ORDIN Nr. 1484
din 28 noiembrie 2008
pentru aprobarea Normelor
privind acordarea avizului tehnic vehiculelor feroviare care au depasit durata
normala de functionare/durata de serviciu
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 861 din 20 decembrie 2008
Având în vedere prevederile pct. III.4 din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de
funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
2.139/2004, pct. 3.1 din Normativul feroviar „Vehicule de cale ferată. Revizii
şi reparaţii planificate", aprobat prin Ordinul
ministrului transporturilor nr. 364/2008,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind acordarea avizului
tehnic vehiculelor feroviare care au depăşit durata normală de
funcţionare/durata de serviciu, cuprinse în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Mijloacele de transport feroviar şi cu metroul, denumite în continuare vehicule feroviare, care au depăşit durata normală de funcţionare stabilită în conformitate
cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului
privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe,
precum şi vehiculele feroviare care au depăşit durata de serviciu prevăzută la
pct. 3.1 din anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008 privind
aprobarea Normativului feroviar „Vehicule de cale ferată. Revizii şi reparaţii
planificate" pot fi menţinute în funcţiune, în continuare, pe baza
avizului tehnic emis de Autoritatea Feroviară Română -AFER, denumită în
continuare AFER, în
calitate de organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor pentru
domeniul de transport feroviar şi cu metroul, care
certifică starea tehnică a vehiculelor feroviare.
(2) Pentru vehiculele feroviare a căror durată de
serviciu nu este cunoscută, aceasta va fi stabilită de către comisia
constituită conform normelor cuprinse în anexa nr. 1, prin asimilare cu durata
de serviciu prevăzută în Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008.
Art. 3. - (1) Emiterea avizului tehnic pentru
vehiculele feroviare, menţionate la art. 2, se face pe baza unui raport tehnic
întocmit de către comisia constituită conform normelor menţionate la art. 1, cu
ocazia evaluării stării tehnice a structurilor de rezistenţă şi a verificării
existenţei dotărilor prevăzute în Regulamentul de exploatare tehnică feroviară
nr. 002/2001, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 1.186/2001, precum şi în alte reglementări
tehnice naţionale şi internaţionale specifice (fişe UIC, norme şi normative
tehnice feroviare, specificaţii tehnice de interoperabilitate) sau în
documentaţia tehnică de fabricaţie, în funcţie de rezultatele evaluării stării
tehnice a structurilor de rezistenţă, precum şi de constatările privind
existenţa dotărilor, comisia menţionată mai sus propune menţinerea in
funcţiune, în continuare, a vehiculelor feroviare,
astfel:
a) pentru o perioadă stabilită conform alin. (2), cu
condiţia efectuării reparaţiei cu ridicarea de pe osii/boghiuri scadente,
conform ciclului de reparaţii prevăzut în normativul anexă la Ordinul
ministrului transporturilor nr. 364/2008, a remedierii în totalitate a
defectelor constatate la structurile de rezistenţă şi a eliminării
neconformităţilor privind dotările prevăzute în Regulamentul de exploatare
tehnică feroviară nr. 002/2001, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor
publice, transporturilor şi
locuinţei nr. 1.186/2001 şi în alte reglementări tehnice naţionale şi
internaţionale în vigoare. Pentru vehiculele care nu sunt cuprinse în Ordinul
ministrului transporturilor nr. 364/2008, ciclul de reparaţii va fi cel
stabilit de proiectantul/constructorul vehiculului feroviar şi înscris în
cartea tehnică sau în instrucţiunile de exploatare, întreţinere şi reparare;
b) prin acordarea unei noi durate normale de
funcţionare, conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004, pentru vehiculele
care au depăşit durata de serviciu, în condiţiile menţionate la lit. a), şi
efectuarea modernizării în cadrul reparaţiei cu ridicarea de pe osii/boghiuri.
(2) Vehiculele feroviare care au depăşit durata normală
de funcţionare prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pot fi
menţinute în funcţiune pentru perioade de timp stabilite astfel:
a) pentru o perioadă de timp egală cu cel mult
diferenţa dintre durata de serviciu, prevăzută pentru tipul respectiv de
vehicul în Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008, şi durata normală
de funcţionare, prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, sau cu
diferenţa dintre durata de serviciu şi durata normală de funcţionare rămasă;
b) pentru o perioadă de timp stabilită de către
comisia constituită conform normelor cuprinse în anexa nr. 1, în cazul
vehiculelor feroviare speciale, în funcţie de starea tehnică şi de gradul de
utilizare ale vehiculului feroviar respectiv.
(3) Pentru vehiculele feroviare a căror valoare de
intrare nu a fost recuperată integral pe calea amortizării, până la data de 31
decembrie 2004, duratele normale de funcţionare rămase, calculate în conformitate
cu prevederile pct. III.5 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 de
către deţinătorul vehiculului feroviar, vor fi comunicate la AFER odată cu
cererea de solicitare a prelungirii duratei normale de funcţionare.
(4) Pentru vehiculele feroviare care la data evaluării
au durata normală de funcţionare expirată, dar care nu au depăşit durata de
serviciu, durata de menţinere în funcţiune va fi stabilită de către comisia
constituită conform normelor cuprinse în anexa nr. 1, în funcţie da starea
tehnică, gradul de utilizare şi condiţiile de exploatare ale vehiculului
feroviar respectiv, fără a depăşi însă durata de serviciu.
(5) Din categoria vehiculelor
feroviare speciale, prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b), fac parte:
a) vagoanele din compunerea trenurilor speciale
(trenuri guvernamentale, de comandament, de protocol);
b) vagoanele din compunerea trenurilor de epocă, puse
în circulaţie în scop turistic;
c) vagoanele de uz administrativ (vagoane amenajate
pentru protecţia muncii, sanitare şi altele similare acestora);
d) locomotivele de construcţie specială utilizate
pentru tractarea trenurilor turistice sau de agrement, inclusiv locomotivele cu
abur, locomotive pentru manevră în unităţile de tracţiune;
e) vehiculele feroviare utilizate la verificarea şi
măsurarea caracteristicilor tehnice ale infrastructurii feroviare şi ale
materialului rulant (vagoane-laborator, automotoare pentru diagnoza liniilor de
cale ferată, drezine-pantograf);
f) alte vehicule feroviare, cu caracteristici tehnice şi
utilizări speciale.
(6) Evaluarea stării tehnice a vehiculelor feroviare,
inclusiv cele speciale, în vederea menţinerii în funcţiune după depăşirea
duratei normale de funcţionare, în continuare se face cu ridicarea vehiculului
de pe osii/boghiuri, în cadrul unei reparaţii planificate, la un operator
economic autorizat pentru repararea vehiculelor feroviare cu ridicarea cutiei
de pe osii/boghiuri. Operatorul economic autorizat trebuie să dispună de
dotările necesare evaluării stării tehnice a vehiculului feroviar respectiv
(vinciuri, canale de vizitare, platforme, standuri şi dispozitive de verificări
şi încercări etc.) şi documentaţia tehnică de reparaţie, avizată conform
reglementărilor în vigoare.
(7) Pentru vehiculele feroviare a căror durată normală
de funcţionare expiră în intervalul dintre două reparaţii planificate succesive
cu ridicarea de pe osii/boghiuri, stabilirea duratei de menţinere în funcţiune
se poate face în condiţiile unei evaluări cu ridicarea cutiei de pe
osii/boghiuri, la un operator economic autorizat, cu intervalul de timp până la
prima reparaţie planificată scadentă.
Art. 4. - (1) Vehiculele feroviare care au depăşit
durata de serviciu prevăzută în Ordinul ministrului transporturilor nr.
364/2008 sau durata de serviciu stabilită de către proiectant/constructor
pentru vehiculele care nu sunt cuprinse în Ordinul ministrului transporturilor
nr. 364/2008 vor fi modernizate în vederea solicitării acordării unei noi
durate normale de funcţionare.
(2) Pentru vehiculele feroviare care au depăşit durata
de serviciu şi pentru care deţinătorul a decis modernizarea, comisia care
evaluează starea tehnică va stabili o nouă durată normală de funcţionare, în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004, pe care o va
înscrie în raportul tehnic de evaluare a stării tehnice.
(3) Durata normală de funcţionare a vehiculelor
feroviare care au fost modernizate anterior datei intrării în vigoare a
prezentului ordin va fi stabilită de deţinătorul vehiculului feroviar în
funcţie de intervalul de timp în care s-au amortizat cheltuielile aferente
modernizării şi trebuie să se încadreze în limitele prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 2.139/2004, luându-se în considerare anul modernizării.
(4) Vehiculele feroviare modernizate vor fi supuse procedurilor
de omologare tehnică/certificare prevăzute în actele normative în vigoare.
(5) Vehiculele feroviare ale căror aparate de
rulare/boghiuri, instalaţii de frână, aparate de tracţiune, ciocnire şi legare
au fost aduse la parametrii şi caracteristicile tehnice prevăzute în
reglementările tehnice în vigoare, cu ocazia reparaţiilor anterioare, şi care
nu mai au în componenţă dotări, echipamente şi instalaţii care să afecteze
securitatea şi integritatea oamenilor, mărfurilor şi protecţia mediului vor putea
fi menţinute în funcţiune după expirarea duratei de serviciu, pentru o perioadă
de timp stabilită de comisia constituită conform normelor cuprinse în anexa nr.
1, dar nu mai mult decât durata rămasă până la prima reparaţie planificată cu
ridicarea de pe osii/boghiuri. Menţinerea în funcţiune a acestor vehicule
feroviare se face pe baza avizului tehnic, în condiţiile în care structura de
rezistenţă se încadrează în prevederile normelor tehnice feroviare şi ale
instrucţiilor de reparaţie în vigoare şi s-au eliminat toate neconformităţile
din raportul de evaluare tehnică.
Art. 5. - (1) Avizul tehnic pentru menţinerea în
funcţiune a vehiculelor feroviare care au depăşit durata normală de
funcţionare/durata de serviciu se acordă de către AFER potrivit normelor cuprinse
în anexa nr. 1.
(2) Modelul Avizului tehnic pentru menţinerea în
funcţiune sau pentru acordarea unei noi durate normale de funcţionare a unui
vehicul feroviar care a depăşit durata normală de funcţionare/durata de
serviciu este cuprins în anexa nr. 2, iar cel al Raportului tehnic de evaluare
a vehiculelor feroviare în vederea menţinerii în funcţiune după depăşirea
duratei normale de funcţionare sau a acordării unei noi durate normale de
funcţionare este cuprins în anexa nr. 3.
Art. 6. - Pentru prestaţiile efectuate de către AFER
privind acordarea avizului tehnic şi evaluarea stării tehnice, se percep tarife
stabilite prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 137/2003 privind aprobarea tarifelor pentru prestaţiile de servicii
specifice efectuate de Autoritatea Feroviară Română - AFER, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 7. -Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 8. - Deţinătorii vehiculelor feroviare care
efectuează activităţi de transport feroviar şi cu metroul şi manevră feroviară,
precum şi AFER vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 9. - Nerespectarea
prevederilor prezentului ordin se pedepseşte conform legislaţiei în vigoare.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi în Buletinul AFER şi intră în vigoare la 90 de zile de la data
publicării.
Art. 11. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin, ordinul ministrului transporturilor privind
menţinerea în funcţiune a mijloacelor de transport feroviar şi cu metroul care
au depăşit durata normală de funcţionare, precum şi orice altă dispoziţie
contrară îşi încetează aplicabilitatea.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
NORME
privind acordarea avizului tehnic vehiculelor
feroviare care au depăşit durata normală de funcţionare/durata de serviciu
Art. 1. - Pentru înţelegerea prezentelor norme,
termenii de specialitate se definesc după cum urmează:
a) aviz tehnic -
document eliberat de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, care atestă că poate fi
prelungită durata normală de funcţionare a unui vehicul feroviar în condiţiile
prescrise sau că se poate acorda o nouă durată normală de funcţionare unui
vehicul feroviar, în condiţiile modernizării acestuia;
b) durată normală de
funcţionare - durata de utilizare în care se
recuperează, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor
fixe, pe calea amortizării;
NOTĂ:
Durata normală de funcţionare a unui mijloc fix este mai
mică decât durata de serviciu a acestuia. Prin mijloc
fix în sensul prezentului ordin se înţelege
vehicul feroviar.
c) durată de serviciu - perioada de timp proiectată, pentru care
se prevede că vehiculul feroviar îndeplineşte specificaţiile de performanţă,
funcţionând în condiţiile de mediu şi la un nivel de utilizare specificate, cu
susţinerea logistică recomandată;
NOTĂ:
Durata de serviciu a unui
vehicul feroviar este determinată de durata de serviciu a structurii de
rezistenţă.
d) deţinător al unui
vehicul feroviar - entitate care exploatează
economic, într-o manieră durabilă, un vehicul feroviar ca mijloc de transport,
fie că este proprietarul vehiculului feroviar, fie că are drept de folosinţă
asupra lui (împuternicit);
NOTĂ:
Deţinătorul este acea entitate a cărei denumire este
înscrisă în registrul de înmatriculare şi/sau pe vehicul.
e) modernizare - orice
lucrare majoră de modificare a vehiculului feroviar sau a unei părţi a
vehiculului feroviar, care aduce o îmbunătăţire a randamentului general al
vehiculului;
NOTĂ:
Prin modernizare, parametrii şi caracteristicile
tehnice ale vehiculului şi ale materialelor, ansamblurilor, subansamblurilor,
în special ale acelora care influenţează siguranţa circulaţiei, sănătatea
oamenilor, securitatea mărfurilor şi protecţia mediului, vor fi aduse la
nivelul cerinţelor din reglementările tehnice naţionale şi internaţionale
specifice în vigoare.
f) structura de
rezistenţă a unui vehicul feroviar - şasiul şi/sau
cutia vehiculului;
Art. 2. - Avizul tehnic pentru menţinerea în funcţiune
a vehiculelor feroviare, a căror durată normală de funcţionare, stabilită în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru
aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a
mijloacelor fixe, a fost depăşită, precum şi pentru acordarea unei noi durate
normale de funcţionare vehiculelor feroviare, care au depăşit durata de
serviciu stabilită de Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008 privind
aprobarea Normativului feroviar „Vehicule de cale ferată. Revizii şi reparaţii
planificate" sau de proiectant/constructor, pentru vehiculele care nu sunt
cuprinse în Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008, se eliberează
dacă vehiculul feroviar, pentru care s-a solicitat menţinerea în funcţiune sau
acordarea unei noi durate normale de funcţionare, îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii:
a) are efectuată reparaţia planificată cu ridicarea de
pe osii, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare (de exemplu,
reparaţiile tip RP, RR, RG, RK);
b) deformaţiile şi coroziunile elementelor din
structura de rezistenţă se încadrează în limitele prevăzute în instrucţiile de
reparaţii şi normele tehnice feroviare în vigoare;
c) are dotările minime şi îndeplineşte condiţiile tehnice
prevăzute în Regulamentul de exploatare tehnică feroviară nr. 002/2001, aprobat
prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
1.186/2001, precum şi în reglementările tehnice naţionale şi/sau internaţionale
specifice în vigoare;
d) are efectuate toate modificările constructive
impuse prin reglementările tehnice naţionale şi/sau internaţionale în vigoare
pentru tipul respectiv de vehicul feroviar;
e) are efectuate toate remedierile necesare înlăturării
defecţiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformaţiile constatate,
precum şi toate neconformităţile menţionate în raportul tehnic de evaluare a
stării tehnice.
Art. 3. - (1) Verificarea din punct de vedere tehnic a
respectării condiţiilor prevăzute la art. 2 se efectuează, pentru fiecare
vehicul feroviar, la operatorul economic autorizat care execută reparaţia
planificată cu ridicarea de pe osii/boghiuri, conform reglementărilor specifice
în vigoare.
(2) Verificarea prevăzută la alin. (1) va fi făcută de
către o comisie de evaluare tehnică, care se va întruni în termen de 15 zile de
la data depunerii la AFER a cererii deţinătorului, în cazul în care dosarul
este complet, şi care va fi formată din:
- inspectorul tehnic AFER, care va fi preşedintele
comisiei;
- reprezentantul deţinătorului vehiculului feroviar;
- reprezentantul operatorului economic autorizat la
sediul căruia se face evaluarea stării tehnice;
- alţi specialişti din cadrul AFER, la solicitarea
preşedintelui comisiei.
(3) Rezultatul verificărilor se consemnează într-un
raport tehnic de evaluare, al cărui model este conform anexei nr. 3 la ordin.
Art. 4. - Pentru obţinerea avizului tehnic pentru
menţinerea în funcţiune a vehiculelor feroviare care au depăşit durata normală
de funcţionare, precum şi pentru acordarea unei noi durate normale de
funcţionare vehiculelor feroviare care au depăşit durata de serviciu,
deţinătorul vehiculelor feroviare trebuie să depună la AFER un dosar care să
conţină următoarele documente:
a) cererea pentru acordarea avizului tehnic, din care
să rezulte:
- denumirea persoanei juridice solicitante şi datele
de identificare, inclusiv numărul de înregistrare de la registrul comerţului;
- denumirea, seria şi numărul de identificare ale
vehiculului/vehiculelor feroviar/feroviare, pentru care solicită avizul tehnic;
- durata normală de funcţionare şi/sau durata normală
de funcţionare rămasă, stabilită de către persoana juridică solicitantă conform
Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004;
- durata de serviciu conform Ordinului ministrului
transporturilor nr. 364/2008 sau durata de serviciu stabilită de
proiectant/constructor pentru vehiculele care nu sunt prevăzute în acest ordin;
- modernizările efectuate anterior sau cele ce urmează
a fi efectuate vehiculului feroviar, în cadrul reparaţiei planificate cu
ridicarea de pe osii/boghiuri, pentru care se solicită acordarea unei noi
durate normale de funcţionare;
b) documentele din care să rezulte următoarele date
pentru fiecare vehicul feroviar nominalizat în cerere:
- anul de fabricaţie şi, după caz, de modernizare;
- data efectuării ultimei reparaţii planificate cu
ridicarea de pe osii/boghiuri (RP, RR, RG, RK, după caz) şi denumirea
operatorului economic executant;
- data efectuării reparaţiilor accidentale datorate
deformării sau distrugerii unor elemente componente din structura de rezistenţă
a vehiculului feroviar, cu precizarea datei la care s-au efectuat aceste
reparaţii, şi denumirea operatorului economic reparator care a efectuat fiecare
reparaţie, dacă este cazul;
- modificările, îmbunătăţirile sau modernizările
efectuate, cu precizarea anului în care au fost realizate, dacă este cazul;
- denumirea operatorului
economic reparator autorizat şi data preconizată pentru prezentarea vehiculului
feroviar în vederea convocării comisiei de evaluare tehnică;
- denumirea operatorului economic reparator autorizat
care va pregăti vehiculul pentru evaluarea stării tehnice a structurilor de
rezistenţă, precum şi intervalul de timp în care poate fi convocată comisia de
evaluare tehnică;
c) copia documentului din care să rezulte că deţine
vehiculul/vehiculele feroviar/feroviare pentru care solicită avizul tehnic;
d) copia agrementului tehnic feroviar pentru vehiculul/
vehiculele feroviar/feroviare din import;
e) dovada achitării tarifului pentru eliberarea
avizului tehnic.
Art. 5. - (1) Pe baza analizei documentelor din dosarul depus de solicitant şi a raportului tehnic întocmit de comisia de
evaluare tehnică, în termen de 15 zile de la data semnării raportului tehnic de evaluare, AFER va elibera avizul tehnic (anexa
nr. 2) sau va comunica solicitantului, în scris, decizia privind neacordarea
avizului tehnic, cu motivarea neacordării acestuia.
(2) Dacă în termen de 60 de zile de la primirea
comunicării deciziei de neacordare a avizului tehnic solicitantul va prezenta
dovezile de eliminare a neconformităţilor precizate în decizie, AFER va elibera
avizul tehnic solicitat, în termen de 15 zile de la data prezentării dovezilor.
In caz contrar, cererea se consideră respinsă.
Art. 6. - In termen de 30 de zile de la data publicării
prezentelor norme, AFER va elabora şi va publica în Buletinul AFER şi pe pagina
web a AFER metodologia de aplicare a prezentului ordin.
Art. 7. - (1) Vehiculele feroviare pentru care s-a
eliberat un aviz tehnic de menţinere în funcţiune sau de acordare a unei noi
durate normale de funcţionare vor avea inscripţionate, vizibil, următoarele
date:
- seria şi numărul avizului
tehnic emis de AFER;
- data emiterii avizului tehnic;
- data expirării avizului tehnic.
(2) Locul şi modul de inscripţionare a datelor
prevăzute la alin. (1) se vor stabili de către AFER, prin decizie a
directorului general.
(3) Decizia prezentată la
alin. (2) se publică în Buletinul AFER şi pe pagina web a AFER în termen de 30
de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.
Art. 8. - In caz de pierdere sau deteriorare a avizului
tehnic, AFER va elibera contra cost, la cerere, un duplicat al acestuia.
ANEXA Nr. 2
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Autoritatea Feroviară Română -AFER
- Model -
AVIZ TEHNIC
pentru menţinerea în funcţiune sau pentru acordarea
unei noi durate normale de funcţionare a unui
vehicul feroviar care a depăşit durata normală
de funcţionare/durata de serviciu
Seria....................nr...................
In baza Ordinului ministrului transporturilor
nr......../..........şi a Raportului tehnicde evaluare
nr......./.................., se atestă că vehiculul
feroviar..........................................................pentru care a
fost emis prezentul aviz tehnic, aparţinând persoanei
juridice...................................................................,
poate fi utilizat în activitatea de transport feroviar
şi cu metroul astfel:
a) până la data
de*)..........................................................., ca urmare a
menţinerii în funcţiune după depăşirea duratei normale de funcţionare, de la.....................ani
la.................ani, cu respectarea următoarelor
condiţii:.................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
b) până la data de*)...................................,
ca urmare a acordării unei noi durate normale de funcţionare
de...............ani, în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004, cu respectarea
următoarelor
condiţii:.............................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
Data eliberării.......................................
Director general,
............................................................
(Numele, prenumele si semnătura)
L.S.
*) Se va completa, după caz, a) sau b).
ANEXA Nr. 3
- Model -
RAPORT TEHNIC
de evaluare a vehiculelor feroviare în vederea menţinerii în funcţiune după depăşirea duratei
normale de funcţionare sau a acordării unei noi durate normale de funcţionare
Vehiculul feroviarele tipul1)...................................................,
seria2)................, nr.3)...........................,
aparţinând ......................................., a
fost evaluat tehnic la data.............................în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr........./........., la
operatorul economic4).........................................................
S-au constatat următoarele:
A. Privitor la datele generale ale vehiculului
feroviar
a) data fabricaţiei vehiculului
feroviar...................................................;
b) durata normală de funcţionare.........................................................;
c) durata de
serviciu............................................................................
B. Privitor la
starea tehnică a structurii de rezistenţă a vehiculului feroviar:
a) a efectuat/nu a efectuat5), în conformitate cu instrucţiile de reparaţii şi normele tehnice
în vigoare, reparaţia cu ridicarea cutiei de pe osii/boghiuri tip6).................................................................................;
b) subansamblurile aflate sub
incidenţa ISCIR au/nu au avizul pentru respectivele subansambluri în termenul
de valabilitate;
c) vehiculul feroviar prezintă următoarele deformaţii
şi/sau coroziuni ale structurii de rezistenţă7):.......................................;
d) vehiculul feroviar a suferit
reparaţii accidentale la structura de rezistenţă, constând
din................................................
C. Privitor la
dotările şi condiţiile tehnice ale vehiculului feroviar:
a) vehiculul feroviar nu are următoarele dotări tehnice
prevăzute în reglementările tehnice naţionale şi internaţionale în vigoare8):...................................................................;
b) vehiculul feroviar nu îndeplineşte următoarele
condiţii tehnice prevăzute în Regulamentul de exploatare tehnică feroviară nr.
002/2001, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor
şi locuinţei nr. 1.186/2001, precum şi în reglementările tehnice naţionale şi
internaţionale în vigoare:..................................................;
c) vehiculul feroviar nu are efectuate următoarele
modificări constructive, prevăzute în reglementările tehnice naţionale şi
internaţionale în vigoare9):...................................................................................
Având în vedere starea tehnică
a vehiculului feroviar şi dotările existente, comisia de evaluare tehnică
propune:
1. menţinerea în funcţiune10) de la.......ani până la......ani,
respectiv până la data de............................, cu îndeplinirea următoarelor condiţii9):.............................................................................................................................;
2. neacordarea menţinerii în funcţiune până la
remedierea neconformităţilor menţionate în procesul-verbal anexat prezentului
raport tehnic. Termenul de remediere şi reevaluare de către aceeaşi comisie a
stării tehnice, în vederea verificării eliminării tuturor neconformităţilor din
raportul de evaluare, este data11) de....................;
3. acordarea unei noi durate normale
de funcţionare de...............ani, respectiv până la data
de....................., cu efectuarea lucrărilor de modernizare şi îndeplinirea următoarelor condiţii9):...........................................................................;
4. neacordarea unei noi durate
normale de funcţionare până la remedierea neconformităţilor menţionate în
procesul-verbal anexat prezentului raport tehnic. Termenul de remediere şi
reevaluare de către aceeaşi comisie a stării tehnice în vederea verificării
eliminării tuturor neconformităţilor din raportul de evaluare este data de11)..........................................
Data încheierii raportului
tehnic:........./............/...........
Membrii comisiei:
|
Numele şi
prenumele
|
Unitatea
|
Funcţia în comisie
|
Semnătura
|
1.
|
.....................................
|
.....................................
|
.....................................
|
.....................................
|
2.
|
.....................................
|
.....................................
|
.....................................
|
.....................................
|
3.
|
.....................................
|
.....................................
|
.....................................
|
.....................................
|
1) Se va înscrie
tipul vehiculului feroviar (de exemplu: locomotivă
electrică, diesel electrică, diesel hidraulică, automotor, vagon de marfă
tip..., vagon de călători tip..., ramă metrou etc).
2) Se va înscrie
seria literală conform cărţii tehnice a vehiculului feroviar.
3) Se va înscrie marcajul unificat de identificare al vehiculului feroviar în
conformitate cu reglementările în vigoare.
4) Se va înscrie
denumirea operatorului economic unde se efectuează evaluarea tehnică.
5) Se va bara ce nu
corespunde.
6) Se va/vor trece
tipul reparaţiei planificate cu ridicarea de pe osii/boghiuri, conform
normativului de revizii şi reparaţii, anexă la Ordinul ministrului
transporturilor nr. 364/2008 (RP, RR, RG, RK), sau alte tipuri de reparaţii cu
ridicarea de pe osii/boghiuri pentru vehiculele care nu
sunt cuprinse în Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008.
7) După caz, se va
înscrie mărimea deformaţiilor şi/sau a coroziunilor care depăşesc limitele
admise prescrise în normele tehnice şi instrucţiile de reparaţii şi care nu au fost remediate [de exemplu:
Iongeroanele prezintă coroziuni cu adâncime de........(%) din grosimea
constructivă, depăşind limita admisă conform reglementărilor tehnice în vigoare]. Verificarea deformaţiilor şi a
coroziunilor se va face cu ridicarea cutiei vehiculului de pe osie/boghiu.
8) Se vor avea în
vedere condiţiile tehnice pentru vehiculele feroviare prevăzute în Regulamentul
de exploatare tehnică feroviară nr. 002, aprobat prin Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.186/2001, precum şi în
reglementările tehnice naţionale şi internaţionale în vigoare.
9) Se vor avea în
vedere condiţiile tehnice obligatorii pentru respectivul vehicul feroviar,
stabilite de AFER pe baza reglementărilor naţionale şi/sau internaţionale în
vigoare.
10) In situaţia în
care vehiculul nu îndeplineşte condiţiile pentru acordarea avizului tehnic se
va bara textul „menţinerea în funcţiune de la..............ani până la............ani, cu îndeplinirea
următoarelor condiţii" şi se va completa pct. 2.
11) La stabilirea
datei se vor respecta prevederile art. 5 alin. (2) din anexa nr. 1 la Ordinul
ministrului transporturilor nr. 1.484/2008.