ORDIN Nr. 1560
din 23 iulie 2007
pentru aprobarea
Protocolului privind asigurarea cadrului de colaborare in vederea dezvoltarii
continue si functionarii performante a sistemului national de educatie fizica
si sport
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 602 din 31 august 2007
In temeiul prevederilor Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii
educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 884/2001
pentru aprobarea Regulamentului de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii
educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările ulterioare, ale
Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi ale Hotărârii Guvernului
nr. 759/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru
Sport, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile Statutului Comitetului
Olimpic şi Sportiv Român,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Sport şi preşedintele
Comitetului Olimpic şi Sportiv Român emit prezentul
ordin.
Art. 1. - Se aprobă Protocolul privind asigurarea
cadrului de colaborare în vederea dezvoltării continue şi funcţionării
performante a sistemului naţional de educaţie fizică şi sport, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
Preşedintele Agenţiei Naţionale
pentru Sport,
Octavian Bellu
Preşedintele Comitetului Olimpic şi Sportiv Român,
Octavian Morariu
ANEXĂ
PROTOCOL
privind asigurarea cadrului de colaborare în vederea
dezvoltării continue şi funcţionării performante a sistemului naţional de educaţie
fizică şi sport
Incheiat între:
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
reprezentat prin domnul Cristian Mihai Adomniţei, ministru;
Agenţia Naţională pentru Sport, reprezentată prin
domnul Octavian Bellu, preşedinte; şi
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, reprezentat prin
domnul Octavian Morariu, preşedinte,
denumite în cele ce urmează parti.
Art. 1. - Temeiul legal:
1. Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
2. Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificările şi completările ulterioare;
3. Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000,
cu modificările şi completările ulterioare;
4. Hotărârea Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
5. Hotărârea Guvernului nr. 759/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Sport, cu modificările şi
completările ulterioare;
6. Statutul Comitetului Olimpic şi Sportiv Român;
7. Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
246/2005;
8. Hotărârea Guvernului nr. 884/2001 pentru aprobarea
Regulamentului de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii educaţiei fizice şi
sportului nr. 69/2000;
9. Hotărârea Guvernului nr.
1.239/1996 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Federaţiei
Sportului Şcolar şi Universitar, cu modificările şi completările ulterioare;
10. Hotărârea Guvernului nr. 283/2003 pentru aprobarea
Programului naţional „Mişcare pentru sănătate";
11. Hotărârea Guvernului nr. 369/1994 privind
organizarea şi desfăşurarea manifestărilor ştiinţifice studenţeşti, a
concursurilor pe obiecte de învăţământ, pe meserii, cultural-artistice,
tehnico-ştiinţifice şi a campionatelor şi concursurilor
sportive şcolare naţionale şi internaţionale, cu
modificările ulterioare;
12. Hotărârea Guvernului nr. 484/2003 pentru aprobarea
Normelor privind reglementarea unor probleme financiare în activitatea
sportivă.
Art. 2. - Obiectul protocolului:
Coroborarea eficientă a
eforturilor instituţiilor semnatare ale prezentului protocol, în vederea
asigurării cadrului dezvoltării continue, a organizării şi funcţionării
performante a sistemului naţional de educaţie fizică şi sport a aplicării
corecte a prevederilor legale în vigoare, cu scopul obţinerii următoarelor
deziderate majore:
a) România - o ţară cu o populaţie sănătoasă şi
viguroasă;
b) România - o ţară cu o populaţie cu o educaţie şi o
capacitate de comunicare interumană exersată inclusiv prin practicarea sportului;
c) România - o ţară de excelenţă, vizibilă în lume
prin valorile sale sportive de excepţie.
Art. 3. - Obiective:
a) creşterea nivelului de educaţie, de socializare şi
a stării de sănătate a populaţiei tinere (copii, elevi, studenţi) prin
practicarea educaţiei fizice şi sportului;
b) perfecţionarea organizării şi funcţionării
sistemului naţional de educaţie fizică şi sport;
c) ameliorarea potenţialului psihobiomotric şi
intelectual al populaţiei tinere prin dezvoltarea activităţilor de educaţie
fizică şcolară şi universitară;
d) dezvoltarea activităţilor sportive şcolare şi
universitare în cadrul asociaţiilor sportive şcolare şi universitare, precum şi
în unităţile de învăţământ în care este organizat învăţământul sportiv integrat
şi suplimentar;
e) dezvoltarea activităţilor din cadrul programului
„Sportul pentru toţi" la nivel naţional, regional şi local;
f) elaborarea unor programe speciale pentru
dezvoltarea activităţilor sportive în mediul rural, în corelaţie cu programele
naţionale de dezvoltare rurală;
g) dezvoltarea activităţilor sportive şcolare şi
universitare în concordanţă cu exigenţele privind reprezentarea României la
competiţiile sportive internaţionale organizate de Federaţia Internaţională a
Sportului Şcolar, Federaţia Internaţională a Sportului Universitar şi cu
programele organizaţiilor sportive afiliate la acestea;
h) formarea şi perfecţionarea resurselor umane din
domeniul educaţiei fizice şi sportului;
i) creşterea contribuţiei cercetării ştiinţifice şi a
medicinei sportive pentru susţinerea şi dezvoltarea domeniului:
j) utilizarea eficientă a fondurilor publice pentru
finanţarea programelor sportive şcolare şi universitare;
k) construirea de noi baze sportive şcolare şi
universitare şi modernizarea bazelor sportive existente;
l) realizarea Registrului
naţional de monitorizare a potenţialului biomotric al populaţiei şcolare;
m) promovarea valenţelor cultural-educative ale
sportului şi educaţiei fizice, a spiritului de toleranţă şi fairplay;
n) promovarea măsurilor de prevenire, de educaţie şi de
sancţionare a actelor de dopaj şi violenţă în sport;
o) dezvoltarea activităţilor din cadrul programului
„Educaţie pentru sănătate în şcoala românească" la nivel naţional,
regional şi local;
p) dezvoltarea relaţiilor şi schimburilor
internaţionale în domeniul educaţiei fizice şi sportului în concordanţă cu
politica externă a României.
Art. 4. - Obligaţiile părţilor:
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
Agenţia Naţională pentru Sport şi Comitetul Olimpic şi Sportiv Român au
responsabilitatea promovării de acţiuni privind instruirea, educarea şi
protecţia socială, îmbunătăţirea stării de sănătate, a dezvoltării fizice şi psihice, integrarea socială şi profesională
a tinerilor, precum şi dezvoltarea activităţii de cercetare ştiinţifică în
domeniul educaţiei fizice şi sportului.
Acţiunile comune ale celor trei instituţii urmăresc
reunirea resurselor umane şi materiale pentru îndeplinirea obiectivelor
educaţiei fizice şi sportului în general, susţinerea educaţiei fizice şi
sportului şcolar şi universitar şi promovarea sportului de performanţă în
rândul elevilor şi studenţilor, în special.
In sensul celor de mai sus, părţile îşi asumă obligaţii
în următoarele direcţii:
Educaţia fizică
Art. 5. -In vederea dezvoltării fizice şi psihice
armonioase, a menţinerii sănătăţii şi a creşterii capacităţii de efort a
preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului întreprinde demersurile necesare pentru iniţierea şi realizarea
„Programului educaţiei fizice", în care este necesar să fie prevăzute:
a) realizarea unui număr minim de 3 ore de educaţie
fizică şi sport săptămânal: 1-2 ore de educaţie fizică cuprinse în
planul-cadru; 1 oră de ansamblu sportiv; 2 ore de pregătire a formaţiunilor
sportive care participă la întrecerile, concursurile şi competiţiile şcolare;
b) îmbunătăţirea conţinutului şi predării educaţiei
fizice şcolare; prin conţinutul lecţiilor de educaţie fizică, dar şi al
activităţilor sportive extracurriculare se urmăresc organizarea dezvoltării
fizice armonioase, deprinderea practicării unui sport şi realizarea unui
echilibru între activitatea intelectuală şi fizică a elevilor, având ca
finalitate întărirea sănătăţii acestora;
c) aplicarea metodologiei privind eliberarea
scutirilor medicale de la orele de educaţie fizică şi
sport pentru elevi şi studenţi şi a baremului medical cuprinzând afecţiunile
pentru care se acordă scutirile medicale de la orele de educaţie fizică şi
sport, potrivit ordinului ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
educaţiei şi cercetării nr. 204/520/2007, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie 2007;
d) stimularea interesului pentru educaţie fizică şi
sport în rândul copiilor preşcolari şi al şcolarilor mici prin promovarea programului „Kalokagathia".
Art. 6. - Directorii unităţilor de învăţământ vor lua
măsuri pentru ca activităţile prevăzute la art. 5 lit. a) să fie cuprinse în
norma didactică a profesorilor de educaţie fizică şi vor urmări modul de
realizare a acestora.
Art. 7. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului urmăreşte menţinerea în mod obligatoriu a disciplinei educaţie
fizică şi sport în planurile de învăţământ ale instituţiilor de învăţământ
superior în limita a 3-4 credite transferabile, identificabile în diplomă de
licenţă.
Art. 8. - Conducerile unităţilor şi instituţiilor de
învăţământ, cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale şi
judeţene, asigură condiţiile corespunzătoare (igienico-sanitare şi materiale -
terenuri, săli de sport, vestiare etc.) pentru desfăşurarea lecţiilor de
educaţie fizică, precum şi a activităţilor sportive din afara orarului şcolar.
Sportul şcolar şi universitar
Art. 9. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
şi Agenţia Naţională pentru Sport vor întreprinde demersurile legislative
pentru înfiinţarea Federaţiei Sportului Şcolar şi a Federaţiei Sportului
Universitar ca structuri funcţionale.
Art. 10. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului stimulează şi urmăreşte înfiinţarea asociaţiilor sportive şcolare
şi universitare în fiecare unitate de învăţământ care are personalitate
juridică şi instituţie de învăţământ superior, ca structuri sportive fără
personalitate juridică, precum şi obţinerea Certificatului de identitate
sportivă de către acestea.
Art. 11. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului urmăreşte perfecţionarea sistemului competiţional, în scopul
desfăşurării unei activităţi sportive permanente, avându-se în vedere structura
anului şcolar şi universitar.
Art. 12. - Părţile urmăresc perfecţionarea sistemului
competiţional atât prin mărirea numărului competiţiilor, cât şi prin
diversificarea disciplinelor sportive la care se organizează campionate
sportive şcolare şi universitare - sporturi individuale şi jocuri sportive.
Art. 13. - Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului va întreprinde toate măsurile pentru
includerea în competiţiile sportive şcolare şi universitare a unui număr cât
mai mare de elevi şi studenţi, nelegitimaţi sau legitimaţi.
Art. 14. - Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar,
organizată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, va fi susţinută
printr-un sistem de colaborare de către Agenţia Naţională pentru Sport,
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi federaţiile sportive naţionale, iar
participarea va fi deschisă tuturor elevilor legitimaţi şi nelegitimaţi.
Art. 15. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului urmăreşte susţinerea, încurajarea şi diversificarea practicării
ramurilor sportive în asociaţiile sportive universitare, participarea la
Campionatele Naţionale Universitare şi la alte competiţii de nivel naţional şi
internaţional.
Art. 16. - (1) In vederea participării sportivilor
elevi şi studenţi, componenţi ai loturilor naţionale, la competiţiile
internaţionale organizate de Federaţia Internaţională a Sportului Şcolar şi de
Federaţia Internaţională a Sportului Universitar, Agenţia Naţională pentru
Sport finanţează, în cadrul programului de pregătire a loturilor, prin
federaţiile sportive naţionale, costurile cantonamentelor de pregătire, ale
susţinătoarelor de efort, asistenţa şi controlul medical, controlul antidoping,
echipamentul de concurs pentru Jocurile Mondiale Universitare şi pentru
Campionatele Mondiale Universitare, în limita prevederilor bugetare aprobate cu
această destinaţie.
(2) Ministerul Educaţiei şi Cercetării finanţează
cheltuielile de deplasare şi participare la aceste competiţii şi asigură
echipamentul de prezentare al delegaţiei României la Jocurile Mondiale
Universitare şi la Campionatele Mondiale Universitare.
(3) Asigurarea pregătirii şi
participării la Jocurile Mondiale Universitare şi la Campionatele Mondiale
Universitare constituie o prioritate, avându-se în vedere valoarea sportivilor
studenţi şi impactul succesului acestora atât în planul imaginii pozitive a
sportului studenţesc, cât şi în dezvoltarea pe plan naţional a ramurii de sport
respective.
(4) Componenţa finală a delegaţiilor sportive
studenţeşti ale României la competiţiile internaţionale organizate de Federaţia
Internaţională a Sportului Universitar este stabilită de Federaţia Sportului
Universitar, în colaborare cu federaţiile sportive naţionale de specialitate.
Activitatea sportivă de performanţă
Art. 17. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, în colaborare cu Agenţia Naţională pentru Sport şi Comitetul
Olimpic Sportiv Român, stabileşte direcţii de acţiune pentru eficientizarea
activităţii sportive de performanţă, organizată şi desfăşurată în structurile
sportive din sistemul de învăţământ:
a) organizarea unor cluburi sportive şcolare
puternice, la nivelul fiecărui judeţ (sectoare ale municipiului Bucureşti), şi
a unor centre, având ca obiectiv principal selecţia elevilor cu calităţi
deosebite pentru sportul de performanţă. Cluburile sportive şcolare trebuie să
dispună de cadre didactice-antrenori cu experienţă, baze sportive proprii sau
puse la dispoziţie de unităţile şcolare din localităţile respective, spaţii de
cazare şi posibilităţi de servire a mesei pentru sportivi;
b) asigurarea cadrului organizatoric şi metodologic
pentru admiterea în învăţământul sportiv a elevilor care practică sportul de performanţă în afara sistemului de
învăţământ, prin organizarea de clase mozaic cu program sportiv;
c) continuarea colaborării dintre Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, Agenţia Naţională pentru Sport, Comitetul Olimpic şi
Sportiv Român şi federaţiile sportive naţionale privind nominalizarea ramurilor
de sport care se vor practica în structurile sportive din sistemul de
învăţământ.
Art. 18. - (1) Scopul principal al activităţii sportive
de performanţă este selecţionarea şi pregătirea elevilor cu calităţi deosebite
pentru sportul de performanţă în vederea legitimării şi promovării lor în
secţiile cluburilor sportive şi, ulterior, în loturile naţionale.
(2) Conţinutul activităţii sportive de performanţă este
aliniat următoarelor cerinţe:
a) promovarea elevilor din grupele de începători la
grupele de avansaţi se face în cel mult 2 ani de la începutul pregătirii;
b) pentru pregătirea unor elevi-sportivi de excepţie
norma profesorului şi/sau antrenorului se poate asigura şi cu un număr mai mic
de elevi decât cel prevăzut de normele generale. Aprobarea se acordă de către
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, la solicitarea Agenţiei
Naţionale pentru Sport şi a Comitetului Olimpic şi Sportiv Român.
Art. 19. -In structurile
sportive din subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului se
urmăreşte susţinerea prioritară a ramurilor de sport şi a probelor de interes
pentru reprezentarea României la Jocurile Olimpice, Campionatele Mondiale şi la Campionatele Europene.
Art. 20. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului înfiinţează centre naţionale de excelenţă pentru disciplinele
sportive atât la nivelul învăţământului preuniversitar, cât şi la nivel
universitar.
Art. 21. - Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului susţine demersul privind îmbunătăţirea curriculumului
naţional, încadrarea cu specialişti de înaltă calificare şi dezvoltarea bazei
materiale specifice pentru pregătirea elevilor-sportivi şi pentru creşterea
performanţelor acestora, asigurând baza de selecţie pentru sportul de
performanţă.
Art. 22. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, prin Autoritatea Naţională pentru Tineret, organizează şi
finanţează tabere de pregătire sportivă, în sezonul estival şi hibernal, în
perioada vacanţelor, pentru elevii şi studenţii sportivi, în condiţiile legii
şi în limita bugetului acordat. Nominalizarea sportivilor şi/sau a secţiilor se
realizează de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului în urma
consultării cu Agenţia Naţională pentru Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv
Român şi federaţiile sportive naţionale.
Art. 23. - (1) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului evaluează periodic activitatea fiecărei secţii pe ramură de sport
care aparţine sistemului de învăţământ, propunând eficientizarea acestor
structuri sportive, în concordanţă cu direcţiile strategice ale activităţii
sportive de performanţă şi ţinând cont de prevederile legale în vigoare.
(2) Evaluarea poate fi efectuată din iniţiativa
proprie a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, la solicitarea
uneia dintre celelalte părţi semnatare sau la solicitarea federaţiilor sportive
naţionale.
(3) La activitatea de evaluare pot participa cu rol
consultativ reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Sport, ai Comitetului
Olimpic şi Sportiv Român şi ai federaţiilor sportive naţionale.
Art. 24. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului şi Agenţia Naţională pentru Sport urmăresc realizarea
corespondenţei dintre secţiile de juniori şi cele de seniori pe plan local şi
judeţean, precum şi optimizarea activităţii sportive de performanţă şi
asigurarea continuităţii practicării ramurilor de sport în cluburile sportive
studenţeşti şi în cluburile sportive din subordinea Agenţiei Naţionale pentru
Sport. Ministerul Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului asigură prezenţa în planurile de şcolarizare a disciplinelor
sportive care au corespondenţă cu secţiile de seniori pe plan local, judeţean
şi naţional.
Art. 25. - (1) In scopul susţinerii activităţii de
performanţă desfăşurate la nivelul juniorilor în structurile sportive din
subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi a Agenţiei
Naţionale pentru Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român susţine financiar
derularea programului centrelor olimpice naţionale pentru pregătirea juniorilor
(CONPJ), în care vor fi
promovaţi aproximativ 500 de sportivi şi tehnicieni. Părţile vor proceda la
actualizarea regulamentului de organizare şi funcţionare a CONPJ, aprobat în
anul 1997.
(2) Comitetul Olimpic şi
Sportiv Român poate acorda, în afara burselor şi indemnizaţiilor acordate
sportivilor şi colectivelor tehnice ale loturilor olimpice, indemnizaţii şi
premii pentru profesorii şi antrenorii din CONPJ, precum şi burse olimpice.
Controlul medical, asistenţa
medicală şi cercetarea ştiinţifică
Art. 26. - In vederea realizării controlului şi
asistenţei medicale se vor întreprinde demersuri comune în relaţia cu
Ministerul Sănătăţii Publice pentru dezvoltarea reţelei naţionale de medicină
sportivă.
Art. 27. - Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Ministerul Sănătăţii Publice vor
elabora norme privind:
a) controlul medical gratuit al elevilor şi
studenţilor, în vederea obţinerii avizului medical pentru practicarea
exerciţiilor fizice în cadrul lecţiilor de educaţie fizică, pentru susţinerea
examenului de bacalaureat şi pentru admiterea în învăţământul sportiv
preuniversitar şi universitar;
b) controlul medical gratuit, asistenţa medicală şi
obţinerea avizului medical pentru studenţii şi elevii din învăţământul sportiv;
c) controlul medical gratuit şi obţinerea avizului
medical pentru elevii şi studenţii din asociaţiile sportive şcolare şi universitare,
în vederea participării la competiţiile sportive organizate de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
d) stabilirea, pe baza expertizei şi a recomandărilor
medicale, a unor sisteme de exerciţii fizice specifice pentru elevii care au restricţii
medicale privind practicarea anumitor categorii de exerciţii fizice, în vederea
reducerii numărului de elevi/studenţi scutiţi medical.
Art. 28. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, împreună cu Agenţia Naţională pentru Sport, colaborează la
realizarea Registrului naţional de monitorizare a potenţialului biomotric al
populaţiei şcolare. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului mobilizează
cadrele didactice şi elevii şi pune la dispoziţie baza materială necesară
Institutului Naţional de Cercetare pentru Sport, în vederea realizării
studiilor referitoare la evaluarea potenţialului biomotric al populaţiei
şcolare din România.
Art. 29. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, împreună cu Agenţia Naţională pentru Sport, colaborează la
dezvoltarea unui program de cercetare ştiinţifică în domeniul sportului de
performanţă în cadrul Planului naţional de Cercetare-dezvoltare şi inovare al
Autorităţii Naţionale de Cercetare şi al Consiliului Naţional de Cercetare
Ştiinţifică, Invăţământ Superior (CNCSIF), pentru realizarea de studii
longitudinale, cu participarea instituţiilor de învăţământ superior.
Formarea şi perfecţionarea specialiştilor
Art. 30. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului acordă o atenţie specială formării şi perfecţionării profesorilor
de educaţie fizică, urmărind asigurarea învăţământului primar, gimnazial şi
liceal cu specialişti de înaltă calificare, al căror rol să devină esenţial în
promovarea activităţilor de educaţie fizică şi sport cuprinse în programul
şcolar şi în afara lui.
Art. 31. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Agenţia Naţională pentru Sport şi Comitetul Olimpic şi Sportiv
Român sprijină federaţiile sportive naţionale în vederea perfecţionării
profesionale a profesorilor şi antrenorilor în procesul formării continue,
avansării în categorie, inclusiv în desăvârşirea perfecţionării prin studii de
masterat şi doctorat în domeniul „educaţie fizică şi sport".
Folosirea judicioasă a bazei materiale şi acordarea
unor facilităţi privind utilizarea bazelor sportive
Art. 32. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului administrează în mod judicios bazele sportive proprii, punându-le
în mod gratuit la dispoziţia structurilor sportive din subordinea sa,
asigurându-le acestora prioritate, după desfăşurarea orelor de educaţie fizică.
Art. 33. -Agenţia Naţională pentru Sport acordă
sportivilor, reprezentanţi ai structurilor sportive recunoscute din sistemul de
învăţământ, următoarele facilităţi:
a) folosirea bazelor sportive aflate în administrarea
Agenţiei Naţionale pentru Sport de către sportivii din structurile sportive cu
personalitate juridică din subordinea Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului la tarife aprobate în mod distinct, prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale pentru Sport, la niveluri reduse faţă de cele stabilite
pentru structurile sportive din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Sport;
b) punerea la dispoziţia elevilor şi studenţilor
sportivi din cadrul loturilor naţionale şi olimpice în mod gratuit a bazelor
sportive din reţeaua Agenţiei Naţionale pentru Sport, pentru activităţi de
pregătire sau competiţionale organizate de federaţiile sportive naţionale şi de
cluburile sportive din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Sport;
c) punerea la dispoziţie în mod gratuit a bazelor
sportive din reţeaua Agenţiei Naţionale pentru Sport pentru elevii-sportivi
reprezentanţi ai asociaţiilor sportive şcolare participante la Olimpiada
Naţională a Sportului Şcolar, competiţie inclusă în calendarul judeţean al Direcţiei
pentru sport judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în toate fazele de
organizare;
d) punerea la dispoziţie în mod
gratuit a bazelor sportive din reţeaua Agenţiei Naţionale pentru Sport pentru
organizarea şi desfăşurarea examenelor de admitere în învăţământul sportiv
preuniversitar şi universitar, a examenelor de bacalaureat la disciplina
educaţie fizică, în situaţia în care instituţiile de învăţământ respective nu
dispun de baze sportive corespunzătoare pentru aceste activităţi.
Promovarea valenţelor educative
Art. 34. -In vederea promovării ideilor şi principiilor
olimpice în rândul elevilor, studenţilor şi cadrelor didactice, a spiritului de
toleranţă şi fairplay, a măsurilor împotriva violenţei şi dopajului, se vor
urmări:
a) înfiinţarea în toate judeţele a filialelor Academiei
Olimpice Române, în conformitate cu statutul şi regulamentul acesteia;
b) susţinerea de către Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului şi Agenţia Naţională pentru Sport a activităţii
filialelor Academiei Olimpice Române constituite la nivelul judeţelor;
c) organizarea, în fiecare unitate şi instituţie de
învăţământ, a cercurilor olimpice care să susţină activitatea educativă în
fiecare asociaţie sportivă şcolară şi universitară;
d) organizarea şi susţinerea financiară, de către
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, a unor tabere de instruire şi informare
olimpică, la care să participe cadre didactice din unităţile, instituţiile şi
structurile sportive din învăţământul preuniversitar şi universitar;
e) creşterea rolului şi ponderii activităţilor
educative din domeniul educaţiei fizice şi sportului în cadrul programelor
educative promovate în fiecare unitate de învăţământ;
f) organizarea, desfăşurarea şi finalizarea
concursurilor naţionale pe teme olimpice: concursul de artă plastică „Jocurile
olimpice în imaginaţia copiilor", concursul de literatură cu tematică
olimpică şi altele.
Art. 35. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului colaborează cu Comitetul Olimpic şi Sportiv Român în scopul
organizării tuturor acţiunilor de educaţie olimpică pe care Academia Olimpică
Română şi Departamentul educaţie olimpică, sport şcolar şi universitar din
cadrul Comitetului Olimpic şi Sportiv Român le iniţiază şi le susţin în
învăţământul preuniversitar şi universitar.
Art. 36. - In vederea punerii în aplicare a Programului
naţional „Educaţia pentru sănătate în şcoala românească", a „Programului
naţional de promovare a toleranţei şi fair-play-ului prin sport", a
„Programului naţional privind combaterea violenţei şi a dopajului în
sport" şi a Programului naţional „Mişcare pentru sănătate", Agenţia
Naţională pentru Sport şi Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
colaborează la organizarea şi derularea acestora.
Art. 37. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului urmăreşte introducerea în cadrul orelor de educaţie civică, de
educaţie fizică şi sport, de consiliere şi orientare, al altor discipline de
învăţământ sau în cadrul activităţilor educative extraşcolare a unor teme
referitoare la toleranţă şi fair-play, dopaj şi violenţă în sport. O atenţie
specială va fi acordată, în acest sens, elevilor din clasele I-IV, precum şi elevilor din şcolile şi
liceele cu program sportiv.
Susţinerea financiară a activităţilor
Art. 38. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
asigură din punct de vedere financiar organizarea şi desfăşurarea competiţiilor
şcolare şi universitare.
Art. 39. - Pentru îndeplinirea obiectivelor de
performanţă prevăzute în Strategia generală de organizare şi dezvoltare a
activităţii de educaţie fizică şi sport din România pe perioada 2005-2008 şi în
perspectiva ciclului olimpic 2009-2012, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Agenţia Naţională
pentru Sport vor asigura pentru structurile sportive din subordine finanţarea,
în limita bugetului acordat, a activităţii sportive de pregătire şi participare
în campionatele naţionale, pe bază de programe şi criterii de eficienţă, cum ar
fi: volumul activităţii şi specificul ramurilor de sport; numărul de grupe,
secţii, clase participante în sistemul competiţional; rezultatele în
competiţii; numărul sportivilor promovaţi în centrele naţionale olimpice,
loturile naţionale şi olimpice, numărul şi specificul bazelor sportive proprii.
Art. 40. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului asigură, în condiţiile legii şi în limita bugetului acordat,
susţinerea financiară corespunzătoare a activităţii structurilor sportive din
sistemul de învăţământ, şcoli şi licee cu program sportiv, clase cu program
sportiv de pe lângă unităţile de învăţământ cu alt profil, secţii de club
sportiv şcolar, cluburi sportive şcolare independente, precum şi centre
naţionale de excelenţă.
Art. 41. - Comitetul Olimpic şi Sportiv Român continuă
finanţarea centrelor naţionale olimpice de pregătire a juniorilor (CNOPJ) şi
acordă burse olimpice juniorilor cu calităţi deosebite care nu se pot integra
în CNOPJ.
Elaborarea şi aplicarea legislaţiei
Art. 42. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Agenţia Naţională pentru Sport şi Comitetul Olimpic şi Sportiv
Român se vor susţine reciproc în iniţierea şi realizarea de acţiuni privind
aplicarea legislaţiei în materie, elaborarea şi promovarea de noi acte
normative care să asigure armonizarea normelor ce reglementează educaţia
fizică, sportul şcolar şi universitar, sportul de performanţă cu alte norme
incidente, atât pe plan naţional, cât şi internaţional.
Dispoziţii finale
Art. 43. - (1) In vederea coordonării, supravegherii şi
analizei periodice a acţiunilor cuprinse în prezentul protocol, cele trei
instituţii constituie Comisia mixtă naţională, formată din reprezentanţi ai
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, ai Agenţiei Naţionale pentru
Sport şi ai Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, nominalizaţi de conducerea
instituţiilor semnatare.
(2) In vederea punerii în aplicare a protocolului la
nivel teritorial, se constituie comisia mixtă judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, formată din reprezentanţi ai instituţiilor din
subordinea părţilor semnatare, după cum urmează:
a) Reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului pot fi: inspectorul şcolar general, inspectorul
şcolar de educaţie fizică şi sport, inspectorul şcolar responsabil cu
activitatea educativă, inspectorul şcolar pentru învăţământul preşcolar,
inspectorul şcolar pentru învăţământul primar, directorul unei unităţi de
învăţământ cu program sportiv integrat sau suplimentar, decanii facultăţilor de
educaţie fizică şi sport sau, după caz, şefii de catedră, directorul Clubului
Sportiv Universitar.
b) Reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Sport
pot fi: directorul direcţiei pentru sportjudeţene/a municipiului Bucureşti,
directorul clubului sportiv din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Sport,
inspectorul de specialitate din cadrul Direcţiei pentru sport.
c) Reprezentantul Comitetului Olimpic şi Sportiv Român
poate fi: directorul filialei judeţene a Academiei Olimpice Române, altă
persoană desemnată de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român.
Art. 44. -Termenul de constituire a Comisiei mixte
naţionale şi a comisiilor mixte judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
este de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului protocol.
Art. 45. - Comisia mixtă judeţeană se întruneşte
trimestrial sau ori de câte ori este nevoie.
Art. 46. - Comisia mixtă naţională se întruneşte
semestrial sau ori de câte ori este nevoie. In fiecare an cel puţin una dintre
şedinţele Comisiei mixte naţionale se desfăşoară în prezenţa ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului, preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru
Sport şi preşedintelui Comitetului Olimpic şi Sportiv Român.
Durata protocolului
Art. 47. - Prezentul protocol intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi este valabil până la data de 31 decembrie 2012.