ORDIN Nr. 288
din 6 iulie 2006
pentru aprobarea
Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz in domeniul
protectiei drepturilor copilului
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 637 din 24 iulie 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 12/2001 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Drepturilor Copilului, aprobată şi
modificată prin Legea nr. 252/2001, cu modificările ulterioare, şi ale
art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
1.432/2004 privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, cu modificările ulterioare,
secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului emite prezentul
ordin.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
Art. 1. - Se aprobă Standardele minime obligatorii
privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului,
prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul secretarului de stat al
Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Copilului şi Adopţie nr. 69/2004 pentru aprobarea Standardelor minime
obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 539 din 16 iunie 2004.
Secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Drepturilor Copilului,
Bogdan Adrian Panait
ANEXĂ
STANDARDE MINIME OBLIGATORII
privind managementul
de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului
In sensul prezentelor standarde, managementul de caz,
aplicat în domeniul protecţiei drepturilor copilului, reprezintă o metodă de
coordonare a tuturor activităţilor de asistenţă socială şi protecţie specială
desfăşurate în interesul superior al copilului de către profesionişti din
diferite servicii sau instituţii publice şi private.
Standardele minime obligatorii prezente sunt
complementare tuturor celorlalte standarde minime obligatorii din domeniul protecţiei drepturilor copilului. In consecinţă, indicatorii din
documentul prezent se verifică de către inspectori odată cu cei prevăzuţi în
celelalte standarde aprobate.
Definiţii
Managerul de caz (MC)
este profesionistul care, îndeplinind condiţiile menţionate de prezentele
standarde, asigură coordonarea activităţilor de asistenţă socială şi protecţie
specială desfăşurate în interesul superior al copilului, având drept scop
principal elaborarea şi implementarea:
a) planului individualizat de protecţie (PIP) pentru copiii separaţi de familie, prevăzut de art.53 din
Legea nr.272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului;
b) planului de recuperare pentru copiii cu
dizabilităţi, prevăzut de art.21 din Hotărârea de Guvern (HG) nr. 1437/2004
privind organizarea şi metodologia de funcţionare a comisiei pentru protecţia
copilului; pentru copiii cu dizabilităţi din familie, managerii de caz (cu
precădere din cadrul serviciului evaluare complexă) completează planul de
recuperare atât pentru cei care necesită încadrare într-un grad de handicap,
cât şi pentru cei care necesită orientare şcolară/ profesională sau care
necesită ambele acţiuni; pentru copiii cu dizabilităţi aflaţi în protecţie
specială, respectiv copii plasaţi în familia lărgită, familia substitutivă
(familii de plasament şi asistent maternal) sau în servicii rezidenţiale,
managerii de caz completează planul individualizat de protecţie care îl conţine
pe cel de recuperare;
c) planului de reabilitare şi/sau reintegrare socială
pentru copiii abuzaţi, neglijaţi şi/sau exploataţi, inclusiv victime ale
traficului, exploatării prin muncă, exploatării sexuale în scop comercial;
acest plan se întocmeşte în baza art.92 din Legea nr.272//2004, precum şi a
prevederilor HG nr. 1295/2004 privind aprobarea Planului naţional de acţiune
pentru prevenirea şi combaterea traficului de copii; pentru copiii abuzaţi,
neglijaţi şi/sau exploataţi, inclusiv victime ale traficului, care rămân în
familie, managerii de caz (cu precădere din cadrul compartimentul de
intervenţie în situaţii de abuz, neglijare, trafic şi migraţiune prevăzut în HG nr. 1434/2004 privind atribuţiile si
Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a Direcţiei Generale de
Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului) completează planul de reabilitare
şi/sau reintegrare socială; pentru copiii abuzaţi, neglijaţi şi/sau exploataţi
aflaţi în protecţie specială, inclusiv copii refugiaţi, managerii de caz
completează planul individualizat de protecţie care îl conţine pe cel de
reabilitare şi/sau reintegrare socială.
MC este numit, în scris, de către directorul adjunct cu
atribuţii în domeniul protecţiei copilului al direcţiei generale de asistenţă
socială şi protecţia copilului (DGASPC) şi poate sa fie angajat al acesteia, al
unui organism privat acreditat (OPA) sau al unor forme independente de
exercitare a profesiei de asistent social recunoscute de lege. Cu acest scop,
directorul adjunct cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului al DGASPC va
avea la dispoziţie o listă cu toţi managerii de caz de pe plan judeţean/ al
sectorului municipiului Bucureşti, cu coordonatele acestora.
In îndeplinirea atribuţiilor sale, MC colaborează cu
responsabilii de caz din protecţia specială şi din centrele maternale:
- Responsabilii de caz din
protecţie specială sunt profesioniştii din cadrul
serviciilor rezidenţiale (cu excepţia centrelor maternale) care, îndeplinind
condiţiile menţionate de prezentele standarde, prin delegarea atribuţiilor de
către MC, asigură coordonarea activităţilor legate de elaborarea şi
implementarea tuturor programelor de intervenţie specifică (PIS); în
îndeplinirea atribuţiilor lor, responsabilii de caz din protecţia specială
colaborează cu profesioniştii care elaborează şi implementează PIS numiţi
generic responsabili de PIS, aceştia putând fi din cadrul serviciilor aflate în protecţia
copilului (de ex. centre specializate de consiliere, servicii pentru
dezvoltarea deprinderilor de viaţă, centre de reintegrare în familie) sau în
alte domenii (de ex. sănătate, educaţie);
- Responsabilii de
caz din centrele maternale sunt profesioniştii din
cadrul acestor centre care, îndeplinind condiţiile menţionate de prezentele
standarde, prin delegarea atribuţiilor de către MC, asigură coordonarea
activităţilor legate de elaborarea şi implementarea programelor personalizate
de intervenţie.
Responsabilul de caz prevenire este profesionistul care, îndeplinind condiţiile menţionate de prezentele
standarde, asigură coordonarea activităţilor de asistenţă socială desfăşurate
în interesul superior al copilului din familie, având drept scop principal
elaborarea şi implementarea planului de servicii pentru prevenirea separării
copilului de familie. Responsabilul de caz prevenire este angajat al
serviciului public de asistenţă socială (SPAS). In cazul comunelor, acesta este
persoana cu atribuţii în asistenţa socială dacă îndeplineşte condiţiile
menţionate de prezentele standarde. In cazul sectoarelor municipiului
Bucureşti, acesta este angajat al DGASPC.
Responsabilul de caz prevenire beneficiază de
coordonare metodologică din partea unui manager de caz, dar nu este subordonat
acestuia. Cu acest scop, directorul adjunct cu atribuţii în domeniul protecţiei
copilului al DGASPC va numi, în scris, managerii de caz care asigură coordonare metodologică şi pentru
care responsabili de caz, urmărindu-se o distribuire teritorială echitabilă, în
funcţie de încărcătură şi natura cazurilor.
In îndeplinirea atribuţiilor
lor, responsabilii de caz prevenire colaborează cu profesioniştii care
elaborează şi implementează programele personalizate pentru copii în cadrul
serviciilor de prevenire (de ex. program personalizat de intervenţie în
centrele de zi, program personalizat de consiliere în centrele de consiliere)
profesionişti numiţi generic responsabili de intervenţie.
Standardele minime obligatorii
(SMO) sunt grupate pe următoarele arii de interes:
Utilizarea metodei managementului de caz
1. Condiţiile de utilizare a metodei
2. Etapele managementului de caz
3. Identificarea, evaluarea iniţială şi preluarea
cazului
4. Evaluarea detaliată/
complexă
5. Echipa multidisciplinară
6. Planul individualizat de protecţie şi planul de
servicii
7. Monitorizare şi re-evaluare
8. Monitorizarea post-servich şi închiderea cazului
Managerul de caz şi Responsabilul de caz prevenire
9. Recrutare şi angajare
10.Rolul şi locul managerului de caz, respectiv ale
responsabilului de caz prevenire
11 .Formarea iniţială/ de iniţiere şi continuă
12. Supervizare
UTILIZAREA METODEI MANAGEMENTULUI DE CAZ
Standardul 1
|
Conditiile de utilizare a metodei
Managementul de caz este metoda de lucru obligatorie utilizată în
domeniul protecţiei drepturilor copilului şi reprezintă ansamblul de tehnici,
proceduri şi instrumente de lucru care asigură coordonarea tuturor
activităţilor de asistenţă socială şi protecţie specială desfăşurate în
interesul superior al copilului de către profesionişti din diferite servicii
instituţii publice şi private.
|
Rezultat
|
Prin utilizarea managementului de caz se
asigură o intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională, organizată,
riguroasă, eficientă şi coerentă pentru copil, familie/ reprezentant legal şi
alte persoane importante pentru copil.
|
Proceduri de implementare a standardului 1
|
1.1. Toţi furnizorii de servicii pentru
protecţia copilului utilizează metoda managementului de caz pentru toţi
copiii aflaţi în evidenţa lor.
|
1.2. Furnizorul de servicii asigură
resursele (umane, financiare, materiale) necesare desfăşurării optime a
managementului de caz în conformitate cu prevederile SMO prezente şi ale
metodologiilor specifice fiecărui tip de serviciu pe care îl oferă.
|
1.3. In vederea utilizării corecte a
managementului de caz, furnizorul de servicii îşi stabileşte, împreună cu
coordonatorii serviciilor, criteriile de eligibilitate pentru accesul
clienţilor la serviciile pe care le oferă (denumite şi criterii de admitere),
precum şi metodologiile şi procedurile de lucru caracteristice fiecărui tip
de serviciu. Aceste documente se întocmesc pe baza prevederilor SMO
corespunzătoare serviciilor respective şi ale ghidurilor metodologice
aferente şi, totodată, pot fi dezvoltate în raport cu practica, experienţa şi
literatura de specialitate.
|
1.4. Coordonatorii serviciilor se asigură
că aceste documente sunt aduse la cunoştinţa personalului de specialitate.
|
1.5. Furnizorul de servicii se asigură că
aceste documente sunt re-evaluate periodic şi, după caz, revizuite, în
funcţie de cel puţin următorii factori: nevoile comunităţii, dinamica
serviciilor, apariţia modificărilor legislative în domeniu şi propunerile
făcute de către personalul de specialitate.
|
Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1.1. Toţi copiii aflaţi în protecţie specială au
desemnat un manager de caz; toţi copiii cu dizabilităţi aflaţi în evidenţa serviciului de evaluare complexă
din cadrul DGASPC au desemnat
un manager de caz; toţi copiii abuzaţi, neglijaţi şi/sau exploataţi aflaţi în evidenţa DGASPC
(semnalare obligatorie conform art.91 din Legea
nr.272/2004) au desemnat un manager de caz.
(I)1.1.2. Toţi copiii aflaţi la risc de separare de
familie din evidenţa SPAS, respectiv a primăriilor din comune, au desemnat un responsabil de caz
prevenire.
(I)1.2.1. Raportul dintre numărul de cazuri active şi
numărul MC respectă prevederile prezentelor SMO.
(I)1.2.2. Raportul dintre numărul de cazuri active şi
numărul responsabililor de caz prevenire respectă prevederile prezentelor SMO.
(I)1.3. Existenţa criteriilor de eligibilitate
(criterii de admitere), metodologiilor şi procedurilor de lucru pentru fiecare serviciu oferit de furnizorii
acreditaţi conform legii. Criteriile de eligibilitate
pentru beneficiari se pot referi de ex. la: gradul de complexitate
al cazului, tipul şi numărul de clienţi, nevoile şi diversitatea serviciilor etc,
(I)1.4. Personalul din cadrul serviciilor pentru copii
cunoaşte şi aplică prevederile menţionate în aceste documente.
(I)1.5. Periodicitatea re-evaluărilor, numărul de
revizuiri şi motivaţia efectuării acestora.
Standardul 2
|
Etapele managementului de caz
Managementul de caz este un proces care implică parcurgerea unor
etape interdependente, care sunt aceleaşi în soluţionarea fiecărui caz în
parte.
|
Rezultat
|
Managerii de caz şi responsabilii de caz prevenire aplică unitar
aceleaşi proceduri în soluţionarea cazurilor, indiferent de instituţia în
care activează, pentru rezolvarea optimă şi eficientă a tuturor aspectelor
legate de caz, în beneficiul clientului.
|
Proceduri de implementare a standardului 2
|
2.1. Managementul de caz, aplicat în domeniul protecţiei drepturilor copilului, implică parcurgerea următoarelor
etape principale:
a) Identificarea, evaluarea iniţială şi preluarea cazurilor;
b) Evaluarea detaliată/ complexă a situaţiei copilului;
c) Planificarea serviciilor şi intervenţiilor concretizată
într-un plan prevăzut în legislaţie: PIP, plan de recuperare, plan de
reabilitare şi/sau reintegrare socială, PS;
d) Furnizarea serviciilor şi intervenţiilor pentru copil,
familie/ reprezentant legal şi alte persoane importante pentru copil;
e) Monitorizarea şi re-evaluarea periodică a progreselor înregistrate,
deciziilor şi intervenţiilor specializate;
f) Inchiderea cazului.
|
2.2. Activităţile desfăşurate în cadrul acestor etape se
bazează pe principiile individualizării şi personalizării, precum şi pe
implicarea activă (consultare şi participare) a copilului şi familiei/
reprezentantului legal.
|
2.3. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire asigură
derularea acestor etape pentru toţi copiii aflaţi în evidenţa furnizorilor de
servicii şi înregistrează toate informaţiile în dosarul copilului.
|
2.4. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire foloseşte
metodele şi instrumentele specifice pentru documentarea cazului cerute de
lege şi cele recomandate de către Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali
din România.
|
Indicatorii pentru Standardul 2
(1)2.1.-2.2. Dosarul copilului: decizia de intrare a
copilului în sistem, raportul de evaluare iniţială, PIP/ PS/ alte planuri
prevăzute în legislaţie, rapoarte de monitorizare/ evaluare, decizia de închidere a cazului.
(I)2.3. Fişa de post a MC, respectiv fişa de post a
responsabilului de caz prevenire. (I)2.4. Furnizorul de servicii are prevăzute
în regulamentele serviciilor utilizarea documentelor şi a instrumentelor de
lucru, precum şi modalităţile de înregistrare a datelor şi informaţiilor despre
copil şi familie/ reprezentant legal.
Standardul 3
|
Identificarea, evaluarea iniţială si preluarea cazurilor
Evaluarea iniţiala a situaţiei copilului se realizează în maxim
72 de ore de la înregistrarea solicitării/ sesizării, cu excepţia situaţiilor
de urgenţă când se realizează în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai mult
de o oră.
|
Rezultat
|
Evaluarea iniţială a situaţiei copilului confirmă sau infirmă, în
cel mai scurt timp, existenţa unui caz pentru sistemul de protecţie a
copilului.
In situaţiile în care copilul se află la risc de separare de
familie, evaluarea iniţială a situaţiei copilului confirmă sau infirmă, în
cel mai scurt timp, existenţa unui caz pentru SPAS, respectiv persoanele cu
atribuţii în asistenţa socială.
|
Proceduri de implementare a standardului 3
|
3.1. Furnizorul de servicii trebuie să elaboreze proceduri de
identificare, înregistrare, evaluare iniţială, preluare şi repartizare a cazurilor, precum şi
de desemnare a MC, astfel
încât evaluarea iniţială a situaţiei copilului să se realizeze în termenul prevăzut de SMO prezente. Aceste
proceduri sunt în acord cu legislaţia în vigoare, inclusiv SMO din domeniul protecţiei drepturilor
copilului şi sunt
aplicate la nivelul DGASPC de către
serviciul de evidenţă intrări-ieşiri a cazurilor
(SEI).
SPAS, respectiv primăriile din comune, precum şi DGASPC de la
nivelul sectoarelor municipiului
Bucureşti trebuie să elaboreze proceduri de identificare, înregistrare, evaluare iniţială, preluare şi
repartizare a cazurilor, precum şi de desemnare a responsabililor de caz prevenire, astfel încât evaluarea iniţială
a situaţiei copilului să se
realizeze în termenul prevăzut de SMO prezente, inclusiv pentru situaţiile de urgenţă.
|
3.2. Identificarea cazurilor se
realizează prin cel puţin una din următoarele situaţii: a) solicitare directă
din partea copilului şi/sau a familiei/ reprezentantului legal, b) referire
din partea unei alte instituţii, publice sau private, c) semnalare/ sesizare
scrisă sau telefonică din partea unor alte persoane decât membrii familiei/
reprezentantul legal si d) autosesizare.
|
3.3. Toate solicitările directe, referirile, semnalările şi
autosesizările de la nivelul DGASPC sunt înregistrate de către SEI în
sistemul informatizat de monitorizare a cazurilor (CMTIS). Toate solicitările
directe, referirile, semnalările şi autosesizările cu privire la copiii
aflaţi în diferite situaţii în comunitate sunt înregistrate la primărie şi
sunt repartizate asistenţilor sociali din cadrul SPAS, respectiv persoanelor
cu atribuţii în asistenţa socială.
|
3.4. Evaluarea iniţială a situaţiilor înregistrate la DGASPC este
efectuată de regulă de către SPAS/ persoanele cu atribuţii în asistenţa
socială/ SEI din cadrul DGASPC de la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti.
Evaluarea iniţială a situaţiilor înregistrate la primărie este
efectuată de către SPAS/ persoanele
cu atribuţii în asistenţa socială.
|
3.5. In situaţiile de urgenţă, evaluarea iniţială se realizează
de către echipa mobilă de intervenţie din cadrul telefonului copilului de la
DGASPC, care include obligatoriu un asistent social/ psiholog şi un lucrător
de poliţie; în situaţia în care deplasarea acestei echipe ar presupune mai
mult de o oră până la adresa la care se află copilul, evaluarea iniţială se
realizează de către SPAS/ persoanele cu atribuţii în asistenţa socială/
persoane resursă împreună cu un lucrător de poliţie din comunitatea în care
se află copilul. Persoanele resursă reprezintă profesionişti din cadrul
serviciilor specializate, publice şi private, pentru copiii abuzaţi,
neglijaţi şi/sau exploataţi prevăzute de lege (centre de consiliere, centre
de resursă, centre de primire în regim de urgenţă, centre de tranzit). In
acest scop, primăria îşi va întocmi proceduri cu privire la intervenţia în cazurile
de urgenţă, la solicitarea DGASPC, inclusiv modul de colaborare cu persoanele
resursă.
|
3.6. Se întocmeşte un raport de evaluare iniţială în maxim 24 de
ore de la efectuarea evaluării. Raportul se înaintează şefului pe linie
ierarhică, în baza căruia se confirmă sau infirmă cazul ca fiind de
competenţa DGASPC, respectiv a primăriei.
|
3.7. Cazul confirmat şi înregistrat la DGASPC este raportat
directorului cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului din cadrul DGASPC
care îi desemnează un MC, iar în situaţia DGASPC de la nivelul sectoarelor
municipiului Bucureşti se desemnează un MC sau, în funcţie de situaţie, un
responsabil de caz prevenire.
|
3.8. In desemnarea managerului de caz, directorul cu atribuţii in
domeniul protecţiei copilului din cadrul DGASPC ia în considerare cel puţin
următoarele aspecte: a) numărul de cazuri aflate în responsabilitatea
acestuia, b) complexitatea cazuisticii, c) experienţa, d) cunoaşterea
problematicii respective, e) relaţia cu copilul şi familia şi f) colaborarea
cu reţeaua de servicii şi instituţii.
|
3.9. In situaţia cazului confirmat şi înregistrat la primărie,
şeful de compartiment care a avizat raportul de evaluare iniţială desemnează
responsabilul de caz prevenire.
|
3.10. Cazul infirmat şi înregistrat la
DGASPC, dacă este necesar, este referit de către şeful SEI către alte instituţii abilitate. Referirea implică
realizarea unui document înregistrat
şi transmis instituţiei abilitate, atât direct, cât şi prin intermediul clientului, iar în unele situaţii şi
contactarea telefonică a instituţiei respective.
Documentul scris va conţine principalele informaţii despre cazul
respectiv.
Cazul infirmat şi înregistrat la primărie, dacă este necesar,
este referit către alte instituţii
abilitate. Referirea se face în acelaşi mod menţionat anterior.
Toate cazurile care ţin de competenţa
DGASPC sunt referite împreună cu o copie a raportului de evaluare iniţială.
|
3.11. Conţinutul raportului de evaluare iniţială, precum şi
decizia luată în baza acestuia (confirmare sau infirmare) se comunică
clienţilor în maxim 3 zile de la întocmirea acestuia şi se consemnează.
|
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.1. Existenţa procedurilor de identificare,
preluare şi repartizare a cazurilor, precum şi de desemnare a managerului de
caz, respectiv a responsabilului de caz prevenire.
(I)3.1.2. Fişele de post ale personalului SEI.
(I)3.3. Existenţa înregistrărilor în CMTIS.
(I)3.4.-3.6.1. Conţinutul rapoartelor de evaluare
iniţială, fişele de post
(I)3.6.2. Rapoartele de
evaluare iniţială sunt avizate de către şeful SEI, respectiv şeful de compartiment din primărie.
(1) 3.7. Decizia de desemnare a MC.
(I)3.9. Decizia de desemnare a responsabilului de caz
prevenire.
(I) 3.10. Documentul de
referire înregistrat şi transmis.
(I)3.11. Documente în care se consemnează informarea
clienţilor cu privire la conţinutul
raportului de evaluare iniţială şi decizia luată în baza acestuia.
Standardul 4
|
Evaluarea detaliată/ complexă
Managerul de caz, împreună cu o echipă corespunzătoare de
profesionişti, asigură realizarea evaluării detaliate/ complexe a situaţiei
copilului.
Evaluarea complexă se realizează de către
echipa multidisciplinară a serviciului de evaluare complexă de la nivelul
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului.
Responsabilul de caz prevenire, împreună cu o echipă
corespunzătoare de profesionişti, asigură realizarea evaluării detaliate a
situaţiei copilului.
|
Rezultat
|
Prin utilizarea managementului de
caz, copilul beneficiază de o evaluare comprehensivă şi multidimensională a
nevoilor sale specifice şi individuale, precum şi ale familiei sale.
|
Proceduri de implementare a standardului 4
|
4.1. Evaluarea detaliată se realizează în cadrul întâlnirilor cu
cei implicaţi, atât în mediul de viaţa al acestora, cât şi la sediul
serviciilor specializate. In vederea realizării evaluării detaliate, MC,
respectiv responsabilul de caz prevenire stabileşte şi solicită implicarea
în evaluare a unei echipe de profesionişti (psihologi, asistenţi sociali şi
alţii) în funcţie de situaţia şi natura cazului.
|
4.2. Furnizorul de servicii asigură resursele necesare deplasării
în teren a MC, respectiv a responsabilului de caz prevenire, precum şi a
celorlalţi profesionişti implicaţi în evaluare.
|
4.3. Copilul şi familia/ reprezentantul legal sunt implicaţi
activ în procesul de evaluare.
|
4.4. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire consemnează
informaţiile obţinute în cadrul acestor întâlniri în rapoarte de vizită/
întâlnire care includ cel puţin următoarele aspecte: sinteza discuţiilor
purtate în cursul întâlnirii, data, locul şi scopul vizitei următoare, agreată în prealabil cu familia şi
copilul.
|
4.5. Rapoartele de vizită/ întâlnire sunt
înaintate şefului ierarhic spre avizare. Conţinutul acestor rapoarte este
adus la cunoştinţa familiei şi a copilului, în maxim 3 zile de la data
vizitei/ întâlnirii, cu excepţia situaţiei în care acesta ar putea aduce
prejudicii derulării procesului de evaluare (de ex. cazuri aflate în anchetă
penală, relaţii tensionate între membrii familiei). Decizia de a nu comunica
raportul familiei este luată de către MC, respectiv responsabilul de caz
prevenire cu consultarea şi acordul şefului ierarhic.
|
4.6. Vizitele la domiciliul familiei se
realizează pe baza unui program stabilit de comun acord cu familia şi
copilul. In cazul în care este nevoie, MC, respectiv responsabilul de caz
prevenire poate realiza şi vizite neanunţate, numai dacă. apreciază că există
motive temeinice şi cu acordul şefului ierarhic.
|
4.7. MC, respectiv responsabilul de caz
prevenire solicită familiei şi copilului o listă cu persoane care pot da
referinţe despre situaţia în care se află. Totodată, MC, respectiv
responsabilul de caz prevenire informează familia şi copilul despre
contactarea altor persoane decât cele desemnate de aceştia în vederea
obţinerii de referinţe.
|
4.8. In urma evaluării detaliate, MC,
respectiv responsabilul de caz prevenire întocmeşte un raport de evaluare
detaliată realizat pe baza rapoartelor specialiştilor implicaţi în evaluare
şi a rapoartelor de vizită, în maxim 24 de ore de la ultima evaluare/ vizită.
Raportul trebuie avizat de şeful pe ordine ierarhică şi transmis, în termen maxim
de 3 zile de la întocmirea sa, membrilor echipei, familiei/ reprezentantului
legal şi, după caz, copilului.
|
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1.1 .-4.5. Conţinutul rapoartelor de vizită/
întâlnire, al rapoartelor de evaluare ale specialiştilor.
(I)4.1.2., 4.6. Programul de întâlniri cu copilul şi
familia la domiciliul acestora, precum şi în locuri special amenajate (pentru efectuarea anumitor
evaluări de către profesioniştii
din echipa multidisciplmară sau colaboratori). Evidenţa deplasărilor în teren.
(I)4.2. Documente administrative şi financiare care
atestă alocarea de fonduri şi alte resurse pentru
deplasarea în teren.
(I)4.8. Existenţa şi conţinutul raportului de evaluare
detaliată, semnat de şeful ierarhic.
Documente în care se consemnează informarea clienţilor cu privire la conţinutul raportului de evaluare
iniţială şi decizia luată în baza acestuia
Standardul 5
|
Echipa multidisciplinara
Managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire
asigură implicarea şi conlucrarea, pe parcursul tuturor etapelor
managementului de caz, a unei echipe de specialişti, multidisciplinară şi,
după caz, interinstituţională, precum şi intervenţia punctuală a unor
specialişti colaboratori atunci când este necesar.
|
Rezultat
|
Munca în echipă şi parteneriatul interinstituţional
asigură abordarea globală a situaţiei copilului, prin acţiuni sinergice şi
coerente şi contribuie în mod esenţial la soluţionarea cazului.
|
Proceduri de implementare a standardului 5
|
5.1. Furnizorul de servicii efectuează demersurile necesare
pentru munca în echipă multidisciplinară şi interinstituţională, precum şi
pentru expertiza unor specialişti colaboratori, conform propunerilor şi
solicitărilor, în scris, ale MC, respectiv ale responsabililor de caz
prevenire.
|
5.2. MC înaintează anual propuneri scrise coordonatorului
serviciului în care activează cu privire la modificarea organigramei
serviciului în cauză în vederea asigurării muncii în echipă la un randament
optim.
|
5.3. MC solicită, în scris, şefului ierarhic, ori de câte ori
este nevoie, intervenţia suplimentară a unor specialişti din afara echipei,
care activează în cadrul altor servicii/ instituţii cu care furnizorul de
servicii nu are un acord încheiat.
|
5.4. In vederea formulării propunerilor şi solicitărilor
menţionate anterior, precum şi a întocmirii PIP şi a celorlalte planuri
prevăzute în legislaţie, a referirii cazului către alte instituţii, MC are acces la cartografierea serviciilor
sociale existente la nivelul
judeţului/ sectorului întocmită de consiliul judeţean/ local al sectoarelor municipiului Bucureşti.
In vederea întocmirii PS, responsabilul de caz are acces la
cartografierea serviciilor sociale existente la
nivelul judeţului/ sectorului întocmită de consiliul judeţean/ local al sectoarelor municipiului Bucureşti.
Totodată, furnizorul de servicii pune la dispoziţia MC, respectiv
responsabilului de caz prevenire lista cu serviciile/ instituţiile şi
specialiştii cu care are încheiate contracte de colaborare, precum şi lista cu instituţiile publice
pentru copil şi familie existente la nivelul judeţului/ sectorului.
|
5.5. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire asigură
organizarea întâlnirilor echipei (numite întâlniri de caz) în mod periodic -
cel puţin o dată pe săptămână - pentru a discuta cazurile şi a lua deciziile
necesare soluţionării acestora. In funcţie de situaţie, MC, respectiv
responsabilul de caz prevenire se poate întâlni şi individual cu
profesioniştii implicaţi în rezolvarea cazului. La aceste întâlniri pot participa
familia/ reprezentantul legal şi copilul dacă echipa/ profesioniştii
consideră că este necesar.
|
Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1.1. Organigrama serviciului. Contractele de
colaborare încheiate de furnizorul de servicii şi/sau de către serviciul cu
personalitate juridică cu alte servicii/ instituţii, precum şi cu specialişti
independenţi din domeniul social, medical, educaţional, juridic, financiar etc.
Dosarele copiilor.
(I)5.1.2. Metodologiile şi procedurile caracteristice
serviciului includ aceste date. De exemplu: componenţa echipei serviciului,
procedurile de lucru în echipă (rolul şi responsabilităţile fiecărui membru, programul întâlnirilor,
comunicarea între membrii echipei etc).
(I)5.2. Existenţa propunerilor atât la nivelul
coordonatorului serviciului, cât şi la furnizorul de servicii şi măsurile luate în urma acestora, precum
şi motivele în cazul în care
nu s-au luat măsuri.
(I)5.3. Existenţa solicitărilor scrise pentru expertiză
suplimentară şi măsurile luate în urma acestora, precum şi motivele în cazul în care nu s-au luat
măsuri.
(I)5.4. MC, respectiv
responsabilul de caz prevenire dispune de următoarele documente: cartografierea serviciilor
sociale, lista cu servicii/ instituţii şi specialiştii
cu care furnizorul de servicii are încheiate contracte
de colaborare şi lista cu instituţiile
publice pentru copil şi familie existente la nivelul judeţului/ sectorului (inspectoratul de poliţie, direcţia de
sănătate publică, spitale, inspectoratul şcolar etc).
(I)5.5.1. Programul întâlnirilor echipei.
(I)5.5.2. Minutele/ procesele
verbale/ alte documente care consemnează întâlnirile individuale cu profesioniştii şi cu echipa.
(I)5.5.3. Numărul de întâlniri la care au participat
familia şi copilul/ caz/ an şi per total cazuri/ an.
Standardul 6
|
Planul individualizat de protecţie şi planul de servicii
Managerul de caz, împreună cu echipa
multidisciplinară, elaborează planul individualizat de protecţie, sau după caz, celelalte planuri prevăzute în
legislaţie, în termen maxim de 30 de zile de
la înregistrarea cazului la direcţia generală
de asistenţă socială
şi protecţia copilului.
Responsabilul de caz prevenire elaborează planul de servicii în termen maxim de 30 de zile de la înregistrarea cazului
la primărie.
Copilul şi familia sa/ reprezentantul legal sunt implicaţi activ
în procesul
de planificare a prestaţiilor, serviciilor şi intervenţiilor.
|
Rezultat
|
Copilul şi familia sa/ reprezentantul legal, precum şi alte
persoane importante pentru copil beneficiază de servicii şi intervenţii în
conformitate cu nevoile identificate şi propriile opţiuni.
|
Proceduri de implementare a standardului 6
|
6.1. In baza raportului de evaluare detaliată, MC întocmeşte PIP
sau, după caz, celelalte planuri prevăzute în legislaţie. PIP, precum şi
celelalte planuri sunt întocmite în cel mai scurt timp posibil de la
încheierea evaluării, astfel încât să fie prezentate Comisiei pentru
Protecţia Copilului/ instanţei odată cu raportul de evaluare psihosocială
(detaliată) atunci când se ia decizia unei măsuri de protecţie specială şi
planul respectiv să fie anexă a hotărârii Comisiei/ instanţei.
PS este realizat de către responsabilul de caz prevenire de la
nivelul SPAS/ primăriei, beneficiind
de îndrumare metodologică din partea MC alocat.
|
6.2. Conţinutul PIP/ PS/ alte planuri
prevăzute în legislaţie este stabilit de comun acord cu echipa, familia/
reprezentantul legal şi copilul în raport cu vârsta şi gradul său de
maturitate.
|
6.3. MC, respectiv responsabilul de caz
prevenire organizează cel puţin o întâlnire cu echipa multidisciplinară în
vederea finalizării planului corespunzător.
|
6.4. Planul este avizat de şeful
ierarhic şi transmis, în termenul maxim de 30 de zile prevăzut de SMO
prezente, membrilor echipei, familiei/ reprezentantului legal şi, după caz,
copilului. Copilului i se aduce la cunoştinţă conţinutul planului utilizând
mijloace şi materiale adecvate vârstei, gradului de maturitate, tipului de
dizabilitate şi/ sau gradului de handicap.
|
6.5 MC, respectiv responsabilul de
caz prevenire transmite fiecărui membru al echipei responsabilităţile şi
planificarea activităţilor în echipă necesare pentru implementarea şi
monitorizarea planului corespunzător.
|
6.6. Furnizarea prestaţiilor,
serviciilor şi a intervenţiilor cuprinse în PIP/ PS/ alte planuri prevăzute
în legislaţie se face în baza contractului cu familia/ reprezentantul legal încheiat
cu furnizorul de servicii. Se recomandă adaptarea modelului prevăzut în
Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr.73/2005
privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii
sociale, încheiat de furnizorii de servicii, acreditaţi conform legii, cu
beneficiarii de servicii sociale.
|
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1. Existenţa unui PIP pentru fiecare copil pentru
care Comisia pentru Protecţia Copilului hotărăşte o măsură de protecţie
specială. Existenţa unui pian de recuperare pentru copiii cu dizabilităţi din
familie care sunt în evidenţa serviciului de evaluare complexă. Existenţa unui
plan de reabilitare şi/sau reintegrare socială pentru copiii abuzaţi, neglijaţi
şi/sau exploataţi care rămân în familie şi sunt în evidenţa DGASPC. Existenţa
unui PS pentru copiii pentru care se previne separarea de familie în condiţiile
prevăzute de SMO prezente.
(I)6.2., 6.4.1. Planurile prevăzute de legislaţie
sunt semnate de MC, respectiv responsabilul de caz prevenire, şi de către
membrii echipei, familia/ reprezentantul legal. Planurile sunt avizate de şeful
ierarhic al MC, respectiv al responsabilul de caz prevenire şi câte o copie se
află la toate persoanelor semnatare. (I)6.3. Minuta întâlnirii echipei (dosarul
copilului). (I)6.4.2. Copilul cunoaşte conţinutul planului.
(I)6.5. Membrii echipei cunosc programul de derulare a
activităţilor, termenele şi responsabilităţi fiecăruia în implementarea şi
monitorizarea planului corespunzător. (I)6.6. Existenţa contractelor cu
familia/ reprezentantul legal (dosarele copiilor).
Standardul 7
|
Monitorizare si re-evaluare
Managerul de caz monitorizează implementarea
planului individualizat de protecţie sau, după caz, a celorlalte planuri prevăzute în legislaţie,
respectiv progresele care se înregistrează în soluţionarea situaţiei
copilului până când procesul de asistenţă şi/sau protecţie nu se mai
dovedeşte necesar. Responsabilul de caz prevenire monitorizează implementarea
planului de servicii, respectiv progresele care se înregistrează în
soluţionarea situaţiei copilului până când procesul de asistenţă nu se mai
dovedeşte necesar.
|
Rezultat
|
Copilul şi familia sa/ reprezentantul legal, precum şi alte
persoane importante pentru copil beneficiază de servicii şi intervenţii
adecvate permanent situaţiei reale şi prezente.
|
Proceduri de implementare a standardului 7
|
7.1. In contextul monitorizării planului, MC, respectiv
responsabilul de caz prevenire are în vedere cel puţin următoarele aspecte:
a) verificarea demarării serviciilor/ activităţilor prevăzute, în maxim 2
zile de la termenele de iniţiere stabilite în planul respectiv; b)
verificarea modului de furnizare a serviciilor/ activităţilor (de ex.
progrese obţinute, atingerea obiectivelor, probleme apărute) cel puţin lunar
în limita de timp stabilită pentru fiecare serviciu/ activitate; c) răspuns
imediat la orice problemă care apare în derularea serviciilor/
activităţilor (de ex. identificarea de resurse pentru transportul
familiei şi copilului, rezolvarea problemelor logistice sau procedurale);
d) asigurarea fluxului de informaţie între membrii echipei, alţi specialişti
implicaţi în implementarea planului, familie şi copil; e) medierea relaţiei
dintre familie şi copil pe de o parte şi profesionişti pe de altă parte (de
ex. prin acompaniere, negocierea conflictelor); f) re-evaluarea situaţiei
copilului, respectiv a modului de implementare a planului, cel puţin o dată
la 3 luni şi, dacă este necesar, revizuirea planului respectiv; g)
înregistrarea permanentă a informaţiilor, progreselor, evoluţiei cazului în
dosarul copilului; h) modificarea contractului cu familia/ reprezentantul
legal atunci când este cazul.
|
7.2. In vederea realizării monitorizării, responsabilii de PIS au
obligaţia de a întocmi rapoarte de implementare a PIS, lunar sau ori de câte
ori este nevoie (de ex. la solicitarea MC, cu ocazia revizuirii PIP). In
vederea realizării monitorizării, responsabilii de intervenţie au
obligaţia de a întocmi rapoarte de implementare a
programelor personalizate derulate pentru copii în cadrul serviciilor de
prevenire, lunar sau ori de câte ori este nevoie (de ex. la solicitarea
responsabilului de caz prevenire, cu ocazia revizuirii PS).
|
7.3. Rapoartele de implementare a PIS
sunt transmise la MC în maxim 3 zile de la întocmirea lor (pentru cele
lunare), respectiv de la apariţia problemei/ situaţiei pentru care au fost
întocmite (pentru cele ocazionale). Rapoartele de implementare a
programelor personalizate sunt transmise responsabilului de caz
prevenire în maxim 3 zile de la întocmirea lor (pentru cele lunare),
respectiv de la apariţia problemei/ situaţiei pentru care au fost întocmite
(pentru cele ocazionale).
|
7.4. MC, respectiv responsabilul
de caz prevenire, împreună cu echipa multidisciplinară
realizează re-evaluarea situaţiei copilului o dată la 3 luni sau de câte ori este nevoie, precum şi
revizuirea planului corespunzător daca acest lucru este necesar.
|
7.5. MC, respectiv responsabilul de caz
prevenire organizează întâlnirile cu echipa în vederea re-evaluării situaţiei
copilului şi respectiv revizuirii planului corespunzător.
|
7.6. Re-evaluarea situaţiei copilului şi,
după caz, revizuirea planului au loc în aceleaşi condiţii de implicare activă
a familiei/ reprezentantului legal şi a copilului.
|
7.7. Re-evaluarea situaţiei copilului şi
revizuirea planului au loc în maxim 48 de orc de la înregistrarea situaţiilor
care implică admiterea copilului într-o instituţie de orice tip pentru copii
sau pentru copil şi familie care nu au fost prevăzute în planul iniţial (de
ex. spitalizare, inclusiv în unităţi medico-sociale, măsură de protecţie
specială într-un serviciu rezidenţial, găzduire în adăposturi pentru
victimele violenţei în familie).
|
7.8. MC, respectiv responsabilul de caz
prevenire întocmeşte raportul de re-evaluare în maxim 24 de ore de la data
re-evaluării. Raportul trebuie avizat de şeful ierarhic şi transmis, în maxim
3 zile de la întocmirea acestuia, membrilor echipei, familiei şi, după caz,
copilului.
|
7.9. Pe parcursul monitorizării unor
cazuri extrem de dificile, se recomandă ca MC să asigure organizarea unei
întâlniri (numită conferinţă de caz) sau a unei teleconferinţe a membrilor
echipei multidisciplinare cu experţi recunoscuţi în domeniul în cauză în
vederea soluţionării cazurilor respective.
|
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1. Documentaţia referitoare la monitorizarea şi
re-evaluarea cazurilor (dosarele copiilor, metodologiile şi procedurile
caracteristice serviciului, fişele de post). (I)7.2., 7.3. Existenţa şi
conţinutul rapoartelor lunare şi ocazionale de implementare a PIS, respectiv a
programelor personalizate. Numărul de rapoarte de implementare a PIS, respectiv
a programelor personalizate/ caz/ an.
(I)7.4.1., 7.8. Existenţa şi conţinutul rapoartelor
trimestriale şi ocazionale de reevaluare. Numărul de rapoarte de re-evaluare/
caz/ an. (I)7.4.2. 7.5. Minutele întâlnirilor de re-evaluare. (I)7.6. Dosarele
copiilor.
(I)7.7. Numărul anual de cazuri în care au avut loc
revizuiri ale planului datorită situaţiilor care implică admiterea copilului
într-o instituţie. (I)7.9. Numărul anual de conferinţe de caz.
Standardul 8
|
Monitorizarea post-servicii si inchiderea cazului
In vederea consolidării rezultatelor obţinute realizarea
planului, managerul de caz, respectiv responsabilul de caz prevenire asigură
derularea activităţilor de monitorizare post-servicii pentru o perioadă de
minim 3 luni.
|
Rezultat
|
Inchiderea cazului are loc în momentul în care procesul de
|
|
asistenţă şi/sau protecţie a copilului nu se mai dovedeşte a
fi necesar şi familia îşi redobândeşte capacitatea optimă de
autonomie şi funcţionare.
|
Proceduri de implementare a standardului 8
|
8.1. Monitorizarea post-servicii se realizează în baza unui plan
de monitorizare elaborat de MC, respectiv responsabilul de caz prevenire şi
avizat de furnizorul de servicii.
|
8.2. In procesul de monitorizare post-servicii, MC urmăreşte
calitatea integrării sociale a copilului şi colaborează cu SPAS/ persoanele
cu atribuţii în asistenţa socială din comunitatea în care locuieşte familia
cu copilul. In procesul de monitorizare post-servicii, responsabilul de caz
prevenire urmăreşte calitatea integrării sociale a copilului şi
colaborează cu membrii structurilor comunitare consultative din
comunitatea în care locuieşte familia cu copilul. De asemenea, MC,
respectiv responsabilul de caz prevenire colaborează cu
profesionişti din servicii/ instituţii care pot consolida rezultatele
obţinute în urma implementării PIP/ alte planuri prevăzute în legislaţie,
respectiv PS.
|
8.3. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire
întocmeşte rapoarte de monitorizare post-servicii lunar sau de câte ori
este nevoie.
|
8.4. Pe parcursul intervenţiei, MC, respectiv responsabilul de
caz prevenire pregăteşte familia/ reprezentantul legal şi copilul în vederea
închiderii cazului.
|
8.5. închiderea cazului se face prin decizia autorităţilor
competente, la recomandarea MC, respectiv a responsabilului de caz prevenire,
avizată de şeful ierarhic. Aceasta decizie este comunicată de către MC,
respectiv a responsabilului de caz prevenire. La DGASPC închiderea cazurilor
se înregistrează la SEI şi în CMTIS.
|
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1. Planul de monitorizare. Durata perioadei de monitorizare
post-servicii/ caz.
(I)8.2. - 8.3. Rapoarte de monitorizare post-servicii.
(I)8.4.Decizia de închidere a cazului. Inregistrarea închiderii
cazului în CMTIS.
MANAGERUL DE CAZ ŞI RESPONSABILUL DE CAZ
Standardul 9
|
Recrutare şi angajare
Managerii şi responsabilii de caz sunt selectaţi cu atenţie şi
responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care
se desfăşoară în acord cu legislaţia în vigoare.
|
Rezultat
|
In acord cu misiunea sa, furnizorul de servicii asigură angajarea managerilor şi a responsabililor de caz
în condiţiile standardelor minime obligatorii prezente.
|
Proceduri de implementare a standardului 9
|
9.1. Pot fi angajaţi ca MC persoanele care:
- sunt asistenţi sociali conform Legii nr.466/2004 privind
statutul profesiei de asistent social şi au o experienţă de cel puţin 2 ani
de muncă in servicii pentru protecţia copilului;
- au studii superioare socio-umane sau medicale şi o vechime
în servicii pentru protecţia copilului de cel puţin 3
ani;
- au studii superioare, altele decât socio-umane sau medicale,
au absolvit un curs post-universitar în domeniul asistenţei sociale şi au
o vechime în serviciile de protecţie a copilului de cel puţin 5 ani.
Se acordă prioritate la angajare profesioniştilor cu pregătire în
managementul de caz.
|
9.2. Responsabilii de caz prevenire,
precum şi responsabilii de caz din protecţie specială şi responsabilii de caz
din centrele maternale trebuie să fie cel puţin absolvenţi de liceu cu
diplomă de bacalaureat şi să aibă o experienţă de cel puţin doi ani de muncă
in servicii sociale. Activitatea responsabilului de caz prevenire este
coordonată metodologic de un MC.
|
9.3. Dacă serviciul social în cauză
funcţionează într-o zonă geografică în care trăiesc comunităţi etnice
minoritare, se recomandă ca o parte din managerii şi responsabilii de caz să
vorbească limba minorităţii respective. Totodată se recomandă angajarea unor
profesionişti cu abilităţi empatice şi de comunicare cu copiii şi familiile.
|
9.4. Numărul de MC dintr-un serviciu
pentru protecţia copilului sau numărul total de MC de care dispune furnizorul
de servicii trebuie să fie suficient astfel încât nevoile clienţilor să fie
satisfăcute, misiunea serviciului îndeplinită şi încărcătura per MC să fie de
maxim 30 de cazuri active. Cazurile active sunt considerate cele care sunt în
lucru până la perioada de monitorizare post-servicii; cazurile referite şi
cele în care MC îşi deleagă responsabilităţile parţial sau în integralitate
nu sunt considerate cazuri active.
|
9.5. Numărul responsabililor de caz
prevenire din cadrul primăriei trebuie să fie suficient astfel încât nevoile
clienţilor să fie satisfăcute şi încărcătura per responsabil de caz prevenire
să fie de maxim 30 de cazuri active. Cazurile active sunt considerate cele
care sunt în lucru până la perioada de monitorizare post-servicii; cazurile
referite nu sunt considerate cazuri active.
|
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1.-9.2. Diplome de studii, certificate de absolvire sau
calificare, fişele de post, contractele
de muncă etc.
(I)9.3. Numărul de cazuri active/ MC. Numărul de cazuri/ MC/ an.
(I)9.4. Fişa postului MC. Deciziile directorului adjunct
responsabil cu protecţia copilului al DGASPC privind coordonarea metodologică a
responsabililor de cazprevenire
de către MC.
(I)9.5. Numărul de cazuri active/ responsabil de caz prevenire.
Numărul de cazuri/responsabil de caz prevenire/ an.
Standardul 10
|
Rolul si locul managerului de caz, respectiv ale responsabilului
de caz
Structura organigramei
furnizorului de servicii cuprinde un număr suficient de manageri de caz,
respectiv responsabili de caz, cu roluri clar precizate în implementarea
planului individualizat de protecţie/ a celorlalte planuri prevăzute în
legislaţie, respectiv a planului de servicii.
|
Rezultat
|
Fiecare caz este abordat conform metodei managementului de caz,
asigurandu-se astfel o intervenţie coerentă şi eficientă.
|
Proceduri de implementare a standardului 10
|
10.1. Furnizorul de servicii întocmeşte fişele de post pentru
managerii şi responsabilii de caz conform legii în vigoare şi prevederilor
SMO prezente.
|
10.2. MC, respectiv responsabilul de caz prevenire, reprezintă
interfaţa între client şi serviciile de care acesta are nevoie şi, totodată,
este principalul interlocutor al acestuia pe întreaga durată a implementării
PIP/ a celorlalte planuri prevăzute în legislaţie, respectiv a PS.
|
10.3. Atribuţiile principale ale MC sunt următoarele:
a) coordonează eforturile, demersurile şi activităţile de
asistenţă socială şi protecţie specială desfăşurate în interesul superior
al copilului;
b) elaborează PIP/ celelalte planuri prevăzute în legislaţie şi
alcătuieşte echipa multidisciplinară şi, după caz, interinstituţională, şi
organizează întâlnirile cu echipa, precum şi cele individuale cu
profesioniştii implicaţi în rezolvarea cazului;
c) asigură colaborarea şi implicarea activă a familiei/
reprezentantului legal şi a copilului, şi îi sprijină pe aceştia în toate
demersurile întreprinse pe tot parcursul managementului de caz (de ex.
organizarea de întâlniri periodice sau la solicitarea acestora, acompaniere,
sprijin emoţional, consiliere);
d) asigură comunicarea între toate părţile implicate în
rezolvarea cazului;
e) asigură respectarea etapelor managementului de caz;
f) întocmeşte şi reactualizează dosarul
copilului;
g) coordonează metodologic responsabilii de caz prevenire;
h) comunică, cu avizul superiorului ierarhic, la SEI, cazurile
pentru care a fost luată decizia de închidere.
|
10.4. Principalele atribuţii ale responsabilului de caz prevenire
sunt următoarele:
a) coordonează eforturile, demersurile şi activităţile de
prevenire a separării copilului de familia sa;
b) elaborează PS;
c) asigură comunicarea între toate părţile implicate în
rezolvarea cazului;
d) asigură respectarea etapelor
managementului de caz;
e) întocmeşte şi reactualizează dosarul copilului.
|
10.5. Delegarea responsabilităţilor legate de managementul de caz
se realizează cu acordul şefului ierarhic al MC. De regulă, MC îşi delega o
parte din responsabilităţi către
responsabilii de caz din protecţie specială şi din centrele maternale.
Delegarea integrală a responsabilităţilor
se realizează către profesionişti care îndeplinesc aceleaşi condiţii minime ca şi profesionistul care deleagă.
|
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1.-10.4. Organigrama, fişele de post, dosarele copiilor.
(I)10.5. Decizia de delegare a responsabilităţilor semnată de şeful
ierarhic.
Standardul 11
|
Formarea iniţială şi continuă
Managerul de caz şi responsabilul de caz au competenţele necesare
pentru a lucra cu clienţii şi în echipa multidisciplinară.
|
Rezultat
|
Copiii şi familiile acestora beneficiază de servicii de calitate
şi personalizate din partea unor profesionişti bine pregătiţi, cu abilităţi
empatice şi de comunicare.
|
Proceduri de implementare a standardului 11
|
11.1. La angajare, în lipsa unei formări de iniţiere în domeniul
managementului de caz, fiecare MC, respectiv responsabil de caz beneficiază
de formare în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.
|
11.2. MC, respectiv responsabilul de caz comunică şefului
ierarhic care sunt nevoile de pregătire. Totodată, în funcţie de evaluarea
anuală a activităţii MC, respectiv a responsabilului de caz, şeful ierarhic
poate identifica şi alte domenii de pregătire.
|
11.3. MC beneficiază de cel puţin 42 de ore pe an de formare
continuă în domeniul managementului de caz şi de cel puţin 42 de ore de
formare continuă în domeniul protecţiei copilului sau domenii conexe/
interdisciplinare, asigurate din bugetul angajatorului. Teme recomandate
pentru formarea continuă: funcţiile MC, relaţia copil/ familie - MC,
confidenţialitate şi etică profesională, criterii de eligibilitate pentru
accesul la servicii, nomenclatorul serviciilor, sistemul public de asistenţă
socială şi prestaţiile, cadrul legal, promovarea interesului copilului/
familiei (advocacy), servicii sociale la nivel local, metode şi proceduri de
evaluare, planificare şi monitorizare.
|
11.4. Responsabilii de caz prevenire beneficiază de cel puţin 42
de ore pe an de formare continuă în domeniul managementului de caz şi de cel
puţin 42 de ore de formare continuă în domeniul protecţiei copilului cu
accent pe identificarea factorilor de risc pentru abuz, neglijare, separarea
copilului de familia sa şi administrarea serviciilor de prevenire de la nivel
local. Pregătirea se asigură din bugetul angajatorului.
|
11.5. Responsabilii de caz din protecţie specială şi din centrele
maternale beneficiază de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuă în
domeniul managementului de caz şi de cel puţin 42 de ore de formare continuă
în domeniul protecţiei copilului. Pregătirea se asigură din bugetul
angajatorului.
|
11.6. MC şi responsabilii de caz participă la diverse cursuri de
formare care îi pot ajuta în optimizarea muncii lor, inclusiv seminarii şi conferinţe.
|
11.7. Educaţia permanentă şi formarea profesională continuă a MC şi a responsabililor de caz sunt promovate, sprijinite şi
înregistrate de către angajatori.
|
11.8. Educaţia permanentă şi formarea profesională continuă a MC şi a responsabililor de caz se
realizează conform legislaţiei în vigoare.
|
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1.-11.7. - Dosarul personal al fiecărui
MC si responsabil de caz cuprinde documentele prevăzute de legislaţia în
vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţială,
de iniţiere şi continuă prevăzute de SMO prezente.
- Lista programelor de pregătire contractate sau organizate de furnizorul de servicii.
Programarea participării la cursurile de pregătire.
- MC şi responsabilii de caz
sunt informaţi cu privire la noutăţile şi schimbările din
domeniul lor de activitate.
(I)11.8. Certificatele de absolvire cu recunoaştere
naţională şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. In cazul
celor din urmă se verifică modalitatea de desfăşurare a programului
de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare
profesională a adultului.
Standardul 12
|
Supervizare
Furnizorul de servicii dispune permanent de un sistem eficient de
supervizare al resurselor umane.
|
Rezultat
|
Managerii de caz şi responsabilii de caz beneficiază de
supervizare din partea unor specialişti pregătiţi şi cu experienţă în acest
sens şi acest lucru permite funcţionarea serviciilor la randament optim.
|
Proceduri de implementare a standardului 12
|
12.1. Furnizorii de servicii au obligaţia de a asigura
supervizarea internă şi externă a MC şi responsabililor de caz.
|
12.2. Coordonatorii serviciilor
organizează cel puţin o dată pe lună întâlniri de supervizare internă cu
MC, individual şi în echipă, şi la cererea acestora. .
|
12.3. Supervizarea externă se realizează de specialişti cu
studii superioare socio-umane sau medicale cu experienţă de cel puţin 5 ani
în servicii pentru copil şi familie, pregătire în supervizare si experienţă
de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus faţă de
persoanele cărora li se asigură supervizarea respectivă.
|
12.4. Coordonatorii serviciilor şi alţi
specialişti angajaţi ai furnizorului de servicii care desfăşoară activităţi
de supervizare internă beneficiază de cel puţin 42 de ore de formare continuă
în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.
|
Indicatori pentru Standardul 12
(I)12.1.-12.2.
- Număr de întâlniri de supervizare, individuale şi în
echipă/ MC/lună/ an.
- Număr de întâlniri de supervizare la solicitarea MC/
echipei/ an. (I)12.3. Rapoarte de supervizare. Lista specialiştilor care
desfăşoară activităţi de supervizare, angajaţi ai furnizorului de servicii
şi/sau cu care acesta are încheiate contracte de colaborare. Diplome,
atestate şi alte documente doveditoare ale pregătirii.
(I)12.4. Programul de pregătire în domeniul supervizării,
programarea specialiştilor la cursuri de supervizare. Diplome, atestate şi alte
documente doveditoare ale pregătirii.