Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1753 din  9 decembrie 2003

pentru aprobarea Codului etic al inspectorului de control fiscal

ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 929 din 23 decembrie 2003




    In baza prevederilor art. 12 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile ulterioare,
    avand in vedere necesitatea imbunatatirii relatiei dintre contribuabili si autoritatea fiscala,

    ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Codul etic al inspectorului de control fiscal, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    Directia generala de revizie fiscala si de metodologie si proceduri pentru control, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si Directia generala de administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

                         Ministrul finantelor publice,
                            Mihai Nicolae Tanasescu

    ANEXA 1

                                  CODUL ETIC
                      al inspectorului de control fiscal

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Codul etic al inspectorului de control fiscal stabileste norme etice pentru inspectorii de control fiscal care isi desfasoara activitatea in Ministerul Finantelor Publice si in unitatile sale subordonate si formuleaza principiile fundamentale care trebuie respectate de catre toti inspectorii de control fiscal in vederea cresterii increderii in autoritatea fiscala si a prestigiului controlului fiscal.
    Normele etice stabilite in prezentul cod pornesc de la rolul si functiile inspectorului de control fiscal in administratia fiscala, precum si de la individualizarea functiei inspectorului de control fiscal prin caracteristici care includ:
    - aptitudini profesional-intelectuale dobandite prin pregatire si instruire profesionala;
    - acceptarea unui cod comun de valori etice, promovat de autoritatea fiscala;
    - acceptarea existentei unei indatoriri fata de societate.
    Inspectorul de control fiscal din cadrul Ministerului Finantelor Publice si unitatile sale subordonate actioneaza conform prevederilor Constitutiei, Statutului functionarilor publici, regulamentului de organizare si functionare a unitatii din care face parte si celorlalte dispozitii legale care reglementeaza activitatea de control fiscal.
    Codul etic al inspectorului de control fiscal se aplica la nivelul tuturor structurilor de control fiscal, respectarea prevederilor sale fiind obligatorie pentru toti inspectorii de control fiscal.
    Prin prezentul cod se urmaresc asigurarea unor servicii de calitate si informarea contribuabililor asupra regulilor etice ale activitatii de control, de a caror respectare sunt indreptatiti sa beneficieze in relatiile cu autoritatea controlului fiscal.
    Codul etic al inspectorului de control fiscal incurajeaza contribuabilul sa contribuie activ la derularea activitatii de control.

    CAP. 2
    Obiectiv

    Obiectivul Codului etic al inspectorului de control fiscal il reprezinta desfasurarea la cele mai inalte standarde de profesionalism a activitatii de control fiscal. Atingerea acestui obiectiv impune indeplinirea a trei cerinte de baza.

    Credibilitatea
    Societatea isi manifesta nevoia de credibilitate in controlul fiscal ca justificare a participarii fiecarui membru al societatii la formarea resurselor financiare ale bugetului de stat.
    Existenta unui cadru etic pe care trebuie sa-l respecte inspectorul de control fiscal constituie o garantie a cresterii increderii contribuabilului in controlul fiscal.

    Profesionalism
    Exercitarea functiei de inspector de control fiscal este efectuata de persoane ale caror capacitati intelectuale si experienta dobandite prin pregatire le asigura competenta necesara activitatii de control fiscal.

    Calitatea serviciilor
    Societatea in general si contribuabilii in special solicita efectuarea controlului fiscal la cele mai inalte cote de calitate si standarde de performanta, astfel incat sa se asigure atat realizarea functiei de control fiscal, cat si derularea nestingherita a activitatii contribuabilului pe perioada controlului.

    CAP. 3
    Principii fundamentale

    Pe intreaga durata a controlului fiscal inspectorii de control fiscal au obligatia de a actiona cu profesionalism, dovedind corectitudine si obiectivitate in relatiile cu contribuabilii si cu celelalte persoane cu care vin in contact pe parcursul indeplinirii atributiilor de serviciu.
    In scopul atingerii obiectivului controlului fiscal, persoanele care exercita aceasta functie trebuie sa respecte urmatoarele principii fundamentale:
    1. integritatea este principiul conform caruia inspectorii de control fiscal isi vor exercita functia cu onestitate, buna-credinta si responsabilitate, respectand legea si actionand in conformitate cu prevederile legale si cu cerintele functiei; nu vor lua parte, cu buna stiinta, la nici o activitate ilegala si nu se vor angaja in acte care sa discrediteze functia de inspector de control fiscal;
    2. obiectivitatea este principiul conform caruia inspectorii de control fiscal trateaza toate situatiile cu care se confrunta in activitatea lor conform starii de fapt fara influente externe.
    Inspectorii de control fiscal sunt obligati:
    a) sa dovedeasca onestitate in indeplinirea tuturor atributiilor de serviciu;
    b) sa fie obiectivi in efectuarea constatarilor si in stabilirea masurilor luate ori propuse;
    c) sa evite ideile preconcepute si partinirea;
    d) sa nu se lase influentati in luarea deciziilor de oferte din partea contribuabililor incompatibile cu integritatea si obiectivitatea;
    e) sa respinga si sa informeze superiorii despre orice acte de coruptie, fapte sau actiuni ilegale;
    f) sa nu foloseasca pozitia lor de functionar public in interese particulare;
    g) sa nu conditioneze indeplinirea corecta a atributiilor de serviciu de obtinerea unor recompense din partea contribuabilului;
    h) sa nu solicite, sa nu primeasca sau sa accepte cadouri, imprumuturi si orice alte valori ori servicii, in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu;
    i) sa nu se implice in activitati sau intelegeri, direct ori indirect, care ar da nastere la conflicte de interese;
    j) sa nu foloseasca bunurile sau influenta entitatii controlate pentru rezolvarea unor probleme personale;
    k) sa semnaleze conducatorului ierarhic eventualele cazuri de conflict de interese in care se afla ca urmare a sarcinilor de control primite;
    3. legalitatea reprezinta principiul potrivit caruia orice actiune de control fiscal poate fi efectuata, daca este prevazuta intr-un act normativ aplicabil domeniului de activitate supus procedurii de control;
    4. confidentialitatea este principiul conform caruia inspectorii de control fiscal sunt obligati sa nu dezvaluie informatiile pe care le primesc de la contribuabili fara o autorizare a celor in drept, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
    Inspectorul de control fiscal va fi prudent in folosirea si protejarea informatiilor acumulate in cursul verificarii si nu va folosi informatiile si documentele de care ia cunostinta pentru nici un scop contrar legii.
    Inspectorii de control fiscal au obligatia sa respecte confidentialitatea informatiilor dobandite in timpul activitatilor profesionale, in legatura cu afacerile contribuabililor. Obligatia respectarii confidentialitatii se mentine chiar si dupa terminarea relatiei profesionale intre inspectorul de control fiscal si contribuabil.
    Inspectorul de control fiscal care dobandeste informatii in timpul exercitarii sarcinilor de serviciu profesionale are obligatia sa nu foloseasca informatia in avantajul personal sau in avantajul unei terte parti;
    5. competenta este principiul conform caruia toate situatiile sunt tratate printr-un rationament profesional.
    In acest scop, inspectorii de control fiscal trebuie sa fie impartiali si sa aplice cunostintele, experienta si aptitudinile necesare in exercitarea atributiilor de serviciu.

    CAP. 4
    Responsabilitatea

    O caracteristica a functiei de inspector de control fiscal o constituie responsabilitatea acestuia fata de entitatile supuse controlului fiscal.
    Entitatile supuse controlului fiscal sunt persoanele fizice romane si straine, societati comerciale, companii nationale, organizatii, asociatii sau fundatii nonprofit, institutii publice, precum si orice alte entitati care desfasoara activitati, potrivit legii, pe teritoriul Romaniei, contribuabili care au obligatii fiscale fata de bugetul de stat.
    Responsabilitatea unui inspector de control fiscal fata de entitatile controlate nu impune satisfacerea intereselor acestora.
    Inspectorul de control fiscal trebuie sa-si asume intreaga responsabilitate cu privire la constatarile inscrise in procesul-verbal de control fiscal.

    CAP. 5
    Conduita

    In indeplinirea atributiilor de serviciu inspectorii de control fiscal sunt obligati:
    a) sa respecte Constitutia, legile tarii, reglementarile si normele privind controlul fiscal, regulamentul de organizare si functionare;
    b) sa respecte orice dispozitie interna cu caracter oficial;
    c) sa manifeste loialitate fata de tara si fata de institutia controlului fiscal si sa considere aceasta ca cel mai inalt principiu moral;
    d) sa respecte si sa aplice principiile prezentului cod etic;
    e) sa nu faca discriminari in relatiile cu contribuabilii, sa nu acorde privilegii acestora;
    f) sa nu accepte favoruri sau beneficii pentru ei insisi sau pentru membrii familiei;
    g) sa nu se angajeze niciodata in relatii de afaceri cu contribuabilii, persoane fizice sau juridice, direct ori indirect, relatii care ar afecta indeplinirea corecta, cinstita si cu constiinciozitate a indatoririlor de serviciu;
    h) sa se abtina, in activitatea desfasurata, de la orice comportament care ar discredita functia de inspector de control fiscal;
    i) sa nu se lase influentati de interesele personale si nici de presiunile de orice fel, in indeplinirea atributiilor de serviciu;
    j) sa actioneze pentru combaterea fraudei, coruptiei, traficului ilicit de marfuri si bunuri si a altor actiuni ilicite;
    k) sa sesizeze conducatorului ierarhic cazurile in care li se cere sa actioneze contrar prezentului cod;
    l) sa sesizeze faptele ilicite de care au luat cunostinta in exercitiul functiei.

    CAP. 6
    Atitudinea fata de contribuabili

    In relatiile cu contribuabilii inspectorii de control fiscal sunt obligati:
    a) sa dea dovada de politete, respect, disponibilitate fata de problemele cu care se confrunta contribuabilii si sa considere contribuabilul nu doar ca pe un platitor de impozite si taxe, ci si ca pe un partener egal, avand drepturi si obligatii clar stabilite prin lege;
    b) sa acorde importanta si timpul necesar discutiilor cu contribuabilii sau cu cei desemnati legal in acest sens, pentru a fundamenta constatarile pe baza tuturor argumentelor contribuabilului;
    c) sa acorde contribuabilului o perioada rezonabila de timp pentru a furniza orice informatii, cu exceptia situatiilor in care documentele trebuie puse imediat la dispozitie;
    d) sa solicite contribuabilului sa clarifice aspectele pentru care considera ca sunt necesare informatii suplimentare;
    e) sa isi formuleze si sa isi exprime independent opinia fata de contribuabil, sa se pronunte cu sinceritate, concis, exprimandu-si, daca este cazul, rezervele fata de argumentele contribuabilului;
    f) sa asigure egalitatea de tratament si sa nu faca discriminare pe criterii de nationalitate, sex, origine, rasa, etnie, handicap, varsta, religie sau convingeri politice;
    g) sa dea dovada de seriozitate, profesionalism si respect fata de persoanele cu care intra in relatii de serviciu;
    h) sa dea dovada de operativitate in exercitarea atributiilor de serviciu, evitand sa prelungeasca in mod inutil perioada de desfasurare a controlului;
    i) sa motiveze in scris deciziile luate.

    CAP. 7
    Comportamentul in cadrul institutiei

    Inspectorii de control fiscal sunt obligati:
    a) sa promoveze in cadrul serviciului relatii bazate pe responsabilitate, loialitate, respect reciproc, colaborare si sprijin profesional;
    b) sa indeplineasca sarcinile de serviciu in limitele competentelor si responsabilitatilor atribuite;
    c) sa indeplineasca toate sarcinile dispuse de conducatorii ierarhici, cu conditia ca acestea sa nu contravina dispozitiilor legale;
    d) sa actioneze intotdeauna astfel incat sa nu fie afectata imaginea institutiei.

    CAP. 8
    Demnitatea, sprijinul profesional si mediul de lucru

    1. Inspectorii de control fiscal sunt obligati:
    a) sa apere demnitatea functiei si sa nu lezeze prestigiul autoritatii controlului fiscal;
    b) sa nu raspunda la provocarile adresate de orice persoana cu care vin in contact prin natura activitatii, cu privire la persoanele lor, colegii sau institutia din care fac parte.
    2. Inspectorii de control fiscal beneficiaza:
    a) de protectia legii, in exercitarea atributiilor de serviciu;
    b) de drepturile recunoscute de lege;
    c) de sprijin pentru imbunatatirea si perfectionarea cunostintelor si activitatii lor profesionale;
    d) de pregatire profesionala, initiala si continua, pe tot parcursul carierei lor;
    e) de conditii de munca de natura sa le ocroteasca sanatatea si integritatea fizica;
    f) de dotarile materiale necesare, care sa le permita indeplinirea sarcinilor de serviciu in conditii optime si cu operativitate.

    CAP. 9
    Respectarea normelor din prezentul cod

    1. Inspectorii de control fiscal trebuie sa fie constienti de faptul ca este in interesul lor sa respecte prezentul cod, incalcarea acestuia conducand la suportarea consecintelor legale, cu efecte negative asupra carierei profesionale prin aplicarea de masuri disciplinare.
    2. Comportamentul inspectorilor de control fiscal trebuie sa fie conform cerintelor prezentului cod.
    3. In cazul in care inspectorii de control fiscal nu respecta cerintele prezentului cod sau nu pot justifica abaterile de la prevederile acestuia, vor suporta sanctiuni disciplinare potrivit prevederilor legale.
    4. Daca exista indicii ca faptele savarsite de inspectorii de control fiscal intrunesc elementele constitutive ale unor infractiuni, conducatorii acestora vor sesiza organele abilitate ale statului.

    CAP. 10
    Dispozitii finale

    1. In vederea luarii la cunostinta de catre contribuabili a modului in care inspectorii de control fiscal trebuie sa se comporte, Codul etic al inspectorului de control fiscal va fi pus la dispozitia contribuabililor, la solicitarea acestora, de toate structurile de control fiscal.
    2. Conducerea unitatilor din structura autoritatii controlului fiscal va lua masurile necesare pentru a se asigura ca inspectorii din subordine cunosc si respecta prezentul cod in exercitarea atributiilor de serviciu.
    3. Cazurile de conduita inadecvata si masurile adoptate vor fi popularizate in randul inspectorilor, cu pastrarea confidentialitatii celor implicati.



COMENTARII la Ordinul 1753/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1753 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Aici este o oportunitate pentru oricine care este în probleme financiare și cei care sunt în nevoie de un împrumut pentru orice motiv, vom oferi împrumuturi la o rată foarte rezonabil de 2%, oferim toate tipurile de credite pentru persoane fizice și companii, angajat sau șomer, toți cei care sunt în nevoie de asistență financiară sunt binevenite. Mulți suferă și au nevoie de ajutor pentru a îmbunătăți standardul lor de viață, mulți sunt șomeri și au nevoie de ajutor financiar pentru a începe o afacere, mulți au nevoie de asistență financiară pentru a șterge facturile și datoriile lor. Nu conteaza ce tip de împrumut care aveți nevoie și pentru orice motiv contactati-ne astăzi, aceasta este o oportunitate de aur la ușa ta pas, contactati-ne astăzi, prin e-mail ca davidpetersonloanfirm@outlook.com și de a lua împrumut de azi. Daca sunteti interesati intr-o împrumut, atunci pur și simplu să ne contactați prin e-mail nostru de mai jos. Nume: David Peterson E-mail: davidpetersonloanfirm@outlook.com
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Aici este o oportunitate pentru oricine care este în probleme financiare și cei care sunt în nevoie de un împrumut pentru orice motiv, vom oferi împrumuturi la o rată foarte rezonabil de 2%, oferim toate tipurile de credite pentru persoane fizice și companii, angajat sau șomer, toți cei care sunt în nevoie de asistență financiară sunt binevenite. Mulți suferă și au nevoie de ajutor pentru a îmbunătăți standardul lor de viață, mulți sunt șomeri și au nevoie de ajutor financiar pentru a începe o afacere, mulți au nevoie de asistență financiară pentru a șterge facturile și datoriile lor. Nu conteaza ce tip de împrumut care aveți nevoie și pentru orice motiv contactati-ne astăzi, aceasta este o oportunitate de aur la ușa ta pas, contactati-ne astăzi, prin e-mail ca davidpetersonloanfirm@outlook.com și de a lua împrumut de azi. Daca sunteti interesati intr-o împrumut, atunci pur și simplu să ne contactați prin e-mail nostru de mai jos. Nume: David Peterson E-mail: davidpetersonloanfirm@outlook.com
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Bună ziua, Sunteți în căutarea pentru un împrumut de afaceri, credit de nevoi personale, împrumut acasă, etc ..? Va oferim personale și de afaceri de împrumut la orice individ interesat la dobândă 2% de la 1 la 30 de ani. Nume: Data nașterii: Sex: Stare civilă: Adresa: Oraș: Țară: telefon: Suma de împrumut: Durata de împrumut: Venitul lunar net. Contactati-ne: creditsolutionhome@outlook.com
ANONIM a comentat Legea 3 1977
    legea a fost f.buna,dar dupa 1989 pensionandu-ma in anul 1991, s-au repectat prevederile de calcul,dar din martie 1991 prin trecerea la milioane nu s-au respectat prevederile art.7 din lege privin IMPRESCRIPTIA si prin legi neconstitutionale si aplicate retroactiv,legea 19/2000, s-au diminuat sumele din decizia de pensionare cu 1 la 100000 rezultand o pensie de 0,26 roni(tot lei) din 2619 lei in decizie, in prezent,aug.2014,primesc numai 50%,adic a 1335 lei,..Milu Bajenaru Valentin,Brasov
ANONIM a comentat Ordin 73 2014
    As dori un raspuns competent la urmatoarea situatie cu care ne confruntam de luni de zile fara nici un rezultat in afara debransarii de la electrica si ramanerii astfel si fara apa de consum curent . Fiica mea a divortat si a facut partaj imobiliar din mai 2009, drept pentru care s-a prezentat la sediul enel oras Pantelimon pentru schimbare titular contract, vechiul contract fiind pe numele fostului sot. Deoarece acesta nu a fost de acord si beneficiaza de ,,cunostinte ''la Enel si primarie, nu s-a putut face aceasta modificare. Precizez ca in urma partajului, din cele 2 proprietati vecine, una i-a revenit mie, iar una lui , ambele imobile fiind bransate inca de la constructia lor prin plata costurilor ca sot si sotie la vremea respectiva. Fiind primii care am facut bransamentul,ulterior pe acest bransament s-au mai bransat alte 5 imobile. Fostul sot nu a fost de acord ca ea sa ramana bransata pe vechiul bransament, iar Enel Pantelimon a facut un proiect de bransare din capatul celalalt al strazii, cu costuri exorbitante , depeste 125 milioanelei. Cum pot rezolva legal acest lucru ,deoarece el intre timp a reziliat contractul pentru imobilul meu si am fost debransata chiar a doua zi de la contorul meu . Enel refuza rebransarea decat in conditiile puse de el , cand eu am facut cerere doar de schimbare titular contract cum se face de regula in situatii de divort si partaj. Precizez ca ea a platit mereu consumul prin banca chiar daca nu e titular de contract, in baza contorului detinut la imobil . Datorita abuzurilor fostului sot care uzeaza de relatii la primaria Pantelimon si la toti furnizorii de utilitati din localitate, au fost taiate toate utilitatile si cu mari costuri mi-am facut contractele si bransamente gaze , chiar daca imobilul avea utilitati inca din 2006. Cum pot demonstra ca astfel se face o discriminare ,iar lipsa de curent electric produce pagube imense, fiind singura casa unde poate locui ? De o alta rebransare nici nu poate fi vorba deoarece nu detin banii necesari si nici nu-i vad rostul atata timp cat bransarea s-a facut cu banii nostri in 1996 ca sot si sotie ,iar pentru rebransare la gaze am imprumutat banii sa platesc cca 60 milioane lei , deoarece aici nu aveam contor separat, si s-a facut in mai bine de 5luni . Astept sa-mi dati un sfat pe mail deoarece suntem disperati ca nu se poate rezolva decat cu aceste costuri propuse prin proiect. Putem demonstra cu acte si raspunsurile primite de la toate forurile,ENEL inclusiv de la ANRE , care a gasit ca solutia data de Enel Pantelimon jud Ilfov aste singura legala si ca trebuie sa platesc peste 125 milioane lei pentru a avea current electric si apa de consum . Datorita acestei situatii, in casa si curte nu mai poate locui nici macar un caine , iar cei care fac legea doar pentru ei jubileaza. Ne punem mari sperante in rezolvarea legala a acestei situatii, am citit toate legile in acest domeniu , nu am gasit o explicatie anume ,si nici chiar debransarea nu s-a facut dupa 21 zile cum este legal, ci doar dupa o zi , ca sa ne arate cine este mai puternic. Asteptam cu mare nerabdare o solutie in aceste abuzuri facute doar pentru capriciile fostului sot care ne-a demonstrat ca pana acum el face ce doreste doar ca sa ne hartuiasca si sa ne ameninte cu diverse , inclusiv cu arme. Cu multumiri pentru raspunsul care speram sa-l primim cat mai curand,
ANONIM a comentat Decretul 153 1970
    pai cum sa nu existe comentariu??? -Unde e atitudinea cetateneasca???Cand umbla in tara fel si fel de gasti de "infractori",interlopi !!!!!cum ar fi in P.Neamt niste jigodii de cica minori care fura,ataca si-n plina zi pe bietii oameni,femei neajutorate etc,iar interlopii isi fac de cap;degeaba exista atatea "politii":politie locala,jandarmerie,politie judet,SRI,etc Luati atitudine fratilor!!!!!!!!!!Faceti odata ceva!!!!!!!!!!!Sa se vada ceva !!!!Nu asteptati numai recompense.Ca nici cetateanu nu poate lua atitudine daca aceste structuri nu ia initiativa!!!Nici primaria nu misca nimic!!!
ANONIM a comentat Ordonanţa 112 1999
    Art.8 1/b- nu este constitutional deoarece face discriminare pe criteriu de sex -in sensul vechimii cerute pt. barbati25 ani fata de femei 20 ani(care au fost criteriile legale pt. a exista aceasta diferenta la vechimea ceruta?)Un raspuns scris ar elucida problema.
ANONIM a comentat Legea 77 2014
    Esti interesat de un împrumut? Profit de această ocazie pentru a aplica pentru un împrumut de azi. Noi oferim credite aprobare rapida plan de rambursare flexibil interes scăzut pe termen scurt și lung E-mailul meu: denarja464@outlook.com
ANONIM a comentat Hotărârea 32 2013
    Bună ziua, Sunt domnul Maurice un certificat, reputație, legitimă și un creditor bani acreditat. Am împrumut bani la oameni care au nevoie de asistență financiară. Ai un credit rău sau vă aflați în nevoie de bani pentru a plăti facturile? Vreau să folosesc acest mediu pentru a vă informa că am acorda asistență beneficiar de fiabile ca vom fi bucuroși să vă oferim un împrumut e-mail de contact: mauricefinance@hotmail.com
ANONIM a comentat Legea 241 2013
    Ai nevoie de un împrumut de urgență pentru a rezolva problemele tale financiare și, de asemenea, pentru a porni afacerea dvs. sau pentru a crește facilități de afaceri? dacă da, să ne contactați prin e-mail: greatuniversalloancompany1@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1753/2003
Business Directory Directories Codul fiscal actualizat 2012 Coduri postale Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu