ORDIN Nr. 144
din 11 aprilie 2008
privind aprobarea Procedurii
interne de solutionare a petitiilor si sesizarilor
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL PENTRU COMBATEREA DISCRIMINARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 348 din 6 mai 2008
Având în vedere prevederile art. III alin. (1) şi (3)
din Legea nr. 324/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare,
în temeiul art. 29 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 137/2000, republicată,
preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura internă de soluţionare a
petiţiilor şi sesizărilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării,
Csaba Ferenc Asztalos
ANEXA
PROCEDURA INTERNĂ
de soluţionare a petiţiilor şi sesizărilor
TITLUL I
Preambul
Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi
sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, este o reglementare
specială care stabileşte comportamentele considerate discriminatorii în
viziunea legiuitorului şi creează mecanismele prin care orice tip de
discriminare poate fi sancţionat şi eliminat.
Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, republicată,
transpune prevederile Directivei Consiliului 2000/43/CE privind aplicarea
principiului egalităţii de tratament între persoane, fără deosebire de origine
rasială sau etnică, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene
(JOCE) nr. L180 din 19 iulie 2000, şi prevederile Directivei Consiliului
2000/78/CE de creare a unui cadru general în favoarea egalităţii de tratament,
în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi ocuparea forţei de muncă, publicată
în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L303 din 2 decembrie
2000.
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării,
denumit în continuare Consiliul, este autoritatea de stat în domeniul discriminării, autonomă, cu
personalitate juridică, aflată sub control parlamentar, şi totodată garant al
respectării şi aplicării principiului nediscriminării, în conformitate cu
legislaţia internă în vigoare şi cu documentele internaţionale la care România
este parte.
Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, republicată,
sancţionează contravenţional orice deosebire, excludere, restricţie sau
preferinţă care are ca scop ori efect restrângerea sau înlăturarea
recunoaşterii, folosinţei ori exercitării, în condiţii de egalitate, a
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale în domeniul politic,
economic, social şi cultural ori în orice alte domenii ale vieţii publice, dacă
deosebirea, excluderea, restricţia sau preferinţa se datorează apartenenţei la
o rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială, respectiv
convingerilor, sexului sau
orientării sexuale ori apartenenţei la o categorie defavorizată, precum şi
oricărui alt criteriu.
Consiliul este responsabil cu aplicarea şi controlul
respectării prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000, republicată, în
domeniul său de activitate, precum şi în ceea ce priveşte armonizarea
dispoziţiilor din cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin
principiului nediscriminării.
Colegiul director al Consiliului este organul colegial, deliberativ şi decizional, responsabil pentru îndeplinirea atribuţiilor
prevăzute de lege. Consiliul soluţionează sesizările privind acte sau fapte de
discriminare prin hotărâre a Colegiului director.
In temeiul art. III. alin. (1) din Legea nr. 324/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000
privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, Colegiul
director al Consiliului adoptă prezenta Procedură internă de soluţionare a
petiţiilor şi sesizărilor, denumită în continuare procedură internă.
TITLUL II
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta procedură internă reglementează
modalitatea de soluţionare a autosesizărilor şi a petiţiilor primite de
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării.
Art. 2. - Competenţa de
soluţionare a autosesizărilor şi a petiţiilor privind acte sau fapte de
discriminare revine Colegiului director al Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării.
Art. 3. - Principiile de soluţionare a autosesizărilor
şi a petiţiilor privind acte sau fapte de discriminare
sunt:
a) transparenţa procedurii;
b) celeritatea;
c) contradictorialitatea;
d) asigurarea dreptului la apărare;
e) protecţia datelor personale;
f) disponibilitatea.
TITLUL III
Dispoziţii speciale de procedură
CAPITOLUL I
Părţile
Art. 4. - (1) Ordonanţa Guvernului 137/2000,
republicată, oferă protecţie tuturor persoanelor, grupurilor şi comunităţilor
care se află pe teritoriul României împotriva oricăror forme de discriminare
bazate pe orice criteriu.
(2) Orice persoană fizică sau
juridică are obligaţia să respecte principiul egalităţii între cetăţeni, al
excluderii privilegiilor şi nediscriminării.
Art. 5. - Petentul este persoana care se consideră
discriminată şi sesizează Consiliul cu privire la săvârşirea faptei de discriminare împotriva sa.
Art. 6. - Reclamatul este persoana împotriva căreia s-a
formulat sesizarea cu privire la săvârşirea unei fapte de discriminare.
Art. 7. - (1) Persoana interesată este fie persoana
care se consideră discriminată şi sesizează Consiliul cu privire la săvârşirea
unei fapte de discriminare împotriva sa, fie una dintre persoanele prevăzute la
art. 8 alin. (1) şi (2) ori alte persoane care au un interes legitim în
combaterea discriminării şi reprezintă o persoană, un grup de persoane sau o
comunitate împotriva căreia s-a săvârşit o faptă de discriminare.
(2) Persoanele care nu au exerciţiul drepturilor lor
pot fi parte dacă sunt reprezentate, asistate ori autorizate potrivit legii.
Art. 8. - (1) Organizaţiile neguvernamentale care au ca
scop protecţia drepturilor omului sau care au un interes legitim în combaterea
discriminării au calitate procesuală activă în cazul în care discriminarea se
manifestă în domeniul lor de activitate şi aduce atingere unei comunităţi sau
unui grup de persoane.
(2) Organizaţiile prevăzute la alin. (1) au calitate
procesuală activă şi în cazul în care discriminarea aduce atingere unei
persoane fizice, la cererea acesteia din urmă.
CAPITOLUL II
Petiţiile şi autosesizările
SECŢIUNEA 1
Conţinutul petiţiei
Art. 9. - (1) Prin petiţie se înţelege cererea, reclamaţia, sesizarea ori propunerea formulată
în scris şi transmisă Consiliului printr-un mijloc legal (poştă, fax, e-mail)
sau oral, prin notă de audienţă.
(2) In cazul sesizării orale se întocmeşte o notă, care
cuprinde elementele petiţiei şi se constituie în petiţie cu acordul petentului.
Art. 10. - (1) Petiţia poate fi formulată personal şi
în nume propriu sau prin reprezentant.
(2) Când petiţia este formulată prin reprezentant, se
va alătura înscrisul doveditor al calităţii sale.
(3) Mandatarul avocat certifică el însuşi copia de pe
procura sa.
Art. 11. - (1) Petiţia privind acte sau fapte de
discriminare va cuprinde:
a) numele, domiciliul sau reşedinţa părţilor ori,
pentru persoanele juridice, denumirea şi sediul lor. Dacă reclamantul locuieşte
în străinătate, se va arăta domiciliul ales, unde urmează să i se facă toate
comunicările privind soluţionarea petiţiei;
b) numele şi calitatea celui care reprezintă partea,
iar în cazul reprezentării prin avocat, numele acestuia şi sediul profesional;
c) obiectul petiţiei;
d) arătarea motivelor de fapt şi de drept pe care se
întemeiază petiţia;
e) arătarea dovezilor pe care se sprijină fiecare
capăt de cerere;
f) semnătura.
(2) Petiţia poate fi completată cu noi capete de cerere
până la primul termen de audiere, sub sancţiunea decăderii.
SECŢIUNEA a 2-a
Clasarea petiţiei
Art. 12. - (1) Petiţiile anonime, transmise prin orice
mijloc, se vor clasa.
(2) Petiţiile transmise prin orice mijloc, în care nu
se precizează domiciliul sau reşedinţa petentului, pot fi luate în considerare
dacă există indicii că datele respective vor fi comunicate ulterior.
(3) In cazul în care un petent adresează mai multe
petiţii cu acelaşi obiect, acestea se vor conexa, petentul urmând să primească
un singur răspuns, care trebuie să facă referire la toate petiţiile primite.
(4) Dacă după trimiterea răspunsului se primeşte o
nouă petiţie cu acelaşi obiect, aceasta se clasează la numărul iniţial,
menţionându-se faptul că s-a răspuns.
SECŢIUNEA a 3-a
Autosesizarea
Art. 13. -Autosesizarea cu privire la orice situaţie,
anunţ sau eveniment, în privinţa cărora există indicii cu privire la existenţa
unor fapte care presupun săvârşirea unei fapte de discriminare, poate fi
iniţiată de oricare membru al Colegiului director, prin întocmirea unei note de
autosesizare, motivată.
SECŢIUNEA a 4-a
Renunţarea la petiţie
Art. 14. - (1) Petentul poate să renunţe la petiţie fie
verbal, în şedinţa Colegiului director, fie prin cerere scrisă.
(2) Renunţarea la petiţie se consemnează prin hotărâre
a Colegiului director.
CAPITOLUL III
Citaţiile şi comunicarea actelor de procedură
Art.15. - (1) Colegiul director al Consiliului dispune
măsuri specifice constatării existenţei discriminării, cu citarea obligatorie a
părţilor. Citarea se poate face prin orice mijloc care asigură confirmarea
primirii. Neprezentarea părţilor nu împiedică soluţionarea sesizării.
(2) Comunicarea actelor de procedură se va face prin
poştă, cu scrisoare recomandată cu dovadă de primire, sau prin alte mijloace ce
asigură transmiterea actului şi confirmarea primirii acestuia.
Art. 16. - Citaţia va cuprinde:
a) numărul şi data emiterii, precum şi numărul
dosarului;
b) data şi ora audierii;
c) locul audierii;
d) numele şi calitatea părţilor;
e) parafa instituţiei şi semnătura titularului de
dosar.
Art. 17. - Citaţia va fi transmisă părţilor cu cel
puţin 5 zile înaintea termenului pentru şedinţa de audiere a Colegiului
director. Termenul poate fi şi mai scurt, în funcţie de aprecierea Colegiului director.
TITLUL IV
Procedura înainte de dezbatere
CAPITOLUL I
Inregistrarea
petiţiilor
Art. 18. - (1) Petiţia adresată Consiliului se
înregistrează în Registrul de intrare-ieşire a corespondenţei şi, pe baza
rezoluţiei preşedintelui, se înaintează Compartimentului asistenţă Colegiul
director.
(2) Petiţia sau autosesizarea, după caz, se constituie
în dosar.
(3) Repartizarea dosarelor către membrii Colegiului
director se realizează de către coordonatorul Compartimentului asistenţă
Colegiul director, în ordinea alfabetică a numelor acestora.
(4) Dosarul primeşte un număr conform evidenţei ţinute
de Compartimentul asistenţă Colegiul director, care redactează şi răspunsul
iniţial.
(5) Răspunsul iniţial se comunică în scris petentului
şi conţine: numărul şi data înregistrării petiţiei, numărul de dosar, numele
părţilor din dosar, obiectul petiţiei, unde este cazul şi numele membrului din
Colegiul director, titular de dosar.
(6) Dosarul cuprinde un opis referitor la documente.
Filele dosarului se numerotează. Intocmirea, actualizarea
opisului şi numerotarea filelor se realizează de către personalul din cadrul
Compartimentului asistenţă Colegiul director, sub controlul titularului de
dosar.
Art. 19. - (1) Compartimentul asistenţă Colegiul
director înaintează de îndată titularului de dosar, membru al Colegiului
director, petiţia sau autosesizarea constituită în dosar.
(2) Evidenţa repartizărilor este ţinută de
coordonatorul Compartimentului asistenţă Colegiul director.
Art. 20. - (1) La primirea petiţiei titularul de dosar
verifică petiţia şi, în cazul în care constată anumite lipsuri, pune în vedere
petentului să completeze petiţia de îndată.
(2) In cazul în care petiţia a fost primită prin poştă,
petentului i se comunică în scris lipsurile ei, cu menţiunea ca până la
termenul acordat să facă completările necesare.
CAPITOLUL II
Excepţiile de inadmisibilitate
SECŢIUNEA 1
Tardivitatea introducerii petiţiei
Art. 21. - Persoana care se consideră discriminată
poate sesiza Consiliul în termen de un an de la data săvârşirii faptei sau de
la data la care putea să ia cunoştinţă de săvârşirea ei.
Art. 22. - Membrii Colegiului director, din oficiu, pot
ridica excepţia tardivităţii introducerii petiţiei când în mod vădit constată
depăşirea termenului de un an de la data săvârşirii faptei sau de la data la
care petentul ori persoana interesată putea să ia cunoştinţă de săvârşirea ei.
Art. 23. - Excepţia de tardivitate a introducerii
petiţiei poate fi ridicată de reclamat sau de membrii Colegiului director în
cursul soluţionării petiţiei, sub condiţia prevăzută la art. 24.
Art. 24. - (1) Excepţia de tardivitate a introducerii
petiţiei se pune în dezbaterea petentului sau a persoanei interesate care
sesizează Consiliul, pentru a-şi formula punctul de vedere.
(2) Colegiul director acordă un
termen petentului sau părţii interesate pentru a comunica punctul de vedere.
Art. 25. - (1) Colegiul director soluţionează excepţia
de tardivitate a introducerii petiţiei după solicitarea punctului de vedere al
petentului sau al părţii interesate care a sesizat
Consiliul.
(2) Necomunicarea punctului de vedere la termenul
acordat nu împiedică soluţionarea petiţiei.
Art. 26. - Consiliul soluţionează excepţia de
tardivitate a introducerii petiţiei prin hotărâre a Colegiului director.
Art. 27. - In situaţia
respingerii excepţiei de tardivitate a introducerii petiţiei aceasta se
motivează odată cu fondul, în hotărârea prin care se soluţionează petiţia,
potrivit prezentei proceduri interne.
SECŢIUNEA a 2-a
Vădita necompetenţă
Art. 28. - Membrii Colegiului
director, din oficiu, pot ridica excepţia de necompetenţă când în mod vădit
constată că petiţia formulată nu este de competenţa Consiliului, potrivit
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000, republicată.
Art. 29. - Excepţia de necompetenţă poate fi ridicată
de reclamat sau de membrii Colegiului director şi în cursul soluţionării
petiţiei, sub condiţia prevăzută la art. 30.
Art. 30. - (1) Excepţia de vădită necompetenţă se pune
în dezbaterea petentului sau a persoanei interesate care sesizează Consiliul,
pentru a-şi formula punctul de vedere.
(2) Colegiul director acordă un termen petentului sau
părţii interesate pentru a comunica punctul de vedere.
Art. 31. - (1) Consiliul soluţionează excepţia de
vădită necompetenţă după solicitarea punctului de vedere al petentului sau al
părţii interesate care a sesizat Consiliul.
(2) Necomunicarea punctului de vedere la termenul
acordat nu împiedică soluţionarea petiţiei.
Art. 32. - Consiliul soluţionează excepţia de vădită
necompetenţă prin hotărâre a Colegiului director.
SECŢIUNEA a 3-a
Obiect vădit nefondat sau lipsă de obiect
Art. 33. - Membrii Colegiului director, din oficiu, pot
ridica excepţia lipsei obiectului petiţiei când constată că obiectul petiţiei
este în mod vădit nefondat, raportat la domeniul de aplicare al prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000, republicată.
Art. 34. - (1) Excepţia obiectului vădit nefondat sau
lipsei obiectului petiţiei se pune în dezbaterea petentului sau a persoanei
interesate care sesizează Consiliul, pentru a-şi formula punctul de vedere.
(2) Colegiul director acordă un termen petentului sau
părţii interesate pentru a comunica punctul de vedere.
Art. 35. - (1) Colegiul director soluţionează excepţia
după solicitarea punctului de vedere al petentului sau al părţii interesate
care a sesizat Consiliul.
(2) Necomunicarea punctului de vedere la termenul
acordat nu împiedică soluţionarea petiţiei.
Art. 36. - Consiliul soluţionează excepţia prin
hotărâre a Colegiului director.
Art. 37. - In situaţia respingerii excepţiei prin reţinerea
obiectului raportat la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000,
republicată, aceasta se motivează odată cu fondul în hotărârea prin care se
soluţionează petiţia, potrivit prezentei proceduri interne.
CAPITOLUL III
Punctul de vedere al reclamatului
Art. 38. - (1) Reclamatului i se comunică copii de pe
petiţie, precizându-se că se depune la dosar punctul său de vedere cu privire
la obiectul petiţiei.
(2) Punctul de vedere al reclamatului va cuprinde:
a) numele, domiciliul sau
reşedinţa ori, pentru persoane juridice, denumirea şi sediul. Dacă reclamatul
locuieşte în străinătate, se va arată domiciliul ales, unde urmează să i se
facă toate comunicările privind soluţionarea petiţiei;
b) numele şi calitatea celui care reprezintă partea,
iar în cazul reprezentării prin avocat, numele acestuia şi sediul profesional;
c) excepţiile de procedură pe care reclamatul le
ridică la cererea petentului;
d) răspunsul la toate capetele de fapt şi de drept ale
petiţiei;
e) dovezile cu care se apără
împotriva fiecărui capăt de cerere; când va cere dovada cu martori, reclamatul
va arătă numele şi domiciliul lor;
f) semnătura.
TITLUL V
Soluţionarea dosarelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 39. - (1) Membrii Colegiului depun toate diligentele necesare obţinerii de date şi informaţii suplimentare celor din
sesizare, utile în dosarele pe care le analizează şi de care sunt responsabili,
înainte de dezbaterea cauzei în şedinţa Colegiului.
(2) In activitatea de soluţionare a dosarului, titularul
dosarului este asistat de un consilier juridic din Compartimentul asistenţă
Colegiul director.
(3) In procedura de soluţionare a dosarului se asigură
respectarea confidenţialităţii datelor cu caracter personal.
Art. 40. - Membrii Colegiului director, în vederea soluţionării petiţiei, pot solicita opinii de specialitate
din partea instituţiilor publice ori private, autorităţilor de stat sau
oricăror alte entităţi juridice cu expertiză care pot oferi un punct de vedere
pertinent cu privire la obiectul petiţiei.
CAPITOLUL II
Investigarea actelor sau faptelor de discriminare
SECŢIUNEA 1
Declanşarea investigaţiei
Art. 41. - (1) Titularul de dosar dispune prin
rezoluţie acţiunea de investigare, dacă este cazul, după studierea petiţiei şi
a mijloacelor de probă anexate.
(2) Rezoluţia cuprinde obiectivele ce urmează a fi
investigate, locul unde se desfăşoară investigaţia, modalitatea de desfăşurare
şi termenul în care se realizează investigaţia.
Art. 42. - (1) Acţiunea de investigare se desfăşoară la
sediul instituţiei sau în alt loc stabilit.
(2) Investigarea obiectivelor stabilite în urma
studierii dosarului şi în baza rezoluţiei titularului dosarului se poate
realiza prin una dintre următoarele căi:
a) cu înştiinţarea prealabilă a persoanei/persoanelor
ce urmează a fi verificată/verificate;
b) inopinat.
Art. 43. - (1) Acţiunea de investigare se va efectua de
echipe formate din cel puţin două persoane.
(2) Echipa de investigare poate fi compusă din
personalul compartimentului de specialitate.
Art. 44. - La cererea agenţilor
constatatori, reprezentanţii legali ai autorităţilor şi instituţiilor publice
şi ai operatorilor economici supuşi controlului, precum şi persoanele fizice au
obligaţia, în condiţiile legii:
a) să pună la dispoziţie orice act care ar putea ajuta la clarificarea obiectivului controlului;
b) să dea informaţii şi explicaţii verbale şi în scris,
după caz, în legătură cu problemele care formează obiectul controlului;
c) să elibereze copiile documentelor solicitate;
d) să asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei
desfăşurări a controlului şi să îşi dea concursul pentru clarificarea
constatărilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Raportul de investigaţie
Art. 45. - (1) In termen de 5 zile de la data
finalizării acţiunii de investigare, se întocmeşte în scris raportul de
investigaţie.
(2) Raportul va fi semnat de fiecare membru al echipei
de investigare şi se depune la dosarul constituit.
(3) Raportul va cuprinde în detaliu etapele parcurse,
operaţiile desfăşurate, precum şi constatările de la faţa locului.
CAPITOLUL III
Audieri şi dezbateri
Art. 46. - (1) Titularul de dosar, membru al Colegiului
director, fixează termenul de citare, iar părţile sunt citate potrivit
prevederilor art. 15.
(2) Odată cu citaţia se comunică reclamatului copii
ale petiţiei, precizându-i-se totodată acestuia să depună la dosar punctul de
vedere cel mai târziu până la termenul de citare.
(3) Primul termen de şedinţă va fi stabilit astfel
încât de la data primirii citaţiei reclamatul să aibă la dispoziţie cel puţin 5
zile pentru a-şi pregăti apărarea.
(4) Dacă reclamatul locuieşte în străinătate, titularul
de dosar va putea fixa un termen mai îndelungat.
Art. 47. - Şedinţele de audieri se desfăşoară în
prezenţa a cel puţin 2 membri ai Colegiului director.
Art. 48. - (1) In şedinţele de audieri ale Colegiului
director părţile vor putea fi însoţite de apărătorii lor sau de reprezentanţii
desemnaţi de ele.
(2) La solicitarea părţilor, în şedinţele de audieri
pot participa martori sau experţi.
(3) Dezbaterile şi declaraţiile părţilor se
consemnează în procesul-verbal de audiere.
Art. 49. - (1) Participanţii la şedinţele de audieri
sunt obligaţi să aibă un comportament decent.
(2) Membrii Colegiului director prezenţi la şedinţă pot
chema la ordine orice persoană care tulbură desfăşurarea şedinţei de audiere.
Dacă această solicitare rămâne fără rezultat, el poate obliga persoana
respectivă să părăsească sala.
Art. 50. - (1) Coordonatorul Compartimentului asistenţă
Colegiul director dispune, pentru fiecare şedinţă, întocmirea listei cu
dosarele fixate pentru audierile din ziua respectivă, care va fi afişată la
sediul instituţiei cu cel puţin o zi înainte de începerea şedinţei.
(2) Dosarele declarate urgente se vor audia înaintea
celorlalte.
(3) Părţile pot cere schimbarea ordinii de audiere,
dacă părţile care au dosare programate înaintea lor nu se împotrivesc.
Art. 51. - (1) Preşedintele de şedinţă deschide,
suspendă şi ridică şedinţa.
(2) Se dă cuvântul întâi petentului şi apoi
reclamatului.
(3) In caz de nevoie se poate da cuvântul de mai multe ori părţilor, punându-le în vedere, dacă este cazul, să
fie concişi.
Art. 52. -In cazul în care părţile nu sunt reprezentate
sau asistate de avocat, se pune în vedere acestora, la termenul citat, să se
arate excepţiile, dovezile şi toate mijloacele de apărare şi se poate acorda,
la cerere, un nou termen pentru pregătirea apărării şi depunerea punctului de
vedere.
Art. 53. - (1) Părţile au îndatorirea să îndeplinească
actele de procedură în condiţiile, ordinea şi termenele stabilite de prezenta
procedură internă, să-şi exercite drepturile procedurale, precum şi să-şi
probeze pretenţiile şi apărările, în condiţiile art. 20 alin. (6) din Ordonanţa
Guvernului nr. 137/2000, republicată.
(2) Se vor pune în vedere părţilor drepturile şi
obligaţiile ce le revin în calitatea lor din dosar şi se va învedera părţilor
posibilitatea medierii prin soluţionare pe cale amiabilă.
(3) Cu privire la situaţia de fapt şi motivarea în
drept pe care părţile le invocă în susţinerea pretenţiilor şi apărărilor lor,
membrii Colegiului director pot cere acestora să prezinte explicaţii, oral sau
în scris, precum şi să pună în dezbaterea lor orice împrejurări de fapt ori de
drept, chiar dacă nu sunt menţionate în petiţie sau în punctul de vedere al
reclamatului.
(4) Membrii Colegiului
director vor putea dispune administrarea probelor pe care le consideră
necesare, chiar dacă părţile se împotrivesc.
(5) In toate cazurile, Colegiul director hotărăşte
numai asupra obiectului petiţiei deduse soluţionării, circumscris Ordonanţei
Guvernului nr. 137/2000, republicată.
Art. 54. - Membrii Colegiului director ori părţile pot
pune întrebări martorilor sau experţilor, după caz. Părţile îşi pot adresa
reciproc întrebări, cu acordul membrilor Colegiului director.
Art. 55. - Membrii Colegiului director
pot acorda părţilor un termen pentru a depune noi dovezi. In acest caz, se
dispune comunicarea noilor dovezi către partea adversă, în vederea formulării
apărării.
Art. 56. - Dacă partea ori martorul nu cunoaşte limba
română, se va folosi un traducător autorizat sau, în lipsă, o persoană de
încredere.
Art. 57. - Când cel care urmează a fi audiat este mut
sau surd şi nu poate fi înţeles, va răspunde în scris. Dacă acesta nu ştie să
scrie, se va folosi un interpret.
Art. 58. - După închiderea dezbaterilor, se poate
acorda părţilor un termen pentru a depune concluzii scrise.
Art. 59. - Dacă la termenul fixat pentru audiere se
înfăţişează numai una dintre părţi, excepţiile şi apărările părţii care
lipseşte vor fi primite în scris, Colegiul director urmând a se pronunţa pe
baza dovezilor administrate.
Art. 60. - (1) Partea care, personal sau prin mandatar,
a luat termenul în cunoştinţă, precum şi partea care a fost prezentă la
audiere, ea însăşi sau prin mandatar, nu vor fi citate în cursul soluţionării
dosarului, prezumându-se că ele cunosc termenul.
(2) Termenul luat în cunoştinţă sau pentru care au fost
trimise citaţiile nu poate fi preschimbat decât pentru motive temeinice şi cu
citarea părţilor. Citarea acestora se face în termen scurt.
Art. 61. -Amânarea dosarului cu
acordul părţilor se poate admite o singură dată în cursul soluţionării.
Art. 62. - Se poate acorda un termen pentru lipsa de
apărare, temeinic motivată.
CAPITOLUL IV
Excepţiile de procedură
Art. 63. - (1) Colegiul director se va pronunţa mai
întâi asupra excepţiilor de procedură, precum şi asupra celor de fond care nu
mai necesită, în tot sau în parte, analizarea în fond a petiţiei.
(2) Excepţiile vor putea fi unite cu fondul dacă este
nevoie să se administreze dovezi în legătură cu soluţionarea în fond a
petiţiei.
Art. 64. - (1) Când în faţa Colegiului director se pune
în discuţie competenţa acestuia, se va indica instituţia sau un alt organ
competent.
(2) Dacă este nevoie să se administreze dovezi în
legătură cu soluţionarea în fond a petiţiei, excepţia va fi unită cu fondul.
(3) Colegiul director va trece la soluţionarea
petiţiei, cel nemulţumit putând ataca hotărârea asupra fondului la instanţa de
contencios administrativ, potrivit legii.
Art. 65. - (1) Când Colegiul director constată lipsa capacităţii de exerciţiu a drepturilor procedurale a părţii
sau când reprezentantul părţii nu face dovada calităţii sale, se poate da un
termen pentru împlinirea acestor lipsuri.
(2) Dacă lipsurile nu se împlinesc, Colegiul poate
clasa petiţia.
CAPITOLUL V
Conexarea dosarelor
Art. 66. - (1) Părţile vor putea cere conexarea mai
multor dosare aflate spre soluţionare la Colegiul director, în care sunt
aceleaşi părţi sau chiar împreună cu alte părţi şi ale căror obiect şi cauză au
între ele o strânsă legătură.
(2) Conexarea poate fi făcută de Colegiul director
chiar dacă părţile nu au cerut-o, cu respectarea confidenţialităţii datelor cu
caracter personal. Conexarea se va face la dosarul cu numărul cel mai mic.
Art. 67. - Dosarele conexate se pot despărţi în orice stadiu al soluţionării, dacă membrii Colegiului
director consideră că numai unul dintre ele este în stadiul de a fi soluţionat.
CAPITOLUL VI
Administrarea probelor
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 68. - (1) In faţa Colegiului director se poate
invoca orice mijloc de probă, inclusiv înregistrări audio şi video sau date
statistice.
(2) Când proba se face prin înscrisuri, se vor alătura
la dosar atâtea copii câte părţi sunt.
(3) Dacă înscrisurile sunt întocmite în limbi străine,
se vor depune traduceri certificate de parte.
Art. 69. - La solicitarea membrilor Colegiului
director, părţile au obligaţia, în condiţiile legii:
a) să pună la dispoziţie orice act care ar putea ajuta
la clarificarea obiectului petiţiei;
b) să dea informaţii şi explicaţii verbale şi în scris,
după caz, în legătură cu problemele care formează obiectul petiţiei;
c) să elibereze copiile documentelor solicitate.
Art. 70. - (1) Colegiul director poate admite orice
probe dacă se consideră că ele pot să ducă la soluţionarea
dosarului.
(2) Probele vor fi administrate înainte de începerea
dezbaterilor asupra fondului.
(3) Dovada şi dovada contrarie vor fi administrate pe
cât posibil în acelaşi timp.
Art. 71. -Administrarea probelor se poate face în
şedinţa de audieri. Când administrarea dovezilor urmează să se facă în altă
localitate, ea se va îndeplini, prin delegaţie, de către membrii Colegiului
director sau personalul de specialitate delegat în acest sens.
SECŢIUNEA a 2-a
Sarcina probei
Art. 72. - Petentul, respectiv
persoana interesată are obligaţia de a dovedi existenţa unor fapte care permit
a se presupune existenţa unei discriminări directe sau indirecte, iar persoanei
împotriva căreia s-a formulat sesizarea îi revine sarcina de a dovedi că
faptele nu constituie discriminare.
TITLUL VI
Hotărârile de soluţionare a petiţiilor si
sesizărilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 73. - Consiliul soluţionează sesizarea sau petiţia
prin hotărâre a Colegiului director.
Art. 74. - După sfârşitul dezbaterilor, membrii
Colegiului director deliberează în secret, în şedinţă. Şedinţa de deliberare poate avea loc în aceeaşi zi sau la o
dată ulterioară, stabilită de Colegiul director.
Art. 75. - (1) Şedinţa de deliberare a Colegiului
director se desfăşoară valabil în prezenţa a cel puţin 5 membri.
(2) Hotărârea Colegiului director se adoptă prin
votul individual al fiecărui membru al Colegiului.
(3) Colegiul director adoptă hotărârea cu votul
favorabil a cel puţin 5 membri.
Art. 76. - Dacă hotărârea nu se poate adopta cu votul
favorabil a cel puţin 5 membri, soluţionarea se va amâna pentru un termen
ulterior.
Art. 77. - (1) Hotărârea Colegiului director de
soluţionare a unei sesizări se adoptă în termen de 90 de zile de la data
sesizării şi cuprinde: numele membrilor Colegiului director care au emis
hotărârea, numele, domiciliul sau reşedinţa părţilor, obiectul sesizării şi
susţinerile părţilor, descrierea faptei de discriminare, motivele de fapt şi de
drept care au stat la baza hotărârii Colegiului director, modalitatea de plată
a amenzii, dacă este cazul, calea de atac şi termenul în care aceasta se poate
exercita.
(2) Hotărârea se comunică părţilor în termen de 15 zile
de la adoptare şi produce efecte de la data comunicării.
Art. 78. - Opiniile concurente sau separate vor trebui redactate în acelaşi timp cu hotărârea şi incluse în aceasta.
Art. 79. - Colegiul director, prin hotărârea adoptată,
poate dispune includerea unei recomandări cu caracter de îndrumare, fără forţă
juridică obligatorie, în vederea preîntâmpinării încălcării principiului
nediscriminării.
SECŢIUNEA 1
Hotărârile care consfinţesc înţelegerea amiabilă
a părţilor
Art. 80. - (1) Părţile se pot prezenta în cursul
soluţionării petiţiei, chiar fără să fi fost citate, pentru a cere să se adopte
o hotărâre care să consfinţească înţelegerea amiabilă.
(2) Părţile pot solicita şi în scris Colegiului
director să ia act de împăcarea lor, fără a se prezenta la termen.
(3) Inţelegerea amiabilă va fi comunicată în scris şi
va fi cuprinsă în hotărârea Colegiului director.
SECŢIUNEA a 2-a
Indreptarea, lămurirea şi completarea hotărârii
Art. 81. - Erorile sau omisiunile cu privire la numele,
calitatea şi susţinerile părţilor sau cele de calcul, precum şi orice alte
erori materiale din hotărâri pot fi îndreptate din oficiu sau la cerere, în
şedinţa Colegiului director.
CAPITOLUL II
Căile de atac
Art. 82. - (1) Hotărârea Colegiului director poate fi
atacată la instanţa de contencios administrativ, în termen de 15 zile de la
data comunicării hotărârii.
(2) Hotărârile emise potrivit prevederilor alin. (1) şi
care nu sunt atacate în termenul de 15 zile constituie de drept titlu
executoriu.
TITLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 83. - Prezenta procedură internă este adoptată de
Colegiul director, aprobată prin ordin al Preşedintelui Consiliului Naţional
pentru Combaterea Discriminării şi se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 84. - Prezenta procedură internă se completează cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000, republicată.