Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 272 din 12 decembrie 2007

pentru aprobarea Normelor-cadru privind stabilirea, ajustarea si modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI PUBLICE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 23 din 11 ianuarie 2008



Având în vedere prevederile art. 20 alin. (5) lit. b) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007,

în temeiul art. 4 alin. (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 671/2007, şi al art. 22 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Normele-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,

Marian Cristinel Bîgiu

ANEXĂ

NORME - CADRU

privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane

CAPITOLUL I

Scop

Art. 1. - Prezentele norme-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane au fost elaborate în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (5) lit. b) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007.

Art. 2. - Prezentele norme-cadru stabilesc modul de calcul privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane.

Art. 3. -Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane trebuie să asigure executarea unui transport public local la un nivel suportabil pentru beneficiarii direcţi ai transportului, denumiţi în continuare utilizatori, realizarea serviciului în condiţii de calitate şi autonomie şi independenţa financiară a operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi.

CAPITOLUL II

Domeniu de aplicare

Art. 4. - Serviciile de transport public local de persoane fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publică şi cuprind totalitatea acţiunilor şi activităţilor de utilitate publică şi de interes economic şi social general desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, sub controlul, conducerea sau coordonarea autorităţilor administraţiei publice locale, în scopul asigurării transportului public local de persoane.

Art. 5. -In baza prezentelor norme-cadru, tarifele pentru serviciile publice de transport public local de persoane sunt supuse stabilirii, ajustării sau modificării de către autorităţile administraţiei publice locale implicate pentru transportul efectuat.

Art. 6. - Prin mijloace de transport destinate serviciului de transport public local de persoane se înţelege:

a) autobuze - autovehicule destinate şi echipate pentru transportul de persoane şi al bagajelor acestora, aşa cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

b) tramvaie;

c)  troleibuze;

d) trenuri de metrou;

e)  mijloace specifice de transport, în cazul transportului pe cablu;

f)  autoturisme;

g)  nave de transport de pasageri sau mărfuri pe căile navigabile interioare.

CAPITOLUL III

Definiţii şi abrevieri

Art. 7. -Termenii folosiţi în cadrul prezentelor norme-cadru au semnificaţiile următoare:

a) autoritatea administraţiei publice locale - consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti;

b)  autoritatea de reglementare competentă - Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice - A.N.R.S.C;

c) stabilirea de tarife - operaţiunea de analiză şi calculaţie a tarifelor, potrivit prezentelor norme-cadru, prin care autorităţile administraţiei publice locale implicate stabilesc, după caz, structura şi nivelurile tarifelor;

d) ajustarea de tarife - activitatea de analiză şi verificare a elementelor de cheltuieli componente ale tarifelor, desfăşurată de autorităţile administraţiei publice locale implicate, potrivit prezentelor norme-cadru, prin care se asigură corelarea nivelului tarifelor existente cu evoluţia generală a preţurilor şi tarifelor din economie;

e) modificarea de tarife - operaţiunea de analiză a nivelului tarifelor actuale şi a structurii acestora, potrivit prezentelor norme-cadru, aplicabilă de autorităţile administraţiei publice locale implicate, în situaţiile în care intervin schimbări majore în structura costurilor care conduc la recalcularea tarifelor existente, creşterea acestora fiind mai mare decât evoluţia indicelui preţurilor de consum faţă de perioada anterioară;

f) bilet - titlu sau taxă de călătorie, emis conform prevederilor legale;

g) abonament - legitimaţie de călătorie ce permite deplasarea utilizatorilor serviciilor de transport public local de persoane, emis conform prevederilor legale;

h) cartelă magnetică - card magnetic ce permite deplasarea utilizatorilor serviciilor de transport public local de persoane, emis conform prevederilor legale;

i) autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;

j) autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în picioare, care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;

k) operator de transport - orice întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare, având ca obiect activitatea de transport public local de persoane, deţinătoare a unei licenţe de transport şi care efectuează transport public local de persoane;

l) transportator autorizat - orice întreprindere autorizată care desfăşoară servicii de transport public local de persoane pe baza unor programe de transport întocmite şi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale implicate în a căror rază de autoritate se găseşte staţia de plecare;

m) obligaţia de exploatare - obligaţia care impune operatorului de transport public local de persoane autorizat şi/sau licenţiat ori transportatorului autorizat să efectueze serviciul respectiv în condiţii de continuitate, regularitate şi de asigurare a capacităţilor necesare de transport şi să respecte condiţiile impuse de autorităţile competente care acordă subvenţia. Obligaţia de exploatare include şi obligaţia operatorului de transport respectiv de a asigura toate serviciile complementare serviciului public de transport, respectiv: transportul bagajelor, spaţii pentru depozitarea bagajelor, vânzarea de bilete în interiorul vehiculelor, informarea călătorilor în timpul transportului, întreţinerea şi curăţenia mijloacelor de transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor în locuri special amenajate - gări, autogări, pontoane de acostare -, condiţii de confort în timpul transportului;

n) obligaţia de transport - obligaţia care impune oricărui operator de transport public local de persoane sau transportatorilor autorizaţi să accepte şi să efectueze servicii publice subvenţionate de transport în condiţiile stabilite de autorităţile competente;

o) obligaţia tarifară - obligaţia care impune operatorilor de transport public local de persoane sau transportatorilor autorizaţi practicarea tarifelor stabilite de autorităţile competente, contrar interesului comercial al operatorilor sau transportatorilor, impunere care rezultă fie din stabilirea tarifelor sub costurile reale, fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife.

CAPITOLUL IV

Dispoziţii generale

Art. 8. - Prezentele norme-cadru au la bază următoarele acte normative de referinţă:

a) Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006;

b) Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007;

c)  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

d) Ordonanţa Guvernului nr. 97/1999 privind garantarea furnizării de servicii publice subvenţionate de transport rutier intern şi de transport pe căile navigabile interioare, republicată;

e)  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2000 pentru modificarea unor reglementări în domeniul serviciilor publice de transport local de călători, aprobată prin Legea nr. 102/2001;

f) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare.

Art. 9. - Este considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate transportul public care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) se efectuează de către un operator de transport sau de către un transportator autorizat, astfel cum sunt definiţi şi licenţiaţi conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

b) se efectuează numai pe raza administrativ-teritorială a unei localităţi, în cazul transportului local, sau numai între localităţile unui judeţ, în cazul transportului judeţean. In cazul în care traseul transportului pe şină depăşeşte limita localităţii, acesta va fi considerat transport public local;

c) se execută pe rute şi cu programe de circulaţie prestabilite de autoritatea administraţiei publice locale;

d)  se efectuează de operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deţinute în proprietate ori în baza unui contract de leasing, înmatriculate sau înregistrate, după caz, în judeţul ori în localitatea respectivă. Transportul realizat cu troleibuze, tramvaie sau metrou se realizează de către transportatorii autorizaţi;

e) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în puncte fixe prestabilite, denumite staţii sau autogări, după caz;

f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe bază de legitimaţii de călătorie individuale eliberate anticipat, al căror regim este stabilit potrivit prevederilor legale.

Art. 10. - (1) Serviciul de transport public local de persoane pe cablu se realizează cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:

a) transportul se realizează cu mijloace de transport specifice, cuplate la un cablu aflat în mişcare;

b)  transportul se efectuează de către transportatorii autorizaţi pe baza programelor de transport întocmite de aceştia, aprobate de autorităţile administraţiei publice locale implicate în a căror rază de autoritate se găseşte staţia de plecare;

c) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în staţiile de plecare ori sosire, după caz;

d)  pentru efectuarea serviciului, transportatorul autorizat percepe şi încasează de la persoanele transportate un tarif de transport pe bază de legitimaţii de călătorie, aprobat prin hotărâre de autoritatea administraţiei publice locale respective.

(2) Serviciul de transport public local de persoane cu vehicule pe cremalieră şi altele asemenea se asimilează cu serviciul de transport public local de persoane pe cablu.

Art. 11. - (1) Serviciile publice subvenţionate de transport public local intern se stabilesc de Guvern prin Ministerul Transporturilor sau de autorităţile administraţiei publice locale implicate, după caz, dacă reglementările în vigoare nu prevăd altfel.

(2)  Serviciul public subvenţionat de transport se desfăşoară pe baza unui contract încheiat între Ministerul Transporturilor sau autoritatea administraţiei publice locale implicată, după caz, care a stabilit şi a solicitat executarea serviciului respectiv şi operatorul de transport/transportatorul autorizat căruia îi revine obligaţia efectuării acestuia.

(3) Prin serviciu public subvenţionat de transport local se înţelege acel transport public care necesită subvenţii bugetare, pe care un operator de transport este obligat să îl efectueze, în condiţiile impuse de autorităţile competente, chiar dacă acesta ar avea efecte economice negative asupra activităţii sale pe perioada efectuării serviciului public subvenţionat contractat.

(4)  Incredinţarea serviciilor publice subvenţionate de transport se va face de către autorităţile administraţiei publice locale implicate, în regim concurenţial, cu respectarea prevederilor legale.

Art. 12. - (1) Operatorul de transport public de persoane va asigura corelarea tarifului de transport cu gradul de confort şi siguranţă al mijlocului de transport.

(2) Operatorul de transport public de persoane va asigura protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului potrivit prevederilor legale.

(3) Prin nivelul tarifelor de transport pentru serviciile de transport public local de persoane, suportate de către utilizatori, se vor recupera integral costurile de exploatare, reabilitare şi dezvoltare, precum şi prin finanţarea de la bugetele locale, asigurându-se astfel un profit rezonabil pentru operatorii de transport/transportatorii autorizaţi.

(4) Operatorii de transport public local de persoane/ transportatorii autorizaţi vor asigura integrarea tarifară prin utilizarea unui singur tip de legitimaţie de călătorie pentru toate mijloacele de transport public local de persoane prin curse regulate.

Art. 13. - (1) Se consideră că o obligaţie de exploatare şi/sau de transport poate avea efect economic negativ asupra activităţii operatorilor de transport public local de persoane/ transportatorilor autorizaţi care îndeplinesc respectiva obligaţie, dacă cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei obligaţii sunt mai mari decât veniturile obţinute.

(2)  Determinarea efectului economic negativ se face pe baza bilanţului anual, prin care se evidenţiază diferenţa dintre cheltuielile efectuate şi veniturile realizate, ca urmare a respectării obligaţiilor de exploatare şi/sau de transport.

(3)  Dacă obligaţia de exploatare şi/sau de transport se referă la una sau la mai multe categorii de persoane ori rute de transport practicate de respectivul operator de transport, efectul economic negativ se va stabili luându-se în considerare numai cheltuielile şi veniturile aferente transportului acestor categorii de persoane sau pe rutele de transport respective.

(4)  Se consideră că obligaţia tarifară are efecte economice negative atunci când diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile aferente serviciului public subvenţionat de transport este mai mică decât diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile aferente aceluiaşi transport, dacă acesta s-ar fi desfăşurat în condiţii de concurenţă, iar tarifele de transport s-ar fi stabilit pe criterii comerciale.

(5) Pentru serviciile publice de transport public local de persoane se organizează evidenţă contabilă distinctă.

CAPITOLUL V

Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane

SECŢIUNEA 1

Criteriile generale privind finanţarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane

Art. 14. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital necesare pentru efectuarea serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate se asigură din veniturile operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi.

(2)  Veniturile operatorilor de transport public local de persoane/transportatorilor autorizaţi se formează din încasarea de la utilizatorii serviciului a tarifelor reprezentând contravaloarea serviciului prestat şi/sau din subvenţii de la bugetul de stat, de la bugetele locale şi de la bugetele altor instituţii, calculate ca diferenţă de tarif, în condiţiile legii.

(3)  Sumele necesare finanţării, funcţionării şi exploatării serviciilor de transport public local de persoane, provenite din subvenţii, se prevăd în bugetele locale sau ale altor instituţii.

(4) Sursele de finanţare a cheltuielilor de capital pentru realizarea obiectivelor de investiţii publice ale unităţilor administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de transport public local de persoane, se asigură potrivit prevederilor legale în vigoare.

(5) Finanţarea investiţiilor pentru înfiinţarea, reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de transport public local de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din fonduri private, pe baza hotărârilor autorităţilor administraţiei publice locale, cu respectarea legislaţiei în vigoare privind finanţele publice, respectiv finanţele publice locale şi a legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice.

(6)  In cazul gestiunii delegate, bunurile realizate ca urmare a investiţiilor pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemelor de transport public local de persoane, finanţate din fonduri proprii ale operatorilor de transport public local de persoane/transportatorilor autorizaţi, rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului de delegare a gestiunii. In contractul de delegare a gestiunii serviciului se vor defini categoriile de bunuri şi se va preciza modul de repartiţie a bunurilor de retur sau a bunurilor de preluare realizate până la încetarea, din orice cauză, a contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum şi eventualele despăgubiri.

Art. 15. - (1) Acoperirea financiară a costului călătoriilor efectuate de persoanele care beneficiază, potrivit legii, de gratuitate la legitimaţiile de călătorie individuale se asigură din bugetul de stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituţii stabilite prin lege.

(2) Acoperirea influenţelor financiare rezultate din reduceri de tarif la legitimaţiile de călătorie individuale pentru serviciul de transport public local de persoane, aprobate pentru anumite categorii de persoane de către autorităţile administraţiei publice locale implicate, sau acoperirea diferenţelor dintre costurile înregistrate de operatorul de transport public local de persoane/transportatorul autorizat pentru efectuarea serviciului şi sumele efectiv încasate ca urmare a vânzării legitimaţiilor de călătorie individuale se asigură din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale judeţelor, după caz, până la nivelul tarifelor de vânzare către populaţie a legitimaţiilor de călătorie individuale.

(3) Condiţiile concrete în care va/vor fi acoperit/acoperite costul călătoriilor potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sau costurile înregistrate pentru efectuarea transportului public local pe traseele sociale nerentabile se vor stabili prin hotărârea de dare în administrare sau prin contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Art. 16. - Procedura de stabilire a tarifelor percepute pentru prestarea serviciului de transport public local de persoane se precizează în hotărârile de dare în administrare a serviciului, respectiv în contractele de delegare a gestiunii şi trebuie să ţină seama de următoarele reguli:

a) tarifele şi subvenţiile încasate de operatorul de transport public local de persoane/transportatorul autorizat în urma prestării serviciului de transport public local de persoane trebuie să acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare a sistemului de transport public local respectiv;

b) tarifele se pot actualiza periodic prin indexare cu indicele de creştere a preţurilor de consum, prin hotărâre a autorităţilor administraţiei publice locale implicate;

c) condiţiile care generează modificarea tarifelor sau a subvenţiilor, precum şi procedurile specifice aplicate pentru astfel de situaţii se prevăd în contractele de atribuire a gestiunii;

d) modificarea tarifelor sau a subvenţiilor se aprobă prin hotărâre a autorităţilor administraţiei publice locale implicate.

Art. 17. - (1) Operatorii de transport/transportatorii autorizaţi care prestează servicii publice de transport beneficiază de subvenţii de la bugetul de stat, bugetele locale şi ale altor instituţii, după caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

(2) Beneficiarii tarifelor reduse de transport public local de persoane sunt: elevii, studenţii, donatorii onorifici, pensionarii şi alte categorii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Art. 18. - (1) In cazul operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi care prestează servicii de transport public local de persoane şi nu beneficiază de subvenţii, contravaloarea unei prestaţii de transport public local de persoane este egală cu cuantumul tarifului mediu pe călătorie.

(2) In cazul operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi care prestează servicii publice de transport public local de persoane obţinând venituri doar din bilete de călătorie, contravaloarea unei prestaţii de transport public local de persoane este egală cu cuantumul tarifului mediu pe călătorie.

Art. 19. - Fac excepţie de la prevederile prezentelor norme-cadru tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat cu trenuri de metrou şi nave de transport de pasageri sau mărfuri pe căile navigabile interioare, care se stabilesc, se ajustează şi se aprobă potrivit prevederilor legale din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare.

Art. 20. - (1) Stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane se realizează la cererea operatorilor de transport public local de persoane, pe baza următoarelor documente:

a) cererea de stabilire, ajustare sau modificare, care conţine, după caz: tarifele în vigoare, în cazul ajustării sau modificării, şi tarifele solicitate, inclusiv TVA; justificarea propunerii de stabilire, ajustare sau modificare se face pe baza unui memoriu tehnico-economic, care prezintă oportunitatea fundamentării tarifelor datorată creşterii principalelor elemente de cheltuieli;

b) fişele de fundamentare pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor;

c) alte date şi informaţii necesare fundamentării tarifelor propuse.

(2) Autorităţile administraţiei publice locale pot solicita de la operatorii de transport public local de persoane/transportatorii autorizaţi, efectuat prin curse regulate sau pe cablu, informaţii pentru clarificarea unor aspecte din propunerile de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane.

Art. 21. - Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă.

SECŢIUNEA a 2-a

Stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane prin curse regulate sau pe cablu

Art. 22. - (1) Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se stabilesc de autorităţile administraţiei publice locale implicate, pe baza fundamentării realizate de către operatorii de transport/transportatorii autorizaţi.

(2) Fundamentarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se face pe baza consumurilor normate de combustibili, de lubrifianţi, a cheltuielilor de întreţinere-reparaţii şi cu piesele de schimb, a cheltuielilor cu munca vie, precum şi pe baza celorlalte elemente de cheltuieli prevăzute în anexă.

Art. 23. - (1) Stabilirea tarifului mediu pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu Tcm (lei/călătorie) se face potrivit formulei:

Tcm =            Vt             (lei/calatorie)

                           N estimat cal.       

   

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport -( lei/călătorie);

Vt - veniturile totale specifice activităţii - (lei);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii - (nr. călătorii).

(2) Valoarea subvenţiilor pentru serviciile de transport public local de persoane se calculează după cum urmează:

a) în cazul unei obligaţii de exploatare sau de transport, valoarea subvenţiilor este egală cu diferenţa dintre diminuarea cheltuielilor şi diminuarea veniturilor operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi care efectuează transportul public local de persoane, care ar rezulta dacă respectivul operator de transport nu ar respecta obligaţiile respective;

b) în cazul unei obligaţii tarifare, valoarea subvenţiei se stabileşte pe baza următoarei formule de calcul C (lei):

C = [(Nestimat căl. x tc - [(Nefectiv căl. x ti] - [(Ctc - Cti)] (lei), unde:

C - valoarea subvenţiei totale pentru un operator de transportator/transportator autorizat;

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii - (nr. călătorii);

tc - tarifele practicate pentru acelaşi gen de transport sau, în lipsa unor astfel de tarife, tarifele pe care operatorul de transport/transportatorul autorizat le-ar stabili pe baze comerciale - (lei/călătorie);

Nefectiv căl. - numărul efectiv de călătorii - (nr. călătorii);

ti - tariful impus - (lei/călătorie);

Ctc - costurile aferente serviciilor efectuate cu aplicarea unor tarife practicate pentru transporturi similare sau, în lipsa acestora, a unor tarife stabilite de operatorul de transport/transportatorul autorizat pe criterii comerciale - (lei);

Cti - costurile rezultate prin aplicarea tarifelor impuse - (lei);

c) în cazul în care valoarea subvenţiei stabilită în conformitate cu prevederile lit. b) nu acoperă costurile aferente activităţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei pentru activitatea respectivă este egală cu diferenţa dintre costurile şi veniturile activităţii respective.

(3)  Stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de transport/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai jos.

3.1. Stabilirea tarifelor pentru bilete (tramvai, troleibuz, autobuz etc.)

3.1.1. Stabilirea tarifului pentru biletul valabil pe toate liniile - o călătorie T bilet 1 cal. - (lei/călătorie):

T bilet 1 cal. =                       Vtt-Vt(ab.+cart.mag./exp. + alte ab.)                (lei/calatorie)   unde:

                               N estimat cal. - N estimat cal. (ab. + cart. mag./exp + alte ab.)

Tbilet 1 căl. - tariful biletului pe toate liniile - o călătorie - (lei/călătorie);

Vt - veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);

Vt (ab. + cart. mag/exp. + alte ab.) - veniturile totale din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (lei);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

Nestimat căl. (ab. + cart. mag./exp. + alte ab.) - numărul total estimat de călătorii din abonamente, cartele magnetice/Expres şi  alte tipuri  de abonamente - (nr. călătorii).

3.1.2. Stabilirea tarifului pentru biletul valabil pe toate liniile - două călătorii Tbilet 2 căl. - (lei/2 călătorii):

T bilet 1 cal. =           Vt-Vt(ab.+cart.mag./exp. + alte ab.)                                      (lei/2 călătorii):       unde

                   N estimat cal. - N estimat cal. (ab. + cart. mag./exp + alte ab.)

     

Tbilet 2 căl. - tariful biletului pe toate liniile - două călătorie - (lei/2călătorii);

Vt - veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);

Vt (ab. + cart. mag/exp. + alte ab.) - veniturile totale din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (lei);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

Nestimat căl. (ab. + cart. mag./exp. + alte ab.)  - numărul total estimat de călătorii din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (nr. călătorii)

3.2. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele lunare nominale integrale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.)

3.2.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal integral valabil pe o linie Tab nom 1 In. - (lei/lună):

Tab.nom. 1In. = Tcm  x  Nestimat căl. 11n. (lei/lună), unde:

Tab  nom 1 In - tariful abonamentului nominal valabil pe o linie - (lei);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Nestimat căl. 1 In. - numărul total estimat de călătorii pe o linie - (nr. călătorii).

3.2.2. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal integral valabil pe două linii Tab. nom. 2 In. - (lei/lună):

Tab. nom. 2 In. = Tcm x Nestimat căl. 2 In. (lei/lună), unde:

Tab. nom. 2 In. - tariful abonamentului nominal valabil pe două linii - (lei/lună);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Nestimat căl. 2 In. - numărul total estimat de călătorii pe două linii - (nr. călătorii).

3.2.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal integral general valabil pe toate liniile

Tab. nom. toate In. - (lei/lună):

Tab. nom. toate In.= Tcm X Nestimat căl (lei/lună), unde:

Tab. nom. toate In. - tariful abonamentului nominal valabil pe toate liniile - (lei/lună);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie); Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii).

3.3. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele lunare nenominale integrale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.)

3.3.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral valabil pe o linie

Tab. nenom. 11n - (lei/lună):

Tab. nenom. 1 1n - Tcm x Nestimat căl. 11n. (lei/lună), unde:

Tab.nenom. 1 In. - tariful abonamentului nenominal valabil pe o linie - (lei/lună);

T cm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

N estimat căl. 1 In. - numărul total estimat de călătorii pe o linie - (nr. călătorii).

3.3.2. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral valabil pe două linii

Tab. nenom. 2 In. - (lei/lună):

Tab. nenom. 2 In. =  Tcm X Nestimat căl. 2 In. (lei/lună), unde:

Tab. nenom. 2 In. - tariful abonamentului nenominal valabil pe două linii - (lei/lună);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie); Nestimat căl. 2 In. - numărul total estimat de călătorii pe două linii - (nr. călătorii).

3.3.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral general valabil pe toate liniile

Tab. nenom. toate In. - (lei/lună):

T ab. nenom. toate In. = T cm x N estimat căl. (lei/lună), unde:

Tab. nenom. toate In. - tariful abonamentului nenominal valabil pe toate liniile - (lei/lună);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii).

3.3.4. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral general valabil pe toate liniile pentru operatorii economici Tab. nenom. toate In. op. ec. - (lei/lună):

Tab. nenom. toate In. op. ec. = T cm x  N estimat căl. (lei/luna), unde.

Tab. nenom. toate In. op. ec  - tariful abonamentului nominal valabil pe toate liniile pentru operatorii economici - (lei/lună);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii).

3.4. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele fracţionate nenominale şi nominale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.)

3.4.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul fracţionat nenominal valabil pentru o zi pe toate liniile

T ab. nenom. fract. 1 zi       (lei/zi).

a) calculat în funcţie de tariful mediu:

Tab. nenom. fract. 1 zi = Tcm X Nestimat căl. x  1 zi (lei/zi), unde:

Tab. nenom. fract. 1 zi - tariful abonamentului nenominal valabil pentru o zi pe toate liniile - (lei/zi);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

b) calculat în funcţie de preţul biletului:

Tab. nenom. fract. 1 zi = Tbilet 11n. x  Nestimat căl. x 1 zi (lei/zi), unde:

Tab. nenom. fract. 1 zi. - tariful abonamentului nenominal valabil pentru o zi pe toate liniile - (lei/zi);

Tbilet 1 In. - tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/călătorie);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii).

3.4.2.  Stabilirea tarifului pentru abonamentul fractionat nominal valabil pentru 7 zile pe toate liniile

Tab. nom. fract. 7 zile - (lei/7 zile):

a)  calculat în funcţie de tariful mediu:

T ab. nom. fract. 7 zile = T cm x N estimat căl. x 7zile (lei/7zile), unde:

Tab. nom. fract. 7 zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 7 zile pe toate liniile - (lei/7 zile);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

N estimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

b)  calculat în funcţie de preţul biletului:

T ab. nom. fract. 7 zile =T bilet 1 căl. x Nestimat căl. x 7 zile (lei/7 zile), unde:

Tab. nom. fract. 7zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 7 zile pe toate liniile - (lei/7 zile);

Tbilet 1 căl. - tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/călătorie);

N estimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii).

3.4.3.  Stabilirea tarifului pentru abonamentul fractionat nominal valabil pentru 15 zile pe toate liniile

Tab. nom. fract. 15 zile - (lei/15 zile):

a)  calculat în funcţie de tariful mediu:

Tab. nom. fract. 15 zile = Tcm x Nestimat căl. x 15 zile (lei/15 zile), unde:

Tab. nom. fract. 15zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 15 zile pe toate liniile - (lei/15 zile);

Tcm - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

b)  calculat în funcţie de tariful biletului de călătorie:

Tab. nom. fract. 15 zile = Tbilet 1 căl. x Nestimat căl. x 15 zile (lei/15 zile), unde:

Tab. nom. fract. 15 zile - tariful abonamentului nominal valabil pentru 15 zile pe toate liniile - (lei/15 zile);

Tbilet 1 căl. - tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/călătorie);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii).

3.5. Stabilirea tarifelor pentru cartelele magnetice

3.5.1.  Stabilirea tarifului pentru cartela magnetică de două călătorii pe o linie

T cart. mag. de 2 căl./1 In. (lei)

Tcart. mag. de 2 căl./1 In.=              Vt-Vt (ab.+bilete)                                 unde:

                                                       Nestimat căl. - Nestimat căl. (ab. + bilete)        

Tcart. mag. de 2 căl./1 In. - tariful cartelei magnetice de două călătorii pe o linie - (lei);

Vt - veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);

Vt(ab. + bilete) - veniturile totale din abonamente şi bilete - (lei);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

Nestimat căl. (ab. + bilete) - numărul estimat de călătorii din abonamente şi bilete - (nr. călătorii).

3.5.2. Stabilirea tarifului pentru cartela magnetică de 10 calatorii pe două linii Tcart mag de 10 căl./2 In. (lei)

Tcart mag de 10 căl./2 In  =         Vt - Vt (ab + bilete + cart. mag. de 2 căl/1 In.)                       lei

                                 Nestimat călNestimat căl. (ab. + bilete + cart. mag. de 2 căl /1 In

Tcart. mag. de 10 căl./2 In. - tariful cartelei magnetice de 10 călătorii pe două linii - (lei);

Vt - veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);

Vt (ab. + bilete + cart. mag. de 2 căi/1 in.) - veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de 10 călătorii - (lei);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

Nestimat căl. (ab. + bilete + cart. mag. de 2 căl /1 In.) - numărul total estimat de călătorii din abonamente, bilete şi cartele magnetice de două călătorii - (nr. călătorii).

3.5.3.Stabilirea tarifului pentru cartela magnetică valabilă pe liniile Expres Tcart exp            (lei): 

Tcart. exp. =                 V  -Vt(ab.+ bilete+cart.mag(2+10 cal.))                             (lei/luna), unde:

            N estimat total cal.   - N estimat total cal.(ab. + bilete +cart. mag. (2 + 10 cal))      

Tcart. exp. - tariful cartelei magnetice valabile pe liniile Expres - (lei/călătorie);

Vt - veniturile totale specifice tuturor activităţilor- (lei);

Vt (ab. + bilete + cart. mag. (2 + 10 căl.)) - veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de două şi 10 călătorii - (lei);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

Nestimat căl. (ab. + bilete + cart. mag. (2 + 10 căl.)) - numărul total estimat de călătorii din abonamente, bilete şi cartele magnetice de două şi 10 călătorii - (nr. călătorii).

3.6. Stabilirea tarifelor pentru alte tipuri de abonamente Talte ab. (lei):

Talte ab.  =        Vt - V t (ab. + bilete +cart.mag.[(2+10 cal.) + exp. )]                           (lei), unde:

              N estimat cal. - N estimat cal.(ab. + bilete + cart. mag. [(2+10) +exp.)]

Talte ab. - tariful pe alte tipuri de abonamente - (lei);

Vt - veniturile totale specifice tuturor activităţilor -(lei);

Vt (ab. + bilete + cart. mag. [(2 + 10 căl.) + exp.)] -veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de două si 10 călătorii si cartele magnetice de tip Expres - (lei);

Nestimat căl. - numărul estimat de călătorii pe toate liniile - (nr. călătorii);

Nestimat căl. (ab. + bilete + cart. mag. [(2 + 10 căl.) + exp.)] -numărul total estimat de călătorii din abonamente, bilete şi cartele magnetice de două şi 10 călătorii şi cartele magnetice de tip Expres - (nr. călătorii).

3.7. Stabilirea cuantumurilor suprataxelor

Autorităţile administraţiei publice locale implicate vor stabili nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile săvârşite de persoanele fizice care călătoresc cu mijloacele de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fără titlu ori legitimaţie de călătorie valabile sau refuză să prezinte organelor de control titlul ori legitimaţia respectivă, care au un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte, potrivit prevederilor legale în vigoare.

3.8. Stabilirea tarifelor la serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:

a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se determină avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile normate standard;

b) cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;

c)  cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare de servicii şi preţuri de achiziţie;

d) cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;

e)  cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare;

f) cheltuielile financiare detaliate corespunzător.

SECŢIUNEA a 3-a

Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane

Art. 24. - (1) Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se pot ajusta periodic pe baza cererilor primite de la operatorii de transport/transportatorii autorizaţi, prin hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale implicate, în baza creşterii indicelui preţurilor de consum faţă de nivelul existent la data precedentei ajustări.

(2) Nivelul tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determină pe baza analizei situaţiei economico-financiare a operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi, precum şi a influenţelor reale primite în costuri, determinate de evoluţia preţurilor pe economie.

(3) Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamentează potrivit anexei.

Art. 25. - (1) Ajustarea tarifului mediu pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu Tcm 1  (lei/călătorie) se face potrivit formulei:

Tcm1 = Tcm0 + Δcm (lei/călătorie), unde:

Tcm 1 - tariful mediu ajustat pentru acelaşi gen de transport -(lei/călătorie);

Tcm 0 - tariful mediu actual pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Δ cm - creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

(2) In cazul în care valoarea subvenţiei nu acoperă costurile aferente activităţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei pentru activitatea respectivă este egală cu diferenţa dintre costurile şi veniturile activităţii respective.

(3) Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de transport public local de persoane/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai jos.

3.1. Ajustarea tarifelor pentru bilete Tbilet 1 - (lei):

T bilet 1 = Tbilet0 + Δt bilet (lei), unde:

T bilet 1 - tarifele biletelor ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei);

T bilet 0 - tarifele actuale ale biletelor pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei);

Δt bilet - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de bilete menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.2. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele lunare nominale integrale Tab nom   - (lei/lună):

Tab. nom 1 = Tab. nom.0Δt  ab. nom. (lei/lună), unde:

Tab. nom 1 - tarifele abonamentelor nominale ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lună);

Tab. nom.0 - tarifele abonamentelor nominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 -(lei/lună);

Δt ab. nom - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente nominale menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.3. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele lunare nenominale integrale Tab nenom 1   - (lei/lună):

Tab.nenom.1 = Tab. nenom 0 + Δt ab..nenom. (lei/lună), unde:

Tab. nenom1 - tarifele abonamentelor nenominale ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);

Tab. nenom.0 - tarifele abonamentelor nenominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);

 Δt ab. nenom. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.4. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele fracţionate nenominale şi nominale Tab.nenom/nom. fract1 (lei):

a) calculată în funcţie de ajustarea cheltuielilor totale ale abonamentului:

T ab.nenom./nom. fract1 = T ab.nenom/nom. fract.0  + Δ ab.nenom/nom. fract. (lei) unde:

Tab. nenom/nom. fract1 (lei) - tarifele abonamentelor ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

Tab. nenomjnom. fract.0 - tarifele abonamentelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

Δ ab.nenom/nom. fract. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei);

b) calculată în funcţie de ajustarea cheltuielilor totale ale biletului de călătorie:

Tab. nenomjnom. fract.1 = T biliet0  + Δt bilet (lei), unde:

Tab. nenomjnom. fract1 - tarifele abonamentelor ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

T biliet0 - tarifele biletelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

Δt bilet (lei/zi) - creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.5. Ajustarea tarifelor pentru cartelele magnetice şi cele pentru liniile speciale Expres Tcart.mag./exp.1 (lei):

T cart. mag./exp.1  = T cart. mag/exp.0Δt cart. mag./exp. (lei), unde:

Tcart.mag./exp.1 - tarifele ajustate ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei);

Tcart. mag./exp.0 - tarifele actuale ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei);

Δt cart. mag./exp - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de cartele magnetice sau cele pentru liniile Expres, menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.6. Ajustarea tarifelor pentru alte tipuri de abonamente Talte ab   (lei/abonament):

T alte ab.1 = Talte ab.0 + Δt alte ab. (lei/abonament), unde:

Talte ab.1 - tarifele ajustate pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament);

T alte ab.0 - tarifele actuale pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament);

Δt alte ab- creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei/abonament).

3.7. Ajustarea cuantumurilor suprataxelor

Autorităţile administraţiei publice locale implicate vor ajusta nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile săvârşite de persoanele fizice care călătoresc cu mijloacele de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fără titlu ori legitimaţie de călătorie valabile sau refuză să prezinte organelor de control titlul ori legitimaţia respectivă, care au un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte, potrivit prevederilor legale în vigoare.

3.8. Ajustarea tarifelor la serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:

a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se determină avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile normate standard, luându-se în calcul influenţa indicelui preţurilor de consum de la ultima avizare;

b) cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;

c)  cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare de servicii şi preţuri de achiziţie, luându-se în calcul influenţa indicelui preţurilor de consum de la ultima avizare;

d) cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;

e)  cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare;

f) cheltuielile financiare detaliate corespunzător.

SECŢIUNEA a 4-a

Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane

Art. 26. - (1) Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se pot modifica, prin hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale implicate, după caz, pe baza cererilor primite de la operatorii de transport/transportatorii autorizaţi, în cazurile care conduc la modificarea majoră a costurilor ori condiţiilor de exploatare, care determină modificarea cheltuielilor cu o influenţă mai mare decât cea determinată de influenţa indicelui preţurilor de consum, pe o perioadă de 3 luni consecutive.

(2) Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamentează potrivit anexei.

Art. 27. - (1) Modificarea tarifului mediu pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu Tcm 1  (lei/călătorie) se face potrivit formulei:

Tcm1 = Tcm0+Δcm (lei/călătorie), unde:

Tcm1 - tariful mediu modificat pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Tcm0 - tariful mediu actual pentru acelaşi gen de transport - (lei/călătorie);

Δcm - creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

(2) In cazul în care valoarea subvenţiei nu acoperă costurile aferente activităţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei pentru activitatea respectivă este egală cu diferenţa dintre costurile şi veniturile activităţii respective.

(3)  Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de transport public local de persoane/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor.

3.1.  Modificarea tarifelor pentru bilete Tbilet 1 - (lei/călătorie):

Tbilet 1 = Tbilet 0 + Δt bilet (lei/călătorie), unde:

T bilet 1 - tarifele biletelor modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei/călătorie);

T bilet0 - tarifele actuale ale biletelor pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei/călătorie);

Δt bilet - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de bilete menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.2.  Modificarea tarifelor pentru abonamentele lunare nominale integrale Tab. nom. 1   - (lei/lună):

Tab. nom.1 = Tab. nom.0 + Δt ab. nom. (lei/lună), unde:

Tab nom 1  - tarifele abonamentelor nominale modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lună);

Tab  nom 0  -tarifele abonamentelor nominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lună);

Δ t ab.nom. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.3. Modificarea tarifelor pentru abonamentele lunare nenominale integrale Tab nenom 1   - (lei/lună):

Tab. nenom. 1 = T ab. nenom.0 + Δ t ab.nenom  (lei/lună), unde:

Tab  nenom 1   - tarifele abonamentelor nenominale modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);

Tab. nenom.0 - tarifele abonamentelor nenominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lună);

 Δ t ab. nenom. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.4.  Modificarea tarifelor pentru abonamentele fracţionate nenominale şi nominale

T ab. nenom./nom. fract. 1 -(lei)     

a) calculată în funcţie de modificarea cheltuielilor totale ale abonamentului:

T ab. nenom./nom. fract.1 =  T ab. nenom./nom. fract.0   + Δ t ab. fract (lei),unde:

Tab. nenom/nom. fract1. - tarifele abonamentelor modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

T ab. nenom/nom. fract.0 - tarifele abonamentelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

Δt ab fract - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei);

b) calculată în funcţie de modificarea cheltuielilor totale ale biletului de călătorie:

T ab. nenom/nom. fract. 1 =  T bilet0Δ bilet (lei): unde:

T ab. nenom/nom. fract. -tarifele abonamentelor modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

T bilet0 - tarifele biletelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei);

Δ t bilet (lei/zi) - creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.5.  Modificarea tarifelor pentru cartelele magnetice şi cele pentru liniile speciale Expres T cart. mag./exp.1 (lei):

T cart. mag./exp1. = T cart. mag./exp.0  + Δ t cart. mag./exp. (lei) unde:

Tcart. mag/exp.1 -tarifele modificate ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei);

Tcart. mag/exp.0 - tarifele actuale ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei);

Δ t cart.mag/exp. - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de cartele magnetice sau cartele pentru liniile Expres, menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23, determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei).

3.6.  Modificarea tarifelor pentru alte tipuri de abonamente Talte ab 1   (lei/abonament):

Talte ab.1 = Tt alte ab.0 + Δ t alte ab. (lei/abonament), unde: T alte ab.1 - tarifele modificate pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); T ate ab.0 - tarifele actuale pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); Δt alte ab. - creşterea cheltuielilor totale determinată de influenţele reale primite în costuri - (lei/abonament).

3.7.  Modificarea cuantumurilor suprataxelor

Autorităţile administraţiei publice locale implicate vor modifica nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile săvârşite de persoanele fizice care călătoresc cu mijloacele de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fără titlu ori legitimaţie de călătorie valabile sau refuză să prezinte organelor de control titlul ori legitimaţia respectivă, care au un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte, potrivit prevederilor legale în vigoare.

3.8.  Modificarea tarifelor la serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:

a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se determină avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile normate standard, luându-se în calcul modificarea acestora cu o influenţă mai mare decât cea a indicelui preţurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;

b) cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;

c)  cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determină avându-se în vedere modificarea acestora cu o influenţă mai mare decât cea a indicelui preţurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;

d) cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;

e)  cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare;

f) cheltuielile financiare detaliate corespunzător.

CAPITOLUL VI

Dispoziţii finale

Art. 28. - Orice tarif privind transportul public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se poate stabili, ajusta sau modifica de către autorităţile administraţiei publice locale implicate, numai pe baza prezentelor norme-cadru, care se vor adapta corespunzător în funcţie de condiţiile concrete şi specifice ale fiecărui operator de transport public local de persoane/transportator autorizat.

Art. 29. -Anexa face parte integrantă din prezentele norme-cadru.

ANEXĂ la normele-cadru

STRUCTURA

pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea/ajustarea şi modificarea tarifului mediu pentru serviciul de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu

Nr. crt.

ELEMENTE DE CHELTUIELI

VALORI

- lei -

Stabilire

Ajustare

Modificare

I.

Cheltuieli materiale

Carburanţi

Energie electrică

Amortizare

Service auto (întreţinere-reparaţii)

Schimb ulei autoturism/autovehicul şi filtru

Piese de schimb

Amortizare anvelope

Amortizare acumulatori

Alte cheltuieli materiale

II.

Cheltuieli cu taxe/impozite şi autorizaţii

Inspecţia tehnică periodică

Asigurare de răspundere civilă auto obligatorie (sub efectul legii)

Asigurare casco

Autorizaţie de transport

Agreare R.A.R.

Impozit pe autoturism/autobuz

Impozit pe terenuri pentru parcare

Impozit pe clădiri

Taxă de mediu

Alte cheltuieli cu taxe/impozite şi autorizaţii

III.

Cheltuieli cu munca vie

- Salarii

- C.A.S.

- Fond de şomaj

- Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate

- Fond de accidente şi boli profesionale

- Cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii de   asigurări sociale   de sănătate

- Fond de garantare a creanţelor salariale

- Tichete de masă

IV.

Cheltuieli de exploatare (I+II+III)

V.

Cheltuieli financiare

VI.

Total cheltuieli (IV+V)

VII.

Profit

VIII.

Venituri  obţinute  din  activităţile  specifice fiecărui operator de transport public local de persoane/transportator autorizat (VI+VII)

Nr. crt.

ELEMENTE DE CHELTUIELI

VALORI

- lei -

Stabilire

Ajustare

Modificare

IX.

Venituri din subvenţiile de la bugetul local, bugetul de stat şi de la bugetele altor instituţii

X.

Venituri totale (VIII+IX)

XI.

Număr estimat de călătorii

Nestimat căl.

XII.

Tarif mediu - lei/călătorie (X/XI)

T cm =  __Vt      

            Nestimat cal.

T cm 1= T cm 0  + Δ cm

T cm1= T cm 0  + Δ cm

XIII.

TVA 19%

XIV.

Tarif mediu,  inclusiv TVA - lei/călătorie (XII +XIII)

NOTĂ:

Structura va fi adaptată pe elementele de cheltuieli specifice fiecărui operator de transport/transportator autorizat.

Pentru cheltuielile financiare se vor anexa toate documentele şi justificările privind utilizarea acestora.

Veniturile realizate din activitatea de exploatare, specifice fiecărui operator de transport public local de persoane sau transportator autorizat, sunt obţinute din: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente.

Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, în fişa de fundamentare se vor prezenta: situaţia actuală a cheltuielilor şi a veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, creşterile acestora (A) şi situaţia cheltuielilor şi a veniturilor propuse.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 272/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 272 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 272/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu