ORDIN Nr. 1293
din 2 octombrie 2008
pentru aprobarea Procedurii
de implementare a Programului national multianual pe perioada 2002-2011 de
infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri
ACT EMIS DE:
MINISTERUL PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII, COMERT, TURISM SI PROFESII
LIBERALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 695 din 13 octombrie 2008
Având în vedere prevederile:
- anexei nr. 3/21 la Legea bugetului de stat pe anul
2008 nr. 388/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 25 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 3 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.232/2004 pentru aprobarea Protocolului dintre Agenţia
Naţională pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 23 aprilie
2004, pentru modificarea Memorandumului de înţelegere dintre Agenţia Naţională
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul
Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare privind Programul naţional multianual pe perioada
2002-2005 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri
şi a Acordului de cofinanţare dintre Agenţia Naţională pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie din România şi Programul Naţiunilor Unite pentru
Dezvoltare, semnate la Bucureşti la 14 octombrie 2003, precum şi ale Acordului
nr. 1.843 din 28 august 2008 de prelungire a perioadei de implementare a
Programului privind incubatoarele de afaceri şi în anul 2008;
- art. 4 lit. B pct. 1 şi 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 387/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 387/2007, cu modificările ulterioare,
ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale emite prezentul
ordin.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de implementare a
Programului naţional multianual pe perioada 2002-2011 de înfiinţare şi
dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării.
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de implementare a Programului naţional multianual pe
perioada 2002-2011 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri
I. Fundamentarea Programului
Strategia şi obiectivele Programului
(1) Programul naţional
multianual pe perioada 2002-2011 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare
tehnologice şi de afaceri, denumit în continuare Programul,
are ca obiectiv general dezvoltarea sectorului
întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) din România, prin înfiinţarea unor noi incubatoare de afaceri,
precum şi prin îmbunătăţirea eficienţei incubatoarelor de afaceri deja existente.
(2) Programul vizează în special:
- crearea unui mediu de afaceri
favorabil dezvoltării şi creşterii IMM-urilor;
- promovarea culturii
antreprenoriale şi îmbunătăţirea performanţelor manageriale;
- consolidarea unui sector privat dinamic, capabil să facă faţă forţelor concurenţiale şi competiţiei
internaţionale;
- facilitarea accesului
IMM-urilor la surse de finanţare, creşterea numărului de activităţi economice
competitive, întărirea climatului investiţional, precum şi reducerea ratei
şomajului în zonele-ţintă.
(3) In cadrul Programului,
autorităţile responsabile de implementarea acestuia la nivel naţional şi
autorităţile publice locale partenere vor acorda alocaţii financiare
nerambursabile şi vor pune la dispoziţia incubatoarelor de afaceri facilităţile
necesare pentru a asigura funcţionalitatea acestora, în beneficiul IMM-urilor
selectate în cadrul Programului.
(4) Programul constă în crearea
unei reţele de incubatoare de afaceri în România, care va permite în principal:
a) dezvoltarea mediului
economic local, regional şi naţional, prin utilizarea mai eficientă a
potenţialului economic şi uman existent în zonă;
b) înfiinţarea şi dezvoltarea de IMM-uri inovative,
capabile să utilizeze în mod eficient resursele existente şi care, la finalul
perioadei de incubare, se vor afla într-o situaţie stabilă din punct de vedere
financiar;
c) crearea unei relaţii eficiente între potenţialul
tehnologic şi antreprenorial al zonelor-ţintă;
d) dezvoltarea unei infrastructuri de afaceri capabile
să facă faţă presiunilor concurenţiale;
e) favorizarea accesului
IMM-urilor incubate la informaţii, servicii de consultanţă profesională, surse
de finanţare, precum şi la servicii şi echipamente specifice;
f) creşterea numărului de
locuri de muncă şi dezvoltarea economică a regiunilor-ţintă;
g) promovarea unei cooperări
strânse între principalii parteneri la nivel naţional, regional şi local pentru
realizarea unei dezvoltări economice susţinute;
h) corelarea activităţilor incubatoarelor de afaceri cu
cele ale operatorilor economici existenţi în zonă.
II. Cadrul
instituţional şi resursele Programului
1. Cadrul legal
(1) Programul se derulează pe
perioada 2004-2008, conform Strategiei guvernamentale pentru susţinerea
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii în perioada 2004-2008, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.280/2004, în baza alocaţiilor bugetare
prevăzute anual prin legea bugetului de stat şi a contribuţiilor părţilor
implicate în acest program, stabilite prin prezenta procedură, precum şi din
resurse financiare suplimentare atrase la bugetul
Programului.
(2) In conformitate cu Memorandumul de înţelegere
încheiat între Agenţia Naţională pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi
Cooperaţie (ANIMMC) şi
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD),
ANIMMC avea
responsabilităţile unei agenţii naţionale de execuţie. Având în vedere
prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare
în cadrul administraţiei publice centrale şi ale Hotărârii Guvernului nr.
387/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, cu modificările
ulterioare, ANIMMC şi-a încetat activitatea, reorganizându-se în Ministerul
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale (MIMMCTPL). In acest sens, MIMMCTPL va
continua parteneriatul cu PNUD până la finele anului 2008, în baza contractelor
existente.
(3) MIMMCTPL deleagă atribuţiile sale de agenţie
naţională de execuţie oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi
mijlocii şi cooperaţie (OTIMMC), ca structuri aflate în subordinea MIMMCTPL. OTIMMC îşi vor
desfăşura activitatea în conformitate cu dispoziţiile anexei nr. 1 la
Regulamentul de organizare şi funcţionare a oficiilor teritoriale pentru
întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, aprobat prin Ordinul ministrului
pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale nr.
20/2007, cu modificările ulterioare.
(4) In conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.
952/2004 privind aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul
Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 23 aprilie 2004,
pentru amendarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor
Unite pentru Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 23 ianuarie 1991, în procesul
de implementare a Programului se vor aplica regulile financiare specifice PNUD.
(5) Politicile operaţionale
majore aplicabile în derularea Programului vor fi aprobate de către ministrul
pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale, iar
monitorizarea implementării Programului, conform obiectivelor stabilite prin
prezenta procedură, se va realiza de OTIMMC.
2. Bugetul Programului
(1) Fondurile destinate Programului vor fi distribuite cu titlu de alocaţii financiare nerambursabile, în
conformitate cu prezenta procedură, după cum urmează:
a) fonduri alocate pentru amenajarea şi reabilitarea
spaţiilor destinate desfăşurării activităţii de incubare, incluzând, în limita
fondurilor disponibile, şi achiziţionarea de echipamente de calcul, mobilier şi
altele asemenea, necesare pentru dotarea corespunzătoare a incubatoarelor de
afaceri;
b) fonduri alocate pentru activităţile specifice
perioadei de preincubare, precum şi pentru administrarea
incubatoarelor de afaceri;
c) fonduri destinate susţinerii
activităţilor specifice incubatoarelor de afaceri, materializate prin alocaţii
financiare periodice nerambursabile, alocate în condiţiile prevăzute de
prezenta procedură;
d) fonduri suplimentare atrase
la bugetul Programului, destinate cu precădere achiziţionării de echipamente
destinate desfăşurării activităţilor economice ale IMM-urilor desemnate ca
participante în cadrul Programului;
e) fonduri alocate pentru susţinerea sau dezvoltarea
unor incubatoare de afaceri deja înfiinţate.
(2) Fondurile derulate prin
intermediul Programului vor fi transferate prin intermediul PNUD. In calitate
de agenţie de implementare, PNUD poate transfera, în condiţiile alin. (3),
fondurile derulate în cadrul Programului prin intermediul autorităţilor publice
locale, responsabile la nivel local de implementarea Programului, precum şi
prin intermediul administratorilor de incubatoare, în baza unor conturi bancare
cu destinaţii speciale, deschise în condiţiile legii.
(3) Autorităţile publice locale
sau administratorii de incubatoare prevăzuţi la alin. (2) vor transfera
fondurile către beneficiarii finali numai în condiţiile prestabilite şi numai
ca urmare a aprobărilor transmise în scris de PNUD.
(4) Contribuţia MIMMCTPL pentru
anul 2008 este de 2.000.000 lei, în conformitate cu prevederile Legii bugetului
de stat pe anul 2008 nr. 388/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
şi va fi distribuită în funcţie de Planul de acţiuni propus de PNUD şi aprobat
de ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii
liberale.
(5) Bugetul poate fi
suplimentat cu surse atrase de la alţi parteneri numai cu avizul PNUD şi cu
aprobarea ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi
profesii liberale.
(6) In conformitate cu prevederile art. I pct. 3 din Acordul de cofinanţare încheiat între Agenţia Naţională
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie şi Programul Naţiunilor
Unite pentru Dezvoltare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 173/2004, cu
modificările ulterioare, contribuţia MIMMCTPL, în calitate de donator, pentru
anul 2008, reprezentând fondul alocat Programului de la bugetul de stat, va fi
depusă integral în contul bancar în lei al PNUD nr. RO02BRDE450SV03466804500,
deschis la BRD-GSG SMC, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I,
a prezentului ordin.
(7) Contribuţia PNUD pentru finanţarea Programului este
de 10% din contribuţia alocată de MIMMCTPL de la bugetul de stat, conform
Acordului de cofinanţare dintre Agenţia Naţională pentru Intreprinderi Mici şi
Mijlocii şi Cooperaţie şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 173/2004, modificat prin Protocolul dintre
Agenţia Naţională pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie şi
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 aprilie 2004 şi
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.232/2004.
(8) Contravaloarea alocaţiei de la bugetul Programului
pentru amenajarea şi reabilitarea spaţiilor fiecărei locaţii destinate
desfăşurării activităţii de incubare este de maximum 350.000 lei pentru
incubatoarele noi şi de maximum 200.000 lei pentru incubatoarele existente,
aprobate pentru a intra în procesul de modernizare sau
de extindere.
(9) Alocaţiile prevăzute la alin. (8) vor putea fi
modificate prin ordin al ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale, în limita fondurilor disponibile, numai în
baza unei justificări corespunzătoare prezentate de PNUD.
III. Managementul Programului
1. Autorităţile implicate în implementarea Programului
(1) MIMMCTPL exercită
atribuţiile de agenţie naţională de execuţie a Programului şi asigură
coordonarea implementării corespunzătoare a acestuia, în strânsă legătură cu
OTIMMC, care au ca principal obiectiv monitorizarea pe plan local a
implementării Programului.
(2) In procesul de coordonare a Programului, MIMMCTPL
va fi reprezentat prin OTIMMC, în limitele de competenţă stabilite prin lege.
(3) PNUD, în calitate de
agenţie de implementare a Programului, va asigura implementarea corespunzătoare
a Programului în numele MIMMCTPL. In cadrul PNUD va fi constituită Echipa de
Program, care răspunde de derularea tuturor activităţilor menţionate în
prezenta procedură. Această echipă va fi condusă de un manager naţional de
proiect, care va răspunde de elaborarea şi prezentarea rapoartelor
trimestriale, semestriale şi a planurilor de lucru. Echipa de Program va
include consultanţi de specialitate şi personal administrativ.
(4) Selecţia şi recrutarea personalului
Echipei de Program se vor face în conformitate cu regulile şi procedurile PNUD,
prin intermediul unui proces de interviuri structurat şi deschis.
2. Atribuţiile OTIMMC
OTIMMC vor avea şi următoarele
atribuţii:
a) propun modificări de
procedură, actualizări de costuri, eliminarea unor deficienţe, introducerea
unor noi acţiuni;
b) propun planul de acţiuni, pe
perioade scurte şi lungi, în vederea implementării Programului;
c) supraveghează îndeplinirea tuturor obiectivelor,
activităţilor şi a strategiei Programului, aşa cum sunt definite în
documentul-proiect;
d) monitorizează stadiul implementării Programului în
raport cu obiectivele acestuia;
e) participă la stabilirea
prevederilor Contractului-cadru de administrare şi ale Contractului-cadru de
incubare;
f) supun spre aprobare
politicile operaţionale majore, respectiv planul de afaceri pentru incubatoare,
criteriile şi procedurile folosite pentru selectarea, admiterea şi promovarea
beneficiarilor Programului, prevederile Contractului-cadru de administrare,
prevederile Contractului-cadru de incubare, politica de preţuri sau nivelul
subvenţiilor etc;
g) controlează şi avizează rapoartele înaintate de
Echipa de Program din cadrul PNUD, referitoare la bugetele şi raportările
financiare, precum şi raportările privind stadiul de realizare a Programului;
h) analizează cuantumul subvenţiilor acordate firmelor
incubate şi realizarea de către acestea a indicatorilor de performanţă stabiliţi
la intrarea în incubator;
i) colaborează împreună cu PNUD în vederea asigurării
sprijinului necesar pentru implementarea Programului din partea autorităţilor
publice centrale şi locale;
j) asigură promovarea incubatoarelor de afaceri, pentru
a contribui la gradul de conştientizare a publicului şi crearea unei imagini
pozitive privind reţeaua naţională de incubatoare de afaceri, prin participarea
la conferinţe de presă şi la alte evenimente mass-media;
k) acordă asistenţă pentru atragerea potenţialilor
beneficiari ai Programului, care au perspective reale
de dezvoltare;
l) organizează vizite de lucru
şi participă la evenimentele organizate în cadrul incubatorului;
m) promovează activităţi menite să faciliteze
informarea reciprocă, îmbunătăţirea nivelului de cunoştinţe manageriale pentru administratori sau firme incubate.
3. Atribuţiile
Echipei de Program
Echipa de Program constituită în cadrul PNUD va avea
următoarele responsabilităţi şi atribuţii:
a) asigură managementul
Programului şi supraveghează implementarea corespunzătoare a acestuia;
b) prezintă periodic către
OTIMMC şi MIMMCTPL rapoarte financiare documentate, precum şi rapoarte privind
stadiul de realizare a Programului;
c) stabileşte şi menţine
comunicarea dintre autorităţile implicate în implementarea Programului;
d) stabileşte contacte cu
diverse autorităţi publice, organizează conferinţe de presă şi alte evenimente
mass-media, în vederea atragerii de fonduri suplimentare la bugetul
Programului, precum şi pentru promovarea incubatoarelor de afaceri şi crearea
unei imagini pozitive privind reţeaua naţională a incubatoarelor de afaceri;
e) evaluează şi propune spre aprobare MIMMCTPL
locaţiile destinate înfiinţării de noi incubatoare de afaceri sau dezvoltării
celor existente;
f) stabileşte condiţiile specifice acordurilor de
finanţare ce se vor încheia între PNUD şi autorităţile publice locale în scopul
amenajării şi reabilitării spaţiilor destinate desfăşurării activităţii de
incubare;
g) participă la selecţia
administratorilor incubatoarelor, precum şi la desemnarea
IMM-urilor care vor fi desemnate participante în cadrul Programului;
h) stabileşte prevederile Contractului-cadru de
administrare şi ale contractului-cadru de incubare, după o consultare
prealabilă cu MIMMCTPL;
i) propune spre aprobare MIMMCTPL cuantumul şi condiţiile de alocare a fondurilor suplimentare destinate
extinderii ulterioare a spaţiilor incubatoarelor de afaceri sau susţinerii ori
dezvoltării unor incubatoare de afaceri deja înfiinţate;
j) stabileşte destinaţia fondurilor suplimentare atrase
la bugetul Programului, după o consultare prealabilă cu OTIMMC şi cu MIMMCTPL;
k) stabileşte categoriile de cheltuieli eligibile cu
privire la amenajarea şi reabilitarea spaţiilor destinate desfăşurării
activităţii de incubare, activităţile de preincubare, decontarea costurilor
referitoare la utilităţi şi a serviciilor de asistenţă şi consultantă de
specialitate, după o consultare prealabilă cu MIMMCTPL;
l) monitorizează şi
coordonează, prin intermediul unor instrucţiuni transmise în scris, activitatea
desfăşurată de administratorii incubatoarelor şi de firmele incubate;
m) transmite trimestrial raportarea privind indicatorii
de performanţă;
n) aprobă rapoartele financiare şi de activitate
întocmite de administratorii incubatoarelor;
o) încheie contractele-cadru de
administrare cu autorităţile locale şi cu administratorii de incubatoare.
4. Raportarea,
monitorizarea şi evaluarea periodică a Programului
(1) Activităţile Programului vor fi derulate şi
monitorizate pe baza planului' anual de activităţi elaborat şi actualizat de
managerul naţional de proiect, în conformitate cu prezenta procedură.
(2) PNUD împreună cu OTIMMC vor
elabora rapoartele financiare şi cele privind stadiul de realizare a
Programului, pe care le prezintă semestrial la MIMMCTPL, împreună cu
documentaţia justificativă privind utilizarea fondurilor, şi trimestrial
rapoartele privind activitatea firmelor incubate şi a administratorilor,
evidenţiind alocaţiile financiare nerambursabile acordate pentru fiecare beneficiar
incubat şi indicatorii de performanţă realizaţi.
(3) La ultima şedinţă din fiecare etapă va fi dezbătut
raportul final al Programului. Acesta va fi elaborat cu cel puţin două luni
înainte de data şedinţei finale, pentru a permite evaluarea activităţilor
efectuate.
(4) Programul va fi supus unui
proces de evaluare cu 6 luni înainte de data prevăzută pentru încheierea sa.
Organizarea, planificarea şi termenii de referinţă se vor stabili după
consultări între părţile responsabile cu implementarea Programului.
(5) Programul va fi supus unui
proces de audit în fiecare an, efectuat de către un auditor independent.
5. Evaluarea finală
şi concluziile Programului
(1) Performanţele incubatoarelor de afaceri trebuie
analizate în primul rând din perspectiva rezultatelor obţinute, dar şi din
prisma impactului pe care l-au avut în mediul de afaceri al regiunii în care
funcţionează, precum şi a dezvoltării economice. Impactul Programului se
reflectă în cuantificarea performanţelor incubatoarelor de afaceri obţinute pe
termen mediu sau lung, precum si în rata de ocupare a
acestuia la un anumit moment dat.
(2) Raportul final de evaluare
a Programului trebuie să conţină şi impactul activităţii incubatorului din
perspectiva creării unor noi locuri de muncă.
(3) In acest sens, o serie de indicatori vor trebui luaţi în considerare în vederea cuantificării rezultatelor
incubatoarelor de afaceri pe arii specifice de acţiune:
a) ratele de supravieţuire a
beneficiarilor Programului după terminarea perioadei de incubare, fapt care va
genera o imagine generală a rezultatelor prezentului
proiect;
b) numărul de locuri de muncă
nou-create în perioada de incubare;
c) efectele produse de noile
locuri de muncă create (pe o perioadă de 2-3 ani după terminarea perioadei de
incubare);
d) dezvoltarea economică a ariei geografice de amplasare a incubatoarelor;
e) rezultatele economice obţinute;
f) serviciile prestate şi calitatea acestora.
IV. Beneficiarii Programului
1. Criterii de selecţie a beneficiarilor Programului
(1) Beneficiarii Programului
sunt potenţiali întreprinzători care intenţionează să înfiinţeze o
întreprindere în conformitate cu legislaţia naţională sau întreprinderi deja
înfiinţate, cu cel mult 2 ani de activitate de la data înregistrării cererii
pentru înscrierea în incubator, care, la data solicitării, îndeplinesc
cumulativ condiţiile de încadrare în categoria IMM-urilor, stabilite de Legea
nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
criteriile de eligibilitate prevăzute în prezenta procedură.
(2) In cadrul Programului sunt
definite ca IMM-uri nou-înfiinţate acele societăţi care îndeplinesc cumulativ
următoarele condiţii:
a) prezintă, în termen de 30 de
zile de la data selecţiei, dovada înmatriculării întreprinderii la oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul
întreprinderea;
b) au sediul în sfera teritorială a incubatorului de
afaceri care face obiectul prezentei proceduri;
c) se încadrează în categoria IMM-urilor şi sunt
clasificate ca întreprinderi autonome, potrivit Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
d) desfăşoară numai activităţi de producţie de bunuri
şi/sau de prestări de servicii.
(3) In cadrul Programului sunt definite ca IMM-uri cu
istoric de funcţionare IMM-urile care la data
depunerii cererii de participare în cadrul Programului au o perioadă de
funcţionare de până la 2 ani şi îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au sediul social în
zonele-ţintă în care sunt amplasate incubatoarele de
afaceri care fac obiectul prezentei proceduri;
b) se încadrează în categoria IMM-urilor şi sunt
clasificate ca întreprinderi autonome, potrivit Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) prezintă un bilanţ contabil pozitiv în ultimul an fiscal;
d) au un număr mediu scriptic de minimum 3 salariaţi în
anul fiscal anterior incubării;
e) desfăşoară numai activităţi de producţie de bunuri
şi/sau prestări de servicii;
f) nu sunt în stare de faliment ori lichidare, nu au
afacerile administrate de unjudecător-sindic, nu au
activităţile comerciale suspendate.
(4) Nu beneficiază de
prevederile Programului, fără a se limita la acestea: societăţile bancare,
societăţile de asigurare şi reasigurare, societăţile de administrare a
fondurilor financiare de investiţii, societăţile de valori imobiliare,
societăţile cu activitate principală de comerţ, activităţi de intermedieri
financiare, activităţi auxiliare intermedierilor financiare, activităţi de
intermedieri imobiliare, activităţi juridice, de contabilitate şi revizie
contabilă, consultanţă în domeniul fiscal, consultanţă în afaceri, selecţia şi
plasarea forţei de muncă, alte activităţi prestate în principal
întreprinderilor. De asemenea, nu vor putea beneficia de prevederile
Programului întreprinderile din sectoarele de activitate referitoare la
producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor agricole, precum şi cele
din industria de pescuit şi din industria carboniferă.
2. Procedura de
selecţie a beneficiarilor Programului
(1) In vederea obţinerii
informaţiilor şi a documentaţiei necesare pentru înscrierea în Program, precum
şi pentru depunerea solicitărilor de înscriere pentru procesul de instruire,
potenţialii beneficiari ai Programului se vor adresa administratorului
incubatorului, la sediul acestuia sau la sediul incubatorului. Informaţii
referitoare la program şi la procesul de instruire a potenţialilor beneficiari
ai Programului vor fi disponibile si pe paginile de internet ale autorităţilor
publice locale, PNUD si MIMMCTPL.
(2) In urma serviciilor de
asistenţă prestate de administratorul incubatorului în procesul de preincubare,
potenţialii beneficiari vor transmite acestuia documentaţia necesară pentru
înscrierea la selecţia pentru includerea în Program. Documentaţia va cuprinde:
a) opisul documentelor depuse;
b) cererea-tip/formular de
înscriere, care se completează, prin tehnoredactare, în limba română şi poartă
semnătura în original a solicitantului;
c) copia actului de identitate
al întreprinzătorului/ administratorului întreprinderii, autorizat să semneze
cererea-tip şi să susţină proiectul în faţa comisiei de evaluare;
d) un proiect de dezvoltare sau planul de afaceri;
e) o declaraţie pe propria răspundere privind intenţia
de a înfiinţa o întreprindere odată cu admiterea în incubator;
f) după caz, alte documente
solicitate de administratorul incubatorului.
(3) Potenţialii beneficiari care au un istoric de
funcţionare, în condiţiile prezentei proceduri, vor depune, în plus faţă de
documentele menţionate la alin. (2) lit. a)-d) şi f), următoarele documente:
a) certificat constatator, în original, emis de oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul
întreprinderea, în care trebuie să se menţioneze reprezentanţii legali ai
acesteia, precum şi domeniile de activitate ale
întreprinderii solicitante;
b) copie de pe actul constitutiv al întreprinderii;
c) copii de pe bilanţul contabil pentru ultimul an
fiscal, vizate şi înregistrate de organele competente, semnate pentru
conformitate cu originalul de către reprezentantul
legal al întreprinderii;
d) declaraţie pe propria răspundere privind numărul
mediu anual de personal în anul fiscal precedent;
e) declaraţie pe propria
răspundere privind încadrarea în categoria IMM-urilor şi clasificarea ca
întreprindere autonomă, potrivit Legii nr. 346/2004, cu modificările şi
completările ulterioare;
f) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat;
g) certificat de atestare
fiscală cu privire la îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul local;
h) cazier fiscal emis de autorităţile competente cu cel
mult 15 zile înainte de data depunerii cererii;
i) după caz, alte documente solicitate de
administratorul incubatorului.
(4) Selecţia întreprinzătorilor în vederea includerii
în Program se va face de o comisie de evaluare din a cărei componenţă vor face
parte reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, MIMMCTPL, PNUDşi ai
administratorului incubatorului.
(5) Selecţia beneficiarilor se va face în baza unui
metodologii de selecţie elaborate de către administratorul incubatorului,
aprobată în prealabil de PNUD, şi va consta în evaluarea planului de afaceri
depus şi în susţinerea unui interviu de către întreprinzători în faţa comisiei
de evaluare. In aprecierea proiectelor, comisia de evaluare va ţine cont de
criteriul de fezabilitate al acestor propuneri, evidenţiind următoarele
aspecte: ideea de afaceri, capacitatea creării de locuri de muncă, planul de
marketing, structura organizaţională, resursele financiare, riscurile şi
oportunităţile afacerii, resursele umane necesare etc.
(6) Ca urmare a procesului de
deliberare, comisia de evaluare va selecta întreprinzătorii care vor fi incluşi
în cadrul Programului. Numărul de întreprinzători, format din IMM-uri
nou-înfiinţate şi IMM-uri cu un istoric de funcţionare, va fi stabilit de PNUD
în baza Contractului-cadru de administrare. Raportul dintre numărul de IMM-uri
nou-înfiinţate şi cele cu un istoric de funcţionare, selectate pentru
participarea la Program, va fi stabilit de comisia de evaluare în funcţie de documentele depuse şi de
criteriile de fezabilitate ale proiectelor prezentate.
(7) Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat
în scris solicitanţilor în termen de 5 zile lucrătoare de la data evaluării
proiectelor.
(8) Eventualele contestaţii asupra rezultatelor
evaluării vor fi depuse în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea
rezultatelor şi vor fi soluţionate de comisia de evaluare în termen de 3 zile lucrătoare
de la data depunerii acestora.
3. Contractul-cadru de incubare
(1) Beneficiarii desemnaţi de
comisia de evaluare ca participanţi în cadrul Programului vor semna,
individual, cu administratorul incubatorului, în condiţiile stabilite de
prezenta procedură şi în concordanţă cu instrucţiunile stabilite de PNUD, un
contract-cadru de incubare încheiat pe o perioadă de 3 ani.
(2) Contractul-cadru de incubare va cuprinde, printre
altele, clauze referitoare la:
a) durata de activitate a beneficiarilor Programului în
cadrul incubatorului;
b) condiţiile de închiriere a
spaţiilor, suprafaţa, rata chiriei;
c) modalităţile de plată;
d) serviciile asigurate gratuit
şi serviciile asigurate contra cost, în conformitate cu prezenta procedură;
e) condiţiile de participare la servicii de informare,
training şi documentare;
f) modalităţile de raportare;
g) soluţionarea eventualelor litigii;
h) condiţiile de excludere din incubatorul de afaceri
şi sancţiunile aplicabile;
i) subvenţiile şi granturile asigurate de Program.
(3) In cadrul Contractului-cadru de incubare, administratorul incubatorului este responsabil pentru
managementul incubatorului de afaceri şi se obligă să asigure buna funcţionare
a acestuia prin asigurarea cu utilităţi a spaţiilor de lucru, încheierea de
contracte de prestări de servicii şi utilităţi, asigurarea serviciilor de
telecomunicaţii, servicii de pază, curăţenie, personal administrativ şi
consiliere/instruire, prevăzute de prezenta procedură.
(4) In cazul în care oricare dintre beneficiarii
Programului nu îşi respectă din culpă obligaţiile contractuale, administratorul
incubatorului, cu acordul prealabil acordat de PNUD şi după notificarea
beneficiarului vizat, va rezilia contractul de incubare încheiat cu acesta. Rezilierea
contractului de incubare va atrage excluderea beneficiarului din cadrul
Programului şi va da dreptul PNUD de a solicita rambursarea integrală a sumelor
primite de beneficiarul exclus, cu titlu de alocaţii financiare nerambursabile,
precum şi obligarea acestuia la plata de daune ce au rezultat ca urmare a
neîndeplinirii obligaţiilor contractuale.
(5) Excluderea unei IMM incubate din cadrul Programului
va putea atrage înlocuirea acesteia cu un potenţial beneficiar eligibil,
selecţionat în condiţiile stabilite de PNUD şi MIMMCTPL.
(6) PNUD, în calitate de agenţie naţională de
implementare, şi MIMMCTPL îşi rezervă dreptul ca în baza unor motive temeinice
să solicite părţilor semnatare modificarea sau renegocierea contractelor-cadru
de incubare.
4. Responsabilităţile
beneficiarilor Programului
(1) Pe întreaga perioadă de derulare a Programului,
beneficiarii acestuia se obligă să respecte obligaţiile contractuale asumate
prin Contractul-cadru de incubare încheiat cu administratorul incubatorului,
precum şi toate modificările sau completările subsecvente ale acestuia. De
asemenea, participarea beneficiarilor la Program este condiţionată de
îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) înfiinţarea, în primul an de funcţionare în
incubatorul de afaceri, a cel puţin 3 locuri de muncă şi menţinerea acestora pe
întreaga perioadă de derulare a Programului;
b) luarea tuturor măsurilor
necesare, precum şi depunerea tuturor diligentelor menite să sporească
performanţele economice, materializate prin creşterea cifrei de afaceri cu
minimum 10% pe fiecare an fiscal;
c) încheierea de contracte comerciale cu parteneri
economici din afara ariei geografice de amplasare a incubatorului de afaceri;
d) îndeplinirea tuturor
obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor către
bugetul de stat şi/sau bugetele locale.
(2) Neîndeplinirea din culpă a
obligaţiilor prezentate mai sus va putea atrage rezilierea contractului de
incubare şi excluderea beneficiarului din cadrul Programului, precum şi
aplicarea măsurilor prevăzute de prezenta procedură.
5. Beneficiile Programului
(1) Beneficiarii Programului
selectaţi în scopul incubării vor beneficia de sprijin financiar şi de
asistenţă de specialitate în cadrul prezentului program, ceea ce le va permite
să îşi îmbunătăţească performanţele economice şi să devină în final
independenţi din punct de vedere financiar pe termen mediu şi lung, fiind în
măsură în acelaşi timp să ofere produse şi servicii competitive.
(2) Beneficiile Programului se materializează prin
punerea la dispoziţia beneficiarilor Programului de spaţii de birouri şi/sau de
producţie în cadrul incubatorului de afaceri, închiriate în condiţii
avantajoase, servicii administrative prestate prin intermediul
administratorului incubatorului, asistenţă şi consultanţă de specialitate
acordată contra cost, la preţuri avantajoase, de către sau prin intermediul
administratorului incubatorului, precum şi alocaţii financiare nerambursabile.
(3) Serviciile administrative
prestate de administratorul incubatorului urmăresc buna funcţionare a
incubatorului de afaceri, menţinerea în condiţii optime a spaţiilor individuale
puse la dispoziţia beneficiarilor Programului, precum şi a spaţiilor comune,
incluzând spaţiile destinate pentru întâlniri de afaceri, expoziţii, instruiri
etc, prin asigurarea acestora cu utilităţi (energie termică, electrică, apă,
gaz etc), servicii de telecomunicaţii, servicii de pază, curăţenie etc. De
asemenea, administratorul incubatorului va presta beneficiarilor Programului,
pe întreaga perioadă de incubare, servicii comune referitoare la cooperarea
dintre investitori în cadrul incubatorului, prevenirea actelor ce ar putea avea
un impact negativ asupra mediului, servicii de informare, documentare şi
secretariat etc.
(4) Serviciile de asistenţă şi consultanţă de
specialitate vor fi prestate de administratorul incubatorului, direct sau prin
persoane specializate, la preţuri avantajoase, în funcţie de oportunitatea şi
solicitarea acestor servicii de către beneficiarii Programului. Administratorii
incubatoarelor vor avea un drept prioritar în raport cu alţi prestatori de
servicii de asistenţă şi consultanţă de specialitate, în condiţii de preţ şi
calitate egale. Aceste servicii, nelimitativ prezentate, pot fi:
a) consultanţă şi asistenţă în elaborarea planurilor de
afaceri şi de marketing, a studiilor de fezabilitate şi a surselor şi metodelor
de finanţare a investiţiilor în scopul contractării altor finanţări
nerambursabile complementare;
b) consultanţă şi instruire în
managementul afacerilor şi managementul investiţiilor;
c) asistenţă în procesul de
dezvoltare de noi produse şi servicii;
d) asistenţă pentru dezvoltarea de parteneriate
naţionale şi internaţionale;
e) servicii de training, traduceri şi publicitate;
f) consultanţă privind
protejarea drepturilor de proprietate intelectuală şi industrială;
g) asistenţă pentru corelarea
activităţilor beneficiarilor Programului cu cele ale întreprinderilor existente
în zonă;
h) asistenţă în scopul diversificării capacităţii
beneficiarilor Programului de a-şi comercializa produsele şi/sau serviciile în
afara zonei de amplasare a incubatorului de afaceri;
i) asistenţă în desfăşurarea activităţilor de selecţie
şi recrutare de personal;
j) asistenţă pentru implementarea procedurilor
specifice de lucru în conformitate cu normele europene în domeniul calităţii.
(5) Pe întreaga perioadă de
derulare a Programului, beneficiarii acestuia vor primi sprijin financiar prin
alocarea unor fonduri nerambursabile periodice, în condiţiile stabilite prin
contractul-cadru de incubare, după următorul grafic de finanţare:
a) în primul an de participare la Program, suma maximă anuală a ajutorului financiar nerambursabil
este de 40.000 lei, distribuită astfel:
- 60% din valoarea fără TVA a cheltuielilor aferente
înfiinţării beneficiarului, în cazul în care acesta este o IMM nou-înfiinţată;
- 40% din valoarea fără TVA a
utilităţilor comune aferente funcţionării incubatorului de afaceri, distribuite
fiecărui beneficiar al Programului, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare;
- 30% din valoarea totală fără TVA a serviciilor de
asistenţă şi consultanţă de specialitate;
b) în al doilea an de participare la Program, suma
maximă anuală a ajutorului financiar nerambursabil este de 30.000 lei,
distribuită astfel:
- 30% din valoarea fără TVA a utilităţilor comune
aferente funcţionării incubatorului de afaceri, distribuite fiecărui beneficiar
al Programului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- 20% din valoarea totală fără TVA a serviciilor de
asistenţă şi consultanţă de specialitate;
c) în al treilea an de participare la Program, suma
maximă anuală a ajutorului financiar nerambursabil este de 25.000 lei,
distribuită astfel:
- 20% din valoarea fără TVA a utilităţilor comune
aferente funcţionării incubatorului de afaceri, distribuite fiecărui beneficiar
al Programului, în conformitate cu prevederile legale
în vigoare;
- 15% din valoarea totală fără TVA a serviciilor de
asistenţă şi consultanţă de specialitate.
(6) In limita plafoanelor
menţionate anterior, beneficiarii Programului pot solicita, prin intermediul
administratorului, ajutoare financiare nerambursabile destinate activităţilor
de dezvoltare a afacerilor, cum ar fi participarea la târguri şi expoziţii,
obţinerea certificărilor ISO specifice activităţii desfăşurate, proiectarea şi
găzduirea unei pagini web etc. Eligibilitatea acestor cheltuieli, precum şi
cuantumul acestora vor fi stabilite de PNUD, după o consultare prealabilă cu
MIMMCTPL.
(7) Atragerea de fonduri suplimentare la bugetul
Programului va putea determina majorarea plafonului fondurilor nerambursabile
periodice sau diversificarea cheltuielilor eligibile
ori acordarea unor ajutoare financiare separate. Cuantumul, condiţiile de
transferare, precum şi destinaţia acestor fonduri nerambursabile suplimentare
vor fi stabilite de PNUD, după o consultare prealabilă cu MIMMCTPL.
V. Dispoziţii finale
(1) Prevederile prezentei
proceduri vor putea fi modificate prin ordin emis de ministrul MIMMCTPL, la
propunerile formulate de reprezentantul rezident PNUD. Revizuiri care nu
implică modificări importante ale obiectivelor imediate, ale rezultatelor sau
ale activităţilor Programului, impuse ca urmare a majorării contribuţiei PNUD
din resurse proprii sau atrase la bugetul Programului prin intermediul PNUD ori
determinate de factori neprevăzuţi care reclamă o acţiune urgentă, vor putea fi
adoptate de reprezentantul rezident PNUD.
(2) Evaluarea, selecţia
locaţiilor şi administrarea incubatoarelor se vor realiza cu respectarea
prevederilor cuprinse în anexa la prezenta procedură.
ANEXĂ la procedura
1. Evaluarea şi
selectarea locaţiilor
(1) Procedura generală pentru
înfiinţarea incubatoarelor de afaceri debutează cu un studiu de fezabilitate,
urmat de evaluări pe teren în vederea selectării locaţiilor. Ca urmare a
procedurii de selectare a locaţiilor, PNUD va încheia acorduri de finanţare cu
autorităţile publice locale, în scopul demarării campaniei de amenajare şi
reabilitare a spaţiilor destinate desfăşurării activităţii de incubare. In
procesul de selecţie a locaţiilor se vor lua în consideraţie, cu precădere,
locaţiile care se pot adapta cu uşurinţă pentru buna funcţionare a
incubatoarelor de afaceri, precum şi locaţiile în care funcţionează deja, în
baza unor parteneriate încheiate cu autorităţile publice locale, unele
structuri similare cu incubatoarele de afaceri.
(2) Fondurile destinate pentru amenajarea şi reabilitarea spaţiilor destinate desfăşurării activităţii
de incubare vor fi alocate o singură dată în baza contractului de finanţare încheiat
de PNUD cu autorităţile publice locale şi provin din fonduri alocate din
bugetul Programului, fonduri alocate de autorităţile publice locale sau din
surse financiare private atrase la bugetul Programului. Pentru extinderea
ulterioară a spaţiilor incubatoarelor de afaceri, autorităţile implicate în
implementarea Programului vor putea aloca, în limita disponibilităţilor,
fonduri suplimentare pentru amenajarea şi reabilitarea noilor locaţii.
(3) Costurile referitoare la
reabilitarea clădirii incubatorului privesc cheltuieli specifice legate de
renovarea şi amenajarea spaţiilor de producţie, a birourilor, a spaţiilor
comune destinate întâlnirilor, sălilor de curs etc. Prin excepţie, cheltuielile
care fac obiectul unor activităţi de reparaţii curente nu vor fi decontate.
(4) Virarea efectivă a sumelor
ce au ca destinaţie amenajarea şi reabilitarea iniţială a spaţiilor în care îşi
vor desfăşura activitatea incubatoarele de afaceri se face de către PNUD în
contul autorităţilor publice locale, în termen de 15 zile lucrătoare de la data
semnării acordului de finanţare. Autorităţile publice locale vor prezenta către
PNUD şi OTIMMC, în termen de 30 de zile de la efectuarea cheltuielilor,
documentele justificative referitoare la distribuirea sumelor alocate. Fondurile
destinate amenajării spaţiilor suplimentare vor fi alocate, în funcţie de
disponibilităţile financiare, ulterior aprobării de către autorităţile
implicate în implementarea Programului şi a documentaţiei tehnice întocmite în
vederea atribuirii lucrărilor de amenajare şi/sau reabilitare a spaţiilor
suplimentare.
(5) Dosarul privind
documentaţia justificativă va conţine un opis al documentelor depuse, copie de
pe documentaţia tehnică întocmită în vederea atribuirii lucrărilor de amenajare
şi/sau reabilitare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, contracte de
prestări de servicii, facturi fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată,
extrase de cont etc.
(6) PNUD, MIMMCTPL şi OTIMMC
îşi rezervă dreptul de a verifica la sediul incubatorului veridicitatea şi
conformitatea declaraţiilor referitoare la activităţile, serviciile şi
cheltuielile efectuate în cadrul procesului de amenajare şi reabilitare a
spaţiilor destinate desfăşurării activităţilor de incubare.
2. Administrarea incubatorului
2.1. Selectarea administratorului incubatorului
(1) Autorităţile publice locale
responsabile de implementarea la nivel local a Programului, în cooperare cu PNUD şi MIMMCTPL, vor contracta o companie
specializată, care va deveni parte asociată la Contractul-cadru de administrare,
denumită în continuare administratorul
incubatorului, care se va ocupa de managementul
incubatorului de afaceri pe plan local.
(2) La selectarea administratorului incubatorului se
vor avea în vedere următoarele:
a) planul de promovare locală,
realizat din resursele financiare ale administratorului;
b) numărul de personal,
calificarea şi experienţa membrilor echipei manageriale
responsabile de managementul Programului;
c) strategia de monitorizare a Programului şi
capacitatea de elaborare a rapoartelor financiare şi a rapoartelor periodice
privind stadiul de implementare a Programului.
2.2. Criterii de
selecţie şi procedura de selectare a
administratorului incubatorului
(1) Administrator al incubatorului va putea fi desemnat
un operator economic sau o organizaţie nonprofit,
constituită în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
(2) In procesul de selectare a
candidaţilor înscrişi pentru concursul de administrator al incubatorului,
autorităţile implicate vor analiza cererile acestora, având în vedere cel puţin
următoarele criterii:
a) deţinerea unui istoric de activitate cu bilanţ
pozitiv;
b) prezentarea proiectelor de
consultanţă derulate în ultima perioadă şi rezultatele acestora;
c) nu se află în stare de faliment ori lichidare, nu au
afacerile administrate de un administrator judiciar şi nu au activitatea
comercială suspendată;
d) prezintă proiecte de
colaborare încheiate cu autorităţile publice locale;
e) implică personal calificat, cu experienţă în
managementul afacerilor, şi au capacitatea de a atrage experţi capabili să
ofere beneficiarilor Programului consultanţă şi alte servicii de susţinere a
afacerilor;
f) posedă infrastructură proprie necesară asigurării
serviciilor menţionate în prezenta procedură;
g) deţin cunoştinţe şi informaţii privind mediul de
afaceri din aria geografică de amplasare a incubatorului de afaceri;
h) au capacitatea de a se implica
în susţinerea incubatorului de afaceri în relaţia cu autorităţile locale,
unităţi bancare, institute de cercetare, institute de învăţământ superior şi
unităţi economice din aria geografică de amplasare a incubatorului de afaceri;
i) prezintă detaliat un plan de afaceri viabil pentru
dezvoltarea incubatorului de afaceri pe termen mediu şi lung;
j) propun contribuţia din fonduri proprii pentru
implementarea Programului.
(3) Autorităţile implicate în implementarea Programului
pot stabili criterii de selecţie suplimentare, care vor fi făcute publice cu
cel puţin 20 de zile înaintea datei stabilite pentru selectarea
administratorului incubatorului.
2.3. Procedura de selectare a administratorului
incubatorului
(1) Procedura de selectare a administratorului incubatorului se va desfăşura cu respectarea dispoziţiilor legale în
vigoare privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii sau
în conformitate cu procedurile şi regulamentele PNUD, în condiţiile legii.
(2) Ofertele solicitanţilor vor fi evaluate din punct
de vedere tehnic şi financiar de către o comisie de evaluare constituită din
reprezentanţi ai MIMMCTPL, PNUD şi reprezentanţi ai autorităţilor publice
locale. Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat în scris
solicitanţilor în termen de 5 zile lucrătoare de la data evaluării ofertelor.
(3) Eventualele contestaţii vor
fi depuse în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatelor şi vor
fi soluţionate de comisia de evaluare în termen de 3 zile lucrătoare de la data
depunerii acestora.
2.4. Contractul-cadru de administrare
(1) Incubatorul de afaceri se
constituie printr-un contract-cadru de administrare încheiat între PNUD,
autorităţile publice locale, responsabile la nivel local de implementarea
Programului, şi administratorul incubatorului, desemnat ca urmare a deciziei
comisiei de evaluare sau, în condiţii excepţionale, prin ordin emis de
ministrul MIMMCTPL.
(2) In cadrul acestui contract, autorităţile publice locale se obligă să pună la dispoziţia incubatorului
de afaceri, respectiv a beneficiarilor
Programului, IMM incubate, în condiţii de calitate şi la preţuri convenabile,
spaţii pentru desfăşurarea activităţilor de producţie, spaţii pentru birouri,
întâlniri de afaceri, expoziţii, instruiri etc, cu acces direct la utilităţi,
respectiv energie electrică, termică, apă, gaz, servicii de telecomunicaţii,
servicii de curăţenie şi pază etc.
(3) Contractul-cadru de administrare se va încheia pe o
perioadă de 3 ani, între PNUD, autorităţile locale şi
administratorul incubatorului, şi va prevedea, printre altele, clauze
referitoare la:
a) promovarea locală a
Programului din resurse financiare proprii puse la dispoziţie de
administratorul incubatorului;
b) disponibilitatea unei echipe manageriale responsabile
de administrarea incubatorului;
c) elaborarea rapoartelor
financiare lunare, atât pentru activitatea proprie, cât şi pentru activitatea
IMM-urilor incubate;
d) elaborarea rapoartelor trimestriale privind stadiul
de realizare a Programului;
e) numărul de IMM-uri ce vor fi
selectate în vederea participării în cadrul Programului, număr stabilit în
funcţie de spaţiul alocat incubatorului de afaceri, precum şi de fondurile
disponibile;
f) modalitatea de monitorizare a IMM-urilor incubate;
g) garanţii de bună execuţie.
(4) In cazul în care
administratorul incubatorului nu îşi respectă din culpă obligaţiile
contractuale, autorităţile publice locale responsabile de implementarea la
nivel local a Programului, cu acordul prealabil sau la cererea PNUD, vor putea
impune penalităţi sau, după caz, vor putea solicita rezilierea
Contractului-cadru de administrare, în conformitate cu condiţiile contractuale
stabilite. Rezilierea contractului va atrage obligarea administratorului exclus
la rambursarea integrală a sumelor primite cu titlu de alocaţii financiare
nerambursabile, precum şi obligarea acestuia la plata de daune ce au rezultat
ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale.
(5) Excluderea unui administrator de incubator din cadrul Programului va determina înlocuirea
acestuia cu o persoană juridică eligibilă pentru această funcţie, selecţionată
în condiţiile stabilite de prezenta procedură. Pe toată perioada de vacanţă a
funcţiei, interimatul va fi asigurat în conformitate cu instrucţiunile
stabilite de PNUD.
(6) Pentru motive temeinice,
PNUD, în calitate de agenţie naţională de implementare, sau MIMMCTPL îşi
rezervă dreptul de a impune renegocierea Contractului-cadru de administrare.
2.5. Alocaţia
financiară nerambursabilă şi garanţia de bună execuţie
(1) Pentru toată perioada de
desfăşurare a Contractului-cadru de administrare, administratorul incubatorului
va beneficia de o alocaţie financiară nerambursabilă, echivalentul în lei a
50.000 USD, calculat la cursul de schimb USD/lei stabilit de Organizaţia
Naţiunilor Unite pentru data efectuării plăţii. Această alocaţie financiară
nerambursabilă este destinată exclusiv activităţii de implementare a
Programului, constând în contravaloarea cheltuielilor privind instruirea, în
perioada de preincubare, a potenţialilor întreprinzători, contravaloarea
cheltuielilor pentru editarea şi tipărirea suportului de curs realizat în
perioada de preincubare şi a curriculei de curs pentru instruirea efectuată în
decursul procesului de incubare, contravaloarea cheltuielilor privind
organizarea procesului de evaluare a proiectelor şi de selecţie a IMM-urilor ce
vor fi înscrise pentru participare la Program, contravaloarea cheltuielilor
privind consultanţa acordată în perioada de preincubare pentru înfiinţarea de
noi societăţi comerciale, contravaloarea cheltuielilor pentru realizarea unei
pagini web de promovare a activităţilor incubatorului.
(2) Alocaţia financiară
nerambursabilă destinată administratorului incubatorului va fi alocată în cel
mult 4 tranşe trimestriale, pe baza rapoartelor de activitate trimestriale şi a
documentelor financiare justificative. In funcţie de prestaţia
administratorului incubatorului, PNUD îşi rezervă dreptul de a modifica condiţiile de transfer al
alocaţiei financiare nerambursabile destinate acestuia, cu privire la numărul
de tranşe sau la perioada de transfer al acestora, fără consimţământul expres
al administratorului incubatorului.
(3) Ca urmare a procesului de
evaluare şi analiză a oportunităţii cheltuielilor efectuate de administratorul
incubatorului, PNUD şi OTIMMC vor aproba eligibilitatea acestora. OTIMMC va
transmite către PNUD eventualele comentarii şi obiecţii, în termen de 15 zile
de la data primirii documentaţiei justificative; depăşirea acestui termen va
echivala cu aprobarea tacită a eligibilităţii respectivelor cheltuieli.
Documentaţia justificativă depusă de administratorul incubatorului va conţine
lista tuturor documentelor, contracte de prestări de servicii, facturi fiscale,
chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont etc.
(4) Garanţia de bună execuţie a
Contractului-cadru de administrare se constituie prin reţineri succesive din
ajutorul financiar destinat administratorului incubatorului. Cuantumul acesteia
reprezintă 10% din valoarea alocaţiei financiare nerambursabile destinate
administratorului incubatorului. Garanţia de bună execuţie va fi restituită la
finalizarea contractului-cadru de administrare, după prezentarea de către
administratorul incubatorului a raportului final de
activitate.
2.6. Rolul şi
responsabilităţile administratorului incubatorului
(1) Administratorul incubatorului va fi responsabil
pentru aspectele operaţionale şi de conducere ale
incubatorului de afaceri, beneficiind de asistenţă financiară şi tehnică
acordată prin intermediul Programului, în baza prezentei proceduri.
(2) Administratorul
incubatorului are următoarele responsabilităţi şi atribuţii:
a) încheie un contract-cadru de
administrare cu PNUD şi autorităţile locale în vederea implementării Programului;
b) încheie contracte de incubare cu beneficiarii
Programului selectaţi pentru a participa la Program;
c) este direct răspunzător
pentru utilizarea fondurilor acordate de PNUD ca agenţie naţională de
implementare, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
d) întocmeşte şi păstrează
evidenţele contabile ale incubatorului de afaceri, pe care le pune la
dispoziţia autorităţilor implicate în implementarea Programului, la solicitarea
acestora;
e) îşi îndeplineşte obligaţiile exigibile de plată a
impozitelor, taxelor şi datoriilor către bugetul de stat şi bugetele locale;
f) organizează, din resurse
financiare proprii, promovarea locală a Programului, în perioada de iniţiere a
activităţilor incubatorului, în locaţiile unde se vor înfiinţa incubatoarele de
afaceri-pilot (producţie de materiale promoţionale, publicitate,
organizare/participare la seminarii specializate etc);
g) propune şi realizează
documentaţia tehnică privind procedura de selecţie a potenţialilor beneficiari
ai Programului;
h) propune şi realizează suportul de curs pentru
instruirea potenţialilor întreprinzători în vederea selectării celor mai bune
idei de afaceri; prestează potenţialilor beneficiari ai Programului servicii
profesionale de asistenţă în procesul de preincubare;
i) organizează trimestrial seminarii de instruire cu
diferite teme din domenii de activitate variate, în beneficiul IMM-urilor
incubate, pe toată perioada de desfăşurare a Programului;
j) asigură serviciile de administrare menţionate în
prezenta procedură, pentru care încheie contracte de
servicii cu beneficiarii Programului;
k) asigură garanţia utilizării spaţiilor şi a
mijloacelor fixe aflate în dotarea incubatorului în scopul declarat iniţial;
l) elaborează trimestrial
rapoarte financiare, pe care le înaintează PNUD spre aprobare, însoţite de
documentele justificative privind utilizarea fondurilor, evidenţiind alocaţiile
financiare nerambursabile pentru fiecare beneficiar incubat (contracte de
servicii, facturi fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont
etc). Plata fondurilor nerambursabile destinate IMM-urilor incubate se va face după
aprobarea acestor rapoarte de către PNUD;
m) elaborează trimestrial rapoarte privind stadiul de
realizare a Programului, pe care le înaintează PNUD şi OTIMMC;
n) asigură monitorizarea şi evaluarea activităţilor
beneficiarilor Programului pe întreaga perioadă de derulare a Programului;
o) desfăşoară activităţi de atragere de fonduri şi după
încheierea Programului pentru a asigura sustenabilitatea incubatorului de
afaceri după implementarea Programului;
p) la cerere, implică IMM-urile incubate în activităţi
specifice de cercetare naţionale şi internaţionale şi în programe de inovaţii;
q) stabileşte şi menţine relaţii cu alte reţele
internaţionale de incubatoare de afaceri.
(3) Raportările referitoare la
stadiul de realizare a Programului, precum şi cele privitoare la monitorizarea
IMM-urilor incubate, întocmite de administratorul incubatorului, vor releva,
printre altele, următorii indicatori:
a) criterii bazate pe rezultate (monitorizare):
- gradul de utilizare a suprafeţei incubatorului (în m2);
- numărul mediu de locuri de muncă nou-create de
fiecare IMM incubată;
- numărul de IMM-uri incubate;
- obiectele de activitate ale firmelor incubate;
- numărul de IMM-uri nou-create, incubate;
- subvenţiile obţinute de
fiecare IMM incubată, conform procedurii;
- numărul de IMM-uri excluse din incubatorul de
afaceri;
- numărul de angajaţi ai administratorului
incubatorului;
- raportul dintre numărul de
angajaţi ai incubatorului de afaceri/IMM-urilor
incubate;
- serviciile livrate şi calitatea lor;
- realizări deosebite ale unor firme incubate;
b) criterii economice (evaluarea impactului):
- costuri medii de operare;
- costuri medii în investiţii de capital;
- costuri per loc de muncă (brut);
- rata de faliment a IMM-urilor
incubate după terminarea perioadei de incubare;
- ratele de supravieţuire a
IMM-urilor după terminarea perioadei de incubare;
- valoarea investiţiilor în mijloacele fixe;
- valoarea investiţiilor străine atrase;
- rezultate financiare şi
economice, creşterea medie a cifrei de afaceri;
- schimburi comerciale cu parteneri economici din afara
ariei geografice de amplasare a incubatoarelor de afaceri.
(4) Administratorul
incubatorului asigură contra cost, în funcţie de oportunitatea acestora, precum
şi de solicitările IMM-urilor incubate, următoarele servicii specializate:
a) consultanţă şi asistenţă în elaborarea planurilor de
afaceri şi de marketing, studiilor de fezabilitate, surselor şi a metodelor de
finanţare a investiţiilor în scopul contractării altor finanţări complementare
de către beneficiarii Programului;
b) consultanţă şi instruire în
managementul afacerilor şi managementul investiţiilor comune realizate de
firmele incubate;
c) asistenţă acordată în
procesul de dezvoltare de noi produse şi servicii;
d) asistenţă pentru dezvoltarea de parteneriate
naţionale şi internaţionale;
e) servicii de training, traduceri şi publicitate;
f) consultanţă privind
protejarea drepturilor de proprietate intelectuală şi industrială;
g) asistenţă acordată în
corelarea activităţilor cu cele ale întreprinderilor existente n zonă;
h) asistenţă acordată în scopul diversificării
capacităţii beneficiarilor Programului de a-şi comercializa produsele în afara
zonei de amplasare a incubatorului;
i) promovarea imaginii firmelor
ce operează în cadrul incubatorului;
j) alte servicii specializate.
(5) PNUD şi OTIMMC au dreptul
să verifice condiţiile de realizare a instruirii şi a agendei seminariilor
organizate de administratorul incubatorului.