ORDIN Nr. 3769
din 23 decembrie 2008
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale
institutiilor publice la 31 decembrie 2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 9 ianuarie 2009
In baza prevederilor art. 19 lit.
d) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare, ale art. 80 alin. (2) şi ale art. 84 din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
ale art. 4 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei
şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31
decembrie 2008, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de
metodologie contabilă instituţii publice va lua măsuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind întocmirea si depunerea situaţiilor financiare
ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2008
Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe
ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice autonome şi
instituţiile publice subordonate au obligaţia, potrivit Legii contabilităţii
nr. 82/1991, republicată, să întocmească situaţii financiare trimestriale şi
anuale. Situaţiile financiare anuale se compun din: bilanţ, contul de rezultat
patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, situaţia modificărilor în
structura activelor nete/capitalurilor, conturile de execuţie bugetară şi anexe
la situaţiile financiare, care includ: politici contabile şi note explicative.
Situaţiile financiare ale anului 2008 reprezintă
documente oficiale de prezentare a situaţiei patrimoniului aflat în
administrarea statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a
execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli la data de
31 decembrie 2008.
Situaţiile financiare se întocmesc în moneda naţională,
respectiv în lei, fără subdiviziuni ale leului. Pentru necesităţi proprii de
informare şi la solicitarea unor organisme internaţionale se pot întocmi
situaţii financiare şi într-o altă monedă.
Situaţiile financiare anuale se întocmesc pe modelele
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 616/2006 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea,
componenţa şi modul de completare a situaţiilor financiare trimestriale ale
instituţiilor publice în anul 2006, precum şi modelele acestora, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498 din 8 iunie 2006, şi modelele aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 40/2007 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind închiderea conturilor
contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor
publice la 31 decembrie 2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 65 din 26 ianuarie 2007, adaptate structurii indicatorilor aprobaţi în Legea bugetului de
stat pe anul 2008 nr. 388/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi altor reglementări în vigoare.
Formularele actualizate ce compun situaţiile financiare
la 31 decembrie 2008 sunt afişate pe site-ul Ministerului Economiei şi
Finanţelor: www. mfinante.ro/legislaţie/reglementări contabile.
La aceeaşi adresă sunt afişate şi corelaţiile dintre
formularele de situaţii financiare.
In baza art. 56 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, pe baza
situaţiilor financiare anuale prezentate de ordonatorii principali de credite,
a conturilor privind execuţia de casă a bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat şi a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de
unităţile Trezoreriei Statului, şi în urma verificării şi analizării acestora,
Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează Contul general anual de execuţie
a bugetului de stat şi, respectiv, Contul de execuţie a bugetului asigurărilor
sociale de stat, pe care le prezintă Guvernului şi care, după verificare de
către Curtea de Conturi a României, se aprobă de Parlament.
Potrivit prevederilor art. 40 alin. (1) din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, Ministerul Economiei şi Finanţelor
întocmeşte anual bilanţul instituţiilor publice.
Bilanţul anual al instituţiilor publice, în structura
stabilită de Ministerul Economiei şi Finanţelor, se prezintă Guvernului odată
cu Contul general anual de execuţie a bugetului de stat.
A. La întocmirea
situaţiilor financiare de la 31 decembrie 2008, instituţiile publice vor avea
în vedere prevederile prezentelor norme metodologice, precum şi următoarele:
-Normele metodologice privind încheierea exerciţiului
bugetar al anului 2008, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 3.647/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 24 decembrie 2008;
- Normele metodologice privind închiderea conturilor
contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor
publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 40/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 26 ianuarie 2007;
- Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea
situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2007, aprobate
prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 116/2008, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 21 ianuarie 2008, cu excepţia prevederilor pct. 5
„Inregistrarea veniturilor încasate în contul unic", care se modifică
având în vedere prevederile pct. 4 din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală nr. 1.799/2008 pentru modificarea şi completarea
Metodologiei de distribuire a sumelor plătite de contribuabili în contul unic
şi de stingere a obligaţiilor fiscale înregistrate de aceştia, aprobată prin
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
1.314/2007, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căruia sumele
existente în data de 31 decembrie 2008, în contul 55.02 „Disponibil al
bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor speciale, în curs de
distribuire" rămân înregistrate în acest cont.
In consecinţă, ultima înregistrare contabilă de la pct.
5 lit. a) şi înregistrările contabile de la lit. b) ale aceluiaşi punct din
Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 116/2008 se elimină.
1. La punctul 5.3.2 din Normele metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind
formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, sunt prevăzute următoarele: „La efectuarea oricăror
plăţi din conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului, instituţiile
publice au obligaţia de a prezenta copii ale ordonanţărilorde plată întocmite
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice privind
angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea,
evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002."
Următoarele operaţiuni: virarea cu ordin de plată a
sumelor dintr-un cont de disponibil în altul, restituirea garanţiilor
gestionarilor, restituirea garanţiilor de participare la licitaţie, restituirea
unor sume încasate necuvenit etc, deşi reprezintă plăţi, nu reprezintă
cheltuieli prevăzute în buget care anterior au fost angajate şi lichidate şi nu
necesită prezentarea de copii ale formularului „Ordonanţare de plată" la unităţile
Trezoreriei Statului.
2. Orice operaţiune economico-financiară este
consemnată în momentul efectuării ei în documente justificative. Documentele
justificative care reflectă operaţiunea de achiziţionare carburanţi pe baza
cârdului sunt, în principal: extrasul de cont de la trezoreria de la care se
alimentează cârdul, extrasul de cont al cârdului, precum şi bonul de carburant
eliberat.
Actualmente există două tipuri de cârduri pentru
achiziţionarea de carburanţi:
a) cârdul de debit - este cârdul care permite
alimentarea cu carburanţi auto în limita unei valori stabilite de beneficiar şi
achitate anterior de acesta;
b) cârdul de credit - este
cârdul care permite alimentarea cu carburanţi auto în limita unei valori
stabilite de beneficiar fără ca acesta să fi virat suma respectivă.
Achitarea carburanţilor achiziţionaţi cu acest tip de
cârd se face după emiterea facturii de către furnizor, la termenul stabilit de
către acesta.
Plafonul valoric sau limita de credit stabilită pe cârd reprezintă
valoarea totală a carburanţilor auto care pot fi achiziţionaţi cu un cârd emis
de o benzinărie. Această limită este divizată pe un anumit număr de cârduri, în
mod egal sau diferenţiat, conform solicitării beneficiarului. La epuizarea
acestei limite posesorul nu mai poate efectua alimentări pe baza cârdului
încredinţat, acesta putând fi utilizat numai după achitarea facturii, factură
care cuprinde contravaloarea alimentărilor efectuate de către instituţie în
perioada anterioară.
Redăm mai jos monografia privind înregistrarea în
contabilitate a principalelor operaţiuni:
Nr. crt.
|
Explicaţii
|
Simbol cont debitor
|
Simbol cont creditor
|
1.
|
Inregistrarea facturii privind serviciile
de inscripţionare şi expediere a cârdurilor de credit
|
628
|
401
|
2.
|
Plata furnizorului
|
401
|
770, 560 etc.
|
3.
|
Distribuirea cârdurilor de credit şi a instrucţiunilor de
utilizare către personalul care utilizează aceste cârduri de credit.
Notă: Evidenţierea în acest cont se va face la valoarea
reprezentând costul inscripţionării şi expedierii. In cazul în care cârdul
este deteriorat din vina posesorului, această valoare reprezintă baza de
calcul pentru imputare. In cazul în care cârdul este pierdut şi a fost
utilizat înainte ca furnizorul să îl blocheze, imputarea va cuprinde costurile
menţionate mai sus şi valoarea alimentată pe cârd, dar nejustificată.
|
8039
|
|
4.
|
Inregistrarea alimentărilor cu carburanţi
|
3022
|
408
|
5.
|
Inregistrarea pe cheltuieli a consumului
de carburanţi pe baza foilor de parcurs
|
6022
|
3022
|
6.
|
Inregistrarea facturii privind alimentările cu carburanţi
|
408
|
401
|
7.
|
Plata facturii către furnizor
|
401
|
770, 560 etc.
|
3. Referitor la acordarea avansului, decontarea şi
restituirea avansului neutilizat din suma primită pentru deplasări în străinătate
se fac următoarele precizări:
- operaţiunile de vânzare-cumpărare de valută se
înregistrează în contabilitate la cursul utilizat de banca comercială la care
se efectuează schimbul valutar, fără ca acesta să genereze diferenţe de curs
valutar;
- acordarea avansului pentru deplasare se înregistrează
la cursul Băncii Naţionale a României din data acordării avansului;
- justificarea avansului acordat se înregistrează la
cursul la care a fost acordat;
- în cazul în care valoarea decontului depăşeşte suma
avansată, suma care depăşeşte valoarea avansului acordat se înregistrează la
cursul Băncii Naţionale a României din ziua înregistrării decontului, pe seama
titularului de avans în contul 4281 „Alte datorii în legătură cu
personalul";
- în cazul în care valoarea decontului este mai mică
decât avansul acordat, suma rămasă necheltuită se înregistrează la cursul
Băncii Naţionale a României de la data depunerii ei în casierie, concomitent cu
înregistrarea diferenţelor de curs valutar aferente;
- la finele perioadei, diferenţele de curs valutar
rezultate din reevaluarea disponibilităţilor în valută se înregistrează în
conturile de venituri sau cheltuieli din diferenţe de curs valutar, după caz,
la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru
acea dată.
4. In conformitate cu prevederile art. 77 din Legea nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, şi ale art. 28
alin. (1) şi (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu
modificările şi completările ulterioare, sumele încasate din vânzarea ca atare
sau din valorificarea materialelor rezultate în urma demolării, dezmembrării
sau dezafectării, în condiţiile prevăzute de lege, a unor mijloace fixe sau din
vânzarea unor bunuri materiale, care aparţin instituţiilor publice finanţate
integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale sau bugetele locale, constituie venituri ale acestor bugete
şi se varsă la acestea, după caz.
Sumele obţinute din operaţiuni similare de către
celelalte instituţii se reţin de către acestea în vederea realizării de
investiţii.
Având în vedere prevederile de mai sus, înregistrările
contabile privind valorificarea ca atare a activelor fixe sau materialelor
rezultate din dezmembrarea unor active fixe scoase din funcţiune sau a unor
obiecte de inventar scoase din folosinţă la instituţiile publice finanţate
integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale sau bugetele locale sunt următoarele:
a) Vânzarea activelor fixe sau a unor obiecte de
inventar scoase din folosinţă, în condiţiile legii:
461 „Debitori"
|
=
|
%
4481 „Alte datorii faţă de buget"
(în cazul instituţiilor publice finanţate de la
buget)
791 „Venituri din valorificarea unor bunuri ale
statului" (în cazul instituţiilor publice finanţate integral sau parţial
din venituri proprii)
|
b) Scăderea din evidenţă a activelor fixe:
%
281 „Amortizări privind activele fixe corporale"
691 „Cheltuieli extraordinare din operaţiuni cu
active fixe"
|
=
|
2xx „Active fixe corporale"
|
c) Scăderea din evidenţă a obiectelor de inventar:
603 „Cheltuieli privind materialele de natura
obiectelor de inventar"
|
=
|
303 „ Materiale de natura obiectelor de inventar" (pentru cele achiziţionate după 1 ianuarie
2006)
|
şi,
|
117 „Rezultatul reportat"
|
=
|
303 „Materiale de natura obiectelor de inventar" (pentru cele achiziţionate înainte de 31 decembrie 2005)
|
d) Inregistrarea materialelor rezultate din dezmembrarea unor active fixe scoase din funcţiune sau a unor obiecte
de inventar scoase din folosinţă:
302 „Materiale consumabile"(la valoarea de
înregistrare)
|
=
|
4481 „Alte datorii faţă de buget"
(în cazul instituţiilor publice finanţate de la
buget)
791 „Venituri din valorificarea unor bunuri ale
statului"
(în cazul instituţiilor publice finanţate integral
sau parţial din venituri
proprii)
|
e) Inregistrarea valorificării materialelor rezultate
din dezmembrarea unor active fixe scoase din funcţiune sau a unor obiecte de
inventar scoase din folosinţă:
e1) în situaţia în care preţul de vânzare este mai mare
decât preţul de înregistrare:
461 „Debitori" (la valoarea de vânzare)
|
=
|
% 302 „Materiale
consumabile" 4481 „Alte datorii faţă de buget" (în cazul instituţiilor publice finanţate de la buget)
791 „Venituri din valorificarea unor bunuri ale
statului" (în cazul instituţiilor publice finanţate integral sau parţial
din venituri proprii)
|
e2) în situaţia în care preţul de vânzare este mai mic
decât preţul de înregistrare:
461 „Debitori" (la valoarea de vânzare)
|
=
|
%
302 „Materiale consumabile" 4481 „Alte datorii
faţă de buget" (în cazul instituţiilor publice finanţate de la buget) în roşu
791 „Venituri din valorificarea unor bunuri ale
statului" (în cazul instituţiilor publice
finanţate integral sau parţial din venituri proprii) în roşu
|
La instituţiile publice finanţate de la buget, pe baza
documentelor care atestă virarea la buget a sumelor datorate, stingerea
debitorilor din valorificarea materialelor rezultate din dezmembrarea unor
active fixe scoase din funcţiune sau obiecte de inventar scoase din folosinţă:
4481 „Alte datorii faţă de buget"
|
=
|
461 „Debitori"
|
Veniturile încasate din valorificarea materialelor
rezultate din dezmembrarea unor active fixe scoase din
funcţiune se înregistrează în contabilitatea creanţelor bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului
asigurărilor pentru şomaj, bugetului Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, după caz.
5. Prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 616/2006 a fost aprobată anexa 14a „Disponibil din
mijloace cu destinaţie specială", care se completează de instituţiile
publice din administraţia centrală şi de asigurări sociale.
In subsolul formularului se precizează
că rândul 12 „Alte fonduri cu destinaţie specială" se detaliază pe fonduri
în raportul de analiză pe bază de bilanţ.
Din verificările efectuate de auditorii interni şi
externi se constată că instituţiile publice nu detaliază disponibilităţile în
raportul de analiză pe bază de bilanţ sau raportează la acest rând, în mod
eronat, disponibilităţi care trebuie raportate la alte rânduri din formular (de
exemplu, fonduri pentru stimularea personalului, garanţii materiale reţinute
gestionarilor, sume primite ca donaţii şi sponsorizări etc.) sau contravaloarea
unor bunuri ori lucrări în curs de execuţie.
In vederea raportării corecte a disponibilităţilor din
mijloace cu destinaţie specială se impune respectarea conţinutului de
informaţii al formularului şi a instrucţiunilor de completare.
6. Sumele înscrise cu semnul minus la titlul 85
articolul 85.01 „Plăţi efectuate din anii precedenţi şi recuperate în anul
curent" în coloana 5 „Plăţi efectuate" din anexa 7 „Contul de
execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" la Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 616/2006 (formular din situaţiile
financiare) se înscriu şi în coloana 3 „Angajamente bugetare" şi în
coloana 4 „Angajamente legale" la acelaşi cod tot cu semnul minus, astfel
încât în coloana 6 „Angajamente legale de plătit" să nu fie raportate
sume.
Unităţile administrativ-teritoriale care au aplicat
prevederile Circularei Ministerului Economiei si Finanţelor nr. 231.696 din 9 iunie 2008 şi au modificat bugetul
aprobat vor raporta şi sumele din coloana 2 „Credite bugetare definitive"
de la titlul 85 articolul 85.01 „Plăţi efectuate din anii precedenţi şi
recuperate în anul curent" tot cu semnul minus.
7. Raportările financiare lunare întocmite de
instituţiile publice în baza prevederilor lit. B pct. 1 din Normele
metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare
trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare
lunare în anul 2008, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor
nr. 1.146/2008 privind execuţia centralizată a bugetelor instituţiilor publice
finanţate integral sau parţial din venituri proprii, aflate în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor publice, ministerelor şi
celorlalte organe ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice
autonome, inclusiv a activităţilor finanţate integral din venituri proprii şi,
respectiv, a Fondului pentru mediu, se întocmesc şi în anul 2009.
In conturile de execuţie bugetară (partea de
cheltuieli), detalierea pe clasificaţia economică se realizează pe capitole şi
titluri.
In conturile de execuţie bugetară (partea de
cheltuieli), coloana „Cheltuieli efective" nu se completează la
raportările financiare lunare.
8. In vederea înregistrării în contabilitate a
operaţiunilor cuprinse la cap. VI „Incheierea execuţiei sistemului asigurărilor pentru şomaj şi a
Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale" din Normele
metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2008, aprobate
prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.647/2008, Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi instituţiile subordonate vor avea
în vedere următoarele:
8.1. Incheierea execuţiei
Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale
a) Incasarea veniturilor
Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale în cursul anului 2008:
57411 „Disponibil curent al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale" (aferent codurilor de
venituri 28.20.04.06, 28.31.04.04 şi 28.36.04.12)
|
=
|
%
46641 „Creanţe ale bugetului
asigurărilor pentru şomaj"
(Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale)
7xx „Venituri (ale Fondului de garantare pentru plata
creanţelor salariale)
|
b) Inchiderea contului de finanţare la nivelul plăţilor
nete de casă şi diminuarea disponibilului Fondului de garantare pentru plata
creanţelor salariale:
77041 „Finanţarea din bugetul asigurărilor pentru
şomaj" (aferent codurilor de cheltuieli de la care s-au efectuat
plăţile)
|
=
|
57411 „Disponibil curent al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale"
|
c) La sfârşitul anului, transferul soldului contului de
disponibil al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale în contul
de rezultat al execuţiei bugetare din anul curent:
- în cazul excedentului:
57421 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale" (contul de excedent 86.01.98.04.11)
|
=
|
57411 „Disponibil curent al Fondului de garantare
pentru plata creanţelor salariale"
|
sau:
- în cazul deficitului:
57411 „Disponibil curent al Fondului de garantare
pentru plata creanţelor salariale"
|
=
|
57421 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale" (contul de
deficit 86.01.99.04.11)
|
d) Transferarea rezultatului
execuţiei Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale înregistrat
la finele anului 2008: d1) La agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de
muncă: - transferul excedentului bugetar:
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
=
|
57421 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al Fondului de garantare
pentru plata creanţelor salariale" (contul de excedent 86.01.98.04.11)
|
- acoperirea deficitului bugetar:
57421 „Rezultatul execuţiei
bugetare din anul curent al
Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale"
(contul de deficit 86.01.99.04.11)
|
=
|
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
d2) La Agenţia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de
Munca:
- încasarea excedentului execuţiei bugetare din anul
curent înregistrat la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă:
57421 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al Fondului de garantare pentru plata creanţelor
salariale" (contul de excedent 86.01.98.04.11)
|
=
|
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
- acoperirea deficitului execuţiei bugetare din anul
curent înregistrat la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă:
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
=
|
57421 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale" (contul de
deficit 86.01.99.04.11)
|
e) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
transferă rezultatul execuţiei bugetare al Fondului de garantare pentru plata
creanţelor salariale din anul curent în rezultatul execuţiei bugetare din anii
precedenţi: - în cazul excedentului:
57431 „Rezultatul execuţiei
bugetare din anii precedenţi al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale"
|
=
|
57421 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale" (contul de
excedent 86.01.98.04/11)
|
- în cazul deficitului:
57421 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale" (contul de
deficit 86.01.99.04.11)
|
=
|
57431 „Rezultatul execuţiei bugetare din anii
precedenţi al Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale"
|
8.2 Incheierea
execuţiei bugetului asigurărilor pentru şomaj:
a) Incasarea veniturilor bugetului asigurărilor pentru
şomaj în cursul anului 2008:
57412 „Disponibil al bugetului asigurărilor pentru
şomaj" (aferent codurilor de venituri, altele decât 28.20.04.06
28.31.04.04 şi 28.36.04.12)
|
=
|
% 46642 „Creanţe ale bugetului asigurărilor pentru
şomaj"
7xx „Venituri (bugetul asigurărilor pentru
şomaj)"
|
b) Inchiderea contului de finanţare la nivelul plăţilor
nete de casă şi diminuarea disponibilului bugetului asigurărilor pentru şomaj:
77042 „Finanţarea din bugetul asigurărilor pentru
şomaj" = 57412 „Disponibil al bugetului asigurărilor pentru
şomaj"
c) La sfârşitul anului, transferul soldului contului de
disponibil din veniturile curente ale bugetului asigurărilor pentru şomaj în
contul de rezultat al execuţiei bugetare din anul curent: - în cazul excedentului:
57422 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al bugetului asigurărilor pentru şomaj" (contul de
excedent 86.02.98.04.10)
|
=
|
57412 „Disponibil al bugetului asigurărilor pentru
şomaj"
|
sau:
- în cazul deficitului:
57412 „Disponibil al bugetului asigurărilor pentru
şomaj" = 57422 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent al
bugetului asigurărilor pentru şomaj" (contul de
deficit 86.02.99.04.10)
d) Transferarea rezultatului execuţiei bugetului
asigurărilor pentru şomaj înregistrat la finele anului 2008: d1) La agenţiile
teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă: - transferul excedentului bugetar:
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
=
|
57422 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al bugetului asigurărilor pentru şomaj" (contul de excedent
86.02.98.04.10)
|
- acoperirea deficitului bugetar:
57422 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al bugetului asigurărilor pentru şomaj" (contul de deficit
86.02.99.04.10)
|
=
|
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
d2) La Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă:
- încasarea excedentului execuţiei bugetare din anul
curent înregistrat la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă:
57422 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al bugetului asigurărilor pentru şomaj" (contul
de excedent 86.02.98.04.10)
|
=
|
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
- acoperirea deficitului execuţiei bugetare din anul
curent înregistrat la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă:
481 „Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate" (analitic distinct)
|
=
|
57422 „Rezultatul execuţiei bugetare din anul curent
al bugetului asigurărilor pentru şomaj" (contul de deficit
86.02.99.04.10)
|
e) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
transferă rezultatul execuţiei bugetare al bugetului asigurărilor pentru şomaj
din anul curent în rezultatul execuţiei bugetare din anii precedenţi. - în
cazul excedentului:
57432 „Rezultatul execuţiei bugetare din anii
precedenţi a bugetului pentru şomaj"
|
=
|
57422 „Rezultatul execuţiei bugetare a bugetului
pentru şomaj" (contul de excedent 86.02.98.04.10)
|
- în cazul deficitului
57422 „Rezultatul execuţiei bugetare a bugetului
pentru şomaj" (contul de deficit 86.02.99.04.10
|
=
|
57432 „Rezultatul execuţiei
bugetare din anii precedenţi a bugetului pentru şomaj"
|
9. Autorităţile publice, ministerele şi celelalte
organe ale administraţiei publice centrale şi instituţiile publice autonome au
obligaţia să se prezinte la Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor pentru a primi gratuit discheta cu
programul informatic de centralizare a situaţiilor financiare pentru instituţii
publice, în vederea depunerii situaţiei financiare centralizate la Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi pe suport magnetic.
Nu se admite depunerea situaţiilor financiare la 31
decembrie 2008 fără prezentarea pe suport magnetic.
Potrivit prevederilor art. 36 alin. (5) lit. a) din
Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, termenul de prezentare a
situaţiilor financiare anuale la Ministerul Economiei şi Finanţelor este de „60
de zile de la încheierea exerciţiului financiar".
Situaţiile financiare centralizate privind execuţia
bugetului de stat pe anul 2008, execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat
şi fondurilor speciale, respectiv a bugetelor instituţiilor finanţate integral
sau parţial din venituri proprii întocmite de ministere, celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice şi
instituţiile publice autonome, precum şi situaţiile financiare privind execuţia
bugetelor locale pe anul 2008, întocmite de direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, se depun la Ministerul Economiei
şi Finanţelor - Direcţia generală de metodologie contabilă instituţii publice -
cel mai târziu până la data de 2 martie 2009.
Situaţiile financiare se depun la organul ierarhic
superior la termenele stabilite de acesta în cadrul termenului prevăzut prin
prezentele norme metodologice.
Nedepunerea situaţiilor financiare la termenul prevăzut
mai sus atrage răspunderea persoanelor vinovate potrivit legii.
Autorităţile publice, ministerele, celelalte organe ale
administraţiei publice centrale şi instituţiile publice autonome depun o copie
de pe situaţiile financiare centralizate şi la Direcţia generală de programare
bugetară din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Situaţiile financiare centralizate se depun la
Ministerul Economiei şi Finanţelor de conducătorii compartimentelor financiar-contabile
sau de persoane cu atribuţii în activitatea de analiză şi centralizare a
acestora, care să poată oferi informaţiile necesare în legătură cu structura şi
conţinutul informaţtiilor din situaţiile financiare prezentate.
B. Operaţiuni ce se
efectuează în luna ianuarie 2009:
Reflectarea în contabilitatea instituţiilor publice
a operaţiunilor de scădere a obligaţiilor financiare privind datoria publică
guvernamentală:
I. In aplicarea pct.
14.4.4 lit. I) din Normele metodologice de aplicare a
prevederilor art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind
datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 683/2008, ordonatorii
principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj efectuează următoarele înregistrări
contabile:
1. Constituirea obligaţiei de virare a sumelor rămase
necheltuite până la 31 decembrie 2008 din conturile de disponibil în lei sau în
valută aferente împrumuturilor contractate şi/sau garantate, după caz, cu
excepţia sumelor destinate pentru constituirea de acreditive, în termen de 5
zile lucrătoare de la data de 1 ianuarie 2009:
%
= 4621 „Creditori sub 1 an"/Vanalitic Ministerul
Economiei şi Finanţelor - „Acţiuni generale".
164 „Imprumuturi interne şi externe contractate de
stat",
165 „Imprumuturi interne şi externe garantate de
stat"
2. Virarea sumelor rămase necheltuite până la data de 31
decembrie 2008 din conturile de disponibil aferente împrumuturilor în conturile
Ministerului Economiei şi Finanţelor:
4621„Creditori sub 1 an Vanalitic
Ministerul Economiei şi Finanţelor - „Acţiuni
generale".
|
=
|
%
5131 „Disponibil în lei din împrumuturi interne şi
externe contractate de stat",
5141 „Disponibil în lei din împrumuturi interne şi
externe garantate de stat"
5132 „Disponibil în valută
din împrumuturi interne şi externe contractate de stat"
5142 „Disponibil în valută din împrumuturi interne şi
externe garantate de stat", după caz.
|
II. In aplicarea prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 157/2008 pentru reglementarea unor
măsuri privind datoria publică în scopul aplicării art. 14 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, în cursul lunii
ianuarie 2009, Ministerul Economiei şi Finanţelor preia împrumuturile prevăzute
în anexele 1A şi 1B la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2008, în
scopul efectuării plăţii serviciului datoriei publice aferente acestora.
In baza protocoalelor de predare-preluare ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj
efectuează următoarele înregistrări contabile:
1. Scăderea din contabilitate a obligaţiilor financiare
predate Ministerului Economiei şi Finanţelor - „Acţiuni generale":
a) cu valoarea obligaţiilor financiare reprezentând
împrumuturile interne şi externe contractate şi/sau garantate de stat, după
caz:
%
164 „Imprumuturi interne şi externe contractate de
stat",
165 „Imprumuturi interne şi externe
garantate de stat"
|
=
|
117 „Rezultatul reportat"
|
b) scăderea din contabilitate a dobânzilor datorate,
aferente exerciţiilor viitoare pentru împrumuturile externe contractate şi/sau
garantate de stat:
%
1684„Dobânzi aferente împrumuturilor
interne şi externe contractate de stat",
1685 „Dobânzi aferente împrumuturilor interne şi externe
garantate de stat"
|
=
|
471 „Cheltuieli înregistrate în avans"
|
c) scăderea din contabilitatea Ministerului Economiei
şi Finanţelor a creanţei neîncasate la 31 decembrie 2008, rezultată din acordul
de împrumut subsidiar (AIS) încheiat cu Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare:
117 „Rezultatul reportat"/analitic distinct
= 267 „Creanţe imobilizate"
III. Potrivit
prevederilor art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 157/2008, pentru împrumuturile prevăzute în anexa nr. 1B la
aceeaşi ordonanţă, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului asigurărilor pentru şomaj,
care au în continuare calitatea de împrumutat, ţin evidenţa obligaţiilor
financiare respective până la achitarea acestora de către Ministerul Economiei
şi Finanţelor, cu ajutorul conturilor în afara bilanţului.
In vederea înregistrării în contabilitate a acestor
împrumuturi, în Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile
de aplicare a acestuia, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
1.917/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi
conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru
instituţii publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, se introduc
conturile 8073 „Imprumuturi interne şi externe garantate de stat" şi 8074
„Dobânzi şi alte costuri aferente împrumuturilor interne şi externe garantate
de stat", cu următoarea funcţiune:
Contul 8073 „ Imprumuturi interne si externe garantate
de stat"
Cu ajutorul acestui cont autorităţile publice centrale,
ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale ţin
evidenţa împrumuturilor interne şi externe garantate de stat pe termen mediu şi
lung, pentru care se păstrează în continuare calitatea de împrumutat, predate
Ministerului Economiei şi Finanţelor în scopul efectuării plăţii serviciului
datoriei publice. Evidenţierea operaţiunilor în acest cont se face în lei şi în
valută, la cursul de schimb valutar de la data operaţiunii. Contabilitatea
analitică se ţine pe fiecare împrumut.
In debitul contului se
înregistrează împrumuturile interne şi externe predate Ministerului Economiei
şi Finanţelor şi diferenţele de curs nefavorabile rezultate din reevaluarea
împrumuturilor la sfârşitul perioadei, iar în credit
împrumuturile interne şi externe rambursate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi diferenţele de curs favorabile rezultate
din reevaluarea împrumuturilor la sfârşitul perioadei.
Soldul contului
reprezintă valoarea împrumuturilor interne şi externe garantate de stat, pentru
care instituţia publică îşi menţine calitatea de împrumutat, predate
Ministerului Economiei şi Finanţelor în vederea efectuării plăţii serviciului
datoriei publice la un moment dat.
Contul 8074 „Dobânzi şi alte costuri aferente împrumuturilor
interne şi externe garantate de stat"
Cu ajutorul acestui cont autorităţile publice centrale,
ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale ţin
evidenţa dobânzilor şi a altor costuri aferente împrumuturilor interne şi externe
garantate de stat pe termen mediu şi lung, pentru care îşi păstrează în
continuare calitatea de împrumutat, predate Ministerului Economiei şi
Finanţelor în scopul efectuării plăţii serviciului datoriei publice.
Evidenţierea operaţiunilor în acest cont se face în lei şi în valută, la cursul
de schimb valutar de la data operaţiunii. Contabilitatea analitică a dobânzilor
şi a altor costuri aferente împrumuturilor interne şi externe se ţine pe
fiecare împrumut.
In debitul contul se
înregistrează dobânzile şi alte costuri aferente împrumuturilor interne şi
externe predate Ministerului Economiei şi Finanţelor şi diferenţele de curs
nefavorabile rezultate din reevaluarea dobânzilor la sfârşitul perioadei, iar
în credit dobânzile şi
alte costuri aferente împrumuturilor interne şi externe rambursate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi diferenţele de curs favorabile rezultate
din reevaluarea dobânzilor şi a altor costuri la sfârşitul perioadei.
Soldul contului
reprezintă valoarea dobânzilor şi a altor costuri aferente împrumuturilor
interne şi externe garantate de stat, pentru care ordonatorul îşi menţine
calitatea de împrumutat, predate Ministerului Economiei şi Finanţelor în
vederea efectuării plăţii serviciului datoriei publice la un moment dat.
IV. In aplicarea prevederilor art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 157/2008, instituţiile publice prevăzute în anexa nr. 3 la
aceeaşi ordonanţă efectuează în continuare procedurile de tragere iniţiale
stabilite în acordurile de împrumut, urmând ca Ministerul Economiei şi
Finanţelor să preia obligaţiile financiare aferente plăţii serviciului datoriei
publice.
Preluarea de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor a obligaţiilor financiare aferente serviciului datoriei
publice pentru împrumuturile prevăzute în anexa nr. 3, precum şi cele aferente
acreditivelor deschise anterior datei de 31 decembrie 2008 şi operaţionale şi
după data de 1 ianuarie 2009 se realizează prin amendarea periodică a
protocoalelor de predare-preluare, în baza cărora ordonatorii principali de
credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi
bugetului asigurărilor de şomaj efectuează înregistrarea în contabilitate a
operaţiunilor, potrivit metodologiei prezentate la cap. B pct. II şi III, după caz.