ORDIN
Nr. 1538 din 10 decembrie 1999
pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar
al anului 1999
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 629 din 23 decembrie 1999
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice si ale art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al
anului 1999, care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a trezoreriei, celelalte directii din Ministerul
Finantelor, directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene si a municipiului Bucuresti, precum si unitatile lor
subordonate vor lua masuri pentru indeplinirea dispozitiilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
NORME METODOLOGICE
privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1999
Operatiunile de incasari si plati aferente exercitiului bugetar al anului
1999 se efectueaza prin contul general al trezoreriei statului pana la data de
30 decembrie 1999 inclusiv.
Ordonatorii de credite si agentii economici, indiferent de forma de
proprietate, precum si organele financiar-contabile ale acestora au obligatia
sa efectueze operatiunile financiare care privesc veniturile si cheltuielile
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si
ale fondurilor speciale pe anul 1999 in conformitate cu prezentele norme
metodologice si cu programul prevazut in anexa nr. 1.
I. Incasarea veniturilor bugetare
1.1. Impozitele, taxele si celelalte venituri datorate bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor
speciale, cu termene scadente pana la data de 31 decembrie 1999, se achita prin
depunerea ordinelor de plata de catre agenti economici potrivit programului
stabilit de bancile la care au conturile deschise, astfel incat documentele de
plata sa fie incasate in contul general al trezoreriei statului pana cel mai
tarziu la data de 30 decembrie 1999.
Bancile au obligatia sa deconteze pana la data de 30 decembrie 1999, in
contul curent general al trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a
Romaniei, ordinele de plata prezentate de agentii economici cu conturile
deschise la acestea, reprezentand impozite si taxe scadente pana la data de 31
decembrie 1999 inclusiv.
Institutiile publice achita impozitele si taxele datorate cu ordin de plata
in conturile deschise la unitatile trezoreriei statului sau, dupa caz, la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din judetul Ilfov si din sectoarele 4
si 5 ale municipiului Bucuresti.
1.2. Institutiile publice din judetul Ilfov si din sectoarele 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti, care incaseaza venituri pentru bugetul de stat sau
pentru bugetele locale, dupa caz, prin conturi colectoare, deschise la unitatile
Bancii Comerciale Romane - S.A., au obligatia sa verse la bugetul respectiv,
pana la data de 29 decembrie 1999, pe capitole si subcapitole ale clasificatiei
bugetare, soldurile aflate in conturile colectoare aferente. Aceste conturi nu
pot prezenta sold in bilantul incheiat la data de 31 decembrie 1999.
Sumele incasate in numerar de catre institutiile publice, reprezentand
venituri bugetare, vor fi depuse cu foaie de varsamant direct in conturile de
venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale, dupa caz, deschise la
unitatile trezoreriei statului si la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
inclusiv in data de 31 decembrie 1999.
Impozitele si taxele incasate de catre agentii fiscali in perioada 28 - 31
decembrie 1999 vor fi depuse la casieria trezoreriei statului pana cel mai
tarziu la data de 31 decembrie 1999.
Eventualele sume in numerar ramase la trezoreriile statului la care nu
functioneaza casierii-tezaur se depun la finele zilei de 31 decembrie 1999 la
unitatea bancara la care au contul de disponibil (cont 12) (in genti de
numerar), operatiune care se inregistreaza in debitul contului 13 "Casa
tranzitorie".
1.3. Casa de Economii si Consemnatiuni, care incaseaza veniturile pentru
bugetul de stat potrivit conventiei incheiate cu Ministerul Finantelor, va
stabili in cursul lunii decembrie 1999 programul unitatilor din subordine,
astfel incat persoanele fizice sa aiba posibilitatea sa isi achite aceste
obligatii catre bugetul de stat si bugetele locale.
Conducerea Casei de Economii si Consemnatiuni va dispune masuri la
unitatile din subordine ca veniturile bugetare incasate de catre acestea, care
privesc anul 1999, sa fie virate in contul curent general al trezoreriei
statului pana la data de 29 decembrie 1999.
II. Incheierea executiei bugetare la institutiile publice
2.1. Ordonatorii de credite vor raspunde pentru asigurarea incheierii
tuturor operatiunilor financiare de incasari si plati aferente anului 1999, la
termenele prevazute in prezentele norme metodologice si in reglementarile in
vigoare.
2.2. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul de stat, vor
deschide si vor repartiza credite bugetare institutiilor publice din subordine
cel mai tarziu pana la data de 20 decembrie 1999 inclusiv, asigurandu-se timpul
necesar efectuarii cheltuielilor pana la finele anului. In acelasi termen se
vor efectua retragerile de credite de la institutii in cazurile justificate.
Creditele bugetare suplimentate ordonatorilor de credite de la Fondul de
rezerva bugetara si de la Fondul de interventie la dispozitia Guvernului,
precum si cele care privesc serviciul datoriei publice vor fi deschise si
repartizate pe masura aprobarii actelor normative respective.
2.3. Creditele bugetare deschise si repartizate, precum si cele care nu au
fost deschise, ramase neutilizate la data de 31 decembrie 1999 in conturile
ordonatorilor de credite, se anuleaza de drept conform prevederilor art. 76
alin. (2) din Legea nr. 72/1996, deci acestea nu mai pot fi angajate si utilizate
prin plati dupa incheierea exercitiului bugetar anual.
2.4. Ordonatorii de credite vor dispune masuri severe privind angajarea
fondurilor pana la finele anului 1999, in limita creditelor bugetare aprobate
si deschise si a prevederilor de cheltuieli din fondurile speciale si
mijloacele extrabugetare numai pentru cheltuieli strict necesare functionarii
institutiilor publice, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale
si marfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase si altele. In
acest scop se va actiona pentru:
a) repartizarea creditelor bugetare in limita alocatiilor prevazute,
aprobarea virarilor de credite in cazuri strict justificate, inainte de
efectuarea cheltuielilor si cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
b) achitarea din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinatie a
contravalorii bunurilor achizitionate, a lucrarilor efectuate si receptionate,
precum si a serviciilor prestate;
c) acordarea de avansuri in numerar spre decontare pentru actiuni care se
incheie si se deconteaza pana la finele anului. Avansurile spre decontare,
acordate pentru actiuni interne sau externe care se incheie in luna ianuarie
2000, se deconteaza in aceasta luna.
NOTA:
In cazul in care la unele conturi analitice deschise in cadrul titlului 20
"Cheltuieli materiale si servicii" (01 - 04) raman disponibilitati de
credite bugetare deschise si repartizate, acestea pot fi folosite in functie de
necesitati si pe raspunderea ordonatorilor de credite, pentru cheltuieli care
se incadreaza in acest titlu.
In contabilitatea proprie aceste operatiuni se inregistreaza pe
subdiviziunile bugetului aprobat;
d) cheltuielile pentru deplasari, detasari, transferari vor fi efectuate in
limita creditelor bugetare aprobate prin bugetul pe anul 1999, fiind interzisa
majorarea acestora prin virari de credite bugetare;
e) verificarea zilnica a operatiunilor privind deschiderea si repartizarea
de credite bugetare, precum si a platilor inregistrate in extrasele de cont,
iar in cazul in care unele dintre acestea nu apartin institutiei publice se vor
lua masuri pentru corectarea erorilor in mod operativ;
f) in vederea indeplinirii conditiilor de intrare in vigoare a acordurilor
de imprumuturi externe pentru achizitionarea de bunuri din import, ordonatorii
de credite pot acorda avansurile prevazute in contracte, cu conditia
justificarii acestora in conformitate cu clauzele prevazute in contractele
comerciale.
2.5. Avansurile acordate in anul 1999 conform hotararilor Guvernului nr.
85/1997, 587/1999, 660/1999 si 952/1999, precum si cele aferente imprumuturilor
externe la care statul are cota de participare, de catre institutiile publice,
pe baza contractelor incheiate cu furnizorii, vor fi decontate definitiv in
cursul lunii decembrie, astfel incat la data de 30 decembrie 1999 sa se
reflecte in bunuri achizitionate, lucrari executate si in servicii prestate,
iar sumele ramase neutilizate sa fie restituite ordonatorilor de credite si
inregistrate in conturile acestora pana la data de 30 decembrie 1999,
reconstituindu-se platile de casa.
Fac exceptie de la aceasta regula sumele acordate anticipat unitatilor
furnizoare care, potrivit dispozitiilor legale, presteaza servicii pe baza de
garantii (posta, furnizarea energiei electrice si a gazului metan si servicii
comunale), precum si avansurile acordate din imprumuturi externe, contractate
potrivit legii, care se deconteaza conform conditiilor stabilite in acordurile
de imprumut convenite cu partile contractante.
Potrivit art. 40 alin. (3) din Legea nr. 72/1996, sumele reprezentand plati
in avans, efectuate in conditiile contractuale, pentru actiunile si categoriile
de cheltuieli prevazute de Hotararea Guvernului nr. 85/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, si nejustificate prin prestatiile realizate pana la
finele anului 1999 vor fi recuperate, in conditiile legii, in anul urmator de
catre institutia publica care a acordat avansurile si vor fi restituite
bugetului din care au fost avansate, la subcapitolul "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", deschis atat la
bugetul de stat, cat si la bugetele locale (20.22.01.05 pentru bugetul de stat
si 21.22.02.05 pentru bugetele locale).
2.6. Institutiile publice vor efectua pana la data de 24 decembrie 1999
plata drepturilor de personal, a indemnizatiilor de asigurari sociale si a
altor drepturi banesti aferente lunii decembrie 1999, in limita creditelor
bugetare deschise cu aceasta destinatie, precum si din disponibilul de mijloace
extrabugetare si din fonduri speciale, dupa caz, cu exceptia drepturilor de
personal acoperite din Fondul special de sustinere a invatamantului de stat,
care se pot efectua pana la data de 27 decembrie 1999.
Pe baza cererilor de numerar trezoreriile statului si unitatile bancare,
dupa caz, vor esalona institutiile publice pentru ridicarea numerarului
necesar, corespunzator datei de efectuare a platii drepturilor de personal, si
vor asigura, impreuna cu sucursalele judetene si a municipiului Bucuresti ale
Bancii Nationale a Romaniei, sumele in numerar.
O data cu ridicarea numerarului pentru plata salariilor institutiile
publice vor prezenta si ordinele de plata pentru virarea contributiei de
asigurari sociale, contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate,
impozitului pe salarii, contributiei la Fondul pentru plata ajutorului de
somaj, contributiei pentru pensia suplimentara, a sumelor retinute in contul
unor persoane juridice si fizice etc.
In cazul in care au ramas neplatite drepturi de personal aferente anului
1999, acestea se achita in anul urmator din fondurile prevazute cu aceasta
destinatie in bugetul pe anul 2000.
2.7. Actiunile care au fost finantate prin conturile 50.14 "Disponibil
pentru finantarea unitatilor Ministerului Apararii Nationale", 50.15
"Disponibil al institutiilor care nu au calitatea de ordonatori de
credite", deschise la trezoreriile statului, si prin contul 64.13
"Disponibil titulari de avansuri", deschis la Banca Comerciala Romana
- S.A., au obligatia ca dupa plata salariilor sa vireze soldul din conturile
respective, incepand cu data de 24 decembrie 1999 pana la data de 28 decembrie
1999, in conturile ordonatorilor de credite de la care au fost primite
fondurile respective.
2.8. Institutiile publice, inclusiv cele care au primit subventii de la
buget, au obligatia ca pana la data de 31 decembrie 1999 sa depuna in conturile
deschise la trezoreriile statului sau la unitatile bancare, dupa caz, sumele
aflate in casieria proprie.
2.9. Institutiile publice au obligatia ca pana cel mai tarziu la data de 24
decembrie 1999 sa lichideze operatiunile de mandat primite de la alte
institutii sau de la alti agenti economici si sa restituie sumele ramase
neutilizate. In contul "Sume de mandat si sume in depozit" nu pot fi
mentinute sume la finele anului 1999, cu exceptia cazurilor prevazute in anexa
nr. 2.
2.10. Institutiile publice vor lua masurile necesare ca eventualele
acreditive in lei, deschise pentru procurari de bunuri, ramase neutilizate pana
la finele anului 1999, sa fie restituite pana la data de 27 decembrie 1999 in
conturile din care au fost acordate, in vederea reconstituirii platilor de
casa.
Acreditivele in valuta, deschise de catre institutiile publice pentru
importurile care sunt in curs de derulare, se mentin in continuare pana la
lichidarea contractului respectiv. Sumele in valuta ramase nefolosite dupa
expirarea termenelor prevazute in contracte se vireaza la rezerva
internationala valutara a statului, iar contravaloarea in lei se varsa la
bugetul de stat pe anul 2000 la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti" in termen de 5 zile
de la incheierea importurilor.
2.11. Institutiile publice care au rezervat in cursul anului la banci, in
conturi distincte, sume de la buget, din mijloace extrabugetare si din fonduri
speciale, pentru procurarea de valuta potrivit normelor in vigoare, vor dispune
restituirea, pana la data de 28 decembrie 1999, a disponibilitatilor
neutilizate, aflate in conturile deschise la banci, pentru reintregirea
platilor de casa in conturile din care au fost alocate. Ordonatorii de credite
raspund de efectuarea acestei operatiuni in timp util.
2.12. Valuta procurata din credite bugetare si ramasa neutilizata la finele
anului se depune la banca, in contul rezervei internationale valutare a
statului, iar cu contravaloarea in lei a valutei se reconstituie platile de
casa la subdiviziunea respectiva. Fac exceptie valuta procurata pana la finele
anului in scopul rambursarii la extern a ratelor la imprumuturile
guvernamentale si plata de dobanzi si comisioane la termenele scadente pana la
data de 15 ianuarie 2000.
Valuta procurata din mijloace extrabugetare sau din alte fonduri speciale,
precum si garantiile in valuta depuse la unitatile vamale, aflate in conturile
institutiilor publice, deschise la banci, se reporteaza in anul urmator pentru
a fi utilizate in scopul pentru care au fost procurate.
Institutiile publice care au incasat in conturi distincte valuta pentru
serviciile prestate sau pentru lucrarile executate si care, potrivit legii,
reprezinta venituri bugetare au obligatia de a vira valuta respectiva la
rezerva internationala valutara a statului, iar contravaloarea in lei se va
vira la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si la bugetele
locale, dupa caz, pana la data de 28 decembrie 1999, la subdiviziunea la care
se incaseaza venitul respectiv. Ordonatorii de credite si conducatorii
compartimentelor financiar-contabile raspund de eventualele sume neregularizate,
astfel cum s-a precizat mai sus.
2.13. Reprezentantele diplomatice si comerciale ale Romaniei din
strainatate aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la
plata salariilor, incasarea sumelor de la debitori, plata obligatiilor pentru procurari
de bunuri si servicii si efectuarea inventarierii patrimoniului.
Disponibilitatile in valuta procurate din credite bugetare, ramase la
finele anului 1999 in conturile reprezentantelor diplomatice si comerciale ale
Romaniei din strainatate, se reporteaza in anul urmator si se regularizeaza cu
bugetul de stat de catre Ministerul Afacerilor Externe, inclusiv de catre
celelalte ministere care finanteaza cheltuieli de aceasta natura, astfel:
- in termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa si in termen de
60 de zile pentru reprezentantele din celelalte continente, contravaloarea in
lei a valutelor existente la data de 31 decembrie 1999, stabilite la cursul de
schimb valutar de la data la care are loc operatiunea de regularizare, se vireaza
de catre Ministerul Afacerilor Externe si de catre celelalte ministere, din
creditele bugetare aprobate pentru anul 2000 privind intretinerea si
functionarea reprezentantelor respective, la bugetul de stat pe anul 2000, in
contul bugetar 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
a anilor precedenti", deschis la trezoreria municipiului Bucuresti.
Taxele consulare incasate si lasate la dispozitia reprezentantelor
diplomatice si comerciale ale Romaniei in strainatate, ramase in sold la finele
anului 1999, se reporteaza in anul urmator in conditiile art. II alin. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 33/1996, aprobata si modificata prin Legea nr.
33/1997.
2.14. Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice
care sunt finantate din venituri extrabugetare si, in completare, din alocatii
acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, sub forma
de transferuri sau subventii, se regularizeaza la sfarsitul anului 1999 in
limita sumelor primite de la aceste bugete.
In acest scop fiecare institutie publica va vira cu ordin de plata sumele
stabilite potrivit alineatului de mai sus in contul institutiei publice
ierarhic superioare de la care s-au primit, astfel:
- in cazul in care transferurile si subventiile au fost acordate direct de
catre ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, sumele se
restituie in conturile acestora, deschise la trezoreria municipiului Bucuresti.
Operatiunea de virare se efectueaza pana la data de 27 decembrie 1999;
- daca sumele respective se cuvin ordonatorului secundar de credite de la
care s-au primit transferurile sau subventiile respective, virarea se
efectueaza in contul acestora, deschis la trezoreria statului, pana la data de
29 decembrie 1999.
In acelasi termen se vireaza si sumele catre bugetele locale, in cazul in
care transferurile si subventiile au fost alocate de catre consiliile judetene
sau consiliile locale, dupa caz.
2.15. Unitatile sanitare au obligatia sa restituie sumele ramase neutilizate
din transferuri primite de la bugetul de stat, care se stabilesc ca diferenta
intre transferurile primite si totalul platilor de casa efectuate pentru
finantarea programelor pentru sanatate si pentru actiuni de sanatate, potrivit
bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate pe anul 1999.
Operatiunea de regularizare se efectueaza astfel:
- unitatile sanitare direct subordonate Ministerului Sanatatii vireaza
sumele respective in contul acestuia, deschis la trezoreria municipiului
Bucuresti, pana la data de 28 decembrie 1999;
- unitatile sanitare care au primit transferuri prin directiile teritoriale
de sanatate publica vireaza sumele respective in contul acestora, deschis la
trezoreriile statului, pana la data de 29 decembrie 1999.
Dupa efectuarea operatiunilor de virare contul 50.47 "Disponibil din
alocatii bugetare cu destinatie speciala", deschis pe seama unitatilor
sanitare, nu va putea prezenta sold.
In cazul in care in trimestrul IV 1999 au fost alocate transferuri de catre
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate sau, respectiv, de catre casele
judetene de asigurari de sanatate si pentru aceste operatiuni s-a folosit
contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie
speciala", sumele ramase neutilizate vor fi restituite institutiilor
publice de la care s-au primit in cadrul aceluiasi termen.
Soldul contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitara conform
Legii nr. 145/1997" se reporteaza in anul urmator.
2.16. Institutiile de invatamant superior de stat aflate in coordonarea
Ministerului Educatiei Nationale, finantate in conditiile art. 171 din Legea
nr. 84/1995, republicata, reporteaza in anul urmator disponibilitatile ramase
in contul 50.46 "Disponibil pentru finantarea activitatii de baza a
institutiilor de invatamant superior" si in contul 50.47 "Disponibil
din alocatii bugetare cu destinatie speciala", reprezentand sume alocate
de la bugetul de stat pentru burse, alte forme de protectie sociala si pentru
realizarea unor obiective de investitii.
Celelalte alocatii de la bugetul de stat, ramase neutilizate la finele
anului 1999 in contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu
destinatie speciala", se restituie de fiecare institutie de invatamant
superior, pana la data de 15 ianuarie 2000, la bugetul de stat pe anul 2000 la
capitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti".
Institutiile de invatamant superior publica indicatorii sintetici ai
executiei bugetare anuale potrivit modelului prevazut in anexa nr. 6.
2.17. Institutiile de cultura si unitatile sportive regularizeaza soldul
contului de disponibil de la finele anului 1999 potrivit prevederilor art. 1
alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 9/1996, aprobata si modificata
prin Legea nr. 86/1996, si ale art. 1 alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 10/1996, aprobata prin Legea nr. 59/1996.
Cu sumele regularizate ordonatorii principali si secundari de credite vor
reconstitui platile de casa pe anul 1999 in conturile din care au fost acordate
transferurile si subventiile.
2.18. Potrivit Hotararii Guvernului nr. 86/1999, sumele constituite pentru
organizarea taberelor, excursiilor, expeditiilor scolare si a altor forme de
petrecere a timpului liber pentru prescolari si elevi, ramase necheltuite, se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
2.19. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, care
au conturile deschise la trezoreria municipiului Bucuresti, vor asigura
reintregirea contului de cheltuieli pe anul 1999, deschis pe capitole si
titluri, cu sumele restituite din conturile 50.14, 50.15 si 64.13 (la Banca
Comerciala Romana - S.A.), deschise pe seama unitatilor din subordine.
2.20. Ordonatorii principali de credite finantati de la bugetele locale din
judetul Ilfov si din sectoarele 4 si 5 ale municipiului Bucuresti, care au
conturile deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., isi
reintregesc la finele anului mijloacele banesti, din contul de disponibil al
bugetului local, cu sumele retrase din conturile institutiilor din subordine.
Operatiunea de retragere (virare) se efectueaza de catre institutia respectiva
impreuna cu unitatea Bancii Comerciale Romane - S.A. la care sunt deschise
conturile respective.
2.21. Soldul contului "Disponibil din venituri extrabugetare",
ramas la finele anului 1999 la institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare, se reporteaza, conform prevederilor art. 73 alin. (3)
din Legea nr. 72/1996, in anul urmator.
2.22. Veniturile retinute ca mijloace extrabugetare de catre Ministerul
Apararii Nationale, Ministerul de Interne si de celelalte componente ale
fortelor armate, in conditiile art. 15 alin. (4), (6) si (7) din Legea nr.
36/1999, si ramase neutilizate la finele anului 1999 se varsa la bugetul de
stat sau la bugetele locale, dupa caz, la subcapitolele corespunzatoare la care
se incadreaza sursa respectiva, pana la data de 30 decembrie 1999.
Fac exceptie de la aceasta regula veniturile incasate de Ministerul
Apararii Nationale conform art. 15 alin. (5) din Legea nr. 36/1999, de Politia
de Frontiera Romana conform art. 72 din Legea nr. 56/1992, modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/1999, si de Jandarmeria Romana conform
art. 57 din Legea nr. 116/1998.
2.23. Sumele ramase neutilizate la finele anului 1999 in contul de
disponibil pentru mijloace extrabugetare din cota de 70% din contravaloarea
serviciilor prestate, conform Legii nr. 75/1995, republicata, de catre
inspectoratele pentru calitatea semintelor si materialului saditor, Laboratorul
Central pentru Controlul Calitatii Semintelor si Institutul pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor, se varsa la bugetul de stat pana la data de 30
decembrie 1999, la subcapitolul 21.01.05 "Taxe pentru analize efectuate de
laboratoare, altele decat cele sanitare de pe langa institutii". In cazul
in care la finele anului 1999 se afla sume de natura celor de mai sus in contul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, acestea vor fi virate la bugetul de
stat in acelasi termen si la subcapitolul mentionat.
2.24. Disponibilitatile ramase neutilizate in conturile institutiilor
beneficiare din sumele alocate pe baza ordonantelor de urgenta ale Guvernului
nr. 171/1999 si nr. 189/1999 de catre Fondul Proprietatii de Stat vor fi
restituite ordonatorilor principali de credite de la care s-au primit, iar
acestia vor restitui sumele ramase nefolosite in contul Fondului Proprietatii
de Stat, deschis la trezoreria statului. Operatiunile de virare se efectueaza
potrivit programului stabilit in anexa nr. 1, astfel incat sumele sa ajunga in
contul Fondului Proprietatii de Stat la data de 30 decembrie 1999. Fondul
Proprietatii de Stat va vira aceste sume cu ordin de plata tip trezorerie
(OPHT) in contul bugetului de stat pe anul 1999 pana la data de 31 decembrie
1999, deschis la trezoreria statului.
Ordonatorii principali de credite vor raporta utilizarea sumelor
respective, ca anexa la bilant, potrivit contului de executie prezentat in
anexa nr. 3.
2.25. Agentia de Valorificare a Activelor Bancare si Fondul Proprietatii de
Stat efectueaza regularizarea cu bugetul de stat a veniturilor rezultate din
valorificarea activelor bancare si din privatizare, dupa caz, la data de 31
decembrie 1999, avandu-se in vedere urmatoarele:
- sumele in valuta aflate in conturi la banci vor fi transformate in lei
pana la data de 31 ianuarie 2000, iar contravaloarea in lei va fi virata in
contul corespunzator, deschis la trezoreria statului;
- pana la data de 7 ianuarie 2000 se vireaza la bugetul de stat pe anul
1999, la subdiviziunile clasificatiei bugetare respective, disponibilul in lei
aflat in conturile deschise la trezoreria statului.
Agentia de Valorificare a Activelor Bancare si Fondul Proprietatii de Stat
intocmesc si anexeaza la bilantul contabil pe anul 1999 contul de executie a
veniturilor si cheltuielilor potrivit modelelor prezentate in anexele nr. 4 si
5, dupa caz.
2.26. In cazul in care, prin acte normative si norme metodologice, sunt
prevazute operatiuni financiare care privesc bugetul de stat, bugetele locale
si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, si in care este prevazuta destinatia
disponibilitatilor la finele anului, ordonatorii de credite au obligatia sa
efectueze operatiunile de incheiere, potrivit acestor reglementari.
2.27. Institutiile publice au obligatia sa ia masurile necesare pentru
lichidarea pana la finele anului a imobilizarilor de fonduri in debitori,
clienti si alte creante, iar cu sumele incasate vor fi reconstituite platile de
casa sau vor fi virate la buget (cont 20.22.01.05 la trezorerii si 60.22.x.05
la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. pentru judetul Ilfov si sectoarele
4 si 5 ale municipiului Bucuresti), in cazul in care acestea provin din
finantarea bugetara a anilor precedenti.
In raportul la darea de seama contabila pe anul 1999 se vor analiza in mod
deosebit situatia creantelor pe categorii de operatiuni si pe surse de
finantare si cauzele care le-au determinat, precum si masurile stabilite pentru
lichidarea acestora.
2.28. Excedentul bugetului de venituri si cheltuieli al Agentiei Nationale
pentru Locuinte, inregistrat la finele anului 1999, se reporteaza in anul
urmator potrivit art. 22 alin. (2) din Legea nr. 152/1998.
2.29. Institutiile publice au obligatia, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare, sa efectueze inventarierea patrimoniului potrivit Legii
contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, si Normelor privind
organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 2.388/1995, sa intocmeasca registrul-inventar
conform normelor in vigoare si sa reflecte rezultatele acestuia in bilantul
contabil de la finele anului 1999.
Ordonatorii de credite au obligatia de a analiza structura stocurilor
inventariate si de a stabili materialele aflate in stoc fara utilizare, cauzele
acestora, precum si raspunderea persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor
in astfel de bunuri.
2.30. Institutiile publice au obligatia ca in primele 7 zile lucratoare ale
lunii ianuarie a anului 2000 sa comunice trezoreriei statului sau unitatii
bancare, dupa caz, la care au conturile deschise, confirmarea soldurilor
conturilor de credite repartizate, de cheltuieli bugetare si de
disponibilitati.
Eventualele diferente fata de soldurile respective, aflate in
contabilitatea trezoreriei statului sau a unitatii bancare, vor fi clarificate
operativ, fiind interzisa incheierea executiei bugetare la finele anului 1999
cu diferente.
Institutiile publice au obligatia de a prezenta trezoreriilor statului sau
unitatilor bancare, dupa caz, la care acestea au conturile deschise, darile de
seama contabile asupra executiei bugetare pe anul 1999, pentru obtinerea vizei
privind exactitatea platilor de casa si a soldurilor conturilor de disponibilitati
cu cele din conturile corespunzatoare, deschise la trezoreria statului sau la
Banca Comerciala Romana - S.A.
2.31. Ordonatorii principali si secundari de credite vor centraliza datele
din darile de seama contabile primite de la institutiile din subordine, numai
daca acestea sunt vizate de organele bancare sau de trezoreriile statului, dupa
caz.
III. Regularizari financiare cu bugetul de stat de catre regiile autonome,
societatile/companiile nationale si societatile comerciale
3.1. Companiile/societatile nationale si societatile comerciale din
sectorul minier vor proceda la recalcularea si regularizarea cu bugetul de stat
a subventiilor, conform prevederilor Normelor metodologice privind acordarea,
utilizarea si controlul subventiilor pentru produsele din industria carbunelui,
minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere, precum si
ale transferurilor destinate actiunilor de protectie sociala a personalului din
acest domeniu, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 311/1999.
Totodata se va tine seama si de prevederile pct. 4 din Normele comune ale
Ministerului Finantelor si Ministerului Transporturilor nr. 90.957/DTR din 19
martie 1999 si nr. 869/TB din 10 martie 1999 privind fundamentarea, acordarea
si justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activitati
desfasurate de agentii economici de sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, precum si de alte reglementari in domeniu. Sumele primite in
plus se vireaza la bugetul de stat la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 3 zile
de la stabilirea acestora.
Agentii economici care au beneficiat in anul 1999 de subventii pentru
acoperirea diferentelor de pret si de tarif si de prime de la bugetul de stat
sau de la bugetele locale, dupa caz, au obligatia de a verifica exactitatea
acestora pe baza datelor definitive si, in cazul in care se constata ca s-au
primit sume in plus, acestea vor fi restituite la bugetul de stat sau la bugetele
locale, dupa caz, pe anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", respectiv 22.02.05,
pana la data de 29 ianuarie 2000.
Ordonatorii principali de credite, prin bugetele carora s-au acordat in
anul 1999 fonduri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz,
pentru subventii, diferente de pret, transferuri si prime, au obligatia,
potrivit dispozitiilor legale, sa verifice la regiile autonome,
societatile/companiile nationale, societatile comerciale si la orice
beneficiari de asemenea sume, pana la data de 12 februarie 2000, pe baza
deconturilor definitive pe anul 1999, justificarea acordarii sumelor
respective. In cazul in care din verificare rezulta ca s-au acordat sume
necuvenite, acestea vor fi virate de catre beneficiarii respectivi pana la data
de 25 februarie 2000, in contul bugetului de stat sau al bugetelor locale, dupa
caz, pe anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti", respectiv 22.02.05.
3.2. Ministerul Industriei si Comertului va regulariza subventiile acordate
in baza Hotararii Guvernului nr. 331/1999, cu modificarile ulterioare.
3.3. Creditele bugetare repartizate regiilor autonome, societatilor/companiilor
nationale sau societatilor comerciale pentru finantarea investitiilor si ramase
neutilizate la data de 31 decembrie 1999 se anuleaza de drept potrivit
reglementarilor in vigoare.
3.4. Regiile autonome, societatile/companiile nationale si societatile
comerciale carora li s-au preluat credite neperformante pentru investitii in
baza Legii nr. 7/1992 au obligatia sa ramburseze, in limita acestor credite,
sume din resursele financiare destinate finantarii investitiilor si ramase
disponibile la finele anului 1999, care vor fi virate astfel:
- in contul 50.18 "Disponibil din sumele incasate din reactivarea si
rambursarea obligatiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992",
deschis la trezoreriile municipiilor resedinta de judet pe seama Ministerului
Finantelor.
Bancile in a caror evidenta sunt inregistrate credite neperformante, precum
si organele de control financiar de stat ale Ministerului Finantelor vor
verifica la fiecare agent economic, in termen de 20 de zile de la data
incheierii si depunerii bilantului contabil pe anul 1999, posibilitatile de
reactivare a debitelor prin identificarea si preluarea unor noi surse
disponibile in contul creditelor neperformante.
3.5. Agentii economici inregistrati la organele fiscale ca platitori de
taxa pe valoarea adaugata, care au primit in anul 1999 alocatii de la bugetul
de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru finantarea investitiilor
publice, isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente
bunurilor si serviciilor destinate realizarii obiectivelor de investitii cu
finantare bugetara, in conditiile art. 18 - 21 din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992, republicata, cu modificarile ulterioare.
Sumele deduse in anul 1999, inclusiv cele restituite de organele fiscale in
cursul anului 1999, pe caile prevazute la art. 21 din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992, se inregistreaza ca reconstituiri de plati in contul de cheltuieli
bugetare deschis la trezoreriile statului sau la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A., dupa caz, si se folosesc pentru finantarea aceluiasi obiectiv de
investitii pana la data de 31 decembrie 1999.
Sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor
aprovizionate si serviciilor prestate in luna decembrie 1999, pentru investitii
finantate din alocatii bugetare si care se ramburseaza de catre organele
fiscale in anul 2000, se vireaza de catre agentii economici respectivi la
bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in anul 2000, la subcapitolul
22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti", respectiv 22.02.05, in termen de 5 zile de la data incasarii
sumelor respective in cont de la organele financiare respective.
IV. Incheierea executiei bugetelor locale
4.1. Trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 si 6 ale municipiului
Bucuresti vor lua masuri ca pana la data de 29 decembrie 1999 sa vireze soldul
contului 27 "Venituri incasate pentru bugetul Capitalei" in contul de
venituri al bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti, deschis la
trezoreria municipiului Bucuresti. Operatiunea se efectueaza pe baza de ordin
de plata in care, pe verso, se inscriu sursele de venituri.
NOTA:
Sumele incasate in contul 27 "Venituri incasate pentru bugetul
Capitalei" in zilele de 29 - 31 decembrie 1999 vor fi preluate in executia
bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti la data de 31 decembrie
1999, scop in care trezoreriile statului din municipiul Bucuresti vor efectua
urmatoarele operatiuni:
1. Trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 si 6 ale municipiului
Bucuresti vor inchide la data de 31 decembrie 1999 contul 27 "Venituri
incasate pentru bugetul Capitalei" prin creditul contului 63
"Decontari privind executia bugetului Capitalei" (acest cont se
introduce in planul de conturi al trezoreriei statului). Pentru aceasta
operatiune se transmite Directiei de trezorerie a municipiului Bucuresti la
data de 31 decembrie 1999 un exemplar din nota contabila, impreuna cu situatia
sintetica a contului 27, cu desfasurarea pe capitole si subcapitole de
venituri, la care se anexeaza si documentele de incasare.
2. Directia de trezorerie a municipiului Bucuresti, pe baza notelor
contabile transmise de trezoreriile sectoarelor 1, 2, 3 si 6 ale municipiului
Bucuresti si a documentelor anexate, inregistreaza la data de 31 decembrie 1999
in executia bugetului Capitalei veniturile respective, creditand contul 21
"Veniturile bugetului local" (analitice conform clasificatiei
bugetare) prin debitul contului 63 "Decontari privind executia bugetului
Capitalei".
3. La data de 4 ianuarie 2000 trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3
si 6 ale municipiului Bucuresti vireaza cu ordin de plata soldul contului 63
"Decontari privind executia bugetului Capitalei" in contul deschis la
Banca Nationala a Romaniei - Sucursala municipiului Bucuresti pe seama
Directiei de trezorerie a municipiului Bucuresti. La primirea sumelor Directia
de trezorerie a municipiului Bucuresti crediteaza contul 63 "Decontari
privind executia bugetului Capitalei" prin debitul contului 60 "Cont
curent al trezoreriei la Banca Nationala a Romaniei".
Institutiile publice din municipiul Bucuresti care au fost finantate in
anul 1999 prin sume alocate din bugetul Consiliului General al Municipiului
Bucuresti in contul 50.26 "Disponibil din bugetul local al Capitalei
pentru efectuarea cheltuielilor", deschis la trezoreria statului, vor vira
soldul acestui cont in contul ordonatorului de la care au primit sumele
respective, deschis la trezoreria municipiului Bucuresti pentru reconstituirea
platilor pe anul 1999.
Soldul contului 50.26 "Disponibil din finantarea din alte bugete
locale" va fi virat pana la data de 27 decembrie 1999 de catre centrele de
plasament si centrele de primire a copilului in contul ordonatorului de credite
al bugetului local de la care s-a primit finantarea in cursul anului 1999, la
care se reconstituie platile de casa pe anul 1999.
4.2. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale din
judetul Ilfov si municipiul Bucuresti (sectoarele 4 si 5) in care nu
functioneaza trezorerii ale statului, vor dispune ca soldul disponibil ramas la
finele anului in contul deschis pe seama acestora la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. sa fie virat in data de 29 decembrie 1999 in contul de
disponibil al bugetului local, deschis pe seama Directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat a judetului Ilfov si a
administratiilor financiare ale sectoarelor, dupa caz.
4.3. Bugetele locale care au primit in cursul anului transferuri de la
bugetul de stat pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe
restituie sumele ramase nefolosite la finele anului 1999, determinate ca
diferenta intre veniturile incasate (subcapitolul 37.02.03) si cheltuielile
efectuate din acestea, in contul bugetului de stat 23.85.01.03
"Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale pentru investitii
finantate partial din imprumuturi externe".
De asemenea, autoritatile locale care au primit in cursul anului 1999 alte
subventii de la bugetul de stat restituie pana la data de 28 decembrie 1999
sumele ramase neutilizate la finele anului, in contul ordonatorului principal
de credite al bugetului de stat de la care au fost incasate. Sumele care se
restituie se determina ca diferenta intre subventiile primite si inregistrate
la subcapitolul 37.02.09 "Subventii primite de bugetele locale pentru
sustinerea sistemului de protectie a copilului" si subcapitolul 37.02.11
"Subventii primite de bugetele locale pentru planurile urbanistice generale"
si platile de casa efectuate din aceste transferuri.
In acest scop consiliile locale care administreaza bugetele respective
prezinta trezoreriei la care au conturile deschise, contul de executie a
cheltuielilor suportate din transferurile primite de la bugetul de stat, semnat
pe raspunderea ordonatorului principal de credite, pe baza caruia are loc
operatiunea de regularizare din bugetul de stat.
In cazul in care ordonatorul principal de credite a alocat cu ordin de
plata sume in anul 1999 in contul subventiilor primite la subcapitolul
37.02.09, in contul de disponibil al unitatilor de protectie a copilului,
deschis la unitatile trezoreriei statului (municipii si orase), acestea vor lua
masurile necesare pentru retragerea disponibilitatilor ramase nefolosite,
astfel incat acestea sa se regaseasca in suma totala regularizata cu bugetul de
stat.
4.4. In conformitate cu prevederile Legii finantelor publice locale nr.
189/1998, in structura bugetelor locale sunt cuprinse si veniturile si cheltuielile
cu destinatie speciala, care se reflecta in executia bugetara pe anul 1999 in
conturi distincte deschise la trezoreria statului pe subdiviziunile
clasificatiei bugetelor locale.
La unele autoritati ale administratiilor publice locale s-a continuat
evidentierea veniturilor cu destinatie speciala in conturi de disponibil (cont
50) in afara bugetului local, din care au fost efectuate si cheltuielile
respective.
In vederea incheierii executiei bugetare in structura bugetelor locale
aprobate de lege, se va proceda astfel:
- Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor prezenta la
trezoreria statului la data de 30 decembrie 1999 cate un cont de executie
pentru fiecare venit cu destinatie speciala, in care se vor cuprinde:
a) la venituri: subdiviziunea si denumirea surselor veniturilor speciale,
cu suma incasarilor cumulate de la inceputul anului;
b) la cheltuieli: subdiviziunea si denumirea capitolelor de cheltuieli cu
destinatie speciala, cu desfasurarea pe subcapitole, si platile de casa
cumulate de la inceputul anului;
c) soldul aflat in contul de disponibil.
- Contul de executie se intocmeste pe raspunderea ordonatorului principal
de credite si a contabilului-sef.
- Pe baza contului de executie trezoreria statului inregistreaza veniturile
incasate in contul 21.31.02 "Veniturile bugetului local din venituri cu
destinatie speciala" (analitic pe subcapitolele clasificatiei bugetare) la
nivelul platilor de casa, iar cheltuielile (platile de casa) se inregistreaza in
debitul contului 24.96.02 "Cheltuielile bugetului local cu destinatie
speciala", cu desfasurarea pe subcapitole.
- La nivelul platilor de casa, in contabilitatea trezoreriei se
inregistreaza si creditele deschise pe subdiviziunile respective.
- Soldul conturilor de disponibil din venituri cu destinatie speciala,
deschise la trezoreria statului, se debiteaza prin creditul contului 21.31.02
"Veniturile bugetului local din venituri cu destinatie speciala"
(analitic pe subcapitole). Aceasta operatiune se efectueaza pe baza ordinului
de plata prezentat de ordonatorii principali de credite ai bugetului local.
4.5. Dupa regularizarea cu bugetul de stat in contabilitatea trezoreriei
statului se stabileste la finele anului 1999 rezultatul executiei de casa al
fiecarui buget local, ca diferenta intre totalul veniturilor incasate si
evidentiate in contul 21 "Veniturile bugetului local" si totalul
platilor de casa inregistrate in contul 24 "Cheltuielile bugetului
local", scop in care se efectueaza urmatoarele operatiuni:
a) Stabilirea excedentului total al fiecarui buget local:
21 "Veniturile bugetului local" = 82.98.02.01
"Excedent"
82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuielile bugetului
local"
b) Stabilirea excedentelor rezultate din incasarea veniturilor si
efectuarea cheltuielilor cu destinatie speciala pe fiecare venit (diferenta
dintre incasari si plati):
82.98.02.01 "Excedent" = 83 "Disponibil din
venituri cu
destinatie speciala (analitic pentru
fiecare sursa de venit special)
NOTA:
In planul de conturi pentru activitatea trezoreriei statului se introduce
contul sintetic de gr. I/83 "Disponibil din venituri cu destinatie
speciala", care are functie de pasiv. Se crediteaza la finele anului cu
excedentele stabilite pentru fiecare venit cu destinatie speciala. Se debiteaza
potrivit normelor de utilizare a acestor excedente in anul urmator.
Contul analitic se formeaza din codul contului contabil (83) de la
capitolul 98.02 si din codul subcapitolelor de la capitolul 31.02.
c) Rambursarea imprumuturilor restante, a dobanzilor si a comisioanelor
aferente acestora [conform art. 32 alin. (1) din Legea privind finantele
publice locale nr. 189/1998] pe baza de ordin de plata prezentat de
autoritatile locale:
82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al
trezoreriei"
d) Constituirea fondului de rulment la nivelul soldului creditor al
contului 82.98.02.01, ramas dupa efectuarea operatiunilor mentionate la lit. b)
si c) de mai sus:
82.98.02.01 "Excedent" = 84.98.02.04 "'Fond de
rulment propriu
al unitatii
administrativ-teritoriale"
NOTA:
In planul de conturi pentru activitatea trezoreriei statului se introduce
contul 84 "Fond de rulment propriu al unitatii
administrativ-teritoriale" cu functie de pasiv. Se crediteaza cu suma
fondului de rulment stabilit la incheierea exercitiului bugetului la finele
anului bugetar. Acest cont se debiteaza cu sumele utilizate potrivit normelor
in vigoare.
La inceputul anului 2000 soldul contului 50.11 "Disponibil din fondul
de rulment" se transfera in contul 84.98.02.04 ca operatiune a
exercitiului bugetar pe anul 2000, dupa care isi incheie functionarea.
4.6. Autoritatile administratiei publice locale isi evidentiaza fiecare in
contabilitatea proprie a executiei de casa a bugetului local operatiunile
privind stabilirea rezultatelor la finele anului 1999, potrivit mecanismelor mentionate
mai sus, cu urmatoarele completari:
4.6.1. Imprumuturile contractate si utilizate de la banci in anul 1999
pentru finantarea investitiilor se evidentiaza in contabilitatea bugetului
local astfel:
a) In cazul in care imprumuturile au fost prevazute in bugetele locale si
virate in contul bugetului local deschis la trezoreria statului:
- primirea imprumutului de la banca
103 "Disponibil al bugetului = 500 "Venituri" (analitic
cont 44.02.01
local la trezoreria statului" "Imprumuturi interne pentru
investitii")
Concomitent se evidentiaza
214 "Decontari din credite = 205 "Imprumuturi pentru
investitii"
interne pentru investitii"
- utilizarea (platile) creditului lunar
potrivit destinatiei aprobate
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetului
local la
local" (analitic subdiviziunea trezoreria statului"
compozitie a creditelor)
- rambursarea imprumuturilor bancare in anul 1999
se evidentiaza astfel:
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetului
local la
local" trezoreria statului"
Concomitent:
205 "Imprumuturi pentru = 214 "Decontari din credite
interne
investitii" pentru investitii"
b) In cazul in care imprumuturile au fost derulate prin conturile deschise
la banci:
- primirea imprumutului in contul deschis
la banca conform extrasului de cont.
103 "Disponibil al bugetului = 500 "Venituri proprii"
(analitic
local la trezoreria statului" capitol 44.02)
Concomitent:
214 "Decontari din credite = 205 "Imprumuturi pentru
investitii"
interne pentru investitii"
- utilizarea imprumutului pentru cheltuieli de investitii.
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetului
local la
local" (analitic trezoreria statului"
subdiviziunile respective)
- rambursarea imprumutului catre banca.
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetului
local
local" (cont analitic la trezoreria statului"
capitol 90.02)
Concomitent:
205 "Imprumuturi pentru = 214 "Decontari din credite
interne
investitii" pentru investitii"
4.6.2. Operatiunile prevazute la pct. 4.4 se reflecta in mod corespunzator
si in contabilitatea proprie a executiei bugetului local (venituri si
cheltuieli).
4.6.3. Stabilirea excedentului bugetului local se inregistreaza in
contabilitatea bugetului local, potrivit normelor in vigoare, si anume:
- soldurile conturilor de venituri se inchid prin creditul contului 57
"Rezultatul executiei bugetare", iar cheltuielile, prin debitul
acestui cont;
- contul 57 "Rezultatul executiei bugetare" se debiteaza cu:
- rambursarea imprumuturilor contractate in anii precedenti si
nerambursate pana la finele anului prin creditul contului 103 "Disponibil
al bugetului local la trezoreria statului";
- suma reprezentand diferenta dintre venituri si cheltuieli cu destinatie
speciala prin creditul contului 338 "Excedentul veniturilor cu destinatie
speciala" care se introduce in planul de conturi al institutiilor de stat.
In cadrul contului 338 se deschid conturi analitice corespunzator capitolului
31.02 "Venituri cu destinatie speciala din clasificatia bugetelor
locale". Concomitent se evidentiaza si disponibilul excedentului
respectiv, debitandu-se contul 104 "Disponibil din venituri cu destinatie
speciala" prin creditul contului 103 "Disponibil al bugetului local
la trezoreria statului";
- cu soldul ramas in contul 57 dupa efectuarea operatiunilor de mai sus,
reprezentand constituirea fondului de rulment prin creditul contului 339
"Fondul de rulment". Concomitent se debiteaza contul 103.01
"Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" prin creditul
contului 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului".
4.7. Incheierea executiei bugetelor locale se deruleaza prin unitatile
Bancii Comerciale Romane - S.A. din judetul Ilfov si din sectoarele 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti.
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
judetului Ilfov si administratiile financiare ale sectoarelor 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti asigura incheierea executiei bugetelor locale
respective, potrivit precizarilor cuprinse la pct. 4.3 si 4.6, cu urmatoarele
completari:
- regularizeaza cu ordin de plata sumele ramase neutilizate din
transferurile primite de catre bugetele locale de la bugetul de stat pentru
investitii finantate partial din imprumuturi externe;
- din contul 57 "Rezultatul executiei bugetare", respectiv din
contul 63..., deschis la unitatea bancara, se vireaza cu ordin de plata:
- imprumuturile restante pana la finele anului 1999;
- soldul (excedentul) veniturilor speciale, stabilit la finele anului
1999, se vireaza in contul 65.80 "Disponibil din venituri speciale",
care se deschide la unitatea bancara respectiva;
- suma ramasa in contul 57, reprezentand fondul de rulment, se vireaza in
contul 65.79 "Disponibil din fondul de rulment".
4.8. Contul de executie al bugetului local, care se intocmeste la finele
anului 1999, cuprinde, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, veniturile
incasate si platile de casa de la inceputul anului pana la data de 31 decembrie
1999.
La capitolul 98.02 "Excedent" se inscriu urmatoarele
subdiviziuni:
- la subcapitolul 01 "Excedent" se inscrie excedentul total al
bugetului local, inregistrat in contul 57 "Rezultatul executiei
bugetare";
- la subcapitolele 04 - 07 se inscrie modul de utilizare si de repartizare
a excedentului bugetului local.
4.9. Operatiunile de incheiere a executiei bugetelor locale se efectueaza
in trezoreria statului si in unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. in
primele 5 zile lucratoare din luna ianuarie 2000.
NOTA:
Creditele bugetare se deschid din bugetele locale, incepand cu anul 2000,
de fiecare ordonator principal de credite, in limita bugetului local aprobat,
si se transmit trezoreriei la care are conturile deschise.
V. Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
5.1. Operatiunile de incheiere a executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat se efectueaza atat la trezoreriile statului, cat si la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. pentru sectoarele 4 si 5 ale municipiului Bucuresti si
pentru judetul Ilfov, astfel:
A. La trezoreriile statului
5.1.1. Trezoreriile statului, orasenesti si municipale, vireaza la data de
29 decembrie 1999 soldul contului 22 "Veniturile bugetului asigurarilor
sociale de stat" in acelasi cont deschis la trezoreria statului a
municipiului resedinta de judet pe seama Directiei generale de munca si
protectie sociala (se transmite extrasul de cont impreuna cu documentele
justificative).
In cazul in care contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurarilor
sociale de stat" a fost deschis si la nivelul trezoreriilor municipale (cu
exceptia municipiului resedinta de judet) si orasenesti, unitatile de munca si
protectie sociala, pe seama carora este deschis contul, vor transfera platile
de casa inregistrate in acest cont, in contul 25 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat", deschis pe seama Directiei generale de
munca si protectie sociala la trezoreria municipiului resedinta de judet.
Operatiunea se efectueaza cu ordin de plata in care contul 25 se crediteaza in
contabilitatea trezoreriei de la care se transfera platile respective, prin
debitul contului 61 "Contul corespondent al trezoreriei". La
municipiul resedinta de judet, preluarea platilor de casa se evidentiaza prin
debitarea contului 25 prin creditul contului 61.
Totodata unitatea respectiva transmite Directiei generale de munca si
protectie sociala contul de executie pe subdiviziunile clasificatiei bugetului
de asigurari sociale de stat, pe baza caruia se vor inregistra platile de casa.
5.1.2. Trezoreriile statului din municipiile resedinta de judet si din
sectoarele 1, 2, 3 si 6 si trezoreria municipiului Bucuresti incheie in
contabilitatea proprie la data de 31 decembrie 1999 executia bugetului
asigurarilor sociale de stat, reflectata in conturile 22 si 25, astfel:
a) Contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurarilor sociale de
stat" se crediteaza prin debitul contului 22 "Veniturile bugetului
asigurarilor sociale de stat"
b) Contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurarilor sociale de
stat" se debiteaza prin creditul contului 25 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat".
Soldul contului 81 ramane la data de 31 decembrie 1999 in contabilitatea
unitatilor trezoreriei statului.
Pentru operatiunile inregistrate in contul 81 "Excedent/deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat" unitatile trezoreriei statului
elibereaza Directiei generale de munca si protectie sociala extras de cont
impreuna cu documentele justificative.
c) Trezoreriile statului din municipiile resedinta de judet vor urmari ca
Directia generala de munca si protectie sociala sa regularizeze pana la data de
15 ianuarie 2000 cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale rezultatul
executiei bugetului asigurarilor sociale de stat inregistrat la 31 decembrie
1999, astfel:
- soldul creditor al contului 81 "Excedent/deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se vireaza cu ordin de plata in contul 81
"Excedent/deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat", deschis
pe seama Ministerului Muncii si Protectiei Sociale la trezoreria municipiului
Bucuresti;
- soldul debitor al contului 81 "Excedent/deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat", aflat in contabilitatea unitatilor
trezoreriei statului, se preia de catre directiile generale de munca si
protectie sociala si de unitatile de munca si protectie sociala din sectoarele
1, 2, 3 si 6 ale municipiului Bucuresti cu dispozitie de incasare din contul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, deschis la trezoreria municipiului
Bucuresti.
In contabilitatea trezoreriei contul 81 "Excedent/deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se codifica astfel: cod cont sintetic 81,
cod capitol 98.04 pentru excedent si 99.04 pentru deficit.
B. La Banca Comerciala Romana - S.A.
1. La filialele sectoarelor 4 si 5 ale Bancii Comerciale Romane - S.A. se
deschide contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurarilor sociale
de stat" pe seama Directiei generale de munca si protectie sociala a judetului
Ilfov si a altor unitati subordonate Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
La data de 31 decembrie 1999 filialele Bancii Comerciale Romane - S.A. din
sectoarele 4 si 5 ale municipiului Bucuresti incheie executia bugetului
asigurarilor sociale de stat, astfel:
- crediteaza contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurarilor
sociale de stat" prin debitarea contului 66.09 "Veniturile bugetului
asigurarilor sociale de stat" (conturile analitice deschise pe capitole si
subcapitole);
- debiteaza contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurarilor
sociale de stat" prin creditul contului 66.59 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat".
Filialele Bancii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti elibereaza Directiei generale de munca si protectie
sociala a judetului Ilfov si, respectiv, altor unitati subordonate Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale extrasul contului 64.25 impreuna cu documentele
justificative.
Excedentul/deficitul bugetului asigurarilor sociale de stat, inregistrat in
contabilitatea unitatilor Bancii Comerciale Romane - S.A., se regularizeaza de
catre unitatile de munca si protectie sociala cu Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale pana la data de 15 ianuarie 2000, potrivit prevederilor pct.
5.1.2.
5.2. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale centralizeaza in perioada 4 -
5 ianuarie 2000 soldul executiei de casa a bugetului asigurarilor sociale de
stat, inregistrat la trezoreriile statului si la filialele Bancii Comerciale
Romane - S.A. din sectoarele 4 si 5 ale municipiului Bucuresti, dupa care
procedeaza astfel:
- in cazul in care executia bugetului asigurarilor sociale de stat
inregistreaza excedent, acesta se regularizeaza cu bugetul de stat in limita transferurilor
primite in anul 1999 de la bugetul de stat. Operatiunea se dispune de
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale cu ordin de plata, prin care se vireaza
din contul 81.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurarilor sociale de
stat" in contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat catre
bugetul asigurarilor sociale de stat" care functioneaza la trezoreria
municipiului Bucuresti.
VI. Incheierea executiei fondurilor speciale
6.1. Soldurile conturilor fondurilor speciale, constituite potrivit
dispozitiilor legale in vigoare si ramase la finele anului 1999, se reporteaza
in anul urmator de catre ordonatorii principali de credite, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare prin care se reglementeaza constituirea si
utilizarea fondului special respectiv.
In cazul in care anumite fonduri speciale au primit in anul 1999
transferuri sau subventii de la bugetul de stat, ordonatorii principali de
credite au obligatia sa regularizeze cu bugetul de stat, in baza art. 76 alin.
(3) din Legea nr. 72/1996, soldul disponibil ramas la finele anului 1999, in
limita transferurilor si subventiilor primite de la buget.
In aceasta regularizare se cuprind si transferurile alocate de la bugetul
de stat pentru Fondul national pentru dezvoltare regionala, constituit la
nivelul Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala.
Operatiunea se efectueaza in primele 5 zile lucratoare ale anului 2000.
6.2. Institutiile publice vor lua masuri pentru virarea, pana la data de 28
decembrie 1999, in contul ordonatorilor principali de credite care
administreaza fondurile speciale, a disponibilitatilor aflate in conturile
fondurilor speciale la trezoreriile statului si la unitatile bancare, si anume:
- "Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de somaj" (cont
30.04, respectiv 64.64);
- "Disponibil din Fondul special pentru sanatate" (cont 30.06,
respectiv 64.39);
- "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului
energetic" (cont 30.13, respectiv 64.55);
- "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati
vamale" (cont 30.14, respectiv 64.33).
Eventualele incasari inregistrate dupa aceasta data raman in conturile
respective, se inregistreaza de institutiile publice in conturile
corespunzatoare si se cuprind in executia de casa a fondului respectiv, dupa
care se raporteaza la ordonatorul principal de credite.
6.3. Inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap
vireaza pana la data de 28 decembrie 1999 inclusiv, in contul 30.05
"Disponibil din Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele
cu handicap", deschis la trezoreria municipiului Bucuresti pe seama
Secretariatului de stat pentru Persoanele cu Handicap, soldurile aflate in
conturile deschise la trezoreriile statului sau la unitatile bancare, dupa caz,
si anume:
- "Disponibil din Fondul special de solidaritate sociala pentru
persoanele cu handicap" (cont 30.05, respectiv 64.11);
- "Disponibil pentru efectuarea de cheltuieli din Fondul special de
solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap".
In baza art. 76 alin. (3) din Legea nr. 72/1996, Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap procedeaza la regularizarea cu bugetul de stat a
soldurilor fondurilor speciale mentionate mai sus, astfel:
- in cazul in care soldul fondului rezultat la finele anului 1999 este pana
la nivelul transferului primit din bugetul de stat, cu suma respectiva se
reduce subventia primita la fondul respectiv si se vireaza cu ordin de plata in
contul bugetului de stat 23.85.01.08 "Transferuri din bugetul de stat
catre bugetul Fondului special de solidaritate pentru protectia speciala a
persoanelor cu handicap", deschis la trezoreria municipiului Bucuresti.
Operatiunile se efectueaza in primele 5 zile lucratoare ale lunii ianuarie
2000.
6.4. Institutiile publice au obligatia sa restituie pana la data de 28
decembrie 1999, in conturile din care au fost primite, disponibilitatile aflate
in conturile: "Disponibil din Fondul de somaj pentru efectuarea de
cheltuieli" (cont 50.27 la trezorerii si 64.78 la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A.); "Disponibil din Fondul special pentru
dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor de investitii"
(cont 50.28 si, respectiv, 64.81); "Disponibil din Fondul special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale pentru efectuarea cheltuielilor de
investitii" (cont 50.29, respectiv 64.82); "Disponibil din cota
repartizata din Fondul special al drumurilor publice" (cont 50.25,
respectiv 64.21).
6.5. Ministerele si alte organe ale administratiei publice centrale de
specialitate care administreaza, potrivit legii, fonduri speciale au obligatia
ca pe baza datelor contabile sa incheie executia bugetului fondului special in
contabilitatea proprie dupa principiul executiei de casa, si anume:
- cheltuielile fondului se inchid prin debitul contului "Fonduri
speciale" in care s-au inregistrat veniturile incasate de la 1 ianuarie la
31 decembrie 1999;
- contul de executie al fiecarui fond pe anul 1999 cuprinde veniturile
incasate si platile de casa efectuate pe subdiviziunile clasificatiei bugetare;
diferenta dintre venituri si cheltuieli reprezinta excedentul de casa la finele
anului 1999. Excedentul raportat in contul de executie trebuie sa corespunda cu
disponibilul aflat in contul de disponibil al fondului respectiv, deschis la
trezoreriile statului si la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
6.6. Ministerele si alte organe ale administratiei publice centrale si
locale, precum si institutiile subordonate acestora au obligatia de a verifica
sumele aflate in conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinatie
speciala ale ministerelor si institutiilor subordonate", 50.02
"Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale institutiilor publice
de subordonare locala", deschise la trezoreriile statului, precum si in
conturile 64.11 "Disponibil din Fondul cu destinatie speciala si de
redistribuire" si, respectiv, 65.11, deschise la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A., avandu-se in vedere ca in aceste conturi pot ramane
la finele anului numai mijloace cu destinatie speciala, prevazute expres prin
dispozitiile legale in vigoare, si care, de drept, se reporteaza in anul
urmator.
In acest scop, pana la data de 29 decembrie 1999, institutiile respective
vor prezenta trezoreriilor statului sau unitatii bancare, dupa caz, la care au
deschise conturile respective, situatia sumelor privind fondurile speciale si
temeiul legal in baza carora se pot reporta in anul urmator (se reporteaza, din
oficiu, sumele alocate in anul 1999 din contravaloarea in lei a ajutoarelor
externe pentru finantarea unor obiective, donatiile de la persoanele fizice si
juridice). Sumele care nu se incadreaza in aceasta categorie vor fi virate de
catre institutiile respective la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa
caz, la capitolul 22.01.30 "Incasari din alte surse", respectiv 22.02.30
(la bugetele locale) pana la data de 30 decembrie 1999.
In cazul in care institutiile publice nu prezinta situatia mentionata mai
sus, trezoreriile statului si unitatile bancilor nu vor aviza plati din contul
respectiv pana la clarificarea situatiei respective.
6.7. Disponibilitatile aflate la finele anului 1999 in contul de disponibil
al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala se reporteaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie.
6.8. Soldul contului 50.73 "Disponibil din Fondul pentru dezvoltare
regionala", ramas la finele anului 1999, se reporteaza in anul urmator.
VII. Incheierea executiei bugetare de catre unitatile bancare
7.1. Banca Nationala a Romaniei si centralele bancilor vor stabili
programul de lucru pentru luna decembrie 1999, astfel incat unitatile din
subordine sa efectueze operatiunile de incasari si plati in si din contul
curent general al trezoreriei statului la termenele si in conditiile stabilite
de prezentele norme metodologice.
7.2. Documentele de plati primite de la agentii economici, reprezentand
virari de impozite, taxe si alte venituri bugetare, vor fi procesate integral
in cadrul programului de lucru stabilit pentru anul 1999.
7.3. Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., pe baza ordinelor de plata
prezentate de institutiile publice, vor proceda la retragerea
disponibilitatilor aflate in conturile 64.13 "Titulari de avansuri",
care vor fi virate incepand cu data de 27 decembrie 1999 in conturile
ordonatorilor de credite de la care au fost primite pentru reconstituirea
platilor de casa.
De asemenea, unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din judetul Ilfov si
din municipiul Bucuresti (sectoarele 4 si 5), in care nu functioneaza
trezorerii ale statului, impreuna cu institutiile publice vor proceda la
retragerea disponibilitatilor din conturile ordonatorilor tertiari de credite
de subordonare locala in contul ordonatorilor principali de credite finantati
din bugetele locale si de aici in conturile de disponibil ale bugetelor locale,
deschise pe seama Directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat a judetului Ilfov si a administratiilor financiare din
sectoarele 4 si 5 ale municipiului Bucuresti.
7.4. Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti vor vira la data de 29 decembrie 1999 in contul curent
general al trezoreriei statului - mandat banci soldul contului 64.10
"Disponibil al trezoreriei la banca pentru efectuarea de plati cu
numerar".
7.5. Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., Bancii Agricole - S.A.,
Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bankcoop - S.A. vor vira in ziua
de 29 decembrie 1999 soldul contului de disponibil al trezoreriei locale, din
care s-au efectuat platile in numerar pentru sectorul public, in contul curent
al trezoreriei statului, deschis la sucursala judeteana a Bancii Nationale a
Romaniei.
7.6. Bancile vor verifica disponibilitatile existente in conturile speciale
pentru procurarea valutei, care apartin institutiilor publice, si vor dispune
din oficiu virarea acestora in cazul in care institutiile nu au prezentat
ordine de plata pana in ziua de 28 decembrie 1999 pentru virarea sumelor
respective in conturile bugetare corespunzatoare ale institutiilor publice
respective, deschise la trezoreriile statului sau la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A., dupa caz.
7.7. Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. vor dispune masurile
necesare de inregistrare a tuturor operatiunilor care privesc executia bugetara
pe anul 1999 in contul 36... "Contul general al trezoreriei statului -
mandat banci", asigurandu-se concordanta deplina intre soldul acestui cont
deschis la Banca Nationala a Romaniei si soldurile conturilor componente 64, 65
si 66 din contabilitatea unitatii bancare. La finele anului 1999 este interzisa
existenta in contul 36... a contului "Operatiuni tranzitorii".
7.8. Unitatile trezoreriilor statului si unitatile bancare, la care
institutiile publice au deschise conturile, vor elibera institutiilor publice
respective extrase de cont cu operatiunile efectuate pana la finele anului 1999
si vor solicita acestora confirmarea scrisa a concordantei soldurilor
conturilor cu cele din evidenta proprie, pana la data de 7 ianuarie 2000. In
cazul in care nu se respecta acest termen, trezoreriile statului si unitatile
bancare nu vor efectua plati din conturile institutiilor respective.
Totodata unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 si 5
ale municipiului Bucuresti vor elibera extrase de cont pentru conturile de
venituri ale bugetului de stat Directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat a judetului Ilfov, administratiilor financiare si
circumscriptiilor fiscale, dupa caz, cu toate operatiunile inregistrate pana la
data de 31 decembrie 1999 inclusiv.
Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate in scris de organele
financiare respective pana la data prevazuta mai sus.
7.9. Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti, dupa efectuarea operatiunilor care le revin din
prezentele norme metodologice, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor
locale, procedeaza la incheierea executiei bugetului de stat, derulata prin
"Contul general al trezoreriei statului", deschis la aceasta banca,
astfel:
- soldul contului 60 "Veniturile bugetului de stat" se debiteaza
prin creditul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat"
(contul se deschide in contabilitatea unitatii Bancii Comerciale Romane -
S.A.);
- soldul contului 61 "Cheltuielile bugetului de stat" se
crediteaza prin debitul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de
stat".
Deficitul bugetului de stat rezultat in contul 62.204.160 ramane la data de
31 decembrie 1999 in contul 36 "Cont general al trezoreriei statului -
mandat Banca Comerciala Romana - S.A.".
Operatiunea de mai sus priveste executia bugetara a anului 1999 si se
efectueaza in primele 5 zile lucratoare ale lunii ianuarie 2000 de catre
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., dupa terminarea regularizarii
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si a unor fonduri
speciale.
Soldul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" se
vireaza pana la data de 14 ianuarie 2000 in contul trezoreriei centrale
36.11.8.000812, deschis la Centrala Bancii Nationale a Romaniei.
7.10. Trezoreriile statului si unitatile bancare la care institutiile
publice au deschise conturile vor verifica si vor viza, pentru exactitate,
soldurile conturilor de disponibilitati, precum si cele privind platile de casa
ale bugetului de stat, raportate in bilantul contabil incheiat pe anul 1999
(viza se acorda de catre seful serviciului contabilitate-decontari sau de catre
contabilul-sef al trezoreriei statului sau al unitatii bancare, in spatiul
rezervat in acest scop pe ultima fila a formularului de bilant, precum si in
contul de executie).
VIII. Alte precizari privind incheierea exercitiului bugetar pe anul 1999
8.1. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale vor lua masurile necesare, fiecare in domeniul sau
de activitate, pentru asigurarea efectuarii inventarierii intregului patrimoniu
aflat in administrare, potrivit normelor legale, si valorificarii rezultatului
acesteia, efectuarii tuturor operatiunilor financiare legate de incheierea
exercitiului bugetar pe anul 1999, precum si pentru intocmirea si prezentarea
darilor de seama contabile pe anul 1999 asupra executiei bugetare la Ministerul
Finantelor (Directia generala a trezoreriei), pana la data de 15 februarie
2000.
8.2. Organele abilitate prin dispozitii legale vor verifica la institutiile
publice modul in care ordonatorii de credite si conducatorii compartimentului
financiar-contabil actioneaza pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a
incheierii exercitiului bugetar pe anul 1999, a intocmirii si depunerii
bilantului contabil (dare de seama contabila) si vor lua masurile necesare in
cazul constatarii de abateri de la dispozitiile legale in vigoare.
8.3. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, in cazul in
care nu are caracter de infractiune, se sanctioneaza cu amenda
contraventionala, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, care se aplica de
organele abilitate in acest scop.
8.4. Darile de seama contabile asupra executiei bugetare pe anul 1999 se
intocmesc pe baza precizarilor Ministerului Finantelor.
ANEXA 1
PROGRAM CALENDARISTIC
privind derularea principalelor operatiuni de incheiere a exercitiului bugetar
pe anul 1999
_____________________________________________________________________________
Nr. Data limita
crt. Explicarea operatiunilor pentru efectuarea
operatiunilor
_____________________________________________________________________________
I. Operatiuni in numerar
1. Ridicarea sumelor in numerar din conturile deschise esalonat pana la
la trezoreria statului si la unitatile Bancii 24 decembrie 1999
Comerciale Romane - S.A. (judetul Ilfov si
sectoarele 4 si 5 ale municipiului Bucuresti)
pentru plata salariilor si a altor drepturi de
personal aferente lunii decembrie 1999
2. Ridicarea de sume in numerar din conturi pentru plati 28 - 29 decembrie
de volum redus, urgente si necesare pentru 1999
functionarea activitatii institutiilor publice
3. Depunerea in conturile deschise la trezoreriile 29 - 30 decembrie
statului si la unitatile Bancii Comerciale Romane 1999
- S.A. (judetul Ilfov si sectoarele 4 si 5 ale
municipiului Bucuresti) a soldurilor aflate in
casieriile institutiilor publice respective
4. Depunerea incasarilor din impozite si taxe din ultima 28 - 31 decembrie
saptamana a lunii decembrie de catre agentii fiscali 1999
la casieria trezoreriei statului
II. Operatiuni de incasari si plati prin virare
Efectuarea de plati din conturile deschise la
trezoreria statului de institutiile publice catre
unitatile beneficiare, astfel:
5. Prezentarea la trezoreria statului sau la unitatile 27 decembrie 1999
Bancii Comerciale Romane - S.A. a documentelor de
plata pentru unitatile beneficiare care au conturile
la banci din alte judete
6. Idem, pentru unitatile beneficiare care au conturile 28 decembrie 1999
la banci din acelasi judet
7. Prezentarea de catre agentii economici a documentelor 28 decembrie 1999
de virare a veniturilor bugetare reprezentand ora 10,00
impozite, taxe, contributii si alte venituri la
unitatea bancara la care au contul deschis
III. Deschiderea, repartizarea si retragerea creditelor bugetare
8. Ordonatorii principali 20 decembrie 1999
9. Ordonatorii secundari 22 decembrie 1999
10. Retragerile de credite bugetare 28 decembrie 1999
IV. Alte operatiuni ale institutiilor publice
11. Recuperarea avansurilor acordate in baza hotararilor 29 decembrie 1999
Guvernului nr. 85/1997, 587/1999, 660/1999, 952/1999
12. Virarea disponibilitatilor ramase in conturile 50.14 28 decembrie 1999
si 50.15 sau 64.13
13. Lichidarea si decontarea operatiunilor de mandat 24 decembrie 1999
14. Recuperarea sumelor ramase disponibile din cele 28 decembrie 1999
virate pentru procurarea valutei
15. Cedarea valutei incasate, reprezentand venituri 29 decembrie 1999
bugetare, la fondul de rezerva valutara, incasarea
contravalorii in lei si virarea acesteia la bugetul
de stat
16. Restituirea subventiilor si transferurilor primite 30 decembrie 1999
de la bugetul de stat si ramase nefolosite
17. Retragerea disponibilitatilor ramase din Fondul de 27 decembrie 1999
interventie la dispozitia Guvernului pentru
inlaturarea efectelor calamitatilor si virarea in
contul Ministerului Finantelor
V. Incheierea executiei bugetelor locale
18. Retragerea disponibilitatilor din conturile 29 decembrie 1999
ordonatorilor de credite cu conturi deschise la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. in contul
de disponibil al bugetului local
19. Rambursarea imprumuturilor primite din fondul de 29 decembrie 1999
rulment
20. Regularizarea subventiilor si transferurilor primite in primele 5 zile
de bugetele locale si de bugetul asigurarilor lucratoare din
sociale de stat de la bugetul de stat anul 2000
21. Stabilirea si repartizarea excedentelor bugetelor in primele 5 zile
locale lucratoare din
anul 2000
VI. Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
22. Stabilirea de catre trezoreriile statului si 31 decembrie 1999
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. a
rezultatului executiei bugetului asigurarilor
sociale de stat
23. Regularizarea de catre Ministerul Muncii si 4 - 5 ianuarie
Protectiei Sociale a transferurilor primite de la 2000
bugetul de stat
VII. Incheierea executiei fondurilor speciale
24. Virarea disponibilitatilor aflate in conturile 27 decembrie 1999
fondurilor speciale deschise pe seama ordonatorilor
principali de credite care administreaza fondurile
respective
25. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale 27 decembrie 1999
pentru efectuarea de cheltuieli
_____________________________________________________________________________
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand operatiunile pentru care unele institutii publice pot pastra sume la
finele anului 1999 in contul "Sume de mandat si sume in depozit",
deschis la banci si la trezoreria statului
_____________________________________________________________________________
Nr. Institutiile
crt. Denumirea operatiunilor care efectueaza
operatiunile
_____________________________________________________________________________
1. Garantiile vamale, inclusiv a drepturilor vamale Unitatile vamale
achitate in avans, precum si sumele consemnate de
persoanele fizice la unitatile vamale
2. Cotizatii pentru sport retinute de la personalul Unitatile militare
militar si civil, contributii ale cadrelor pentru din cadrul
actiuni social-culturale, sponsorizari si donatii Ministerului
in lei Apararii Nationale
si al Ministerului
de Interne
3. Drepturi banesti ale persoanelor lipsite de Penitenciare
libertate, pastrate de penitenciare
4. Drepturi de personal si burse calculate, ordonantate, Institutiile
dar neridicate in cursul anului de catre persoanele publice
beneficiare (evidentiate in contul 231 "Creditori")
5. Sumele depuse in numerar de angajati, reprezentand Ordonatorii
contributia pentru pensia suplimentara (3%) si principali de
Fondul pentru plata ajutorului de somaj (1%) pentru credite
personalul aflat in misiune permanenta in strainatate
6. Garantii depuse de agentii economici la institutiile Institutiile
publice pentru participarea la licitatii, inclusiv publice
taxa de participare si contravaloarea caietelor de
sarcini
7. Operatiuni de mandat efectuate din sumele puse la Institutiile
dispozitie de catre agentii economici, care nu pot publice
fi restituite pana la finele anului
8. Fondul de rulment al unitatilor sanitare pentru Unitatile sanitare
planificare familiala de profil
_____________________________________________________________________________
ANEXA 3
MINISTERUL ..............
CONT DE EXECUTIE
privind utilizarea sumelor primite de la Fondul Proprietatii de Stat pe baza
ordonantelor de urgenta ale Guvernului nr. 171/1999 si nr. 189/1999 la data de
31 decembrie 1999
- mii lei -
____________________________________________________________________________
Nr. Indicatori Codul Realizari
crt. indicatorului
____________________________________________________________________________
1. Sume primite de la Fondul Proprietatii
de Stat
2. Cheltuieli, plati de casa:
- se desfasoara pe subdiviziunile
clasificatiei functionale si, in cadrul
acestora, pe subdiviziunile clasificatiei
economice - asa cum s-a prevazut in
ordonanta de urgenta
3. Suma ramasa nefolosita si restituita catre
Fondul Proprietatii de Stat
____________________________________________________________________________
Ordonator principal de credite, Director economic,
ANEXA 4
CONT DE EXECUTIE
a bugetului de venituri si cheltuieli al Agentiei de Valorificare a Activelor
Bancare la data de 31 decembrie 1999
- mii lei -
_____________________________________________________________________________
Codul Prevederi Prevederi Realizari
Indicatori indicatorului anuale anuale (venituri
initiale definitive incasate/plati
de casa)
_____________________________________________________________________________
A B 1 2 3
_____________________________________________________________________________
A. VENITURI (I + II +
IX)
I. Venituri curente
- se desfasoara pe
structura
clasificatiei
veniturilor
aprobate
de Ministerul
Finantelor 23.03
II. Venituri din capital
Venituri din
valorificarea unor
bunuri ale statului 30.03
- incasari din
valorificarea
activelor bancare 30.03.07
III. Imprumuturi 44.03
B. CHELTUIELI*)
C. DISPONIBIL LA FINELE
PERIOADEI
_____________________________________________________________________________
*) Cheltuielile (platile) se desfasoara pe capitole si subcapitole si, in
cadrul acestora, pe titluri, articole si alineate, potrivit clasificatiei
functionale si economice a indicatorilor financiari.
Presedinte, Director,
ANEXA 5
CONT DE EXECUTIE
a bugetului de venituri si cheltuieli al Fondului Proprietatii de Stat la data
de 31 decembrie 1999
- mii lei -
_____________________________________________________________________________
Indicatori Codul Prevederi Realizari
indicatorului
_____________________________________________________________________________
I. Venituri
- se desfasoara pe surse de
venituri
-
-
-
-
II. Cheltuieli (plati de casa)
- se desfasoara pe naturi de
cheltuieli
-
-
-
-
III. Sume virate la bugetul de
stat in anul 1999
IV. Disponibil la finele perioadei
_____________________________________________________________________________
Presedinte, Director,
ANEXA 6
INSTITUTIA DE INVATAMANT SUPERIOR ................
INDICATORI SINTETICI
ai executiei bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 1999
_____________________________________________________________________________
1. Venituri totale, milioane lei
din care:
- venituri incasate pe baza de contract institutional si
contract complementar, incheiate cu Ministerul Educatiei
Nationale milioane lei
2. Cheltuieli totale, milioane lei
din care:
a) cheltuieli curente, milioane lei
din care:
- cheltuieli de personal milioane lei
b) cheltuieli de capital milioane lei
3. Ponderea sumelor incasate din contractele incheiate cu
Ministerul Educatiei Nationale in veniturile totale
4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse decat
cele provenite pe baza de contract incheiat cu Ministerul
Educatiei Nationale %
5. Cost mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru
activitatea de baza/numar de studenti echivalenti mii lei/
student
echivalent
_____________________________________________________________________________