ORDIN Nr. 3411
din 16 martie 2009
privind aprobarea
planurilor-cadru de învatamant pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al
liceului, filiera tehnologica, învatamant de zi si învatamant seral
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 18 mai 2009
In conformitate cu prevederile
Legii nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în
temeiul Hotărârii Guvernului României nr. 51/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă planurile-cadru de învăţământ
pentru clasa a IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică,
învăţământ de zi şi învăţământ seral. Aceste planuri-cadru sunt cuprinse în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Incepând cu anul şcolar 2009-2010, la clasa a IX-a,
ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, învăţământ de zi şi
învăţământ seral, se aplică planurile-cadru de învăţământ aprobate prin
prezentul ordin.
Art. 2. - Planurile-cadru de învăţământ pentru clasa a
IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, învăţământ de zi şi
învăţământ seral, sunt structurate pe următoarele componente: trunchi comun -
TC, curriculum diferenţiat - CD, curriculum în dezvoltare locală - CDL.
Trunchiul comun şi curriculumul diferenţiat cuprind disciplinele de învăţământ/modulele,
cu alocările orare corespunzătoare, care se studiază în mod obligatoriu în
cadrul unui domeniu de pregătire de bază. Curriculumul în dezvoltare locală
cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare specifice
fiecărei unităţi de învăţământ, ofertă realizată în parteneriat cu operatorii
economici.
Art. 3. - (1) Pentru toate profilurile/domeniile de
pregătire care organizează învăţământ în limbile minorităţilor naţionale,
planurile-cadru pentru clasa a IX-a, ciclul inferior ai liceului, filiera
tehnologică, învăţământ de zi şi învăţământ seral, cuprind în cadrul ariei
curriculare „Limbă şi comunicare" disciplina Limba şi literatura maternă.
(2) Disciplinelor Limba şi literatura maternă şi Limba
şi literatura română li se alocă acelaşi număr de ore, în trunchiul comun.
(3) Pentru învăţământul în limbile minorităţilor
naţionale, studiul disciplinei Limba modernă 2 este la decizia şcolii.
Art. 4. - (1) Planul-cadru de învăţământ pentru clasa a
IX-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, învăţământ de zi,
include Religia - ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun; elevul, cu
acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu
religia şi confesiunea.
(2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui
legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. In acest caz,
situaţia şcolară se încheie fără această disciplină.
Art. 5. - (1) In învăţământul
liceal de zi, în cadrul filierei tehnologice, se pot organiza clase cu program
de studiu intensiv al unei limbi moderne. La aceste clase, pentru studierea
disciplinei Limba modernă 1 se alocă 4 ore pe săptămână, ore în care sunt
incluse şi cele prevăzute în trunchiul comun.
(2) Pentru clasele cu program de studiu intensiv al
unei limbi moderne, predarea disciplinei Limba modernă 1 se organizează pe
grupe, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 6. - (1) In învăţământul liceal de zi, în cadrul
filierei tehnologice, se pot organiza clase cu program de studiu în regim
bilingv. La aceste clase, pentru studierea disciplinei Limba modernă 1 se alocă
5 ore pe săptămână, ore în care sunt incluse şi cele prevăzute în trunchiul
comun.
(2) La clasele cu program de
studiu în regim bilingv se alocă, de asemenea, o (una) oră pe săptămână pentru
studierea disciplinei Geografie - specifică spaţiului lingvistic respectiv.
Această disciplină se include în aria curriculară „Om şi societate" şi
este predată în Limba modernă 1.
(3) Pentru clasele cu program de studiu în regim
bilingv, predarea disciplinei Limba modernă 1 se organizează pe grupe, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 7. - (1) Pentru cazurile prevăzute la art. 3, 5 şi
6, în care numărul de ore pe săptămână alocat pentru studierea disciplinelor
Limba şi literatura maternă, respectiv Limba modernă 1 şi Geografie - specifică
spaţiului lingvistic respectiv nu poate fi asigurat integral din trunchiul
comun (TC), diferenţa de ore necesare se alocă prin depăşirea numărului total
de ore prevăzute în planul-cadru de învăţământ cuprins în anexa la prezentul
ordin.
(2) Pentru buna funcţionare a claselor prevăzute la
art. 5 şi 6, conducerile unităţilor de învăţământ şi ale inspectoratelor
şcolare răspund direct atât de asigurarea condiţiilor necesare desfăşurării
activităţii acestor clase, cât şi de asigurarea acestor condiţii fără a afecta
procesul instructiv-educativ pentru celelalte clase din unitatea de învăţământ
respectivă.
Art. 8. - (1) Pentru constituirea
şi pregătirea formaţiilor sportive şi/sau artistice ale şcolilor, participante
la competiţiile interşcolare, se alocă, în afara orarului zilnic, în funcţie de
resursele materiale şi umane ale unităţii de învăţământ, un număr de câte două
ore pe săptămână, pentru o formaţie sportivă şi/sau artistică. Aceste ore intră
în norma didactică de predare a profesorului şi se înregistrează în condică.
(2) La solicitarea scrisă a elevilor, se pot organiza
ansambluri sportive. Ansamblurile sportive se desfăşoară cu câte o (una) oră pe
săptămână, în afara orarului zilnic, cu elevi proveniţi din mai multe clase.
Orele alocate ansamblurilor sportive intră în norma didactică de predare a
profesorului şi se înregistrează în condică.
(3) Numărul ansamblurilor sportive, al formaţiilor
sportive şi/sau artistice ale şcolii, precum şi criteriile de constituire a
acestora se aprobă de către consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ, la propunerea catedrelor de specialitate.
Art. 9. -Activitatea cuprinsă
în aria curriculară „Consiliere şi orientare" intră în atribuţiile
personalului didactic care îndeplineşte funcţia de diriginte. Activitatea
dirigintelui urmează să fie reglementată printr-un ordin separat.
Art. 10. - (1) Planurile-cadru de învăţământ cuprinse în anexă sunt parte integrantă a
curriculumului naţional şi reprezintă ofertă centrală obligatorie - pentru
toate profilurile/domeniile de pregătire din cadrul ciclului inferior al
liceului, filiera tehnologică, învăţământ de zi, respectiv învăţământ seral.
(2) Inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de
învăţământ răspund de aplicarea integrală şi corectă, la clasă a planului-cadru
de învăţământ în vigoare, pentru învăţământul de zi, respectiv pentru
învăţământul seral.
Art. 11. - (1) Pentru
învăţământul seral, filiera teoretică, clasele a IX-a-a XIII-a, rămân în
vigoare prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr.
4.051/2006 cu privire la aprobarea planurilor-cadru pentru învăţământul seral.
(2) Pentru învăţământul seral, filiera tehnologică a
liceului, şcoala de arte şi meserii şi anul de completare, prevederile
Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.051/2006 rămân valabile
până la finalizarea studiilor pentru elevii care în anul şcolar 2009-2010 se
află în:
a) clasa a X-a, şcoala de arte şi meserii;
b) clasa a XI-a, anul de completare;
c) clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a, liceu tehnologic,
ruta directă de calificare profesională;
d) clasele a XII-a şi a XIII-a liceu tehnologic, ruta
progresivă de calificare profesională.
Art. 12. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
orice dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 13. - Secretariatul de Stat pentru Invăţământul
Preuniversitar, Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi
programe, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar, Centrul
Naţional pentru Dezvoltarea Invăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele
şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi conducerile unităţilor
de învăţământ duc la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXA
1. Planul-cadru de învăţământ pentru clasa a IX-a
ciclul inferior al liceului - filiera tehnologică
- învăţământ de zi -
Aria curriculară/Disciplină/Modul
|
Alocarea orelor de studiu
|
Nr. de ore/săptămână
|
Nr. total de ore/săptămână
|
Nr.de săptămâni
|
Nr. de ore/an şcolar
|
TC
|
CD
|
CDL
|
Arii curriculare
|
LIMBA ŞI COMUNICARE
|
7
|
-
|
-
|
30
|
36 + 3**)
|
252
|
Limba şi literatura română
|
3
|
-
|
-
|
|
Limba modernă 1
|
2
|
-
|
-
|
Limba modernă 2
|
2
|
-
|
-
|
MATEMATICA ŞI
ŞTIINŢE ALE NATURII
|
6
|
2
|
-
|
288
|
Matematică
|
2
|
1
|
-
|
|
Fizică
|
2
|
-
|
-
|
Chimie
|
1
|
1
|
-
|
Biologie
|
1
|
-
|
-
|
OM ŞI SOCIETATE
|
4
|
-
|
-
|
144
|
Istorie
|
1
|
-
|
-
|
|
Geografie
|
1
|
-
|
-
|
Socioumane/Educaţie pentru societate
|
1
|
-
|
-
|
Religie
|
1
|
-
|
-
|
ARTE
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Educaţie muzicală
|
-
|
-
|
-
|
|
Educaţie plastică
|
-
|
-
|
-
|
|
EDUCAŢIE FIZICA ŞI SPORT
|
1
|
-
|
-
|
36
|
Educaţie fizică
|
1
|
-
|
-
|
|
CONSILIERE ŞI ORIENTARE
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
|
TEHNOLOGII
|
1
|
9
|
-
|
360
|
Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor
|
1
|
-
|
-
|
|
Educaţie antreprenorială
|
-
|
-
|
-
|
Cultură de specialitate
|
-
|
6
|
-
|
Pregătire practică săptămânală
|
-
|
3
|
-
|
Total ore TC/CD
|
19
|
11
|
-
|
1.080
|
Stagii de pregătire practică CDL
|
-
|
-
|
30
|
30
|
3
|
90
|
Total ore/an şcolar
|
684
|
396
|
90 de ore/an*)
|
|
|
1.170
|
*) In clasa a IX-a, stagiul de pregătire practică comasată se
desfăşoară în atelierele-şcoală.
**) 3 săptămâni
reprezintă stagiul de pregătire practică.
2. Planul-cadru de
învăţământ pentru clasa a IX-a ciclul inferior al liceului - filiera
tehnologică
- învăţământ seral -
Aria curriculară/Disciplină/Modul
|
Alocarea orelor de studiu
|
Nr. de ore/săptămână
|
Nr. total de ore/săptămână
|
Nr.de săptămâni
|
Nr. de ore/an şcolar
|
TC
|
CD
|
CDL
|
Arii curriculare
|
LIMBĂ ŞI COMUNICARE
|
7
|
-
|
-
|
23
|
36
|
252
|
Limba şi literatura română
|
3
|
-
|
-
|
|
Limba modernă 1
|
2
|
-
|
-
|
Limba modernă 2
|
2
|
-
|
-
|
MATEMATICĂ ŞI
ŞTIINŢE ALE NATURII
|
6
|
-
|
-
|
216
|
Matematică
|
2
|
-
|
-
|
|
Fizică
|
2
|
-
|
-
|
Chimie
|
1
|
-
|
-
|
Biologie
|
1
|
-
|
-
|
OM ŞI SOCIETATE
|
3
|
-
|
-
|
108
|
Istorie
|
1
|
-
|
-
|
|
Geografie
|
1
|
-
|
-
|
Socioumane/Educaţie pentru societate
|
1
|
-
|
-
|
ARTE
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
|
EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
|
CONSILIERE ŞI ORIENTARE
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
|
TEHNOLOGII
|
1
|
6
|
-
|
252
|
Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor
|
1
|
-
|
-
|
|
Educaţie antreprenorială
|
-
|
-
|
-
|
Cultură de specialitate
|
-
|
6
|
-
|
Pregătire practică săptămânală
|
-
|
-
|
-
|
Total ore TC/CD
|
17
|
6
|
-
|
828
|
Stagii de pregătire practică CDL
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Total ore/an şcolar
|
612
|
216
|
-
|
|
|
828
|