Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.1602 din 19.09.2014

pentru aprobarea Planului cu privire la asigurarea şi controlul calităţii (QA/QC) Inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră
ACT EMIS DE: Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 755 din 16 octombrie 2014



SmartCity1

Având în vedere Referatul de aprobare nr. 99.896/DGSC din 8 mai 2014 al Direcţiei generale schimbări climatice,în temeiul prevederilor art. 6 alin. (1) lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 1.570/2007 privind înfiinţarea Sistemului naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice din surse sau al reţinerilor prin sechestrare a tuturor gazelor cu efect de seră, reglementate prin Protocolul de la Kyoto, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 48/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice şi pentru modificarea unor acte normative în domeniul mediului şi schimbărilor climatice, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul mediului şi schimbărilor climatice emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Planul cu privire la asigurarea şi controlul calităţii (QA/QC) Inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, care cuprinde proceduri specifice pentru controlul calităţii ce urmează a fi parcurse în mod obligatoriu în procesul de elaborare a inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, proceduri pentru asigurarea calităţii ulterior elaborării inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi stabilirea unor criterii privind calitatea, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice prevedere contrară îşi încetează aplicabilitatea. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Anne-Rose-Marie Jugănaru, secretar de stat
ANEXĂ PLANUL cu privire la asigurarea şi controlul calităţii (QA/QC) Inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră Capitolul IPrevederi generale Secţiunea 1Aplicabilitate Articolul 1Prezenta procedură reglementează totalitatea aspectelor cu privire la procesul de asigurare şi control al calităţii datelor specifice Inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră. Articolul 2Autoritatea competentă reprezintă instituţia responsabilă pentru asigurarea şi controlul calităţii datelor specifice INEGES. Articolul 3Datele şi informaţiile necesare realizării INEGES sunt furnizate în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 1.570/2007 privind înfiinţarea Sistemului naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice din surse sau al reţinerilor prin sechestrare a tuturor gazelor cu efect de seră, reglementate prin Protocolul de la Kyoto, cu modificările şi completările ulterioare. Secţiunea a 2-aDefiniţii Articolul 4În sensul prezentei proceduri, expresiile şi termenii folosiţi au următoarele semnificaţii: 1. activităţi privind controlul calităţii - includ metode generale de verificare a acurateţii colectării datelor, operaţii de agregare şi utilizarea procedurilor standardizate pentru calcularea emisiilor/sechestrărilor, măsurătorilor, estimării incertitudinilor, arhivării informaţiilor şi raportării. Nivele mai înalte de abordare a activităţilor privind controlul calităţii (QC) includ revizuirea tehnică a categoriilor sursă/structură naturală de sechestrare, a datelor de activitate a factorilor de emisie şi a metodelor de estimare; 2. audit - procedura de evaluare a conformării autorităţii competente cu minimul specificaţiilor QC conturate la nivelul procedurii QC. Auditurile pot include certificarea riguroasă a datelor sau a referinţelor şi pot fi desfăşurate în timpul pregătirii unui inventar, după pregătirea inventarului sau asupra unui inventar anterior; 3. chei de notare - abrevieri utilizate la nivelul tabelelor CRF pentru caracterizarea activităţilor pentru care nu există date numerice (NO, NE, NA, IE, C); 4. coordonatorul activităţilor privind asigurarea şi controlul calităţii - persoana responsabilă cu îndeplinirea obiectivelor prezentului plan; 5. CRF (Common Reporting Format) - formatul comun de raportare; 6. date de activitate - date cantitative privind activităţile antropice generatoare de emisii de GES şi/sau de reţineri prin sechestrare a dioxidului de carbon, într-o perioadă de timp determinată (consumuri de combustibili, consumuri de materii prime, producţii industriale, volume de lemn recoltate pe categorii, suprafeţe de pădure pe categorii etc.); 7. documentele relevante oficiale - Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale de GES, revizuite în 1996, Ghidul IPCC de bune practici şi management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GES, Ghidul IPCC de bune practici privind folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de folosinţă a terenurilor şi silvicultură şi deciziile Conferinţei părţilor la UNFCCC şi Protocolul de la Kyoto; 8. estimarea emisiilor - determinarea valorii unei cantităţi sau a incertitudinii asociate acesteia prin utilizarea unei formule de calcul; 9. GES - gaze cu efect de seră conform anexei A la Protocolul de la Kyoto; 10. INEGES - Inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră; 11. IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) - Grupul interguvernamental privind schimbările climatice; 12. îmbunătăţirea calităţii INEGES şi a procedurii privind asigurarea şi controlul calităţii - îmbunătăţirea calităţii inventarului prin îmbunătăţirea calităţii datelor de activitate, factorilor de emisie, metodelor şi a altor elemente tehnice relevante aferente inventarului; 13. NIR - Raportul inventarului naţional; 14. obiective ale calităţii - expresii concrete privind standardul ţintit pentru pregătirea şi raportarea INEGES luând în considerare, de asemenea, principiile inventarului. Unele dintre principiile inventarului conduc la obiective ale calităţii exacte şi măsurabile, în timp ce în cazul celorlalte este posibilă fixarea unor obiective generale sau calitative. Obiectivele privind calitatea trebuie să fie atinse în mod obiectiv în condiţiile resurselor disponibile; 15. planul privind asigurarea şi controlul calităţii (QA/QC) Inventarului naţional al emisiunilor de gaze cu efect de seră - document intern INEGES necesar în organizarea, planificarea şi implementarea tuturor activităţilor QA/QC. Planul conturează activităţile QA/QC ce vor fi implementate şi cuprinde un calendar al desfăşurării acestora urmând procesul de pregătire a inventarului de la stadiul iniţial de dezvoltare până la raportarea acestuia; 16. „CRF Reporter“ - aplicaţie informatică (software) folosită în activităţile specifice privind gestionarea INEGES, în vederea raportării de către ţările incluse în anexa I la UNFCCC a datelor cantitative şi calitative într-un format standardizat şi în vederea facilitării comparării acestora între ţările incluse în anexa I la UNFCCC; 17. sistem naţional pentru estimarea nivelurilor emisiilor/ reţinerilor prin sechestrare a GES - totalitatea aspectelor de natură instituţională, legală şi procedurală dezvoltate în România pentru estimarea nivelurilor emisiilor/reţinerilor prin sechestrare a GES nereglementate prin Protocolul de la Montreal din/în surse/structuri naturale de sechestrare şi pentru raportarea şi arhivarea informaţiilor specifice INEGES; 18. tabele CRF - tabele conţinând date cantitative şi calitative specifice INEGES, generate prin utilizarea aplicaţiei informatice „CRF Reporter“; 19. UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) - Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice; 20. verificare - cuprinde activităţile şi procedurile care pot fi urmate în timpul planificării şi dezvoltării sau după finalizarea pregătirii inventarului, care pot ajuta la stabilirea încrederii în acesta. În mod tipic, verificarea acurateţii inventarului se face prin utilizarea unor metode externe, incluzând compararea cu estimările altor organizaţii sau cu cele determinate prin utilizarea concentraţiilor atmosferice ori gradienţilor de concentraţii ale acestor GES; 21. verificarea în detaliu - constǎ în revizuirea calculelor sau a prezumţiilor experţilor în sectoarele relevante. Este de preferat ca experţii care efectuează revizuirea să fie experţi independenţi neimplicaţi în compilarea inventarului naţional. Obiectivul verificării în detaliu este de a asigura faptul cǎ rezultatele inventarului, prezumţiile şi metodele folosite sunt rezonabile în conformitate cu cunoştinţele din domeniul respectiv. Procedurile de revizuire în detaliu pot fi suplimentate prin implicarea altor persoane şi prin mecanisme publice de revizuire. Secţiunea a 3-aPrincipii Articolul 5Activităţile privind asigurarea şi controlul calităţii INEGES trebuie să ia în considerare următoarele principii: a)transparenţa inventarului - premisele şi metodologiile utilizate pentru pregătirea INEGES trebuie explicate clar pentru a facilita înţelegerea procesului de pregătire a INEGES, potenţiala reconstituire a acestuia şi evaluarea INEGES de către experţi independenţi în cadrul procesului anual de revizuire şi de către public; b)consecvenţa inventarului - INEGES trebuie să fie consecvent, la nivelul tuturor elementelor sale, cu inventarele aferente celorlalţi ani din perioada analizată. INEGES este considerat consecvent dacă aceleaşi metodologii au fost utilizate pentru anul de bază şi pentru cei subsecvenţi şi dacă seturi de date consecvente sunt utilizate pentru estimarea emisiilor din surse sau a reţinerilor prin sechestrare a dioxidului de carbon; c)comparabilitatea inventarului - estimările emisiilor şi a reţinerilor prin sechestrare raportate de către fiecare ţară inclusă în anexa I la UNFCCC trebuie să fie comparabile cu cele raportate de celelalte ţări incluse în anexa I la UNFCCC. În acest scop, ţările incluse în anexa I la UNFCCC trebuie să ţină seama de prevederile documentelor relevante oficiale; d)caracterul complet al inventarului - estimările trebuie să acopere toate sursele şi toate reţinerile prin sechestrare, toate gazele, incluse în Liniile directoare IPCC şi toate celelalte categorii existente relevante sursă/reţinere prin sechestrare, specifice ţărilor incluse în anexa I la UNFCCC. Completitudinea semnifică, de asemenea, acoperirea geografică în totalitate a surselor şi reţinerilor prin sechestrare; e)acurateţea inventarului - reprezintă gradul de exactitate a estimării emisiilor sau reţinerilor prin sechestrare. Estimările trebuie să fie precise în sensul că nu sunt în mod sistematic nici mai mici şi nici mai mari decât nivelul real al emisiilor sau a reţinerilor prin sechestrare şi în vederea reducerii incertitudinilor. Secţiunea a 4-aObiective Articolul 6Obiectivul general al prezentei proceduri îl reprezintă pregătirea INEGES în conformitate cu recomandările documentelor relevante oficiale. Articolul 7Obiectivele specifice ale procedurilor cuprind: a)obiective pentru asigurarea transparenţei inventarului:1. furnizarea de informaţii în cadrul NIR-ului într-o manieră transparentă; 2. furnizarea tabelelor CRF cuprinzând informaţii de detaliu la nivel sectorial folosind nivelul de agregare solicitat de către documentele relevante oficiale şi datele de activitate; 3. furnizarea documentaţiei justificative pentru utilizarea algoritmului de estimare a datelor de activitate indisponibile; 4. utilizarea cheilor de notare conform prevederilor documentelor relevante oficiale; 5. luarea în considerare a recomandărilor privind transparenţa furnizate în cadrul rapoartelor de revizuire, pentru pregătirea următoarei variante a inventarului; 6. furnizarea întregii documentaţii asupra verificărilor întreprinse în cadrul procedurilor privind asigurarea şi controlul calităţii; 7. prezentarea în cadrul NIR-ului a unui rezumat al îmbunătăţirilor survenite asupra transparenţei comparativ cu varianta anterioară a inventarului; b)obiective pentru asigurarea caracterului complet al inventarului:1. raportarea estimărilor aferente tuturor surselor şi structurilor naturale de sechestrare şi tuturor gazelor incluse în documentele relevante oficiale, ca şi a celor aferente altor categorii relevante sursă/reţinere prin sechestrare; 2. raportarea tuturor datelor privind estimările emisiilor din surse şi a reţinerilor prin sechestrare din activităţile specifice sectorului folosinţa terenurilor, schimbarea folosinţei terenurilor şi silvicultură (LULUCF), activităţi reglementate prin art. 3.3 din Protocolul de la Kyoto, precum şi a celor provenite din activităţile alese, reglementate prin art. 3.4 din Protocolul de la Kyoto (gestionarea pădurilor şi revegetarea); 3. reducerea folosirii algoritmului de estimare a datelor care lipsesc, anual, cu scopul evitării complete a folosirii lui; 4. luarea în considerare a recomandărilor privind caracterul complet, furnizate în cadrul rapoartelor de revizuire, pentru pregătirea următoarei transmiteri a inventarului; 5. furnizarea tuturor tabelelor CRF, incluzând tabelele CRF complete conţinând informaţii de detaliu la nivel sectorial, în cazurile în care similarităţile la nivelul metodologiilor sau al datelor de activitate permit agregarea; 6. furnizarea informaţiilor asupra caracterului complet la nivelul NIR-ului; 7. furnizarea unui rezumat la nivelul NIR-ului conţinând descrierea schimbărilor şi a îmbunătăţirilor survenite la nivelul caracterului complet al INEGES comparativ cu varianta anterioară; c)obiective pentru asigurarea consecvenţei inventarului:1. menţinerea unor serii de date de emisii şi reţineri prin sechestrare consecvente; 2. realizarea recalculărilor într-un mod sistematic şi prompt pentru a putea lua în considerare un grad de cunoaştere superior şi soluţiile la problemele identificate; 3. luarea în considerare a recomandărilor privind consecvenţa furnizate în cadrul rapoartelor de revizuire, pentru pregătirea următoarei variante a inventarului; 4. furnizarea în cadrul NIR-ului de informaţii asupra consecvenţei şi recalculărilor întreprinse; 5. explicarea tendinţelor majore şi a creşterilor/descreşterilor bruşte ale nivelurilor emisiilor/reţinerilor prin sechestrare; 6. compilarea şi scoaterea în evidenţă a problemelor privind consecvenţa seriilor de date specifice INEGES în timpul desfăşurării procedurilor QC şi rezolvarea inconsecvenţelor evidenţiate; 7. eliminarea tuturor inconsecvenţelor dintre NIR şi tabelele CRF; d)obiective pentru asigurarea comparabilităţii inventarului:1. utilizarea metodologiilor, procedurilor şi formatelor agreate în cadrul UNFCCC şi al Protocolului de la Kyoto pentru estimarea şi raportarea emisiilor/reţinerilor prin sechestrare de GES la nivel naţional; 2. alocarea emisiilor şi a reţinerilor prin sechestrare categoriilor sursă/structură naturală de sechestrare în acord cu nivelurile de agregare prezentate în documentele relevante oficiale; e)obiective pentru asigurarea acurateţii inventarului:1. furnizarea estimării cantitative a incertitudinii asociate INEGES; 2. utilizarea nivelului de abordare 2 sau a unora superioare pentru estimarea emisiilor/reţinerilor prin sechestrare aferente categoriilor importante, pe cât posibil având în vedere disponibilitatea datelor de activitate; 3. furnizarea de informaţii în cadrul NIR-ului asupra incertitudinilor parametrilor specifici INEGES; 4. furnizarea unui rezumat al îmbunătăţirilor aferente analizei incertitudinilor, comparativ cu varianta transmisă anterior; 5. furnizarea unui rezumat al schimbărilor şi îmbunătăţirilor valorilor incertitudinilor, în cadrul NIR-ului, comparativ cu varianta transmisă anterior. Capitolul IIProceduri privind controlul calităţii datelor specifice INEGES Articolul 8Autoritatea competentă asigură anual, înainte şi în timpul pregătirii estimărilor de GES (15 septembrie- 15 decembrie), desfăşurarea următoarelor activităţi privind controlul calităţii: 1. verificarea cerinţelor specifice privind termenele-limită de raportare; 2. verificarea caracterului complet al datelor colectate; 3. verificarea transcrierii corecte a datelor de intrare din formatul furnizat în foile de calcul; 4. verificarea corectitudinii factorilor de conversie ce urmează a fi folosiţi în calcul; 5. verificarea integrităţii structurilor de date şi dezagregării datelor de activitate la nivelul foilor de calcul; 6. verificarea concordanţei dintre unităţile de măsură aferente datelor de la nivelul foilor de calcul şi a celor specifice datelor echivalente din formatul specific programului informatic „CRF Reporter“; 7. verificarea consecvenţei şi a amplitudinii valorilor seriilor datelor de activitate şi a factorilor de emisie, la nivelul foilor de calcul; 8. identificarea parametrilor comuni mai multor categorii sursă/reţinere prin sechestrare şi verificarea consecvenţei valorilor la nivelul acestor categorii; 9. verificarea corectitudinii calculului emisiilor la nivelul foilor de calcul prin reproducerea unui calcul reprezentativ; 10. verificarea corectitudinii agregării estimărilor de emisii la nivelul foilor de calcul. Articolul 9Autoritatea competentă asigură anual, în timpul şi după pregătirea estimărilor de GES (15 octombrie- 10 ianuarie-10 martie), desfăşurarea următoarelor activităţi privind controlul calităţii: 1. verificarea existenţei estimărilor de emisii/reţineri prin sechestrare pentru toate sursele/structurile naturale de sechestrare şi pentru întreaga perioadă analizată; 2. verificarea existenţei explicaţiilor în cazul lipsei estimărilor emisiilor/reţinerilor prin sechestrare; 3. verificarea corectitudinii şi consecvenţei alegerii datelor de activitate, factorilor de emisie şi metodelor utilizate de-a lungul întregii perioade de timp analizate; 4. verificarea tendinţelor pentru identificarea şi reanalizarea valorilor excepţionale; 5. verificarea corectitudinii recalculărilor şi a existenţei justificărilor acestora; 6. verificarea arhivării şi stocării datelor de activitate, factorilor de emisie şi a metodelor utilizate; 7. verificarea corectitudinii şi a caracterului complet ale transcrierii datelor din foile de calcul la nivelul programului informatic „CRF Reporter“; 8. verificarea corectitudinii şi completitudinii transcrierii datelor de la nivelul aplicaţiei informatice „CRF Reporter“ la nivelul tabelelor CRF; 9. verificarea consecvenţei datelor folosite în cadrul NIR-ului cu cele de la nivelul tabelelor CRF şi al foilor de calcul; 10. verificarea corectitudinii descrierii metodelor aplicate, la nivelul NIR-ului; 11. verificarea caracterului complet al referinţelor la nivelul NIR-ului; 12. verificarea arhivării tabelelor CRF, a NIR-ului, a bazei de date de tip „xml“ şi a bazelor de date specifice aplicaţiei informatice „CRF Reporter“, incluzând foile de calcul; 13. verificarea continuităţii categoriilor importante de-a lungul perioadei analizate; 14. verificarea calificării adecvate a persoanelor care furnizează opinii competente privind estimările incertitudinilor şi arhivarea documentaţiei privind calificarea persoanelor şi opiniile competente; 15. verificarea corectitudinii calculului incertitudinii prin replicarea parţială a analizei Monte Carlo; 16. verificarea implementării recomandărilor echipelor de experţi revizuitori ale Secretariatului UNFCCC; 17. verificarea caracterului complet al arhivării documentaţiei QA/QC: planul QA/QC, listele de control, raportul echipelor de experţi revizuitori ale Secretariatului UNFCCC, listele de îmbunătăţiri; 18. verificarea eficienţei planului QA/QC şi propunerea de îmbunătăţiri. Articolul 10Activităţile privind controlul calităţii menţionate anterior sunt implementate la nivel de sector. Ţinând cont de responsabilităţile specifice la nivel de sector alocate personalului, activităţile privind controlul calităţii sunt implementate pentru o anumită categorie de către un specialist sectorial care nu este implicat în administrarea, incluzând şi estimarea emisiilor/reţinerilor prin sechestrare, acelei categorii (abordarea de tip verificare încrucişată). Articolul 11Autoritatea competentă asigură documentarea tuturor verificărilor menţionate anterior la nivelul unor liste de control specifice pregătirii inventarului. În acest scop, listele pentru controlul calităţii vor fi folosite consecvent de către întreaga echipă implicată în pregătirea inventarului. Articolul 12Suplimentar activităţilor menţionate anterior şi în acord cu documentele relevante oficiale, autoritatea competentă asigură desfăşurarea de activităţi privind controlul calităţii specifice categoriilor importante şi tuturor categoriilor pentru care au avut loc recalculări semnificative. Capitolul IIIProceduri privind asigurarea calităţii datelor specifice INEGES Articolul 13Autoritatea competentă asigură, în acord cu prevederile specifice din documentele relevante oficiale, desfăşurarea de activităţi de verificare a calităţii INEGES sau a unor părţi ale INEGES, activităţi întreprinse de către specialişti terţi, cu relevanţă. Articolul 14Autoritatea competentă are obligaţia dezvoltării cadrului contractual sau oricăror altor aranjamente necesare pregătirii documentelor specifice asigurării calităţii de către organizaţii terţe. Articolul 15Autoritatea competentă poate asigura desfăşurarea de activităţi de asigurare a calităţii INEGES prin implicarea experţilor din alte state, inclusiv în contextul în care România a încheiat acorduri bilaterale în domeniul schimbărilor climatice şi în cazul dezvoltării unor proiecte independente. Articolul 16Autoritatea competentă are obligaţia de a lua în considerare potenţialele observaţii generate în cursul procedurilor de agregare a Inventarului emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul Comunităţii Europene, în intervalul 15 ianuarie-15 martie, proceduri definite în cadrul Mecanismului de monitorizare a emisiilor de GES la nivelul Comunităţii Europene. Articolul 17Autoritatea competentă are obligaţia de a lua în considerare recomandările echipelor experţilor revizuitori în coordonarea Secretariatului UNFCCC şi pe cele generate în revizuirile implementate în scopurile Deciziei nr. 406/2009/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind efortul statelor membre de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră astfel încât să respecte angajamentele Comunităţii de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2020. În acest sens, toate recalculările efectuate vor fi menţionate la nivelul listelor de îmbunătăţiri. Articolul 18Autoritatea competentă asigură documentarea tuturor verificărilor privind asigurarea calităţii, cu excepţia rapoartelor echipelor de experţi revizuitori ale Secretariatului UNFCCC, la nivelul unor liste de control specifice pregătirii inventarului. În acest scop, listele pentru asigurarea calităţii vor fi folosite consecvent de către întreaga echipă implicată în pregătirea inventarului. Capitolul IVActivităţi privind controlul calităţii, asigurarea calităţii şi de verificare, activităţi specifice sectoarelor INEGES Articolul 19Autoritatea competentă asigură anual, înainte, în timpul şi după pregătirea estimărilor de GES, desfăşurarea următoarelor activităţi privind QC, QA şi de verificare, activităţi specifice sectoarelor INEGES: 1. validarea automată a datelor în cadrul unui model de tip Excel - validarea este implementată cu considerarea oricărei valori a datelor de activitate furnizate prin balanţa energetică şi privind o activitate specifică inventarului şi a intervalului valorilor factorilor de emisie naţionali determinaţi, interval definit în cadrul documentelor relevante oficiale; modelul este direct relaţionat cu variantele balanţei energetice specifice Agenţiei Internaţionale de Energie şi Eurostat, documente furnizate de Institutul Naţional de Statistică, şi cu foile de calcul specifice determinării factorilor de emisie specifici sau factorilor de emisie impliciţi (sectorul energie - subsectorul arderea staţionară şi abordarea de referinţă); 2. verificări manuale asupra tuturor foilor de calcul parte a modelului prezentat la punctul anterior (sectorul energie - subsectorul arderea staţionară şi abordarea de referinţă); 3. verificări manuale ale tuturor foilor de calcul asupra arderii combustibililor regenerabili; foile de calcul sunt direct relaţionate cu variantele balanţei energetice specifice Agenţiei Internaţionale de Energie şi Eurostat şi cu foile de calcul asupra factorilor de emisie impliciţi (sectorul energie - subsectorul arderea staţionară şi abordarea de referinţă); 4. verificări manuale ale tuturor foilor de calcul asupra subsectorului emisii fugitive; foile de calcul sunt direct relaţionate cu variantele balanţei energetice specifice Agenţiei Internaţionale de Energie şi Eurostat şi cu foile de calcul asupra factorilor de emisie utilizaţi (sectorul energie - subsectorul emisii fugitive); 5. implementarea analizei asupra proporţiei datelor privind consumul de combustibil asociat Schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii Europene în datele parte a balanţei energetice, considerând categorii de activitate echivalente (sectorul energie, cu excepţia subsectorului emisii fugitive, abordarea de referinţă); 6. verificări specifice determinării factorilor de emisie naţionali, în baza datelor detaliate sub Schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii Europene şi validate prin rapoarte ale verificatorilor acreditaţi de către Asociaţia de Acreditare din România - RENAR (sectorul energie, cu excepţia subsectorului emisii fugitive, abordarea de referinţă); 7. verificări asupra corelării între datele privind cererea de energie şi cele privind resursele energetice, date la nivelul balanţei energetice (sectorul energie, cu excepţia subsectorului emisii fugitive, abordarea de referinţă); 8. verificarea valorilor extreme asupra combustibililor de tip mixt şi asupra schimbărilor la nivelul datelor privind consumul de energie şi verificări ale cazurilor potenţiale de dublă contabilizare, împreună cu experţii relevanţi ai sectorului procese industriale (sectorul energie, cu excepţia subsectorului emisii fugitive, abordarea de referinţă); 9. verificarea cazurilor potenţiale de dublă contabilizare prin utilizarea balanţei carbonului (sectorul procese industriale); 10. implementarea verificărilor intersectoriale pentru emisiile din categorii, emisii calculate utilizând factori de emisie impliciţi asociaţi primului nivel de abordare care nu ţin cont în mod specific de sursele carbonului (sectorul procese industriale); 11. implementarea analizei asupra proporţiei datelor asociate Schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii Europene în datele parte a INEGES, considerând categorii de activitate echivalente (sectorul procese industriale); 12. comparaţia datelor de activitate asupra metanului recuperat pentru valorificare din facilităţile destinate depozitării deşeurilor solide pe pământ şi asupra incinerării deşeurilor cu datele corespunzătoare din sectorul energie (sectorul deşeuri - subsectoarele depozitarea deşeurilor solide pe pământ şi incinerarea deşeurilor); 13. verificarea apariţiei potenţiale a cazurilor de dublă contabilizare între sectoarele agricultură şi folosinţa terenurilor, schimbarea folosinţei terenurilor şi silvicultură (sectoarele agricultură şi folosinţa terenurilor, schimbarea folosinţei terenurilor şi silvicultură); 14. implementarea unei analize comparative a factorilor de emisie naţionali şi incertitudinilor asociate acestora cu datele echivalente existente la nivel internaţional, preponderent cu date ale ţărilor având circumstanţe naţionale similare (tehnologii, aceleaşi surse de combustibili (sectorul energie, cu excepţia subsectorului emisii fugitive); 15. comparaţia datelor şi informaţiilor asociate factorilor de emisie naţionali şi subsectoarelor fermentaţia enterică şi gestionarea gunoiului de grajd cu date şi informaţii echivalente existente la nivel internaţional, în special considerând elementele disponibile în cadrul ţărilor cu condiţii similare tehnice (caracteristici ale efectivelor de animale, caracteristici ale sistemelor de administrare a gunoiului de grajd) (sectorul agricultură - subsectoarele fermentaţia enterică şi gestionarea gunoiului de grajd); 16. comparaţie între date parte a sectoarelor agricultură şi deşeuri şi a INEGES cu date la nivelul Organizaţiei pentru Alimentaţie şi Agricultură şi EUROSTAT. Capitolul VPlanul de îmbunătăţire a INEGES Articolul 20Coordonatorul activităţilor QA/QC verifică dacă obiectivele specifice privind calitatea au fost realizate. Articolul 21Coordonatorul activităţilor QA/QC elaborează un plan de îmbunătăţire a calităţii INEGES luând în considerare: 1. rezultatele evaluării îndeplinirii obiectivelor specifice privind calitatea; 2. rezultatele evaluării implementării planului anterior privind îmbunătăţirea calităţii INEGES; 3. rezultatele procedurilor QA/QC desfăşurate; 4. analiza categoriilor importante ale INEGES; 5. analiza incertitudinii asociate INEGES; 6. recomandările în urma revizuirii INEGES de către echipele experţilor revizuitori în coordonarea Secretariatului UNFCCC şi în urma revizuirilor INEGES implementate în scopurile Deciziei nr. 406/2009/CE. Articolul 22Coordonatorul activităţilor QA/QC evaluează anual planul de îmbunătăţire a INEGES şi rezultatele implementării acestuia şi îl actualizează în mod corespunzător. Capitolul VIPrevederi finale Articolul 23Toate recalculările efectuate ca urmare a implementării activităţilor specifice privind asigurarea şi controlul calităţii vor fi menţionate la nivelul unor liste de îmbunătăţiri. Articolul 24 (1) În vederea îndeplinirii obligaţiilor specifice, autoritatea competentă poate colabora cu alte organizaţii specializate, putând contracta în acest sens servicii de consultanţă şi dezvoltarea de studii şi analize specifice.(2) Fondurile necesare desfăşurării activităţilor prevăzute la alin. (1) se menţionează distinct în bugetul anual al autorităţii competente, putând fi suplimentate prin finanţări internaţionale şi comunitare. Articolul 25Autoritatea competentă asigură arhivarea şi stocarea întregii documentaţii specifice conform prevederilor legale specifice în vigoare.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1602/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1602 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1602/2014
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu