ORDIN Nr. 1338
din 30 septembrie 2008
pentru aprobarea Procedurii
privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 706 din 17 octombrie 2008
In temeiul prevederilor art. 12
alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 7 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura privind îndrumarea şi
asistenţa contribuabililor de către organele fiscale, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -Incepând cu data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
Art. 3. - Direcţia de îndrumare şi asistenţă a
contribuabililor, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi, după caz, celelalte
direcţii (generale) de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscala,
Daniel Chiţoiu
ANEXĂ
PROCEDURĂ
privind îndrumarea si asistenta contribuabililor de către organele fiscale
CAPITOLUL I
Structurile de îndrumare şi asistenţă a
contribuabililor
Art. 1. - (1) Activitatea de îndrumare şi asistenţă a
contribuabililor în domeniul fiscal este coordonată astfel:
a) la nivel central, de
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, prin Direcţia de îndrumare şi
asistenţă a contribuabililor;
b) la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti, de
direcţiile generale ale finanţelor publice, denumite în continuare DGFP, judeţene
şi a municipiului Bucureşti, prin serviciile/birourile de asistenţă a
contribuabililor.
(2) Indrumarea şi asistenţa contribuabililor în
domeniul fiscal se asigură de către următoarele structuri:
a) Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, denumită în continuare DGAMC, prin serviciul de asistenţă pentru mari contribuabili;
b) DGFP judeţene şi a municipiului Bucureşti, prin
serviciile/ birourile de asistenţă a contribuabililor;
c) administraţiile finanţelor publice, denumite în continuare AFP, municipale/orăşeneşti/comunale
şi AFP ale sectoarelor municipiului Bucureşti, prin
serviciile/birourile/compartimentele de asistenţă a contribuabililor sau
serviciile/birourile/ compartimentele cu atribuţii în domeniul asistenţei,
potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare, după caz;
d) AFP pentru contribuabili mijlocii, prin
birourile/ compartimentele de asistenţă a contribuabililor;
e) Centrul de asistenţă a contribuabililor.
CAPITOLUL II
Sfera de cuprindere a activităţii de îndrumare şi
asistenţă a
contribuabililor
Art. 2. - (1) Indrumarea şi asistenţa contribuabililor
constau în furnizarea de informaţii cu caracter general în legătură cu modul în
care aceştia trebuie să procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau
pentru a se conforma unei obligaţii fiscale.
(2) Sfera activităţii de îndrumare şi asistenţă
cuprinde impozitele, taxele, contribuţiile sociale şi alte venituri bugetare
administrate de ANAF.
(3) Indrumarea şi asistenţa oferite contribuabililor nu
includ furnizarea de informaţii care se încadrează în una dintre categoriile
următoare:
a) informaţii solicitate în perioada în care
contribuabilul este supus inspecţiei fiscale şi în legătură cu aceasta;
b) informaţii în legătură cu soluţionarea unor
problematici care fac obiectul unor contestaţii formulate împotriva actelor
administrative fiscale;
c) informaţii prin care se sugerează sau se prezintă
modalităţi de optimizare a sarcinii fiscale;
d) informaţii care nu intră în sfera de competenţă a
ANAF;
e) informaţii care contravin
principiului secretului fiscal;
f) informaţii în legătură cu reclamaţiile privind
încălcarea prevederilor codurilor de conduită de către personalul angajat în
cadrul unităţilor fiscale;
g) informaţiile de interes public solicitate în baza
Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu
modificările şi completările ulterioare;
h) alte informaţii a căror furnizare este interzisă,
conform legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii generale
Art. 3. - (1) Pentru a
beneficia de asistenţă, contribuabilii se pot adresa cu cereri organelor
fiscale prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), c) sau d), după caz, în
conformitate cu prezenta procedură.
(2) Cererile care fac obiectul prezentei proceduri, transmise eronat de contribuabili direct structurilor prevăzute la art.
1 alin. (1) lit. a) sau alin. (2) lit. b), vor fi retransmise organelor fiscale
subordonate acestora, în vederea formulării răspunsului.
(3) Totodată, contribuabilii vor fi înştiinţaţi în
mod corespunzător.
Art. 4. - Serviciile/birourile/compartimentele
prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), c) şi d) vor analiza cererile
contribuabililor şi în situaţia în care răspunsul la problematica fiscală
solicitată există în baza de date cu întrebări şi răspunsuri a ANAF îl vor
comunica contribuabililor.
Art. 5. -In situaţia în care răspunsul la problematica
fiscală solicitată nu există în baza de date cu întrebări şi răspunsuri a ANAF,
dar se regăseşte în mod explicit în reglementările legale,
serviciile/birourile/compartimentele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), c)
şi d) vor formula răspunsul şi îl vor comunica contribuabilului.
Art. 6. - (1) In alte situaţii decât cele prevăzute la
art. 4 şi 5, serviciile/birourile/compartimentele respective vor transmite pe
cale ierarhică, spre analiză şi soluţionare, cererile primite de la
contribuabili.
(2) După soluţionarea cererilor potrivit prevederilor
alin. (1), răspunsurile în legătură cu acestea vor fi comunicate, pe cale
ierarhică, structurilor solicitante.
(3) Serviciile/birourile/compartimentele prevăzute la
art. 1 alin. (2) lit. a), c) şi d) vor comunica contribuabililor răspunsurile
solicitate.
Art. 7. - (1) Asistenţa privind contribuţiile sociale
şi alte venituri bugetare administrate de ANAF se acordă conform prevederilor
art. 4 şi 5.
(2) In celelalte situaţii decât cele menţionate la
alin. (1), asistenţa se acordă pe baza punctelor de vedere solicitate
instituţiilor care au elaborat reglementările specifice domeniilor respective,
după caz.
Art. 8. - Soluţionarea cererilor contribuabililor se
realizează cu respectarea termenelor prevăzute de lege.
Art. 9. - (1) In situaţia în care contribuabilii
consideră că răspunsurile primite de la structurile prevăzute la art. 1 alin.
(2) lit. c) şi d) nu rezolvă problematica solicitată, aceştia se pot adresa
structurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b), anexând copia întrebării şi
a răspunsului primit. In caz contrar, li se va solicita completarea cererilor
în mod corespunzător.
(2) Structurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b)
vor formula şi vor transmite răspunsul contribuabililor.
(3) Dacă contribuabilii consideră că răspunsurile
primite de la structurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) nu
rezolvă problematica solicitată, atunci aceştia se pot adresa structurii
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a), anexând copia întrebării şi a răspunsului
primit. In caz contrar, li se va solicita completarea cererilor în mod
corespunzător.
(4) Structura prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. a) va
formula şi va transmite răspunsul contribuabilului, pe baza punctului de vedere
al direcţiilor de specialitate, după caz, precum şi structurilor prevăzute la
art. 1 alin. (2).
Art. 10. - Structurile prevăzute la art. 1 vor lua
măsuri pentru instruirea şi informarea corespunzătoare a personalului în
legătură cu conţinutul soluţiilor şi răspunsurilor, în vederea aplicării
unitare a acestora.
Art. 11. - Structurile de îndrumare şi asistenţă a
contribuabililor prevăzute la art. 1 alin. (2) sunt obligate să dispună măsuri
în vederea eficientizării activităţii de asistenţă a contribuabililor, potrivit
dispoziţiilor conducerii ANAF.
Art. 12. - Direcţia de îndrumare şi asistenţă a
contribuabililor va lua măsuri de mediatizare a problematicii fiscale, prin intermediul bazei de date cu întrebări şi
răspunsuri a ANAF şi/sau al portalului ANAF, precum şi prin alte modalităţi adecvate
de difuzare în presa scrisă şi audiovizuală, cu respectarea confidenţialităţii
datelor în domeniul impozitelor şi taxelor.
CAPITOLUL IV
Modalităţi de îndrumare şi acordare a asistenţei
1. Indrumarea şi asistenţa acordate direct la
sediul unităţii fiscale
Art. 13. -Indrumarea şi asistenţa acordate direct la
sediul unităţii fiscale se realizează la serviciile/birourile/ compartimentele
prevăzute la art. 1 alin. (2), după caz, care au competenţă de administrare
conform prevederilor Codului de procedură fiscală.
2. Indrumarea şi asistenţa
acordate în scris
Art. 14. - (1) Cererile formulate de către
contribuabili în vederea acordării asistenţei în scris vor include în mod
obligatoriu următoarele date de identificare: numele şi prenumele sau denumirea
societăţii, domiciliul fiscal, precum şi codul de identificare fiscală.
(2) Cererile contribuabililor vor fi semnate de către
aceştia sau de reprezentanţii legali ai acestora.
Art. 15. - Serviciile/birourile/compartimentele prevăzute
la art. 1 alin. (2) pot solicita contribuabililor informaţii, explicaţii,
precum şi documentele necesare formulării de răspunsuri la solicitările
acestora.
Art. 16. - (1) Toate adresele privind problematica
fiscală primite de structura prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. a) de la
diferite autorităţi publice centrale sau locale (Guvern, Parlament, consilii
locale etc), sindicate sau patronate, prin care se solicită soluţionarea
problematicii fiscale ridicate de contribuabili, vor fi transmise, în vederea soluţionării,
structurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) sau b), după caz.
(2) După soluţionare, structurile prevăzute la art. 1
alin. (2) lit. a) sau b) vor transmite structurii prevăzute la art. 1 alin. (1)
lit. a) copia răspunsului către contribuabil în vederea informării
corespunzătoare a autorităţii solicitante.
3. Indrumarea şi asistenţa
acordate prin e-mail
Art. 17. - Structurile care coordonează activitatea de
îndrumare şi asistenţă prevăzută la art. 1 alin. (1) sunt obligate să
mediatizeze adresele de e-mail de la care se acordă asistenţa, prin mijloace
adecvate de difuzare în presa scrisă şi audiovizuală, inclusiv pe site-ul
propriu şi pe portalul ANAF.
Art. 18. -In cazul în care structura căreia
contribuabilul trebuie să i se adreseze, în conformitate cu prevederile art. 3,
nu are la dispoziţie acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa
structurii ierarhic superioare, urmând a primi răspuns direct de la aceasta.
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de asistenţă prin
e-mail, contribuabilii vor formula solicitarea în mod clar şi concis şi vor
include datele de identificare prevăzute la art. 14 alin. (1).
(2) In situaţia în care mesajul nu respectă condiţiile
menţionate la alin. (1), contribuabilii vor fi înştiinţaţi în aceeaşi zi despre
necesitatea reformulării acestuia.
4. Indrumarea şi asistenţa
prin telefon
Art. 20. - Pentru a beneficia de asistenţă prin
telefon, contribuabilii se pot adresa, prin intermediul liniilor telefonice
alocate în acest scop, astfel:
a) Centrului de asistenţă a contribuabililor;
b) serviciilor/birourilor/compartimentelor de
îndrumare şi asistenţă prevăzute la art. 1 alin. (2), după caz.
Art. 21. - Liniile telefonice alocate asistenţei
contribuabililor vor fi mediatizate prin toate mijloacele disponibile.
Art. 22. -In cazul în care în
timpul convorbirii telefonice se constată că problematica fiscală solicitată
prezintă un grad ridicat de complexitate şi dificultate, contribuabilul este
îndrumat către celelalte modalităţi de acordare a asistenţei, potrivit
prevederilor prezentului capitol.