ORDIN Nr. 3015
din 20 decembrie 2010
pentru aprobarea
Instructiunilor privind scoaterea din functiune/declasarea si casarea activelor
fixe si a bunurilor materiale de natura obiectelor de inventar aflate in
patrimoniul Administratiei Nationale a Penitenciarelor si al unitatilor
subordonate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 17 ianuarie 2011
Având în vedere prevederile Legii nr. 15/1994 privind
amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
909/1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 15/1994
privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale,
modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 54/1997, cu modificările
şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile Legii contabilităţii nr.
82/1991, republicată,
în temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr.
652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind scoaterea
din funcţiune/declasarea şi casarea activelor fixe şi a bunurilor materiale de
natura obiectelor de inventar aflate în patrimoniul Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor şi al unităţilor subordonate, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, orice dispoziţie contrară se abrogă.
p. Ministrul justiţiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
privind scoaterea din funcţiune/declasarea şi
casarea activelor fixe şi a bunurilor materiale de natura obiectelor de
inventar aflate în patrimoniul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al
unităţilor subordonate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni reglementează în mod
unitar organizarea şi efectuarea operaţiunilor de scoatere din
funcţiune/declasare şi casare a activelor fixe şi a bunurilor de natura
obiectelor de inventar ce aparţin Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi
unităţilor din subordinea acesteia, inclusiv complexului „Flamingo" -
Eforie Sud şi Centrului de Pregătire Sovata.
Art. 2. - Prin scoaterea din funcţiune a activelor
fixe/declasarea materialelor, altele decât active fixe, de natura
obiectelor de inventar în folosinţă, se înţelege sistarea utilizării acestora
ca urmare a îndeplinirii duratelor normale de funcţionare stabilite potrivit
legii sau a prezentării unui grad avansat de uzură fizică sau morală ori a
degradării şi a faptului că nu mai pot primi o altă destinaţie sau utilizare şi
nici nu mai pot fi recuperate, recondiţionate, adaptate sau modificate.
Art. 3. - Prin casare se înţelege totalitatea
operaţiunilor efectuate în vederea valorificării părţilor componente rezultate
prin vânzare, distrugere şi dezmembrare a activelor fixe/bunurilor materiale de
natura obiectelor de inventar, astfel încât acestea să îşi piardă forma şi să
nu mai poată fi utilizate pentru destinaţia iniţială. Operaţiunea de casare se
finalizează prin scăderea din evidenţa contabilă a activelor fixe/bunurilor
materiale de natura obiectelor de inventar respective.
Art. 4. - Sunt considerate active fixe şi materiale de
natura obiectelor de inventar în folosinţă, care fac obiectul prezentelor
instrucţiuni, următoarele:
a) activele patrimoniale de natura imobilizărilor
corporale - terenuri, active fixe, obiecte de inventar, animale şi păsări,
precum şi alte bunuri aflate în patrimoniul unităţilor de penitenciare;
b) active patrimoniale de natura imobilizărilor
necorporale - programe informatice create în cadrul Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor sau achiziţionate de la terţi.
Art. 5. - (1) Activele fixe şi materialele de natura
obiectelor de inventar în folosinţă, pieselor de schimb şi subansamblelor se
scot din funcţiune şi se casează dacă şi-au îndeplinit durata normală de
utilizare şi îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a) au devenit inutilizabile ca urmare a gradului
avansat de uzură, nu mai pot primi o altă destinaţie sau utilizare şi nici nu
pot fi reparate, recondiţionate, adaptate sau modernizate;
b) exploatarea lor nu mai este eficientă din punct de
vedere operativ sau economic datorită uzurii morale şi nici nu au putut fi
valorificate sau transferate;
c) costul unei reparaţii sau recondiţionări depăşeşte
60% din valoarea de achiziţie pentru un bun similar nou. Prin valoare de
achiziţie se înţelege costul unei valori materiale echivalent nouă la care
se adaugă cheltuielile de transport, instalare şi punere în funcţiune;
d) depăşesc costurile normate de combustibil şi
lubrifianţi, iar transformarea acestora în vederea încadrării în consumurile
stabilite nu este eficientă sau posibilă;
e) sunt avariate prin accidente, catastrofe, incendii,
calamităţi naturale sau ca urmare a unor activităţi operative de pregătire, de
producţie sau administrative, iar costul reparării depăşeşte nivelul stabilit
la lit. c) sau repararea lor nu este economicoasă;
f) aparatura şi instalaţiile de măsură, control şi
reglare pentru care organele de metrologie autorizate nu mai avizează folosirea
lor întrucât parametrii funcţionali au devenit necorespunzători;
g) instalaţiile mecanice sub presiune şi de ridicat,
precum şi utilajele şi sculele a căror exploatare a fost interzisă de organele
autorizate;
h) filmele, diafilmele, diapozitivele, discurile,
compact discurile, cărţile, broşurile, pliantele, planşele şi alte bunuri
destinate activităţilor cultural-educative şi recreative care au un grad
avansat de uzură sau sunt depăşite din punctul de vedere al conţinutului şi nu
mai pot fi utilizate pentru scopul în care au fost achiziţionate;
i) prototipurile care nu dau rezultatele preconizate;
j) construcţiile şi instalaţiile aferente sau părţi din
acestea, devenite improprii datorită exploatării lor în condiţii normale sau
care nu mai pot fi folosite în scopul pentru care au fost destinate şi nici în
alte scopuri;
k) construcţiile şi instalaţiile care împiedică
executarea lucrărilor de sistematizare, dezvoltare, construcţie sau
reconstrucţie, legal aprobate, şi care nu pot fi evitate sau mutate pe alt
amplasament;
l) remorcile auto şi de tractor care necesită o
reparaţie cu înlocuirea saşiului, în cazul în care reparaţia nu prezintă
garanţia circulaţiei normale pe drumurile publice;
m) animalele care şi-au pierdut aptitudinile
corespunzătoare categoriei de serviciu din care fac parte ori în urma
contractării unei boli din cele prevăzute de normele legale;
n) nu au putut fi valorificate, în condiţiile stipulate
de actele normative în vigoare.
(2) In cazul în care se constată că degradarea sau
uzura avansată a valorilor materiale aduse în stare de scoatere din funcţiune
şi casare nu este urmarea unei folosiri legale şi normale, se vor lua măsuri de
efectuare a cercetării administrative, în vederea stabilirii răspunderii
patrimoniale în sarcina persoanelor vinovate, în conformitate cu prevederile
actelor normative în vigoare. In situaţia în care dispoziţia de imputare este
contestată la instanţa competentă, scoaterea din funcţiune şi casarea se vor
face numai după ce hotărârea a rămas definitivă.
(3) Scoaterea din funcţiune şi casarea valorilor
materiale care fac obiectul unei cauze civile sau penale se pot efectua numai
după ce hotărârea instanţei de judecată a rămas definitivă.
(4) Simpla îndeplinire a duratei normale de funcţionare
sau depăşirea costurilor normate de combustibil şi lubrifianţi, transformarea
acestora în vederea încadrării în consumurile stabilite nefiind eficientă sau
posibilă, nu constituie temei pentru scoaterea din funcţiune şi casarea unor
active fixe sau declasarea unor bunuri materiale de natura obiectelor de
inventar în folosinţă, pieselor de schimb şi subansamblelor.
Art. 6. - (1) Activele fixe sau materialele de natura
obiectelor de inventar, a căror funcţionare este limitată la resurse încadrate
în norme de siguranţă, precum şi piesele de schimb aferente acestora, care au
îndeplinit durata normală de funcţionare, pot fi folosite în continuare, dacă
starea lor fizică permite, numai cu avizul scris al organelor de specialitate
autorizate.
(2) Scoaterea din funcţiune a activelor fixe şi
declasarea bunurilor materiale de natura obiectelor de inventar înainte de
expirarea duratei normale de utilizare sau cu o durată normală de utilizare
consumată, aflate în administrarea unităţilor de penitenciare, se aprobă de
directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în baza unei
justificări temeinic argumentate.
(3) Scoaterea din funcţiune a activelor fixe şi
declasarea bunurilor materiale de natura obiectelor de inventar înainte de
expirarea duratei normale de utilizare sau cu o durată normală de utilizare
consumată, aflate în administrarea aparatului central al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor, se aprobă de către ministrul justiţiei, la
propunerea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
şi cu avizul direcţiilor/serviciilor din Administraţia Naţională a
Penitenciarelor, în funcţie de domeniul de folosinţă al acestora, în baza unei
justificări temeinic justificate.
(4) Pentru scoaterea din funcţiune, în vederea
valorificării şi, după caz, casării, activele corporale care alcătuiesc
domeniul public al statului de natura activelor fixe, cu durata normală de
utilizare consumată sau neconsumată, a căror menţinere în funcţiune nu se mai
justifică, vor fi trecute în domeniul privat al statului sau al unităţilor
administrativ-teritoriale, potrivit reglementărilor privind proprietatea
publică şi regimul juridic al acesteia.
Art. 7. - (1) Nu se propun pentru scoaterea din
funcţiune sau declasare activele fixe sau materialele de natura obiectelor de
inventar care, deşi au îndeplinit durata normală de utilizare, se găsesc în una
dintre următoarele situaţii:
a) starea fizică şi tehnică permite exploatarea lor în
continuare;
b) din raţiuni operative sau economice se justifică
menţinerea acestora în funcţiune, chiar dacă costul reparaţiei depăşeşte 60%
din valoarea de înlocuire;
c) sunt necesare sistemului administraţiei penitenciare
şi nu sunt posibilităţi de înlocuire, iar prin reparaţii şi recondiţionări mai
pot fi folosite o anumită perioadă.
(2) Tehnica de intervenţie, armamentul şi muniţia din
dotarea unităţilor, care au îndeplinit durata de funcţionare normală, respectiv
normele de exploatare şi a căror stare fizică şi tehnică permite folosirea în
continuare, dovedită printr-un act constatator de la o societate autorizată,
după executarea unor reparaţii, sau dacă se justifică din punct de vedere
operativ sau economic, nu se propun la casare.
(3) Menţinerea în exploatare a unor active fixe sau a
unor materiale de natura obiectelor de inventar ale căror reparaţii depăşesc
normativele valorice se aprobă de către ministrul justiţiei, cu avizul
directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi al
direcţiilor/serviciilor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, în
funcţie de domeniul de folosinţă al acestora.
Art. 8. - Activele fixe sau materialele de natura
obiectelor de inventar care figurează în evidenţa contabilă în folosinţă şi
sunt necesare executării activităţilor specifice şi pentru care nu sunt
posibilităţi efective de înlocuire nu se propun pentru scoatere din funcţiune
şi casare, chiar dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (1),
dacă după reparaţii ori recondiţionări mai pot fi utilizate.
Art. 9. - Casarea activelor fixe şi a bunurilor
materiale de natura obiectelor de inventar înainte de aprobarea
proceselor-verbale de scoatere din funcţiune a mijloacelor fixe/de declasare a
bunurilor materiale de natura obiectelor de inventar este interzisă, chiar dacă
sunt îndeplinite toate celelalte condiţii pentru executarea acestei operaţiuni.
CAPITOLUL II
Procedura scoaterii din funcţiune a activelor
fixe/declasării bunurilor materiale de natura obiectelor de inventar
SECŢIUNEA 1
Analiza şi avizarea propunerilor de scoatere din
funcţiune a activelor fixe/declasare a bunurilor materiale de natura obiectelor
de inventar
Art. 10. - (1) Propunerile privind scoaterea din
funcţiune a activelor fixe/declasare a bunurilor materiale de natura obiectelor
de inventar se fac de către comisiile de inventariere, administrator, gestionar
sau alte persoane care gestionează patrimoniul unităţii.
(2) Aceste propuneri se analizează şi se avizează de
către comisia compusă dintr-un număr de 3 sau 5 persoane, numită prin decizie
scrisă de către ordonatorul de credite, care are în administrare bunurile
respective.
(3) Comisia de analiză şi avizare constituită conform
prevederilor alin. (2) este compusă din:
a) directorul adjunct pe probleme
economico-administrative/şeful serviciului economico-administrativ, în calitate
de preşedinte;
b) responsabilul compartimentului de activitate - şef
serviciu, şef birou, contabil sau altă funcţie similară în a cărui evidenţă se
află bunurile ce se propun pentru declasare şi casare;
c) alţi specialişti care cunosc caracteristicile
valorilor materiale ce fac obiectul scoaterii din funcţiune şi declasării.
(4) Gestionarii nu pot face parte din comisiile pentru
analizarea şi avizarea propunerilor de scoatere din funcţiune şi declasare,
inclusiv când cumulează şi funcţia de contabil. Gestionarii sunt obligaţi să
prezinte bunurile şi să dea explicaţii referitoare la existenţa şi starea
acestora.
Art. 11. - Comisia numită pentru analiza şi avizarea
propunerilor de scoatere din funcţiune a activelor fixe/declasare a bunurilor
materiale de natura obiectelor de inventar are următoarele atribuţii:
a) să verifice obiect cu obiect şi să se convingă că
activele fixe/bunurile materiale de natura obiectelor de inventar propuse
pentru scoaterea din funcţiune/declasare îndeplinesc minimum una dintre condiţiile
stabilite la art. 5 alin. (1);
b) să întocmească documentaţia tehnică - notă privind
starea tehnică a activelor fixe propuse pentru scoaterea din funcţiune, notă
justificativă privind descrierea degradării bunurilor materiale, actul
constatator al avariei, devize pentru reparaţii;
c) să întocmească procesele-verbale de scoatere din
funcţiune a activelor fixe/de declasare a bunurilor materiale de natura
obiectelor de inventar, pe compartimente de activitate şi niveluri de
competenţe, potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
Art. 12. - Documentele care însoţesc procesele-verbale
de scoatere din folosinţă a activelor fixe/de declasare a bunurilor materiale
de natura obiectelor de inventar sunt următoarele:
a) notă privind starea tehnică a activelor fixe propuse
a fi scoase din funcţiune;
b) act constatator al avariei, după caz;
c) notă justificativă privind descrierea degradării
bunurilor materiale;
d) specificaţia bunurilor materiale propuse pentru
declasare;
e) notă privind starea tehnică a obiectelor de
inventar propuse pentru declasare;
f) documentul de evidenţă a exploatării - carte
tehnică, carnet, fişă de evidenţă etc. pentru valorile materiale a căror durată
normală de funcţionare este stabilită prin norme;
g) devizul estimativ al reparaţiei şi procesul-verbal
din care să rezulte că aceasta este neeconomicoasă;
h) buletinul de analiză, verificare metrologică,
negaţii de reparare a aparatelor de măsurare şi control;
i) autorizaţia de demolare sau dezafectare pentru
construcţii şi instalaţii, în situaţiile în care dispoziţiile în vigoare nu
impun alte obligaţii;
j) procese-verbale de cercetare administrativă, pentru
bunurile avariate prin accidente, incendii sau în alte împrejurări, după caz;
k) documente de constatare tehnică pentru instalaţiile,
utilajele, aparatele sau alte mijloace tehnice cu consumuri peste limitele
stabilite, însoţite de o notă justificativă din care să rezulte că nu există
posibilitatea modificării lor pentru a se încadra în consumurile normate;
l) listele nominale pentru cărţi şi periodice;
m) raportul aprobat de ordonatorul principal de credite
pentru bunurile de natura tehnicii militare;
n) alte documente necesare pentru justificarea
scoaterii din funcţiune.
SECŢIUNEA a 2-a
Intocmirea şi aprobarea proceselor-verbale
privind scoaterea din funcţiune a activelor fixe/declasarea bunurilor materiale
de natura obiectelor de inventar
Art. 13. - (1) Procesele-verbale privind scoaterea din
funcţiune a activelor fixe/declasarea bunurilor materiale de natura obiectelor
de inventar se întocmesc în câte două exemplare, separat pentru activele fixe,
precum şi pentru materialele de natura obiectelor de inventar în folosinţă
aflate în gestiunea unui singur gestionar, potrivit modelelor prevăzute în
anexele nr. 1 şi 2.
(2) Documentele ce însoţesc procesele-verbale privind
scoaterea din funcţiune a activelor fixe/declasarea bunurilor materiale de
natura obiectelor de inventar se întocmesc separat pe domenii de activitate
(auto, transmisiuni, armament geniu chimic transmisiuni, hrănire, echipare,
cazarmare, informatică, medical etc). Fiecare proces-verbal va fi înregistrat
şi datat.
Art. 14. - Trecerea animalelor de reproducţie din
categoria „active fixe" în categoria „animale la îngrăşat" sau, după
caz, „animale reformă" se realizează în baza „Actului de mutaţie" şi
a „Procesului-verbal de reformă". Procesele-verbale cu propunerile
unităţilor de scoatere a animalelor din categoria activelor fixe se întocmesc
potrivit prevederilor art. 13 şi se aprobă de directorul general al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 15. - Procesele-verbale privind scoaterea din
funcţiune a activelor fixe/declasarea bunurilor materiale de natura tehnicii
militare, cu durata normală de utilizare îndeplinită sau uzate moral, se aprobă
conform competenţelor stabilite la art. 6.
SECŢIUNEA a 3-a
Casarea propriu-zisă
Art. 16. - Prezentele instrucţiuni nu se aplică în
cazul bunurilor care implică apărarea ţării, ordinea publică şi siguranţa
naţională, pentru care procedurile de valorificare se aprobă, în mod distinct,
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 17. - (1) Casarea propriu-zisă a bunurilor
materiale se face, pe compartimente de activitate, de comisia de casare numită
prin decizie a ordonatorului de credite, care a aprobat scoaterea din
funcţiune, compusă din minimum 3 persoane, dintre care una trebuie să fie, în
mod obligatoriu, din cadrul compartimentului economico-administrativ.
(2) Pentru anumite categorii de bunuri, cum sunt
autovehiculele, aparatura de transmisiuni ori cea informatică, mijloacele de
pază, escortare şi imobilizare, armamentul şi muniţiile, la solicitarea
unităţii subordonate, ordonatorul de credite ierarhic superior poate numi în
comisia de casare reprezentanţi proprii.
Art. 18. - Contabilul, responsabilul economic de sector
şi gestionarul nu pot fi numiţi în comisia de casare pentru bunurile pe care le
gestionează. Aceştia participă la lucrările comisiei, având obligaţia de a
prezenta valorile materiale şi a da relaţii şi explicaţii.
Art. 19. - Comisia de casare a bunurilor materiale are
următoarele atribuţii:
a) să verifice obiect cu obiect dacă bunurile materiale
au ajuns la starea de a fi casate, ca urmare a îndeplinirii condiţiilor
prevăzute la art. 5 alin. (1);
b) să urmărească existenţa detaliilor, părţilor
componente şi a altor elemente ale bunurilor respective. In cazul în care
acestea au fost pierdute, înstrăinate sau lipsesc datorită unor cauze
imputabile, bunurile respective se resping de la casare şi se propune
efectuarea cercetării administrative;
c) să stabilească destinaţia materialelor refolosibile
în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
d) să asigure executarea operaţiunii de casare
propriu-zisă potrivit normelor tehnice în vigoare şi să stabilească părţile
componente, piesele, detaliile şi materialele refolosibile care trebuie să fie
recuperate;
e) să respingă de la operaţiunea de casare propriu-zisă
bunurile ajunse în această stare ca urmare a altei cauze decât utilizarea
normală, în cazul în care nu s-a efectuat cercetarea administrativă;
f) să execute casarea bunurilor materiale numai în
prezenţa tuturor membrilor comisiei;
g) să întocmească procesul-verbal de casare a bunurilor
materiale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
h) să ia orice alte măsuri pentru organizarea şi
desfăşurarea în bune condiţii a operaţiunii de casare;
i) să respingă de la casare activele fixe/bunurile
materiale de natura obiectelor de inventar care mai pot fi distribuite şi
folosite în alte compartimente de activitate sau în alte unităţi.
Art. 20. - (1) Casarea propriu-zisă a activelor
fixe/bunurilor materiale de natura obiectelor de inventar se execută, de
regulă, la unitatea în a cărei evidenţă sunt bunurile respective.
(2) Activele fixe/bunurile materiale de natura
obiectelor de inventar existente în afara unităţii se pot casa acolo unde se
află, cu aprobarea ordonatorului de credite.
Art. 21. - Operaţiunile de dezmembrare, demontare,
desfacere, tăiere, spargere, ardere şi alte modalităţi de casare a activelor
fixe/bunurilor materiale de natura obiectelor de inventar se fac astfel încât
obiectul să îşi piardă forma iniţială, cu excepţia ansamblurilor,
subansamblurilor, pieselor componente şi materialelor refolosibile, la care se
asigură recuperarea integrală.
Art. 22. - (1) Ansamblurile, subansamblurile, piesele
de schimb sau alte materiale refolosibile rezultate în urma operaţiunii
propriu-zise de casare se identifică, iar cantitatea se stabileşte prin
cântărire, numărare, măsurare, după caz.
(2) Inregistrarea în evidenţă se face la valoarea
stabilită de o comisie de evaluare, determinată de gradul de uzură fizică a
bunului respectiv, valoarea de înlocuire cu un bun similar nou şi preţurile
pieţii.
(3) Destinaţia activelor fixe/bunurilor materiale de
natura obiectelor de inventar, a ansamblurilor, subansamblurilor, pieselor de
schimb sau a altor materiale refolosibile se stabileşte de ordonatorul de
credite.
Art. 23. - Materialele care nu se pot valorifica,
folosi în cadrul unităţii sau transfera către alte instituţii publice se
distrug. Această operaţiune se consemnează în procesul-verbal încheiat de
comisia de casare.
Art. 24. - (1) Rezultatul operaţiunii de casare se
consemnează într-un proces-verbal întocmit conform modelului prevăzut în anexa
nr. 3.
(2) Cărţile şi publicaţiile declasate se înscriu într-o
singură poziţie „publicaţii", iar detalierea lor pe titluri şi autori se
face într-o listă nominală anexă, care este parte integrantă din
procesul-verbal de casare.
Art. 25. - (1) Procesul-verbal de casare se întocmeşte
în două exemplare şi se semnează pe fiecare filă, inclusiv anexele, de către
membrii comisiei de casare, se înregistrează şi se arhivează la compartimentul
de evidenţă contabilă şi circulă la contabil (responsabil economic de sector)
şi gestionar.
(2) Procesul-verbal de casare se aprobă de ordonatorul
de credite şi se ştampilează pe fiecare filă.
Art. 26. - Documentele care stau la dosarul casării
sunt următoarele:
a) procesul-verbal de casare;
b) procesul-verbal de scoatere din funcţiune a
activelor fixe/declasare a bunurilor materiale de natura obiectelor de
inventar;
c) decizia de numire a comisiei de analiză şi avizare
pentru scoaterea din funcţiune/declasarea bunurilor materiale, respectiv
decizia de numire a comisiei de casare;
d) documente justificative;
e) documente de valorificare, transmitere fără plată
pentru bunurile aflate în stare de funcţionare;
f) negaţii de transfer fără plată;
g) alte documente prevăzute de dispoziţiile legale.
Art. 27. - Scăderea bunurilor materiale casate şi a
materialelor consumate cu ocazia dezmembrării şi distrugerii se operează în
evidenţa contabilă pe baza Procesului-verbal de casare aprobat de ordonatorul
de credite, la valoarea contabilă.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 28. - Prevederile prezentelor instrucţiuni se
aplică şi pentru activele fixe/bunurile materiale de natura obiectelor de
inventar consumabile sau neconsumabile, fără durată normală de funcţionare,
care se casează pe măsura degradării în limita unor baremuri stabilite prin acte
normative.
Art. 29. - Activele fixe/Bunurile materiale de natura
obiectelor de inventar cu valoare muzeistică pot fi oferite instituţiilor
interesate, cu respectarea dispoziţiilor legale. Scăderea din evidenţă se face
în baza documentelor de valorificare sau de transmitere fără plată, după caz.
Art. 30. - Demolarea şi transformarea construcţiilor de
orice fel se realizează în condiţiile prezentelor instrucţiuni, cu prezentarea
avizelor stabilite de dispoziţiile legale, referitoare la protejarea şi valorificarea
materialelor, obiectelor, instalaţiilor altor elemente de interes artistic,
istoric, documentar, memorial sau tehnico-ştiinţific.
Art. 31. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentele instrucţiuni.
ANEXA Nr. 1
MINISTERUL JUSTIŢIEI
ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ A PENITENCIARELOR
Unitatea............................
Aprobat
Ordonator*)
de credite
|
Data
|
|
|
Propun să aprobaţi
Ordonator**) de credite
.......................................
PROCES-VERBAL
de declasare a materialelor, altele decât active
fixe, de natura obiectelor de inventar în folosinţă
Numar document
|
Data
|
Predător
|
|
Ziua
|
Luna
|
Anul
|
|
|
|
|
|
I. Constatările şi concluziile comisiei de analiză şi
avizare
............................................................................................
............................................................................................
II. Materiale, altele decât active fixe, de natura
obiectelor de inventar în folosinţă
Nr. crt.
|
Denumirea
|
Cod
|
U.M.
|
Cantitatea
|
Preţ unitar
(lei/U.M.)
|
Valoarea
(lei)
col. 4 x col. 5
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
III. Ansamble, subansamble, piese componente şi
materiale rezultate:
Numar document
|
Data
|
Predător
|
Primitor
|
|
Ziua
|
Luna
|
Anul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Denumirea
|
Cod
|
U.M.
|
Cantitatea
|
Preţ unitar
(lei/U.M.)
|
Valoarea
(lei)
col. 4 x col. 5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comisia
|
Delegaţi la dezmembrare sau la
declasare
|
Primit în gestiune
|
Numele şi prenumele
|
Semnătura
|
Numele şi prenumele
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Se va înscrie, după caz, principal sau secundar.
**) Se va înscrie, după caz, secundar sau terţiar.
ANEXA Nr. 2
MINISTERUL JUSTIŢIEI
ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ A PENITENCIARELOR
Unitatea............................
Propun să aprobaţi
Ordonator**) de credite
.....................................
Aprobat
Ordonator*)
de credite
|
Data
|
|
|
PROCES-VERBAL
de scoatere din funcţiune a activelor fixe corporale
şi necorporale
Numar document
|
Data
|
Predător
|
|
Ziua
|
Luna
|
Anul
|
|
|
|
|
|
I. Constatările şi concluziile comisiei de analiză şi
avizare
............................................................................................
............................................................................................
II. Activele fixe scoase din funcţiune
Nr. crt.
|
Denumirea
|
Cod
|
U.M.
|
Cantitatea
|
Preţ unitar
(lei/U.M.)
|
Valoarea
(lei)
col. 4 x col. 5
|
Amortizarea până la scoaterea din
funcţiune
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
III. Ansamble, subansamble, piese componente şi
materiale rezultate:
Numar document
|
Data
|
Predător
|
Primitor
|
|
Ziua
|
Luna
|
Anul
|
|
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Denumirea
|
Cod
|
U.M.
|
Cantitatea
|
Preţ unitar (lei/U.M.)
|
Valoarea
(lei)
col. 4 x col. 5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comisia
|
Delegaţi la dezmembrare sau la
declasare
|
Primit în gestiune
|
Numele şi prenumele
|
Semnătura
|
Numele şi prenumele
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Se va înscrie, după caz, principal sau secundar.
**) Se va înscrie, după caz, secundar sau terţiar.
ANEXA Nr. 3
Aprob
Ordonator de credite
PROCES-VERBAL
de casare propriu-zisă a activelor fixe/obiectelor
de inventar
Incheiat astăzi,........................, de comisia
pentru casarea activelor fixe/obiectelor de inventar
In conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
finanţelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea
şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii şi în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 909/1997 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 15/1994 privind
amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale,
modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 54/1997, cu modificările
şi completările ulterioare, comisia de casare, constituită în baza deciziei
ordonatorului de credite nr..........., a procedat la casarea efectivă a
activelor fixe care au fost scoase din funcţiune/obiectelor de inventar care au
fost declasate, prin procesul-verbal nr.............
Comisia constituită din:
preşedinte -
membrii -
şi-a desfăşurat activitatea în perioada..............la
sediul instituţiei publice.
Lista bunurilor scoase din funcţiune/declasate ce pot
fi transferate fără plată conform procedurii stabilite prin Hotărârea
Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plată şi de
valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, cu modificările şi
completările ulterioare, a fost publicată pe pagina de internet a instituţiei (sau
grupul de utilizatori dea@dgp.ro) în data de.....................
Au fost trimise înştiinţări către instituţiile publice
interesate în preluarea bunurilor disponibilizate şi s-au primit răspunsuri că
sunt/nu sunt interesate în preluarea acestora.
Prin Adresa nr............, instituţia...............a
fost interesată în preluarea unor bunuri menţionate mai jos, transfer finalizat
prin Proces-verbal nr............/..................
Nr. crt.
|
Denumirea bunurilor
|
Codul sau nr. de inventar
|
U.M.
|
Cantitatea
|
Preţul unitar
|
Valoarea
|
Instituţia unde a fost transferat
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
Constatările şi concluziile comisiei:
Au fost identificate toate activele fixe/obiectele de
inventar din Procesul-verbal de scoatere din funcţiune a activelor
fixe/declasare a obiectelor de inventar nr...........din data.........şi s-a
constatat că toate au durata de folosinţă îndeplinită şi sunt uzate fizic
şi/sau moral.
Având în vedere cele constatate, comisia de casare a
procedat la dezmembrarea activelor fixe scoase din funcţiune/a obiectelor de
inventar declasate prin Procesul-verbal nr.....din.....menţionate în tabelul de
mai jos şi apoi la valorificarea deşeurilor rezultate.
Nr. crt.
|
Denumirea bunurilor inventariate
|
Codul sau nr. de inventar
|
U.M.
|
Cantitatea
|
Preţul unitar
|
Valoarea
|
Amortizarea până la
scoaterea din
funcţiune
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
Se va completa
în cazul mijloacelor fixe.
|
Pentru valorificarea deşeurilor provenite în urma casării
s-au solicitat oferte de la un număr de (Se menţionează numărul.)
........................................ operatori economici, respectiv (Se
enumera operatorii economici.)
................................................. .....................................Preţurile
cele mai avantajoase au fost oferite de către (Se menţionează denumirea
ofertantului.)
.......................................................................
In urma casării propriu-zise a activelor
fixe/obiectelor de inventar au rezultat următoarele deşeuri, conform
Procesului-verbal de predare-primire nr................/data.................:
Nr. crt.
|
Denumirea
|
U.M.
|
Cantitatea
|
Preţul unitar
|
Valoarea
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
|
|
|
|
Deşeurile de hârtie, fier şi cele provenite din
aparatura electronică şi electrocasnică - unde este cazul - au fost
valorificate la (Se menţionează denumirea operatorului economic.)
...............................................................................................,
conform avizelor de însoţire a mărfii nr....................., anexate.
Deşeurile de plastic au fost asimilate cu deşeurile de natura tehnicii de
calcul şi valorificate ca atare.
Comisia de casare propune scăderea din evidenţa
contabilă a bunurilor casate prezentate în listele anexate şi înregistrarea în
evidenţa contabilă a sumelor provenite din valorificarea deşeurilor rezultate
în urma casării, conform facturilor nr.................în valoare
de........................
Alte constatări .....................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
Prezentul proces-verbal a fost întocmit în 2 (două)
exemplare, un exemplar se va păstra la compartimentul financiar-contabil, iar
al doilea exemplar la responsabilul de sector (sectorul logistic).
Comisia de casare a activelor fixe/obiectelor de
inventar:
preşedinte -
membri -