Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 2013 din 22 februarie 2000

privind aprobarea criteriilor generale pentru clasarea bunurilor culturale imobile in Lista monumentelor istorice

ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 161 din 18 aprilie 2000


SmartCity3


    Ministrul culturii,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 134/1998 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii, cu modificarile ulterioare,
    in aplicarea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 27/1992 privind unele masuri pentru protectia patrimoniului cultural national, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile ulterioare,
    in conformitate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 68/1994 privind protejarea patrimoniului cultural national, aprobata si modificata prin Legea nr. 41/1995, cu modificarile ulterioare,
    emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    (1) Se aproba criteriile generale pentru clasarea bunurilor culturale imobile in Lista monumentelor istorice, cuprinse in anexa nr. 1.
    (2) In baza criteriilor mentionate la alin. (1) se vor elabora norme metodologice privind clasarea bunurilor culturale imobile in Lista monumentelor istorice.
    Art. 2
    (1) Lista monumentelor istorice este structurata pe capitole, conform anexei nr. 2, si se intocmeste pentru fiecare judet, respectiv pentru municipiul Bucuresti.
    (2) Pentru municipiul Bucuresti bunurile culturale imobile cuprinse la cap. II "Monumente si ansambluri de arhitectura; monumente tehnice" din Lista monumentelor istorice se vor repartiza pe categorii valorice, conform anexei nr. 3.
    Art. 3
    Incadrarea bunurilor culturale imobile in Lista monumentelor istorice se face la propunerea inspectoratelor pentru cultura judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, prin oficiile judetene pentru patrimoniul cultural national.
    Art. 4
    Lista monumentelor istorice, avizata de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, se aproba de ministrul culturii si se transmite de Directia monumentelor istorice, in termen de 30 de zile de la aprobare, inspectoratelor pentru cultura judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, precum si consiliilor judetene, respectiv Primariei Municipiului Bucuresti.
    Art. 5
    Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 6
    Directia monumentelor istorice, Directia generala asezaminte, centre si inspectorate pentru cultura, precum si inspectoratele pentru cultura judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 7
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                          Ministrul culturii,
                             Ion Caramitru

    ANEXA 1

                          CRITERII GENERALE
pentru clasarea bunurilor culturale imobile in Lista monumentelor istorice

    CAP. 1
    Dispozitii cu caracter general

    Art. 1
    Propunerea de clasare a unui bun cultural imobil ca monument istoric se poate face numai pe baza expertizei efectuate de persoane atestate ca specialisti sau experti in domeniul protectiei, conservarii si punerii in valoare a monumentelor istorice.
    Art. 2
    Clasarea unui imobil in Lista monumentelor istorice se poate face daca acesta intruneste unul sau mai multe criterii valorice.
    Art. 3
    Criteriile valorice pot fi aplicate si numai unei parti a unui imobil, daca acesta nu intruneste conditiile necesare in intregul sau.
    Art. 4
    Criteriile valorice de clasare se aplica in functie de natura imobilului: monument, ansamblu, rezervatie.
    Art. 5
    In sensul prezentei anexe se definesc urmatorii termeni:
    a) monument - constructia sau partea de constructie, impreuna cu instalatiile, componentele artistice, elementele de mobilare interioara sau exterioara care fac parte integranta din acestea, precum si lucrarile artistice comemorative, funerare si de for public, impreuna cu terenul aferent delimitat topografic, si care constituie marturii cultural-istorice remarcabile din punct de vedere arhitectural, arheologic, artistic, religios, social, stiintific sau tehnic;
    b) ansamblu - grup coerent, din punct de vedere cultural, istoric, arhitectural, urbanistic, de constructii urbane sau rurale, impreuna cu terenul aferent, care formeaza o unitate delimitata topografic si care constituie marturii cultural-istorice remarcabile din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, artistic, religios, social, stiintific sau tehnic;
    c) rezervatie - teren delimitat topografic, care cuprinde acele creatii ale naturii sau ale omului in cadru natural si care constituie marturii cultural-istorice remarcabile din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, artistic, religios, social, stiintific, tehnic sau al peisajului cultural.
    Art. 6
    (1) Valoarea locala sau nationala a unui monument, ansamblu sau a unei rezervatii se va aprecia prin raportarea acestora si a fiecarui criteriu valoric care le defineste la alte monumente, ansambluri sau rezervatii similare din tara.
    (2) Pentru aprecierea valorii internationale a unui monument, ansamblu sau a unei rezervatii se vor aplica criteriile stabilite prin conventiile internationale.
    (3) Conditiile de departajare intre categoriile valorice A, B si C prezentate in anexa nr. 3 vor fi precizate prin metodologie.

    CAP. 2
    Criterii valorice pentru clasare

    Art. 7
    Clasarea unui imobil in Lista monumentelor istorice se face in baza urmatoarelor criterii valorice, pentru care se stabilesc subcriteriile specifice:
    1. criteriul referitor la vechime, in functie de natura imobilului:
    a) pentru monumente;
    b) pentru ansambluri;
    c) pentru rezervatii;
    2. criteriul referitor la valoarea arhitectural-urbanistica, artistica, in functie de natura imobilului:
    a) pentru monumente;
    b) pentru ansambluri;
    c) pentru rezervatii;
    3. criteriul referitor la valoarea memorial-simbolica;
    4. criteriul referitor la raritate, unicitate.

    CAP. 3
    Criteriul referitor la vechime

    Art. 8
    Criteriul referitor la vechime si subcriteriile sale se refera exclusiv la constructia existenta, nu si la eventualele atestari documentare ale unor constructii anterioare care au fost total inlocuite de constructia existenta.
    Art. 9
    Posibilitatea ca un imobil sa fie clasat in una dintre categoriile monumentelor istorice creste proportional cu vechimea lui.
    Art. 10
    In cazul monumentelor se vor avea in vedere urmatoarele subcriterii:
    a) vechimea constructiei initiale si a interventiilor ulterioare;
    b) vechimea componentelor artistice initiale si ulterioare;
    c) vechimea amenajarilor intregului teren aferent bunului imobil;
    d) ponderea diferitelor parti provenite din interventiile efectuate de-a lungul timpului;
    e) ponderea substantei originale pastrate din fiecare etapa de interventie.
    Art. 11
    In cazul ansamblurilor se vor avea in vedere urmatoarele subcriterii:
    a) vechimea ansamblului initial si a interventiilor ulterioare;
    b) vechimea fiecarei parti a ansamblului: initiale si ulterioare;
    c) ponderea diferitelor imobile/parti provenite din interventii de-a lungul timpului;
    d) ponderea substantei originale pastrate din fiecare etapa de interventie.
    Art. 12
    In cazul rezervatiilor se vor avea in vedere urmatoarele subcriterii:
    a) evolutia istorica a teritoriului cuprins in rezervatie;
    b) ponderea diferitelor imobile/parti provenite din interventiile de-a lungul timpului.

    CAP. 4
    Criteriul referitor la valoarea arhitectural-urbanistica, artistica

    Art. 13
    Criteriul referitor la valoarea arhitectural-urbanistica, artistica se poate aplica unui imobil in intregul sau sau oricarei parti a acestuia.
    Art. 14
    In cazul monumentului vor fi avute in vedere urmatoarele subcriterii, in functie de valoarea, calitatea si semnificatia lor:
    a) conceptia spatiala;
    b) conceptia functionala;
    c) conceptia/compozitia volumetrica;
    d) plastica arhitecturala a fatadelor;
    e) arhitectura interioarelor;
    f) coerenta stilistica;
    g) conceptia structurala si tehnica;
    h) componentele artistice: fresca, mozaic, sculptura etc. si ponderea celor valoroase fata de intreaga cladire;
    i) amenajarea terenului aferent constructiei;
    j) constructii auxiliare, instalatii, elemente de mobilare exterioara, pavimente, amenajari peisajere si altele;
    k) relatia cu contextul urban si natural;
    l) reprezentativitatea pentru o epoca istorica/stil, scoala, curent artistic;
    m) reprezentativitatea in cadrul unui program/tip de cladiri;
    n) notorietatea autorului si reprezentativitatea pentru opera acelui autor.
    Art. 15
    In cazul ansamblului subcriteriile referitoare la valoarea arhitectural-urbanistica, artistica vor fi aplicate in functie de aspectul specific cultural, istoric, functional, stilistic, urban sau rural etc., care confera coerenta ansamblului si il delimiteaza topografic.
    Art. 16
    Subcriteriile care vor fi avute in vedere la clasarea ansamblurilor sunt:
    a) coerenta structurala, stilistica, functionala, temporala, de tehnica de constructie, precum si tehnica autorului;
    b) compozitia spatial-volumetrica/caracteristici functionale;
    c) cladirile componente si ponderea celor valoroase fata de intreg;
    d) componentele artistice si ponderea celor valoroase fata de intreg;
    e) amenajari ale spatiului exterior: pavimente, mobilier urban, amenajari peisajere etc.;
    f) relatia ansamblului cu contextul urban sau natural in care se inscrie;
    g) reprezentativitatea in cadrul unei tipologii urbane;
    h) inscrierea in regulamentul urban al epocii in care a fost construita cladirea;
    i) reprezentativitatea in cadrul unui stil, unei scoli, unui curent artistic, unei epoci.
    Art. 17
    In cazul rezervatiilor subcriteriile se vor aplica in functie de specificitatea care se stabileste fiecarei rezervatii.
    Art. 18
    Subcriteriile care vor fi avute in vedere la clasarea rezervatiilor sunt urmatoarele:
    a) identitatea spatiala, caracterul;
    b) compozitia volumetrica/caracteristici functionale;
    c) valorile diverselor constructii componente si ponderea lor, care confera rezervatiei un anumit caracter si o delimiteaza;
    d) ponderea cladirilor valoroase fata de intreg;
    e) amenajari ale spatiului exterior: pavimente, mobilier urban, amenajari peisajere etc.;
    f) semnificatia tesutului urban: parcelarul, trama stradala, fondul construit;
    g) evolutia teritoriului in raport cu regimul de proprietate;
    h) relatia cu contextul fizic/teritoriul inconjurator urban si natural;
    i) reprezentativitatea in cadrul unei politici urbane;
    j) reprezentativitatea in cadrul unei tipologii.

    CAP. 5
    Criteriul referitor la valoarea memorial-simbolica

    Art. 19
    Criteriul si subcriteriile se aplica monumentelor, ansamblurilor si rezervatiilor, fara deosebire.
    Art. 20
    Subcriteriile referitoare la valoarea memorial-simbolica sunt:
    a) evenimente istorice, culturale, politice sau sociale, respectiv personalitati culturale, politice ori personaje legendare sau mitice, legate de locul respectiv si/sau reprezentate;
    b) traditii locale - obiceiuri, activitati specifice, sarbatori religioase sau profane etc. - legate de locul respectiv;
    c) prezenta in memoria comunitatii, la nivel national sau local;
    d) cladiri disparute, atestate documentar, care au existat pe locul respectiv.

    CAP. 6
    Criteriul referitor la raritate/unicitate

    Art. 21
    Criteriul si subcriteriile se aplica monumentelor, ansamblurilor si rezervatiilor, fara deosebire.
    Art. 22
    (1) Subcriteriile in functie de care se va face aprecierea raritatii sau a unicitatii sunt urmatoarele:
    a) vechimea;
    b) valoarea arhitectural-urbanistica si artistica;
    c) valoarea istorica/memorial-simbolica;
    d) stilul, scoala, curentul istoric;
    e) autorul;
    f) programul de arhitectura sau urbanistic;
    g) conceptia structurala si tehnica constructiva;
    h) componentele artistice;
    i) unicitatea sau raritatea istorica;
    j) originalitatea, atipicitatea, exceptia, bizareria.
    (2) Subcriteriile de la alin. (1) lit. a), b) si c) reprezinta aprecierea facuta potrivit cap. III, IV si V.
    Art. 23
    In cazul in care un monument istoric a fost inclus intr-o categorie inferioara, iar aplicarea criteriului de raritate/unicitate o justifica, acesta poate fi clasat intr-o categorie superioara.

    ANEXA 2

                             DENUMIREA
    capitolelor din Lista monumentelor istorice

    I. Monumente arheologice; situri arheologice
    II. Monumente si ansambluri de arhitectura; monumente tehnice
    III. Cladiri memoriale
    IV. Monumente de arta, monumente si ansambluri memoriale
    V. Rezervatii de arhitectura si urbanism; locuri istorice; parcuri si gradini.

    ANEXA 3

                           CATEGORII VALORICE
cuprinse in cap. II din Lista monumentelor istorice a municipiului Bucuresti

    Categoria A - Monumente de valoare nationala exceptionala, reprezentative
                  pe plan universal
    Categoria B - Monumente de valoare nationala

    In aceasta categorie vor fi incadrate imobilele inscrise in categoria monumente din Lista monumentelor istorice a municipiului Bucuresti - 1992.

    Categoria C - Monumente reprezentative pentru o anumita zona, epoca, un
                  anumit stil, autor, o anumita arie etnografica

    In aceasta categorie vor fi incadrate imobilele inscrise in categoria arhitecturala si ambientala din Lista monumentelor istorice a municipiului Bucuresti   1992.
    Bunurile culturale imobile care nu sunt clasate in categoriile A, B si C sunt bunuri culturale comune.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 2013/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 2013 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 2013/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu