ORDIN Nr. 2651
din 9 noiembrie 2010
pentru aprobarea
metodologiilor de aplicare a prevederilor art. 14 alin. (7), ale art. 57 alin.
(21) si ale art. 761 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 273/2006 privind finantele
publice locale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 777 din 19 noiembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 14 alin. (7), ale art.
57 alin. (21)şi ale art. 761 alin. (1) lit. e)din Legea nr.
273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 10 alin.
(4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor şi ministrul
finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă metodologiile de aplicare a
prevederilor art. 14 alin. (7), ale art. 57 alin. (21) şi ale art. 761 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel:
a) Metodologia privind calculul gradului de realizare a
veniturilor proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale, prevăzută în
anexa nr. 1;
b) Metodologia privind stabilirea indicatorilor cu
privire la execuţia bugetelor locale, prevăzută în anexa nr. 2;
c) Metodologia privind macheta de aprobare a bugetului
general consolidat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale,
prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 2. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Traian-Constantin Igaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIA
privind calculul gradului de realizare a veniturilor proprii ale unităţilor
administrativ-teritoriale
1. Formula de calcul al gradului de realizare a
veniturilor proprii (Grvpî) ale unităţilor
administrativ-teritoriale este după cum urmează:
unde:
- Incasări(t) - încasările realizate în anul financiar
(t), anterior anului de calcul (t+1);
- Suprasolviri(t) - sume achitate de contribuabil în plus faţă de creanţele pe care
le datorează bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale, în anul
(t), anterior anului de calcul (t+1);
- Dji(t) - de
încasat din venituri proprii (impozite şi taxe locale, chirii, redevenţe,
accesorii, sancţiuni contravenţionale, despăgubiri, cheltuieli de judecată,
exclusiv cote defalcate din impozitul pe venit) în anul (t), anterior anului de
calcul (t+1), stabilite în baza materiei impozabile aflate în evidenţă şi a
creanţelor nerealizate din anii anteriori, precum şi materia impozabilă
suplimentară estimată a se încasa în anul (t), anterior anului de calcul (t+1).
2. Formula de calcul al indicatorului de încasat din
venituri proprii (Di(t)) ale
unităţilor administrativ-teritoriale este după cum urmează:
unde:
RÎ31.12(t-i) -
rămăşiţe la data de 31 decembrie a anului financiar (t-1) precedent anului
anterior anului de calcul (t+1), reprezentând: impozite/taxe locale,
chirii/redevenţe, sancţiuni contravenţionale, despăgubiri, cheltuieli de
judecată etc. şi accesorii aferente acestora, majorări de întârziere, penalităţi
de întârziere/dobânzi calculate până la data de 31 decembrie a anului (t-1);
Di(t curent) -
impozitele şi taxele locale, chiriile, redevenţele de încasat, stabilite pe
baza inventarierii materiei impozabile la începutul anului (t), de încasat în
anul (t), anterior anului de calcul (t+1)
I(IF)(t) -
diferenţe de impozite şi taxe locale, precum şi accesoriile aferente acestor
creanţe, stabilite ca urmare a inspecţiei fiscale, prin decizii de impunere şi
comunicate contribuabililor, ale căror termene de plată expiră în anul (t),
anterior anului de calcul (t+1), şi programate a se încasa în anul (t);
lS(t) -
impozite şi taxe locale, stabilite suplimentar în cursul anului (t), anterior
anului de calcul (t+1), ca urmare a dobândirii de materie impozabilă
suplimentară (achiziţionarea de autoturisme, edificarea de clădiri etc.) de
către contribuabili şi declarată de aceştia organului fiscal, pentru care se
emit decizii de impunere, iar termenele de plată ale impozitelor/taxelor locale
stabilite suplimentar expiră în anul (t), anterior anului de calcul (t+1).
Creanţele stabilite suplimentar sunt programate a se
încasa în anul (t), anterior anului de calcul (t+1);
ACC(t) -
accesoriile (majorări de întârziere/dobânzi) datorate pentru neachitarea
creanţelor principale, calculate până la data de 31 decembrie a anului (t),
anterior anului de calcul (t+1), atât pentru creanţele principale din anul (t),
cât şi pentru cele din anii anteriori anului (t);
Suprasolviri (t) - sume achitate de contribuabil în plus faţă de creanţele pe care
le datorează bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale, în anul
(t), anterior anului de calcul (t+1);
Cr litigiu (t) - creanţe aflate în litigiu (inclusiv în situaţia de insolvenţă),
la finele anului (t), anterior anului de calcul (t), şi care nu sunt certe,
lichide şi exigibile;
lns(t) -
insolvabilitate - creanţele principale şi accesoriile (majorări de
întârziere/dobânzi) înscrise în procesele-verbale privind insolvabilitatea,
aprobate de conducătorul organului fiscal până la data de 31 decembrie a anului
(t), anterior anului de calcul (t+1).
Anii de referinţă (t+1), (t) şi (t-1) se identifică,
astfel:
(t+1) - anul în care se
calculează gradul de realizare a veniturilor proprii ale unităţilor
administrativ-teritoriale;
(t) - anul pentru care
se calculează gradul de realizare a veniturilor proprii ale unităţilor
administrativ-teritoriale şi care este anul anterior anului în care se
calculează gradul de realizare a veniturilor proprii ale unităţilor
administrativ-teritoriale;
(t-1) - anul precedent
anului anterior anului în care se calculează gradul de realizare a veniturilor
proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIA
privind stabilirea indicatorilor cu privire la
execuţia bugetelor locale
Indicatori
|
Nr. crt.
|
Venituri
|
1.
|
Gradul de realizare a veniturilor determinat ca raport procentual
între veniturile totale încasate şi veniturile
totale programate pentru perioada de raportare (Se calculează trimestrial.)
|
2.
|
Gradul de realizare a veniturilor proprii determinat ca raport
procentual între veniturile proprii încasate şi veniturile proprii programate
pentru perioada de raportare (Se calculează trimestrial.)
|
3.
|
Gradul de finanţare din veniturile proprii determinat ca raport
procentual între veniturile proprii încasate (inclusiv cote defalcate din
impozitul pe venit) şi veniturile totale încasate (Se calculează
trimestrial.)
|
4.
|
Gradul de autofinanţare determinat ca raport procentual între
veniturile proprii încasate (exclusiv cote defalcate din impozitul pe venit)
şi veniturile totale încasate (Se calculează trimestrial.)
|
5.
|
Venituri proprii încasate percapita determinate ca raport între veniturile proprii încasate (inclusiv
cote defalcate din impozitul pe venit) şi numărul de locuitori ai unităţii
administrativ-teritoriale (Se calculează anual.)
NOTĂ:
Numărul de locuitori va fi cel avut în vedere la repartizarea
sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
echilibrarea bugetelor locale, potrivit prevederilor art. 33 alin. (4) din
Legea nr. 273/2006, privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare.
|
Indicatori
|
Nr. crt.
|
Venituri
|
6.
|
Gradul de realizare a impozitelor pe proprietate determinat ca
raport procentual între veniturile din impozite pe proprietate încasate şi
veniturile din impozite pe proprietate programate pentru perioada de
raportare (Se calculează anual.)
NOTĂ:
Indicatorii care se vor avea în vedere sunt: impozitul şi taxa pe
clădiri, impozitul şi taxa pe teren, impozitul pe mijloacele de transport.
|
7.
|
Gradul de dependenţă al bugetului local faţă de bugetul de stat
determinat ca raport procentual între încasările din surse primite de la
bugetul de stat şi total încasări. (Se calculează anual.)
NOTĂ:
Sursele sunt:
- sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată;
- sume alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale;
- subvenţii.
|
8.
|
Gradul de autonomie decizională determinat ca raport procentual
între veniturile depersonalizate încasate şi total încasări (Se calculează
trimestrial.)
NOTĂ:
Veniturile depersonalizate reprezintă suma veniturilor proprii, inclusiv sumele defalcate din TVA pentru echilibrarea
bugetelor locale.
|
9.
|
Estimatul anual (Evfl) din
venituri fiscale locale (venituri fiscale din care se scad cotele şi sumele
defalcate din impozitul pe venit - indicator 04.02 şi sumele defalcate din
taxa pe valoarea adăugată - indicator 11.02) se calculează conform următoarei
proceduri: a) Se calculează trimestrial coeficientul de realizare a
veniturilor fiscale (yi) în anul anterior (t-1) după următoarea formulă de calcul:
|
|
unde:
n - trimestrul de referinţă (I, II sau III) pentru care se calculează
coeficientul;
? Incas. trim. i an (t-1) -
încasările trimestriale cumulate aferente veniturilor fiscale locale realizate până la finele trimestrului
(n) al anului anterior (t-1) pentru care se calculează coeficientul;
(t-1) - an anterior anului de calcul;
Incas. an (t-1) - total încasări
aferente veniturilor fiscale locale (venituri fiscale din care se scad cotele defalcate şi sumele defalcate)
realizate la finele anului anterior anului de calcul.
b) Se calculează trimestrial Estimatul anual (EVfI) din venituri fiscale locale
(venituri fiscale din care se scad cotele defalcate
şi sumele defalcate), după următoarea formulă de calcul:
|
|
unde:
n - trimestrul de referinţă (I, II sau III) în care se face estimarea;
? Incas. trim. i an (t) - încasările trimestriale cumulate aferente veniturilor fiscale
locale din care se scad
cotele defalcate şi sumele defalcate realizate până la finele trimestrului la
care se calculează
Estimatul (EvfI);
(t) - anul de calcul al Estimatului
anual (EvfI) din venituri fiscale;
Explicaţie:
Estimatul anual (EvfI) din venituri fiscale
locale (venituri fiscale din care se scad cotele defalcate şi sumele defalcate), care are probabilitatea cea mai mare de
realizare în anul curent (t) având în vedere istoricul încasărilor din anul anterior (t-1).
|
Indicatori
|
Nr. crt.
|
Cheltuieli
|
1.
|
Rigiditatea cheltuielilor se determină ca raport procentual între
plăţile aferente cheltuielilor de personal şi total plăţi
|
2.
|
Ponderea plăţilor din secţiunea de
funcţionare în total plăţi (Se calculează trimestrial.)
|
3.
|
Ponderea plăţilor din secţiunea de dezvoltare în total plăţi (Se
calculează trimestrial.)
|
4.
|
Ponderea serviciului datoriei publice locale în plăţi totale
efectuate (Se calculează anual.)
|
5.
|
Deficitul (excedentul) secţiunii de funcţionare determinat
conform Legii nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare (Se
calculează trimestrial.)
|
6.
|
Deficitul (excedentul) secţiunii de dezvoltare determinat conform
Legii nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare (Se calculează
trimestrial.)
|
Nr. crt.
|
Plăţi restante
|
1.
|
Total plăţi restante înregistrate la sfârşitul perioadei de
raportare, din care:
|
2.
|
sub 30 de zile
|
3.
|
peste 30 de zile
|
4.
|
peste 90 de zile
|
5.
|
peste 120 de zile
|
6.
|
către furnizori, creditorii din operaţii comerciale
|
7.
|
faţă de bugetul general consolidat
|
8.
|
faţă de salariaţi
|
9.
|
împrumuturi nerambursate la scadenţă
|
10.
|
dobânzi restante
|
ANEXA Nr. 31)
JUDEŢUL...............
Unitatea administrativ-teritorială.................
Formular |11|
METODOLOGIA
privind macheta de aprobare a bugetului general
consolidat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale pe anul.................
- mii lei -
|
Cod
rând
|
Bugetul
local
|
Bugetul
instituţiilor
publice finanţe
din
venituri proprii si subvenţii din bugetul local
|
Bugetul
institutiilor
publice
finanţate
integral
din venituri
proprii
|
Bugetul
împrumuturilor
|
Bugetul
fondurilor nerambursabile
|
Total
|
Transferuri
intra
bugete")
(se scad)
|
Total
buget general
|
externe
|
interne
|
A
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7 =
1+2+3+4+5*5
|
8
|
9=7-3
|
VENITURI TOTAL (rd.02+18+19+20+23)
|
01
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venituri curente (rd.03+17)
|
02
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venituri fiscale (rd.04+08+09+10+11+16)
|
03
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozit pe venit, profit si casliguri din
capital da la persoane juridica din care:
|
04
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozit pe profil
|
05
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozit pe venit, profit si câştiguri
din capital de la persoane fizice (rd 07+ rd.06). din care:
|
06
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din
patrimoniul personal *)
|
07
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cote si sume defalcate din impozitul pe
venit
|
08
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte impozite pe venit, profit si
câştiguri din capital
|
09
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozite si taxe pe proprietate
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozite si taxe pe bunuri si servicii
(rd.12 la rd.15)
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sume defalcate din TVA
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte impozite si laxe generale pe bunuri
si servicii
|
13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taxa pe servicii specifice
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taxe pe utilizarea bunurilor,
autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activitati
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte impozite si taxe fiscale
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venituri nefiscale
|
17
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venituri din capital
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Operaţiuni financiare
|
19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subvenţii (rd.21+22)
|
20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subvenţii de la bugetul de stat
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subvenţii de la alte administratii
|
22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Anexa nr. 3 este
reprodusă în facsimil.
- mii lei -
|
Cod
rând
|
Bugetul
local
|
Bugetul
instituţiilor publice finanţate
din
venituri proprii si subvenţii din bugetul tocai
|
Bugetul
institutiilor
publice
finanţate
integral
din venituri
proprii
|
Bugetul
împrumuturilor
|
Bugetul
fondurilor
externe
nerambursare
|
Total
|
Transferuri
Intre
bugete**)
(se scad)
|
Total
buget general
|
externe
|
interne
|
A
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7 =
1+2+3+4+5+6
|
8
|
9=7-3
|
Sume primite de la UE în contul plaţilor
efectuate
|
23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CHELTUIELI TOTAL (rd.25+35+36+39+41)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cheltuieli curente (rd.26 la rd.35)
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cheltuieli de personal
|
26
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bunuri si servicii
|
27
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dobânzi
|
28
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subvenţii
|
29
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fonduri de rezerva
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transferuri intre unilati ala
administraţiei publice
|
31
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte transferuri
|
32
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Proiacte cu finanţare din Fonduri
externe nerambursare postaderare
|
33
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Asistenta sociala
|
34
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte cheltuieli
|
35
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cheltuieli de capital
|
36
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Operaţiuni financiare (rd .37+38)
|
37
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Imprumuturi acordate
|
38
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rambursai de credite externe si interne
|
39
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plaţi efectuate în anii precedent şi recuperate in anul curent
|
40
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rezerve
|
41
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EXCEDENT( + ) /DEFlClT(-) 1) (rd.01-rd24)
|
42
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PE CAPITOLE:
|
43
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autorităţi publice si acţiuni axterne
|
44
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
45
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
46
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte servicii publice generale
|
47
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
48
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
49
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tranzacţii privind datoria publica şi
împrumuturi
|
50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
51
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
52
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transferuri cu caracter general intre
diferite nivele ale administraţiei
|
53
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
54
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
55
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Apărare
|
56
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
57
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
58
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ordine publica si siguranţa naţionala
|
59
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
60
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
61
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Invatamant
|
62
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
63
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
64
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanatate
|
65
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
66
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
67
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cultura, recreere si religie
|
68
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- mii lei -
|
Cod
rând
|
Bugetul
local
|
Bugetul
instituţiilor publice finanţate
din
venituri proprii si subvenţii din bugetul local
|
Bugetul
institutiilor
publice
finanţate
integral
din venituri
proprii
|
Bugetul
împrumuturilor
|
Bugetul
fondurilor
externe
nerambursare
|
Total
|
Transferuri
intre
bugete**)
(se scad)
|
Total
buget general
|
externe
|
interne
|
A
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7 =
1+2+3+4+5+6
|
8
|
9=7-3
|
Secţiunea de funcţionare
|
69
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
70
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Asigurări si asistenta sociala
|
71
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
72
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
73
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Locuinţe, servicii si dezvoltare publica
|
74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
75
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
76
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Protecţia mediului
|
77
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
78
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
79
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Acţiuni generale economice, comerciale
si de munca
|
80
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
81
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
82
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Combustibtii si energie
|
83
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
84
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
85
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Agricultura, silvicultura, piscicultura
si vânătoare
|
56
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
87
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
88
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transporturi
|
89
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
90
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
91
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte acţiuni economice
|
92
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de funcţionare
|
93
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea de dezvoltare
|
94
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) deficit finanţat
din excedentul anilor precedenţi
*) Numai restante din anii precedenţi
**) Se înscriu transferurile de sume dintre bugetele
care compun bugetul general centralizat
ORDONATOR PRINCIPAL DE CREDITE
......................................................................