ORDIN Nr. 2361
din 21 iulie 2009
privind aprobarea
Instructiunilor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2008
pentru completarea art. 5 alin. (1 1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate Romaniei de
catre Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare aferente
acestora
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 13 august 2009
In temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea
nr. 188/2008,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin.
(11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinantare aferente acestora, cuprinse
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Iuliu Cosmin Coman,
secretar de stat
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către
Comunitatea Europeană, precum si a fondurilor de cofinantare aferente acestora
Memorandumurile de finanţare privind aprobarea
măsurilor ex-ISPA, Actul de aderare a României şi Bulgariei la Uniunea
Europeană, precum şi Regulamentul (CE) nr. 1.386/2002 al Comisiei din 29 iulie
2002 de stabilire a normelor de implementare a Regulamentului (CE) nr. 1.164/94
al Consiliului privind sistemele de gestionare şi control pentru asistenţa
acordată din Fondul de Coeziune şi procedura de efectuare a corecţiilor
financiare, cu modificările şi completările ulterioare, stabilesc cadrul
administrativ, legal şi tehnic conform căruia măsurile ex-ISPA se derulează în
România.
In scopul aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinantare aferente acestora, aprobată prin Legea
nr. 188/2008, în ceea ce priveşte alocarea de la bugetul de stat a fondurilor
necesare pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile pentru articolele de
cheltuieli aprobate de către Delegaţia Comisiei Europene în România, prin
documentele de licitaţie şi contractare şi ulterior declarate ca neeligibile de
către Comisia Europeană/autorităţile naţionale de control şi audit, se
stabilesc următoarele:
ARTICOLUL 1
Structuri de implementare
Instituţiile reprezentând structuri de implementare a
proiectelor ex-ISPA, cu atribuţii în aplicarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr. 188/2008, sunt următoarele:
• Autoritatea de Certificare şi Plată cu rol de
gestionare a fondurilor primite de la Comisia Europeană (ACP);
• Autoritatea de
Management ex-ISPA (AM ex-ISPA), pentru proiectele din domeniul
protecţiei mediului şi transporturilor;
• Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE (OPCP), pentru
proiectele din domeniul protecţiei mediului;
• beneficiarii finali ai proiectelor din domeniul
protecţiei mediului;
• Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale
din România (CNADNR), pentru domeniul transportului rutier;
• Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A.
(CA/ CFR), pentru domeniul transportului feroviar;
• Agenţia ISPA din cadrul Ministerului Transporturilor
şi Infrastructurii (MTI), pentru proiectele din domeniul transportului
naval si mixt rutier-feroviar.
ARTICOLUL 2
Cheltuieli neeligibile
Prin cheltuieli neeligibile pentru articolele de
cheltuieli aprobate de către Delegaţia Comisiei Europene în România, prin
documentele de licitaţie şi contractare, şi ulterior declarate ca neeligibile
de către Comisia Europeană/autorităţile naţionale de control şi audit se
înţeleg următoarele categorii de cheltuieli:
a) costurile pentru echipamente durabile achiziţionate,
care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute în memorandumurile de
finanţare, dar care au fost incluse în contractele şi/sau amendamentele la
contractele andosate de Delegaţia Comisiei Europene; prin echipament durabil
„achiziţionat" se înţelege echipamentul durabil cuprins în
documentaţia de achiziţie publică, în urma căreia a rezultat atribuirea unui
contract;
b) costurile pentru consumabile şi întreţinere pentru
echipamentele durabile de la lit. a) de mai sus, incluse în contractele
andosate de Delegaţia Comisiei Europene;
c) costurile pentru oricare alte articole de cheltuieli
aprobate de către Delegaţia Comisiei Europene în România, prin documentele de
licitaţie şi contractare, şi ulterior declarate ca neeligibile de către Comisia
Europeană/autorităţile naţionale de control şi audit.
Cheltuielile de mai sus, inclusiv majorările de
întârziere aferente, reprezintă debite, în principal, faţă de contul ex-ISPA al
fiecărui proiect, care trebuie transferate în contul de disponibil din fonduri
rambursate de Comisia Europeană, aferent fiecărui proiect ex-ISPA.
Prin majorări de întârziere se înţelege acele
sume rezultate din întârzieri la plata facturilor care au avut drept cauză
indisponibilităţi temporare de numerar în conturile bancare din care se
efectuează plăţile sau alte motive obiective, ce vor fi justificate de la caz
la caz, de către autoritatea contractantă şi care sunt aferente categoriilor de
cheltuieli menţionate anterior, precum şi acele sume datorate de beneficiari
pentru neplata la termenul scadent a debitelor care fac obiectul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr. 188/2008, stabilite de
autoritatea contractantă prin titluri de creanţă.
ARTICOLUL 3
Sistemul de conturi
3.1. Pentru finanţarea de la bugetul de stat a
cheltuielilor de la art. 2, vor fi utilizate următoarele conturi:
a) contul de recuperări debite lei/euro 264 RD FN
deschis la societatea bancară, denumit în continuare 264 RD FN;
b) conturile de recuperări debite lei/euro 264RD, ale
OPCP, CNADNR, CN CFR si MTI, deschise la societatea bancară, denumite în
continuare 264RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI;
c) conturile de disponibil din fonduri ex-ISPA euro
2511xxx, ale OPCP, CNADNR, CN CFR şi MTI, deschise la societatea bancară pentru
fiecare măsură ex-ISPA;
d) conturile de disponibil din fonduri ex-ISPA
euro/lei 2511 PE/PT/PA, ale ACP, deschise la societatea bancară;
e) contul 50.94.01 „Disponibil din fonduri de la
bugetul de stat aferente măsurilor ex-ISPA pentru finanţarea cheltuielilor
prevăzute de OUG 8/2008" ce se deschide pe numele OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI
la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti;
f) conturile de disponibil ale OPCP, CNADNR, CN CFR,
MTI deschise la societatea bancară pentru cheltuieli neeligibile de tip
lei/euro 264xxx.
3.2. Funcţiunea conturilor, aprobată prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 195/2003 cu privire la aprobarea
instrucţiunilor pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operaţiunilor
necesare finanţării măsurilor din domeniul transporturilor în cadrul
Programului Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare, Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.188/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.003/2008
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
135/2007 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru
continuarea şi finalizarea măsurilor ex-ISPA, se completează după cum urmează:
a) Contul de recuperări debite lei 264 RD FN
se creditează cu:
- sumele în lei transferate din contul 23 „Cheltuieli
ale bugetului de stat", capitol 54.01 „Alte servicii publice
generale", titlul 55 „Alte transferuri", deschis la Trezoreria
Operativă Centrală (cod IBAN RO19TREZ99923540155XXXXX), pentru finanţarea
cheltuielilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. nr. 8/2008,
aprobată prin Legea nr. 188/2008,
şi se debitează cu:
- sumele în lei supuse schimbului valutar care se
transferă în contul euro 264RD FN (pentru situaţia prevăzută la art. 5.1 şi,
respectiv, 7.1, când recuperarea se efectuează în euro);
- sumele în lei care se transferă în contul lei 264 RD
OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI (pentru situaţia prevăzută la art. 7.1);
- sumele în lei care se transferă în contul de
indisponibilităţi temporare (pentru situaţia prevăzută la art. 7.2);
- sumele rămase neutilizate la sfârşitul programului
ex-ISPA care se transferă în:
• contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de stat",
capitol 54.01 „Alte servicii publice generale", titlul 55 „Alte
transferuri", deschis la Trezoreria Operativă Centrală (cod IBAN
RO19TREZ99923540155XXXXX), dacă sumele au provenit din finanţarea anului
curent;
• conturile de cheltuieli bugetare potrivit
prevederilor Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.199/2008 privind
normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri
financiare în domeniul bugetar, dacă sumele au provenit din finanţarea anilor
precedenţi.
Sumele rezultate din diferenţele de curs valutar,
precum şi dobânda acumulată în cont se utilizează cu destinaţia sumelor care
le-au generat.
b) Contul de recuperări debite euro 264 RD FN
se creditează cu:
- sumele rezultate în urma schimbului valutar al
sumelor în lei din contul lei 264 RD FN (pentru situaţia prevăzută la art. 5.1)
şi se debitează cu:
- sumele în euro rezultate în urma schimbului valutar
al sumelor în lei din contul lei 264 RD FN în scopul transferului în contul
euro 264 RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI (pentru situaţia prevăzută la art. 5.1);
- sumele rezultate din schimbul valutar pentru
transferul în euro 264 RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI (pentru situaţia prevăzută la
art. 7.1, când restituirea sumelor către beneficiar se efectuează în euro).
Dobânda acumulată în cont se utilizează cu destinaţia
sumelor care au generat-o.
c) Conturile de recuperări debite lei 264RD
OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI
se creditează cu:
- sumele în lei transferate din contul lei 264RD FN
(pentru situaţia prevăzută la art. 7.1, când recuperarea se efectuează în lei),
şi se debitează cu:
- sumele în lei care se transferă în contul
beneficiarilor finali/contractorilor (pentru situaţia prevăzută la art. 7.1,
dacă recuperarea s-a efectuat în lei) şi comisioanele bancare aferente.
Dobânda acumulată în cont se utilizează cu destinaţia
sumelor care au generat-o.
d) Conturile de recuperări debite euro 264RD
OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI
se creditează cu:
- sumele în euro transferate din contul euro 264RD FN
(pentru situaţia prevăzută la art. 5.1);
- sumele în euro transferate din contul euro 264 RD FN
pentru plăţi la beneficiarii finali/contractori (pentru situaţia prevăzută la
art. 7.1, dacă recuperarea se face în euro)
şi se debitează cu:
- sumele în euro care se transferă în conturile euro
2511xxx ale fiecărei măsuri ex-ISPA (pentru situaţia prevăzută la art. 5.1);
- sumele în euro care se transferă în contul
beneficiarilor finali/contractorilor (pentru situaţia prevăzută la art. 7.1,
dacă recuperarea s-a efectuat în euro) şi contravaloarea comisioanelor
aferente.
Dobânda acumulată în cont se utilizează cu destinaţia
sumelor care au generat-o.
e) Conturile de disponibil din fonduri ex-ISPA euro
2511xxx ale OPCP, CNADNR, CN CFR şi MTI, deschise la societatea bancară pentru
fiecare măsură ex-ISPA,
se creditează cu:
- sumele în euro reprezentând sumele prevăzute la art.
2 transferate din contul euro 264RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI (pentru situaţia
prevăzută la art. 5.1.)
şi se debitează cu:
- sumele în euro reprezentând sumele prevăzute la art.
2 transferate din contul euro 264RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI, din care vor efectua
în continuare numai plăţi eligibile către contractori.
f) Conturile de disponibil din fonduri ex-ISPA euro
2511 PE/PT/PA ale FN
se creditează cu:
- sumele în euro reprezentând sumele prevăzute la art.
2 reconsiderate eligibile şi rambursate de Comisia Europeană (pentru situaţia
prevăzută la art. 6.2)
şi se debitează cu:
- sumele în euro reprezentând sumele prevăzute la art.
2 reconsiderate eligibile şi rambursate de Comisia Europeană, care se supun
schimbului valutar si se transferă în contul lei 2511 PE/PT/PA.
g) Conturile de disponibil din fonduri ex-ISPA lei
2511 PE/PT/PA ale FN
se creditează cu:
- sumele în lei rezultate în urma schimbului valutar
al sumelor prevăzute la art. 2 reconsiderate eligibile şi rambursate de Comisia
Europeană, transferate din contul euro 2511 PE/PT/PA (pentru situaţia prevăzută
la art. 6.2),
şi se debitează cu:
- sumele în lei rezultate în urma schimbului valutar
al sumelor prevăzute la art. 2, reconsiderate eligibile şi rambursate de
Comisia Europeană, care se transferă astfel:
• sumele provenite din finanţarea anului curent,
rezultate în urma schimbului valutar al sumelor rambursate de Comisia Europeană
în contul euro 2511 PE/PT/AT, aferente sumelor prevăzute la art. 2,
reconsiderate eligibile, se transferă în contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de
stat", capitol 54.01 „Alte servicii publice generale", titlul 55
„Alte transferuri", deschis la Trezoreria Operativă Centrală (cod IBAN
RO19TREZ99923540155XXXXX);
• sumele provenite din finanţarea anilor precedenţi,
rezultate în urma schimbului valutar al sumelor rambursate de Comisia Europeană
în contul euro 2511 PE/PT/AT, aferente sumelor prevăzute la art. 2,
reconsiderate eligibile, se transferă în conturile corespunzătoare de
cheltuieli bugetare, potrivit prevederilor Ordinul ministrului economiei si
finanţelor nr. 1.199/2008.
h) Contul 50.29 - „Disponibil din sume de la bugetul de
stat pentru finanţare proiecte în cazul indisponibilităţii temporare de fonduri
ISPAale Uniunii Europene"
se creditează cu:
- sume în lei de la bugetul de stat, provenite din
contul lei 264 RD FN (pentru situaţia prevăzută la art. 7.2.).
i) Contul 50.94.01 „Disponibil din fonduri de la
bugetul de stat aferente măsurilor ex-ISPA pentru finanţarea cheltuielilor
prevăzute de OUG 8/2008", deschis pe numele OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI la
Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti,
se creditează cu:
- sumele de la bugetul de stat alocate pentru
finanţarea costurilor necesare finanţării cheltuielilor prevăzute la art. 2 la
care se adaugă sumele pentru finanţarea costurilor bancare şi a diferenţelor
nefavorabile de curs valutar practicat de societatea bancară faţă de cursul
leu/euro al Băncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor
bugetare, în cuantum de 5%, transferate de către Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii din contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de stat",
capitolul 84.01 „Transporturi", subcapitolul 84.01.03 „Transport
rutier" sau 84.01.04 „Transport feroviar" ori 84.01.05 „Transport pe
apă", după caz, titlul 55 „Alte transferuri", pentru autorităţile
contractante din domeniul transporturilor, sau de către Ministerul Finanţelor
Publice din contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de stat", capitolul 54.01
„Alte servicii publice generale", titlul 55 „Alte transferuri",
deschis la Trezoreria Operativă Centrală (cod IBAN RO19TREZ99923540155XXXXX),
în cazul măsurilor din domeniul mediului;
- sumele de la bugetul de stat folosite pentru
finanţarea costurilor prevăzute la art. 2, rămase neutilizate în urma
schimbului valutar, returnate din conturile de disponibil în lei 264xxx ale
fiecărei măsuri ex-ISPA;
- dobânda bonificată de societatea bancară la conturile
de disponibil 264 xxx pentru continuarea şi finalizarea măsurilor ex-ISPA ale
fiecărei măsuri ex-ISPA
şi se debitează cu:
- sumele de la bugetul de stat alocate pentru
finanţarea costurilor prevăzute la art. 2 la care se adaugă sumele pentru
finanţarea costurilor bancare şi a diferenţelor de curs valutar practicat de
societatea bancară faţă de cursul leu/euro al Băncii Naţionale a României
utilizat la deschiderea creditelor bugetare, în cuantum de 5%, transferate în
conturile de disponibil în lei 264xxx pentru continuarea şi finalizarea
măsurilor ex-ISPA, aferente fiecărei măsuri;
- sumele de la bugetul de stat rămase neutilizate la
sfârşitul Programului ex-ISPA, care provin din finanţarea bugetară a anului
curent, returnate de OPCP în contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de stat",
capitolul 54.01 „Alte servicii publice generale", titlul 55 „Alte
transferuri", deschis la Trezoreria Operativă Centrală (cod IBAN
RO19TREZ99923540155XXXXX) si de CNADNR, CNCF „CFR" SA şi MTI în contul 23
„Cheltuieli ale bugetului de stat", capitolul 84.01 „Transporturi" al
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
- sumele de la bugetul de stat rămase neutilizate la
sfârşitul Programului ex-ISPA care provin din finanţarea bugetară a anilor
precedenţi, returnate în conturile corespunzătoare de cheltuieli bugetare,
potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei si finanţelor nr.
1.199/2008.
j) Contul în lei 264xxx „Disponibil în lei din fonduri
de la bugetul de stat pentru continuarea si finalizarea măsurilor ex-ISPA"
se creditează cu:
- sumele alocate de la bugetul de stat pentru plata
articolelor de la art. 2 la care se adaugă sumele pentru finanţarea costurilor
bancare şi a diferenţelor de curs valutar practicat de societatea bancară faţă
de cursul leu/euro al Băncii Naţionale a României utilizat la deschiderea
creditelor bugetare, în cuantum de 5%, transferate din contul de disponibil
50.94.01;
- dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilităţile din cont
şi se debitează cu:
- sumele în lei care se transferă contractorilor sau
beneficiarilor finali şi costurile bancare aferente;
- sumele în lei supuse schimbului valutar pentru plata
costurilor de la art. 2 la care adaugă sumele pentru finanţarea costurilor
bancare şi a diferenţelor de curs valutar practicat de societatea bancară faţă
de cursul leu/euro al Băncii Naţionale a României utilizat la deschiderea
creditelor bugetare, în cuantum de 5%, transferate în contul 264xxx „Disponibil
în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea
măsurilor ex-ISPA";
- sumele în lei neutilizate, care se transferă în
contul 50.94.01;
- dobânda bonificată de societatea bancară care se
transferă în contul 50.94.01.
k) Contul în euro 264xxx „Disponibil în euro din
fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea si finalizarea măsurilor
ex-ISPA"
se creditează cu:
- sumele în euro reprezentând sumele rezultate în urma
schimbului valutar din contul în lei 264xxx pentru plata costurilor de la art.
2 la care se adaugă sumele pentru finanţarea costurilor bancare;
- dobânda bonificată de societatea bancară la
disponibilităţile din cont
şi se debitează cu:
- sumele în euro rezultate în urma schimbului valutar
al sumelor din contul 264xxx în lei, alocate de la bugetul de stat pentru plata
costurilor de la art. 2, care se transferă contractorilor, şi sumele aferente
costurilor bancare;
- sumele în euro neutilizate, care se transferă în
contul în lei 264xxx;
- dobânda bonificată de societatea bancară, care se
transferă în contul în lei 264xxx.
ARTICOLUL 4
Programarea bugetară
4.1. In vederea elaborării proiectului de buget anual
sau a propunerilor de rectificare a acestuia, autorităţile contractante din
domeniul transporturilor şi mediului completează şi transmit la AM ex-ISPA
formularul de fundamentare a fondurilor de preaderare, inclusiv cu sumele
necesare pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 2, potrivit
metodologiei elaborate anual de Ministerul Finanţelor Publice. Fondurile vor fi
fundamentate pe baza unei prognoze de flux financiar pentru fiecare măsură
ex-ISPA.
4.2 AM ex-ISPA verifică formularele de fundamentare
transmise de autorităţile contractante din domeniul transporturilor şi
mediului, prevăzute la pct. 4.1, centralizează informaţiile primite şi le
transmite împreună cu avizul de principiu la ACP, în vederea cuprinderii acestora
în propunerea de cheltuieli întocmită pentru poziţia bugetară globală „Fondul
Naţional de Preaderare", în scopul elaborării proiectului de buget.
ARTICOLUL 5
Mecanismul de finanţare
Mecanismul de finanţare de la bugetul de stat a
cheltuielilor neeligibile prevăzute la art. 2 se referă, în principal, la
debitele faţă de conturile ex-ISPA prin care se gestionează fondurile de la
Comisia Europeană.
Inventarierea cheltuielilor care se încadrează în art.
2 trebuie să ia în considerare atât prevederile Instrucţiunii nr. 3/2007
privind tratamentul echipamentului durabil, emisă de ACP şi AM ex-ISPA, cu
completările ulterioare, cât şi recomandările rapoartelor de audit emise de
Comisia Europeană şi Autoritatea de Audit, concluziile rapoartelor de control
emise de autorităţile naţionale cu competenţe în controlul proiectelor
finanţate din fonduri europene, concluziile rapoartelor AM ex-ISPA aferente
misiunilor de verificare a eligibilităţii cheltuielilor, precum şi evaluarea
proprie a autorităţii contractante.
Cota-parte a cheltuielilor de cofinanţare de la bugetul
de stat reprezentând cheltuielile neeligibile prevăzute la art. 2 se consideră
în continuare eligibile faţă de contract şi se finanţează din contul de
cofinanţare de la bugetul de stat.
Cota-parte a cheltuielilor de cofinanţare de la bugetul
local sau din împrumuturi de la Instituţii financiare internaţionale,
reprezentând cheltuielile neeligibile prevăzute la art. 2, se consideră în
continuare eligibile faţă de contract şi se finanţează din conturile de
cofinanţare aferente.
Autorizarea facturilor care conţin cheltuieli
neeligibile prevăzute la art. 2 se face în proporţiile stabilite prin contract,
defalcând cheltuielile aferente contribuţiei Comisiei Europene în cheltuieli
eligibile, conform memorandumului de finanţare, plătibile din contul ex-ISPA,
şi cheltuieli neeligibile, conform memorandumului de finanţare, dar eligibile
conform contractului, plătibile de la bugetul de stat, conform Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr. 188/2008.
5.1. Finanţarea cheltuielilor deja efectuate la data
intrării în vigoare a Instrucţiunilor de aplicare a Ordonanţei de urgentă a
Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr. 188/2008
Sumele necesare finanţării cheltuielilor de la art. 2,
prevăzute în bugetul Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni generale în
poziţia globală „Fondul Naţional de Preaderare", sunt asigurate de către
Autoritatea de Certificare şi Plată după cum urmează:
5.1.1. Beneficiarii finali ai proiectelor ex-ISPA din
domeniul mediului, CNADNR, CN CFR, MTI determină pentru fiecare proiect ex-ISPA
pe care îl gestionează toate cheltuielile neeligibile (inclusiv majorări de
întârziere datorate contractorilor), din categoria celor prevăzute la art. 2,
care s-au efectuat din conturile aferente măsurilor ex-ISPA, prin care se
gestionează fondurile de la Comisia Europeană, având în vedere prevederile
Instrucţiunii nr. 3/2007, emisă de ACP şi AMex-ISPA, cu completările
ulterioare, precum şi recomandările auditorilor Comisiei Europene şi ai
Autorităţii de Audit şi ţinând cont de concluziile misiunilor de urmărire a
acestora, după caz, şi întocmesc Lista debitelor de recuperat reprezentând
cheltuieli neeligibile care se finanţează de la bugetul de stat conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin.
(11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora prevăzută în
anexa nr. 2.1.
5.1.2. In scopul reîntregirii conturilor aferente
măsurilor ex-ISPA, prin care se gestionează fondurile de la Comisia Europeană,
beneficiarii finali ai proiectelor ex-ISPAdin domeniul mediului, CNADNR, CN
CFR, MTI transmit la AM ex-ISPA, în termen de 15 de zile de la data intrării în
vigoare a acestor instrucţiuni, următoarele documente:
a) lista debitelor de recuperat reprezentând
cheltuieli neeligibile care se finanţează de la bugetul de stat conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin.
(11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, certificată
de către reprezentantul legal al autorităţii contractante sau de către o
persoană împuternicită de către acesta (se va anexa împuternicirea), în
privinţa legalităţii, regularităţii şi realităţii sumelor aferente articolelor
de cheltuieli achiziţionate;
b) declaraţia pe propria răspundere prin care se
confirmă legalitatea, necesitatea, oportunitatea, realitatea şi exactitatea
cheltuielilor efectuate, precum şi încadrarea acestor cheltuieli la art. 2 din
prezentele instrucţiuni, avizată de către controlorul financiar preventiv (dacă
statutul juridic al autorităţii contractante prevede acest tip de control) şi
semnată de către reprezentantul legal al autorităţii contractante sau de către
o persoană împuternicită de acesta (se va anexa împuternicirea) prevăzută în
anexa nr. 3.1; pentru situaţia de excepţie prevăzută la pct. 5.1.5 declaraţia
va fi certificată şi de către structura cu atribuţii de audit intern care
funcţionează la nivelul autorităţilor contractante;
c) notificarea de plată către Autoritatea de
Certificare şi Plată prevăzută în anexa nr. 1, prin care se solicită transferul
fondurilor certificate în Lista debitelor de recuperat, în conturile de
recuperări debite euro 264RD ale OPCP, CNADNR, CN CFR, MTI sau, pentru situaţia
prevăzută la art. 7.1, când recuperarea s-a efectuat în lei, în conturile de
recuperări debite lei ale OPCP, CNADNR, CN CFR, MTI.
Notificarea de plată va cuprinde suma totală (inclusiv
majorările de întârziere) pentru fiecare proiect ex-ISPA pe care îl gestionează
autorităţile contractante, la care se adaugă suma pentru finanţarea costurilor
bancare şi a diferenţelor nefavorabile de curs valutar practicat de societatea
bancară faţă de cursul leu/euro al Băncii Naţionale a României utilizat la deschiderea
creditelor bugetare, în cuantum de 5%. In situaţia prevăzută la art. 7.1, în
care recuperarea sumelor a fost efectuată de la beneficiarul final/contractor
în lei, Notificarea de plată va evidenţia valoarea în lei a debitului datorat
beneficiarului final/contractorului (inclusiv majorările de întârziere), la
care se adaugă suma pentru finanţarea costurilor bancare, în cuantum de 5%.
d) documente prin care se face dovada:
• obligaţiei contractuale de plată a articolelor de
cheltuieli neeligibile, şi anume: dovada faptului că articolele de cheltuieli,
prevăzute în listă, sunt incluse în contractele şi/sau amendamentele la
contractele încheiate în cadrul măsurilor ex-ISPA, andosate de Delegaţia
Comisiei Europene;
• încadrării acestor articole de cheltuieli într-o
categorie declarată ca neeligibilă de către Comisia Europeană/autorităţile
naţionale de control şi/sau audit;
• includerii în facturi (certificate de plată) a
articolelor de cheltuieli contractuale, prevăzute la art. 2, cu defalcarea
articolului contractual plătit;
• efectuării plăţilor către contractori (inclusiv a
majorărilor de întârziere) din conturile de cheltuieli aferente măsurilor
ex-ISPA prin care se gestionează fondurile de la Comisia Europeană, în vederea
reîntregirii acestor conturi cu sumele respective, sau din sursele proprii ale
beneficiarului final în vederea rambursării lor;
• legalităţii, conformităţii şi obligaţiei
contractuale de plată a majorărilor de întârziere plătite, precum şi a modului
de calcul al acestora şi a cauzei întârzierilor la plată;
• recuperării totale sau parţiale (inclusiv a
majorărilor de întârziere) a debitelor stabilite de la beneficiarii
finali/contractori, din fondurile proprii ale acestora;
e) orice alte documente justificative în măsură să
confirme legalitatea, realitatea, regularitatea şi conformitatea sumelor
solicitate.
In cazul în care OPCP a procedat, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, la constatarea şi recuperarea
debitelor datorate conturilor ex-ISPA, ca urmare a declarării de către Comisia
Europeană ca neeligibile a sumelor de la art. 2 şi a aplicării prevederilor
Instrucţiunii nr. 3/2007, cu modificările şi completările ulterioare, acesta va
efectua un inventar cuprinzând sumele de recuperat, precum şi cele recuperate
total sau parţial (inclusiv majorările de întârziere), pe care îl va transmite
AM ex-ISPA, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a acestor
instrucţiuni.
5.1.3. După primirea documentelor menţionate la art.
5.1.2, AM ex-ISPA are obligaţia să verifice legalitatea, regularitatea,
realitatea şi conformitatea cu art. 2 din instrucţiuni a cheltuielilor
confirmate în listele transmise de către autorităţile contractante.
Verificarea se va face pe bază de eşantion,
selectându-se, cu prioritate, articolele cu valori mari de tipul mijloacelor
fixe; eşantionul selectat va cuprinde cel puţin 60% din totalul sumei
solicitate pentru articolele incluse în lista aferentă fiecărui proiect.
Verificările efectuate de către serviciile specializate
ale AM ex-ISPA, în scopul obţinerii asigurării privind legalitatea,
regularitatea, realitatea şi conformitatea cheltuielilor efectuate, se vor
realiza în două etape:
a) verificarea administrativă a documentelor transmise;
b) verificarea prin misiuni de verificare la faţa
locului.
Pentru a putea fi emisă o opinie referitoare
atât la eligibilitatea/neeligibilitatea sumelor plătite, cât şi la încadrarea
articolelor de cheltuieli în categoriile prevăzute la art. 2, documentele
justificative transmise de către beneficiarii finali ai proiectelor ex-ISPA din
domeniul mediului, CNADNR, CN CFR, MTI trebuie să cuprindă şi o defalcare a
articolului contractual plătit, furnizată de către inginer/beneficiarul final.
In cazurile în care, în timpul verificărilor de la faţa
locului, există neclarităţi cu privire la sumele plătite care au fost indicate
prin defalcarea articolului contractual plătit, se pot solicita beneficiarului
final/inginerului şi alte documente justificative suplimentare.
De asemenea, aceste cheltuieli se supun regulilor de
verificare, control, audit ex-post şi recuperare stabilite prin legislaţia în
vigoare.
5.1.4. Cheltuielile care reprezintă debite faţă de
contul ex-ISPA al fiecărui proiect vor fi verificate de către AM ex-ISPA cu
ocazia misiunilor de verificare a eligibilităţii cheltuielilor efectuate în
activitatea curentă, dar nu mai târziu de data finalizării proiectelor, cu
excepţia situaţiilor în care în cadrul listei sunt cuprinse cheltuieli a căror
legalitate, regularitate şi realitate a fost verificată şi confirmată cu ocazia
unor misiuni anterioare de verificare la faţa locului; pentru situaţia de
excepţie, va fi indicată misiunea respectivă (organismul de control, data
efectuării misiunii, data raportului de verificare).
AM ex-ISPA va confirma sumele din Notificarea de plată
aferentă fiecărui proiect, ulterior efectuării misiunilor proprii de verificare
a cheltuielilor cuprinse în liste, pe baza raportului misiunii şi a declaraţiei
pe propria răspundere a beneficiarilor finali ai măsurilor ex-ISPAdin domeniul
mediului, CNADNR, CN CFR şi MTI, prevăzută în anexa nr. 3.1.
5.1.5. Prin excepţie de la prevederile pct. 5.1.4,
pentru cheltuielile care se încadrează în situaţia prezentată la art. 7.1,
respectiv cele recuperate parţial sau integral (inclusiv cu majorări de
întârziere), din fonduri proprii ale beneficiarilor finali/contractorilor, iar
întârzierea în returnarea fondurilor ar conduce la dificultăţi financiare cu
repercusiuni asupra implementării proiectului, AM ex-ISPA va efectua
verificarea administrativă a cheltuielilor cuprinse în lista completată de
beneficiar, pe baza documentelor furnizate de acesta, iar, în cazul în care nu
există neconcordanţe, va confirma sumele din Notificarea de plată, certificate
prin declaraţia beneficiarilor finali, urmând ca o verificare exhaustivă să fie
efectuată ulterior, cu ocazia misiunilor de verificare a eligibilităţii
cheltuielilor din activitatea curentă, dar nu mai târziu de data finalizării
proiectului.
In cazul în care în urma verificărilor administrative
vor fi identificate neconcordanţe, sumele corecte se stabilesc de comun acord
şi se reconfirmă de către autorităţile contractante, revizuind în mod
corespunzător sumele cuprinse în notificările de plată.
In cazul în care, ulterior restituirii, prin raportul
misiunii de verificare la faţa locului se constată sume plătite necuvenit,
acestea vor fi recuperate fie prin diminuarea transferurilor ulterioare ce
urmează a fi efectuate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008,
aprobată prin Legea nr. 188/2008, fie prin procedurile legale de recuperare
stabilite de cadrul normativ în vigoare.
5.1.6. Notificarea de plată din anexa nr. 1,
confirmată de către AM ex-ISPA, însoţită de Lista debitelor de recuperat
reprezentând cheltuieli neeligibile care se finanţează de la bugetul de stat
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5
alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu
privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către
Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora,
prevăzute în anexa nr. 2.1, de declaraţia beneficiarilor finali ai măsurilor
ex-ISPAdin domeniul mediului, CNADNR, CN CFR, MTI din anexa nr. 3.1 şi de
raportul misiunii de verificare la faţa locului al AM ex-ISPA (pentru situaţia
prezentată la punctul 5.1.4), se transmite la ACP, în termen de 5 zile de la
data aprobării raportului. Pentru situaţia de excepţie, în care notificarea
cuprinde exclusiv sume pentru cheltuieli care au fost verificate în misiuni anterioare,
notificarea se va transmite la ACP în termen de 20 de zile de la primirea
acesteia de către AM ex-ISPA; în această situaţie, vor fi anexate copii ale
paginilor relevante din rapoartele de verificare anterioare.
Pentru situaţia prezentată la pct. 5.1.5, documentele
menţionate la pct. 5.1.6, cu excepţia raportului misiunii de verificare, se
transmit la ACP în termen de 20 de zile de la data primirii acestora, spre
verificare, de către AM ex-ISPA. Raportul misiunii de verificare la faţa
locului, prin care fie se confirmă corectitudinea sumei transferate, fie se
constată o sumă diferită, se transmite la ACP în termen de 5 zile de la data
aprobării raportului.
5.1.7. ACP verifică dacă sumele reprezentând
cheltuieli neeligibile prevăzute la art. 2, care s-au efectuat din conturile de
cheltuieli aferente măsurilor ex-ISPA, prin care se gestionează fondurile de la
Comisia Europeană, au fost certificate şi ulterior deduse/necertificate până la
data de raportare a ultimei Declaraţii de cheltuieli şi aplicaţii de plată
transmise de ACP la Comisia Europeană şi urmăreşte ca acelaşi tip de
cheltuieli, efectuate din conturile ex-ISPA, aferente facturilor încă neincluse
în declaraţii de cheltuieli la CE, să fie necertificate cu ocazia viitoarelor
aplicaţii de plată; cu aceste sume trebuie creditat fiecare cont de disponibil
din fonduri ale Comisiei Europene euro 2511xxx aferent fiecărei măsuri ex-ISPA.
5.1.8. Pe baza notificărilor de plată primite, în
termen de 5 zile, ACP întocmeşte documentaţia pentru deschiderea de credite
bugetare potrivit metodologiei în vigoare, pe baza următoarelor documente:
cererea de deschidere de credite bugetare, cu încadrarea în limitele
alocaţiilor bugetare anuale aprobate pentru anul curent, angajamentul bugetar,
propunerea de angajare, nota de lichidare, însoţite de ordonanţarea de plată.
Documentele se supun vizei de control financiar preventiv propriu şi se
prezintă spre aprobare ordonatorului principal de credite - pentru finanţarea
din poziţia bugetară „Fond Naţional de Preaderare". Suma se calculează
pornind de la echivalentul în euro al sumei din Notificarea de plată la cursul
de schimb al societăţii bancare de la data întocmirii documentelor, inclusiv 5%
pentru finanţarea costurilor bancare şi a eventualelor diferenţe nefavorabile
de curs valutar. La calculul sumei din deschiderea de credite bugetare, se va
ţine cont şi de sumele în lei din Notificarea de plată, inclusiv 5% pentru
finanţarea costurilor bancare (pentru situaţia prevăzută la art. 7.1, în care
recuperarea sumelor a fost efectuată de la beneficiarul final/contractor în
lei), şi de soldurile conturilor lei 264 RD FN şi euro 264 RD FN.
5.1.9. ACP transmite documentaţia prevăzută la pct.
5.1.8 la Direcţia Generală Trezorerie şi Contabilitate Publică pentru a efectua
deschiderea creditelor bugetare de la capitolul 54.01 „Alte servicii publice
generale", subcapitolul 04 „Fondul Naţional de Preaderare", articolul
55.01 „Transferuri interne", alineatul 14 „Fondul Naţional de
Preaderare", conform metodologiei în vigoare, şi în vederea emiterii
ordinului de plată pentru transferul sumelor din contul 23 „Cheltuieli ale
bugetului de stat", capitolul 54.01 „Alte servicii publice generale",
titlul 55 „Alte transferuri", deschis la Trezoreria Operativă Centrală
(cod IBAN RO19TREZ99923540155XXXXX) în contul lei 264RD FN.
5.1.10. In termen de 5 zile de la creditarea contului
lei 264RD FN, ACP efectuează schimbul valutar şi transferă sumele în euro din
Notificarea de plată în contul euro 264 RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI.
In situaţia precizată la pct. 7.1, pentru returnarea la
contractori/beneficiari a sumelor recuperate în lei, în termen de 5 zile de la
creditarea contului lei 264RD FN, ACP transferă sumele în lei din Notificarea
de plată în contul lei 264 RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI, în vederea efectuării
plăţii la contractori/beneficiari.
5.1.11. In termen de 3 zile de la creditarea
conturilor, OPCP, CNADNR, CN CFR, MTI transferă fondurile din contul euro 264
RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI în contul specific al măsurii ex-ISPA euro 2511xxx,
din care vor efectua în continuare numai plăţi eligibile către contractori sau
în contul beneficiarilor finali/contractorilor (pentru situaţia prevăzută la
art. 7.1, dacă recuperarea s-a efectuat în euro).
In situaţia precizată la pct. 7.1, în termen de 3 zile
de la creditarea conturilor, OPCP, CNADNR, CN CFR, MTI-Agenţia ISPA transferă
fondurile din contul lei 264 RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI în conturile
beneficiarilor finali/contractorilor.
5.1.12. In termen de 3 zile de la efectuarea
operaţiunilor prevăzute la pct. 5.1.10, ACP va informa AM ex-ISPA, OPCP,
CNADNR, CN CFR, MTI în ceea ce priveşte creditarea conturilor euro/lei 264 RD
cu sumele din notificarea de plată.
5.1.13. După efectuarea operaţiunilor de la pct.
5.1.11, OPCP, CNADNR, CN CFR, MTI vor informa ACP privind creditarea
conturilor euro 2511xxx şi a conturilor beneficiarilor finali/contractorilor cu
sumele din notificarea de plată.
5.1.14. După efectuarea operaţiunii de la pct. 5.1.11,
AM ex-ISPA, CNADNR, CN CFR, MTI'actualizează rapoartele de nereguli aferente
cheltuielilor neeligibile de la art. 2 şi închid cazurile respective, iar
raportarea recuperării debitelor se va face în cadrul Raportului trimestrial de
nereguli imediat următor.
5.2. Finanţarea cheltuielilor neefectuate la data intrării
în vigoare a Instrucţiunilor de aplicare a Ordonanţei de urgentă a Guvernului
nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr. 188/2008
5.2.1. Pentru cheltuielile aferente categoriilor
prevăzute la art. 2, care urmează a fi efectuate după data intrării în vigoare
a prezentelor instrucţiuni, sumele necesare (inclusiv majorările de
întârziere), prevăzute în bugetul Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni
generale în poziţia globală „Fondul Naţional de Preaderare", sunt
asigurate de către Autoritatea de Certificare şi Plată după cum urmează:
5.2.2. Beneficiarii finali ai proiectelor ex-ISPAdin
domeniul mediului, CNADNR, CN CFR, MTI determină, pentru fiecare proiect
ex-ISPA pe care îl gestionează, toate cheltuielile prevăzute la art. 2 care
urmează a fi efectuate (inclusiv majorările de întârziere datorate), având în
vedere prevederile Instrucţiunii nr. 3/2007, emisă de ACP şi AM ex-ISPA, cu
completările ulterioare, precum şi recomandările auditorilor Comisiei Europene
şi ale autorităţilor naţionale de control şi/sau audit şi ţinând cont de
concluziile misiunilor de urmărire ale acestora, după caz, şi întocmesc Lista
cheltuielilor neeligibile care se finanţează de la bugetul de stat conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin.
(11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, prevăzute
în anexa nr. 2.2. Suma aferentă cheltuielilor prevăzute la art. 2 se va stabili
ca diferenţă între valoarea contractată şi cea deja plătită, menţionată în
anexa nr. 2.1 „Lista debitelor de recuperat", la data intrării în vigoare
a prezentelor instrucţiuni, la care se adaugă eventualele majorări de
întârziere.
La stabilirea sumei aferente majorărilor de întârziere,
beneficiarii finali ai proiectelor ex-ISPAdin domeniul mediului, CNADNR, CN
CFR, MTI vor ţine cont de valoarea majorărilor deja datorate la care se va
adăuga valoarea estimativă a majorărilor ce vor fi datorate până la data plăţii
către contractor.
Lista cheltuielilor prevăzute la art. 2, certificată de
către reprezentantul legal al autorităţii contractante sau de către o persoană
împuternicită de către acesta (se va anexa împuternicirea), în privinţa
legalităţii, regularităţii şi conformităţii sumelor aferente articolelor de
cheltuieli prevăzute la art. 2 din anexa nr. 2.2, se transmite la ACP şi AM
ex-ISPA, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni.
5.2.3. Pentru autorităţile contractante din domeniul
transporturilor:
5.2.3.1. Autorităţile contractante din domeniul
transporturilor îşi stabilesc, temeinic şi fundamentat, necesităţile
trimestriale de sume de la bugetul de stat necesare finanţării cheltuielilor
prevăzute la art. 2 (inclusiv majorări de întârziere), pe baza prognozei
fluxului de numerar determinat ca urmare a contractelor încheiate şi a
obligaţiilor de plată estimate, prevăzute în anexa nr. 5, şi întocmesc o notă
de fundamentare conform anexei nr. 4.1, pe care o supun controlului financiar
preventiv propriu.
5.2.3.2. In vederea obţinerii avizului de conformitate
şi legalitate privind sumele solicitate, CNADNR, CN CFR, MTI- Agenţia ISPA
transmit la AM ex-ISPA, în primele 5 zile ale lunii anterioare trimestrului
pentru care se solicită sumele, următoarele documente-suport:
a) nota de fundamentare, conform anexei nr. 4.1;
b) prognoza fluxului de numerar aferentă sumelor
pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 2 pentru perioada
corespunzătoare, conform anexei nr. 5;
c) lista cheltuielilor neeligibile care se finanţează
de la bugetul de stat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008
pentru completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente acestora, certificată de către reprezentantul legal al
autorităţii contractante sau de către o persoană împuternicită de către acesta
(se va anexa împuternicirea), în privinţa legalităţii, regularităţii şi
conformităţii sumelor aferente articolelor de cheltuieli prevăzute la art. 2,
conform anexei nr. 2.2; în cazul în care nu se solicită integral suma din
listă, în cadrul listei vor fi evidenţiate sumele care compun suma solicitată
în nota de fundamentare;
d) declaraţia pe propria răspundere prin care se
certifică faptul că sumele solicitate prin nota de fundamentare nu au fost încă
plătite, în vederea suportării acestor plăţi de la bugetul de stat, precum şi
încadrarea acestor cheltuieli la art. 2, avizată de controlorul financiar
preventiv şi semnată de reprezentantul legal al autorităţii contractante sau de
către o persoană împuternicită de către acesta (se va anexa împuternicirea)
prevăzută la anexa nr. 3.2;
e) documente care atestă:
• obligaţia contractuală de plată a articolelor de
cheltuieli neeligibile, şi anume dovada faptului că articolele de cheltuieli
sunt incluse în contractele şi/sau amendamentele la contractele încheiate în
cadrul măsurilor ex-ISPA, andosate de Delegaţia Comisiei Europene;
• încadrarea acestor articole de cheltuieli intr-o
categorie declarată ca neeligibilă de către Comisia Europeană/autorităţile
naţionale de control şi audit;
• legalitatea, conformitatea şi obligaţia contractuală
de plată a majorărilor de întârziere, precum şi modul de calcul al acestora şi
cauza întârzierilor la plată;
• disponibilităţile aflate în conturi (reconcilieri
bancare, extrase de cont);
f) orice alte documente justificative în măsură să
confirme legalitatea, regularitatea şi conformitatea sumelor solicitate.
5.2.3.3. AM ex-ISPA verifică documentele din punctul
de vedere al încadrării sumelor solicitate în prevederile art. 2 şi, în cazul
în care nu există neconcordanţe, acordă avizul prealabil prin care confirmă
legalitatea şi conformitatea sumelor solicitate pe baza declaraţiei
beneficiarului final şi a verificării administrative, urmând ca verificarea
legalităţii, regularităţii şi realităţii cheltuielilor efectuate să fie
realizată cu ocazia misiunilor de verificare a eligibilităţii cheltuielilor
la faţa locului efectuate în activitatea curentă, dar nu mai târziu de
finalizarea măsurii.
Verificarea se va face pe bază de eşantion, selectându-se
cu prioritate articolele cu valori mari de tipul mijloacelor fixe; eşantionul
selectat va cuprinde cel puţin 60% din totalul sumei solicitate pentru
articolele incluse în lista aferentă fiecărui proiect.
Pentru a se asigura cu privire la legalitatea, regularitatea
şi realitatea cheltuielilor efectuate aferente articolelor de cheltuieli
prevăzute la art. 2, serviciul specializat din cadrul AM ex-ISPA va verifica
documentele ce însoţesc facturile în care se regăsesc articolele de cheltuieli
din liste. Pentru a putea fi emisă o opinie referitoare atât la
eligibilitatea/neeligibilitatea sumelor plătite, cât şi la încadrarea
articolelor de cheltuieli în categoriile prevăzute la art. 2, documentele
justificative transmise de către beneficiarii finali ai proiectelor ex-ISPA din
domeniul mediului, CNADNR, CN CFR, MTI trebuie să cuprindă şi o defalcare a
articolului contractual plătit, furnizată de către inginer/beneficiarul final.
In cazurile în care, în timpul verificărilor de la faţa
locului, există neclarităţi cu privire la sumele plătite care au fost indicate
prin defalcarea articolului contractual plătit, se pot solicita beneficiarului
final/inginerului şi alte documente justificative suplimentare.
In cazul în care există neconcordanţe, sumele corecte
se stabilesc de comun acord şi se reconfirmă de către autorităţile
contractante.
De asemenea, aceste cheltuieli se supun regulilor de
verificare, control, audit ex-post şi recuperare stabilite prin legislaţia în
vigoare.
5.2.3.4. După obţinerea avizului AM ex-ISPA,
autorităţile contractante prezintă Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, în prima decadă a lunii anterioare trimestrului pentru care se
solicită sumele, nota de fundamentare prevăzută l anexa nr. 4.1, însoţită de
documentele justificative menţionate la pct. 5.2.3.2.
5.2.3.5. Pe baza documentelor justificative primite de
la autorităţile contractante, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
solicită Ministerului Finanţelor Publice, respectiv Direcţiei generale de
programare bugetară, până la data de 15 a lunii anterioare trimestrului pentru
care se solicită sumele, suplimentarea bugetului propriu cu sumele de la
bugetul de stat necesare acoperirii plăţii sumelor necesare finanţării
cheltuielilor prevăzute la art. 2. Cererea de suplimentare a bugetului
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, vizată de controlul financiar
preventiv propriu şi semnată de ordonatorul principal de credite, va fi
însoţită de documentele menţionate la pct. 5.2.3.2 lit. a)-d) si va purta
avizul de oportunitate al AM ex-ISPA.
5.2.3.6. Direcţia generală de programare bugetară
transmite cererea de suplimentare a bugetului MTI însoţită de documentaţia
prevăzută la pct. 5.2.3.5 lit. a)-d) la ACP, care o verifică din punct de
vedere al încadrării în prevederile bugetare, o avizează, o supune controlului
financiar preventiv propriu pentru viză şi o retransmite Direcţiei generale de
programare bugetară.
5.2.3.7. Pe baza acestei solicitări, Direcţia
generală de programare bugetară întocmeşte documentaţia necesară, pe care o
supune spre aprobare conducerii Ministerului Finanţelor Publice, respectiv
secretarului de stat coordonator al Direcţiei generale de programare bugetară.
5.2.3.8. I baza documentaţiei întocmite de Direcţia
generală de programare bugetară, Direcţia generală de metodologie contabilă
instituţii publice operează modificările aprobate în bugetul Ministerului
Finanţelor Publice - Acţiuni generale, titlul 55 „Alte transferuri",
articolul 55.01 „Transferuri interne", alineatul 55.01.14 „Fond Naţional
de Preaderare", capitolul 54.01 „Alte servicii publice generale",
subcapitolul 54.01.04 „Fondul Naţional de Preaderare" şi în bugetul
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la capitolul 84.01
„Transporturi", subcapitolele 84.01.03 „Transport rutier" sau
subcapitolul 84.01.04 „Transport feroviar" ori subcapitolul 84.01.05
„Transport pe apă", titlul 55 „Alte transferuri", alineatul 55.01.09
„Programe ISPA".
5.2.3.9. După introducerea modificărilor în bugetul
ordonatorului principal de credite, Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii transmite lunar Ministerului Finanţelor Publice - Direcţia
generală de programare bugetară, până la data de 25 a lunii curente, cererea de
deschidere de credite bugetare necesare acoperirii de la bugetul de stat a plăţii
sumelor necesare finanţării cheltuielilor prevăzute la art. 2 în baza
prognozelor fluxului de numerar pentru luna următoare, aferente fiecărei
măsuri, primite de la autorităţile contractante. Cererea de deschidere de
credite bugetare a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se supune
controlului financiar preventiv.
5.2.3.10. La solicitarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi în limita sumelor transferate, Direcţia
generală trezorerie şi contabilitate publică efectuează lunar deschiderea
creditelor bugetare aferente sumelor de la bugetul de stat, necesare finanţării
cheltuielilor prevăzute la art. 2, cu avizul Direcţiei generale de programare
bugetară, conform metodologiei în vigoare, până la data de 10 a lunii pentru
care se solicită deschiderea creditelor.
5.2.3.11. După deschiderea creditelor bugetare,
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii poate efectua cheltuieli de la
bugetul de stat pentru acoperirea plăţii sumelor necesare finanţării
cheltuielilor prevăzute la art. 2, din contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de
stat", capitolul 84.01 „Transporturi", titlul 55 „Alte
transferuri".
5.2.3.12. In baza sumelor solicitate de autorităţile
contractante la deschiderea creditelor bugetare, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
întocmeşte ordinele de plată prin care se virează, în limita creditelor
bugetare deschise, din contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de stat",
capitolul 84.01 „Transporturi", titlul 55 „Alte transferuri", sumele
de la bugetul de stat, necesare finanţării cheltuielilor prevăzute la art. 2 în
contul 50.94.01 „Disponibil din fonduri de la bugetul de stat aferente
măsurilor ex-ISPA pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute de OUG
8/2008", deschis pe numele autorităţilor contractante. Ordonanţarea acestor
plăţi se semnează de către ordonatorul principal de credite, cu viza prealabilă
de control financiar preventiv.
5.2.3.13. Autorităţile contractante transferă fondurile
aferente continuării şi finalizării măsurilor ex-ISPA din contul 50.94.01 în
contul bancar 264xxx în lei, aferent măsurii ex-ISPA, realizează schimbul
valutar în contul bancar 264xxx în euro şi transferă fondurile către
contractori.
5.2.4. Pentru autorităţile contractante din domeniul
mediului
5.2.4.1. Autorităţile contractante îşi stabilesc
temeinic şi fundamentat necesităţile trimestriale de sume de la bugetul de stat
necesare finanţării cheltuielilor prevăzute la art. 2 (inclusiv majorări de
întârziere), bazate pe prognoza fluxului de numerar, determinat ca urmare a
contractelor încheiate şi a obligaţiilor de plată estimate conform anexei nr.
5, şi pe previziuni privind evoluţia cursului leu/euro al societăţii bancare şi
întocmesc o notă justificativă conform anexei nr. 4.2, pe care o supun
controlului financiar preventiv propriu.
5.2.4.2. In vederea obţinerii avizului de conformitate
al AM ex-ISPA, la momentul execuţiei bugetare a acestor sume, autorităţile
contractante transmit către aceasta, până la data de 15 a lunii anterioare
trimestrului pentru care se solicită sumele, următoarele documente-suport:
a) nota justificativă privind solicitarea sumelor
pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea
art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999
cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către
Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.361/2009 pentru
măsurile ex-ISPA din domeniul mediului pe trimestrul (corespunzător) anul
(corespunzător), conform anexei nr. 4.2;
b) prognoza fluxului de numerar aferentă sumelor
pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile pentru
aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art.
5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu
privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către
Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.361/2009 pentru
trimestrul (corespunzător) anul (corespunzător) prevăzută în anexa nr. 5;
c) lista cheltuielilor neeligibile care se finanţează
de la bugetul de stat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008
pentru completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente acestora, certificată de către reprezentantul legal al
autorităţii contractante sau de către o persoană împuternicită de către acesta
(se va anexa împuternicirea), în privinţa legalităţii, regularităţii şi conformităţii
sumelor aferente articolelor de cheltuieli prevăzute la art. 2 conform
modelului de la anexa nr. 2.2; în cazul în care nu se solicită integral suma
din listă, în cadrul listei vor fi evidenţiate sumele care compun suma
solicitată în nota de fundamentare;
d) declaraţia pe propria răspundere prin care se
certifică faptul că sumele solicitate prin nota de fundamentare nu au fost încă
plătite, în vederea suportării acestor plăţi de la bugetul de stat, precum şi
încadrarea acestor cheltuieli la art. 2 din prezentele instrucţiuni, avizată de
controlorul financiar preventiv (dacă statutul juridic al autorităţii
contractante prevede acest tip de control) şi semnată de reprezentantul legal
al autorităţii contractante sau de către o persoană împuternicită de către
acesta (se va anexa împuternicirea), conform modelului de la anexa nr. 3.2;
e) documente care atestă:
• obligaţia contractuală de plată a articolelor de
cheltuieli neeligibile, şi anume: dovada faptului că articolele de cheltuieli
sunt incluse în contractele şi/sau amendamentele la contractele încheiate în
cadrul măsurilor ex-ISPA, andosate de Delegaţia Comisiei Europene;
• încadrarea acestor articole de cheltuieli într-o
categorie declarată ca neeligibilă de către Comisia Europeană şi autorităţile
naţionale de audit şi/sau control;
• legalitatea, conformitatea şi obligaţia contractuală
de plată a majorărilor de întârziere, precum şi modul de calcul al acestora şi
cauza întârzierilor la plată;
• disponibilităţile aflate în conturi (reconcilieri
bancare, extrase de cont);
f) orice alte documente justificative în măsură să
confirme legalitatea, regularitatea şi conformitatea sumelor solicitate.
5.2.4.3. AM ex-ISPA verifică documentele din punct de
vedere al încadrării sumelor solicitate în prevederile art. 2 şi, în cazul în
care nu există neconcordanţe, centralizează informaţiile primite de la
autorităţile contractante, sub forma unei note justificative, supusă
controlului financiar preventiv propriu conform modelului de la anexa nr. 4.2,
şi acordă avizul prealabil prin care confirmă legalitatea şi conformitatea
sumelor solicitate pe baza declaraţiei beneficiarului final şi a verificării
administrative, urmând ca verificarea legalităţii, regularităţii şi realităţii
cheltuielilor efectuate să fie realizată cu ocazia misiunilor la faţa locului
efectuate în activitatea curentă, dar nu mai târziu de finalizarea măsurii.
Verificarea se va face pe bază de eşantion,
selectându-se cu prioritate articolele cu valori mari de tipul mijloacelor
fixe; eşantionul selectat va cuprinde cel puţin 60% din totalul sumei
solicitate pentru articolele incluse în lista aferentă fiecărui proiect.
Pentru a se asigura cu privire la legalitatea,
regularitatea şi realitatea cheltuielilor efectuate aferente articolelor de
cheltuieli prevăzute la art. 2, serviciul specializat din cadrul AM ex-ISPA va
verifica documentele ce însoţesc facturile în care se regăsesc articolele de
cheltuieli din liste. Pentru a putea fi emisă o opinie referitoare atât la
eligibilitatea/neeligibilitatea sumelor plătite, cât şi la încadrarea
articolelor de cheltuieli în categoriile prevăzute la art. 2, documentele
justificative transmise de către beneficiarii finali ai proiectelor ex-ISPA din
domeniul mediului, CNADNR, CN CFR, MTI trebuie să cuprindă şi o defalcare a
articolului contractual plătit, furnizată de către inginer/beneficiarul final.
In cazurile în care, în timpul verificărilor de la faţa
locului, există neclarităţi cu privire la sumele plătite care au fost indicate
prin defalcarea articolului contractual plătit, se pot solicita beneficiarului
final/inginerului şi alte documente justificative suplimentare.
In cazul în care există neconcordanţe, sumele corecte
se stabilesc de comun acord şi se reconfirmă de către autorităţile
contractante.
De asemenea, aceste cheltuieli se supun regulilor de
verificare, control, audit ex-post şi recuperare stabilite prin legislaţia în
vigoare.
După acordarea avizului de conformitate şi legalitate,
AM ex-ISPA transmite ACP nota justificativă însoţită de documentele menţionate
la pct. 5.2.4.1 lit. b)-d), în a doua decadă a lunii anterioare trimestrului
pentru care se solicită sumele.
5.2.4.4. Pe baza documentelor primite de la AM
ex-ISPA, ACP întocmeşte următoarele documente: cererea de deschidere de credite
bugetare necesare finanţării de la bugetul de stat a cheltuielilor prevăzute la
art. 2, cu încadrarea în limitele alocaţiilor bugetare anuale aprobate pentru
anul curent şi ţinând cont de soldul contului OPCP şi angajamentul bugetar,
propunerea de angajare, nota de lichidare, însoţite de ordonanţarea de plată.
Documentele se supun vizei de control financiar preventiv propriu şi se
prezintă spre aprobare, până la data de 25 a lunii anterioare trimestrului
pentru care se solicită sumele, ordonatorului principal de credite pentru
finanţarea din poziţia bugetară globală „Fondul Naţional de Preaderare".
5.2.4.5. ACP transmite documentaţia prevăzută la
pct. 5.2.4.4 la Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică pentru a
efectua deschiderea creditelor bugetare de la capitolul 54.01 „Alte servicii
publice generale", subcapitolul 04 „Fondul Naţional de Preaderare",
articolul 55.01 „Transferuri interne", alineatul 14 „Fondul Naţional de
Preaderare", conform metodologiei în vigoare, până la data de întâi a primei
luni a trimestrului pentru care se solicită deschiderea creditelor şi emite
ordinul de plată pentru transferul sumelor din contul 23 „Cheltuieli ale
bugetului de stat", capitolul 54.01 „Alte servicii publice generale",
titlul 55 „Alte transferuri" deschis la Trezoreria Operativă Centrală (cod
IBAN R019TREZ 99923540155XXXXX) în contul 50.94.01 „Disponibil din
fonduri de la bugetul de stat aferente măsurilor ex-ISPA pentru finanţarea
cheltuielilor prevăzute de OUG nr. 8/2008" deschis pe numele OPCP.
5.2.4.6. OPCP transferă fondurile din contul de
disponibil 50.94.01 în contul bancar 264xxx în lei, aferent fiecărei măsuri
ex-ISPA, realizează schimbul valutar în contul bancar 264xxx în euro şi
transferă fondurile către contractori.
5.3. La sfârşitul programului ex-ISPA, sumele rămase
neutilizate în contul 264 RD FN se returnează în contul 23 „Cheltuieli ale
bugetului de stat", capitol 54.01 „Alte servicii publice generale",
titlul 55 „Alte transferuri" deschis la Trezoreria Operativă Centrală (cod
IBAN RO19TREZ99923540155XXXXX), dacă sumele au provenit din finanţarea anului
curent sau se virează în contul de cheltuieli bugetare corespunzător, potrivit
prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.199/2008, dacă
sumele au provenit din finanţarea anilor precedenţi, pe baza ordonanţării de
plată vizată de controlorul financiar preventiv propriu şi aprobată de
ordonatorul principal de credite.
ARTICOLUL 6
Recuperare
6.1. In situaţiile în care, în cadrul unor misiuni de
audit/control interne sau externe, se constată că unele cheltuieli din
categoria celor prevăzute la art. 2, care au fost deja transferate de ACP în
conturile 264RD şi/sau 50.94.01 ale OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI potrivit
prevederilor art. 5, sunt reconsiderate eligibile şi, prin urmare, sunt
rambursate de Comisia Europeană, sumele respective se returnează la bugetul de
stat de către ACP după cum urmează:
6.1.1. ACP certifică prin următoarea declaraţie de
cheltuieli şi aplicaţie de plată la CE şi sumele deduse/necertificate anterior,
aferente celor specificate la art. 2, reconsiderate ca eligibile de auditori
interni sau externi şi CE le rambursează.
6.1.2. ACP transferă la bugetul de stat sumele
rambursate de CE în conturile ACP 2511 PE/PT/PA aferente cheltuielilor de la
art. 2 reconsiderate ca eligibile astfel:
- sumele provenite din finanţarea anului curent,
rezultate în urma schimbului valutar al sumelor rambursate de CE în contul euro
2511 PE/PT/AT, aferente sumelor prevăzute la art. 2 reconsiderate eligibile, se
transferă în contul 23 „Cheltuieli ale bugetului de stat", capitol 54.01
„Alte servicii publice generale", titlul 55 „Alte transferuri",
deschis la Trezoreria Operativă Centrală (cod IBAN RO19TREZ99923540155XXXXX);
- sumele provenite din finanţarea anilor precedenţi,
rezultate în urma schimbului valutar al sumelor rambursate de CE în contul euro
2511 PE/PT/AT, aferente sumelor prevăzute la art. 2 reconsiderate eligibile, se
transferă în conturile corespunzătoare de cheltuieli bugetare, potrivit
prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.199/2008.
6.2. In situaţiile în care, în cadrul unor misiuni de
audit/control interne sau externe, se constată că unele cheltuieli din
categoria celor prevăzute la art. 2, care au fost deja transferate de ACP în
conturile 264RD şi/sau 50.94.01 ale OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI potrivit
prevederilor art. 5, sunt reconsiderate ca necuvenite şi, prin urmare, este
necesară recuperarea acestora, sumele respective se recuperează fie prin
diminuarea transferurilor ulterioare ce urmează a fi efectuate în baza
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr.
188/2008, dacă este posibil, fie prin procedurile legale de recuperare
stabilite de cadrul normativ în vigoare.
ARTICOLUL 7
Dispoziţii finale
7.1. Pentru tratament egal al tuturor beneficiarilor
finali/contractorilor, în situaţiile în care, în conturile ex-ISPA ale
proiectelor, au fost recuperate sumele prevăzute la art. 2, parţial, integral
sau inclusiv cu majorări de întârziere, din fonduri proprii ale beneficiarilor
finali/contractorilor, sumele recuperate vor fi returnate acestora. In acest
scop, sumele creditate de ACP în contul euro 264RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MT vor fi
transferate în contul beneficiarului final/contractorului în cuantumul şi în
valuta în care au fost recuperate de la acesta: din contul euro 264RD, dacă
recuperarea a fost efectuată în euro; respectiv din contul lei 264RD, dacă
recuperarea a fost efectuată în lei. Costurile bancare pentru transferurile de
fonduri către beneficiarul final/contractor se suportă din contul euro/lei 264
RD OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI, suplimentând sumele din deschiderea de credite, prin
aplicarea procentului de 5% pentru finanţarea costurilor bancare şi a
eventualelor diferenţe nefavorabile de curs valutar.
7.2. Pentru proiectele ex-ISPA finalizate, în cadrul
cărora cheltuielile neeligibile prevăzute la art. 2 nu au fost certificate la
CE, sumele reconciliate conform art. 5 se transferă de către ACP în contul de
indisponibilităţi temporare. Documentele pe baza cărora se realizează
transferul sunt Situaţia financiară internă şi Nota internă conţinând suma în
euro cu al cărei echivalent în lei trebuie reîntregit fondul de
indisponibilităţi temporare (în termen de 5 zile de la creditarea contului lei
264 RD FN). După efectuarea transferului, ACP informează AM ex-ISPA, OPCP,
CNADNR, CN CFR şi MTI privind această operaţiune, pentru înregistrarea în
contabilitate şi închiderea rapoartelor de nereguli.
7.3. Pentru categoriile de cheltuieli a căror încadrare
în prevederile art. 2 nu este certă la data intrării în vigoare a prezentelor
instrucţiuni, existând opinii diferite ale autorităţilor de audit şi/sau
control asupra eligibilităţii acestora, AM ex-ISPA, CNADNR, CN CFR şi MTI vor
întocmi o listă separată, pe care o vor prezenta ACP în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni. La momentul stabilirii
eligibilităţii/neeligibilităţii acestora, pe cale de consecinţă se va stabili
şi sursa/mecanismul de finanţare aplicabilă/aplicabil.
7.4. AM ex-ISPA, OPCP, CNADNR, CN CFR, MTI şi
beneficiarii finali din sectorul mediu vor asigura menţinerea unei piste de
audit pentru reconcilierea sumelor aferente cheltuielilor prevăzute la art. 2.
7.5. CNADNR, CN CFR, MTI şi beneficiarii finali din
sectorul mediu sunt autorităţile responsabile, în condiţiile legii, de
corectitudinea sumelor solicitate de la bugetul de stat şi certificate prin
declaraţiile pe propria răspundere, conform prezentelor instrucţiuni. Aceste
cheltuieli se supun regulilor de verificare, control, audit ex-post şi
recuperare stabilite prin legislaţia în vigoare.
7.6. In cazul în care organismele de control, audit şi
verificare ex-post identifică eventuale cheltuieli care nu sunt în relaţie
directă cu obiectivul deciziei de finanţare şi conforme cu Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr. 188/2008, acestea vor fi
suportate din bugetele proprii ale autorităţilor responsabile.
ANEXA Nr. 1
Antet emitent: BF mediu/CNADNR/CFR/MTI
Către:
................................ - Director general
-Autoritatea de certificare şi plată
(nume)
AM ex-ISPA
Confirmăm legalitatea, realitatea*, regularitatea şi
conformitatea sumei.
Director,
......................................................
(nume, semnătură, ştampilă, dată)
NOTIFICARE DE PLATA
Nr.....................................
1. Debitul de recuperat reprezintă: articole din
contracte/addendumuri la contracte avizate de către Delegaţia Comisiei
Europene în România care nu respectă criteriile de eligibilitate din
Memorandumul de finanţare şi se încadrează în prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea
nr. 188/2008, şi art. 2 din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 2.361/2009, conform anexei nr. 2.1.
2. Constatarea debitului de recuperat: rapoarte de
audit ale DG REGIO/rapoarte de audit ale Autorităţii de audit/rapoarte ale
auditului intern/rapoarte de control la faţa locului/evaluare proprie (după
caz).
|
Codul şi titlul măsurii ex-ISPA
|
Cont/Banca
(IBAN - contul de recuperări debite
lei/euro
OPCP/CNADNR/
CN CFR/MTI)**
|
Cont corespondent/Banca
(IBAN - contul în care vor fi
transferate sumele de către
autoritatea contractantă)***
|
Valuta
euro/lei
|
Sumă de plată
(debit)
|
Total sumă de plată (inclusiv 5%
pentru costuri bancare şi diferenţe de curs valutar)
|
Director,
............................................
(nume, semnătură, ştampilă)
* Pentru situaţia prevăzută la art. 7.1 din
Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008
pentru completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.361/2009, realitatea va fi confirmată ulterior.
** Se menţionează contul de recuperări debite lei/euro,
după caz, pentru fiecare dintre autorităţile contractante pentru care se
solicită plata.
***Se menţionează, după caz, contul de disponibil din
fonduri ex-ISPAeuro2511xxxale OPCP/CNADNR/CFR/MTI pentru fiecare proiect
ex-ISPA pentru care se solicită plata/contul beneficiarilor
finali/contractorilor (pentru situaţia prevăzută la art. 7.1).
Notificarea va purta viza controlorului financiar
preventiv propriu al autorităţii contractante (dacă statutul juridic al
acesteia prevede acest tip de control) şi al AM ex-ISPA.
ANEXA Nr. 2.1
LISTA
debitelor de recuperat reprezentând cheltuieli
neeligibile care se finanţează de la bugetul de stat conform Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr 8/2008 pentru
completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate
României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinantare
aferente acestora
BF mediu/ CNADNR/CN CFR/ MTI
Confirmăm legalitatea, regularitatea şi realitatea
sumelor aferente articolelor de cheltuieli achiziţionate şi plătite.
Director,
............................................
(nume, semnătură, ştampilă)
Nr.
|
Articol
cheltuieli
achiziţionate
(conform
contract)
|
Valoare
totală
articol
(conform
contract)
(euro)
|
Valoare
totală articol
facturată
(euro)
|
Factura
nr./data
|
Articole de
cheltuieli plătite
|
Identificare
debit
|
Recuperare
debit
|
Declarat
ACPÎn Declaraţia de cheltuieli nr./data
|
Dedus/
Necertifi cat din/în aplicaţia de plată la CE nr./data
|
Din fonduri
de cofinantare prevăzute
în MF
(BS/IFI/BL)
(euro)
|
Extras de
cont nr./data
|
Din fonduri
CE (euro)
|
Extras de
cont nr./data
|
Valoare
majorări
de
întârziere
plătite
(euro)
|
Extras de
cont nr./data
|
Autoritate
de control/
Document de
identificare a debitului (raport de
audit/control/
on the spot
nr./data)
|
Valoare
debit
identificat
(euro)
|
Nr. /data
raportului
de nereguli
|
Valoare
recuperata
|
Rest de
recuperat
|
Sursa
fondurilor recuperate
(BF/
contractor)
|
lei
|
euro
|
Echivalent
în euro al
valorii
recuperate
în lei
|
Valoare
majorări
de
întârziere
|
Data/
extras
de
cont
|
Data
OP
schimb
valutar
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
|
Nume proiect conf. MF
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Contract nr.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
auto
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total MF
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general (BF mediu/ CNADNR/ CNCFR/
MTI)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 2.2
LISTA
cheltuielilor neeligibile care se finanţează de la
bugetul de stat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru
completarea art. 5 alin. (11) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană, precum
şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora
BF mediu/CNADNR/CN CFR/MTI
Confirmăm legalitatea, regularitatea şi realitatea
sumelor aferente articolelor de cheltuieli achiziţionate.
Director,
………………………………
(nume, semnătură, ştampilă)
Nr.
|
Articol
cheltuieli achiziţionate (conform contract)
|
Valoare
totală articol (conform contract) (euro)
|
Articole
de cheltuieli ce urmează a fi plătite
|
Data
estimată a scadenţei/
plăţii
|
Din
fonduri de cofinanţare
prevăzute
ÎnMF
(BS/IFI/BL)
(euro)
|
Din
fonduri
alocate
prin OUG nr. 8/2008
(euro)
|
Valoare
majorări de întârziere
datorate
la data de ....
(data
întocmirii listei)
|
Valoare
majorări de întârziere estimate a fi datorate la data de ....
(data
estimată a plăţii)
|
Total
valoare de plată din fonduri alocate prin OUG nr. 8/2008
(euro)
|
Din
fonduri
de
cofinanţare
prevăzute
în MF
(BS/IFI/BL)euro
|
Din
fonduri alocate prin OUG nr. 8/2008 (euro)
|
Din
fonduri
de
cofinanţare
prevăzute
în MF
(BS/IFI/BL)
euro
|
Din
fonduri alocate prin OUG nr. 8/2008 (euro)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
Nume proiect conf. MF
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Contract nr.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
auto
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total MF
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general (BF mediu /CNADNR/CN CFR/
MTI)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 3.1
Antet emitent: BF mediu/CNADNR/CFR/MTI
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul(numele directorului general/directorului)
,.............................................................., în calitate
de reprezentant legal al(numele autorităţii
contractante)......................................, cunoscând prevederile legale
în vigoare, certific, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice,
atât legalitatea, necesitatea, oportunitatea, realitatea şi exactitatea
cheltuielilor efectuate, cât şi conformitatea acestora cu prevederile art. 2
din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008
pentru completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de
către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente
acestora, aprobată prin Legea nr. 188/2008.
Eventualele cheltuieli pe care controlul ex-post le va
identifica ca nefiind în relaţie directă cu obiectivul deciziei de finanţare şi
conforme cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea
nr. 188/2008, vor fi suportate din sursele proprii ale autorităţii
contractante.
Data
Semnătura şi ştampila*
Viza control financiar preventiv
(se acordă dacă este cazul)
|
Viza audit intern
(se acordă dacă este cazul)
|
* Declaraţia va fi semnată de reprezentantul legal al
autorităţii contractante sau de o persoană împuternicită de acesta (în acest
caz, se va prezenta împuternicirea).
ANEXA Nr. 3.2
Antet emitent: BF mediu/CNADNR/CFR/MTI
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul(numele directorului general/directorului)
,............................................................., în calitate de
reprezentant legal al (numele autorităţii
contractante)......................................, cunoscând prevederile
legale în vigoare, certific, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, atât legalitatea, necesitatea, regularitatea, realitatea,
oportunitatea şi exactitatea cheltuielilor ce urmează a fi efectuate, conform
listei de cheltuieli anexate, cât şi conformitatea acestora cu prevederile art.
2 din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.361/2009.
De asemenea, declar pe propria răspundere că articolele
de cheltuieli, prevăzute în lista anexată, nu au mai fost plătite anterior.
Eventualele cheltuieli pe care controlul ex-post le va
identifica ca nefiind în relaţie directă cu obiectivul deciziei de finanţare şi
conforme cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea
art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999
cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către
Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora,
aprobată prin Legea nr. 188/2008, vor fi suportate din sursele proprii ale
autorităţii contractante.
Data
Semnătura şi ştampila*
* Declaraţia va fi semnată de reprezentantul legal al
autorităţii contractante sau de o persoană împuternicită de acesta (în acest caz,
se va prezenta împuternicirea).
ANEXA Nr. 4.1
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind solicitarea sumelor pentru finanţarea
cheltuielilor prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru
completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor
de cofinanţare aferente acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.361/2009, pentru măsurile ex-ISPAdin domeniul transporturilor
pe trimestrul (corespunzător) anul (corespunzător)
|
Valoare
|
mii euro**
|
mii lei*
|
1. Titlul şi codul măsurii
|
|
|
2. Autoritatea contractantă
|
|
|
|
Valoare
|
mii euro**
|
mii lei*
|
3. Bugetul alocat măsurii (pentru finanţarea cheltuielilor
prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinantare aferente acestora, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.361/2009
|
|
|
4. Sume pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 2 din
Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008,
suplimentate anterior
|
|
|
5. Plăţi efectuate cumulat din sumele suplimentate anterior (la
sfârşitul lunii a doua a trimestrului curent)
|
|
|
6. Disponibilităţi (4-5)***
|
|
|
7. Sume contractate şi care necesită a fi plătite în trimestrul
următor (inclusiv sumele preliminate pe ultima lună a trimestrului curent)
|
|
|
8. Sume necesare a fi suplimentate pe trimestrul ... (7-6)
|
|
|
9. Sume destinate finanţării majorărilor de întârziere
|
|
|
10. Sume destinate finanţării costurilor bancare şi a
diferenţelor nefavorabile ale cursului de schimb leu/euro practicat de
societatea bancară faţă de cursul leu/euro al BNR de la data întocmirii
documentelor (5% din valoarea cumulată a sumelor de la punctele 8 şi 9)
|
|
|
11. Sume solicitate pentru trimestrul următor (8+9+10)
|
|
|
Autoritatea contractantă
.....................................................
(semnătura autorizată şi ştampila)
Avizat CFPP
.....................................................
(semnătura autorizată şi ştampila)
Autoritatea de Management ex-ISPA
Avizat pentru legalitate, conformitate şi oportunitate
.....................................................
(semnătura autorizată şi stampila)
Avizat CFPP
.....................................................
(semnătura autorizată şi ştampila)
* La punctele 3 şi 6 nu se calculează valoarea în euro.
** Pentru conversia leu-euro se utilizează cursul BNR
de la data întocmirii documentelor.
*** Se va corela cu extrasele de cont/reconcilieri
bancare pentru conturile 5094.01, lei 264xxx, euro 264xxx (echivalentul în lei
la cursul BNR de la data întocmirii documentelor).
ANEXA Nr. 4.2
NOTĂ JUSTIFICATIVĂ
privind solicitarea sumelor pentru finanţarea
cheltuielilor prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru
completarea art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor
de cofinantare aferente acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.361/2009, pentru măsurile ex-ISPA din domeniul mediului pe
trimestrul (corespunzător) anul (corespunzător)
Vă transmitem necesităţile de fonduri de la bugetul de
stat, pentru suma de.........(euro) aferentă:
1. sumelor destinate finanţării cheltuielilor
prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinantare aferente acestora, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 2.361/2009, în sumă de.......(euro);
2. sumelor destinate finanţării majorărilor de
întârziere în sumă de .... (euro);
3. sumelor destinate finanţării costurilor bancare şi a
diferenţelor nefavorabile ale cursului de schimb leu/euro practicat de
societatea bancară faţă de cursul leu/euro al BNR de la data întocmirii
documentelor (determinate prin aplicarea unui procent de 5% asupra valorii
cumulate a sumelor de la punctele 1 şi 2), în sumă de.......(euro).
Suma totală menţionată se va diminua cu soldul
conturilor: 5094.01, lei 264xxx (echivalentul în euro la cursul BNR de la data
întocmirii documentelor), euro 264xxx, în sumă de........(euro).
Ca urmare a celor prezentate mai sus, vă rugăm a
dispune alimentarea contului nr. 5094.01 „Disponibil din fonduri de la bugetul
de stat aferente măsurilor ex-ISPA pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008, aprobată prin Legea nr.
188/1999" cu echivalentul în lei al sumei de .... (euro), la cursul BNR de
la data întocmirii situaţiei.
Anexăm la prezenta notă justificativă anexa nr. 5
„Prognoza fluxului de numerar aferentă sumelor pentru finanţarea cheltuielilor
prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (11) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum şi a fondurilor de cofinantare aferente acestora, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 2.361/2009, pentru trimestrul
(corespunzător) anul (corespunzător)".
Autoritatea contractantă/Autoritatea de Management
ex-ISPA
..............................................................................................
(semnătura autorizată şi ştampila)
Autoritatea de Management ex-ISPA Avizat pentru
legalitate, conformitate şi oportunitate
..............................................................................................
(semnătura autorizată şi ştampila)
Avizat CFPP Autoritate contractantă*/AM ex-ISPA
..............................................................................................
(semnătura autorizată şi ştampila)
* Nota justificativă va purta viza controlorului
financiar preventiv propriu al autorităţii contractante (dacă statutul juridic
al acesteia prevede acest tip de control) şi al AM ex-ISPA.
ANEXA Nr. 5
Autoritatea contractantă/AM ex-ISPA
PROGNOZA FLUXULUI DE NUMERAR
aferentă sumelor pentru finanţarea cheltuielilor
prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5
alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999
cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de către
Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinantare aferente
acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
2.361/2009, pentru trimestrul (corespunzător) anul (corespunzător)
Măsura/Contract
|
Bugetul
alocat
măsurii
|
Valoarea
contractului
a
contractului
|
Contractor
|
Plăţi
cumulative până la sfârşitul lunii
anterioare
|
Prognoza
pentru 12 luni
|
Cod
|
Titlu
|
Luna
curentă
|
Următoarea
lună
|
|
|
Total MEuro
|
din care:
sume aferente cheltuielilor prevăzute la art. 2 din Instrucţiunile de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea
art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României
de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinantare
aferente acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
2.361/2009
|
Euro
|
Mii lei/Tlei
|
Nr.
factură/
data
|
Euro
|
Mii lei/
Tlei
|
Euro
|
TLei/ Mii
lei
|
Euro
|
TLei/ Mii
lei
|
Euro
|
TLei/ Mii
lei
|
MEuro
|
Mil. lei
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
Cod măsură
|
Denumire măsură
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cod
contract
|
Denumire contract
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Factură
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autoritatea contractantă/AM ex-ISPA
Director,
......................................................