În temeiul dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.239/2014 privind restituirea unor impozite, taxe vamale şi a altor taxe Guvernului Statelor Unite ale Americii, personalului său, contractorilor şi personalului contractorilor, art. 168 şi art. 342 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere avizul conform al Ministerului Finanţelor Publice comunicat prin Adresa nr. 715.302 din 3.11.2017, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Procedura de restituire a impozitelor, taxelor vamale şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor, prevăzută în anexa nr. 1. Articolul 2Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare: a)Cererea de restituire a impozitelor şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor, prevăzută în anexa nr. 2; b)Referat pentru analiză documentară, prevăzut în anexa nr. 3; c)Decizie privind stabilirea sumei de restituit reprezentând impozite şi alte taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor, prevăzută în anexa nr. 4. Articolul 3Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 4Structurile competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi celelalte organe fiscale centrale din subordinea direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 5 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,Mirela Călugăreanu ANEXA Nr. 1PROCEDURA de restituire a impozitelor, taxelor vamale şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor Capitolul I Dispoziţii generale 1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele prevăzute la art. X pct. 4 şi art. XI pct. 3 din Acordul dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind cooperarea în domeniul contracarării proliferării armelor de distrugere în masă şi promovarea relaţiilor militare şi de apărare, semnat la Washington la 30 martie 1998, ratificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 3/1999, aprobată prin Legea nr. 100/1999, astfel cum a fost amendat şi prelungit prin Protocolul semnat la Bucureşti la 5 iulie 2012, ratificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2012, aprobată prin Legea nr. 201/2012, denumit în continuare Acord, respectiv impozite, taxe vamale sau alte taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor. 2. Persoanele care pot solicita restituirea impozitelor, taxelor vamale şi a altor taxe plătite de acestea potrivit dispoziţiilor art. X pct. 4 şi art. XI pct. 3 din Acord, pentru echipamente, provizii, materiale, tehnologie, pregătire sau servicii necesare implementării acestuia, sunt următoarele: a)Guvernul Statelor Unite ale Americii; b)personalul Guvernului Statelor Unite ale Americii; c)contractorii; d)personalul contractorilor. Capitolul II Procedura de restituire a taxei pe valoarea adăugată 3. Restituirea taxei pe valoarea adăugată (TVA) achitată de persoanele prevăzute la pct. 2, denumite în continuare contribuabili, se face pe baza cererii depuse de aceştia la organul fiscal central competent în administrarea solicitantului. 4. Prin organ fiscal central competent, denumit în continuare organ fiscal, se înţelege: a)organul fiscal central în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal contribuabilul, în situaţia în care acesta este stabilit în România; b)Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi, din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, în situaţia în care contribuabilul nu este stabilit în România.5. Cererea de restituire, al cărei model este prevăzut la anexa nr. 2, se depune de către contribuabil sau împuternicitul acestuia la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu scrisoare recomandată şi confirmare de primire. 6. La cererea de restituire contribuabilul ataşează următoarele documente: a)un borderou care să cuprindă, în ordine cronologică, pentru fiecare achiziţie, următoarele informaţii: denumirea, numărul şi data documentului de achiziţie de bunuri sau servicii care au fost prestate, valoarea fără TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA, denumirea, numărul şi data documentului de plată corespunzător şi suma achitată; b)copii de pe facturile în care sunt consemnate bunurile şi serviciile achiziţionate, pentru care se solicită restituirea TVA; c)copii de pe bonurile fiscale emise, pentru care se face restituirea TVA, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, având înscrise denumirea cumpărătorului şi numărul de înmatriculare al autovehiculului, în cazul achiziţiilor de carburanţi auto de la staţiile de distribuţie; d)copii de pe documentele care atestă achitarea contravalorii bunurilor/serviciilor şi a TVA aferente, până la data depunerii cererilor; e)documente care să ateste calitatea de persoană îndreptăţită să solicite restituirea taxei, astfel cum este definită la pct. 2, în copie conformă cu originalul, cum ar fi: contractul încheiat între Guvernului Statelor Unite ale Americii şi contractori, documente care să ateste calitatea de salariat al Guvernului Statelor Unite ale Americii/contractorilor Guvernului Statelor Unite ale Americii, după caz.7. Restituirea TVA se efectuează în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii, potrivit art. 77 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, acesta putând fi prelungit în situaţiile prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol. 8. Dacă organul fiscal consideră că mai are nevoie de anumite documente relevante în soluţionarea cererii, solicită contribuabilului, în scris, prezentarea acestora. 9. Termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea cererilor de restituire se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informaţii suplimentare relevante în soluţionarea acesteia şi data înregistrării primirii acestor informaţii la organul fiscal. 10. Organul fiscal, prin compartimentul/serviciul cu atribuţii în rambursarea TVA, denumit în continuare compartiment de specialitate, analizează cererea şi documentaţia depusă de contribuabil şi întocmeşte Referatul pentru analiză documentară, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3. 11. Pe baza constatărilor cuprinse în Referatul pentru analiză documentară, compartimentul de specialitate întocmeşte Decizia privind stabilirea sumei de restituit reprezentând impozite şi alte taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4. 12. Decizia prevăzută la pct. 11 se întocmeşte în două exemplare, se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi se înaintează, împreună cu documentaţia şi cu Referatul pentru analiză documentară, spre aprobare, conducătorului organului fiscal. 13. Decizia prevăzută la pct. 11 este supusă prevederilor art. 94 din Codul de procedură fiscală. 14. Un exemplar al deciziei se comunică contribuabilului potrivit dispoziţiilor art. 47 din Codul de procedură fiscală, de către compartimentul de specialitate, iar cel de al doilea exemplar se transmite compartimentului/serviciului de evidenţă pe plătitori, în vederea compensării şi/sau restituirii, în conformitate cu prevederile art. 167 şi 168 din Codul de procedură fiscală. 15. În vederea restituirii sumei cuvenite contribuabilului, organul fiscal, prin compartimentul/serviciul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori, procedează la verificarea datelor din evidenţa analitică pe plătitori sub aspectul existenţei unor eventuale obligaţii de plată neachitate înregistrate de către contribuabil şi aplică în mod corespunzător dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal. 16. După verificarea prevăzută la pct. 15, compartimentul/ serviciul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori constată şi operează eventualele compensări cu obligaţii fiscale restante ale contribuabililor şi întocmeşte în două exemplare următoarele documente: a)Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale; b)Nota privind restituirea/rambursarea unor sume; c)Decizia de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.17. Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se avizează de către şeful compartimentului/serviciului de evidenţă pe plătitori şi de şeful compartimentului de colectare şi se aprobă de conducătorul organului fiscal. 18. După aprobarea actelor administrativ-fiscale prevăzute la pct. 16, acestea se transmit informatic unităţii Trezoreriei Statului în vederea efectuării compensării şi/sau restituirii, după caz. 19. Suma aprobată prin Decizia de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget se compensează/restituie din contul de venit bugetar în care a fost achitată. 20. După efectuarea compensării şi/sau restituirii, compartimentul/serviciul de evidenţă pe plătitori îl înştiinţează pe contribuabil despre modul de soluţionare a cererii, prin comunicarea, potrivit dispoziţiilor art. 47 din Codul de procedură fiscală, a unui exemplar al Deciziei de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale şi/sau Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, după caz. Cel de al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. 21. Restituirea sumelor cuvenite contribuabililor se efectuează prin decontare bancară în contul bancar indicat de contribuabil prin cererea de restituire. Capitolul IIIRestituirea taxelor vamale prin rambursarea sau remiterea acestora 22. Rambursarea sau remiterea sumelor reprezentând taxe vamale se efectuează potrivit prevederilor art. 116-121 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare. 23. În completarea prevederilor de la pct. 22 se va ţine cont şi de dispoziţiile art. 92-102 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei şi ale art. 172-180 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei. 24. Cererea de rambursare sau remitere se depune la biroul vamal care are în evidenţă operaţiunea vamală care face obiectul cererii. Capitolul IVProcedura de restituire a impozitelor şi a altor taxe, cu excepţia celor prevăzute la cap. II şi III 25. Fac obiectul procedurii prevăzute de prezentul capitol impozitele şi taxele, cu excepţia celor prevăzute la cap. II şi III, denumite în continuare sume de restituit, plătite de contribuabili. 26. În vederea restituirii sumelor prevăzute la pct. 25, contribuabilul depune cerere la organul fiscal, aplicându-se în mod corespunzător prevederile pct. 3-5. 27. La cererea de restituire contribuabilul anexează următoarele documente: a)actul prin care a fost individualizată suma de restituit, după caz; b)documentul doveditor al plăţii sumei de restituit, respectiv chitanţa fiscală/ordinul de plată şi extrasul de cont, după caz, în copie conform cu originalul; c)documente care să ateste calitatea de persoană îndreptăţită să solicite suma de restituit, astfel cum este definită la pct. 2, în copie conformă cu originalul, cum ar fi contractul încheiat între Guvernului Statelor Unite ale Americii şi contractori şi documente care să ateste calitatea de salariat al Guvernului Statelor Unite ale Americii/contractorilor Guvernului Statelor Unite ale Americii, după caz.28. Compartimentul de specialitate al organului fiscal, competent în soluţionarea cererii depuse de contribuabil, este compartimentul/serviciul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori. 29. În vederea soluţionării cererii, compartimentul de specialitate aplică în mod corespunzător dispoziţiile pct. 7-21. 30. În situaţia în care contribuabilii au achitat la bugetul de stat sume pentru care nu există obligaţia de declarare, restituirea acestora se efectuează de către organul fiscal, prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 528/2015 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare, aplicându-se în mod corespunzător. ANEXA Nr. 2Nr. ............... din ........ ........ ........ Către ........ ................ ........ ......... (organul fiscal competent) CERERE de restituire a impozitelor şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor Subsemnatul/Subscrisa, ........ ................ .........1, cu domiciliul/sediul în localitatea ........ .............., str. ........ ............. nr. ...., bl. ....., sc. ...., ap. ...., judeţul/sectorul .............., având C.I.F. ........ ..............2, solicit restituirea sumei de ........ ................ ......... lei3, plătite pentru echipamente, provizii, materiale, tehnologie, pregătire sau servicii necesare implementării Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind cooperarea în domeniul contracarării proliferării armelor de distrugere în masă şi promovarea relaţiilor militare şi de apărare, semnat la Washington la 30 martie 1998, ratificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 3/1999, aprobată prin Legea nr. 100/1999, astfel cum a fost amendat şi prelungit prin Protocolul semnat la Bucureşti la 5 iulie 2012, ratificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2012, aprobată prin Legea nr. 201/2012. Menţionez că am luat cunoştinţă că din sumele aprobate la restituire vor fi compensate de către organul fiscal central eventualele obligaţii de plată neachitate. Solicit/Solicităm ca restituirea efectivă a sumelor cuvenite să se efectueze în contul bancar nr. ........ ................ ............., deschis la ........ ........ ........ . Anexez la prezenta cerere următoarele documente: ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. Contribuabilul/Reprezentantul legal al contribuabilului, ........ ................ ................ ........... (numele şi prenumele) Semnătura ........ ............ Data ........ ........ ........ 1 Se vor menţiona numele şi prenumele/denumirea contribuabilului. 2 Se vor menţiona codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz. 3 Se va menţiona denumirea impozitului sau taxei pentru care se solicită restituirea. ANEXA Nr. 3ANTET1 Dosar fiscal nr. ............... Nr. ......... din .............. Aprobat, Conducătorul organului fiscal Numele şi prenumele ........ ................ Semnătura şi ştampila unităţii .............. REFERAT pentru analiză documentară Prin Cererea de restituire înregistrată cu nr. ......../........ ........, contribuabilul ........ ................ ............, cod de identificare fiscală ........ ........ ........., solicită, potrivit prevederilor art. X pct. 4 şi art. XI pct. 3 din Acordul dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind cooperarea în domeniul contracarării proliferării armelor de distrugere în masă şi promovarea relaţiilor militare şi de apărare, semnat la Washington la 30 martie 1998, ratificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 3/1999, aprobată prin Legea nr. 100/1999, astfel cum a fost amendat şi prelungit prin Protocolul semnat la Bucureşti la 5 iulie 2012, ratificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2012, aprobată prin Legea nr. 201/2012, restituirea sumei de ........ ................ .......... lei, reprezentând: ........ ................ ........ ...........2. Pentru acordarea restituirii au fost verificate următoarele documente: ........ ................ ........ ........... ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ . În urma verificării documentaţiei depuse în vederea restituirii s-au constatat următoarele: .............. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ......... . Ca urmare a celor prezentate situaţia sumelor achitate pentru care contribuabilul este îndreptăţit să solicite restituirea este următoarea: a)suma solicitată la restituire: ........ ................ ................ lei; b)suma aprobată la restituire: ........ ................ ................ lei; c)suma respinsă la restituire: ........ ................ ........ ........ lei.Avizat, Şeful compartimentului/serviciului rambursarea TVA/ Şeful compartimentului/serviciului de evidenţă pe plătitori Numele şi prenumele ........ ................ Semnătura ........ .............. Întocmit Numele şi prenumele ........ ........ .............. Funcţia ........ ................ ........ .............. 1 Se vor trece sigla conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.504/2013 privind aprobarea modelului şi caracteristicilor siglelor utilizate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, denumirea şi adresa organului fiscal central emitent al prezentului act. 2 Se va specifica impozitul sau taxa pentru care se solicită restituirea. ANEXA Nr. 4ANTET1 Dosar fiscal nr. ............... Nr. ......... din ..............
Către ........ ................ ........... |
CIF ........ ................ .............. |
Str. ........ ........ nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ...., ap. ...., sector ....., localitatea ........ ........., judeţul .......... cod poştal ........ ........... |
DECIZIE privind stabilirea sumei de restituit reprezentând impozite şi alte taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor În conformitate cu prevederile art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi în baza cererii de restituire depuse de dumneavoastră, înregistrată cu nr. ....... din data de ............., se stabileşte suma de restituit, reprezentând ........ .............2, astfel: a)suma solicitată la restituire: ................ lei; b)suma aprobată la restituire: ................ lei; c)suma respinsă la restituire ................ lei.Motivaţia respingerii ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........... . Suma aprobată la restituire va fi compensată cu eventualele obligaţii de plată neachitate conform art. 167 şi 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Prezenta decizie poate fi contestată în termen de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal, în conformitate cu prevederile art. 268, 269 şi 270 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Conducătorul organului fiscal Numele şi prenumele ........ ........... Semnătura ........ ........ ............ L.S. Număr de operator de date cu caracter personal - 759 1 Se vor trece sigla conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.504/2013 privind aprobarea modelului şi caracteristicilor siglelor utilizate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, denumirea şi adresa organului fiscal central emitent al prezentului act. 2 Se va specifica impozitul sau taxa pentru care se solicită restituirea în conformitate cu dispoziţiile art. X pct. 4 şi art. XI pct. 3 din Acordul dintre Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite ale Americii privind cooperarea în domeniul contracarării proliferării armelor de distrugere în masă şi promovarea relaţiilor militare şi de apărare, semnat la Washington la 30 martie 1998, ratificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 3/1999, aprobată prin Legea nr. 100/1999, astfel cum a fost amendat şi prelungit prin Protocolul semnat la Bucureşti la 5 iulie 2012, ratificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2012, aprobată prin Legea nr. 201/2012.