ORDIN Nr. 1294
din 14 aprilie 2010
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finantate în cadrul Programului operational comun „România - Ucraina -
Republica Moldova 2007-2013"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 654 din 22 septembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 10 din Regulamentul
(CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24
octombrie 2006 de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui
instrument european de vecinătate şi parteneriat, ale art. 15 din Regulamentul
(CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de aplicare
a programelor de cooperare transfrontalieră finanţate în cadrul Regulamentului
(CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a
dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de
vecinătate şi parteneriat,
ţinând cont de prevederile art. 5 pct. II lit. b) din Hotărârea Guvernului nr.
1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.631/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin aprobă categoriile de
cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul
Programului operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova
2007-2013", denumit în continuare programul.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) cerere de finanţare - documentul elaborat de către solicitant cu scopul de a obţine
finanţare pentru implementarea activităţilor descrise,
conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului;
b) proiect - operaţiunea
descrisă în cererea de finanţare depusă în cadrul unui apel pentru propuneri de
proiecte lansat de către Autoritatea comună de management, care îndeplineşte criteriile impuse de către Comitetul comun
de monitorizare a programului şi primeşte fonduri aferente programului;
c) contract de finanţare - contractul încheiat între beneficiar, ca reprezentant al tuturor
partenerilor în cadrul unui proiect, şi Autoritatea comună de management pentru
finanţarea din fonduri ENPI a unui proiect aprobat în cadrul programului;
d) Ghidul solicitantului - documentul aprobat de Comitetul comun de monitorizare, care are
ca scop furnizarea de informaţii necesare potenţialilor solicitanţi de
finanţare în cadrul programului, în vederea elaborării cererilor de finanţare,
precum şi de informaţii privind procesul de selecţie şi contractare a
proiectelor;
e) beneficiar- persoana
juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la
program, care semnează un contract de finanţare nerambursabilă din fonduri ENPI
cu Autoritatea comună de management şi îşi asumă pe deplin faţă de aceasta
responsabilitatea legală privind gestionarea financiară şi implementarea
proiectului;
f) partener - persoana
juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la
program, care participă alături de beneficiar la iniţierea şi implementarea
proiectului;
g) beneficiar final -
persoana juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante
la program, care va beneficia de rezultatul proiectului pe termen lung la
nivelul societăţii sau al sectorului respectiv;
h) asociat - persoana
juridică, publică sau privată, care joacă un rol important în implementarea
proiectului, dar care nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute de
Ghidul solicitantului şi, ca urmare, nu poate beneficia de fonduri din
finanţarea acestuia, cu excepţia costurilor de călătorie şi diurnă;
i) acord de parteneriat - documentul legal semnat de beneficiar împreună cu toţi partenerii dintr-un proiect, care
detaliază drepturile şi responsabilităţile acestora şi creează cadrul pentru
gestionarea şi implementarea eficientă a proiectului.
Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate
în cadrul programului se respectă reglementările prevăzute în legislaţia
naţională şi comunitară în vigoare, precum şi în Ghidul solicitantului.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
Art. 4. - (1) Sunt eligibile numai acele cheltuieli
care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei
naţionale în vigoare, sau de alte documente contabile cu valoare probantă,
echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în
contabilitatea beneficiarului/partenerului, certificate şi identificate.
(2) In vederea certificării conformităţii cu
originalul, beneficiarii/partenerii români vor prezenta
controlorilor de prim nivel toate documentele originale.
Art. 5. - (1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile
trebuie să fie:
a) efectuate, plătite,
certificate şi declarate de către beneficiar/partener în perioada de
implementare a proiectului, conform contractului de finanţare;
b) prevăzute în bugetul
proiectului, anexă la contractul de finanţare;
c) necesare pentru implementarea proiectului;
d) identificabile şi
verificabile, înregistrate în contabilitatea beneficiarului/partenerilor în
conformitate cu legislaţia naţională şi procedura aplicată;
e) rezonabile, justificate şi
în conformitate cu principiile managementului financiar eficient;
f) efectuate în aria eligibilă a programului.
(2) Prin excepţie, sunt eligibile şi următoarele cheltuieli:
a) cheltuielile pentru raportul
final şi evaluarea proiectului, indiferent de data plăţii efective, cu
respectarea perioadei de execuţie a programului, precum şi cheltuielile
generate de procedurile de achiziţie derulate conform dispoziţiilor anexei IV la contractul de finanţare, inclusiv
cele demarate înainte de data începerii implementării proiectului, cu condiţia
încheierii contractelor şi a plăţii efective în cursul perioadei de
implementare şi realizării procedurilor conform dispoziţiilor anexei IV la contractul de finanţare;
b) cheltuielile ocazionate de
deplasarea la sediul organismelor implicate în gestionarea programului, precum
şi cheltuielile ocazionate de deplasări în afara ariei programului, dacă sunt
menţionate explicit şi justificate în contractul de finanţare.
Art. 6. - Cheltuielile eligibile pentru proiectele
derulate în cadrul programului sunt cele ocazionate de activităţile privind
implementarea proiectului, managementul şi coordonarea acestuia, comunicarea şi
diseminarea obiectivelor şi rezultatelor proiectului.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, conform contractului de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente
acestora plătite de către angajat şi angajator conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Sunt eligibile doar
cheltuielile de personal aferente personalului angajat al beneficiarului sau
partenerului, cu contract individual de muncă sau act administrativ de numire
în funcţia publică, pe durată nedeterminată sau determinată, cu fracţiune de
normă ori cu normă întreagă de lucru, implicat în implementarea proiectului, cu
respectarea prevederilor legale privind incompatibilitatea. Plafoanele
salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie să depăşească nivelul practicat
pentru funcţia respectivă în organizaţia beneficiară sau parteneră, după caz.
(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), salariul va fi cel practicat în domeniu pentru funcţii
similare, când funcţia respectivă nu figura anterior în statul de funcţii al
persoanei juridice.
(4) Cheltuielile de personal
includ salariul tarifar/salariul de bază, sporurile permanente prevăzute în
contractele individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele
adiţionale aferente valabile pe toată durata de implementare a proiectului
şi/sau în actul administrativ de numire în funcţia publică, precum şi în actele
de modificare a actului administrativ de numire în funcţia publică şi
contribuţiile aferente menţionate la alin. (1).
(5) Salariul tarifar/de bază,
sporurile permanente, orele suplimentare, concediile de odihnă şi medicale,
precum şi contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru timpul
efectiv lucrat pentru implementarea activităţilor din cadrul proiectului,
conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare, şi vor fi susţinute de
fişele de post, fişele de pontaj, din care să rezulte timpul de lucru total şi
timpul alocat implementării activităţilor din cadrul proiectului, statele de
salarii, ordinele de plată, extrasele de cont, declaraţia salariatului pentru
timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte documente justificative, după caz.
(6) Cheltuielile de personal
prevăzute la alin. (1) se decontează conform contractului de muncă/actului
administrativ de numire şi/sau proporţional cu procentul prevăzut în fişa
postului/fişa de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, aferent atribuţiilor
specifice gestionării proiectului.
(7) Timpul de muncă alocat
proiectului nu poate depăşi durata maximă legală a timpului de muncă, conform
prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) In situaţia în care
beneficiarul/partenerul nu dispune de personalul calificat pentru a executa
sarcini din proiect, pot fi contractaţi experţi externi, cu încadrarea
cheltuielilor în linia bugetară corespunzătoare expertizei externe şi
serviciilor.
Art. 8. - (1) Sunt considerate eligibile:
a) cheltuielile pentru
deplasarea în ţară şi în străinătate pentru personalul
beneficiarului/partenerului implicat în proiect care efectuează deplasări în
scopul implementării proiectului, pentru participarea la întâlniri, seminare, conferinţe,
alte evenimente specifice proiectului, în aria de eligibilitate a programului,
sau la sediul organismelor implicate în gestionarea programului;
b) cheltuielile de deplasare
efectuate pentru deplasări în afara ariei programului, dacă sunt menţionate
explicit şi justificate în contractul de finanţare şi sunt efectuate pentru
implementarea proiectului;
c) cheltuielile pentru deplasarea personalului
asociaţilor şi al beneficiarilor finali.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru deplasare includ următoarele costuri: de transport, de
cazare şi de diurnă, în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi
asigurare medicală şi vize.
(3) Pentru asigurarea
transportului şi cazării trebuie să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din
punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţională
în vigoare.
(4) Pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi din unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile menţionate la alin. (3) vor respecta
condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă
instituţiilor publice.
(5) Pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele prevăzute la alin. (4), cheltuielile menţionate la
alin. (3) vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii şi nu
vor depăşi plafoanele de la data semnării contractului publicate de Comisia
Europeană la adresa web: http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/
per_diems/index_en.htm
(6) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnă pentru
experţii externi vor fi încadrate în linia bugetară corespunzătoare expertizei
externe şi serviciilor.
(7) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) nu trebuie să mai fie incluse în altă linie bugetară.
Art. 9. - (1) Următoarele categorii de cheltuieli
aferente lucrărilor de investiţii sunt eligibile numai pentru proiectele
realizate în cadrul priorităţilor 1 „Către o economie mai competitivă a zonei
de frontieră" şi 2 „Mediul şi pregătirea pentru situaţii de urgenţă",
astfel:
a) cheltuieli pentru obţinerea terenului şi a
clădirilor;
b) cheltuieli pentru pregătirea amplasamentului;
c) cheltuieli pentru asigurarea
utilităţilor necesare obiectivului;
d) cheltuieli cu studiile de teren;
e) cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri,
autorizaţii;
f) cheltuieli de proiectare şi inginerie;
g) cheltuieli pentru investiţia de bază;
h) cheltuieli pentru refacerea
cadrului natural după terminarea lucrărilor.
(2) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) lit. a) le includ pe cele efectuate pentru cumpărarea/închirierea de
terenuri, cumpărarea/închirierea de clădiri, plata concesiunii (redevenţei) pe
durata realizării lucrărilor şi, după caz, schimbarea regimului juridic al
terenului şi/sau al clădirilor, scoaterea temporară sau definitivă din
circuitul agricol a terenului, cheltuieli notariale.
(3) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) lit. b) le includ pe cele ocazionate de orice lucrări care au ca scop
pregătirea amplasamentului pentru derularea proiectului - dezasamblări,
defrişări, curăţarea locaţiei, evacuări ale materialelor rezultate, devieri ale
reţelelor de utilităţi din amplasament, drenaje, epuismente, devieri de cursuri
de apă, lucrări pentru amenajarea spaţiilor pentru muncitori şi echipamente,
garduri de protecţie, dezafectări
locale de căi de comunicaţie sau construcţie, realizarea de căi de acces,
întreruperi temporare ori devieri ale căilor de transport, marcaje de trafic
pentru zonele în care se execută lucrări etc.
(4) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) lit. c) au în vedere asigurarea cu utilităţile necesare funcţionării
obiectivului de investiţii, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare
cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicaţii, drumuri de
acces, salubrizare, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I.,
reţele de comunicaţii electronice şi alte tipuri de instalaţii impuse de
destinaţia obiectivului investiţiei, precum şi cheltuielile aferente racordării
la reţelele de utilităţi.
(5) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. d) includ
cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice,
fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplasează
obiectivul de investiţie.
(6) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) lit. e) sunt ocazionate de:
a) obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului
de urbanism;
b) obţinerea/prelungirea
valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare;
c) obţinerea avizelor şi
acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de apă,
canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie etc;
d) obţinerea certificatului de nomenclatură stradală şi
adresă;
e) întocmirea documentaţiei, obţinerea numărului
cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea funciară;
f) obţinerea acordului de mediu;
g) obţinerea avizului P.S.I.;
h) alte avize, acorduri şi autorizaţii necesare
proiectului.
(7) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. f) sunt
ocazionate de:
a) elaborarea tuturor fazelor
de proiectare - studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect
tehnic şi detalii de execuţie, pentru verificarea tehnică a proiectării şi
pentru elaborarea certificatului de performanţă energetică a clădirii, precum
şi pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor
şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie, respectiv documentaţii
care stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de
urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de
amplasament, studii de trafic, cu condiţia ca acestea să se refere la
investiţia de bază;
b) expertizarea tehnică pentru
lucrările de intervenţii la construcţii existente sau pentru continuarea
lucrărilor la obiective începute şi neterminate, cu condiţia ca aceste clădiri
să facă parte integrantă şi inseparabilă din rezultatul operaţiunii;
c) efectuarea auditului energetic pentru lucrările de
creştere a performanţei energetice a clădirilor ca urmare a
modernizărilor/reabilitărilor;
d) asistenţa tehnică din partea proiectantului pe
perioada de execuţie a lucrărilor, în cazul în care aceasta nu intră în
tarifarea proiectului;
e) plata diriginţilor de
şantier, desemnaţi de autoritatea contractantă, autorizaţi conform prevederilor
legale pentru verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii:
(8) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. g) includ
cheltuielile pentru:
a) construcţii şi utilităţi
precum: construcţie, consolidare, reabilitare, modernizare de clădiri, drumuri,
căi ferate, poduri, puncte de trecere a frontierei; acestea pot include drumuri
de acces, parcări amenajate, garduri, marcaje şi semnale luminoase de trafic,
sisteme de alimentare cu apă şi canalizare, sisteme de purificare a apei,
colectarea apelor uzate, sisteme de drenare a apei, dragări de canale
navigabile, îndiguiri, platforme, poduri pietonale, facilităţi pentru accesul
persoanelor cu dizabilităţi, lucrări de realizare şi modernizare a depozitelor
pentru deşeuri şi neutralizarea deşeurilor toxice;
b) lucrări pentru îmbunătăţirea controlului asupra
inundaţiilor prin terasamente şi pentru protejarea malurilor apelor curgătoare
împotriva eroziunii, prevenirea efectelor secetei, restaurarea zonelor umede,
gestionarea albiilor râurilor, alte cheltuieli privind managementul apelor,
reabilitarea ariilor poluate, amenajări în scopul protecţiei mediului,
incluzând reciclare, conservare, regenerare şi restaurare, realizarea de
construcţii noi sau refacerea/renovarea celor existente efectuate în scopul
reducerii poluării, lucrărilor de combatere a eroziunii solului şi alunecărilor
de teren.
(9) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) lit. h) includ sumele aferente pentru plantare de copaci, reamenajare
spaţii verzi, reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase
temporar din uz.
(10) In mod excepţional, cheltuielile prevăzute la
alin. (1) lit. a) sunt eligibile în limita a 10% din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile numai în cazul în care sunt necesare pentru implementarea
directă a proiectului, iar dreptul de proprietate este transferat
beneficiarilor finali şi/sau partenerilor locali cel mai târziu la finalul
proiectului.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea şi închirierea
echipamentelor şi bunurilor, numai cu respectarea următoarelor condiţii:
a) echipamentele
achiziţionate/închiriate să nu fie depăşite din punct de vedere tehnic şi
moral;
b) să fie necesare şi folosite
exclusiv pentru implementarea proiectului;
c) să îndeplinească condiţiile cerute prin proiect;
d) să corespundă preţurilor practicate în mod uzual pe
piaţă;
e) să respecte principiul eficienţei economice,
energetice şi al impactului negativ redus asupra mediul înconjurător, precum şi
prevederile legale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice.
(2) Următoarele categorii de cheltuieli privind
achiziţionarea echipamentelor şi bunurilor sunt considerate eligibile:
a) cheltuieli pentru
achiziţionarea de computere, laptopuri, mobilier de birou, precum şi alte bunuri
care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de
inventar, precum: mobilier, dotări P.S.I., dotări privind protecţia muncii etc;
b) cheltuielile pentru achiziţionarea de echipamente
speciale necesare implementării proiectului: echipamente pentru managementul
deşeurilor, echipamente pentru intervenţii comune în cazuri de urgenţă,
echipamente pentru cercetare necesare pentru desfăşurarea activităţilor
proiectului, echipamente de măsură specifice, echipamente de laborator, utilaje
şi echipamente tehnologice, echipamente pentru monitorizarea, armonizarea şi
pentru managementul comun al traficului transfrontalier, echipamente pentru
persoanele cu dizabilităţi, sisteme de alertă în cazul condiţiilor
meteorologice nefavorabile, panouri de informare şi semnalizatoare electronice
bilingve sau multilingve, vehicule de intervenţie speciale pentru gestionarea
traficului, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale etc;
c) cheltuielile pentru
asamblarea şi montajul utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în
instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării
acestora;
d) cheltuielile pentru
achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi
a echipamentelor de transport tehnologic;
e) cheltuielile aferente
achiziţionării sau închirierii de vehicule; în cazul închirierii în scopul
asigurării deplasării participanţilor la evenimentele organizate în cadrul
proiectului, capacitatea vehiculelor se justifică prin lista persoanelor
invitate să participe la eveniment;
f) cheltuieli pentru
achiziţionarea de piese de schimb, componente, echipamente pentru maşini,
unelte şi utilaje;
g) cheltuielile pentru
serviciile de întreţinere şi reparaţii echipamente şi autoturisme;
h) cheltuielile cu achiziţionarea activelor
necorporale: drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe
tehnice nebrevetate.
Art. 11. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv
proiectului.
(2) In categoria cheltuielilor
directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului sunt incluse
costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfăşoară activităţile proiectului,
închiriată special în acest scop, asigurarea utilităţilor precum apă curentă,
canalizare, salubritate, energie electrică şi termică, gaze naturale,
corespunzătoare suprafeţei utilizate pentru activităţile proiectului, precum şi
cheltuieli pentru consumabile şi birotică, multiplicare şi fotocopiere,
servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru
implementarea proiectului.
(3) Cheltuielile directe se justifică prin contracte şi
facturi sau alte documente cu valoare contabilă echivalentă.
Art. 12. - (1) Sunt considerate
eligibile cheltuielile pentru expertiză şi servicii externe, cu respectarea
următoarelor condiţii cumulative:
a) costurile cu expertiza
externă sunt rezonabile şi determinate de gradul de complexitate al lucrărilor
efectuate;
b) partenerii în proiect nu pot
fi furnizori de servicii în contractele de servicii de expertiză externă.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile privind
expertiza externă şi serviciile sunt următoarele:
a) cheltuieli pentru expertiză profesională pentru
elaborarea de studii şi cercetări, servicii de consultanţă la elaborarea
studiilor de piaţă, studiilor de evaluare, consultanţă juridică etc;
b) cheltuieli pentru experţi în
managementul proiectului, asistenţi, manageri financiari etc, în cazul în care
beneficiarul/partenerul nu dispune de personalul calificat să îndeplinească
activităţile sale din proiect sau activităţile realizate în comun în cadrul
proiectului aşa cum sunt prevăzute în contractul de finanţare;
c) cheltuieli pentru
organizarea de evenimente şi festivaluri culturale, evenimente media comune,
târguri şi expoziţii, sesiuni de pregătire profesională şi activităţi
educaţionale şi sociale, schimburi de experienţă şi bune practici, seminarii,
ateliere de lucru, crearea de reţele de comunicare între comunităţi şi grupuri
profesionale, tabere ecologice, realizarea de campanii de informare şi
conştientizare, inclusiv întărirea identităţii regionale, monitorizarea
sănătăţii publice;
d) cheltuielile privind informarea şi publicitatea
pentru proiect, în care se includ: cheltuielile pentru panouri publicitare,
afişe, broşuri, pliante, reclame media, alte materiale promoţionale, campanii
media, evenimente de informare, conferinţe de presă, conform Manualului de
identitate vizuală a programului şi prevederilor acordului încheiat între
parteneri şi beneficiar, respectiv ale contractului încheiat între beneficiar
şi autoritatea comună de management;
e) cheltuielile pentru
organizarea procedurilor de achiziţie, care includ cheltuielile aferente
asistenţei/consultanţei juridice, în scopul elaborării documentaţiei de
atribuire şi/sau aplicării procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, publicarea anunţurilor de intenţie, de participare şi de atribuire a
contractelor, corespondenţă prin poştă, fax, în legătură cu procedurile de
achiziţie publică;
f) cheltuieli pentru servicii
de traducere şi interpretariat, inclusiv traducerea documentelor elaborate, în
concordanţă cu obiectivele proiectului supus finanţării;
g) cheltuieli pentru servicii IT & C, mentenanţă şi
reparaţii ale echipamentelor IT, actualizare şi dezvoltare a aplicaţiilor IT,
inclusiv soluţii de securitate a acestora;
h) cheltuieli pentru instruirea specializată a
personalului operativ pentru utilizarea echipamentelor tehnologice, dacă nu
este inclusă în preţul de achiziţie al echipamentelor;
i) cheltuieli pentru transportul de materiale, mobilier
şi echipamente, dacă nu este inclus în preţul achiziţiei;
j) cheltuieli pentru elaborarea de studii de impact
asupra mediului, proiecte-pilot, strategii, planuri comune
şi alte materiale necesare realizării obiectului proiectului;
k) cheltuieli privind crearea şi facilitarea accesului
întreprinzătorilor la informaţii, baze de date şi infrastructura mediului de
afaceri;
l) cheltuieli pentru servicii de amenajare a spaţiilor aferente centrelor de informare, pregătire şi instruire
profesională, a celor destinate târgurilor şi expoziţiilor;
m) cheltuieli pentru servicii de amenajare a spaţiilor
destinate activităţilor aferente managementului proiectului;
n) cheltuieli privind
serviciile de consultanţă pentru proiectele de investiţii din cadrul
priorităţilor 1 şi 2, altele decât cele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. f).
(3) Cheltuielile legate de organizarea de evenimente în
cadrul proiectului, precum servicii de catering,
închirierea sălilor pentru evenimente şi a echipamentelor necesare derulării
acestora, tipărirea materialelor pentru eveniment, se justifică pe baza
documentelor de plată şi a listelor de invitaţi la eveniment.
Art. 13. - Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc comisioanele pentru tranzacţii
financiare, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea
conturilor necesare pe perioada implementării proiectelor, costul garanţiilor
furnizate de bănci sau alte instituţii financiare în cazul în care astfel de
garanţii sunt cerute de legislaţia naţională sau comunitară, taxele notariale
şi pentru consultanţă juridică, asigurările obligatorii conform prevederilor legislaţiei naţionale aplicabile, dacă
sunt direct legate de proiect şi necesare pentru implementarea acestuia.
Art. 14. - Taxa pe valoarea adăugată este considerată
eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională;
b) este aferentă unor
cheltuieli considerate eligibile.
Art. 15. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
diverse şi neprevăzute, în limita a maximum 5% din cheltuielile eligibile ale
proiectului, dacă sunt justificate prin documente corespunzătoare şi dacă
îndeplinesc condiţiile de eligibilitate corespunzătoare categoriei din care fac
parte, în condiţiile prezentului ordin.
(2) Cheltuielile stipulate la alin. (1) pot fi
efectuate numai cu aprobarea prealabilă a autorităţii comune de management.
Art. 16. - (1) Un procent fix
care nu depăşeşte 7% din totalul costurilor direct eligibile ale proiectului
poate fi solicitat ca şi cheltuieli indirecte pentru a acoperi cheltuielile
administrative suportate de către beneficiar pentru implementarea proiectului.
(2) Cheltuielile indirecte pot
fi pentru energie termică, electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze
naturale, pază, telefon, fax, servicii poştale, curierat rapid şi internet,
consumabile şi rechizite, chirii sau alte cheltuieli administrative relevante
în implementarea proiectului şi care pot fi repartizate proiectului.
(3) Suma forfetară alocată pentru costuri indirecte nu
trebuie să fie justificată prin documente contabile.
Art. 17. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general