ORDIN
Nr. 2958/C din 10 decembrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si desfasurarea examenului
in vederea promovarii intr-o functie de executie vacanta sau pe loc la instante
si parchetele de pe langa acestea
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 15 ianuarie 2002
Ministrul justitiei,
avand in vedere faptul ca proiectul Regulamentului privind organizarea si
desfasurarea examenului in vederea promovarii intr-o functie de executie
vacanta sau pe loc la instante si parchetele de pe langa acestea a fost avizat
de Consiliul Superior al Magistraturii in sedinta din 28 noiembrie 2001,
in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 212/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea si desfasurarea examenului in
vederea promovarii intr-o functie de executie vacanta sau pe loc la instante si
parchetele de pe langa acestea, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Ordinul ministrului justitiei nr. 996/C/3 mai 2000, modificat prin Ordinul
nr. 3.653/C/20 decembrie 2000, prin care s-a aprobat Regulamentul privind
organizarea si desfasurarea examenului in vederea promovarii intr-o functie de
executie vacanta sau pe loc la instante si parchetele de pe langa acestea se
abroga.
Art. 3
Directia organizare, resurse umane si statistica judiciara, Directia
economica, investitii si administrativ, conducerile instantelor judecatoresti
si ale parchetelor de pe langa acestea vor aduce la indeplinire dispozitiile
prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin intra in vigoare pe data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stanoiu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si desfasurarea examenului in vederea promovarii intr-o
functie de executie vacanta sau pe loc la instante si parchetele de pe langa
acestea
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Promovarea magistratilor care indeplinesc conditiile prevazute de lege in
functii de executie vacante la tribunale, curti de apel si parchetele de pe
langa aceste instante sau pe loc se face pe baza de examen, conform
prevederilor art. 66 alin. 4^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
art. 3 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
Examenul in vederea promovarii in functii de executie are ca scop
garantarea instituirii unor criterii obiective de apreciere a competentei
profesionale a magistratilor care au vocatie la promovare si stimularea
spiritului de competitie al acestora, concretizat in rezultate meritorii, care
sa asigure functionarea normala a justitiei ca serviciu public, respectarea
legilor, a regulamentelor si a Codului deontologic, apararea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale cetatenilor.
Art. 3
(1) Examenul in vederea promovarii magistratilor in functii de executie
vacante sau pe loc, prevazut la art. 1, se organizeaza de doua ori pe an, de
regula toamna si primavara, la sediul Ministerului Justitiei, respectiv la
sediul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu avizul
Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Atunci cand intre cele doua sesiuni ordinare apar posturi vacante in
cadrul instantelor judecatoresti sau al parchetelor de pe langa acestea,
ministrul justitiei poate dispune, cu avizul Consiliului Superior al
Magistraturii, organizarea unor sesiuni extraordinare pentru ocuparea acestora.
Art. 4
Ministrul justitiei si procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, vor
stabili anual, in limita resurselor bugetare alocate, prin ordin, numarul de
posturi pentru care se organizeaza examen in vederea promovarii pe loc, cu
consultarea presedintilor curtilor de apel si a procurorilor generali ai
parchetelor de pe langa acestea. La stabilirea locurilor pentru promovarea pe
loc se va avea in vedere interesul de a fi ocupate cu prioritate, prin
promovare efectiva, posturile vacante.
CAP. 2
Criterii de apreciere a activitatii magistratilor si conditiile cerute
pentru inscrierea la examen
Art. 5
Pot participa la examenul in vederea promovarii magistratii care au o
activitate meritorie si indeplinesc conditiile de vechime in magistratura
prevazute la art. 66 alin. 4 lit. a) si c) din Legea nr. 92/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6
Magistratii care solicita promovarea pe loc trebuie sa aiba calificativul
"foarte bun" in ultimii 4 ani, precum si vechimea in magistratura
prevazuta de lege numai ca judecator sau procuror.
Art. 7
(1) Vechimea in magistratura este definita la art. 44 din Legea nr.
92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pot participa la examen magistratii care indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) se situeaza peste media pe instanta, respectiv pe parchet, in ceea ce
priveste numarul si complexitatea cauzelor solutionate;
b) se incadreaza in termenele procedurale de redactare a lucrarilor;
c) se situeaza sub media pe instanta sau, dupa caz, pe parchet si in
limitele mediei nationale la parametrii:
- termenul de solutionare a cauzelor, in raport cu specificul si
particularitatile acestora;
- procentul hotararilor desfiintate de instantele de control judiciar,
pentru motive imputabile, respectiv procentul infirmarilor de solutii, redeschideri
de urmarire penala, concluzii gresite, schimbari de incadrari juridice,
achitari, restituiri ale dosarelor din instanta la procuror, apeluri si
recursuri nedeclarate ori gresit declarate;
d) asigura acuratetea, conciziunea, coerenta si fundamentarea
corespunzatoare, in fapt si in drept, a hotararilor redactate si a lucrarilor
realizate;
e) indeplinesc, cu respectarea dispozitiilor legale si a prevederilor din
regulamente, atributiile de judecator delegat la Registrul comertului, la
Biroul de publicitate imobiliara, judecator-sindic, coordonator al
compartimentelor de executari civile si penale, arhiva si registratura;
f) mentin raporturile de serviciu cu justitiabilii si cu ceilalti
participanti la activitatea de judecata, in limitele normelor legale sau
regulamentare, ale politetii si corectitudinii;
g) respecta cu rigoare principiile de desfasurare a procesului, dupa caz,
in faza de urmarire penala sau in faza de judecata (legalitatea, oficialitatea,
solemnitatea, asigurarea garantiilor, a drepturilor procesuale si procedurale
ale partilor);
h) manifesta interes pentru imbunatatirea continua a valentelor pregatirii
profesionale, prin participarea la actiunile specifice organizate de instantele
sau parchetele din care fac parte, de curtea de apel sau parchetul de pe langa
aceasta, de Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie, Institutul
National al Magistraturii sau Ministerul Justitiei;
i) probeaza receptivitate in eliminarea si evitarea repetarii erorilor din
activitatea profesionala, retinute pe calea controlului judiciar, sau a
lipsurilor constatate de organele de inspectie (judecatori sau procurori
inspectori);
j) respecta intocmai normele Codului deontologic.
(3) Indeplinirea criteriilor prevazute la alin. (2) se constata de
presedintele instantei sau de conducatorul parchetului la care functioneaza
magistratul si se materializeaza intr-un referat in care se analizeaza
indeplinirea tuturor acestor criterii.
(4) Pentru presedintii de judecatorii si pentru prim-procurorii parchetelor
de pe langa acestea constatarea indeplinirii criteriilor o face presedintele
tribunalului, respectiv prim-procurorul parchetului de pe langa tribunal.
(5) Pentru presedintii de tribunale si pentru prim-procurorii parchetelor
de pe langa acestea constatarea o face vicepresedintele (unul dintre acestia)
curtii de apel, respectiv procurorul general adjunct al parchetului de pe langa
aceasta instanta.
(6) In toate cazurile aratate mai sus avizul pentru participarea la examen
il va da presedintele curtii de apel, respectiv procurorul general al
parchetului de pe langa aceasta instanta.
(7) Avizul negativ va fi comunicat magistratului de conducerea curtii de
apel sau, dupa caz, de conducerea parchetului de pe langa aceasta, cu cel putin
30 de zile inainte de data examenului.
(8) In luarea deciziei vor fi avute in vedere notarea anuala, precum si
raportul judecatorului inspector sau, dupa caz, al procurorului inspector,
intocmit cu prilejul verificarii activitatii magistratului.
(9) Impotriva avizului conducerii curtii de apel sau a parchetului de pe
langa aceasta ori impotriva refuzului de a intocmi avizul solicitat, prevazut
la alin. (6), precum si in situatia in care magistratul este nemultumit de
aprecierile retinute in referat, acesta este indreptatit sa formuleze
contestatie, in termen de 3 zile de la comunicare, la Consiliul Superior al
Magistraturii.
(10) Secretarul general si/sau secretarul general adjunct al Consiliului
Superior al Magistraturii vor solutiona contestatia si vor comunica rezultatul,
in termen de 5 zile, atat contestatarului, cat si presedintelui curtii de apel.
(11) Pentru rezolvarea corecta a contestatiei vor fi analizati toti
parametrii care definesc activitatea magistratului, sub aspect profesional si
deontologic, in perioada de referinta. Daca se considera necesar, pentru
elucidarea tuturor aspectelor semnalate, cu prilejul solutionarii contestatiei
pot fi ascultati atat magistratul in cauza, cat si presedintele instantei sau
conducatorul parchetului din care acesta face parte.
Art. 8
Data organizarii examenului, numarul posturilor vacante si numarul
posturilor aprobate pentru promovarea pe loc se comunica cu cel putin 60 de
zile inainte tuturor curtilor de apel si parchetelor de pe langa acestea de
catre Directia organizare, resurse umane si statistica judiciara din cadrul
Ministerului Justitiei, respectiv Sectia de analiza, studii, control si
perfectionare profesionala din cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.
Art. 9
(1) Dupa anuntarea datei examenului presedintele curtii de apel sau, dupa
caz, procurorul general al parchetului de pe langa aceasta va comunica de
indata conducatorilor instantelor si, respectiv, ai parchetelor din raza lor de
activitate agenda termenelor, obligatorii pentru acestia, in care trebuie
rezolvate toate formalitatile premergatoare inscrierii la examen.
(2) In termen de 5 zile de la anuntarea examenului de catre Ministerul
Justitiei magistratii care isi manifesta intentia de a participa la acesta vor
depune cereri scrise la conducerea instantei, respectiv a parchetului in cadrul
caruia functioneaza, precizand expres daca solicita promovarea efectiva in
functia de executie vacanta sau promovarea pe loc.
(3) In termen de 7 zile de la inregistrarea cererii conducerea instantei
sau a parchetului o va inainta conducerii curtii de apel sau parchetului de pe
langa aceasta, insotita de referatul privind indeplinirea conditiilor prevazute
la art. 7 alin. (2) si de fisele de apreciere anuala.
(4) Lucrarea scrisa elaborata de candidat va fi transmisa in termen de cel
mult 30 de zile de la anuntarea examenului.
Art. 10
Cu 30 de zile inainte de data examenului presedintii curtilor de apel sau,
dupa caz, procurorii generali ai parchetelor de pe langa acestea vor inainta
Ministerului Justitiei - Directia organizare, resurse umane si statistica
judiciara si, respectiv, Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie -
Sectia de analiza, studii, control si perfectionare profesionala - documentatia
necesara inscrierii la examen, care va cuprinde:
- cererea tip de inscriere la examen;
- referatul privind indeplinirea conditiilor prevazute la art. 7 alin. (2);
- fisele de apreciere anuala;
- raportul de inspectie;
- lucrarea scrisa.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea examenului
Art. 11
Examenul consta intr-o proba scrisa, materializata printr-o lucrare de
specialitate, pe o tema la alegerea candidatului dintre problemele de drept
care au generat o practica judiciara neunitara in cadrul instantei sau
parchetului in care acesta isi desfasoara activitatea sau care au starnit
controverse in doctrina, si o proba orala.
Art. 12
Lucrarea scrisa trebuie sa reflecte obligatoriu contributia personala a
candidatului la rezolvarea problematicii care face obiectul acesteia si va avea
cel putin 20 de pagini, corp litera 14, la un rand si jumatate. Indicarea
bibliografiei este obligatorie.
Art. 13
(1) Verificarea lucrarilor scrise ale judecatorilor se face de o comisie
compusa din: un judecator de la o curte de apel, alta decat cea in
circumscriptia careia isi desfasoara activitatea magistratul in cauza, un
profesor universitar sau conferentiar de la o facultate de drept acreditata si
un inspector general judecatoresc sau consilier juridic din cadrul Ministerului
Justitiei, asimilat magistratului care are vechimea prevazuta de lege pentru a
functiona la curtea de apel.
(2) Verificarea lucrarilor scrise intocmite de procurori se va face de o
comisie formata din: un procuror de la un parchet de pe langa curtea de apel,
altul decat cel in circumscriptia caruia isi desfasoara activitatea magistratul
in cauza, un profesor universitar sau conferentiar de la o facultate de drept
acreditata si un procuror inspector sau procuror din cadrul Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie.
(3) Componenta comisiei este aprobata de ministrul justitiei sau, dupa caz,
de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, la
propunerea Directiei organizare, resurse umane si statistica judiciara din
cadrul Ministerului Justitiei si, respectiv, a Sectiei de analiza, studii,
control si perfectionare profesionala din cadrul Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie.
Art. 14
Lucrarile se apreciaza cu note de la 1 la 10. Rezultatul probei scrise este
media aritmetica a notelor acordate de cei 3 examinatori.
Art. 15
Pentru a participa la proba orala candidatii trebuie sa obtina cel putin
media 8 la lucrarea scrisa.
Art. 16
(1) Impotriva notarii la lucrarea scrisa candidatul poate face contestatie
in termen de 3 zile de la comunicarea rezultatelor. Media dupa contestatie nu
poate fi inferioara celei acordate de comisia care a verificat initial lucrarea
scrisa.
(2) Contestatiile vor fi transmise Ministerului Justitiei - Directia
organizare, resurse umane si statistica judiciara, respectiv Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie - Sectia de analiza, studii, control si
perfectionare profesionala.
(3) Contestatiile judecatorilor se solutioneaza de o comisie formata din:
un judecator de la Curtea Suprema de Justitie, un profesor universitar sau
conferentiar de la Institutul National al Magistraturii si un inspector general
judecatoresc din cadrul Ministerului Justitiei, asimilat magistratului care are
vechimea prevazuta de lege pentru a functiona la curtea de apel, iar
contestatiile procurorilor vor fi solutionate de o comisie compusa din: un
judecator de la Curtea Suprema de Justitie, un profesor universitar sau
conferentiar de la Institutul National al Magistraturii si un procuror
inspector din cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
(4) Componenta comisiei de contestatii este aprobata de ministrul justitiei
sau, dupa caz, de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema
de Justitie, la propunerea Directiei organizare, resurse umane si statistica
judiciara din cadrul Ministerului Justitiei si, respectiv, a Sectiei de
analiza, studii, control si perfectionare profesionala din cadrul Parchetului
de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
(5) Notarea comisiei desemnate pentru rezolvarea contestatiilor este
definitiva.
Art. 17
Proba orala are drept scop verificarea cunostintelor de specialitate ale
candidatilor, capacitatea de analiza si sinteza a acestora si consta in:
a) sustinerea lucrarii scrise, cu prezentarea principalelor institutii care
au format obiectul acesteia, evidentiindu-se contributia candidatului pentru
unificarea practicii judiciare a instantei sau a parchetului la care
functioneaza;
b) un interviu cu privire la:
- institutiile de drept material si procesual, alese din categoria celor
care intra in competenta instantei sau, dupa caz, a parchetului pentru care
candidatul sustine examenul;
- conventiile internationale privind respectarea drepturilor omului la care
Romania este parte;
- practica judiciara in domenii de maxima importanta.
Art. 18
(1) Comisia pentru proba orala este formata din cei 3 membri ai comisiei
care a verificat lucrarea scrisa si un consilier juridic din cadrul
Ministerului Justitiei, specializat in conventii internationale, sau un
procuror specializat in conventii internationale din cadrul Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, dupa caz.
(2) Raspunsurile candidatilor la proba orala se apreciaza cu note de la 1
la 10.
Art. 19
Pentru a fi declarati admisi la proba orala candidatii trebuie sa obtina
cel putin media 8.
Art. 20
(1) Rezultatul probei orale este media aritmetica a notelor acordate de
catre cei 4 examinatori.
(2) Notarea comisiei la proba orala este definitiva.
(3) Media generala a examenului este rezultatul mediei aritmetice intre
media obtinuta la lucrarea scrisa si media obtinuta la proba orala.
Art. 21
Pentru a fi declarat reusit la examen candidatul trebuie sa obtina cel
putin media generala 8.
Art. 22
(1) Dupa incheierea examenului Directia organizare, resurse umane si
statistica judiciara din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv Sectia de
analiza, studii, control si perfectionare profesionala din cadrul Parchetului
de pe langa Curtea Suprema de Justitie intocmeste, pe curti de apel si,
respectiv, pe parchetele de pe langa acestea, tabele de clasificare a
candidatilor, in ordinea mediilor obtinute.
(2) Tabelele de clasificare a candidatilor se comunica curtilor de apel si
parchetelor de pe langa acestea si se prezinta ministrului justitiei, respectiv
procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, in
vederea exercitarii prerogativelor privind promovarea magistratilor.
(3) Tabelele de clasificare a procurorilor care au sustinut examenul de
promovare se comunica si Directiei pentru relatia cu Ministerul Public si de
prevenire a criminalitatii si a coruptiei, din cadrul Ministerului Justitiei.
Art. 23
Promovarea in functii de executie a candidatilor declarati reusiti la
examen se face in ordinea mediilor obtinute si in limita numarului de posturi
vacante anuntate in conditiile art. 8.
Art. 24
Promovarea pe loc a candidatilor declarati reusiti la examen se face in
limita numarului de posturi aprobate pentru ocuparea carora s-a organizat
examenul.
Art. 25
La medii egale au prioritate candidatii care au vechime mai mare in magistratura,
au titlul stiintific de doctor, au activitate publicistica in reviste de
specialitate ori au absolvit studii postuniversitare.
Art. 26
Valorificarea rezultatelor examenului pentru promovarea pe loc sau in
functii de executie se realizeaza in conformitate cu art. 94 alin. 1 si art. 88
alin. 1 lit. d) din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 27
In cazul in care o instanta sau un parchet nu poate functiona normal
datorita numarului mare al posturilor vacante, ministrul justitiei, la
propunerea motivata a presedintelui curtii de apel sau a procurorului general
al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, poate sa acorde derogari
cu privire la conditiile de vechime prevazute de lege pentru sustinerea
examenului de promovare in functii de executie.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 28
Dispozitiile prezentului regulament se aplica in mod corespunzator si
magistratilor militari.
Art. 29
Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.