ORDIN
Nr. 3124 din 25 ianuarie 2006
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea
functiilor de director si director adjunct din unitatile de invatamant
preuniversitar de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 181 din 24 februarie 2006
In baza prevederilor art. 145 alin.
(1), (2) şi (7) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 20-23 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi
director adjunct din unităţile
de învăţământ preuniversitar
de stat, cuprinsă în anexa
care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă prevederile Ordinului
ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.058/2005 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru funcţiile de
director şi director adjunct din învăţământul preuniversitar de stat, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 459 din 31 mai 2005.
Art. 3. - Direcţia generală managementul resurselor umane din Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi inspectoratele şcolare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXĂ
METODOLOGIE de organizare şi desfăşurare a concursului pentru
ocuparea funcţiilor
de director şi
director adjunct
din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie este
elaborată în baza prevederilor
art. 145 alin. (1), (2) şi (7)
din Legea învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 20 - 23 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - (1) La concursul pentru
ocuparea funcţiei de director1)
sau director adjunct din învăţământul preuniversitar de stat pot candida persoanele care îndeplinesc,
cumulativ, următoarele condiţii:
a) condiţiile de studii prevăzute la alin. (2);
1) In centrul judeţean
de asistenţă psihopedagogică/centrul şcolar pentru educaţie
incluzivă funcţia de director este îndeplinită de coordonatorul acestuia, în conformitate
cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.418/2005.
b) sunt titulare în învăţământul preuniversitar, au cel puţin gradul didactic II şi o vechime la catedră de cel puţin 5 ani2);
c) dovedesc calităţi profesionale, manageriale şi morale, reflectate prin calificativul
„Bine" sau „Foarte bine" în ultimii 3 ani şi nu au fost sancţionate
disciplinar în anul şcolar
curent;
d) nu au fost condamnate pentru săvârşirea unei infracţiuni
sau nu au fost lipsite de dreptul de a ocupa un post didactic prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
e) sunt apte din punct de vedere
medical pentru îndeplinirea funcţiei;
f) la data susţinerii concursului au vârsta cu cel puţin 4 ani mai mică decât vârsta maximă de pensionare pentru munca depusă şi limită de vârstă3).
(2) Condiţiile de studii4) necesar a fi
îndeplinite de candidaţii care
participă la concursul pentru
ocuparea funcţiei de director
sau director adjunct din învăţământul preuniversitar de stat sunt următoarele:
a) condiţiile prevăzute la
art. 7 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru unităţile
de învăţământ cu personalitate
juridică, având în structură grupe de învăţământ preşcolar şi clasele I -IV;
b) condiţiile prevăzute la
art. 7 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru unităţile
de învăţământ care au în
structură clasele l-VIII,
V-VIII, V-X,l-X şi pentru şcolile de arte şi meserii;
c) condiţiile prevăzute la
art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru unităţile
de învăţământ care au în
structură clasele l-XII/XIII,
V-XII/XIII, IX-XII/XIII sau clase de învăţământ postliceal;
d) condiţiile prevăzute la
art. 7 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, pentru unităţile de învăţământ special.
(3) In unităţile de învăţământ cu secţii de
predare în limba unei minorităţi naţionale se
recomandă ca unul dintre
directori să fie cunoscător al limbii respective.
(4) La unităţile de învăţământ cu filieră
tehnologică se recomandă ca unul dintre directori să fie de specialitate (inginer, economist,
medic etc), iar la filiera vocaţională şi la unităţile de învăţământ
special unul dintre directori să aibă specialitatea
corespunzătoare profilului
unităţii de învăţământ.
(5) La concursul pentru ocuparea
celui de-al doilea post de director adjunct, la unităţile de învăţământ
în a căror structură sunt incluse şi clase ale învăţământului
primar sau grupe de învăţământ
preşcolar, pot participa
institutori/institutoare, învăţători/învăţătoare
sau educatori/ educatoare, după caz.
(6) Participarea la concursul
pentru funcţia de director sau
de director adjunct din învăţământul
preuniversitar militar şi din
învăţământul teologic este
condiţionată de obţinerea avizului ministerului de resort sau a binecuvântării din partea cultului respectiv.
Art. 3. - Inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, denumit în continuare inspectorat şcolar, prin
inspectorul şcolar pentru
managementul resurselor umane, certifică, la înscriere, pentru fiecare candidat la funcţia de director/director adjunct,
posibilitatea ca, în cazul reuşitei la concurs, acesta să poată efectua numărul de ore de predare în unitatea de învăţământ pentru care se organizează concursul.
Art. 4. - (1) Dacă o persoană doreşte să candideze pentru funcţia de director sau director adjunct la mai
multe unităţi de învăţământ, aceasta trebuie să depună câte un dosar pentru fiecare post pentru care candidează.
(2) Candidaţii reuşiţi pe mai multe
posturi vor înainta, în scris, comisiei de concurs opţiunea pentru o singură unitate de învăţământ,
în termen de două zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor contestaţiilor la ultimul concurs susţinut. După
exprimarea opţiunii scrise,
fiecare post rămas vacant va
fi ocupat de următorul
candidat admis. In termen de 24 de ore de la exprimarea opţiunii scrise, se afişează rezultatul final al concursului respectiv.
Art. 5. - Pentru postul neocupat
prin concurs sau eliberat între perioadele de concurs inspectorul şcolar general numeşte, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, director prin detaşare în interesul învăţământului, până la organizarea unui nou concurs, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar respectiv.
CAPITOLUL II
Organizarea concursului pentru
funcţiile de
director şi
director adjunct
Art. 6. - Concursul pentru ocuparea
posturilor vacante de directori/directori adjuncţi se organizează de
către inspectoratul şcolar.
Art. 7. - Concursul pentru ocuparea
posturilor de director şi
director adjunct se organizează, de regulă, în două perioade ale anului şcolar: octombrie-noiembrie şi martie -aprilie. Graficul de desfăşurare se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar şi se comunică Ministerului Educaţiei şi Cercetării în
vederea monitorizării
concursului.
Art. 8. - (1) Inspectoratul şcolar are obligaţia de a anunţa în
presa locală şi centrala organizarea concursului, cu cel
puţin 30 de zile înainte, menţionând locul unde sunt afişate lista cuprinzând posturile de
director/director adjunct vacante din unităţile de învăţământ
pentru care se va desfăşura
concursul şi informaţiile referitoare la înscrierea şi participarea la concurs a candidaţilor.
(2) Inspectoratul şcolar elaborează fişa postului,
tematica, bibliografia de concurs, criteriile de evaluare a proiectului de
dezvoltare instituţională, pe care le afişează la sediul
propriu, împreună cu perioada
de înscriere, metodologia de concurs şi lista documentelor necesare înscrierii la concurs.
(3) Inscrierea la concurs se
încheie cu 10 zile înainte de prima zi a sesiunii de concurs. Nu sunt acceptaţi la înscriere decât candidaţii ale căror dosare întrunesc integral condiţiile cuprinse în prezenta metodologie.
(4) Inspectoratul şcolar afişează la sediul său, în cel mult 3 zile de la data
încheierii înscrierilor la concurs, graficul desfăşurării concursului,
cu specificarea programului zilnic, a locului de desfăşurare, precum şi
lista cuprinzând candidaţii
înscrişi.
2) Pentru candidaţii
la funcţiile de director al
centrului judeţean/al
municipiului Bucureşti de
resurse şi de asistenţă educaţională, coordonator
al centrului şcolar pentru
educaţie incluzivă/CJAPP, condiţia de vechime este de cel puţin 5 ani în activitatea de asistenţă şi consiliere
psihopedagogica (în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr.
5.418/2005).
3) Pentru candidaţii
din judeţele-pilot se aplică prevederile art. 2 alin. (3) din anexa la
Hotărârea Guvernului nr.
224/2005 privind aprobarea Metodologiei de numire şi salarizare a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de
învăţământ preuniversitar de
stat.
4) Pentru candidaţii
la funcţiile de director al
centrului judeţean/al
municipiului Bucureşti de
resurse şi de asistenţă educaţională, coordonator
al centrului şcolar pentru
educaţie incluzivă/CJAPP, condiţiile de studii sunt cele prevăzute în art. 17 alin. (3) din anexa nr. 1, art. 21 din anexa nr. 2.
respectiv art. 8 alin. (2) din anexa nr. 3 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr.
5.418/2005).
(5) Inspectoratul şcolar înaintează graficul de desfăşurare
a concursurilor la direcţia de
resort din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu cel puţin 6 zile înainte de data iniţiala a perioadei de organizare a concursurilor.
(6) Orice modificare din motive
obiective a programului de desfăşurare a concursului este adusă la cunoştinţă candidaţilor şi
observatorilor, în scris, cu cel puţin 48 de ore înainte, de către un membru al comisiei de concurs. Când termenul de 48 de ore nu
poate fi respectat din motive excepţionale şi care ţin de componenţa comisiei de concurs - deces, îmbolnăvire gravă a preşedintelui sau a unor membri ai comisiei
etc. - secretarul sau un membru al comisiei întocmeşte un proces-verbal prin care se constată motivele din cauza cărora concursul nu se poate desfăşura. Procesul-verbal se semnează de membrii comisiei de concurs şi de observatorii prezenţi, iar concursul este reprogramat de către inspectoratul şcolar,
cu anunţarea celor implicaţi.
(7) Comunicarea inspectoratului şcolar către direcţia de
resort din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării privind reprogramarea concursului
respectiv este însoţită de copia procesului-verbal menţionat anterior.
Art. 9. - Inspectorul şcolar general emite, potrivit legii şi prezentei metodologii, cu 3 zile înainte
de prima probă a concursului,
decizia de constituire a comisiei pentru elaborarea subiectelor de concurs, iar
cu 48 de ore înainte de prima probă a concursului, decizia de constituire a comisiei şi subcomisiilor de concurs, precum şi decizia de constituire a comisiei de
contestaţii.
Art. 10. - Dosarul de înscriere la
concurs, verificat şi avizat
în ceea ce priveşte
îndeplinirea condiţiilor de
participare la concurs de către
consilierul juridic al inspectoratului şcolar, se depune la inspectorul şcolar pentru managementul resurselor umane şi trebuie să conţină:
1. cerere de înscriere, în care se
menţionează şi limba modernă
pentru care optează;
2. curriculum vitae (redactat după modelul comun european, în conformitate
cu Hotărârea Guvernului nr.
1.021/2004) (anexa nr. 1);
3. copii, certificate „conform cu
originalul" de către
conducerea unităţii de învăţământ de la care provine candidatul, ale:
a) certificatului de naştere şi, dacă este cazul,
certificatului de căsătorie;
b) actului de titularizare în
unitatea de învăţământ în care
funcţionează;
c) adeverinţelor/certificatelor/diplomelor de acordare
a gradelor didactice/a titlului ştiinţific de
doctor;
d) carnetului de muncă sau documentului echivalent eliberat de
unitatea de învăţământ, în
conformitate cu art. 34 alin. (5) din Codul muncii (Legea nr. 53/2003),
completat la zi;
e) hotărârilor judecătoreşti pentru persoanele care şi-au schimbat numele din diferite motive;
f) altor documente doveditoare,
avizate „conform cu originalul" de conducerea ultimei unităţi de învăţământ în care a funcţionat, care să susţină declaraţiile din
CV.;
4. copii legalizate ale actelor
de studii (diplomă de
bacalaureat, diplomă de licenţă sau echivalentă, foi matricole etc); legalizarea acestora se face la biroul
notarului public;
5. adeverinţă de vechime la catedră, în specialitate (în original);
6. adeverinţă cu punctajul şi calificativele pentru ultimii 3 ani (în original);
7. adeverinţă medicală (în original) eliberată de un cabinet de medicina muncii, în conformitate cu prevederile
art. 4 din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare;
8. proiect de dezvoltare instituţională pentru unitatea de învăţământ pentru care candidează, în plic sigilat;
9. cazier judiciar (în original);
10. declaraţie pe propria răspundere sau adeverinţă în original, care să ateste că nu a
desfăşurat activităţi de poliţie politică;
11. opisul dosarului, în două exemplare; un exemplar se restituie cu
semnătura persoanei care a
înregistrat înscrierea. Dosarul se numerotează pe fiecare filă,
iar numărul total de file se
consemnează în opis.
Art. 11. - Dosarul este înregistrat
numai dacă sunt respectate în
totalitate condiţiile prevăzute la art. 10. In caz contrar, dosarul
se respinge. După înregistrare
nu se mai admite completarea cu documente a dosarului de concurs.
Art. 12. - Comisia pentru
elaborarea subiectelor de concurs este formată din:
a) preşedinte: un inspector şcolar de specialitate;
b) membri: 4-5 directori
recunoscuţi prin autoritatea
profesională şi morală, provenind de la diferite tipuri de unităţi de învăţământ,
inspectori de specialitate pentru limbi străine.
Art. 13. - (1) Subiectele cu întrebări şi baremul de evaluare şi notare a acestora se realizează de către preşedinte şi membrii comisiei pentru elaborarea subiectelor de concurs. Comisia
are obligaţia de a elabora un
număr de subiecte stabilit în
funcţie de numărul candidaţilor, astfel: pentru 1-4 candidaţi se vor elabora 20 de subiecte. Pentru fiecare candidat în plus (faţă de 4) se adaugă câte 3 subiecte.
(2) Subiectele vor fi elaborate
pentru fiecare nivel de învăţământ.
Preşedintele comisiei pentru
elaborarea subiectelor de concurs secretizează subiectele în plenul comisiei şi le păstrează în deplină securitate până la
predarea lor către preşedintele comisiei de concurs.
(3) Conţinuturile subiectelor de concurs elaborate de comisie sunt secrete.
Inainte de începerea concursului, preşedintele comisiei pentru elaborarea subiectelor de concurs predă plicurile cu subiecte, sigilate, preşedintelui comisiei de concurs. Plicurile
vor conţine subiectele de
concurs atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic. Preşedintele comisiei de concurs numerotează plicurile cu subiecte.
Art. 14. - (1) Comisia de concurs
pentru ocuparea funcţiei de
director este constituită după cum urmează:
a) preşedinte - un inspector şcolar general adjunct, de regulă cel care are în subordine compartimentul management;
b) 4 membri:
- un inspector şcolar pentru management şcolar şi evaluare instituţională/un inspector şcolar de specialitate;
- 3 directori5)
recunoscuţi prin autoritatea
lor profesională şi morală, provenind de la unităţi de învăţământ din
judeţ/municipiul Bucureşti, de cel puţin acelaşi nivel cu
cel al unităţii de învăţământ pentru care se organizează concursul;
c) secretar - un inspector şcolar de specialitate de la inspectoratul şcolar/director/director adjunct de la o
unitate de învăţământ.
5) 2 directori recunoscuţi prin autoritatea lor profesională şi morală, provenind de la unităţi de învăţământ din judeţ/municipiul
Bucureşti, de cel puţin acelaşi nivel cu cel al unităţii de învăţământ
pentru care se organizează
concursul, şi un coordonator
CJAPP din alt judeţ (pentru
ocuparea funcţiei de
coordonator CJAPP/un director de la palatul copiilor din alt judeţ (pentru ocuparea funcţiei de director la palatul copiilor)/un
director al centrului de resurse şi de asistenţă
educaţională din alt judeţ (pentru ocuparea funcţiei de director al centrului de resurse şi de asistenţă educaţională)/un coordonator al unui centru şcolar pentru educaţie
incluzivă, altul decât cel
pentru care se organizează
concurs (pentru funcţia de
coordonator al centrului şcolar
pentru educaţie incluzivă).
(2) Comisia de concurs pentru
ocuparea funcţiei de director
adjunct este constituită după cum urmează:
a) preşedinte - un inspector şcolar general adjunct, de regulă cel care are în subordine compartimentul management;
b) 4 membri:
- un inspector şcolar pentru management şcolar/ inspector şcolar pentru evaluare instituţională/inspector şcolar de specialitate;
- directorul unităţii de învăţământ pentru care se organizează concursul;
- 2 directori recunoscuţi prin autoritatea lor profesională şi morală, provenind
de la unităţi de învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti,
de cel puţin acelaşi nivel cu cel al unităţii de învăţământ pentru care se organizează concursul;
c) secretar - un inspector şcolar de specialitate de la inspectoratul şcolar/director/director adjunct de la o
unitate de învăţământ.
(3) La desfăşurarea concursului pentru funcţiile de director şi de director adjunct sunt invitaţi să participe în
calitate de observator:
- un părinte desemnat/delegat de consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ pentru care se organizează concursul;
- câte un reprezentant desemnat
de federaţiile sindicale
reprezentative la nivel de ramură învăţământ, care
au organizaţii sindicale în
unitatea de învăţământ; la
unităţile de învăţământ la care nu există organizaţie sindicală, un
reprezentant al salariaţilor
de la unitatea şcolară pentru care se ţine concursul, ales în consiliul profesoral prin vot secret, cu
majoritate simplă;
- un reprezentant al consiliului
local;
- pentru liceu, un observator din
partea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Inspectoratul şcolar invită în scris observatorii să asiste la desfăşurarea
concursului, cu cel puţin 48
de ore înainte de data desfăşurării acestuia. Neprezentarea observatorilor
nu afectează legalitatea desfăşurării concursului.
(4) Secretarul şi observatorii participă la activităţile comisiei, dar nu se implică în examinarea şi
evaluarea candidaţilor.
Observatorii au dreptul de acces la toate documentele de concurs şi de a-şi consemna observaţiile
în procesul-verbal. Dacă în
derularea concursului observatorii sesizează preşedintelui
comisiei vicii de procedură
sau de organizare, acesta are obligaţia de a remedia de îndată neajunsurile sesizate. In cazul în care sunt semnalate erori sau
abuzuri referitoare la evaluarea candidaţilor, consemnate în procesul-verbal, inspectorul şcolar general va analiza situaţia semnalată şi va dispune măsurile legale care se impun.
(5) Observatorii nu au dreptul de
a face sesizări privind
corectitudinea organizării şi desfăşurării concursului
după încheierea acestuia,
decât în situaţia în care nu
s-a dat curs sesizării
consemnate în procesul-verbal.
(6) Pentru unităţile de învăţământ militar, din comisia de concurs face parte, în calitate de
membru, şi un delegat desemnat
de ministerul de resort, iar pentru unităţile de învăţământ
teologic, din comisia de concurs face parte, în calitate de membru, inspectorul
de specialitate pentru învăţământ
teologic din Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(7) Inspectoratul şcolar solicită în scris ministerului de resort delegatul pentru comisia de concurs
de la unitatea de învăţământ
militar şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării
delegatul pentru comisia de concurs de la unitatea de învăţământ teologic.
CAPITOLUL III
Probele de concurs şi evaluarea candidaţilor
Art. 15. - (1) Concursul pentru
funcţiile de conducere din
unităţile de învăţământ constă în următoarele
probe:
a) curriculum vitae - analiza şi evaluarea acestuia se fac pe baza
itemilor şi punctajului
prezentate în anexa nr. 2. Punctajul maxim este de 40 de puncte (5x8
puncte/membru al comisiei). Proba nu este eliminatorie;
b) interviu - prin interviu se
evaluează cunoştinţele de legislaţie şcolară, de management educaţional şi se
analizează calitatea
proiectului de dezvoltare instituţională propus de
candidat. Evaluarea se face pe baza răspunsurilor date la un set de 5 întrebări şi în urma
prezentării proiectului de
dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ
pentru care candidează.
Competenţele de comunicare în
limba de circulaţie internaţională pentru care au optat candidaţii se evaluează pe
baza traducerii aceluiaşi
text, pentru concurenţii care
candidează pentru acelaşi post. Lungimea textului trebuie să fie de 10-15 rânduri, iar traducerea se
face din limba străină respectivă în limba română.
Punctajul maxim al probei este:
• pentru cunoştinţe de legislaţie şcolară şi management
educaţional:
5 x 13 puncte/răspuns complet la întrebare = 65 de puncte
• pentru competenţe de comunicare în limba străină aleasă:
5 x 1 punct/membru al comisiei = 5
puncte
• pentru proiectul de dezvoltare
instituţională al unităţii de învăţământ
pentru care candidează:
5x6 puncte/membru al comisiei = 30
de puncte Total = 100 de puncte.
(2) Cele două probe sunt obligatorii. Utilizarea
calculatorului în prezentarea proiectului şi/sau redactarea răspunsurilor
la întrebări se va puncta
conform anexei nr. 2.
(3) Punctajul total maxim este de
140 de puncte [40 de puncte la proba a) + 100 de puncte la proba b)], iar
punctajul minim pentru promovarea concursului este de 90 de puncte.
(4) Pentru unităţile de învăţământ militar şi
pentru unităţile de învăţământ teologic punctajul total maxim este
de 168 de puncte (6 x 8 = 48 de puncte pentru curriculum vitae + 6 x 20 = 120
de puncte pentru interviu), punctajul minim pentru promovarea concursului fiind
de 100 de puncte.
CAPITOLUL IV
Desfăşurarea concursului
Art. 16. - (1) Evaluarea
curriculumului vitae se face de către preşedintele
comisiei şi de către membrii acesteia, în plenul ei, prin
acordarea de puncte potrivit itemilor şi punctajului menţionate
în anexa nr. 2, pe baza documentelor din dosarul de înscriere care dovedesc
cele afirmate în curriculum vitae. Punctajul se aduce la cunoştinţă candidatului. In cazul în care se consideră
depunctat, candidatul poate contesta pe loc evaluarea
curriculumului vitae, asistând la reevaluarea acestuia sau, în scris, la
comisia de contestaţii.
(2) Pentru proba de interviu
candidatul extrage un plic cu întrebări, al cărui număr se înscrie în borderoul de notare şi pe care îl predă comisiei de concurs în vederea susţinerii primei părţi a interviului. Subiectele extrase nu se
reintroduc în concurs.
(3) Proba de interviu nu trebuie
să depăşească 45 de minute pentru fiecare candidat.
(4) Punctajul realizat la
interviu se comunică, prin afişare, candidatului, după terminarea probei. Evaluarea proiectului
de dezvoltare instituţională a unităţii de învăţământ
pentru care candidează se face
de către comisia de concurs în
lipsa candidatului, pe baza criteriilor afişate la înscrierea la concurs.
(5) Cele două probe de concurs se desfăşoară în aceeaşi zi.
(6) Punctajul acordat la fiecare
probă pentru fiecare candidat
este înscris în formularul-tip prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 17. - (1) Sunt declaraţi promovaţi candidaţii care
au realizat cel puţin
punctajul minim.
(2) Este declarat reuşit la concurs candidatul promovat care a
obţinut cel mai mare punctaj
total.
(3) In cazul egalităţii de punctaj, este declarat reuşit candidatul promovat cu cel mai mare
punctaj total la proba de interviu. Dacă egalitatea se păstrează, departajarea se va face luându-se în
considerare punctajele obţinute
la criteriul 1 - punctul B pentru directori, respectiv punctul A pentru
directori adjuncţi -, şi criteriul 2 punctul C din anexa nr. 2.
(4) Pentru directorul adjunct,
validarea rezultatului concursului se face pe baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de
învăţământ, care alege unul
dintre candidaţii promovaţi, cu consultarea prealabilă a consiliului profesoral. Consiliul de
administraţie comunică în cel mult 3 zile, în scris, comisiei de
concurs, numele candidatului ales dintre cei promovaţi.
Art. 18. - Secretarul comisiei de
concurs întocmeşte
procesul-verbal, în care consemnează desfăşurarea şi rezultatele concursului, precum şi menţiunile persoanelor desemnate ca observatori. Procesul-verbal este
semnat de preşedintele
comisiei de concurs, de membrii acesteia şi de persoanele desemnate ca observatori.
Art. 19. - Punctajele obţinute la cele două probe şi punctajul
total se afişează la sediul inspectoratului şcolar după încheierea concursului, în aceeaşi zi.
Art. 20. - (1) Eventualele contestaţii se depun la registratura
inspectoratului şcolar în
termen de 3 zile lucrătoare de
la afişarea punctajelor, iar
inspectoratul şcolar face
publică lista contestatorilor
la sfârşitul celor 3 zile.
(2) Contestaţiile se soluţionează de către o comisie constituită după cum urmează:
a) preşedinte: inspectorul şcolar general;
b) membri:
- un inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar, altul decât cel din comisia de
concurs;
- 3 directori6)
recunoscuţi prin autoritatea
lor profesională şi morală, provenind de la unităţi de învăţământ din
judeţ/municipiul Bucureşti, de cel puţin acelaşi nivel ca
cel al unităţii de învăţământ pentru care se organizează concursul, alţii decât cei din comisia de concurs;
c) secretar - un inspector şcolar/de specialitate de la inspectoratul şcolar,/un director/director adjunct de la
o unitate de învăţământ.
La lucrările comisiei de contestaţii sunt invitaţi, în
scris, să participe în
calitate de observator câte un reprezentant desemnat de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de
ramură. La unităţile de învăţământ la care nu există organizaţie
sindicală este invitat, în
scris, să participe
reprezentantul personalului didactic de la unitatea de învăţământ pentru care se ţine concursul, ales în consiliul
profesoral prin vot secret, cu majoritate simplă.
(3) Secretarul şi observatorii participă la activităţile comisiei de contestaţii, dar nu se implică în soluţionarea
contestaţiilor. Secretarul
comisiei de contestaţii
întocmeşte procesul-verbal.
(4) Hotărârea comisiei de contestaţii se comunică contestatorului
în termen de 5 zile lucrătoare
de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor, cu confirmare de primire.
(5) Hotărârea comisiei de contestaţii este definitivă
şi poate fi atacată numai prin procedura contenciosului
administrativ.
(6) In termen de 10 zile lucrătoare de la încheierea perioadei de
concurs se afişează la sediul inspectoratului şcolar rezultatele finale ale acestuia.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 21. - (1) Ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct se face în urma câştigării concursului desfăşurat pe baza criteriilor de competenţă profesională şi managerială, cu avizele consultative ale consiliului de administraţie şi ale consiliului local.
(2) Numirea în funcţiile de director şi director adjunct la unităţile de învăţământ
preuniversitar de stat, unităţile
conexe şi cele cu activităţi extraşcolare se face în urma reuşitei candidaţilor
care îndeplinesc condiţiile
prevăzute de lege la concursul
pentru ocuparea posturilor de conducere vacante, organizat potrivit prezentei
metodologii.
(3) Directorii unităţilor de învăţământ preşcolar, ai
unităţilor de învăţământ gimnazial şi ai unităţilor de
învăţământ cu clasele I-X sunt
numiţii în urma câştigării concursului, prin decizie, de către inspectorul şcolar
general, pentru o perioadă de
4 ani.
(4) Directorii unităţilor de învăţământ liceal, postliceal şi ai şcolilor de
arte şi meserii sunt numiţi în funcţie, la propunerea inspectorului şcolar generai, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării,
pentru o perioadă de 4 ani.
(5) Directorii unităţilor destinate activităţilor extraşcolare sunt numiţi,
prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la unităţile direct subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi, prin decizie a inspectorului şcolar general, la unităţile din subordinea inspectoratului şcolar.
(6) Pentru candidatul declarat
reuşit la concursul pentru
ocuparea funcţiei de director,
inspectoratul şcolar solicită avizele consultative ale consiliului
local şi consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ.
(7) Propunerea de numire pentru
candidaţii reuşiţi la concursul pentru funcţia de director la unităţile de învăţământ
liceal, postliceal şi şcoli de arte şi meserii se înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării însoţită de anexa nr. 3,
completată, precum şi de avizele consultative ale consiliului
local şi consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ.
(8) Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin, potrivit legii, odată cu emiterea deciziei, respectiv a
ordinului de numire, directorul încheie un contract de management educaţional cu inspectorul şcolar general7). Contractul de
management educaţional se
încheie pe o perioadă de 4 ani
de la data numirii8).
6) 2 directori recunoscuţi prin autoritatea lor profesională şi morală, provenind de la unităţi de învăţământ din judeţ/municipiul
Bucureşti, de cel puţin acelaşi nivel ca cel al unităţii de învăţământ
pentru care se organizează
concursul, şi un coordonator
CJAPP din alt judeţ (pentru
ocuparea funcţiei de
coordonator CJAPP)/un director de la palatul copiilor din alt judeţ (pentru ocuparea
funcţiei de director la
palatul copiilor)/un director al centrului de resurse şi de asistenţă
educaţională din alt judeţ (petru ocuparea funcţiei de director al centrului de resurse şi de asistenţă
educaţională)/un coordonator al unui centru şcolar pentru educaţie incluzivă, alţii decât cei
din comisia de concurs.
7) Modelul de contract managerial este prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta metodologie.
8) Pentru candidaţii
din judeţele-pilot se aplică prevederile Metodologiei de numire şi salarizare a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ
preuniversitar de stat, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 224/2005.
(9) Directorul adjunct este numit
prin decizie a directorului unităţii de învăţământ,
cu avizul consultativ al consiliului local, pe baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii, cu consultarea consiliului profesoral, dintre candidaţii care au promovat concursul pentru
ocuparea acestui post.
(10) Hotărârea consiliului de administraţie se ia după consultarea
consiliului profesoral, prin vot nominal deschis. Este declarat reuşit candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi din partea membrilor
consiliului de administraţie,
fapt ce se consemnează în
registrul de procese-verbale al consiliului de administraţie.
(11) In conformitate cu
prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, cu
modificările şi completările ulterioare, numirea directorilor şi directorilor adjuncţi se face cu o perioadă de probă de 90 de
zile calendaristice. Perioada de probă este inclusă în
durata contractului de management educaţional.
Art. 22. - (1) Cu 15 zile înainte
de expirarea perioadei de probă inspectorul şcolar
general înaintează direcţiei de resort din cadrul Ministerului
Educaţiei şi Cercetării, printr-o adresă, aprecierea potrivit căreia persoana numită în funcţia de
director de unitate de învăţământ
liceal, postliceal sau şcoală de arte şi meserii corespunde/nu corespunde sub raport managerial. Aprecierea
are la bază punctajul şi calificativul acordate în urma evaluării continue realizate de inspectorul şcolar de management, evaluare şi dezvoltare instituţională şi consemnate în
fişa de evaluare a persoanei
numite în funcţia de director
de unitate de învăţământ
preuniversitar de stat. Aprecierea este însoţită de fişa de evaluare a directorului de unitate de
învăţământ, completată cu punctajul şi calificativul obţinute
de acesta.
(2) Pentru directorul unităţii de învăţământ preşcolar,
primar, gimnazial şi al unităţii de învăţământ cu clasele I-X, aprecierea este formulată de către inspectorul şcolar
general adjunct şi este
înaintată inspectorului şcolar general. Aprecierea are la bază punctajul şi calificativul acordate în urma evaluării continue realizate de inspectorul şcolar de management, evaluare şi dezvoltare instituţională şi
consemnate în fişa de evaluare
a persoanei numite în funcţia
de director de unitate de învăţământ preuniversitar de stat. Aprecierea este însoţită de fişa de
evaluare a directorului de unitate de învăţământ, completată cu
punctajul şi calificativul obţinute de acesta.
Art. 23. - (1) Directorul unităţii de învăţământ înaintează
consiliului de administraţie,
cu 15 zile înaintea expirării
perioadei de probă, aprecierea
sa privind corespunderea sub raport managerial a persoanei numite în funcţia de director adjunct. Aprecierea are la
bază punctajul acordat în urma
evaluării continue realizate
de inspectorul şcolar de
management educaţional şi consemnat în fişa de evaluare a directorului adjunct al unităţii de învăţământ preuniversitar de stat. Consiliul de administraţie stabileşte, pe baza fişei
de evaluare şi în prezenţa directorului adjunct, punctajul obţinut şi aprecierea potrivit căreia acesta corespunde/nu corespunde postului ocupat.
(2) Aprecierea, însoţită de fişa de
evaluare privind activitatea directorului adjunct şi calificativul acordat, este înaintată inspectorului şcolar
general, spre informare.
Art. 24. - Contractul de management
educaţional al persoanelor
numite în funcţia de
director/director adjunct la unităţile de învăţământ
preuniversitar de stat încetează:
1. la expirarea perioadei pentru
care a fost încheiat;
2. în cazul în care, la evaluarea
efectuată pentru perioada de
probă, activitatea
directorului nu corespunde din punct de vedere managerial;
3. dacă pe perioada mandatului directorul a obţinut în urma evaluării
anuale sau în urma inspecţiei
speciale efectuate de către
inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ori de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării calificativul „nesatisfăcător";
4. pentru nerespectarea cu vinovăţie a obligaţiilor contractuale, precum şi pentru săvârşirea unei fapte de natura abaterilor
disciplinare sau care angajează răspunderea
administrativă, civilă ori penală, directorul/directorul adjunct putând fi sancţionat potrivit dispoziţiilor art. 116 lit. e) şi f) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările
ulterioare;
5. în cazul în care persoana îşi pierde calitatea de cadru didactic
titular în învăţământul
preuniversitar;
6. prin renunţarea directorului la contract, cu
respectarea termenului de preaviz pentru funcţii de conducere;
7. prin acordul părţilor;
8. la îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
9. prin decesul sau punerea sub
interdicţie judecătorească a directorului;
10. în cazul reorganizării administrativ-teritoriale.
Art. 25. - In toate situaţiile în care contractul de management
educaţional încetează, inspectorul şcolar general emite decizie de eliberare din funcţie pentru directorii numiţi prin decizia sa, respectiv solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării
emiterea ordinului de eliberare din funcţie pentru directorii numiţi prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 24 pct. 4 din prezenta
metodologie, în care, prin decizia inspectorului şcolar general (pentru directorii numiţi prin decizia sa), respectiv prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării
(pentru directorii numiţi prin
ordin al ministrului), se face comunicarea sancţiunii, conform art. 123 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 26. - Informaţiile false cuprinse în curriculum vitae,
falsul în declaraţii, falsul
în înscrisuri oficiale şi sub
semnătură privată, observate de comisia de concurs înaintea sau în timpul desfăşurării concursului, atrag eliminarea candidatului din concurs şi sesizarea organelor competente, iar cele
dovedite după finalizarea
concursului conduc, în plus, şi
la invalidarea rezultatelor concursului şi reprogramarea acestuia, dacă sunt constatate cu privire la câştigătorul
concursului.
Art. 27. - (1) Sesizările care vizează nerespectarea condiţiilor de înscriere la concurs, potrivit prevederilor art. 2, sau
cele referitoare la valabilitatea documentelor de la dosarul de înscriere la
concurs, potrivit art. 10, dovedite înaintea sau în timpul concursului, atrag
eliminarea candidatului din concurs, iar cele dovedite după finalizarea concursului conduc la
invalidarea rezultatelor concursului şi reprogramarea acestuia, dacă sunt constatate cu privire la câştigătorul
concursului.
(2) Candidatul şi persoanele responsabile, membre ale
comisiei de înscriere, care au încălcat prevederile prezentei metodologii, se sancţionează potrivit legii.
Art. 28. - Preşedinţii comisiilor, membrii acestora, precum şi persoanele desemnate ca observatori înainte de desfăşurarea concursului dau o declaraţie pe propria răspundere că nu au
în rândul candidaţilor soţ, soţie, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv sau relaţii conflictuale cu vreun candidat.
Art. 29. - Anexele nr. 1 -4 fac
parte integrantă din prezenta
metodologie.
ANEXA Nr. 1*) la metodologie
Model de Curriculum Vitae European
|
< numele aplicantului >
|
|
Curriculum vitae
|
*Notă
Inlocuiţi rubrica (numele aplicantului cu propriul nume)
** Notă
Toate textele scrise cu aceste caractere au rol informativ şi nu
apar in CV
*** Notă
Textul dintre () va fi înlocuit cu informaţiile cerute
|
|
INFORMAŢII PERSONALE
|
|
Nume
|
(Nume, prenume)
|
Adresă
|
(numărul, strada, cod poştal, oraş, ţara)
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Naţionalitate
|
|
Data naşterii
|
(ziua, luna, anul)
|
EXPERIENŢĂ PROFESIONALA
|
|
* Perioada (de la - până la)
|
(Menţionări pe rând fiecare experienţă profesională pertinentă,
începând cu cea mai recentă dintre acestea)
|
* Numele şi adresa angajatorului
|
|
* Tipul activităţii sau sectorul de activitate
|
|
* Funcţia sau postul ocupat
|
|
* Principalele activităţi şi responsabilităţi
|
|
EDUCAŢIE ŞI FORMARE
|
|
* Perioada (de la - până la)
|
(Descrieţi separat fiecare formă de învăţământ şi program de
formare profesională urmate, începând cu cea mai recentă)
|
* Numele şi tipul instituţiei de învăţământ şi al organizaţiei
profesionale prin care s-a realizat formarea profesională
|
|
* Domeniul studiat/aptitudini ocupationale
|
|
* Tipul calificării/diploma obţinută
|
|
* Nivelul de clasificare a formei de instruire/învăţământ
|
|
APTITUDINI ŞI COMPETENŢE PERSONALE
dobândite în cursul vieţii si carierei dar care nu sunt
recunoscute neapărat printr-un certificat sau o diplomă
|
|
Limba maternă
|
|
Limbi străine cunoscute
* abilitatea de a citi
* abilitatea de a scrie
* abilitatea de a vorbi
|
(Enumeraţi limbile cunoscute şi indicaţi nivelul: excelent, bine,
satisfăcător)
|
Aptitudini şi competenţe artistice
Muzică, desen, pictură, literatură etc.
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul in care le-aţi
dobândit)
|
Aptitudini şi competenţe sociale
Locuiţi şi munciţi cu alte persoane, într-un mediu multicultural,
ocupaţi o poziţie în care comunicarea este importantă sau desfăşuraţi o
activitate in cate munca de echipă este esenţială, (de exemplu cultură, sport
etc.)
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-aţi
dobândit)
|
Aptitudini si competenţe organizatorice
De exemplu coordonaţi sau conduceţi
activitatea altor persoane, proiecte şi gestionaţi bugete; la locul de muncă,
în acţiuni voluntare (de exemplu în domenii culturale sau sportive) sau la
domiciliu.
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi în ce context le-aţi dobândit)
|
Aptitudini şi competenţe tehnice
(utilizare calculator, anumite tipuri de echipamente, maşini
etc.)
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi în ce context le-aţi
dobândit)
|
Permis de conducere
|
|
Alte aptitudini şi competenţe
Competenţe care nu au mai fost menţionate anterior
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi în ce context le-aţi
dobândit)
|
INFORMAŢII SUPLIMENTARE
|
(Indicaţi alte informaţii utile şi care nu au fost menţionate, de
exemplu persoane de contact, referinţe etc.)
|
ANEXE
|
(Enumeraţi documentele ataşate CV-ului, dacă este cazul).
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*) la metodologie
EVALUARE CURRICULUM VITAE
Nr. Crt.
|
CRITERII
|
Punctaj maxim director
|
Punctaj maxim dir.adj.
|
1.
|
EDUCAŢIE ŞI FORMARE
|
3
|
3
|
Studii1
|
0,5
|
0,5
|
Studii superioare de lungă durată
|
0,5
|
0,5
|
Studii superioare de scurtă durată
|
0,25
|
0,25
|
Perfecţionare
|
|
|
A) în specialitate
|
1
|
1,5
|
Doctorat
|
0,5
|
0,5
|
Cursuri postuniversitare/ Masterat/A doua facultate, studii
postuniversitare de conversie profesională în cadrul
Proiectului pt. Invăţământul Rural
|
0,25
|
0,75
|
Gradul I
|
0,25
|
0,25
|
B) în management educaţional şi finanţare
|
1,5
|
1
|
Doctorat/ Cursuri postuniversitare/ Masterat/cursuri de formare
în management educaţional acreditate/avizate de MEdC
|
1
|
... 0,5
|
Stagii de management în străinătate avizate MEdC
|
0,5
|
0,5
|
2.
|
EXPERIENŢA PROFESIONALA
|
3,75
|
3,75
|
A) activităţi şi apartenenţă profesională :
|
1,75
|
1,75
|
Membru în comisii de lucru ale inspectoratului şcolar /
MEdC/comisii de dialog
social
Metodist / responsabil cerc pedagogic / consilier educativ
|
0,25
|
0,25
|
Evaluarea rezultatelor ultimilor 3 ani 2
|
1,5
|
1,5
|
B) aptitudini şi competenţe tehnice
|
0,5
|
0,5
|
Cunoştinţe de operare pe calculator dovedite la susţinerea
interviului
|
0,5
|
0,5
|
C) aptitudini şi competenţe organizatorice
|
1.5
|
1,5
|
Proiecte de integrare europeană / internaţionale
|
1
|
1
|
Inspector/ director/ director adjunct 3
Membru în consiliul de administraţie /responsabil comisie
metodică/lider sindical
|
0,5
|
0,5
|
3.
|
ALTE APTITUDINI ŞI COMPETENŢE PERSONALE
|
1,25
|
1,25
|
Lucrări publicate4 (cărţi/ studii/ articole) de pedagogice / de specialitate
|
0,25
|
0,5
|
Lucrări publicate4 (cărţi/ studii/ articole) de management educaţional
|
0,5
|
0,25
|
Proiecte interinstituţionale/ comunitare/ alte proiecte ( la
nivel local/judeţean)
|
0,5
|
0,5
|
|
TOTAL
|
8
|
8
|
|
|
|
|
|
1 Se punctează forma cea mai înaltă de învîţământ finalizată
2 Punctajul se stabileşte prin cumularea
rezultatelor fişelor de evaluare anuale, după cum
urmează : 0.25......pentru 86 - 94 puncte în fişa de evaluare 0.50......pentru 95-100 puncte în fişa de
evaluare
3 In cazul în care contractul managerial a încetat înaintea
expirării perioadei pentru care a fost încheiat, din motive imputabile
persoanei, experienţa în activitatea de conducere, îndrumare si control, nu se
mai punctează.
4 Punctajul maxim se acordă numai
pentru publicarea de cărţi
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA
Nr. 3*) la metodologie
INSPECTORATUL ŞCOLAR AL______________________
NUMELE
CANDIDATULUI___________________________________
POSTUL
PE CARE
CANDIDEAZĂ_____________________________________________
BORDEROUL
DE NOTARE
Nr.subiect....................
PROBA
|
PUNCTAJ Maxim
|
NOTARE
|
|
Comisia
|
Nume şi prenume
|
Punctaj individual
|
Punctaj probă
|
CURRICULUM VITAE
|
40
|
Preşedinte
|
|
|
|
Membru 1
|
|
|
Membru 2
|
|
|
Membru 3
|
|
|
Membru 4
|
|
|
48
|
Reprezentant culte / M.Ap.N.
|
|
|
INTERVIU
|
100
|
Preşedinte
|
|
|
|
Membru 1
|
|
|
Membru 2
|
|
|
Membru 3
|
|
|
Membru 4
|
|
|
120
|
Reprezentant culte / M.Ap.N.
|
|
|
Punctajul
total:
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4 la metodologie
CONTRACT DE MANAGEMENT
EDUCAŢIONAL
I. Părţile contractante
1. Domnul/Doamna
............................., în calitate de
inspector şcolar general, numit în funcţie prin Ordinul ministrului
educaţiei şi cercetării nr............/...............,
reprezentând
Inspectoratul Şcolar al Judeţului ......................../Municipiului
Bucureşti, cu sediul în
...........................................................,
str......................................
nr.............................,
şi
2. Domnul/Doamna
.............................................................,
domiciliat/domiciliată în
............................................................,
str..............................
nr......., bl......, sc......., ap.......,
judeţul ............................., cetăţean român, având actul de
identitate ...... seria .....
nr............., CNP .............................,
eliberat de
............................., în calitate de director/director
adjunct la
............................., cu sediul în .............................,
str..............................
nr................, judeţul
.............................,
telefon ..............., numit în funcţie prin
Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării
nr...........................
din .............................
II. Obiectul contractului
Inspectoratul Şcolar al Judeţului ......................./Municipiului
Bucureşti, prin inspectorul şcolar general, încredinţează directorului/directorului
adjunct conducerea, îndrumarea, controlul şi administrarea unităţii de învăţământ,
în concordanţă cu strategia şi direcţiile de dezvoltare ale învăţământului preuniversitar, stabilite prin obiectivele reformei educaţionale în plan naţional şi local.
III. Durata contractului
Prezentul contract se încheie pe o
perioadă determinată de 4 ani, începând cu data emiterii
ordinului ministrului educaţiei
şi cercetării de numire în funcţie.
Pentru judeţele-pilot se aplică prevederile art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 224/2005 pentru
aprobarea Metodologiei de numire şi salarizare a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de
învăţământ preuniversitar de
stat.
IV. Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile directorului/ directorului
adjunct
A. Atribuţiile directorului/directorului adjunct al unităţii de învăţământ sunt cele prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a
unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordin
al ministrului educaţiei şi cercetării.
B. Drepturile şi obligaţiile generale ale directorului/directorului adjunct decurg din:
- Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare;
- actele normative elaborate de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
- dispoziţiile emise de inspectorul şcolar general.
C. Alte drepturi şi obligaţii contractuale ale directorului/ directorului adjunct:
1. aplică strategiile educaţionale
promovate de inspectoratul şcolar
judeţean/al municipiului
Bucureşti la nivelul unităţii de învăţământ, în concordanţă cu obiectivele politicii naţionale în domeniul educaţiei;
2.participă la programele de formare/perfecţionare în domeniul managementului educaţional; în cazul în care nu a parcurs un astfel de stagiu, este
obligat să participe la cursul
de formare în primul an al mandatului;
3. are dreptul să solicite şi să primească asistenţă juridică din partea
inspectoratului şcolar judeţean în toate problemele de legislaţie, precum şi în cazul unor litigii în care este implicată unitatea de învăţământ;
4. beneficiază de o indemnizaţie de conducere, ce se revizuieşte anual, între limitele minime şi maxime prevăzute
de lege, în funcţie de
performanţele manageriale
evidenţiate prin evaluare
obiectivă;
5. asigură calitatea educaţiei furnizate de unitatea de învăţământ;
6. încheie şi răspunde de actele juridice semnate în numele şi pe seama unităţii de învăţământ;
7. decontează cheltuielile de cazare, diurnă, transport şi alte cheltuieli stabilite de normele legale, cu documente
justificative, pentru deplasările
în interes de serviciu în ţară şi în străinătate;
8. răspunde de organizarea şi realizarea perfecţionării
personalului din unitatea de învăţământ;
9. prezintă semestrial şi anual inspectorului şcolar general rapoarte privind starea şi calitatea învăţământului
şi stadiul implementării politicilor educaţionale din unitatea de învăţământ;
10. răspunde de aplicarea şi respectarea legislaţiei în organizarea, conducerea şi desfăşurarea
procesului de învăţământ;
11. îşi declară averea la
începutul şi la sfârşitul contractului;
12. în perioada executării contractului beneficiază de rezervarea catedrei pe care este
titular.
V. Drepturile şi obligaţiile inspectorului şcolar general:
1. să asigure directorului/directorului adjunct deplina libertate în
conducerea, organizarea şi
coordonarea învăţământului
preuniversitar la nivelul unităţii de învăţământ,
limitările fiind cele prevăzute de reglementările legale;
2. să asigure directorului/directorului adjunct condiţiile legale pentru a-şi îndeplini obligaţiile cuprinse în prezentul contract;
3. să evalueze activitatea directorului/directorului adjunct anual sau
ori de câte ori este sesizat de existenţa unor disfuncţii
în activitatea unităţii de învăţământ.
VI. Loialitate şi confidenţialitate
Pe durata prezentului contract şi încă o perioadă de 2
ani de la încetarea acestuia directorul/directorul adjunct este obligat să păstreze cu rigurozitate confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor
care nu sunt destinate publicităţii sau care sunt prezentate cu acest caracter de Ministerul Educaţiei şi Cercetării ori de
autoritatea executivă a
administraţiei publice locale.
Directorului/directorului adjunct
îi sunt interzise orice activităţi contrare politicii Ministerului Educaţiei şi Cercetării în domeniul educaţiei.
VII. Răspunderea părţilor
1. Pentru neîndeplinirea sau
îndeplinirea necorespunzătoare
a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract părţile răspund
potrivit legii.
2. Directorul/directorul adjunct răspunde disciplinar şi/sau patrimonial pentru daunele produse
prin orice act al său contrar
intereselor învăţământului sau
prin acte de gestiune defectuoasă.
3. In cazul în care sunt indicii
privind săvârşirea unei infracţiuni în legătură cu executarea contractului, săvârşirea unor fapte de corupţie sau a unor fapte ce atentează la bunele moravuri, vor fi sesizate organele competente.
VIII. Modificarea contractului
Contractul de management educaţional se suspendă de drept în cazul în care împotriva directorului/directorului
adjunct a fost formulată
plângere penală sau dacă acesta a fost trimis în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcţia deţinută, până la rămânerea definitivă
a hotărârii judecătoreşti.
In cazul reglementărilor legale intervenite ulterior
încheierii contractului şi
care îi sunt aplicabile, părţile vor putea modifica contractul numai
corespunzător acestora.
IX. Incetarea contractului Prezentul
contract încetează:
1. la expirarea perioadei pentru
care a fost încheiat;
2. în cazul în care, în urma
evaluării efectuate la sfârşitul perioadei de probă, activitatea directorului/ directorului
adjunct nu corespunde din punct de vedere managerial;
3. pentru nerespectarea cu vinovăţie a obligaţiilor contractuale, precum şi pentru săvârşirea unei fapte de natura abaterilor
disciplinare, potrivit dispoziţiilor art. 116 lit. e) şi f) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, sau de natura celor care
angajează răspundere patrimonială, civilă sau penală;
4. dacă, pe perioada mandatului, directorul/directorul adjunct a obţinut în urma evaluării anuale sau în urma inspecţiei speciale efectuate de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ori de Ministerul Educaţiei şi Cercetării calificativul „nesatisfăcător";
5. în cazul în care persoana îşi pierde calitatea de cadru didactic
titular în învăţământul
preuniversitar;
6. prin renunţarea managerului la contract, cu
respectarea termenului de preaviz pentru funcţii de conducere;
7. prin acordul părţilor;
8. la îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
9.prin decesul sau punerea sub
interdicţie judecătorească a directorului/directorului adjunct;
10. în cazul reorganizării administrativ-teritoriale.
X. Litigii
Litigiile izvorâte din încheierea,
executarea, modificarea, încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale
amiabilă, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de contencios administrativ.
XI. Dispoziţii finale
1. Prevederile prezentului
contract se completează cu dispoziţiile
Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte normative specifice.
2. Fişa postului şi fişa de evaluare, elaborate în conformitate
cu prevederile art. 16 alin. (2) şi art. 26 alin. (1) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor
de învăţământ preuniversitar,
aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005, constituie anexe la
prezentul contract.
Inspector şcolar general,
.......................................
Director/Director adjunct,
…………………………..