ORDIN Nr. 290
din 31 mai 2007
pentru introducerea
masurilor de intarire a securitatii portuare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 388 din 8 iunie 2007
Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr.
725/2004 privind consolidarea securităţii navelor şi a instalaţiilor portuare,
ţinând seama de prevederile Deciziei Consiliului
Uniunii Europene 1999/468/CE de stabilire a normelor privind exercitarea
competenţelor de executare conferite Comisiei,
în timpul prevederilor art. 2 pct. 18 şi ale art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Obiect
Art. 1. - (1) Prezentul ordin introduce măsuri de
întărire a securităţii portuare în faţa ameninţării atentatelor la adresa
securităţii.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) constau în:
a) norme de bază comune cu privire la măsurile de
securitate portuară;
b) un mecanism de aplicare a acestor norme;
c) mecanisme corespunzătoare de monitorizare a
conformităţii.
Domeniul de aplicare
Art. 2. - (1) Măsurile prevăzute la art. 1 trebuie
respectate în porturi şi în zonele unde se desfăşoară activităţi legate de
porturi.
(2) Măsurile prevăzute de prezentul ordin se aplică
fiecărui port situat pe teritoriul României, în care se găsesc una sau mai
multe instalaţii portuare ce fac obiectul unui plan de securitate a
instalaţiilor portuare, aprobat conform Regulamentului (CE) nr. 725/2004,
inclusiv zonelor unde se desfăşoară activităţi legate de porturi şi în care se
găsesc una sau mai multe instalaţii portuare.
(3) Prezentul ordin nu se aplică instalaţiilor
militare din porturi.
(4) Ministerul Transporturilor, denumit în continuare MT,
stabileşte, în sensul prezentului ordin, limitele
tuturor porturilor şi zonelor unde se desfăşoară activităţi legate de porturi,
luând în considerare, în mod corespunzător, informaţiile care rezultă în urma
evaluării securităţii portuare.
(5) In cazul în care limitele unei instalaţii
portuare, în sensul Regulamentului (CE) nr. 725/2004, au fost stabilite astfel
încât să înglobeze portul, dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr.
725/2004 prevalează asupra acelora din prezentul ordin.
Definiţii
Art. 3. - In înţelesul prezentului ordin, termenii
folosiţi se definesc după cum urmează:
a) autoritatea competentă
pentru securitate portuară - MT, autoritatea
desemnată pentru a coordona şi supraveghea aplicarea măsurilor de securitate portuară prevăzute de
prezentul ordin:
b) autoritate pentru
securitatea portuară - autoritatea responsabilă cu problemele de securitate dintr-un anumit port sau
zonă de pe canalele navigabile unde se află instalaţii portuare, denumită în
continuare ASP;
c) instalaţie portuară - o locaţie în care are loc interfaţa navă/port şi care include zone
cum sunt: locul de ancorare, danele de aşteptare, ecluzele de pe canalele
navigabile şi zonele de abordare dinspre mare, după caz;
d) interfaţă navă/port - interacţiunile care au loc atunci când o navă este în mod direct şi
imediat afectată de activităţi care implică mişcări de persoane sau de mărfuri,
manevre de ecluzare sau asigurarea de servicii portuare înspre sau dinspre
navă;
e) organizaţie de
securitate recunoscută - o organizaţie care are
experienţa adecvată în materie de securitate şi un nivel adecvat de cunoştinţe
despre porturi şi operaţiuni portuare şi care poate fi autorizată să efectueze
o activitate de evaluare conform cerinţelor prezentului ordin;
f) port - suprafaţa
delimitată din teritoriul naţional, situată la malul mării sau al unei căi
navigabile, protejată natural sau artificial împotriva valurilor, vânturilor,
curenţilor şi gheţurilor, construită şi echipată astfel încât să permită, în
principal, primirea şi adăpostirea navelor, încărcarea, descărcarea,
transbordarea, depozitarea mărfurilor, primirea şi expedierea acestora cu
mijloace de transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor. Portul cuprinde
totalitatea acvatoriilor, terenurilor, construcţiilor hidrotehnice, senalelor
de acces, radelor interioare, clădirilor, magaziilor, platformelor, căilor
ferate, drumurilor, instalaţiilor şi echipamentelor aflate în perimetrul
acestuia;
g) punct de contact pentru
securitatea portuară - organismul desemnat pentru
a servi drept punct de contact pentru Comisia Europeană şi celelalte state
membre şi pentru a facilita, urmări şi furniza informaţii cu privire la
aplicarea măsurilor de securitate portuară prevăzute de prezentul ordin;
h) zone de interes - zonele
în care se desfăşoară activităţi legate de porturi - zonele libere, instituite
conform legii, situate în vecinătatea porturilor - şi zonele de pe canalele
navigabile unde se află instalaţii portuare.
Corelarea cu măsurile luate prin aplicarea
Regulamentului (CE) nr. 725/2004
Art. 4. - La aplicarea măsurilor de securitate portuară
introduse prin prezentul ordin, ASP se vor asigura că acestea sunt corelate cu
măsurile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 725/2004.
Autoritatea pentru securitatea portuară
Art. 5. - (1) Autoritatea competentă pentru securitatea
portuară este Ministerul Transporturilor, autoritate de stat în domeniul
transporturilor, care este desemnat şi ca autoritate competentă pentru
securitatea maritimă conform Regulamentului (CE) nr. 725/2004.
(2) Funcţia de autoritate pentru securitatea portuară
va fi îndeplinită de:
a) Compania Naţională
„Administraţia Porturilor Maritime Constanţa" - S.A. - pentru porturile
maritime Constanţa, Midia şi Mangalia;
b) Compania Naţională „Administraţia Porturilor
Dunării Maritime" - S.A. Galaţi - pentru porturile Brăila, Galaţi şi
Tulcea, inclusiv zonele libere situate în vecinătatea acestor porturi;
c) Compania Naţională
„Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. Constanţa - pentru porturile
Medgidia, Basarabi, Ovidiu, Luminiţa, inclusiv ecluzele de pe canalele
navigabile Dunăre - Marea Neagră.
(3) Pentru porturile aflate în administraţia
autorităţilor publice locale, funcţia de autoritate pentru securitate portuară
va fi îndeplinită de către administratorii desemnaţi de către aceste
administraţii.
(4) Pentru porturile private, funcţia de autoritate
pentru securitate portuară va fi îndeplinită de către administratorii desemnaţi
de proprietarii porturilor.
(5) ASP sunt responsabile de punerea în aplicare a
planurilor de securitate portuară în baza concluziilor evaluărilor de
securitate portuară.
Evaluarea securităţii portuare
Art. 6. - (1) ASP se vor asigura că se realizează
evaluări ale securităţii portuare pentru porturile şi zonele de interes aflate
sub incidenţa prezentului ordin. Aceste evaluări trebuie să ţină cont în mod
corespunzător de specificul diferitelor secţiuni ale unui port sau zone de
interes şi, atunci când consideră necesar, ale zonelor adiacente, dacă acestea
au un impact asupra securităţii portului sau zonei de interes, şi iau în
considerare evaluările pentru instalaţiile portuare din limitele acestora,
evaluări realizate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 725/2004.
(2) Fiecare evaluare a securităţii portuare se
desfăşoară luându-se în considerare cel puţin cerinţele prevăzute în anexa nr.
1.
(3) Evaluările securităţii portuare se efectuează de
către o organizaţie de securitate recunoscută şi autorizată de MT.
(4) Evaluările securităţii portuare se aprobă de
către ministrul transporturilor, prin ordin.
Planul de securitate portuară
Art. 7. - (1) In baza concluziilor
evaluărilor securităţii portuare, ASP se asigură că se întocmesc şi se
actualizează planurile de securitate portuară. Planurile de securitate portuară
se întocmesc conform specificităţii diferitelor secţiuni ale unui port sau zone
de interes şi integrează planurile de securitate pentru instalaţiile portuare
din limitele acestora stabilite în temeiul Regulamentului (CE) nr. 725/2004.
(2) Planurile de securitate portuară vor fi realizate
de o organizaţie de securitate recunoscută de MT, alta decât cea care a
realizat evaluarea securităţii portuare pentru portul sau zona de interes
respectivă, desemnată de ASP.
(3) Planurile de securitate portuară se aprobă de
către ministrul transporturilor, prin ordin.
(4) Planurile de securitate portuară identifică,
pentru fiecare nivel de securitate prevăzut la art. 8:
a) procedurile care trebuie urmate;
b) măsurile care trebuie puse în aplicare;
c) acţiunile care trebuie întreprinse.
(5) Fiecare plan de securitate portuară ia în
considerare cel puţin cerinţele detaliate prevăzute în anexa nr. 2. După caz şi
în măsura în care este necesar, planul de securitate portuară include în
special măsuri de securitate care trebuie să se aplice pasagerilor şi
vehiculelor ce urmează să fie îmbarcate pe nave maritime care transportă
pasageri şi vehicule. In cazul serviciilor de transport maritim internaţional,
ASP cooperează la evaluarea securităţii cu statele membre în cauză.
(6) Punerea în aplicare a planurilor de securitate
portuară este monitorizată de către MT. Monitorizarea este corelată cu alte
activităţi de control desfăşurate în port.
(7) ASP se asigură că se desfăşoară exerciţii
adecvate, luând în considerare cerinţele de bază privind exerciţiile de
pregătire pentru securitate, enumerate în anexa nr. 3.
Niveluri de securitate
Art. 8. - (1) MT stabileşte prin ordin al ministrului
un sistem de niveluri de securitate pentru porturi, zone de interes sau
porţiuni din acestea, care cuprinde următoarele 3 niveluri de securitate după
modelul celor stabilite în Regulamentul (CE) nr.
725/2004, astfel:
a) nivelul de securitate 1 - nivelul pentru care sunt
menţinute permanent măsuri de securitate corespunzătoare minime;
b) nivelul de securitate 2 - nivelul pentru care se
menţin măsuri de securitate corespunzătoare suplimentare pe o perioadă de timp,
ca urmare a creşterii riscului de producere a unui atentat la adresa
securităţii;
c) nivelul de securitate 3 - nivelul pentru care se
menţin măsuri de securitate specifice suplimentare pe o perioadă de timp
limitată, în cazul în care este probabil sau iminent un atentat la adresa
securităţii, deşi nu este posibil să se identifice ţinta exactă.
(2) ASP stabilesc nivelurile de securitate valabile
pentru fiecare port sau porţiune din port, zonă de interes sau porţiuni din
acestea. La fiecare nivel de securitate, ASP pot decide ca, în diferite
porţiuni ale unui port sau zonă de interes, să se aplice măsuri de securitate
diferite, în funcţie de concluziile evaluării securităţii portuare.
(3) ASP comunică tuturor celor interesaţi nivelul de
securitate aflat în vigoare pentru fiecare port, zonă de interes sau porţiune
din acestea, precum şi orice modificări survenite la acesta.
Ofiţerul de securitate portuară
Art. 9. - (1) Pentru fiecare port sau zonă de interes
va fi desemnat un ofiţer de securitate portuară. Fiecare port sau zonă de
interes va avea, dacă este necesar, un ofiţer de securitate portuară diferit,
dar, atunci când este cazul, un ofiţer de securitate poate fi responsabil de
mai multe dintre acestea.
(2) Ofiţerii de securitate portuară îndeplinesc rolul
de persoană de contact pentru problemele referitoare la securitatea portuară.
(3) In cazul în care un ofiţer de securitate portuară
este altul decât ofiţerul/ofiţerii de securitate ai instalaţiei/instalaţiilor
portuare din acel port, stabilit/stabiliţi în conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 725/2004, între aceştia trebuie să existe o strânsă
cooperare.
Revizuiri
Art. 10. - (1) Evaluările securităţii portuare se
efectuează anual, iar planurile de securitate portuară se revizuiesc ori de
câte ori este necesar, dar cel puţin o dată la 5 ani.
(2) Revizuirea planurilor de securitate portuară se realizează
în aceleaşi condiţii ca şi cele prevăzute la art. 6 sau 7, după caz.
Organizaţie de securitate recunoscută
Art. 11. - In scopul prezentului ordin, MT va autoriza
organizaţii de securitate recunoscute, în conformitate cu reglementările în
vigoare şi cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute în anexa nr. 4.
Punct de contact pentru securitatea portuară
Art. 12. - Punctul de contact
pentru securitatea portuară este Direcţia Generală Transport Naval din cadrul
MT, denumită în continuare DGTN, care va transmite Comisiei Europene lista porturilor şi zonelor de
interes care fac obiectul prezentului ordin şi o informează cu privire la orice
modificare adusă acestei liste.
Punerea în aplicare şi controlul conformităţii
Art. 13. - (1) Sistemul care asigură auditarea adecvată
şi periodică a planurilor de securitate portuară şi punerea în aplicare a
acestora este prevăzut în anexa nr. 5.
(2) DGTN în calitate de punct de contact va monitoriza
împreună cu Comisia Europeană aplicarea prevederilor prezentului ordin.
(3) Această monitorizare se va desfăşura în comun cu
inspecţiile prevăzute la art. 9 alin. (4) din Regulamentul (CE) nr. 725/2004.
Adaptări
Art. 14. - Anexele nr. 1-5 se pot modifica
respectându-se procedura prevăzută la art. 15, fără a se extinde domeniul de
aplicare al Directivei 2005/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din
26 octombrie 2005 privind consolidarea securităţii portuare.
Procedura consultativă
Art. 15. - (1) Atunci când se face trimitere la
prezentul articol, se aplică prevederile art. 5 şi 7 din Decizia 1999/468/CE de
stabilire a normelor privind exercitarea competenţelor de executare conferite
Comisiei, ţinându-se cont de prevederile art. 8 din această decizie.
(2) Termenul stabilit în conformitate cu prevederile
art. 5 alin. 6 din decizia prevăzută la alin. (1) este de o lună.
Confidenţialitatea şi diseminarea informaţiilor
Art. 16. - (1) MT şi ASP vor
lua măsurile necesare pentru protecţia informaţiilor la care au acces părţile
implicate, în conformitate cu legislaţia naţională relevantă.
(2) Nivelul de acces în materie de securitate al
membrilor personalului care desfăşoară inspecţii de securitate sau care
manipulează informaţii care au legătură cu prevederile prezentului ordin se
atribuie în conformitate cu legislaţia naţională relevantă.
Contravenţii
Art. 17. - Contravenţiile la prevederile prezentului
ordin se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, conform legii.
Dispoziţii finale
Art. 18. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, MT, prin intermediul punctului de contact, va comunica Comisiei Europene
prevederile acestuia.
Art. 19. - DGTN, Compania Naţională „Administraţia
Porturilor Maritime Constanţa" - S.A., Compania Naţională „Administraţia
Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi, Compania Naţională „Administraţia
Canalelor Navigabile" - S.A. Constanţa şi administraţiile porturilor
aflate în administrarea autorităţilor publice locale, cât şi administratorii
desemnaţi pentru porturile private vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 20. - Anexele nr. 1 -5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 21. - Prezentul ordin transpune prevederile Directivei 2005/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 26 octombrie 2005, privind consolidarea securităţii portuare, publicată în
JO nr. L 310 din 25 noiembrie 2005, p. 0028-0039.
Art. 22. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Cerinţe privind evaluarea securităţii portuare
Art. 1. - (1) Evaluarea securităţii portuare reprezintă
temeiul planului de securitate portuară şi al punerii în aplicare a acestuia.
Evaluarea securităţii portuare cuprinde cel puţin:
1. identificarea şi evaluarea
activelor importante şi a infrastructurii a cărei protecţie se impune;
2. identificarea posibilelor
ameninţări la adresa activelor şi a infrastructurii şi probabilitatea
concretizării acestora, pentru a stabili şi ordona măsuri de securitate în
funcţie de priorităţi;
3. identificarea, selectarea
şi ordonarea după priorităţi a măsurilor de contracarare, a schimbărilor
procedurale şi a nivelului acestora de eficienţă în reducerea vulnerabilităţii;
şi
4. identificarea punctelor
slabe, inclusiv a factorilor umani implicaţi în activitatea portuară, a
politicilor şi a procedurilor.
(2) In acest sens, evaluarea cuprinde cel puţin
următoarele:
1. toate zonele relevante
pentru securitatea portuară, definind astfel şi limitele portuare. Acestea
includ instalaţiile portuare aflate deja sub incidenţa Regulamentului (CE) nr.
725/2004 şi a căror evaluare de risc serveşte drept bază;
2. problemele de securitate care provin din interfaţa
dintre instalaţia portuară şi alte măsuri de securitate portuară;
3. personalul portuar care va
face obiectul verificărilor de antecedente şi/sau al verificării nivelului în
materie de securitate, avându-se în vedere implicarea
acestuia în zonele de risc sporit;
4. împărţirea portului, în cazul în care acest lucru
este util, în funcţie de probabilitatea producerii atentatelor la adresa
securităţii. Zonele nu se analizează numai în funcţie de profilul lor direct ca
potenţială ţinută, ci şi de eventualul lor rol de trecere atunci când
zonele-ţintă sunt cele adiacente;
5. variaţiile de risc, de
exemplu cele bazate pe sezonalitate;
6. trăsăturile specifice ale
fiecărei subzone, cum ar fi localizarea, căile de acces, furnizarea de
electricitate, sistemul de comunicaţii, proprietatea şi utilizatorii, precum şi
ale elemente considerate relevante pentru securitate;
7. potenţiale scenarii de
ameninţare pentru port. Intregul port sau părţi specifice ale infrastructurii
acestuia, mărfurile, bagajele, persoanele sau echipamentul de transport pot fi
ţinta directă a unei ameninţări identificate;
8. urmările specifice ale unui
scenariu de ameninţare. Consecinţele pot avea impact asupra uneia sau mai
multor subzone. Se identifică atât consecinţele directe, cât şi cele indirecte.
Se acordă o atenţie specială riscului de producere a victimelor umane;
9. posibilitatea efectelor în
masă ale atentatelor la adresa securităţii;
10. vulnerabilitatea fiecărei subzone;
11. toate aspectele
organizatorice relevante pentru securitatea globală a portului, inclusiv
diviziunea tuturor autorităţilor de securitate, a normelor şi a procedurilor
existente;
12. punctele vulnerabile ale
securităţii portuare globale în raport cu aspecte organizatorice, legislative
şi procedurale;
13. măsurile, procedurile şi
acţiunile destinate să reducă punctele vulnerabile critice. Se acordă o atenţie
deosebită necesităţii şi mijloacelor de a controla sau restricţiona accesul la
întregul port sau la anumite porţiuni dintr-un port, inclusiv identificarea
pasagerilor, a personalului portuar sau a altor lucrători, vizitatorilor şi
membrilor echipajelor de navă, cerinţelor de monitorizare a zonelor sau a
activităţilor, controlului mărfurilor şi al bagajelor. Măsurile, procedurile şi
acţiunile sunt conforme cu riscul perceput, care poate varia între zonele
portuare;
14. modul în care măsurile,
procedurile şi acţiunile vor fi consolidate în eventualitatea unei creşteri a
nivelului de securitate;
15. cerinţele specifice pentru
gestionarea problemelor clasice de securitate, cum ar fi: încărcătură, bagaje,
combustibili pentru nave, provizii sau persoane „suspecte", colete de
origine necunoscută, pericole cunoscute (de exemplu, bombe). Aceste cerinţe
analizează condiţiile de dezirabilitate fie pentru eliminarea riscului la locul
depistării acestuia, fie după deplasarea acestuia într-o zonă de securitate;
16. măsurile, procedurile şi
acţiunile care au ca scop limitarea şi diminuarea consecinţelor;
17. diviziunea sarcinilor care
să permită aplicarea adecvată şi corectă a măsurilor, procedurilor şi
acţiunilor identificate;
18. acordarea unei atenţii
deosebite, după caz, relaţiei cu alte planuri de securitate (de exemplu,
planuri de securitate a instalaţiilor portuare) şi alte măsuri de securitate
existente. De asemenea, se acordă atenţie relaţiei cu alte planuri de reacţie
(de exemplu: planul de reacţie la mareele negre, planul de contingenţă portuară,
planul de intervenţie medicală, planul pentru dezastrele nucleare etc);
19. cerinţele de comunicare
pentru aplicarea măsurilor şi procedurilor;
20. acordarea unei atenţii deosebite măsurilor de
protecţie împotriva divulgării informaţiilor sensibile din punctul de vedere al
securităţi;
21. cerinţele legate de
cunoştinţe pe care trebuie să le deţină toţi cei implicaţi direct şi, după caz,
publicul larg.
ANEXA Nr. 2
Cerinţe privind planul de securitate portuară
Art. 1. - Planul de securitate portuară stabileşte
regimul de securitate a unui port. Acesta se bazează pe concluziile evaluării
securităţii portuare. Planul stabileşte în mod clar măsuri detaliate. Acesta conţine un mecanism de control
care permite, atunci când este necesar, luarea de măsuri corective
corespunzătoare.
Art. 2. - Planul de securitate portuară are la bază
următoarele aspecte generale:
1. definirea tuturor zonelor
relevante pentru securitatea portuară. In funcţie de evaluarea securităţii
portuare, măsurile, procedurile şi acţiunile pot varia de la o subzonă la alta.
Intr-adevăr, unele subzone pot necesita măsuri preventive mai severe decât
altele. O atenţie specială se acordă interfeţelor dintre subzone, identificate
în evaluarea securităţii portuare;
2. asigurarea coordonării dintre
măsurile de securitate pentru zone cu caracteristici de securitate diferite;
3. furnizarea, atunci când este
necesar, de măsuri diferite, în funcţie de diferitele porţiuni ale portului, de
nivelurile de securitate variabile şi de informaţiile specifice;
4. identificarea unei structuri
organizatorice care să susţină consolidarea securităţii portuare.
Art. 3. - In baza aspectelor generale, prevăzute la
art. 2, planul de securitate portuară va atribui sarcini şi va specifica
planuri de lucru în următoarele domenii:
1. cerinţe de acces. Pentru
anumite zone, cerinţele intră în vigoare numai în cazul în care nivelurile de
securitate depăşesc pragurile minime. Toate cerinţele şi pragurile sunt incluse
exhaustiv în planul de securitate portuară;
2. cerinţe referitoare la
controlul actelor de identitate, al bagajelor şi al mărfurilor. Aceste cerinţe
se pot aplica sau nu la subzone; cerinţele se pot aplica integral sau parţial
la diferite subzone. Persoanele care intră sau se află într-o subzonă pot face
obiectul unui control. Planul de securitate portuară va răspunde în mod
corespunzător concluziilor evaluării securităţii portuare, care reprezintă
instrumentul prin care vor fi identificate cerinţele de securitate pentru
fiecare subzonă şi la fiecare nivel de securitate. In cazul în care se
utilizează, din motive de securitate portuară, cărţi de identitate speciale, se
stabilesc proceduri exacte pentru emiterea, controlul utilizării şi restituirea
acestor documente. Aceste proceduri iau în considerare specificul anumitor
grupuri de utilizatori ai porturilor, prevăzând măsuri speciale pentru
limitarea impactului negativ al cerinţelor privind controlul accesului.
Categoriile includ cel puţin marinarii, funcţionarii din cadrul autorităţilor,
persoanele care lucrează cu regularitate în port sau vizitează portul cu
regularitate, rezidenţii care locuiesc în port şi persoanele care lucrează sau
vizitează ocazional portul;
3. legătura cu autorităţile de
control al mărfurilor, al bagajelor şi al pasagerilor. Atunci când este
necesar, planul prevede legătura dintre sistemul de informaţii şi cel de
control ale acestor autorităţi, inclusiv eventuale sisteme de control al
securităţii înainte de sosire;
4. proceduri şi măsuri de
manipulare a mărfurilor, bagajelor, combustibililor de la nave, proviziilor
sau persoanelor suspecte, inclusiv identificarea unei
zone de securitate, precum şi pentru alte aspecte
îngrijorătoare din punctul de vedere al securităţii şi încălcări ale
securităţii portuare;
5. cerinţe de monitorizare pentru
subzone sau activităţi din cadrul subzonelor. Atât necesitatea găsirii de
soluţii tehnice, cât şi soluţiile ca atare rezultă din evaluarea securităţii
portuare;
6. semnalizare. Zonele cu cerinţe privind accesul
şi/sau controlul vor fi semnalizate în mod corespunzător. Cerinţele de control
şi acces vor lua în considerare în mod corespunzător toate legile şi practicile
relevante în vigoare. Monitorizarea activităţilor se va indica în mod
corespunzător în cazul în care legislaţia internă cuprinde dispoziţii în acest
sens;
7. comunicare şi control de securitate. Toate
informaţiile relevante pentru securitate se comunică în mod corespunzător în
funcţie de normele de control de securitate incluse în plan. Având în vedere
sensibilitatea anumitor informaţii, comunicarea se face conform principiului
necesităţii de a cunoaşte, dar include, atunci când este necesar, proceduri
pentru comunicatele adresate publicului larg. Standardele de control de
securitate fac parte din plan şi sunt destinate să protejeze informaţiile
sensibile din punctul de vedere al securităţii împotriva divulgării
neautorizate;
8. raportarea atentatelor la adresa securităţii. In
vederea asigurării unui răspuns rapid, planul de securitate portuară va trasa
cerinţele exacte de raportare către agentul de securitate portuară şi/sau către
autoritatea de securitate portuară a tuturor atentatelor la adresa securităţii;
9. integrarea altor planuri sau activităţi preventive.
Planul abordează în mod clar integrarea altor activităţi preventive şi de control
existente în port;
10. integrarea altor planuri de răspuns şi/sau
includerea anumitor măsuri, proceduri şi acţiuni specifice de răspuns. Planul
descrie detaliat interacţiunea şi coordonarea cu alte planuri de răspuns şi de
urgenţă. Conflictele şi deficienţele se rezolvă după caz;
11. cerinţele de formare şi
exerciţii;
12. organizarea practică a
securităţii portuare şi procedurile de lucru. Planul de securitate portuară va
descrie în detaliu organizarea securităţii portuare, diviziunea sarcinilor şi procedurile
de lucru. De asemenea, el va descrie în detaliu coordonarea cu agenţii de
securitate ai instalaţiilor portuare şi ai navelor, după caz. Planul va
delimita sarcinile comitetului pentru securitatea portuară, în cazul în care
acesta există;
13. procedurile pentru adaptarea şi actualizarea
planului de securitate portuară.
ANEXA Nr. 3
Cerinţe pentru exerciţiile pregătirii de bază în
domeniul securităţii
Art. 1. - Tipurile de exerciţii de pregătire care pot
presupune participarea agenţilor de securitate ai instalaţiilor portuare, în
colaborare cu autorităţile relevante ale statelor membre, cu agenţii de
securitate ai companiilor sau cu agenţii de securitate ai navelor, în cazul în
care aceştia sunt disponibili, se desfăşoară cel puţin o dată la fiecare an
calendaristic, fără ca intervalul dintre două exerciţii de pregătire să
depăşească 18 luni.
Art. 2. - Cererile de participare a agenţilor de
securitate ai companiilor sau a agenţilor de securitate ai navelor la
exerciţiile de pregătire în comun se fac luându-se în considerare implicaţiile cu privire la securitate şi
muncă pentru navă.
Art. 3. - Aceste exerciţii de formare vor testa
comunicaţiile, coordonarea, disponibilitatea resurselor, intervenţia şi pot fi:
1. la scară naturală sau în
condiţii reale;
2. simulare teoretică sau
seminar; ori
3. combinate cu alte exerciţii
organizate, cum ar fi exerciţii de intervenţie de urgenţă sau exerciţiile altor
autorităţi portuare statale.
ANEXA Nr. 4
Condiţiile care trebuie îndeplinite de o organizaţie
de securitate recunoscută pentru a fi autorizată de MT
Art. 1. - O organizaţie de securitate recunoscută
pentru a fi autorizată de MT trebuie să poată demonstra:
1. expertiza în aspectele
relevante ale securităţii portuare;
2. cunoaşterea corespunzătoare
a operaţiunilor portuare, inclusiv cunoştinţe de proiectare portuară şi
construcţie;
3. cunoaşterea corespunzătoare
a altor operaţiuni relevante pentru securitate care ar putea afecta securitatea
portuară;
4. capacitatea de a evalua
riscurile de securitate portuară probabile;
5. abilitatea de a menţine şi
îmbunătăţi cunoştinţele specializate ale personalului său în domeniul
securităţii portuare;
6. abilitatea de a monitoriza
capacitatea personalului de a prezenta încredere în permanenţă;
7. abilitatea de a menţine
măsuri corespunzătoare pentru a evita divulgarea neautorizată sau accesul la
materiale sensibile din punctul de vedere al securităţii;
8. cunoaşterea legislaţiei şi a
cerinţelor de securitate naţionale şi internaţionale relevate;
9. cunoaşterea ameninţărilor
actuale la adresa securităţii şi a modelelor acestora;
10. abilitatea de a recunoaşte
şi depista arme, substanţe şi dispozitive periculoase;
11. abilitatea de a recunoaşte,
fără discriminare, caracteristicile şi modelul comportamental al persoanelor
susceptibile de a ameninţa securitatea portuară;
12. cunoaşterea tehnicilor
utilizate pentru eludarea măsurilor de securitate;
13. cunoaşterea echipamentelor
şi sistemelor de securitate şi supraveghere şi a limitelor operaţionale ale acestora.
Art. 2. - O organizaţie de securitate recunoscută care
a efectuat o evaluare a securităţii portuare sau o revizuire a unei asemenea
evaluări pentru un port nu poate întocmi sau revizui planul de securitate
portuară pentru acelaşi port.
ANEXA Nr. 5
Sistemul de auditare adecvată şi periodică a
planurilor de securitate portuară
Art. 1. - Auditul planurilor de
securitate portuară şi al modului de aplicare a acestora se face prin audituri
externe care se execută de auditori ce aparţin unei organizaţii recunoscute sau
de către auditorii specializaţi ai autorităţii portuare şi/sau de căi
navigabile şi cuprinde:
1. Auditul iniţial al Planului
de Securitate Portuară şi al modului de aplicare a acestuia, care va include o
verificare completă a sistemului de securitate şi a oricăror echipamente de
securitate asociate în conformitate cu prevederile relevante ale Regulamentului
(CE) nr. 725/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului privind
consolidarea securităţii navelor şi a instalaţiilor portuare, din 31 martie
2004. Acest audit are scopul de a constata dacă sistemul de securitate al
portului şi orice echipament de securitate asociat îndeplinesc în totalitate
cerinţele aplicabile ale Regulamentului (CE) nr. 725/2004 şi că sunt în stare
satisfăcătoare şi potrivite scopului pentru care au fost proiectate şi
implementate.
2. Auditul anual al Planului de Securitate Portuară şi al modului de aplicare a acestuia, care va
include o verificare completă a sistemului de securitate şi a oricăror
echipamente de securitate asociate în conformitate cu prevederile relevante ale
Regulamentului (CE) nr. 725/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului
privind consolidarea securităţii navelor şi a instalaţiilor portuare, din 31
martie 2004. Acest audit are scopul de a constata dacă sistemul de securitate
al portului şi orice echipament de securitate asociat îndeplinesc în totalitate
cerinţele aplicabile ale Regulamentului (CE) nr. 725/2004 şi că sunt în stare
satisfăcătoare şi potrivite scopului pentru care au fost proiectate şi
implementate.
3. Auditul suplimentar poate fi stabilit de către MT ca
urmare a situaţiilor concrete constatate de către acesta în funcţionarea
porturilor sau căilor navigabile. Auditul suplimentar se efectuează, de
asemenea, ori de câte ori este iniţiat sau declanşat un incident de securitate
care afectează semnificativ climatul de siguranţă din zona portuară.
Art. 2. - Auditul anual al Planului de Securitate
Portuară şi al modului de aplicare a acestuia trebuie să cuprindă o evaluare
care să aibă în vedere cel puţin:
1. evidenţierea funcţionării
corespunzătoare a sistemului de management al securităţii portuare la
parametrii înregistraţi cu ocazia aprobării iniţiale a Planului de Securitate
Portuară;
2. evaluarea modului în care au
fost soluţionate nonconformităţile constatate cu prilejul auditului anterior;
3. identificarea rezultatelor înregistrate ca urmare a modificărilor aduse pe parcursul funcţionării
sistemului cu scopul îmbunătăţirii acestuia.
Art. 3. - La finalizarea oricărui tip de audit al
Planului de Securitate Portuară şi al modului de aplicare a acestuia trebuie
întocmit un raport care constă într-un rezumat privind modul de efectuare a
auditului, o descriere a fiecărei nonconformităţi găsite în timpul auditului şi
o descriere a măsurilor utilizate pentru remedierea acestora.
Art. 4. - Raportul trebuie protejat împotriva accesului
neautorizat sau dezvăluirii neautorizate şi trebuie să
conţină de asemenea anexat chestionarul de audit completat cu toate
constatările făcute.