ORDIN
Nr. 140 din 28 iulie 2005
pentru aprobarea Procedurii de implementare a Programului national multianual
pe perioada 2005 - 2008 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul
femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI
MIJLOCII SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 723 din 10 august 2005
Avand in vedere prevederile anexei nr. 3/12/22 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 66/2005 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul
2005, cu modificarile ulterioare, ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 346/2004
privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si
mijlocii, cu modificarile ulterioare, precum si prevederile art. 4 alin. (1)
pct. 12 din Hotararea Guvernului nr. 753/2003 privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 753/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Procedura de implementare a Programului national multianual pe
perioada 2005 - 2008 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul
femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii, prevazuta in
anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data publicarii.
Presedintele Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA 1
PROCEDURA
de implementare a Programului national multianual pe perioada 2005 - 2008
pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din
sectorul intreprinderilor mici si mijlocii
1. Obiectivul Programului
Obiectivul Programului pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in
randul femeilor manager din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii il
constituie promovarea unui sistem formativ care sa faciliteze mobilitatea
femeilor pe piata fortei de munca si dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale
ale acestora in scopul implicarii lor in structuri economice private, in
contextul problemelor legate de mentinerea echilibrului dintre obligatiile
familiale si cele profesionale si al prejudecatilor existente la nivel local.
Programul urmareste:
- stimularea autoangajarii;
- dezvoltarea capacitatii si a spiritului antreprenorial in randul
femeilor;
- folosirea optima a capitalului uman oferit de potentialele femei
antreprenor;
- cresterea gradului de informare despre importanta antreprenoriatului in
randul femeilor;
- cresterea numarului de femei antreprenor in cadrul comunitatii de
afaceri;
- dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoasterea si
gestionarea optima a resurselor in vederea adaptarii rapide la rigorile
determinate de globalizarea pietelor si de integrarea Romaniei in Uniunea
Europeana;
- stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii (IMM),
precum si imbunatatirea performantelor economice ale microintreprinderilor
existente, prin cresterea gradului de pregatire a personalului acestora;
- accesul egal la economia bazata pe cunoastere.
2. Bugetul Programului
2.1. Pentru realizarea Programului se aloca de la bugetul de stat pe anul
2005 suma de 700.000 RON, defalcata astfel:
- 650.000 RON pentru finantarea derularii celor 4 etape ale Programului,
dupa cum urmeaza:
- etapa I - 50.000 RON pentru organizarea campaniilor de informare
- etapa II - 400.000 RON pentru organizarea si desfasurarea cursurilor
de pregatire antreprenoriala pe durata a 4 zile in 4 judete, Constanta, Neamt,
Brasov, Bihor si in municipiul Bucuresti, si multiplicarea suporturilor de curs
- etapa III - 100.000 RON pentru publicarea de brosuri si ghiduri
- etapa IV - 100.000 RON pentru derularea unui sondaj privind
antreprenoriatul feminin in Romania
- 50.000 RON - la dispozitia Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici
si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC), constand in cheltuieli pentru
implementarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului
(cheltuieli materiale si servicii).
3. Etapele Programului:
Programul se va derula in 4 etape, astfel:
- etapa I - organizarea campaniei de informare, denumita "Zilele
femeilor antreprenor", ce se va derula in cadrul retelei centrelor EURO
Info din Constanta, Iasi, Brasov, Ramnicu-Valcea, Timisoara, Cluj-Napoca si
Galati in perioada 25 august - 5 octombrie 2005. Caravana zilelor de informare
va furniza si detalii referitoare la locatiile cursurilor, modalitatea de
inscriere (on-line pe site-ul creat in cadrul www.animmc.ro sau e-mail:
mihaela.cristea@mimmc.ro, prin posta ori direct la sediul ANIMMC).
Evenimentul se va derula pe parcursul unei singure zile pentru fiecare
locatie.
Agenda evenimentelor va cuprinde:
- prezentarea structurilor asociative ale femeilor antreprenor din
Romania;
- prezentarea surselor de finantare ale sectorului IMM derulate de
ANIMMC, Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, Ministerul Integrarii Europene, Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Fondul National de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii;
- prezentarea activitatilor ce se vor derula in cadrul Programului
pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor;
- promovarea modelelor de succes ale femeilor antreprenor din Romania
(1 - 3 modele regionale);
- organizarea de miniexpozitii avand ca tema realizarile femeilor
intreprinzator pe plan local.
- bursa de contact.
- etapa a II-a - organizarea si desfasurarea cursurilor de pregatire
antreprenoriala pe durata a 4 zile in cadrul a 5 locatii. Acestea vor cuprinde
o parte teoretica si una interactiva, dupa cum urmeaza:
- formalitati privind inregistrarea si functionarea societatilor
comerciale, persoane fizice, asociatii familiale, societati cooperative. In
cadrul acestei tematici vor fi avute in vedere reglementarile in domeniu (Legea
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, Legea nr. 359/2004
privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice,
inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii
persoanelor juridice, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/2004, aprobata prin Legea nr. 569/2004, Legea nr. 300/2004
privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care
desfasoara activitati economice in mod independent, Hotararea Guvernului nr.
1.766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale
care desfasoara activitati economice in mod independent, Legea nr. 346/2004
privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si
mijlocii, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 1/2005 privind organizarea si
functionarea cooperatiei etc.);
- elaborarea Planului de afaceri, procedura generala de creditare si
solicitare de garantii pentru creditul solicitat;
- notiuni de contabilitate primara (bilant, balanta, nota de
intrare-receptie, factura, chitanta);
- managementul financiar al intreprinderii - exercitiu practic;
- notiuni de marketing;
- importanta implementarii standardelor de calitate;
- surse de finantare pentru sectorul intreprinderilor mici si mijlocii;
- accesare surse si platforme electronice de informare - e-government,
ANIMMC, Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Finantelor Publice etc.;
- prezentarea asociatiilor femeilor de afaceri si serviciile pe care
acestea le asigura membrilor.
Vor fi acordate certificate care sa ateste participarea la cursurile
organizate in cadrul Programului.
- etapa a III-a - elaborarea si publicarea brosurilor: Managementul
afacerilor - notiuni de baza, Legislatia romana comentata privind inregistrarea
firmelor, a persoanelor fizice autorizate si a asociatiilor familiale si
societatilor cooperative, Marketing si dezvoltarea afacerilor, Ghidul
"Mici idei de afaceri" si Ghidul "Structurile asociative ale
femeilor din Romania si practica internationala"
- etapa a IV-a - derularea unui sondaj privind antreprenoriatul feminin in
Romania, utilizand intervievarea prin telefon asistata de calculator si
publicarea rezultatelor sondajului.
4. Beneficiarii Programului
Beneficiaza de prevederile Programului: femeile care au cetatenie romana si
care indeplinesc la data depunerii formularelor de inscriere urmatoarele
criterii de eligibilitate:
a) au varsta peste 18 ani;
b) sunt absolvente a minimum 8 clase;
c) s-au inscris in Program pe baza Formularului de inscriere ce va fi
disponibil pe site-ul ANIMMC la momentul deschiderii Programului.
5. Procedura de inscriere
5.1. Pentru etapa I, referitoare la organizarea si desfasurarea cursurilor
de pregatire antreprenoriala, fiecare potential beneficiar trebuie sa
completeze integral Formularul de inscriere prevazut in anexa nr. 1 la prezenta
procedura, insotit de urmatoarele documente justificative:
a) copie de pe buletinul/cartea de identitate al/a solicitantului;
b) copie de pe ultima diploma de studii;
5.2. Formularul de inscriere completat, insotit de documentele
justificative, va fi depus personal la sediul ANIMMC din str. Poterasi nr. 11,
sectorul 4, cod postal 040623, Bucuresti sau transmis prin posta si va fi
inregistrat in registrul special al Programului national multianual pe perioada
2005 - 2008 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor
manager din sectorul IMM. Formularul de inscriere va fi disponibil pe pagina de
Internet la adresa www.animmc.ro.
5.3. Participantele la cursurile de specializare au obligatia de a completa
Formularul de raportare tehnica prevazut in anexa nr. 2 la prezenta procedura,
care va fi transmis catre ANIMMC pe o perioada de 3 ani. Primul formular va fi
completat si preluat de catre membrii Unitatii de Implementare a Programului,
la sfarsitul cursurilor, urmand ca monitorizarea sa se faca pana cel tarziu la
data de 30 octombrie a fiecarui an, in perioada 2006 - 2008, prin transmiterea
formularului completat catre ANIMMC - Unitatea de Implementare a Programului.
5.4. Criteriul de selectie a cursantelor va fi "primul venit, primul
servit", in limita a maximum 25 de cursante pentru fiecare locatie.
5.5. Perioada de depunere a formularului de inscriere, insotit de
documentele justificative, va fi anuntata pe pagina de Internet, la adresa
www.animmc.ro, si in presa.
6. Procedura de evaluare si selectie a beneficiarilor cursurilor de
pregatire antreprenoriala
6.1. Formularele vor fi analizate si selectate in ordinea datei si a orei
inregistrarii in registrul special al Programului, pe baza conformitatii
criteriilor de eligibilitate.
6.2. Lista beneficiarilor eligibili va fi facuta publica prin afisare pe
site-ul www.animmc.ro in termen de 10 zile lucratoare de la expirarea
termenului-limita de depunere a formularelor de inscriere.
7. Constituirea Unitatii de Implementare a Programului (UIP):
7.1. In vederea implementarii corespunzatoare a Programului, in cadrul
ANIMMC se va constitui Unitatea de Implementare a Programului (UIP). Structura
organizatorica, numarul de persoane, atributiile si responsabilitatile vor fi
stabilite prin ordin al presedintelui ANIMMC.
8. Organizarea cursurilor de pregatire antreprenoriala
8.1. Cursurile de pregatire antreprenoriala se vor desfasura in locatiile
prezentate la pct. 3, cu importanta deosebita pentru dezvoltarea
antreprenoriatului in randul femeilor. Aceste cursuri de pregatire
antreprenoriala vor fi organizate pe module.
8.2. Prin cursurile de pregatire antreprenoriala se vor instrui minimum 80
de femei si maximum 25 de femei per locatie de curs. Va fi organizata cate o
sesiune de curs in fiecare dintre locatii, cu importanta deosebita pentru
dezvoltarea antreprenoriatului in randul femeilor. Pe parcursul cursurilor
participantii vor dobandi cunostinte in management, marketing, dezvoltarea
afacerilor, accesarea surselor de finantare si legislatia afacerilor.
9. Monitorizarea si evaluarea rezultatelor
9.1. La sfarsitul acestui program fiecare beneficiar va completa si va
transmite catre ANIMMC (UIP), in conformitate cu pct. 5.3, chestionarul de
evaluare a Programului primit in cadrul sesiunii de cursuri. Acesta va permite
membrilor UIP sa obtina date pentru evaluarea anuala a Programului.
9.2. Pe baza rezultatelor monitorizarii derularii Programului si a
evaluarii rezultatelor acestuia se va analiza oportunitatea infiintarii in
cadrul reprezentantelor teritoriale ale ANIMMC a unor birouri de informare si
sprijin pentru infiintarea si dezvoltarea afacerilor, in special pentru femeile
antreprenor in scopul initierii si dezvoltarii propriei afaceri.
ANEXA 1
la procedura
FORMULAR DE INSCRIERE
la Programul national multianual pe perioada 2005 - 2008 pentru dezvoltarea
culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM
DATE PERSONALE:
Numele si prenumele: .....................................................
Adresa de domiciliu: .....................................................
..............................................................................
..............................................................................
Telefon: .................................................................
E-mail: ..................................................................
Varsta ...................................................................
Locul unde doriti sa participati la cursuri: .............................
INTREBARI:
1. Nivelul educatiei:
_
|_| Studii gimnaziale
_
|_| Studii liceale
_
|_| Studii tehnice/postliceale absolvite (perioada, unitatea de invatamant,
specializarea):
..............................................................................
_
|_| Studii universitare absolvite (perioada, unitatea de invatamant,
specializarea):
..............................................................................
2. Cate dintre femeile pe care le cunoasteti au propria lor afacere?
..............................................................................
3. Ce intelegeti prin activitate antreprenoriala? ........................
4. Care sunt dupa opinia dumneavoastra principalele calitati necesare unui
antreprenor? Detaliati.
..............................................................................
..............................................................................
5. Va rugam sa completati in tabelul urmator datele referitoare la
experienta dumneavoastra profesionala:
______________________________________________________________________________
| Angajator/Angajat | Functia | Perioada
|
|_____________________________________|___________________|____________________|
|_____________________________________|___________________|____________________|
|_____________________________________|___________________|____________________|
|_____________________________________|___________________|____________________|
_ _
6. Ati incercat vreodata sa incepeti o afacere proprie? |_| Da |_| Nu
Ce tip de activitate? ....................................................
Ce s-a intamplat cu aceasta afacere? .....................................
_ _
7. Aveti o afacere in prezent? |_| Da |_| Nu
Ce tip de afacere? .......................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
8. Daca intentionati sa incepeti o afacere sau sa o extindeti pe cea
existenta, ce tip de afacere ati incepe/extinde? (Va rugam sa dati detalii).
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
9. Dati urmatorilor factori note cuprinse intre 1 si 5, nota 5 fiind pentru
acel factor care este in opinia dumneavoastra cel mai important in succesul
unei afaceri.
_ _ _ _ _
|_| Banii |_| Educatia |_| Prietenii |_| Motivatia |_| Altele
10. Cum apreciati dorinta dumneavoastra de a incepe o afacere proprie sau de
a extinde afacerea deja existenta? (Marcati doar un singur raspuns).
_ _ _ _
|_| Nu stiu |_| Medie |_| Destul de puternica |_| Foarte puternica
11. Cum ati auzit de acest program?
_ _ _ _
|_| Presa |_| Radio |_| TV |_| Altele (prieteni, la serviciu etc.)
12. La ce cursuri sau seminarii de dezvoltare antreprenoriala ati mai
participat?
______________________________________________________________________________
| Cursul | Perioada
|
|_______________________________________________________|______________________|
|_______________________________________________________|______________________|
|_______________________________________________________|______________________|
|_______________________________________________________|______________________|
|_______________________________________________________|______________________|
13. In ce stadiu va aflati in legatura cu elaborarea unui plan de afaceri
pentru ideea pe care doriti sa o transformati intr-o afacere?
_
|_| Nu am inceput sa lucrez la un plan de afaceri
_
|_| Am inceput documentarea (colectarea de materiale si informatii)
necesara elaborarii planului de afaceri
_
|_| Am inceput sa lucrez la elaborarea planului de afaceri
_
|_| Am elaborat un plan de afaceri
_
|_| Am elaborat un plan de afaceri in vederea solicitarii unui credit
bancar
14. Sunteti membra a unei asociatii a femeilor intreprinzator?
_
|_| Da
_
|_| Nu
_
|_| Sunt interesata de a deveni membra a unei organizatii a femeilor
intreprinzator
15. De ce sprijin credeti ca aveti nevoie pentru a incepe si/sau a extinde
o afacere?
_
|_| Instruire generala in domeniul afacerilor
_
|_| Consultanta juridica
_
|_| Consultanta financiar-contabila
_
|_| Consultanta in marketing
_
|_| Consultanta in management
_
|_| Alt gen de sprijin (specificati) .....................................
16. Pana in prezent ati solicitat o finantare sau un credit bancar?
_
|_| Daca da, care a fost rezultatul solicitarii? .........................
_
|_| Am solicitat un credit bancar cu garantii proprii
_
|_| Am solicitat un credit bancar cu garantii de la Fondul National de
Garantare a Creditelor pentru IMM
_
|_| Am beneficiat de granturi de la bugetul de stat pentru dezvoltarea
afacerii
_
|_| Nu
17. Ce v-ati propus sa obtineti in urma inscrierii in acest program?
(Marcati un singur raspuns).
_
|_| Mai multe informatii
_
|_| Acces la finantare
_
|_| Punerea in practica a ideii de afaceri
Localitatea: .................. Semnatura aplicantei: ..................
Data: .........................
ANEXA 2
la procedura
FORMULAR DE RAPORTARE TEHNICA*)
pentru Programul national multianual pe perioada 2005 - 2008 pentru dezvoltarea
culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM
(Se completeaza toate rubricile)
Perioada pentru raportare: anul ........
Subsemnata ............................., domiciliata in ................,
strada ......................, telefon: ..............., e-mail .............,
declar pe propria raspundere urmatoarele:
- sunt absolventa a .....................................................,
_
|_| am/nu am o afacere proprie la data participarii la cursurile organizate
de catre ANIMMC
_
|_| am/nu am calitatea de administrator al unui IMM
_
|_| am/nu am calitatea de persoana fizica autorizata/asociatie familiala
_
|_| sunt/nu sunt membra a unei societati cooperative
Data inregistrarii societatii comerciale/persoana fizica
autorizata/asociatie familiala:
Denumirea ................................................................
Data .....................................................................
Numarul de inmatriculare in registrul comertului (dupa caz) ..............
Codul unic de inregistrare (dupa caz) ....................................
Date de raportare tehnica in cazul in care in anul 2005 aveti o firma sau
in anii urmatori monitorizarii rezultatelor programului ati initiat propria
afacere:
- cifra de afaceri: ....................... lei;
- profitul brut: .......................... lei;
- numarul mediu scriptic anual de personal (dupa caz): ..................;
- cheltuielile realizate pentru dezvoltarea afacerii (studii de piata,
participari la targuri etc.);
- total .................. lei, din care din ajutoare publice (granturi)
...................... lei.
Semnatura absolventei cursului*) Functia (dupa caz) in cadrul afacerii:
......................................
Data semnarii: .................
*) Transmiterea formularului este obligatorie pentru toti beneficiarii de
alocatii financiare nerambursabile in cadrul prezentului program, pentru o
perioada de 4 ani, incepand cu anul 2005.