obţinerii de către operatorul de transport şi de sistem a oricăror avantaje posibile cauzate de poziţia de monopol;

d) promovarea investiţiilor eficiente în reţeaua de transport;

e) promovarea unor practici de mentenanţa şi exploatare eficiente;

f)  folosirea eficientă a infrastructurii existente;

g) îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciului de transport;

h) viabilitatea financiară a companiei de transport;

i) informarea publică şi transparentă privind procesul de reglementare.

2.  DOMENIU DE APLICARE

Art. 4. Metodologia este utilizată de operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate şi al tarifelor de transport din cadrul unei perioade de reglementare.

Art. 5. Tarifele de transport se aplică tuturor clienţilor serviciului de transport.

*) Anexa este reprodusă în facsimil.

3. DEFINIŢII ŞI ABREVIERI

Art. 6.      Termenii din prezenta metodologie au semnificaţiile următoare:

Bază reglementată a activelor (BAR)

Valoare netă contabilă a activelor imobilizate, corporale şi necorporale, recunoscută de autoritatea competentă şi necesară desfăşurării activităţii reglementate

Clienţi ai serviciului de transport

Furnizori şi producători, consumatori, operatori de distribuţie, racordaţi la reţelele electrice de transport şi distribuţie

Capacitate de transport într-o secţiune a RET

Valoare maximă a puterii active care poate fi vehiculată printr-o secţiune a RET în condiţii de siguranţă şi stabilitate în funcţionare şi cu respectarea limitelor normate ale parametrilor tehnici de calitate

Contribuţii financiare

Aport în numerar al clienţilor serviciului de transport, al Guvernului României sau al unei terţe părţi (granturi, subvenţii, taxa de dezvoltare, tariful de racordare, etc)

Cost

Cotă de cheltuieli repartizate serviciului de transport

Costuri de

operare şi mentenanţă

Costuri justificate recunoscute de autoritatea competentă referitoare la: costurile cu materii prime şi materiale consumabile; costuri cu apa; alte costuri cu materiale; costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii; costuri cu redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii; costuri cu prime de asigurare; costuri cu studii şi cecetări; costuri cu servicii executate de terţi; costuri cu salarii; costuri cu despăgubiri

Cost mediu ponderat al capitalului

Medie ponderată a costurilor capitalurilor utilizate Notă: Structura capitalului este formată din împrumuturi bancare pe termen lung, capitaluri proprii. Costul mediu ponderat al capitalului se calculează ca o însumare a costurilor capitalurilor utilizate, ţinându-se cont de ponderea acestora în capitalul total. Costul capitalului propriu reflectă câştigurile nete care vor fi obţinute de către acţionari după acoperirea tuturor costurilor aferente  activităţii.  Autoritatea  competentă  poate  considera diferite metode în determinarea unui cost adecvat al capitalului propriu

Costuri reglementate reprezentând cheltuieli speciale

Costuri determinate de cauze extraordinare sau de evenimente aleatoare, care pot fi amânate şi amortizate pe perioada pe care această cheltuială îşi produce efectele

Congestii (restricţii de

reţea)

Situaţii de funcţionare, în care transportul energiei între două noduri sau zone de sistem conduce la nerespectarea parametrilor de siguranţă în funcţionare a SEN, fiind necesară abaterea de la ordinea de merit a grupurilor dispecerizabile (redispecerizare)

CPT

Integrală în funcţie de timp, pe un interval determinat a diferenţei între puterea activă totală la intrarea şi respectiv la ieşirea dintr-o reţea, dintr-o parte de reţea sau dintr-un element de reţea

Criteriu de stabilitate statică

Criteriu de dimensionare şi verificare constând în respectarea puterilor maxime admisibile în secţiunile SEN astfel încât să fie asigurată o rezervă normată de stabilitate statică

Ipc

Coeficient de creştere anuală a indicelui preţurilor de consum furnizat de instituţiile abilitate, la cererea autorităţii competente.

Energie activă transportată

Energie electrică activă pentru care se asigură serviciul de transport, măsurată în punctele de introducere în/extragere din reţeaua electrică de transport

Indicatori de performanţă pentru serviciul

de transport

Parametri ai serviciului de transport, pentru care se stabilesc niveluri minime de calitate urmărite la nivelul titularului de licenţă de transport

Licenţă

Act tehnic şi juridic emis de autoritatea competentă, prin care se acordă o permisiune unei persoane juridice, română sau străină: -   de   exploatare   comercială   a   instalaţiilor   autorizate   de

producere, transport, dispecerizare, distribuţie şi măsurare a

energiei electrice;

-  de furnizare (comercializare) a energiei electrice

Necesar de fond de rulment reglementat (NFRR)

Valoare a creanţelor şi a stocurilor minus valoarea datoriilor comerciale pe termen scurt. In sensul prezentei metodologii, necesarul de fond de rulment reglementat este echivalent cu 1/6 din veniturile ţintă iniţiale ale activităţii de transport

Operator de Transport şi de Sistem (OTS)

Persoană juridică, titulară de licenţă pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem

Perioadă de reglementare (p)

Perioadă determinată de timp de 3-5 ani în care se aplică o metodă de reglementare a veniturilor de tip plafon. Perioada de reglementare (p-1) reprezintă perioada anterioară perioadei de reglementare (p) pentru care se efectuează calculele pentru determinarea valorii iniţiale a BAR pentru perioada de reglementare (p)

Perioadă tarifară

(t)

Perioadă de 1 an calendaristic în cadrul perioadei de reglementare, în care se aplică tarife aprobate de autoritatea competentă. Perioada tarifară (t-1) reprezintă perioada anterioară începerii unei perioade de reglementare în care se efectuează calculele pentru determinarea veniturilor reglementate

Piaţă de echilibrare

Piaţă centralizată organizată şi administrată de OTS pentru a colecta ofertele de livrare a energiei de echilibrare transmise de participanţii la piaţa de echilibrare, şi a le utiliza pentru a asigura siguranţa şi stabilitatea în funcţionare a SEN şi pentru a rezolva restricţiile de reţea

Rată reglementată a rentabilităţii (RRR)

Randament reglementat al BAR

Regimuri caracteristice de funcţionare ale reţelei (r)

Regimuri de funcţionare ale reţelei care aproximează pe o perioadă de timp determinată (caracteristică), cu o eroare acceptabilă, costurile reţelei electrice de transport în ceea ce priveşte costul aferent consumului propriu tehnologic sau al congestiilor

Reglementare de tip venit plafon

Metodă de reglementare, aplicată pe durata perioadei de reglementare, prin care autoritatea competentă stabileşte un venit ţintă iniţial care este mărit cu creşterea anuală a indicelui preţurilor de consum şi diminuat cu creşterea de eficienţă

Rentabilitatea bazei

reglementate a activelor (RC)

Cost mediu ponderat al capitalului propriu şi împrumutat, calculat înainte de impozitare, reflectând proporţiile capitalului propriu şi împrumutat din capitalul total al companiei de transport. RC se determină prin înmulţirea ratei reglementate a rentabilităţii cu baza reglementată a activelor

Reţea electrică de distribuţie (RED)

Reţea electrică cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV inclusiv

Reţea electrică de transport (RET)

Reţea electrică de interes naţional şi strategic cu tensiunea de linie nominală mai mare de 110 kV

RTS

Rata dobânzii titlurilor de stat cu scadenţă la un an, la prima emisiune a acestora din cadrul fiecărui an

Schimburi transfrontaliere de energie electrică

Transport de energie electrică între o reţea de origine şi o reţea de destinaţie prin intermediul unei alte reţele situate între reţeaua de origine şi cea de destinaţie

Serviciu de transport

Serviciu asigurat de Transelectrica care constă în asigurarea transmiterii unei cantităţi de energie electrică între două sau mai multe puncte ale reţelei de transport cu respectarea parametrilor de calitate

Serviciu de transformare şi/sau conexiune

Asigurare a modificării nivelului de tensiune şi/sau transmiterii unei cantităţi de energie electrică pentru beneficiar, prin elementele componente ale staţiei aparţinând prestatorului

Secţiune (a SEN)

Ansamblu al liniilor care conectează două zone ale SEN pentru care se verifică îndeplinirea criteriului de stabilitate statică

Sistem

electroenergetic

(SE)

Ansamblu al instalaţiilor electroenergetice interconectate, prin care se realizează producerea, transportul, conducerea operaţională, distribuţia, furnizarea şi utilizarea energiei electrice

Sistem

electroenergetic naţional (SEN)

Sistem electroenergetic situat pe teritoriul naţional. SEN constituie infrastructura de bază utilizată în comun de participanţii la piaţa de energie electrică

Tarif nodal de transport al energiei electrice(tG, tL)

Sistem de preţuri reglementate la nivel local, pentru serviciul de , transport  al  energiei  electrice,  bazat  pe  costuri  marginale, diferenţiat pe noduri (zone) de  introducere/extragere în/din reţeaua electrică de transport

Tarif mediu de transport al energiei electrice(TT)

Tarif calculat ca raport între veniturile reglementate corespunzătoare   serviciului   de   transport   şi   raportul   între cantitatea de energie electrică transportată şi coeficientul de utilizare a reţelei electrice de transport

Venit de referinţă

Venit calculat pe baza ultimului tarif mediu de transport aprobat şi a cantităţii prognozate de energie electrică transportată, în anul precedent începerii oricărei perioade de reglementare

Venit ţintă iniţial

Venit anual calculat pe baza costurilor prognozate aferente fiecărui an al perioadei de reglementare şi diminuat cu acelaşi factor de eficienţă Xiniţial,eficienta, aplicabil componentei de costuri controlabile, în fiecare perioadă tarifară a perioadei de reglementare

Venit liniarizat

Venit prin care autoritatea competentă determină valoarea netă prezentă a veniturilor ţintă iniţiale într-un trend liniar, prin aplicarea aceluiaşi factor de liniarizare Xfinal,liniar venitului de referinţă, pentru fiecare perioadă tarifară a perioadei de reglementare. Venitul liniarizat reprezintă venitul reglementat în termeni reali

Venit reglementat

Venit liniarizat, calculat în termeni nominali, prin care autoritatea competentă determină valorile plafon ale veniturilor operatorului de transport şi de sistem pe perioada de reglementare, luând în considerare Ipc corespunzător fiecărei perioade tarifare a perioadei de reglementare

Zonă (de sistem)

Parte semnificativă a unui sistem electroenergetic definită de un ansamblu de noduri de reţea grupate în concordanţă cu un criteriu stabilit (administrativ, geografic, operaţional, tarifar, ş.a.)

4. DOCUMENTE DE REFERINŢĂ

Art. 7.      In redactarea prezentei metodologii s-au utilizat următoarele documente de referinţă:

a) Legea nr. 318/2003 - legea energiei electrice;

b) HG nr. 890/2003 privind aprobarea „Foii de parcurs din domeniul energetic din România";

c) HG nr. 867/2003 pentru aprobarea „Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public";

d) HG nr. 964/1998 pentru aprobarea clasificaţiei şi a duratelor normale de funcţionare a mijloacelor fixe;

e)  Codul tehnic al reţelei electrice de transport, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/2004;

f)  Codul   de   măsurare   a   energiei   electrice,   aprobat   prin   Ordinul preşedintelui ANRE nr. 17/2002;

g) Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 21/ 2002;

h) Codul comercial al pieţei angro de energie electrică aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/ 2004.

5. PRINCIPII

Tipul de control al preţurilor

Art. 8. (1) Autoritatea competentă determină venitul reglementat pentru serviciul de transport, pentru o perioadă de reglementare, înaintea începerii acestei perioade.

(2) Perioadele de reglementare vor fi de 5 ani, cu excepţia primei perioade de reglementare care va fi de 3 ani.

Art. 9. (1) Toate datele necesare determinării veniturilor sunt exprimate în termeni reali, respectiv în valori monetare aferente anului anterior începerii perioadei de reglementare cu excepţia valorii activelor la 31.12.2004.

(2)  Efectul inflaţiei asupra costurilor este acoperit prin coeficientul de creştere a indicelui preţurilor de consum aplicat anual tarifelor calculate în termeni reali.

(3) In determinarea venitului reglementat plafon, operatorul de transport şi de sistem ia în considerare următoarele elemente:

a)   Standardele de performanţă şi de calitate impuse operatorului de transport şi de sistem prin Codul de Reţea, legislaţia din România sau contractele cu clienţii relevanţi ai serviciului de transport;

b)   Evoluţia cantităţii de energie electrică transportată, prognozată de operatorul de transport şi de sistem;

c)   Modificarea nivelului pierderilor în reţeaua de transport;

d)   Rata reglementată a rentabilităţii aplicată bazei reglementate a activelor reţelei de transport;

e)   Evoluţia tarifelor exprimată, pe cât posibil, printr-un trend liniar pe parcursul unei perioade de reglementare;

f)   Taxele plătite sau plătibile de operatorul de transport şi de sistem referitoare la furnizarea serviciului de transport;

g)   Asigurarea viabilităţii financiare a operatorul de transport şi de sistem.

Art. 10. Operatorul de transport şi de sistem ţine evidenţa separată a tuturor contribuţiilor financiare primite anual. Valoarea acestor contribuţii este transmisă anual la autoritatea competentă.

Art. 11. Incepând cu 1 ianuarie 2005, operatorul de transport şi de sistem este obligat să organizeze:

a)  evidenţa contabilă separată pentru fiecare activitate reglementată;

b) evidenţa contabilă separată pentru activităţile nereglementate.

Art. 12. Operatorul de transport şi de sistem alocă costurile între serviciul de transport reglementat şi serviciile nereglementate, folosind o metodologie de alocare a costurilor care respectă principiile cauzalităţii economice.

Art. 13. Operatorul de transport şi de sistem va furniza o explicitare detaliată privind:

a)   modul de alocare a costurilor;

b)   motivul alegerii metodei utilizate;

c)   cuantificarea factorilor utilizaţi în alocare.

Art. 14. Autoritatea competentă verifică existenţa subvenţiilor încrucişate între serviciul reglementat de transport şi alte servicii prestate de OTS.

Formula de reglementare de tip venit plafon

Art. 15.            Venitul reglementat plafon pentru serviciul de transport se calculează formula de mai jos:

                  t

Vreglementat,t = П(1-Ipck) x (1-Xfinal,liniar)t x Vrefer int a+ KVt + KVp

                       k=1

unde:

Vreglementat,t reprezintă venitul plafon pentru perioada tarifară t;

Vreferinta- venitul reglementat pentru perioada tarifară anterioară perioadei de reglementare p, pentru care se calculează venitul reglementat corespunzător perioadelor tarifare t;

k - numărul de perioade tarifare t al perioadei de reglementare p;

Ipck - coeficientul de creştere al indicelui preţurilor de consum aferent perioadei tarifare t;

Xfinal,liniar -procentul determinat de autoritatea competentă, acelaşi pentru toate perioadele tarifare t, care ţine seama de reducerea costurilor prin creşterea de eficienţă şi de necesitatea obţinerii unui trend liniar al veniturilor reglementate corespunzătoare perioadelor tarifare t;

KVt - suma algebrică a corecţiilor venitului din orice perioadă tarifară t, a perioadei de reglementare p, rezultate ca urmare a erorilor de prognoză a cantităţilor de energie electrică transportată, a costurilor de achiziţie a CPT, a costurilor necesare eliminării congestiilor şi a costurilor datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică, realizate în perioada tarifară anterioară.

In ultima perioadă tarifară din perioada de reglementare p-\ se calculează ajustarea venitului care include şi corecţia KVP referitoare la întreaga perioadă de reglementare p-1, rezultată ca urmare a erorilor de prognoză a investiţiilor din această perioadă.

Determinarea coeficientului anual de creştere a indicelui preţurilor de consum

Art. 16. (1) La determinarea venitului reglementat autoritatea competentă va utiliza coeficientul anual de creştere a indicelui preţurilor de consum prognozat pentru perioada tarifară t.

(2) In cazul în care creşterea anuală a indicelui preţurilor de consum depăşeşte 20%, operatorul de transport şi de sistem poate solicita creşterea trimestrială a tarifelor.

Determinarea factorului Xfinal,liniar

Art. 17. (1) La determinarea factorului X final,liniar autoritatea competentă va lua în considerare:

a)   îmbunătăţirea prognozată a productivităţii ce va fi realizată de operatorul de transport şi de sistem (Xiniţial,eficienta);

b)   modificările datelor iniţiale privind costurile ;

c)   programul de investiţii aprobat de autoritatea competentă şi baza reglementată a activelor;

d)   cerinţa de liniarizare a veniturilor.

(2) Autoritatea competentă va determina factorul Xfinal,liniar în acord cu prevederile Art. 64.

Factorii de corecţie a venitului

Art. 18. (1) Autoritatea competentă aplică factorul de corecţie a venitului (KVt) în perioada tarifară t, rezultat ca urmare a erorilor de prognoză efectuate în perioada tarifară t-1:

KVt= ± ΔVt(Qt-1) ± ΔVt(CPTt-1) ±ΔAVt(CONt-1) ± ΔVt(CTEt-1)

unde:

ΔVt(Qt-1) reprezintă un factor de corecţie a venitului, aplicat în perioada tarifară t, datorat diferenţei între cantitatea de energie electrică transportată prognozată şi cea realizată în perioada tarifară t-1;

ΔVt(CPTt-1) - factor de corecţie a venitului, aplicat în perioada tarifară t, datorat diferenţei între costul de achiziţie a energiei electrice pentru acoperirea consumului propriu tehnologic prognozat şi cel realizat în perioada tarifară t-l; costul de achiziţie a energiei electrice pentru acoperirea consumului propriu tehnologic se calculează potrivit prevederilor Art. 39;

ΔVt(CONt-1) - factor de corecţie a venitului, aplicat în perioada tarifară t, datorat diferenţei între valorile prognozate şi cele realizate pe piaţa de echilibrare în perioada tarifară t-1, ale costului eliminării congestiilor; costul eliminării congestiilor pentru prima perioadă de reglementare se calculează potrivit prevederilor Art. 40;                    

ΔVt(CTEt-1) - factor de corecţie a venitului, aplicat în perioada tarifară t, datorat diferenţei între valorile prognozate şi cele realizate ale obligaţiilor de plată rezultate ca urmare a schimburilor transfrontaliere de energie electrică (CTE) în perioada tarifară t-l;

(2) Autoritatea competentă aplică un factor de corecţie a venitului (KVp) în perioada de reglementare p,asociat cu nerealizarea planului de investiţii(Ip-1) prognozat şi aprobat de autoritatea competentă în perioada de reglementare p-l:

KVp= ± ΔVP(IP-1)

ΔVp(Ip-1) reprezintă corecţia de venit ce se aplică în perioada de reglementare p, datorată diferenţei între investiţiile prevăzute în planului de investiţii aprobat şi cel realizat în perioada de reglementare p-l.

(3) Aplicarea factorilor de corecţie a venitului include şi RTS - rata medie a dobânzii la depozite pe piaţa interbancară pe o perioadă de 12 luni.

(4) Modificarea valorilor anuale ale veniturilor reglementate datorită aplicării factorilor de corecţie nu implică recalcularea factorului Xfinal,liniar

Art. 19. Pentru calculul factorului de corecţie (ΔVt(Qt-1)) a venitului şi a tarifului aplicat în oricare perioadă tarifară t, se utilizează:

a)  datele realizate pe primele 8 luni din anul anterior celui pentru care se efectuează calculul venitului [ianuarie, anul t-\ - august, anul t-1]; şi

b) datele estimate pentru 4 luni din anul anterior t-1 [septembrie, anul t-\ -decembrie, anul t-1] considerând coeficientul de creştere a cantităţii de energie electrică realizată conform alin. a) faţă de cantitatea de energie electrică realizată în primele 8 luni ale anului t-2.

Art. 20. (1) Realizarea unor investiţii suplimentare faţă de planul de investiţii aprobat de autoritatea competentă pentru perioada de reglementare p-1, sau nerealizarea acestuia, trebuie justificată de operatorul de transport şi de sistem.

(2)   Autoritatea competentă decide considerarea sau neconsiderarea factorului corespunzător, de corecţie a venitului în perioada de reglementare p.

(3)   Realizarea planului de investiţii aprobat pentru perioada de reglementare p-l, cu costuri mai mici decât cele aprobate, reprezintă câştiguri de eficienţă. Diferenţa dintre costurile aprobate şi cele efectiv realizate rămân la operatorul de transport şi de sistem, conform Art. 76. alin. (2).

(4)  Diferenţele de costuri rezultate ca urmare a utilizării în programul de investiţii a unor active uzate („second-hand") sau a unor active care nu corespund cu specificaţiile tehnice minimale impuse de standarde, nu pot fi păstrate de OTS.

Calculul tarifelor de transport

Art. 21. (1) La calculul tarifelor de transport, orice cost asociat activităţii de transport va fi remunerat o singură dată.

(2) In cazul în care se constată că un cost a fost remunerat de două ori, acesta va fi recuperat prin scădere din venitul reglementat în primul an al următoarei perioade de reglementare.

Art. 22. Tarifele de transport sunt aprobate anual de autoritatea competentă pentru operatorul de transport şi de sistem şi intră în vigoare la începutul fiecărui an fiscal.

Art. 23. Pe baza analizei efectuate, în perioada 15 noiembrie - 30 noiembrie a fiecărui an, au loc consultări la autoritatea competentă cu operatorul de transport şi de sistem, în scopul stabilirii tarifului reglementat pentru următoarea perioadă tarifară.

Art. 24. Stabilirea noilor tarife la o dată ulterioară începutului fiecărui an al perioadei de reglementare este posibilă, numai în cazuri excepţionale, în următoarele condiţii:

a)   operatorul de transport şi de sistem dovedeşte cu documente justificative existenţa unei situaţii excepţionale;

b)   perioada maximă de întârziere admisă pentru transmiterea datelor este de 90 de zile faţă de începutul fiecărei perioade tarifare;

c)   după verificarea respectării condiţiilor a) şi b) autoritatea competentă poate considera un factor care corectează diferenţele de venit înregistrate pentru perioada de întârziere;

d)   factorul de corecţie este înglobat în tarifele aprobate pe o perioadă definită de autoritatea competentă.

Art. 25. Procesul de stabilire a tarifelor, pentru perioadele tarifare t ale unei perioade de reglementare p, cuprinde următoarele faze:

a)   Faza I - Stabilirea venitului de referinţă în conformitate cu Error! Reference source not found.. pentru perioadele tarifare t , egal cu venitul realizat în ultimul an al perioadei de reglementare anterioare p-1, ţinând seama de:

- tariful de transport reglementat;

- cantitatea de energie electrică transportată, prognozată.

b)   Faza II - Stabilirea venitului ţintă iniţial pentru perioadele tarifare t în conformitate cu Art. 28 ţinând seama de:

- prognoza costurilor justificate determinată în conformitate cu Art. 29, Art. 30 şi Art. 32;

-   prognoza   bazei   reglementate   a   activelor,    determinată   în conformitate cu Art. 44;

-   prognoza  ratei   reglementate   a   rentabilităţii,   determinată   în conformitate cu Art. 56, aceeaşi pentru toate perioadele tarifare t;

-   rentabilitatea  bazei  reglementate   a  activelor  determinată  în conformitate cu Art. 55;

-   factorul de eficienţă (Xinitial,eficienţa) stabilit în conformitate cu Art. 28.

c)    Faza III - Profilarea veniturilor, determinarea factorului de liniarizare (Xfinal,liniar) şi a veniturilor liniarizate în conformitate cu Art. 64 şi Art 65.

d)    Faza IV - Determinarea venitului reglementat în conformitate cu Art 66.

e)   Faza V - Stabilirea tarifului mediu de transport în conformitate cu Error! Reference source not found., alocarea pe noduri ale RET a costurilor serviciului de transport în conformitate cu prevederile capitolului 13 şi stabilirea tarifelor nodale de transport în conformitate cu 14.

6. VENITUL DE REFERINŢĂ

Art. 26. Venitul de referinţă (Vreferinta) reprezintă valoarea venitului realizat în ultima perioadă tarifară a perioadei de reglementare p-l. Acesta este utilizat pentru orice perioadă tarifară t din cadrul perioadei de reglementare p. Venitul de referinţă se calculează în conformitate cu formula:

Vreferinţă= TT x Q/Kret                                                           (mii lei) (1)

unde:

TT   reprezintă tariful mediu de transport, reglementat pentru ultimaperioadă tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-1 (ultimul tarif în vigoare);

Q - cantitatea de energie electrică transportată prognozată în ultima perioadă tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-1;

Kret - coeficientul de utilizare a reţelei electrice de transport, având următoarea formulă:

Kret =_______Q________

                 Qlivrat    -    CPT

unde:

Qlivrat  reprezintă cantitatea de energie electrică activă livrată în reţelele electrice de transport şi distribuţie, exclusiv cea livrată de producătorii cu puteri mai mici de 10 MW, prognozată în ultima perioadă tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-1;

CPT - consumul propriu tehnologic de energie electrică activă în reţeaua electrică de transport, prognozat în ultima perioadă tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-1.

7. VENITUL ŢINTĂ INIŢIAL ŞI FACTORUL DE EFICIENTĂ       Xinitial, eficienţă

Art. 27. Venitul ţintă iniţial al activităţii de transport aferent perioadelor tarifare t include rentabilitatea bazei reglementate a activelor şi următoarele costuri justificate ale operatorului de transport şi de sistem recunoscute de autoritatea competentă:

a)  costurile de operare şi mentenanţă, controlabile şi necontrolabile;

b) costurile cu amortizarea activelor existente şi a investiţiilor care se pun în funcţiune în perioada tarifară t în conformitate cu Art. 35 alin.(2);

c)  costurile de achiziţie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic;

d) costurile necesare eliminării congestiilor prin redispecerizare;

e) costurile datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică.

Art. 28. Venitul ţintă iniţial (Vţinta,initial) pentru orice perioadă tarifară t a perioadei de reglementare p, se calculează cu formula:

Vţintă,iniţial,t =CCreferinta x (l-Xinitial,eficientă)t+ CNCt+AMt +CPTt+CONt+CTEt +RCt                                                                     (mii lei) (2)

unde:

Vtinta,initial,t  reprezintă valoarea neactualizată, în termeni reali, a venitului necesar pentru o perioadă tarifară t;

CCreferinţă - costurile controlabile de operare şi mentenanţă ale RET, recunoscute de autoritatea competentă, pentru ultima perioada tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-l;

CNCt - costurile necontrolabile de operare şi mentenanţă, recunoscute de autoritatea competentă, pentru perioada tarifară t;

AMt - amortizarea anuală aferentă activelor ce compun baza reglementată a activelor (BAR), pentru perioada    tarifară anterioară t-l, la care se adaugă/scade amortizarea aferentă activelor puse în/scoase din funcţiune în perioada tarifară t,    calculate în conformitate cu prevederile Art. 35. alin.(2);

CPTt - costurile estimate, de achiziţie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic pentru perioada tarifară t;

CONt - costurile estimate, necesare eliminării congestiilor pentru perioada tarifară t;

CTEt - costurile estimate datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică în perioada tarifară t;

RCt - rentabilitatea bazei reglementate a activelor, în termeni reali, aplicabilă perioadei  tarifare t, calculată înainte de impozitare (definită la capitolul 9);

Xinitial,eficienta - factor de eficienţă ce se aplică costurilor controlabile, stabilit de autoritatea competentă pe baza unei  comparaţii  internaţionale cu companii de transport comparabile. Factorul Xinitial,eficienta are o valoare unică pentru toate perioadele tarifare t.

Costurile de operare şi mentenanţă

Art. 29.     Costurile de operare şi mentenanţă, reprezintă costuri fixe, diferenţiate în costuri controlabile (CC) şi costuri necontrolabile (CNC) astfel:

Art. 30.     Costurile de operare şi mentenanţă controlabile cuprind:

a)   costuri cu materii prime şi materiale consumabile;

b)   alte costuri cu materiale;

c)   costuri cu apa, energia electrică şi alte utilităţi;

d)   costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii;

e)   costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;

f)    costuri cu prime de asigurare;

g)   costuri cu studii şi cercetări;

h)   costuri cu alte servicii executate cu terţi (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);

i)   costuri cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masă);

j)   costuri cu despăgubiri, stabilite prin acordul părţilor.

Art. 31. (1) In ultimul an al primei perioade de reglementare, autoritatea competenta analizează nivelul costurilor de operare şi mentenanţă controlabile atins la sfârşitul ultimului an al primei perioade.

(2)  Costul de operare şi mentenanţă controlabil luat în calcul ca punct de pornire la începutul celei de a doua perioade va fi costul de operare şi mentenanţă realizat în ultimul an al primei perioade la care se adaugă jumătate din diferenţa dintre:

a)  costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al primei perioadei şi

b) costurile de operare şi mentenanţă controlabile efectiv realizate de operatorul de transport şi de sistem, în ultimul an al primei perioade, dar nu mai mare decât valoarea aprobată anterior de autoritatea competentă.

(3)  Prevederile alineatului 2) nu se aplică în cazul în care costurile de operare şi mentenanţă controlabile realizate în ultimul an al primei perioade de reglementare sunt mai mari decât costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă. In acest caz, ca punct de pornire la începutul celei de a doua perioade, se vor considera costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al primei perioade.

Art. 32. Următoarele costuri de operare şi mentenanţă sunt considerate necontrolabile:

a)   costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;

b)   costuri reglementate privind cheltuieli speciale;

c)   contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, exclusiv sistemele / fondurile alternative de pensii sau sănătate;

d)  costuri de transformare/conexiune;

e)  costuri extraordinare determinate de forţa majoră;

f)   costuri cu salarii compensatorii, conform cu legislaţia în vigoare;

g)  costurile cu despăgubirile stabilite prin hotărâre judecătorească, în cazul în care părţile nu se înţeleg.

Art. 33.     Următoarele costuri nu se includ în determinarea venitului ţintă iniţial:

a)  costurile aferente taxei de dezvoltare sau altor contribuţii gratuite;

b) costurile specifice aferente racordării noilor clienţi ai serviciului de transport;

c) costurile cu amenzi şi penalităţi.

Costurile cu amortizarea

Art. 34. Toate activele imobilizate se amortizează, cu excepţia imobilizărilor corporale nepuse în funcţiune.

Art. 35. (1) Costurile cu amortizarea anuală a investiţiilor noi şi care sunt utilizate pentru ajustarea valorii BAR conform prevederilor Art. 44, se calculează folosind metoda liniară, cu aplicarea duratelor de amortizare prevăzute de HG nr. 964/1998 sau cum va fi aceasta ulterior modificată.

(2)  Pentru activele ce se pun/scot în/din funcţiune în anii perioadei de reglementare, se va lua în considerare 50% din amortizarea anuală aferentă acestora, indiferent de luna în care sunt puse în funcţiune.

(3)  Costurile cu amortizarea anuală a investiţiilor cuprinse în venitul ţintă iniţial conform Art. 28 trebuie să fie identice cu costurile cu amortizarea considerate la ajustarea bazei reglementate a activelor conform Art. 44 şi vor fi stabilite considerând o metodă liniară de amortizare pe o durată de viaţă de 25 de ani pentru activele existente la începutul primei perioade de reglementare.

Art. 36. (1) In cazul reevaluărilor activelor realizate în conformitate cu legislaţia în vigoare, creşterea valorii tuturor activelor recunoscute de autoritatea competentă nu va depăşi creşterea indicelui preţurilor de consum pe perioada de reglementare corespunzătore.

Reevaluarea activelor implică considerarea valorilor activelor în termeni reali, în calculul costului mediu ponderat al capitalului.

(2)  Creşterea admisă a valorii activelor menţionată la alin.(l) se va reflecta corespunzător în creşterea acceptată de autoritatea competentă a costului cu amortizarea.

(3)  Reevaluarea activelor şi amortizările corespunzătoare se iau în considerare la calculul tarifelor de transport numai la trecerea de la o perioadă de reglementare la alta.

(4)  Pentru a reduce impactul major asupra creşterii tarifelor la consumatorii finali, autoritatea competentă poate limita valoarea activelor reglementate şi a costurilor aferente amortizării astfel încât să nu fie depăşite creşterile tarifelor prevăzute la Art. 103 alin. b).

Art. 37. Amortizarea aferentă activelor primite cu titlu gratuit, achiziţionate din fondul de dezvoltare a sistemului energetic sau alte fonduri nerambursabile, inclusiv cele obţinute din aplicarea tarifelor de racordare a noilor consumatori şi producători, nu se includ în costurile justificate ce stau la baza stabilirii venitului reglementat.

Art. 38. Cheltuielile speciale determinate de cauze extraordinare sau evenimente aleatoare (care nu se realizează repetitiv) pot fi amânate şi amortizate pe perioada pe care această cheltuială îşi produce efectele.

Costurile de achiziţie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic

Art. 39. (1) Pentru fiecare perioadă de reglementare, cantitatea de energie electrică pentru acoperirea consumului propriu tehnologic şi preţul de achiziţie a energiei electrice de la producători se estimează de operatorul de transport şi de sistem şi se aprobă de autoritatea competentă.

(2) Cantităţile convenite pentru acoperirea CPT, sunt folosite şi la determinarea corecţiilor anuale ale veniturilor datorate modificării cantităţilor de energie electrică transportată.

(3) Incepând cu cea de a doua perioadă de reglementare câştigurile rezultate dintr-o mai eficientă gestionare a acestor consumuri sunt lăsate la dispoziţia operatorului de transport şi de sistem.

(4)   Factorul de corecţie anual al veniturilor reglementate ţine seama de:

a)   diferenţele de cantităţi de CPT prognozate faţă de cele realizate datorită modificării cantităţilor de energie electrică transportată;

b)   diferenţele dintre preţul mediu de achiziţie a CPT estimat şi cel realizat.

Costurile necesare eliminării congestiilor prin redispecerizare

Art. 40. (1) Costurile necesare eliminării congestiilor prin redispecerizare (CON) şi numărul de ore pe care se manifestă congestiile pe diferite secţiuni de reţea în prima perioadă de reglementare, se estimează de operatorul de transport şi de sistem pe baza utilizării modelului de simulare POWRSYM ca diferenţă a costurilor totale de producere a energiei electrice rezultate din rularea POWRSYM între următoarele două scenarii:

a)   fără luarea în considerare a congestiilor de reţea;

b)   cu considerarea congestiilor   de reţea identificate în cadrul unei perioade tarifare.

(2) Capacitatea de transport corespunzătore secţiunilor de reţea ale SEN, se determină de operatorul de transport şi de sistem pentru regimurile caracteristice de funcţionare aferente fiecărei perioade tarifare în conformitate cu studiile de planificare operaţională a SEN, elaborate de OTS şi aprobate de autoritatea competentă.

(3)  Pentru a doua perioadă de reglementare şi următoarele, costurile necesare eliminării congestiilor prin redispecerizare, pentru perioada tarifară t, se estimează în conformitate cu rezultatele înregistrate pe piaţa de echilibrare în perioada tarifară anterioară.

Costurile datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică

Art. 41. Costurile operatorului de transport şi de sistem datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică pentru perioada tarifară t, se propun de operatorul de transport şi de sistem în conformitate cu procedura operaţională de implementare a mecanismului privind schimburile transfrontaliere de energie electrică în sud-estul Europei, şi se aprobă de autoritatea competentă.

8. BAZA REGLEMENTATĂ A ACTIVELOR

Art. 42. (1) Baza reglementată a activelor (BAR) include valoarea netă a activelor corporale şi necorporale corespunzătoare patrimoniului privat al companiei (incluzând şi investiţiile efectuate activelor aparţinând patrimoniului public al statului), rezultate în urma investiţiilor eficiente, inclusiv o valoare permisă pentru necesarul de fond de rulment pentru acoperirea obligaţiilor financiare pe termen scurt ale operatorului de transport şi de sistem.

(2)  Activele incluse în BAR trebuie să fie cele utilizate de operatorul de transport şi de sistem în prestarea serviciului de transport. Dacă aceste active sunt utilizate şi pentru alte activităţi, valoarea inclusă în BAR va fi ajustată cu gradul de utilizare al activelor pentru serviciul de transport.

(3)  Autoritatea competentă controlează volumul activelor incluse în BAR astfel încât să nu existe costuri determinate de decizii incorecte sau de o structură a activelor care nu mai corespunde condiţiilor economice, dar şi să se asigure viabilitatea financiară a operatorului de transport şi de sistem.

(4) Baza reglementată a activelor BAR nu include investiţiile finanţate din:

(a)  contribuţii   financiare   (taxa   de   dezvoltare,   tariful   de racordare, etc;

(b)  contribuţii primite de la terţi;

(c)  contribuţii financiare plătite de Guvern.

Art. 43.     Pentru calculul bazei reglementate iniţiale (BARt-1) a activelor existente la sfârşitul anului 2004, autoritatea competentă consideră:

a)  valoarea activelor corporale şi necorporale corespunzătoare patrimoniului privat al companiei de transport, din bilanţul contabil de la data de 31.12.2003, indexată cu creşterea indicelui preţurilor de consum aferent anului 2004;

b) valoarea activelor puse în/ieşite (vândute, cedate) din funcţiune în anul 2004 şi amortizarea anuală aferentă acestora;

c)  valoarea provizioanelor pentru deprecierea imobilizărilor aferente anului 2004.

Art. 44.     Baza reglementată a activelor (BARt) se stabileşte cu formula (3) pentru toate perioadele tarifare t:

BARt = BARt-1 +IAt /2-EAt/2- AMt -PDIt + ΔNFRRt                                          (mii lei) (3)

unde:

BAR, reprezintă baza reglementată a activelor pentru perioada tarifară t (mii lei);

BARt-1 - baza reglementată iniţială a activelor pentru perioada tarifară t-1 (mii lei);

AMt - suma dintre amortizarea anuală aferentă activelor ce compun BAR, aferentă perioadei tarifare t-1, la care se adaugă şi cea aferentă activelor puse/scoase în/din funcţiune în perioada tarifară t , în conformitate cu prevederile Art. 35. alin.(2) (mii lei);

EAt  - ieşirile de active sau valoarea activelor vândute, cedate în cursul perioadei tarifare t (mii lei);

IAt - intrările de active recunoscute de autoritatea competentă în cursul perioadei tarifare t,    inclusiv cele pentru obiectivele aflate in faza de construcţie, dar pentru care s-a făcut o recepţie parţială (mii lei);

PDIt - provizioanele pentru deprecierea imobilizărilor în cursul perioadei tarifare t (mii lei);

ΔNFRR - modificarea necesarului de fond de rulment reglementat pentru anul t care nu va depăşi 1/10 din veniturile ţintă iniţiale ale activităţii de transport minus rentabilitatea BAR şi se calculează utilizând formula:

ΔNFRRt =__1_   x (Vţintă,iniţial,t  - RCt)- NFRRt-1                             (mii lei)

                   10 

unde:

NFRRt-1 reprezintă valoarea fondului de rulment stabilită pentru anul t-1;

Vţintă,iniţial,t- valoarea venitului ţintă iniţial în anul t;

RCt - rentabilitatea BAR în anul t.

Pentru anul 2005 în calculul valorii ΔNFRR2005 , valoarea NFRR2004  nu se ia în considerare

Art. 45. La trecerea de la o perioadă de reglementare la alta se ia în considerare valoarea BARk la data de 31 decembrie a ultimei perioade tarifare a perioadei de reglementare precedente. Aceasta se stabileşte cu formula (4) pentru prima perioadă de reglementare de 3 ani (k=3) şi include:

a) valoarea BARt la data de 1 ianuarie a primei perioade tarifare a perioadei de reglementare precedente, considerând coeficienţii de creştere a indicelui preţurilor de consum aferenţi acestei perioade;

b) valorile în termeni reali ale intrărilor, ieşirilor de active efectiv realizate în perioadele tarifare ale perioadei de reglementare precedente şi ale amortizărilor corespunzătoare, considerând coeficienţii de creştere a indicelui preţurilor de consum aferenţi anilor respectivi.

                                   k                                                                          k                             

BARk = (BARt x П (1+Ipci ) + (IAk-2 - EAk-2 - AMk-2) x П (1 + Ipci) + (IAk-1 -EAk-1 -AMk-1) x (l + Ipck) + (IAk -EAk)-AMk -PDIk+ ΔNFRRk      (mii lei) (4)

                                  i=1                                                                       i=k=1

Investiţii

Art. 46. Operatorul de transport şi de sistem are obligaţia de a înainta autorităţii competente spre aprobare la data de 1 aprilie a ultimei perioade tarifare a unei perioade de reglementare, programul de investiţii pentru fiecare an al perioadei de reglementare următoare.

Art. 47. Programul de investiţii va fi defalcat de operatorul de transport şi de sistem pe cele 3 categorii precizate la Art. 52.

Art. 48. Autoritatea competentă are dreptul de a analiza în orice moment orice investiţie anterior aprobată, din punct de vedere al oportunităţii şi eficienţei acesteia.

Art. 49. (1) Investiţiile realizate suplimentar, datorită unor condiţii excepţionale, faţă de programul aprobat în cadrul unei anumite perioade de reglementare vor putea fi introduse în cadrul BAR, la începutul perioadei de reglementare următoare, numai cu aprobarea autorităţii competente. Suplimentar, după aprobarea acestora, se determină corecţia de venit pentru următoarea perioadă de reglementare în conformitate cu Art. 75.

(2) Dacă cheltuielile de investiţii au fost mai mici decât cele prognozate şi aprobate pentru perioada de reglementare p-1, BAR va fi ajustat prin reducere în perioadă de reglementare p.

Art. 50. (1) Autoritatea competentă verifică dacă nerealizarea investiţiilor este un rezultat al supradimensionării proiectelor de investiţii sau al renunţării deliberate la realizarea unora dintre acestea.

(2) In cazul renunţării deliberate, autoritatea competentă reduce veniturile reglementate aferente anului imediat următor constatării (primul an al viitoarei perioade de reglementare), cu valoarea cheltuielilor de capital realizate într-un mod incorect/speculativ.

Art. 51. întârzierile/devansările punerilor în funcţiune a instalaţiilor programate în anii perioadei de reglementare se cuantifică şi se transmit de către operatorul de transport şi de sistem la autoritatea competentă în vederea diminuării/creşterii bazei reglementate a activelor aferente următorilor ani ai perioadei de reglementare.

Art. 52. Pentru aprobarea includerii de noi active imobilizate în baza reglementată a activelor în anii perioadei de reglementare, compania de transport ierarhizează activele imobilizate corporale şi necorporale, ţinând seama de următoarele criterii de prioritate:

a) active imobilizate esenţiale sunt acele active care se raportează unor soluţii de mare risc ale sistemului de transport, inclusiv cele legate de siguranţa în funcţionare a reţelei de transport. Acestea includ în particular:

-     interconexiunea sincronă şi asincronă cu sistemele electroenergetice vecine;

-     înlocuirea echipamentelor existente distruse, deteriorate sau depăşite moral pentru care nu există piese de schimb şi pentru care nu mai pot fi executate lucrări de mentenanţă corespunzătoare; înlocuirea echipamentelor pentru a se respecta condiţiile de mediu;

-     retehnologizarea şi modernizarea liniilor/staţiilor existente care sunt supraâncărcate considerate locuri de muncă cu condiţii deosebite din punct de vedere al protecţiei muncii, care au parametri tehnici necorespunzători  în  conformitate  cu  normele  în  vigoare  (de exemplu:  întreruptoare care  au puteri  de  scurtcircuit depăşite datorită dezvoltării reţelei de transport);

-     instalaţii pentru compensarea factorului de putere.

b)   activele imobilizate necesare sunt acele active necesare dezvoltării şi modernizării reţelei de transport menite asigurării serviciului de transport, la indicatorii de performanţă şi calitate prevăzuţi în legislaţia existentă. Acestea includ în particular:

-     înlocuirea echipamentelor existente amortizate, ai căror parametri tehnici nu mai corespund cu normativele în vigoare şi care nu mai asigură respectarea parametrilor de performanţă şi calitate prevăzuţi în legislaţie;

-     extinderea reţelei existente.

c)   activele imobilizate justificabile sunt acele active pentru care cheltuielile trebuie analizate în raport cu beneficiul pe care îl vor aduce consumatorilor. Acestea includ în particular:

-     modificarea liniilor prin creşterea nivelului de tensiune;

-     înlocuirea conductoarelor/ transformatoarelor pentru reducerea CPT;

-     dublarea circuitelor sau a transformatoarelor pentru îmbunătăţirea siguranţei în funcţionare sau pentru reducerea CPT.

Art. 53. Dacă anumite active existente sunt utilizate de mai multe activităţi ale operatorului de transport şi de sistem, atunci acesta va preciza distinct veniturile anuale rezultate din utilizarea acestor active precum şi costurile anuale aferente altor activităţi în afara celei de transport.

Art. 54. (1) Costurile corespunzătoare achiziţionării de noi active pentru activitatea de transport vor fi prezentate în mod detaliat.

(2)  Operatorul de transport şi de sistem prezintă veniturile anuale din chiriile obţinute pentru acele active menţionate la alin. (1) care sunt utilizate şi pentru desfăşurarea de alte activităţi.

(3)  Dacă investiţiile respective nu pot fi probate ca investiţii eficiente, autoritatea competentă poate să nu aprobe includerea acestor investiţii în baza reglementată a activelor.

9. RENTABILITATEA BAZEI REGLEMENTATE A ACTIVELOR

Art. 55. Rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RCt) pentru fiecare perioadă tarifară t a perioadei de reglementare, se obţine prin aplicarea ratei reglementate a rentabilităţii la baza reglementată a activelor, corespun­zătoare perioadei tarifare respective, conform formulei:

RC t = RRR   x BAR t                                                                (mii lei) (5)

unde :

RRR reprezintă rata reglementată a rentabilităţii;

BAR t - baza reglementată a activelor pentru perioada tarifară t stabilită conform Art. 44.

Art. 56. Rata reglementată a rentabilităţii (RRR), în valori reale se obţine pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare, conform formulei:

RRR = CCP x Kp/(1-T)+ CCI x Ki                                             (%)        (6)

unde:

CCP reprezintă costul capitalului propriu (%) în termeni reali, calculat după impozitare, recunoscut de autoritatea competentă. Calculul costului capitalului propriu se efectuează conform formulei:

CCP=Rf+βe x(Rm-Rf)                                                                               (7)

unde:

Rf reprezintă rata rentabilităţii investiţiilor considerate fără risc (de exemplu, dobânda la obligaţiunile de stat /bonuri de trezorerie);

βe - valoare a riscului unei investiţii;

Rm - valoare aşteptată a rentabilităţii unui portofoliu de acţiuni pe piaţa de capital;

(Rm - Rf) - prima riscului de piaţă;

βe (Rm - Rf) - prima riscului de piaţă în valoare procentuală;

CCI - costul capitalului împrumutat în valori reale, calculat înainte de impozitare, recunoscut de autoritatea competentă (%);

Kp - ponderea capitalului propriu în total capital, estimată de autoritatea competentă la finele perioadei de tarifare;

Ki  -  ponderea  capitalului  împrumutat  în  total  capital,   estimată  de autoritatea competentă la finele perioadei tarifare;

T -rata impozitului pe profit.

Art. 57. Structura capitalului se bazează pe pasivul bilanţului operatorului de transport şi de sistem din perioada tarifară t-\. Operatorul de transport şi de sistem are dreptul să propună şi autoritatea competentă are dreptul să aprobe o structură de capital pentru perioada tarifară t, determinată în urma unui proces de prognoză şi corelat cu programul de investiţii pentru perioada tarifară t, astfel încât să rezulte o rentabilitate rezonabilă a bazei reglementate de active.

Art. 58. Costul capitalului împrumutat pe termen lung se bazează pe dobânda curentă la un împrumut eficient şi bine gestionat de pe o piaţă de capital naţională şi/sau internaţională relevantă.

Art. 59. In cazul în care costul real al capitalului împrumutat depăşeşte nivelul dobânzii curente pe o piaţă internă sau externă de capital, autoritatea competentă va solicita informaţii suplimentare asupra motivelor apariţiei acestei diferenţe. Dacă operatorul de transport şi de sistem furnizează documente incomplete sau insuficiente, autoritatea competentă consideră costul capitalului la nivelul minim de pe pieţele de capital naţionale sau internaţionale relevante.

Art. 60. Autoritatea competentă poate decide calcularea costului capitalului împrumutat însumând rata investiţiilor fără risc cu prima de risc specifică companiei (prima de risc a împrumuturilor sau întinderea creditelor).

Art. 61. (1) Structura capitalului împrumutat folosit în activitatea de transport se raportează la autoritatea competentă.

(2)  Autoritatea competentă îşi rezervă dreptul de a defini o structură standard a capitalului utilizat care va fi aplicată de operatorul de transport şi de sistem.

(3)  In prima perioadă de reglementare, autoritatea competentă va permite utilizarea structurii de capital aşa cum a fost raportată în bilanţul contabil din ultimul an înainte de prima perioadă de reglementare.

Art. 62. Valoarea RRR este corelată cu prevederile din planul de afaceri al C.N. Transelectrica S.A şi avizat de autoritatea competentă.

10. PROFILAREA VENITURILOR - DETERMINAREA FACTORULUI DE LINIARIZARE Xfinal, liniar ŞI A VENITURILOR LINIARIZATE

Art. 63. Intre perioadele tarifare t ale unei perioade de reglementare p este posibil să apară diferenţe mari între valorile venitului ţintă iniţial, datorită unor diferenţe mari între planurile anuale de investiţii. Aceste diferenţe se diminuează utilizând o metodă de liniarizare a venitului prin considerarea unui singur factor (Xfinal,liniar) pe întreaga perioadă de reglementare, aplicabil venitului de referinţă.

Art. 64. Valoarea unică a factorului (Xfinal,liniar) se determină astfel încât valoarea actualizată a fluxului de venituri de referinţă (Vreferinta) pe întreaga perioadă de reglementare să fie egală cu valoarea actualizată a veniturilor ţintă,iniţiale (Vtinta,initial,t) pe aceeaşi perioadă de reglementare (formula (8)).

Calculul valorii actualizate a fluxului de venituri liniarizate utilizează rata reglementată a rentabilităţii (RRR) ca factor de actualizare:

Σ    [ ____1_______ x (1- Xfinal,liniar ) t x Vreferinta ] = Σ    [ ___1_______ x Vtinta,initial,t ]                       (mii lei) (8)

t=1,2,3    (1+RRR) t                                                                                             t=1,2,3    (1+RRR) t   

Art. 65. Factorul (Xfinal,liniar)determinat pe baza formulei (8), se utilizează la calculul veniturilor liniarizate, în termeni reali conform formulei:

Vliniarizat,t= Vreferinţă x(l-Xfinal,liniar) t                                                              (mii lei) (9)

11. VENITUL REGLEMENTAT

Art. 66. Venitul reglementat (Vreglementat) al operatorului de transport şi de sistem pentru perioada de tarifare t a perioadei de reglementare p se calculează cu formula:

                                           

                                               t 

Vreglementat,t  = Vreglementat,t  x  П (1 + Ipck )                                                  (mii lei) (10)

                                             k=1

unde:

Vreglementat,t   reprezintă valoarea limită a preţului utilizării RET pentru o perioadă tarifară t, în termeni nominali;

Vliniarizat,t - valoarea venitului reglementat în termeni reali;

k - numărul de perioade tarifare t al perioadei de reglementare p.

Ipck - coeficientul de creştere a indicelui preţurilor de consum aferent perioadei tarifare t;

Art. 67. Venitul reglementat pentru o anumită perioada tarifară t, a perioadei de reglementare p se recalculează ţinând seama de factorii de corecţie menţionaţi la Art. 18.

Art. 68. Corecţia venitului aferent perioadei tarifare t, datorată modificării cantităţii de energie electrică transportată ΔVt(Qt-1) în perioada tarifară t-1, se efectuează conform formulei (11).

a)  Diferenţele de cantităţi (ΔQt-1) sunt transformate în diferenţe de venituri (ΔVt(Qt-1)) luând în calcul tarifele TTt-1 corespunzătoare perioadei tarifare t-1, în care aceste diferenţe s-au realizat. Aceste diferenţe sunt corectate cu rata (RTS) aferentă perioadei tarifare t-1, conform formulei:

ΔVt(Qt-1) = (ΔQt-1 x TTt-1 -ΔCPTt-1) x(1+RTSt-1)                                 (mii lei) (11)

unde:

ΔQt-1   = Qrealizat, t-1 /K ret realizat, t-1 - Qprognozat,t-1 /K reT prognozat, t-1

RTS reprezintă rata dobânzii titlurilor de stat cu scadenţă la un an, la prima emisiune a acestora din cadrul fiecărui an;

ΔCPTt-1 - modificarea costului cu achiziţia energiei electrice pentru acoperirea CPT. Această modificare este determinată de modificarea cantităţii de energie electrică transportată conform Art. 39, CPT reprezentând o cotă din aceasta;

b) Diferenţele de venituri obţinute conform prevederilor anterioare se utilizează pentru modificarea venitului reglementat aferent anului t, astfel:

-   Qprognozat,t-1 < Q realizat,t-1 determină o ajustare în minus a venitului reglementat aferent perioadei tarifare t;

-   Qprognozat,t-1 > Q realizat,t-1 determină o ajustare în plus a venitului reglementat aferent perioadei tarifare t.

Art. 69. Variaţia cantităţii anuale de energie electrică transportată cu ±10% faţă de cantitatea prognozată trebuie raportată la autoritatea competentă de către operatorul de transport şi de sistem în termen de 30 de zile de la constatare. Autoritatea competentă va determina impactul justificat asupra venitului reglementat datorat modificării cantităţilor şi va decide nivelul factorului de corecţie în perioada de aplicare.

Art. 70. (1) începând cu cea de a doua perioadă de reglementare, venitul suplimentar datorat creşterii cantităţii anuale de energie electrică transportată cu până la +3% faţă de cantitatea prognozată, rămâne la operatorul de transport şi de sistem.

(2) începând cu cea de a doua perioadă de reglementare, deficitul de venit datorat reducerii cantităţii anuale de energie electrică transportată cu până la -2% faţă de cantitatea prognozată, nu se recuperează.

Art. 71. Componenta corecţiei de venit (ΔVt(CPTt-1)) datorată erorilor de prognoză a costului CPT respectiv a preţului de achiziţie a energiei electrice pentru acoperirea CPT din perioada tarifară t-1, se aplică în perioada tarifară t şi se calculează cu formula:

ΔVt(CPTt-1) = (ΔCPTt-1) x (1+RTSt-1)                                                          (mii lei) (12)

unde:

ΔCPTt-1 = (CPTprognozat,t-1 - CPTrealizat,t-1) reprezintă diferenţa între costul prognozat şi cel realizat al CPT în perioada tarifară t-1.

Art. 72. Componenta corecţiei de venit (ΔVt(CONt-1)) datorată erorilor de prognoză a costului necesar eliminării congestiilor din perioada tarifară t-1, se aplică în perioada tarifară t şi se calculează cu formula:

ΔVt(CONt-1) = (ΔCONt-1) x (1+RTSt-1)                                                        (mii lei) (13)

unde:

ΔCONt-1 = (CONprognozat,t-1 - CONrealizat,t-1) reprezintă diferenţa între costul prognozat şi cel realizat al congestiilor, corespunzător înregistrărilor pe piaţa de echilibrare în perioada tarifară t-1.

Acest factor de corecţie se aplică numai pentru congestiile de reţea apărute ca o consecinţă a funcţionării pieţei de energie electrică. Congestiile de reţea apărute pe perioada de realizare a retehnologizării elementelor reţelei electrice de transport, nu se iau în considerare ca factor de corecţie a venitului, acestea fiind incluse în costurile de capital, în conformitate cu programul de investiţii aprobat de ANRE.

Art. 73. Componenta corecţiei de venit (ΔVt(CTEt-1)) datorată erorilor de prognoză a costului datorat schimburilor transfrontaliere de energie electrică în perioada tarifară t-1, se aplică în perioada tarifară t şi se calculează cu formula:

ΔVt(CTEt-1)= (ΔCTEt-1) x (1+RTSt-1)                                               (mii lei) (14)

unde:

ΔCTEt-1 = (CTEprognozat,t-1 - CTErealizat,t-1) reprezintă diferenţa între costul prognozat şi cel realizat datorat schimburilor transfrontaliere de energie electrică în perioada tarifară t-1.

Art. 74. Corecţia venitului datorată modificării cantităţii de energie electrică transportată, a costului aferent consumului propriu tehnologic, a costului necesar eliminării congestiilor şi a costului datorat schimburilor transfrontaliere de energie electrică se aplică anual venitului reglementat determinat conform formulei de la Art. 66.

Art. 75. Diferenţa de venituri (ΔVp(Ip-1)) rezultate din nerealizarea în perioada de reglementare p-\ a investiţiilor aprobate de autoritatea competentă, este scăzută din veniturile reglementate ale perioadei de reglementare următoare p.

Valoarea corecţiei de venit (ΔVp(Ip-1))se calculează conform formulei:

                 k                                                                                   k                              k                                                        k

ΔVp(Ip-1) = Σ RRRp-1 x  (BARrealiz,p-1,t - BARprognoz,p-1,t ) x П (l + RTSp-1,t)+ Σ (AMrealiz,p-1,t -AMprognoz,p-1,t) x П (l + RTSp-1,t)               (mii lei) (15)

                              t=1                                                          t=1                         t=1                                                     t=1

unde:

k reprezintă numărul de ani ai perioadei de reglementare p-\;

RRRp-1 - rata reglementată a rentabilităţii;

BARrealiz,p-1,t - BARprognoz,p-1,t - diferenţa valorică dintre baza reglementată a activelor prognozată, ce conţine investiţiile prognozate a fi realizate în anul t şi baza reglementata a activelor realizată ce conţine investiţiile realizate în anul t al perioadei de reglementare p-1;

AMprog,p-1,t -AMrealiz,p-1,t - diferenţa dintre valoarea reglementată a amortizări prognozate pentru anul t şi valoarea reglementată a amortizării realizate în anul t, al perioadei de reglementare p-1;

Art. 76. (1) In prima perioadă de reglementare, câştigurile datorate realizării programului de investiţii cu costuri mai reduse, rămân integral la dispoziţia operatorului de transport şi de sistem.

(2) începând cu a doua perioadă de reglementare, câştigurile de eficienţă datorate realizării programului de investiţii cu costuri mai reduse, se alocă consumatorilor 50% (mecanism de împărţire a câştigurilor).

Art. 77. (1) Autoritatea competentă poate invalida tarifele reglementate, numai dacă constată că:

a)  determinarea venitului reglementat s-a efectuat pe baza unor informaţii false sau eronate furnizate de operatorul de transport şi de sistem;

b) există o eroare în determinarea venitului reglementat, cu anunţarea prealabilă a părţilor implicate;

c) există o schimbare substanţială în privinţa structurii proprietăţii activelor operatorului de transport şi de sistem care, în opinia autorităţii competente, poate conduce la o schimbare semnificativă a necesarului de venituri ale operatorului de transport şi de sistem.

(2) In cazul invalidării, autoritatea competentă va calcula un nou venit reglementat ce va fi aplicat pe perioada de reglementare rămasă.

12. CALCULUL TARIFULUI MEDIU DE TRANSPORT

Art. 78.     Tariful mediu de transport al energiei electrice se calculează cu formula:

TTt = (V reglementat,t + KVt + KVp) / ( Qt /Kret, t)                             (mii lei) (16)

unde:

TTt reprezintă tariful mediu de transport în perioada tarifară t;

Vreglementat,t - venitul reglementat în perioada tarifară t;

KVt - suma factorilor de corecţie aferenţi perioadei tarifare t-l, care se aplică venitului reglementat din perioada tarifară t;

KVP - factorul de corecţie aferent perioadei de reglementare p-\, care se aplică venitului reglementat în prima perioada tarifară t, din perioada de reglementare p;

Qt - cantitatea prognozată de energie electrică transportată pentru perioada tarifară t;

KRET,t - coeficientul de utilizare a reţelei electrice de transport, prognozat pentru perioada tarifară t.

13. ALOCAREA COSTULUI SERVICIULUI DE TRANSPORT

Art. 79. (1) Tarifele de transport sunt diferite pe noduri (zone) funcţie de impactul pe care îl are introducerea sau extragerea energiei electrice în/din nodurile reţelei electrice de transport. Acest impact se exprimă prin costul marginal nodal al transportului.

(2) In oricare nod al RET, costul marginal pe termen scurt reprezintă suma între costul marginal datorat consumului propriu tehnologic CMcpt şi costul marginal datorat congestiilor din reţeaua electrică de transport CMcon.

(3) Suma costurilor marginale de la alin. (2) nu recuperează integral costul total al transportului. Acest cost se obţine prin considerarea unei componente de cost mediu calculată ca diferenţă între venitul reglementat, stabilit conform Art. 66 şi Art. 74 şi venitul asigurat prin costurile marginale CMcpt şi CMcon- Costul mediu se alocă uniform pe nodurile RET.

Art. 80. Costurile marginale şi cantităţile de energie electrică introduse sau extrase în/din reţeaua electrică de transport în decursul unui an calendaristic se determină, pe baza unui număr de 24 - 48 de regimuri caracteristice de funcţionare a SEN.

Art. 81. (1) Regimurile caracteristice şi perioadele de timp corespunzătoare se determină pe baza unei proceduri operaţionale elaborată de CN Transelectrica SA şi aprobată de autoritatea competentă, ţinând seama de:

-   perioadele de retragere din exploatare a elementelor principale ale RET;

-   energia electrică anuală produsă în fiecare centrală electrică în conformitate cu cantităţile prevăzute în contractele de portofoliu;

-   perioadele de reparaţie planificată ale centralei nucleare;

-   perioadele de funcţionare ale centralelor de termoficare;

-   funcţionarea CHE pe sezoane cu hidraulicitate diferită;

-   palierele caracteristice ale curbei de sarcină (vârf de sarcină şi gol de sarcină) în zilele lucrătoare şi de sărbătoare;

-   factorii de putere înregistraţi în anul anterior anului de referinţă, în staţiile electrice de 110 kV din reţeaua electrică de distribuţie;

-   consumul de energie şi de putere electrică activă şi reactivă pe staţiile de 110 kV din reţeaua electrică de distribuţie;

-   importul şi exportul de energie electrică prognozat.

(2) Incepând cu a doua perioadă de reglementare autoritatea competentă modifică criteriile de determinare a regimurilor caracteristice în urma unui proces de consultare transparent.

Art. 82.     (1) In fiecare regim caracteristic se identifică:

a)  Noduri producătoare (G) sunt nodurile RET în care se introduce energie electrică (soldul producţie-consum este pozitiv);

b)  Noduri consumatoare (L) sunt nodurile RET din care se extrage energie electrică (soldul producţie-consum este negativ).

(2) Caracterul de nod producător sau consumator se poate schimba de la un regim caracteristic la altul, oricare din nodurile RET putând fi atât producător cît şi consumator.

(3)  Nodurile reţelei electrice de transport se grupează pe zone de reţea, astfel:

a) zonele de introducere a energiei electrice în RET reprezintă grupări de noduri producătoare;

b) zonele de extragere a energiei electrice din RET reprezintă grupări de noduri consumatoare.

(4)  Criteriile de grupare a nodurilor pe zone de introducere/ extragere a energiei electrice în/din RET sunt:

a) nivelul costurilor marginale datorate consumului propriu tehnologic de energie electrică este într-o marjă de variaţie de ± 20% faţă de costul marginal mediu zonal aferent CPT, pentru minim 70 % din numărul de noduri din zona tarifară;

b) secţiunile caracteristice de reţea includ integral una sau mai multe zone de reţea.

(5)  Criteriul de grupare a nodurilor pe zone de extragere a energiei electrice din RET ţine seama şi de delimitările administrative ale sucursalelor de distribuţie.

Art. 83. (1) Costul marginal orar (CMrCPTi)l(CMrCPTj) al consumului propriu tehnologic din nodul producător (i) / nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r) se determină, ca produs între variaţia consumului propriu tehnologic de energie electrică în raport cu energia electrică introdusă în nodul (i) / extrasă din nodul (j) şi costul marginal al achiziţiei energiei electrice de la producători.

(2) Costul marginal nodal aferent consumului propriu tehnologic se determină prin utilizarea unui software adecvat, avizat de autoritatea competentă.

Art. 84. (1) Costul marginal orar (CMrCONi)/(CMrCONj) al eliminării congestiilor din nodul producător (i) / nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r) se determină, ca raport între variaţia incrementală a costului producţiei şi variaţia incrementală a energiei electrice introduse în nodul (i)/extrase din nodul (j).

(2)  Costul marginal nodal aferent eliminării congestiilor se determină prin utilizarea unui software adecvat, avizat de autoritatea competentă.

(3) In cadrul fiecărei zone delimitate de secţiunea de reţea restricţionată (s), costul marginal la variaţia incrementală a energiei electrice introduse în nodul (i) se consideră egal în valoare absolută, dar de semn schimbat cu costul marginal la variaţia incrementală a energiei electrice extrase din nodul (j).

14. CALCULUL TARIFELOR NODALE (ZONALE) DE TRANSPORT

Art. 85. Pe baza costurilor marginale nodale (CMrCPTi)/(CMrCPTj) aferente consumului propriu tehnologic din RET, corespunzătoare fiecărui regim caracteristic (r), se determină costurile marginale medii anuale (CMCPTi), (CMCPTj) pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei de transport conform formulelor:

                       Σ CM  rCPTi   x ErGi x(1- yi)

CM CPTi  =      _r_____________________                            (lei/MWh) (17)

                                    Σ ErGi x(1- yi)

                                    r

                     Σ CM  rCPTj x ErLj 

CM CPTj      _r_______________                                                          (lei/MWh) (18)

                             Σ ErLj

                             r

unde:

CMCPTi şi CMcptj reprezintă costul marginal mediu anual al CPT din nodul producător (i), respectiv din nodul consumator (j) ;

ErGi - energia electrică introdusă în nodul producător (i) în regimul caracteristic (r);

ErLj - energia electrică extrasă din nodul consumator (j) în regimul caracteristic (r);

yi - coeficient de reducere a energiei introduse în nodul producător (i) cu energia electrică achiziţionată pentru acoperirea consumului propriu tehnologic din reţeaua de transport.

Art. 86. (1) Pe baza costurilor marginale nodale (CMrconi)/(CMrconj) aferente eliminării, pe secţiunea de reţea (s), care delimitează zonele (l) şi (m), a congestiilor corespunzătoare fiecărui regim caracteristic (r), se determină costurile marginale medii anuale (CMcon,i), (CMCON,j) pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei de transport conform formulelor:

                                                                                                         j Є zona (l)

                 Σ cm rconj  x ErLj

cmlcon,j = __r___________                                                                (lei/MWh) (19)

                         Σ ErLj

                          r

                                                                                                         j Є zona (m)

                  Σ CM rconj  x ErLj

CMmcon,j  = _r_______________                                                        (lei/MWh) (20)

                          Σ ErLj

                           r

                                                                                                         i Є zona (m)

                Σ cm rconi  x ErGi x (1- yi)

CMmcon,i=  r                                                                                      (lei/MWh) (21)

                           Σ ErGi x (1- yi)

                            r

                                                                                                        i Є zona (l)

                 Σ CM rconi  x ErGi x (1- yi)

CMlcon,i = _r_______________________                                       (lei/MWh) (22)

                             Σ ErGi x (1- yi)

                              r

unde:

CMlcon,i, CMmCON,i, CMlcon,j, CMmcon,j reprezintă costul marginal mediu anual al eliminării congestiilor, din nodul producător (z), respectiv nodul consumator (j) aparţinând zonelor (l)/(m) delimitate de secţiunea (s);

i - nodurile producătoare din zona (l ) sau (m);

j - nodurile consumatoare din zona (l) sau ( m);

(l) şi (m) -perechile de zone delimitate de fiecare secţiune de reţea (s);

(2)  Costul  marginal  nodal  mediu anual  (CMCONi),  {CMCONjaferent congestiilor se determină ca sumă a costurilor marginale nodale medii anuale pe toate secţiunile de reţea (s).

Art. 87. (1) Costul marginal nodal total al transportului (CMTotal) reprezintă suma dintre costul marginal al consumului propriu tehnologic CMCPT şi costul marginal al congestiilor CMCON pentru nodurile (zonele) producătoare (z) şi nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei de transport conform formulei:

CMTotal,i = CMCPT,i +CMcon,l     ;      CMTotal,j = CMCPT,j +CMCONj                                                                                        (mii lei) (23)

(2) Costul total marginal al transportului (CCM,Total) se determină ca sumă a produselor între costurile marginale medii totale (CMTotal,i), (CMTotalj) şi energiile EGi, ELj introduse în/extrase din nodurile (zonele) producătoare (i)/nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei de transport, conform formulei:

CCM,Total = Σ CMTotal,i x EGi  (1- yi) Σ CMTotal,j x ELj                                                             (mii lei) (24)

                i                                 j                                                                               

Art. 88.    Componentă tarifară nodală de cost mediu (Cmed) se defineşte astfel:

Cmed =     Vreglementa t_- CCM,Total                                                  (lei/MWh) (25)

                Σ EGi  x (1- yi) +Σ ELj

                i                        j

unde:

Vreglementat reprezintă venitul reglementat calculat în conformitate cu Art. 66 şi Art. 74.

Art. 89. Tariful nodal de transport (tGi) de introducere a energiei electrice în nodul producător (z) se determină ca sumă între costul marginal CMCPTI şi CMCONi din nodul producător (i) şi componenta de cost mediu Cmed :

tGi = CMcpti + CMCONi + Cmed                                                           (lei/MWh) (26)

Art. 90. Tariful nodal de transport (tLj) de preluare a energiei electrice din nodul consumator (j) se determină ca sumă între costul marginal CMcptj şi CMconj din nodul consumator (j) şi componenta de cost mediu Cmed:

tLj = CMcptj + CMconj + Cmed                                                           (lei/MWh) (27)

Art. 91. Operatorul de transport şi de sistem are responsabilitatea alocării costurilor şi calculului tarifelor nodale de transport.

Art. 92. Autoritatea competentă are responsabilitatea controlului alocării costurilor şi calculului tarifelor nodale de transport în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.

15. CERINŢE PRIVIND TRANSMITEREA DATELOR

Art. 93. Informaţiile transmise de operatorul de transport şi de sistem la autoritatea competentă se bazează pe proceduri interne pentru înregistrarea şi păstrarea datelor şi vor fi însoţite de explicitarea ipotezelor ce stau la baza obţinerii datelor transmise.

Aceste informaţii sunt în conformitate cu:

a)  legislaţia contabilă în vigoare în România;

b) regulile şi practicile contabile interne ale operatorului de transport şi de sistem;

c)  orice instrucţiune de reglementare pe care autoritatea competentă o realizează în vederea aplicării reglementărilor şi care sunt prioritare în cadrul raportărilor operatorului de transport şi de sistem către autoritatea competentă.

Art. 94. Operatorul de transport şi de sistem transmite la autoritatea competentă până la 1 octombrie a anului anterior începerii unei perioade de reglementare, următoarele informaţii:

(1) Pentru fiecare an al perioadei de reglementare:

a)  prognoza costurilor de operare şi mentenanţă incluzând reducerea costurilor datorată creşterii impuse de eficienţă ;

b)  descrierea şi justificarea metodelor folosite pentru alocarea costurilor între activităţile operatorului de transport şi de sistem şi documentaţia suport;

c)  prognoza CPT;

d)  situaţia activelor corporale şi necorporale (valoarea netă la data de 1 ianuarie a primului an din perioada de reglementare şi durata de viaţă rămasă);

e)  planul de investiţii cu detalierea costului estimat al surselor de finanţare şi graficul de eşalonare a investiţiilor ;

f)   prognoza cheltuielilor financiare ;

g)  datele tehnice referitoare la infrastructura reţelei de transport;

h) prognoza energiei electrice transportate şi a coeficientului de utilizare a reţelei electrice de transport pe perioada următoare de reglementare;

i)   estimarea şi justificarea evoluţiei veniturilor;

j)   structura prognozată a tarifelor pentru serviciul de transport.

(2) Pentru anul anterior perioadei de reglementare:

a)   situaţiile financiare contabile întocmite distinct pentru fiecare din activităţile licenţiate, astfel încât să rezulte veniturile, cheltuielile, activele, pasivele, rezervele şi provizioanele asociate, împărţite pe activităţi;

b)   cheltuielile financiare realizate pe perioada anterioară de reglementare;

c)   bugetul de venituri şi cheltuieli şi rectificările acestuia;

d)   costurile de operare şi mentenanţă (8 luni realizat şi 4 luni prognozat)

e)   extras din care să rezulte profitul reglementat, profitul supus impozitării şi fluxul financiar din ultimele 12 luni calendaristice;

f)   raportul auditorului;

g)   configuraţia cu instalaţiile tehnice relevante (ex. configuraţia reţelei);

h) o scrisoare de consimţământ semnată de conducătorul companiei de transport privind posibila publicare a datelor transmise sau specificarea acelor date care au caracter de secret de serviciu, conform legislaţiei în vigoare;

i) solicitarea de aprobare a tarifelor pentru primul an al perioadei de reglementare.

j) indicatorii de performanţă şi calitate ai serviciilor de transport şi de sistem în conformitate cu Codul Tehnic, precum şi standardele de calitate elaborate de autoritatea competentă.

Art. 95. Autoritatea competentă poate solicita sau efectua independent verificări şi/sau auditare pentru oricare din informaţiile pe care le-a solicitat, sau care i-au fost furnizate conform Art. 94.

Art. 96. Autoritatea competentă poate solicita ca operatorul de transport şi de sistem să transmită informaţii suplimentare pentru a-i permite să îşi îndeplinească obligaţiile într-o manieră şi până la un termen pe care autoritatea competentă le consideră conforme cu prevederile acestei metodologii.

Art. 97. In termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii autoritatea competentă va emite machetele de monitorizare lunară a activităţii operatorului de transport şi de sistem.

Art. 98. In cazul în care operatorul de transport şi de sistem nu îşi îndeplineşte obligaţiile de a furniza informaţiile către autoritatea competentă sau în cazul în care autoritatea competentă constată o lipsă de documente sau de probe şi/sau neconcordanţă între informaţiile furnizate, autoritatea competentă va informa în scris în decurs de maxim 30 zile operatorul de transport, şi de sistem. Operatorul de transport şi de sistem are obligaţia rezolvării sesizărilor precizate de autoritatea competentă în termen de maxim 30 zile după primirea înştiinţării.

Art. 99. In cazul în care operatorul de transport şi de sistem nu îşi îndeplineşte obligaţiile de a furniza la autoritatea competentă informaţiile necesare aprobării tarifelor, acesta trebuie să ofere o justificare, inclusiv motivele pentru neconformare. Intârzierea transmiterii nu poate depăşi cu 30 de zile data iniţială de transmitere.

Art. 100. După fiecare perioadă de reglementare, autoritatea competentă iniţiază un proces de consultare publică privind realizările operatorului de transport şi de sistem precum şi propunerile pentru perioada următoare.

Art. 101. (1) Pentru aprobarea anuală a tarifelor corespunzătoare anului t+1, operatorul de transport şi de sistem furnizează autorităţii competente, până cel mai târziu la data de 1 octombrie a anului curent t, datele realizate şi informaţiile necesare corecţiei venitului reglementat pentru anul t, în conformitate cu prezenta metodologie.

(2) Pe baza raportării anuale efectuate de operatorul de transport şi de sistem, în perioada 15 noiembrie - 30 noiembrie a fiecărui an au loc consultări la autoritatea competentă cu operatorul de transport şi de sistem, în scopul revizuirii venitului reglementat şi stabilirii tarifelor de transport pentru următoarea perioadă tarifară..

Art. 102. Anual, până la de data de 30 decembrie, autoritatea competentă publică în Monitorul Oficial, tarifele operatorului de transport şi de sistem, pentru următorul an.

16. DISPOZIŢII FINALE

Art. 103.    Caracteristicile primei perioade de reglementare sunt:

a)  Valoarea factorului (Xinitial, eficienta) este de 1%;.

b) Tarifele de transport nu vor creşte de la un an la altul cu mai mult de 7% în termeni reali.

Art. 104.    Caracteristicile celei de a doua perioade de reglementare sunt:

a)  Considerarea de către reglementator, la calculul factorului (Xinitial, eficienta) a unei creşteri de eficienţă egală cu 80% din realizatul estimat pentru cei trei ani ai primei perioade de reglementare, dar nu mai mic de 1%;

b) Introducerea  în formula de evaluare a veniturilor anuale a unui factor de corecţie privind respectarea nivelului minim de calitate impus;

c) Nivelul   anual   al   volumului   de   venituri   supus   riscului   asociat nerespectării indicatorilor de calitate ai serviciilor de transport nu va depăşi 2%; d)La sfârşitul celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentă va analiza nivelul de eficienţă prognozat în a doua perioadă, comparativ cu nivelul efectiv realizat.

Art. 105. La calculul venitului reglementat pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare, autoritatea competentă va determina suma aferentă câştigurilor de eficienţă peste ţintele stabilite pentru cea de-a doua perioadă şi va aloca clienţilor serviciului de transport 50% din surplus (mecanism de împărţire a câştigurilor). Această sumă va fi scăzută pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare din veniturile de după aplicarea factorului (Xinitial, eficienta).

Art. 106. In cadrul primei perioade de reglementare, se permite operatorului de transport şi de sistem păstrarea profitului realizat din creşterea eficienţei peste nivelul stabilit de autoritatea competentă. In perioada de reglementare imediat următoare, reglementatorul va considera nivelul de eficienţă estimat a fi cel realizat la sfârşitul perioadei de reglementare anterioare.

Art. 107. Valorile efective ale tarifelor de transport vor fi stabilite de către autoritatea competentă pentru fiecare perioadă tarifară. După fiecare perioadă de reglementare, autoritatea competentă va iniţia un proces de consultare publică privind realizările operatorului de transport şi de sistem precum şi propunerile pentru perioada următoare.

Art. 108. Autoritatea competentă va monitoriza îndeaproape indicatorii de performanţă. In cazul în care, constată scăderea calităţii sub nivelul realizat în anul anterior, autoritatea competentă poate aplica penalităţi operatorului de transport şi de sistem. Modul de calcul al penalităţilor va fi stabilit de autoritatea competentă printr-o metodologie distinctă.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 42/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 42 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 42/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu