ORDIN
Nr. 1226/236 din 21 noiembrie 2005
pentru aprobarea Metodologiei de analiza, evaluare si restructurare a
unitatilor sanitare cu paturi in vederea prevenirii inregistrarii de noi
datorii si decontarii obligatiilor restante la data de 31 mai 2005
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII - Nr. 1.226
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE - Nr. 236
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1041 din 23 noiembrie 2005
In temeiul prevederilor Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate
publica, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Hotararii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii,
avand in vedere Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 154/2005 cu privire
la rectificarea bugetului de stat pe anul 2005,
vazand Referatul de aprobare nr. E.N./4.201/3.928 din 21 noiembrie 2005 al
secretarului general al Ministerului Sanatatii si al directorului general al
Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
ministrul sanatatii si presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia de analiza, evaluare si restructurare a unitatilor
sanitare cu paturi in vederea prevenirii inregistrarii de noi datorii si
decontarii obligatiilor restante la data de 31 mai 2005, prevazuta in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate ale Ministerului Sanatatii si ale Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, directiile de sanatate publica judetene si
a municipiului Bucuresti, casele de asigurari de sanatate, precum si unitatile
sanitare cu paturi vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Metodologia prevazuta la art. 1 se aplica si unitatilor sanitare cu paturi
aflate in subordinea altor ministere.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Presedintele Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate,
Cristian Vladescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
de analiza, evaluare si restructurare a unitatilor sanitare cu paturi in
vederea prevenirii inregistrarii de noi datorii si decontarii obligatiilor
restante la data de 31 mai 2005
Art. 1
In sensul prezentei metodologii, obligatiile restante de plata ale
unitatilor sanitare cu paturi sunt sumele datorate furnizorilor de bunuri si
servicii inregistrate in contabilitatea spitalelor pana la data de 31 mai 2005
pe baza documentatiei justificative, aprobata si avizata de persoanele in
drept.
Art. 2
(1) Sunt recunoscute ca obligatii restante de plata acele bunuri si
servicii achizitionate de unitatile sanitare cu paturi prin aplicarea
procedurilor legale privind achizitiile publice.
(2) In acest sens conducatorii unitatilor sanitare cu paturi au obligatia
de a certifica printr-o declaratie pe proprie raspundere respectarea
procedurilor legale, conform modelului din anexa nr. 1 la metodologie.
Art. 3
(1) Sumele datorate furnizorilor pentru anul 2004 si ramase nedecontate se
suporta de unitatile sanitare cu paturi din sumele aferente serviciilor
medicale realizate si nedecontate de casele de asigurari de sanatate.
(2) Sumele datorate furnizorilor pentru perioada 1 ianuarie - 31 mai 2005
si ramase nedecontate se suporta de unitatile sanitare cu paturi din sumele
aferente serviciilor medicale realizate si nedecontate de casele de asigurari
de sanatate.
Art. 4
(1) Platile obligatiilor restante catre furnizorii de bunuri si servicii se
efectueaza de unitatile sanitare cu paturi, dupa analiza, evaluarea si
restructurarea acestora.
(2) Restructurarea unitatilor sanitare cu paturi se realizeaza prin ordin
al ministrului sanatatii si, respectiv, al ministrilor care au in subordine
unitati sanitare cu paturi, pe baza datelor cuprinse in rapoartele comisiilor
mixte de analiza si evaluare.
Art. 5
(1) Pentru punerea in aplicare a prevederilor art. 4 ministrul sanatatii si
presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, in calitate de
ordonatori principali de credite, stabilesc componenta comisiilor mixte de
analiza si evaluare.
(2) Comisiile mixte de analiza si evaluare isi desfasoara activitatea in
institutia din care este nominalizat presedintele comisiei.
Art. 6
Comisiile mixte de analiza si evaluare constituite conform prevederilor
art. 5 au urmatoarele atributii:
a) analiza si evaluarea serviciilor medicale realizate si nedecontate,
precum si stabilirea cuantumului in limita caruia se pot plati arieratele
prevazute la art. 3;
b) analiza si evaluarea unitatilor sanitare cu paturi, care au inregistrat
arierate potrivit lit. a), in scopul prevenirii inregistrarii de noi datorii.
Analiza si evaluarea se efectueaza pe baza indicatorilor financiari si de
performanta ai managementului spitalelor.
Art. 7
Referitor la art. 6 lit. a) comisiile mixte de analiza si evaluare au
urmatoarele atributii:
a) analizeaza evolutia arieratelor inregistrate la sfarsitul anilor 2002,
2003 si 2004 de unitatile sanitare cu paturi;
b) analizeaza serviciile medicale realizate si nedecontate de la fiecare
unitate sanitara din judet, respectiv din municipiul Bucuresti, care a
inregistrat arierate conform datelor furnizate de casele de asigurari de
sanatate;
c) analizeaza fundamentarea cererilor spitalelor, transmise la casele de
asigurari de sanatate;
d) analizeaza situatia facturilor, in ordine cronologica, ramase neachitate
catre furnizorii de bunuri si servicii, situatie care se anexeaza la cererea
mentionata la lit. c), care va fi intocmita de spitale conform machetei
prevazute in anexa nr. 2 la metodologie;
e) stabilesc sumele ce pot fi achitate, potrivit legii;
f) intocmesc situatia centralizata pe judet si, respectiv, pe municipiul
Bucuresti a sumelor ce urmeaza sa fie decontate conform machetei din anexa nr.
3 la metodologie, pe care o transmit Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Art. 8
(1) Referitor la art. 6 lit. b) comisiile mixte de analiza si evaluare au
ca atributii analiza si evaluarea indicatorilor medico-economici ai
managementului spitalului, cel putin a urmatorilor:
a) numarul de pacienti externati;
b) durata medie de spitalizare;
c) rata de utilizare a paturilor;
d) proportia urgentelor din totalul pacientilor internati;
e) indicele de complexitate al cazurilor;
f) procentul pacientilor cu interventii chirurgicale din totalul
pacientilor externati din sectiile chirurgicale;
g) numarul pacientilor reinternati (fara programare) in intervalul de 30 de
zile de la externare;
h) procentul pacientilor internati si transferati catre alte spitale;
i) raportul dintre numarul spitalizarilor de o zi si numarul spitalizarilor
de lunga durata;
j) costul total pe zi de spitalizare, pe bolnav internat, pe pat;
k) costul medicamentelor pe zi, pe bolnav internat, pe pat;
l) numarul de bolnavi internati/medic;
m) numar de bolnavi internati/asistenta medicala;
n) numar de bolnavi internati/infirmiera;
o) procentul personalului medical din spital din totalul personalului
angajat al spitalului;
p) procentul personalului medical cu studii superioare din totalul
personalului medical;
q) procentul personalului medical cu studii medii din totalul personalului
medical;
r) numarul personalului cu studii superioare economice;
s) procentul pacientilor care vin cu bilet de trimitere de la medicul de
familie;
s) rata infectiilor nosocomiale;
t) rata mortalitatii in spitale;
t) decese in primele 24 de ore de la internare;
u) concordanta dintre diagnosticul la internare si cel de la externare;
v) modul de utilizare a fondurilor pe anul 2005 fata de bugetul aprobat;
x) planul de achizitii.
(2) Datele se analizeaza pe tipuri de sectii si pe total spital, avandu-se
in vedere valorile medii nationale pe anii 2004 si 2005 ai acestor indicatori
si valorile cuprinse in contractul de administrare al spitalului.
(3) Informatiile solicitate, precum si cele din anexele nr. 1 si 2 la
metodologie se vor pune la dispozitie comisiilor mixte de analiza si evaluare,
in termen de 24 de ore de la data solicitarii;
Art. 9
(1) Comisiile mixte de analiza si evaluare intocmesc rapoarte pe judet,
respectiv pe municipiul Bucuresti, cu referire la analiza indicatorilor
aferenti fiecarei unitati sanitare cu paturi evaluate, precum si a sumelor
propuse a fi decontate pentru arieratele verificate.
(2) Rapoartele mentionate se transmit Comisiei centrale de analiza si
evaluare.
Art. 10
(1) Comisia centrala de analiza si evaluare isi desfasoara activitatea la
Ministerul Sanatatii.
(2) Componenta nominala a membrilor Comisiei centrale de analiza si
evaluare este stabilita prin ordin comun al ministrului sanatatii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
(3) Presedintele Comisiei centrale de analiza si evaluare este un secretar
de stat din Ministerul Sanatatii.
Art. 11
Comisia centrala de analiza si evaluare are urmatoarele atributii:
a) analizeaza rapoartele comisiilor mixte de analiza si evaluare;
b) prezinta ministrului sanatatii rezultatele analizei, in vederea luarii
masurilor de restructurare.
Art. 12
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate centralizeaza situatiile primite,
mentionate la art. 7, de la comisiile mixte (conform machetei din anexa nr. 3
la metodologie) si supune aprobarii ordonatorului principal de credite
cuantumul sumelor in limita carora casele de asigurari de sanatate vor face
platile.
Art. 13
Dupa aprobarea sumelor prevazute la art. 12, casele de asigurari de
sanatate vireaza in contul spitalelor sumele pentru plata obligatiilor
restante.
Art. 14
Spitalele au obligatia sa justifice utilizarea sumelor primite si in acest
scop prezinta casei de asigurari de sanatate, in termen de 48 de ore de la data
efectuarii platii, ordinele de plata catre furnizori, cu viza trezoreriei.
Art. 15
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1
la metodologie
DECLARATIE
Subsemnatul/Subsemnata ......................., avand functia de (director
general, contabil-sef) ........................... la .......................,
declar pe propria raspundere, cunoscand prevederile art. 292 din Codul penal cu
privire la falsul in declaratii, ca bunurile si serviciile cuprinse in situatia
facturilor ramase nedecontate catre furnizorii de bunuri si servicii (anexa nr.
2 la metodologie) au fost achizitionate cu respectarea prevederilor legale
privind achizitiile publice, cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
60/2001 si, respectiv, in Ordonanta Guvernului nr. 20/2002, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 468/2003, cu modificarile ulterioare, incheindu-se cu
furnizorii contracte legale de furnizare de bunuri si servicii.
Data Semnatura
............ .................
ANEXA 2
la metodologie
SPITALUL .................
SITUATIA
facturilor ramase nedecontate catre furnizorii de bunuri si servicii
- lei (RON) -
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Numarul Natura Procedura Obligatiile nedecontate
crt. furnizorilor, si data bunurilor de
cu indicarea facturii sau achizitie
facturilor ____________ serviciilor utilizata
__________________________
in ordine Numarul Data 31 1
Total
cronologica decembrie ianuarie -
2004 31 mai
2005
________________________________________________________________________________
1.
________________________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________
Total general:
________________________________________________________________________________
Raspundem de realitatea si exactitatea datelor.
Director, Contabil-sef,
................. .....................
ANEXA 3
la metodologie
SITUATIA CENTRALIZATA
a sumelor ce urmeaza sa fie decontate, pentru obligatiile restante, catre
furnizorii de bunuri si servicii
Semnificatia coloanei O din tabelul de mai jos este urmatoarea:
O - Obligatiile de plata ale unitatilor sanitare cu paturi nedecontate si
care pot fi decontate in limita serviciilor medicale prestate
- lei (RON)
-
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Valoarea Valoarea Valoarea Obligatiile Valoarea O
crt. unitatii serviciilor decontata serviciilor de plata serviciilor
sanitare medicale conform medicale la finele medicale
cu paturi realizate Hotararii ramase anului 2004 realizate
peste Guvernului nedecontate si in anul
valoarea de nr. din anul nedecontate 2005 si
contract in 1.006/2005 2004 in limita nedecontate
anul 2004 indicatorilor
realizati in
anul 2004
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 = 3 - 4 6 7 8
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Presedintele Comisiei mixte Comisia mixta de analiza si evaluare:*)
de analiza si evaluare,*) ......................................
............................ ......................................
......................................
NOTA:
Sumele cuprinse in coloanele 6 si 8 nu pot depasi sumele evidentiate in
coloana 5 si, respectiv, in coloana 7.
------------
*) Se vor trece numele, prenumele si semnatura presedintelui si membrilor
Comisiei mixte de analiza si evaluare.