ORDIN Nr. 253
din 7 iunie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind incheierea si derularea contractelor de achizitii publice
pentru medicamente si/sau materiale sanitare specifice, necesare realizarii
programului, respectiv subprogramelor nationale cu scop curativ finantate din
bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 23 iunie 2006
In temeiul Legii bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, al Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, al Hotărârii Guvernului nr. 706/2006 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate şi pentru aprobarea listei
cuprinzând denumirile comune internaţionale ale medicamentelor din
Nomenclatorul medicamentelor de uz uman, de care beneficiază asiguraţii în
tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de
prescripţie medicală, şi al Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii,
văzând referatele de aprobare nr. 596/2006 al
Ministerului Sănătăţii Publice şi nr. 2.080/2006 al Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii publice
şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
încheierea şi derularea contractelor de achiziţii publice pentru medicamente
şi/sau materiale sanitare specifice, necesare realizării programului, respectiv
subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate ale Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate judeţene şi
a municipiului Bucureşti, Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii
Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi Casa de Asigurări
de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
precum şi unităţile sanitare prin care se derulează aceste subprograme vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. De la această dată îşi încetează
aplicabilitatea Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.113/153/2005 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind încheierea şi derularea contractelor de achiziţii publice
pentru medicamente şi/sau materiale sanitare specifice, necesare realizării
programelor, respectiv subprogramelor de sănătate finanţate din Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 949 din 26 octombrie 2005.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA
NORME METODOLOGICE privind încheierea şi derularea
contractelor de achiziţii publice pentru medicamente şi/sau materiale sanitare
specifice, necesare realizării programului, respectiv subprogramelor naţionale
cu scop curativ finanţate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate
1. Dispoziţii generale
1.1. Ministerul Sănătăţii Publice împreună cu Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate organizează licitaţii la nivel naţional
pentru achiziţia unor medicamente şi materiale sanitare specifice necesare
consumului în spital şi în ambulatoriu, finanţate în cadrul programului,
respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ, din Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate şi nominalizate prin ordin al ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile publice,
inclusiv a celor referitoare la aplicarea procedurii de licitaţie electronică.
1.2. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate este
autorizată să încheie şi să deruleze contracte de achiziţii publice pentru
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice necesare realizării
subprogramelor naţionale cu scop curativ, denumite în
continuare subprograme, ale căror cheltuieli se
cuprind în bugetul acesteia.
1.3. Subprogramele pentru care achiziţia de
medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice se realizează prin licitaţie
la nivel naţional sunt nominalizate şi aprobate prin ordin al ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
1.4. In cazul subprogramelor pentru care achiziţia
medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice nu se realizează prin
licitaţie la nivel naţional, în situaţia în care se vor organiza astfel de
licitaţii şi se vor desemna furnizorii câştigători, casele de asigurări de
sănătate vor rezilia contractele încheiate cu unităţile sanitare pentru suma
rămasă nedecontată.
1.5. Casele de asigurări de sănătate sunt
împuternicite să reprezinte Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în relaţia
cu unităţile sanitare care au calitatea de beneficiar final, pentru realizarea
subprogramelor.
1.6. Achiziţia unor medicamente şi/sau materiale
sanitare specifice care se acordă în spital şi în ambulatoriu, necesare
derulării subprogramelor nenominalizate prin ordin al ministrului sănătăţii şi
al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru aprobarea
derulării programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ
finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
care se elaborează anual, se efectuează de fiecare unitate sanitară, cu
respectarea prevederilor legale referitoare la achiziţiile publice.
2. Incheierea
contractelor de furnizare de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice
2.1. In urma procedurilor legale de achiziţii publice
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, încheie
direct cu furnizorii desemnaţi câştigători contracte de furnizare de
medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice.
2.2. Contractele menţionate la pct. 2.1 sunt valabile
până la sfârşitul anului pentru care au fost încheiate şi pot fi prelungite, cu
acordul părţilor, prin acte adiţionale lunare, până la organizarea unor noi
licitaţii naţionale în anul următor, în condiţiile legii.
2.3. Contractele încheiate între Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, şi furnizori au ca obiect
furnizarea către unităţile sanitare a medicamentelor şi/sau a materialelor
sanitare specifice acordate în cadrul subprogramelor pentru care s-a efectuat
licitaţie la nivel naţional. Medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice
sunt destinate consumului în spital şi în ambulatoriu. Medicamentele ce se
acordă în ambulatoriu în cadrul subprogramelor se asigură prin farmaciile
aparţinînd unităţilor sanitare prin care aceste subprograme se derulează.
2.4. Medicamentele şi/sau materialele sanitare
specifice sunt cuprinse în propunerea tehnică anexată la contractele de
furnizare. Livrarea acestora se efectuează la termenele şi în conformitate cu
clauzele referitoare la obligaţiile părţilor asumate prin contractele de
furnizare încheiate, pe baza necesarului lunar de medicamente şi/sau de
materiale sanitare specifice, transmis Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
de unităţile sanitare implicate în derularea subprogramelor. Necesarul lunar va
fi avizat de medicul coordonator judeţean de program, care analizează
solicitarea lunară din punct de vedere cantitativ şi valoric. Aceste solicitări
lunare se stabilesc de fiecare unitate sanitară şi cuprind numai medicamentele
şi/sau materialele sanitare specifice, care au fost achiziţionate prin
licitaţie la nivel naţional. Solicitările lunare de medicamente şi/sau de
materiale sanitare specifice sunt centralizate la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, analizate din punct de vedere cantitativ şi valoric şi
avizate de comisiile de experţi desemnate prin ordin ai preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate.
2.5. Beneficiarul final al contractelor de furnizare
încheiate între achizitor - Casa Naţională de Asigurări de Sănătate - şi
furnizori este unitatea sanitară prin care se derulează subprograme.
2.6. In calitate de achizitor,
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va plăti furnizorului valoarea
convenită pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în contractele de
furnizare de medicamente şi/sau de materiale sanitare.
2.7. Contractele de furnizare au anexate următoarele
documente:
a) propunerea tehnică;
b) propunerea financiară;
c) graficul de livrare;
d) scrisoarea de livrare lunară.
3. Derularea contractelor de
furnizare de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice
Obligaţiile părţilor
A. Obligaţiile furnizorului
3.1. Furnizorul este obligat să livreze lunar
medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice, în baza contractului de
furnizare, respectând standardele cuprinse în propunerea tehnică, preţurile
cuprinse în propunerea financiară, precum şi cantităţile şi termenele de
livrare cuprinse în graficul de livrare. Furnizorul este obligat să livreze
medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice care fac obiectul contractului
de furnizare şi/sau al actelor adiţionale la acesta, în baza graficelor de
livrare transmise acestuia de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, ca
urmare a centralizării necesarului de medicamente şi/sau de materiale sanitare
specifice, transmis de unităţile sanitare, cu avizul medicului coordonator
judeţean, şi avizate de comisiile de experţi desemnate prin ordin al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
3.2. Furnizorul este obligat să livreze medicamente
şi/sau materiale sanitare specifice la sediul unităţilor sanitare beneficiare,
care sunt nominalizate de ministerele în subordinea cărora funcţionează şi
aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
3.3. Furnizorul este obligat
să respecte întregul proces de livrare cu toate etapele sale prevăzute în
Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 863/2001 pentru aprobarea
Regulilor de bună practică de distribuţie angro a produselor medicamentoase,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 46 din 23 ianuarie 2002.
3.4. La livrarea medicamentelor şi/sau a materialelor
sanitare specifice furnizorul este obligat să comunice achizitorului în scris,
printr-o adresă de informare, datele de expediere. Adresa de informare se
întocmeşte conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme
metodologice.
3.5. Furnizorul este obligat să ambaleze produsele
livrate pentru a preîntâmpina orice problemă ce poate să apară la manipularea
în timpul transportului, tranzitului şi al expunerii la temperaturi extreme,
soare, precipitaţii etc, astfel încât acestea să ajungă în bună stare la
beneficiarul final.
3.6. Furnizorul are responsabilitatea de a asigura
produsele furnizate împotriva pierderilor sau deteriorării neprevăzute pe
timpul transportului, până în momentul în care acestea sunt recepţionate. După
încheierea procesului-verbal de recepţie responsabilitatea furnizorului privind
asigurarea produselor încetează.
3.7. Furnizorul are obligaţia de a suporta
contravaloarea transportului produselor livrate până la destinaţia finală.
3.8. Furnizorul are obligaţia de a asigura
transportul medicamentelor şi/sau al materialelor sanitare specifice de la un
spital la altul, în situaţia în care achizitorul dispune măsuri de
redistribuire. Acest serviciu se efectuează fără a majora valoarea contractului
de furnizare.
3.9. Furnizorul este obligat să remită beneficiarului
final următoarele documente care însoţesc medicamentele şi/sau materialele
sanitare specifice livrate:
a) factura fiscală;
b) avizul de expediţie;
c) certificatul de calitate/certificatul de
valabilitate sau garanţie;
d) pocesul-verbal de recepţie.
Furnizorul are obligaţia de a nominaliza la rubrica
„Cumpărător" din factura fiscală, pe lângă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în calitate de
achizitor, şi unitatea sanitară, în calitate de beneficiar final.
Factura fiscală în original este transmisă
achizitorului împreună cu datele specificate la pct. 3.4.
Furnizorul remite unităţii sanitare odată cu
medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice livrate documentele
prevăzute la lit. b), c) şi d), precum şi o copie a facturii fiscale. Scadenţa
facturii este conform prevederilor din contractul de furnizare.
3.10. Furnizorul are obligaţia să participe direct
sau printr-un delegat la recepţia cantitativă şi calitativă a medicamentelor
şi/sau a materialelor sanitare specifice.
3.11. Recepţia se efectuează la sediul unităţii
sanitare implicate în derularea subprogramului.
Fiecare lot de medicamente
şi/sau de materiale sanitare specifice livrate va fi însoţit de certificatul de
calitate obţinut de furnizor de la producător.
Furnizorul este obligat să înlocuiască, în termen de 48
de ore, medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice care nu corespund
specificaţiilor tehnice, fără costuri suplimentare pentru achizitor.
3.12. Dacă în momentul recepţiei medicamentelor
termenul de valabilitate rămas este mai mic de 12 luni, achizitorul poate
respinge medicamentele a căror perioadă de valabilitate rămasă este mai mică de
80% din perioada totală de valabilitate.
Furnizorul este obligat să înlocuiască integral
medicamentele livrate, dacă această solicitare s-a făcut înainte de depăşirea a
80% din perioada totală de valabilitate. Medicamentele care sunt furnizate în
România exclusiv prin intermediul contractelor de furnizare vor beneficia de
prevederile alineatului anterior, dacă solicitarea s-a făcut înainte de
depăşirea a 50% din perioada totală de valabilitate.
3.13. Furnizorul are obligaţia de a avea în
depozitele sale o cantitate cel puţin egală cu cantitatea de medicamente şi/sau
de materiale sanitare specifice care trebuie livrată într-o perioadă
specificată în documentaţia de licitaţie.
3.14. In condiţiile legii, în cazuri absolut
excepţionale şi justificate, orice modificare în propunerea tehnică, ce apare
pe parcursul derulării contractului, va fi adusă la cunoştinţa achizitorului în
termen de 15 zile lucrătoare.
3.15. In cazul în care furnizorul face dovada că nu
mai poate furniza un medicament/material sanitar, va înştiinţa Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate cu cel puţin 30 de zile înainte, propunând o
alternativă, cu respectarea specificaţiilor tehnice şi a clauzelor
contractuale. In cazul în care nu există soluţii, Casa Naţională de Asigurări
de Sănătate va rezilia parţial contractul, iar furnizorul va plăti daune ca
urmare a prejudiciului creat.
B. Obligaţiile Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate în calitate de achizitor
3.16. Achizitorul este obligat să plătească preţul
convenit pentru îndeplinirea contractului de furnizare de medicamente şi/sau de
materiale sanitare specifice.
3.17. Achizitorul este obligat să indice furnizorului
unităţile sanitare beneficiare de medicamente şi/sau de materiale specifice.
3.18. Achizitorul are
obligaţia să transmită furnizorului, la termenele prevăzute în contract,
solicitarea de livrare lunară de medicamente şi/sau de materiale sanitare
specifice, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
3.19. In cazul în care
achizitorul doreşte schimbarea destinaţiei precizate în graficul de livrare sau
a decis redistribuirea între spitale a unor cantităţi de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice,
acesta este obligat să anunţe în scris furnizorul despre schimbare, la
termenele prevăzute în contractul de furnizare.
3.20. Achizitorul este obligat să notifice în scris
furnizorului identitatea reprezentanţilor săi împuterniciţi pentru efectuarea
recepţiei, testelor sau inspecţiilor.
3.21. Achizitorul are obligaţia
de a transmite furnizorului orice notificare în legătură cu cantitatea şi
calitatea produselor imediat după primirea acesteia de la unitatea sanitară.
3.22. Achizitorul are obligaţia de a efectua plata
facturilor către furnizori la termenele prevăzute în contractul de furnizare.
Documentele în original, în baza cărora achizitorul efectuează plata, sunt:
factură, notă de intrare-recepţie şi notă contabilă.
3.23. Achizitorul va vira furnizorului cu ordin de
plată contravaloarea facturilor de medicamente şi/sau de materiale sanitare
specifice livrate şi confirmate ca recepţionate în contul acestuia deschis la
Trezoreria Statului. Plata se efectuează în limita fondurilor aprobate prin
legea bugetului de stat.
C. Obligaţiile unităţilor
sanitare în calitate de beneficiar final
3.24. Unitatea sanitară este obligată să elaboreze
necesarul lunar de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice, ţinând cont
de numărul de bolnavi beneficiari ai subprogramului aflaţi în tratament şi de
stocurile de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice la data
lansării comenzii. Necesarul lunar, având avizul medicului coordonator judeţean
de program, va fi transmis Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în
intervalul 20-25 din luna în curs pentru luna următoare, atât în format
electronic, cât şi prin fax.
3.25. Unitatea sanitară este obligată să primească
medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice livrate de furnizor, în
cantităţile şi la termenele stabilite în contractul încheiat între furnizor şi
achizitor, însoţite de documentele prevăzute la pct. 3.9. Reprezentantul
desemnat de conducerea spitalului va semna pe exemplarul facturii furnizorului
de primirea documentelor de însoţire.
3.26. Unitatea sanitară este obligată să efectueze,
pentru fiecare lot de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice livrat
de furnizor, recepţia cantitativă şi calitativă şi să încheie cu furnizorul şi
cu reprezentantul sau cu împuternicitul achizitorului procesul-verbal de
recepţie, care se întocmeşte în două exemplare, potrivit modelului prezentat în
anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice. Un exemplar se eliberează
furnizorului, iar în baza exemplarului rămas la unitatea sanitară se întocmeşte
nota de intrare-recepţie.
3.27. Unitatea sanitară este obligată să notifice în
scris achizitorului, în maximum 24 de ore de la recepţie, orice neconcordanţă
referitoare la calitatea sau cantitatea livrată de furnizor.
3.28. Pe baza datelor prevăzute la pct. 3.26 unitatea
sanitară întocmeşte nota de intrare-recepţie (în 3 exemplare), în care se
înscriu: felul, cantitatea, preţul unitar şi valoarea totală. Acest document se
semnează de persoanele din comisia de recepţie şi se vizează pentru exactitate
şi realitate de ordonatorul de credite şi de directorul
financiar-contabil/contabilul-şef al spitalului. Documentul va purta ştampila
unităţii. De asemenea, se întocmeşte nota contabilă, care cuprinde operaţiunile
de înregistrare în contabilitate a medicamentelor şi/sau materialelor sanitare
specifice intrate în gestiunea unităţii sanitare. Nota contabilă va fi semnată
de directorul financiar-contabil/contabilul-şef al unităţii sanitare.
3.29. Unitatea sanitară este obligată ca în termen de
maximum 48 de ore de la data recepţiei medicamentelor şi/sau a materialelor
sanitare specifice să depună nota de intrare-recepţie şi nota contabilă, în
original, la casa de asigurări de sănătate, care transmite, la rândul ei, Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, în maximum 3 zile, în original, aceste
documente.
3.30. Unitatea sanitară este
obligată să organizeze evidenţa nominală şi pe cod numeric personal a
bolnavilor care beneficiază de medicamente şi/sau de materiale sanitare
specifice, eliberate în cadrul subprogramelor.
3.31. Unitatea sanitară este obligată să organizeze şi
să conducă evidenţa cantitativ-valorică la farmaciile prin care se derulează
subprogramul.
3.32. Unitatea sanitară este obligată să urmărească
în permanenţă consumul de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice şi
să sesizeze în scris Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate existenţa unor
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice cu rulaj redus, în vederea
luării unor măsuri de redistribuire.
3.33. Unitatea sanitară este obligată să transmită
caselor de asigurări de sănătate indicatorii aferenţi fiecărui subprogram la
termenele stabilite în ordinul ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru aprobarea
programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe anul în
curs.
3.34. Netransmiterea de către spital la termenele
stabilite a documentelor menţionate la pct. 3.29, precum şi a indicatorilor
evidenţiaţi la pct. 3.33 şi 4.1 atrage răspunderea disciplinară şi materială a
ordonatorului de credite şi a directorului financiar-contabil/contabilului-şef
pentru penalităţile/daunele-interese plătite de Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate pentru fiecare zi de întârziere în plata preţului, calculate conform
clauzelor prevăzute în contractele de furnizare de medicamente şi/sau de
materiale sanitare specifice realizării subprogramelor, respectiv de 0,1%,
pentru fiecare zi de întârziere, din valoarea medicamentelor şi/sau
materialelor sanitare specifice recepţionate.
3.35. Unitatea sanitară este obligată să conducă şi
să înregistreze în contabilitate operaţiunile rezultate din executarea
contractelor, potrivit metodologiei prevăzute la pct. 6 lit. B. In execuţie
cheltuielile efective reprezentând consumul de medicamente şi/sau de materiale
sanitare specifice utilizate pentru realizarea subprogramelor se raportează în
coloana 4 a art. 23.04 din anexa nr. 14 la darea de seamă.
3.36. Unitatea sanitară are obligaţia de a monitoriza
şi de a organiza activităţi medicale din cadrul subprogramelor, evaluând
impactul asupra stării de sănătate a populaţiei cuprinse în subprograme.
3.37. Unitatea sanitară are obligaţia de a transmite
casei de asigurări de sănătate, până la data de 10 a lunii curente pentru luna
precedentă, borderouri centralizatoare cuprinzând prescripţiile medicale,
însoţite de un exemplar al acestora, pentru medicamentele eliberate în ambulatoriu
(atât ambulatoriul spitalelor, cât şi cabinetele medicale organizate conform
Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea
cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare).
Pentru subprogramul nr. 2 „Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză" se vor
transmite borderouri centralizatoare cuprinzând datele din filele de condică
aferente bolnavilor trataţi în ambulatoriu, pentru care prescrierea şi
eliberarea medicamentelor se
fac pe condică, însoţite de un exemplar al acestora.
D. Obligaţiile caselor de
asigurări de sănătate
3.38. Casele de asigurări de sănătate sunt
împuternicite să reprezinte Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în
calitate de achizitor, în relaţia cu unităţile sanitare care au calitatea de
beneficiar final al medicamentelor şi/sau materialelor sanitare specifice
achiziţionate prin licitaţie la nivel naţional, iar în acest sens vor acţiona
în vederea realizării subprogramelor pentru care se organizează licitaţii la
nivel naţional.
3.39. In calitate de reprezentant al achizitorului,
casele de asigurări de sănătate sunt obligate să nominalizeze un număr
suficient de persoane, în funcţie de numărul de subprograme şi de numărul
unităţilor sanitare prin care se derulează acestea, care vor participa la
recepţia medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice, precum şi la
inspecţia şi testarea acestora. Aceste persoane vor fi nominalizate prin
decizie a preşedintelui-director general al casei de asigurări de sănătate.
Lista persoanelor nominalizate va fi înaintată Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate, cu menţiunea ca orice modificare să fie comunicată.
3.40. Casele de asigurări de sănătate sunt obligate
ca, în termen de maximum 3 zile de la data primirii de la unitatea sanitară a
notei de intrare-recepţie şi a notei contabile, să verifice aceste documente şi
să le transmită, în original, prin poştă, Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate.
3.41. Casele de asigurări de
sănătate sunt obligate să verifice lunar, până la data de 15 a lunii următoare
celei pentru care se face raportarea, evidenţa nominală şi pe cod numeric
personal a bolnavilor care beneficiază de medicamente şi/sau de materiale
sanitare specifice în cadrul subprogramelor.
3.42. Casele de asigurări de sănătate sunt obligate
să verifice la unităţile sanitare organizarea evidenţei cantitativ-valorice
distincte a medicamentelor şi/sau materialelor sanitare specifice furnizate
prin contractele încheiate potrivit pct. 1.2.
3.43. Casele de asigurări de sănătate sunt obligate
să analizeze lunar, trimestrial şi anual indicatorii şi situaţia privind
stocurile de medicamente şi/sau de materiale sanitare specifice, raportate de
unităţile sanitare, şi să transmită până la data de 15 a lunii următoare celei
pentru care se face raportarea, la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
situaţia centralizată a acestora.
3.44. Casele de asigurări de sănătate sunt obligate
să transmită situaţiile menţionate la pct. 3.43 conform tabelelor de raportare
stabilite de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
3.45. Casele de asigurări de sănătate au obligaţia să
efectueze trimestrial la unităţile sanitare controlul raportării indicatorilor
prevăzuţi în subprograme. Controlul va urmări, în principal:
a) dacă medicamentele şi/sau materialele sanitare
specifice primite au fost utilizate numai pentru bolnavii incluşi în subprogram
şi numai pentru afecţiuni care se tratează din fondul alocat subprogramului,
avându-se în vedere evidenţele nominale şi pe cod numeric personal ;
b) respectarea de către persoanele implicate a
responsabilităţilor ce le revin în derularea subprogramelor;
c) realitatea indicatorilor raportaţi;
d) acurateţea şi validitatea datelor colectate;
e) identificarea eventualelor obstacole sau
disfuncţionalităţi în derularea subprogramelor;
f) dacă activităţile se desfăşoară conform
reglementărilor legale în vigoare.
3.46. Casele de asigurări de sănătate au obligaţia să
predea unităţii sanitare lista nominală cuprinzând medicii de specialitate din
cabinetele medicale organizate potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998,
republicată, cu modificările ulterioare, şi codurile acestora.
Aceste date sunt necesare unităţii sanitare în vederea
eliberării din farmacia cu circuit închis a medicamentelor ce se eliberează în
ambulatoriu în cadrul subprogramelor.
3.47. Casele de asigurări de sănătate au obligaţia de
a verifica lunar reţetele eliberate în ambulatoriu prin farmacia cu circuit
închis a unităţii sanitare prin care se derulează subprogramul, în funcţie de
evidenţa cantitativ-valorică a medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare
specifice.
3.48. Pentru subprogramul nr. 2 „Tratamentul
bolnavilor cu tuberculoză" se vor verifica condicile de medicamente în
baza cărora au fost eliberate medicamentele pentru tratamentul în ambulatoriu
al bolnavilor.
4. Raportarea indicatorilor
4.1. Unităţile sanitare prin care se derulează
subprogramele prevăzute la pct. 1.3, aprobate prin ordin al ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
pentru aprobarea derulării programului, respectiv subprogramelor naţionale cu
scop curativ finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate, vor transmite caselor de asigurări de sănătate, în primele 10 zile
ale lunii în curs pentru luna precedentă, indicatorii aferenţi fiecărui
subprogram, cuprinzând, în principal, numărul de bolnavi beneficiari de
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice pe tip de afecţiune, tip de
terapie sau tip de şedinţă, după caz, cheltuielile aferente acestora, precum şi
datele referitoare la valoarea stocului de medicamente, conform tabelelor de
raportare stabilite de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Indicatorii se monitorizează pe
baza evidenţei tehnico-operative conduse la nivelul unităţilor sanitare.
4.2. Casele de asigurări de sănătate au obligaţia de
a analiza lunar, trimestrial şi anual indicatorii şi situaţia stocurilor de
medicamente raportate de unităţile sanitare şi de a centraliza pe judeţ datele
transmise de unităţile sanitare pentru fiecare subprogram.
Până la data de 15 a lunii următoare celei pentru care
se face raportarea, casele de asigurări de sănătate transmit Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate situaţia centralizată pe judeţ privind indicatorii
transmişi de unităţile sanitare şi valoarea stocurilor de medicamente şi/sau
materiale sanitare specifice.
4.3. Lunar, trimestrial şi anual direcţiile de
specialitate din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate care au repartizate
atribuţii privind subprogramele analizează, în cadrul fiecărui subprogram,
situaţia privind indicatorii şi valoarea stocurilor raportate.
Trimestrial şi în cazuri excepţionale şi justificate
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în cazul nerealizării indicatorilor fizici şi de eficienţă,
poate lua măsuri de sistare a aprovizionării cu medicamente şi/sau materiale
sanitare specifice şi/sau redistribuirea acestora la alte unităţi sanitare care
au realizat indicatori peste cei contractaţi în cadrul subprogramelor.
4.4. Pentru subprogramele pentru care medicamentele
şi/sau materialele sanitare specifice sunt achiziţionate prin licitaţie la
nivel naţional, se vor aplica responsabilităţile specifice derulării
subprogramelor cuprinse în ordinul ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru aprobarea
derulării programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ
finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
4.5. Trimestrial, Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate va transmite Ministerului Sănătăţii Publice un raport privind
derularea subprogramelor finanţate din Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate. Acest raport va fi transmis după încheierea controlului
trimestrial realizat de casele de asigurări de sănătate la unităţile sanitare
prin care se derulează subprograme şi va conţine:
- situaţia centralizată a indicatorilor fizici şi de
eficienţă pentru fiecare subprogram;
- aspecte deosebite în derularea subprogramelor;
- eventualele propuneri de îmbunătăţire a
activităţilor pe subprograme.
5. Controlul raportării
indicatorilor specifici
5.1. Controlul raportării indicatorilor prevăzuţi în
subprogramele pentru care medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice
sunt achiziţionate prin licitaţie la nivel naţional se efectuează potrivit
prevederilor ordinului ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru aprobarea derulării programului,
respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
6. Contabilitatea
operaţiunilor rezultate din executarea contractelor încheiate potrivit art. 242
alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
Operaţiunile financiare şi de gestionare rezultate din
derularea contractelor de achiziţii publice pentru medicamente şi/sau materiale
specifice, necesare realizării programului, respectiv subprogramelor naţionale
cu scop curativ, se înregistrează în mod corespunzător în contabilitatea Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate şi a unităţilor sanitare beneficiare de
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice, astfel cum se menţionează în
cele ce urmează:
A. Inregistrarea în contabilitatea Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate
a) Inregistrarea contravalorii facturilor prezentate de
furnizori privind livrarea medicamentelor şi/sau materialelor sanitare
specifice către unităţile sanitare prin care se derulează subprograme finanţate
din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate:
6029 „Cheltuielile privind medicamentele
= 401 „Furnizori"
şi materialele sanitare finanţate de la
buget"
- analitic, capitol, subcapitol şi articol
b) Plata facturilor către furnizori, după verificarea,
aprobarea şi avizarea acestora. Plata se efectuează de Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate în limita creditelor bugetare aprobate cu această
destinaţie.
401 „Furnizori" =
7705 „Finanţare din bugetul FNUASS"
- analitic, capitol, subcapitol şi articol
B. Inregistrarea în contabilitatea unităţilor sanitare
beneficiare de medicamente şi/sau materiale sanitare finanţate de Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate
a) Conform precizărilor prezentelor norme metodologice,
valoarea medicamentelor şi/sau materialelor sanitare primite pentru realizarea
programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ finanţate din
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, reprezintă o finanţare
efectivă, care se înregistrează în creditul contului 779 „Venituri din bunuri
şi servicii primite cu titlu gratuit", în contul analitic „Valoarea
medicamentelor şi/sau materialelor specifice primite pentru realizarea
programului naţional cu scop curativ finanţat din Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate". In cazul în care o unitate sanitară execută mai multe subprograme de
sănătate, acest cont analitic se conduce pentru fiecare subprogram de sănătate.
b) Unităţile sanitare au obligaţia să prevadă la
partea de cheltuieli din bugetul de venituri şi cheltuieli, la subcapitolul
„Medicamente şi/sau materiale sanitare pentru programul naţional cu scop
curativ", valoarea medicamentelor şi/sau materialelor sanitare specifice,
prevăzute a fi primite pentru realizarea programului, respectiv subprogramelor
naţionale cu scop curativ.
c) Medicamentele şi/sau materialele sanitare
specifice, primite şi recepţionate de la furnizori pentru realizarea
programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop curativ, se
înregistrează pe baza documentelor legale, astfel:
3029 „Medicamente şi materiale
sanitare" = 779
„Venituri din bunuri şi servicii primite
cu titlu gratuit"
- analitic - pe sortimente şi programe, - analitic - „Valoarea medicamentelor si/sau
materialelor specifice,
respectiv subprograme cu scop curativ primite
pentru realizarea programelor, respectiv
subprogramelor
de sănătate cu scop curativ"
d) Medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice,
consumate în cadrul programului, respectiv subprogramelor naţionale cu scop
curativ, finanţate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate:
658 „Alte cheltuieli operaţionale"
= 3029 „Medicamente şi materiale sanitare"
- analitic - pe subdiviziunile
clasificaţiei bugetare
7. Dispoziţii finale
7.1. Prevederile prezentelor norme metodologice nu se
aplică în cazul centrelor-pilot nominalizate în Ordinul ministrului sănătăţii
şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.347/477/2004
privind desemnarea centrelor-pilot pentru contractarea
cu operatori privaţi a unor servicii medicale de
dializă în regim ambulatoriu, pentru care achiziţia serviciilor de hemodializă
şi dializă peritoneală externalizate se realizează potrivit Hotărârii
Guvernului nr. 1.487/2004.
7.2. Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
Furnizorul
...................................................................
ADRESĂ DE INFORMARE
Către
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Bucureşti, Calea Călăraşilor nr. 248, bl. S19, sectorul
3, telefon .................................., fax.....................................
Stimaţi domni,
Prin prezenta vă înştiinţăm că la data de
................................ au fost expediate medicamentele şi/sau
materialele sanitare
specifice, aferente tranşei (comenzii) din luna
................................., conform graficului de livrare anexat la Contractul de furnizare nr.................................. din
data .............................
Medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice au
fost expediate în cantităţile stabilite (prin graficul de livrare anexat la
contract) la sediul spitalelor nominalizate.
In cazul în care doriţi informaţii suplimentare, vă
rugăm să îl/o contactaţi pe domnul/doamna ................................
Vă mulţumim pentru colaborare.
Data
..................
Furnizor,
........................................
(semnătura autorizată)
ANEXA Nr. 2la normele metodologice
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
...........................................................................................
Nr............./data .............
SOLICITARE DE
LIVRARE LUNARĂ DE MEDICAMENTE ŞI/SAU MATERIALE SANITARE SPECIFICE
Către
...............................................
(numele furnizorului)
Stimaţi domni,
In acord cu Contractul nr............. din data de
.................., vă solicităm livrarea
medicamentelor şi/sau materialelor sanitare specifice, în următoarele cantităţi:
Nr. crt.
|
DCI
|
Denumirea comercială
|
Forma
|
Cantitatea
|
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....................................
|
Menţionăm că aceste medicamente şi/sau materiale
sanitare specifice sunt aferente perioadei ............, conform graficului de livrare anexat la contracte.
...................................................................................................
(semnătura ordonatorului principal de credite)
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
Spitalul
...............................................................................
Localitatea
.........................................................................
Nr....................../data ......................
PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE
Incheiat între Spitalul
....................................................., reprezentat de
domnul/doamna ........................................, în calitate de beneficiar final, şi Societatea Comercială
............................................................, reprezentată prin
domnul/doamna ...................................................,
în calitate de furnizor.
(denumirea şi sediul societăţii)
In conformitate cu prevederile Contractului
nr................... din data de ..................., încheiat între
Societatea Comercială
........................................, în calitate de furnizor, şi Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, şi în urma solicitării de livrare lunară, înregistrată
cu nr..................... din data de ....................., s-au livrat medicamentele şi/sau materialele sanitare
specifice în forma şi în cantităţile menţionate în anexă.
La recepţie s-a constatat că livrarea corespunde:
- din punct de vedere cantitativ, cu cea din graficul
de livrare;
- din punctul de vedere al denumirii şi formei, cu
anexa privind propunerea tehnică;
- din punct de vedere
calitativ a fost transportată în acord cu condiţiile menţionate în
instrucţiunile medicamentelor şi nu sunt constatate deteriorări; termenul de valabilitate
rămas este de cel puţin un an sau mai mare de 80% din termenul total de
valabilitate a produselor;
- seriile lotului sunt vizibile şi uşor de identificat
pe ambalajele mari, precum şi pe cele individuale.
Alte comentarii şi/sau observaţii*): ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ...................
Data ........................................
Am
primit,
Am predat,
Spitalul
...............................................................
Furnizorul,
............................................................................
....................................................
(semnătura
autorizată)
(semnătura autorizată)
*) Cu privire la lipsuri, deteriorări, termene de
valabilitate.