ORDIN Nr. 159
din 11 aprilie 2006
privind aprobarea
Criteriilor de selectie a furnizorilor de investigatii medicale paraclinice -
radiologie si imagistica medicala, precum si a Metodologiei de evaluare a
furnizorilor de investigatii medicale paraclinice - radiologie si imagistica
medicala
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 19 aprilie 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere Referatul de aprobare nr. 9.326 din 14 aprilie 2006 al Ministerului Sănătăţii şi nr. DG 1.144
din 11 aprilie 2006 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Criteriile de selecţie a
furnizorilor de investigaţii medicale paraclinice - radiologie şi imagistică
medicală din ambulatoriu, denumiţi în continuare furnizori,
precum şi Metodologia de evaluare a furnizorilor
de investigaţii medicale paraclinice - radiologie şi imagistică medicală, în
vederea contractării investigaţiilor de radiologie şi imagistică medicală cu
casele de asigurări de sănătate, cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Pentru a intra în relaţii contractuale cu casele de
asigurări de sănătate, furnizorii trebuie să îndeplinească următoarele etape:
a) îndeplinirea criteriilor de selecţie conform
anexei nr. 1;
b) să facă dovada efectuării investigaţiilor de
radiologie şi/sau imagistică medicală cuprinse în anexa nr. 3 care face parte
integrantă din prezentul ordin;
c) să se supună procesului de evaluare potrivit
metodologiei de evaluare cuprinse în anexa nr. 2. Metodologia de evaluare se
aplică pentru fiecare punct de lucru al furnizorului.
Art. 2. - Pentru a intra în
relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, criteriile de selecţie
prevăzute în anexa nr. 1 trebuie îndeplinite şi de furnizorii de servicii
medicale spitaliceşti care efectuează investigaţii medicale paraclinice - radiologie şi imagistică
medicală în regim ambulatoriu, precum şi de furnizorii de servicii medicale
clinice pentru investigaţiile medicale paraclinice - imagistică medicală
(ecografii).
Art. 3. - (1) Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor
de selecţie şi aplicarea metodolgiei de evaluare a furnizorilor, preşedintele
-director general al casei de asigurări de sănătate numeşte, prin decizie,
reprezentanţi ai casei de asigurări de sănătate care, împreună cu
reprezentanţii direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, constituie o comisie coordonată de casa de asigurări de sănătate.
Reprezentanţii direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, sunt propuşi de conducerea instituţiei respective.
(2) Membrii comisiei trebuie să
nu se găsească în una dintre condiţiile de incompatibilitate prevăzute în
declaraţia întocmită conform modelului cuprins în anexa nr. 4 care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Casele de asigurări de sănătate şi direcţiile
de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt obligate
să ducă la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA Nr. 1
CRITERII DE SELECŢIE
a furnizorilor de investigaţii medicale paraclinice
- radiologie şi imagistică medicală
I. Pentru îndeplinirea
criteriilor de selecţie furnizorii trebuie să prezinte următoarele documente:
1. copie de pe autorizaţia sanitară;
2. copie de pe documentaţia de achiziţie şi/sau de
deţinere legală a dispozitivelor medicale, din care să reiasă data fabricaţiei
şi achiziţiei dispozitivelor medicale;
3. copie de pe autorizaţia de funcţionare (sau
amplasare a construcţiei), emisă de Comisia Naţională pentru Controlul
Activităţilor Nucleare*);
4. dovada verificării tehnice periodice a
echipamentelor utilizate în conformitate cu reglementările Comisiei Naţionale
pentru Controlul Activităţilor Nucleare sau ale producătorului, după caz;
5. copie de pe certificatul de înregistrare a
dispozitivelor medicale emis de Ministerul Sănătăţii, valabil la data
achiziţionării dispozitivului medical, sau, după caz, avizul de utilizare după
punerea în funcţiune pentru dispozitive medicale, eliberat de Oficiul Tehnic
pentru Dispozitive Medicale, în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniu, pentru următoarele dispozitive
utilizate de furnizori:
- instalaţii de diagnostic radiologie şi imagistic,
inclusiv anexele şi accesoriile aferente;
- consumabilele utilizate;
6. copii de pe certificatele de garanţie şi/sau
contractele de verificare periodică şi întreţinere conform cerinţelor tehnice
corespunzătoare fiecărui dispozitiv medical şi accesoriilor utilizate,
încheiate cu persoane fizice sau juridice avizate de Ministerul Sănătăţii şi
valabile pe toată perioada pentru care se încheie contractele de furnizare de
investigaţii medicale paraclinice;
7. copie de pe contractul de
neutralizare a deşeurilor în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
II. Verificarea la sediul
lucrativ al furnizorului, la punctele de lucru şi filialele acestuia a
veridicităţii documentaţiei prevăzute la pct. I
III. Verificarea
posibilităţii efectuării investigaţiilor medicale paraclinice de radiologie -
imagistică medicală cuprinse în anexa nr. 3 la ordin.
*) Nu se solicită furnizorilor de servicii medicale
pentru specialităţile clinice care efectuează investigaţii medicale paraclinice
- imagistică medicală (ecografii).
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIA DE EVALUARE
a furnizorilor de investigaţii medicale paraclinice
- radiologie şi imagistică medicală
I. Documente necesare în procesul de evaluare a
furnizorului:
a) copii după documentaţiile
care atestă proprietăţile tehnice ale dispozitivelor medicale utilizate;
b) copii după documentaţia tehnică a dispozitivelor
medicale utilizate, din care să reiasă gradul de performanţă şi încadrarea în
prevederile Directivei UE 97/43;
c) declaraţie privind facilităţile de înregistrare,
gestiune şi raportare a investigaţiilor, de postprocesare, stocare şi arhivare
a imaginilor medicale şi transmisie I.T. la distanţă, cuprinse în programul
software;
d) declaraţie pe propria răspundere cuprinzând lista
investigaţiilor ofertate spre contractare.
II. Comisia de evaluare a
furnizorului certifică veridicitatea documentelor prevăzute la pct. I, precum şi:
a) concordanţa dintre lista tipurilor de investigaţii
medicale paraclinice de radiologie - imagistică medicală ce pot fi contractate
cu casa de asigurări de sănătate şi dotarea existentă;
b) dispozitivele medicale din dotare, cu menţionarea
seriei şi a numărului acestora, numărul dispozitivelor medicale din fiecare tip
şi data fabricaţiei acestora;
c) detalii privind existenţa şi facilităţile
programului software dedicat activităţii de radiologie şi imagistică medicală.
III. Evaluarea furnizorilor cuprinde:
A. evaluarea capacităţii tehnice;
B. evaluarea resurselor umane;
C. logistica;
D. panel investigaţii ofertate.
A. Evaluarea capacităţii
tehnice
Se acordă punctaj pentru fiecare dispozitiv medical
deţinut în punctul de lucru supus evaluării, după cum urmează:
a) radiologie (scopie-grafie) - se acordă 15 puncte
pentru fiecare dispozitiv medical fabricat în anul anterior contractării,
scăzându-se câte un punct pentru fiecare an de vechime al dispozitivului;
b) post independent de radiografie - se acordă 15
puncte pentru fiecare dispozitiv medical fabricat în anul anterior
contractării, scăzându-se câte un punct pentru fiecare an de vechime al
dispozitivului.
După caz, la punctajul obţinut se adaugă:
- achiziţie
- digitalizat (plăci
fosforice) 1 punct; sau
- direct
digital 2 puncte;
- tomografie plană 1
punct;
- 2
Bucky 1 punct;
c) radiografie dentară - se acordă 15 puncte pentru
fiecare dispozitiv medical fabricat în anul
anterior contractării, scăzându-se câte un punct
pentru fiecare an de vechime al dispozitivului;
d) radiografie tip MRF - se acordă 15 puncte pentru
fiecare dispozitiv medical fabricat în anul anterior contractării, scăzându-se
câte un punct pentru fiecare an de vechime al dispozitivului.
După caz, la punctajul obţinut se adaugă:
- low-dose (cu
baleiaj) 1 punct; sau
-
digital 2 puncte;
e) aparate de radiologie
mobile - se acordă 15 puncte pentru fiecare dispozitiv medical fabricat în anul
anterior contractării, scăzându-se câte un punct pentru fiecare an de vechime
al dispozitivului;
f) mamografie - se acordă 15 puncte pentru fiecare
dispozitiv medical fabricat în anul anterior contractării, scăzându-se câte un
punct pentru fiecare an de vechime al dispozitivului.
După caz, la punctajul obţinut se adaugă:
- tipul de achiziţie:
- parţial digital 1 punct; sau
-
digital
2 puncte;
- dimensiunea câmpului de expunere:
24/30 1 punct;
- existenţa de casete dedicate
1 punct;
- facilitate de
stereotaxie 1
punct;
g) ecografia - se acordă 15 puncte pentru fiecare
dispozitiv medical fabricat în anul anterior contractării, scăzându-se câte un
punct pentru fiecare an de vechime al dispozitivului.
După caz, la punctajul obţinut se adaugă:
- mod de lucru:
- mod Doppler (color, continuu,
pulsat) 1 punct; sau
- mod
triplex
0,5 puncte; sau
- THI (tissue harmonic imaging) 1
punct; sau
- 3
D
2 puncte;
- caracteristici tehnice sistem:
- monitor color -
15" 1
punct; sau
- peste
15"
2 puncte;
- aplicaţii software incluse (abdomen, părţi moi, obstetrică-ginecologie) 1 punct;
- stocare imagini DICOM (CD, hard
disk) 2 puncte;
- printer
alb-negru
1 punct;
h) computertomografie - se
acordă 30 de puncte pentru fiecare dispozitiv medical fabricat în anul anterior
contractării, scăzându-se câte două puncte pentru fiecare an de vechime al
dispozitivului.
După caz, la punctajul obţinut se adaugă:
- tipul de mişcare a tubului:
- rotaţie continuă
2 puncte;
- numărul de secţiuni concomitente:
- 2-6
slice
1 punct; sau
- 16-32 slice 3
puncte; sau
- peste
32
5 puncte;
- timp de achiziţie a
imaginii: 2-5 secunde 1 punct;
- accesorii - printer -
digital 2 puncte; sau
-
analog
1 punct;
- injector
automat 1
punct;
i) imagistică prin rezonanţă magnetică - se acordă 30
de puncte pentru fiecare dispozitiv medical fabricat în anul anterior
contractării, scăzându-se câte două puncte pentru fiecare an de vechime al
dispozitivului.
După caz, la punctajul obţinut se adaugă:
- câmp magnetic - 1
T 2 puncte; sau
- 1,5 T şi peste 4
puncte;
- Antene - Head (Bird
cage) 1 punct; sau
- Neorovascular
Coli 1 punct; sau
- Antenă în reţea fazată pentru coloana C-T-L 1 punct; sau
-
Torsopa 1 punct;
sau
- Extremităţi 1 punct; sau
- GPFlex (antenă de suprafaţă) 1 punct; sau
- antene de suprafaţă (3 şi 5 Inch) 1
punct; sau
- Body Coil (abdomen şi
pelvis) 1 punct; sau
- 8 HR
BRAIN 1 punct; sau
-
San 1
punct;
j) medicina nucleară (Gamma Camera) - se acordă 30 de
puncte pentru fiecare dispozitiv medical fabricat în anul anterior
contractării, scăzându-se câte două puncte pentru fiecare an de vechime al
dispozitivului.
După caz, la punctajul obţinut se adaugă:
- cu o cameră de citire 2 puncte; sau
- cu două camere de citire 4
puncte;
k) osteodensitometrie DEXA - se acordă 15 puncte pentru
fiecare dispozitiv medical fabricat în anul anterior contractării, scăzându-se
câte un punct pentru fiecare an de vechime al dispozitivului;
l) accesorii pentru
prelucrarea, transmisia şi stocarea imaginilor:
- cameră obscură umedă manuală 1 punct; sau
- developator automat
umed 3 puncte; sau
- developator umed day
light 5 puncte; sau
- cititor de plăci
fosforice 8 puncte; sau
- staţie der postprocesare DICOM 10 puncte;
- arhivă filme
radiografice 5 puncte;
- arhiva
CD 8 puncte;
- arhivă de mare capacitate (PACS) 10 puncte;
- digitizer pentru medii transparente
(filme) 5 puncte.
B. Evaluarea resurselor umane
Pentru fiecare categorie de personal se acordă
următorul punctaj:
- medici
- medic de specialitate radiologie
şi imagistică medicală
9 puncte;
- medic cu competenţă Eco 5
puncte;
- medic cu competenţă CT 5
puncte;
- medic cu competenţă RMN 5
puncte;
- medic cu competenţă
imagistica sânului 5 puncte;
- operatori
- absolvent colegiu imagistică
medicală 5
puncte;
- asistent medical imagistică
medicală 3
puncte;
-
bioinginer
6 puncte;
-
fizician
6 puncte;
- asistenţi medicali
- de
radiologie
4 puncte;
- alte specialităţi pentru Eco
+ ATI 3 puncte;
- personal auxiliar
- tehnician aparatură medicală 5
puncte.
NOTĂ: Se acordă punctaj pentru
fiecare persoană încadrată cu normă întreagă. Pentru cei încadraţi cu contract
de muncă cu timp parţial lucrat se acordă punctaj proporţional cu fracţiunea de
normă.
C. Logistica:
a) distribuţia rezultatelor investigaţiilor la medicul
care a recomandat investigaţia:
- reţea de transmisie imagini
interne (RIS) 8 puncte;
- transmisie de imagini în perimetrul limitrof şi la distanţa (PACS) 10 puncte;
b) software dedicat activităţii medicale, care să
conţină înregistrarea biletelor de trimitere, eliberarea şi arhivarea datelor
specifice şi raportarea activităţii desfăşurate în conformitate cu formatul
solicitat de casa de asigurări de sănătate (se vor prezenta facilităţile
programului şi se verifică la sediul furnizorului):
- operaţional cu aparate conectate pentru transmitere de date 20 puncte; sau
- operaţional fără aparate conectate pentru transmitere de date 5 puncte;
c) posibilitatea de transmitere a raportărilor către casele de asigurări de sănătate on line 2
puncte;
d) web site - care să conţină minimum următoarele
informaţii: adresa, orarul de funcţionare, servicii oferite în contractul cu casa de asigurări de sănătate, certificări şi chestionar de satisfacţie a pacienţilor 10
puncte.
Pentru furnizorii de investigaţii paraclinice de
radiologie- imagistică medicală care participă cu mai multe puncte de lucru la
contractare, cu o casă de asigurări de sănătate, punctajul pentru web site se
acordă o singură dată pentru un punct de lucru, pentru care optează furnizorul
de servicii de laborator.
D. Panel investigaţii
ofertate:
a) se acordă un punct pentru
orice tip de radiografie interpretată de un medic radiolog;
b) se acordă două puncte pentru orice examen tip
radioscopie gastrointestinală efectuată de un medic radiolog şi/sau orice fel
de ecografie generală;
c) se acordă 3 puncte pentru orice tip de explorare
radiologică cu substanţă de contrast şi/sau pentru orice ecografie de organ;
d) se acordă 4 puncte pentru orice tip de examen
computer tomografie efectuat de un medic radiolog cu competenţă CT şi/sau orice
ecografie specială (inclusiv ecografie fetală);
e) se acordă 5 puncte pentru orice tip de explorare
prin RMN efectuată de un medic radiolog cu competenţă RMN;
f) se acordă câte 5 puncte pentru fiecare tip de
exploatare de medicină nucleară (scintigrafie) efectuată de medic de
specialitate medicină nucleară;
g) se acordă 3 puncte pentru osteodensitometria DEXA.
In urma evaluării comisia întocmeşte un raport de evaluare semnat atât de reprezentantul legal al furnizorului, cât
şi de membrii comisiei. Raportul de evaluare este documentul ataşat la dosarul
de contractare.
In urma evaluării, furnizorii obţin un punctaj total şi
se ierarhizează în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut. Ierarhia
furnizorilor şi punctajul se afişează la sediul casei de asigurări de sănătate
şi pe site-ul acesteia, după caz. Modalitatea de utilizare a punctajului
obţinut în urma aplicării metodologiei de evaluare este precizată în normele de
aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
ANEXA Nr. 3
LISTA MINIMĂ
a investigaţiilor efectuate de un furnizor de
servicii paraclinice - radiologie şi imagistică medicală din ambulatoriu la contractarea cu casa de asigurări
de sănătate
I. Laborator de radiologie şi
imagistică medicală:
1. radiografii pe segmente anatomice;
2. radiografii pulmonare;
3. radioscopii ale tractului digestiv cu substanţă de
contrast.
II. Ecografia generală, ca
prestaţie independentă: ecografie generală efectuată în cabinete medicale de
către medici de specialităţi clinice cu competenţă - certificat de studii
complementare emis de organismele abilitate ale Ministerului Sănătăţii
III. Ecografia de organe ca prestaţie independentă
efectuată în cabinete medicale de către medici de specialităţi clinice în
diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, endocrinologie, urologie, medicină
internă, geriatrie şi gerontologie
IV. Ecografia de vase -
artere, vene, ca prestaţie independentă: efectuată în cabinete medicale de
către medici de specialităţi clinice: cardiologie, medicină internă, geriatrie
şi gerontologie
V. Ecocardiografia efectuată
ca prestaţie independentă în cabinete medicale de cardiologie, medicină
internă, geriatrie şi gerontologie şi pediatrie
VI. Ecografia fetală
efectuată ca prestaţie independentă în cabinete medicale de genetică medicală
VII. Ecografia transfontanelară efectuată ca
prestaţie independentă în cabinete medicale de pediatrie
VIII. Radiografia dentară ca prestaţie independentă
în cadrul cabinetelor de stomatologie
IX. Microradiofotografia ca
prestaţie independentă în cadrul reţelei de pneumologie.
ANEXA Nr. 4
DECLARAŢIE
Subsemnatul
......................................................, angajat la
.................................................. în
funcţia de ........................................, declar pe
(numele şi prenumele) (instituţia,
organizaţia)
propria răspundere, cunoscând prevederile
art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii,
că nu mă aflu în situaţia de conflict de interese prevăzută la art......... din
Ordinul nr............/.......................... .
Data............................................
Semnătura..................................